Lokakuun Onnenmurut 2012 *Maaliskuussa*

Tiimarinvihko:
Ei siinä lukenut suoraan että olis tehty pastoroimattomasta... arvat varmaan että tuon huomatessani pyöritin kaikki juustoraasteet,juustot, fetat, kermaviilit yms. Fetasta muistaakseni olen kattonut mut onko sitten ollut jonkun muun valmistajan... Nooh eiköhän tää tästä...
 
Tuosta työelämästä sen verran, että raskaana oleva ei aina saa parasta mahdollista kohtelua Suomessa. Itse olin ollut pari vuotta yhdessä firmassa töissä ja sain jatkuvasti kehuja työstäni. Tulin raskaaksi (pomo tai kukaan muukaan ei tiennyt siitä) ja sain keskenmenon, jonka vuoksi olin 2 päivää töistä poissa, toisen päivän niistä sairaalassa kaavinnassa. Pomo ei tiennyt tästäkään mitään, mutta oli ottanut selville sairaslomatodistuksessa olevan koodin ja pari päivää sen jälkeen mitään syytä kertomatta irtisanoi minut. Se oli sanomattakin selvää mistä johtui.

Kuulin myös jälkikäteen, että muutkin raskaana olevat ovat aiemmin saaneet lähteä kyseistä firmasta ja että sillä pomolla on tapana selvittää sairaslomien syyt. Helpostihan tuo onnistuu googlettamalla :mad: Ajatteli varmaan, että olen taas kohta uudelleen raskaana, joten äkkiä eroon tuosta. Oli kyllä äärimmäisen paska temppu kun tiesin olleeni hyvä työntekijä ja mitään syytä irtisanomiselle ei ollut. Sekin tietysti varmensi vielä asian, kun ei hänellä ollut esittää mitään syytä irtisanomiseen vaikka sitä kysyin ja seuraavalla viikolla oli mollissa työpaikkailmoitus!

Toisessa firmassa työskennellessä työkaverini sai ensin yhden lapsen ja alkoi myöhemmin odottaa toista. Palattuaan tältä jälkimmäiseltä äitiyslomalta, hänet siirrettiin kauas toiseen toimipisteeseen ilman mitään järkevää syytä eli yritettiin toisin sanoen savustaa työntekijä irtisanoutumaan itse pitkän työmatkan ja hankalien järjestelyjen vuoksi pois.

Tsemppiä kardemumma, sulla on paljon toivoa vielä :hug: Koska kierto on pidempi kuin normaali ja hedelmöittymisen ajankohta voi vaihdella, niin toivoa on =) Raskaustestistä sen verran, että raskaushormonit eivät heti poistu elimistöstä keskenmenonkaan jälkeen, se vie aikansa jopa useamman viikon. Monesti olen törmännyt siihen kun joku epäilee keskenmenoa ja on paniikissa tehnyt raskaustestin ja se onkin näyttänyt plussaa, niin kyllähän se näyttää siinäkin tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
iit84 Mä uskoisin, että ne leivänpäällisjuustot on tehty pastöroidusta maidosta, vaikka siinä lukisi vaan maito. Pelkästään maito luki myös esim. pohjanpoika sulatejuustossa, joka on valmistettu Suomessa, joten oletan että on tehty pastöroidusta maidosta. En kyllä ihan varmaksi tiedä ja ulkomaisista vielä vähemmän.
 
Milk, kun ryhmä on facebookissa salainen, ei kukaan sun kaveri tai muukaan näe että sut on liitetty ryhmään! :) Sen tietysti näkevät, että sinulla on uusi "tuntematon" kaveri, mutta se nyt on vielä helposti selitettävissä :D
 
Pahoittelut Jiiiille:hug:

Täällä mentiin sitten paniikkiultraan tänään kun tuhrua oli taas tullut paperiin ja halusin vähintäänkin tietää mistä tuo johtuu jos ei keskenmenoa ole (sydänäänet kuuluivat dopplerilla). Sikiö vastasi n. oikeita viikkoja ja sydän sykki,sikiö liikkui aktivisesti yms. eikä vuodolle löytynyt syytä. Ihmettelen mistä voi johtua kun mikään ei ole muuttunut ja vuotoja ei ole ennen 9+6 viikkoja yhtään ollut:confused: No jatkossa luotan doppleriin ja siihen että tuo voi olla normaalia, kurjaa vaan kun asia painaa silti takaraivossa koko aika:whistle: ja tuon takia ollaan pakkoselibaatilla kun en mitään "turhia" vuotoja halua säikyttelemään ennen 12 viikon täyttymistä:LOL: No reilu viikko vielä NP-ultraan, eiköhän pahin pelko tuossa jo mennyt ohi kun kaikki näytti hyvältä:heart:

huojentunut Jensar kera asukin 10+1
 
mindebis toi sun entisen pomon toiminta on laitonta, nostitko mitään metakkaa asiasta? Raskauden takia ei saa työntekijää irtisanoa. Onko tuosta kauan aikaa, jos kuulut esim. liittoon niin jälkeen päinkin voisi sieltä kysellä asiaa! Vihaksi pistää tuommoiset :(
 
  • Tykkää
Reactions: anu84
Jensar: Tuon epävarmuuden tunne on kamala. :hug: Runsaan viikon tauon jälkeen tänä aamuna tuli ruskeaa tuhrua paperiin aamulla... *puuuhhhh!* Keskiviikkona ultraillaan taas... tuo tuhru kyllä pilaa päivän tehokkaasti. Toistaiseksi tuhruttelu kyllä vaikuttaa harmittomalta, mutta stressaa kuitenkin kokoajan takaraivossa...

Minbebis: Törkeä tuo entinen työnantajasi ollut! :mad: Itse olin syksyllä "kuumeessa", kun tokaa lääkkeellistä tyhjennystä yritettiin. En halunnut asian tulevan työnantajan tietoon, vaikkei vastaavaa käyttäytymishistoriaa työnantajallani ole kuin sinun entisellä (ainakaan tiedossani)... eli soitin olevani kuumeessa enkä toimittanut lääkärintodistusta töihin.

iit84: Ekassa neuvolassa oli puhetta juustoista ja terveydenhoitaja sanoi, että Valion ja Arlan juustotuotteita voi rauhallisin mielin syödä... heidän tuotannostaan ei ole löydetty listeriaa kertaakaan. "Raskausajan ravinnon erityissuosituksissa" kehoitetaan kuitenkin välttämään myöskin pastöroidusta maidosta tehtyjä "pehmeitä" home- ja kittijuustoja. Kovissa juustoissa (edam, emmental, polar, oltermanni ym.) listeriabakteeri ei pysty lisääntymään.

unelma kolme ja papunen 8+4
 
Unelma kolme: Juu tunne on kamala. Onhan se totta että km tulee jos on tullakseen mutta mä en kestäisi edes päivää jos en tietäisi onko vuoto harmitonta vai ei. Ja en usko että sikiöllekään on hyväksi jos äiti stressaa pitkään, lue: ruoka ei maistu, ei jaksa mitään, huonolla tuulella ja itku kurkussa. Ja kauhea jännitys odottaa monta viikkoa jotain ultraa missä voikin selvitä pahimmat pelot todeksi. Näinhän näissä monelle käy, tuntuu hirveältä jo pelkkä ajatus.:'( Itse haluaisin niin kovasti nauttia tästä raskaudesta ja onnistumisesta joka ollaan kuitenkin rankimmilla hoidoilla saatu aikaan mitä on ja rahaakin palanut siinä sivussa;) No eiköhän se elämä helpotu tässä muutaman viikon sisällä ja todellinen raskausonni saa alkaa jos on alkaakseen, jännitystähän riittää kuitenkin ihan loppumetreille asti .
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa mäki koneen ääreen pääsin kirjottelee.
ensiksi osan otot surun kohdaneille:hug:
ja nyt sit asiaan..Mulla ens viikolla eka neuvola ja 20pv ois sit eka ultraki :D saa nähä miten kauvan ton th:n kaa menee esikoisen aikana ekassa nuvolassa vierähti 2h toivotavasti pääsis nyt vähä nopeempaa pois ku pikkumies on mukana.tällä oireista oli puhetta ni mulla on vaa enää tää väsymys tekis mieli vaa nukkua koko ajan mut ton 7kk pojan kaa ei paljoa nukuta öisin herää kerran ja päivällä nukkuu kahet päikyt jollon tää äiti käyttää sen omana aikana tosin ei siihe nukkumisee :D ja mulla myös supistelee ja kovaa välillä ja iskias on iskeny taas painaa :headwall:
noist vuodoista vielä mä voin lohdutaa sen verran että esikoisen aikana rv:7 alkoverinen vuoto ja tota vuotoo kesti rv13 asti syytä sille ei vieläkää tiedetä ja terve poika syntyi 07/11 eli jos mieltä kovasti painaa ni kanataa aina tarkistaa itte menin samana iltana päivystyksee ku toi vuoto silloin alkoi menin ihan paniikiin kanssa ja kipuja oli vähän vaika ne sano et jos ei pahene ni ei tarvii tulla mut itte itkin silmät päästä sillon ja halusin tarkistaa asian heti enkä odotaa ja eihä ne voi sua pois käänyttää sieltä.tässä raskaudessa kanssa pieni pelko että vuoto alkaa mutta nyt rv8 ja vielä ei näy mitää..

napakoru mulla oli 10vuotta otin esikoisen raskauden aikana pois ku napa rupes pulistuu ulospäin ja vielä en oo takasi sitä saanu laitettuu tosin laitan sen takasi kyl varmaa vasta ku tää kakkonen on ulkona toivotavasti ei oo menny reikä umpee ;)

minbebis:toi sun työantajan teko on laitonta ainoastaan palkanlaskenta voi halutesaan selvittää sun sairauden syyn kukaa muu ei sitä saa kattoa ja sun ei ole pakko sitä syytä kertoa kellekään ei edes pomolle(pätee ainaki omassa työpaikasani) ja vaikutuista/osaikasta työntekiää ei voida irtisanoa ilman syytä(tosin jos olet koe ajalla voidaan sut irtisanoa ilman mitään selityksiä) eli liitoo vaa yhteytä heti tollasissa asioissa.

mut nyt pää lyö tyhjää et mitä muuta oli kirjotettu palaan taas joku ilta kirjotelemaan :wave:
 
IMN
anu84 Ihan normaalia ja merkki siitä että kaikki toimii niinku pitääki :) Joillaki tulee vähemmän ja joillaki enemmän. Itelläki tulee niin paljon että saa kunnolla "kaapia" sitä pois ja muistuttaa tosi paljon kananmunan valkuaista. Pikkuhousuja saa vaihella pariki kertaa päivässä ku tuntuu että ois laskenu alleen :D Yök.
 
Viimeksi muokattu:
Ok hyvä tietää!!!! Joo pikkareita kyllä saa vaihdella kun kivoja valkosia länttejä! No kiva tietää että sielä vois olla tuon perusteella kaikki hyvin ehkä!!! Hui kun jännittää se maanantain ultra... Ja ärsyttää kun on vasta 16:40.. ehkä taidan olla kokopäivän hiukan kärttynen! :D
 
Irtisanomisesta, kyseessä oli hankala tapaus kun olin töissä siellä firmassa vuokratyöntekijänä vuokrafirman kautta ja sopimukseni oli määräaikainen, mutta siinä ei kuitenkaan ollut loppumisajankohtaa vaan määritelmä oli tyyliin "riippuu työnantajan tilanteesta ja tarpeesta". Koko sopimushan oli ihan laiton, määräaikasta sopparia ei saa olla jos siinä ei ole määritelty sen kestoa eikä sille ole perusteita. Ja tuo riippuu työnantajan tilanteesta ei ole mikään peruste. Olin siis pari vuotta ollut siellä tolla sopparilla eli työsuhde oli periaatteessa toistaiseksi voimassaoleva, jatkui koko ajan ja tarvetta heillä oli.

Tuo vuokratyösuhde ja sopimuksen määräaikaisuus tekivät sen, että työsuhteeni voitiin lopettaa koska vaan vedoten siihen määräaikaisuuteen eikä mitään muuta syytä tarvinnut ilmoittaa. Myöskin tämä firma saattoi sen jälkeen palkata mielin määrin itse lisää työntekijöitä, he vain ilmoittivat tälle vuokrafirmalle etteivät tarvitse heidän palvelujaan enää. Vein kyllä asiaa eteenpäin ja kävin lakimiehen luona, mutta prosessi olisi ollut pitkä ja uuvuttava, noin 1,5 vuodesta kahteen vuoteen, joten kun sain uuden työpaikan, en jaksanut alkaa vuosien taistoon enää tuon takia. Lakimies pyysi minua myös pohtimaan asian mahdollisia haittoja ja hyötyjä, jos nostaisin jutun tätä firmaa vastaan, niin he todennäköisesti pilaisivat maineeni ja puhuisivat paskaa minusta muille työnantajille jos hakisin esimerkiksi töitä muualta ja joku soittaisi sinne kyselläkseen minusta.

Periaatteessa asia oli ihan selvä, toki sitä olisi ollut hieman vaikea todistaa, että pomo on selvittänyt sairasloman syyn, koska eihän hän sitä kenellekään sanonut, että on niin tehnyt, mutta selväähän se oli. Ja noilla vuokratyöntekijöillä ei ole samoja oikeuksia kuin tavallisilla, voidaan irtisanoa miten vaan. Sen jälkeen päätin etten mene yhteenkään sellaiseen firmaan enää töihin! Kuulemma oikeudessa on puitu enemmänkin näitä vuokratyöntekijöiden "laittomia" irtisanomisia ja siihen odotetaan lakimuutosta, että heille tulisi samat oikeudet kuin muillekin työntekijöille. En tiedä mikä tilanne on nyt, onko asia muuttunut mihinkään.

Täällä alkanut eilen alaselän jomotus, oliko jollain muullakin sellaista? Huolestuin heti :ashamed: On tämä epätietoisuus raastavaa, taas välillä tullut sellainen epäuskoinen olo, että onko siellä mitään elossa. Puuh. Oireita kyllä on vaikka muille jakaa, mutta ei se ennenkään ole ollut mikään tae mistään valitettavasti. Päivä kerrallaan eteenpäin. Tsemppiä kaikille vuodosta kärsiville, menisin varmaan ihan paniikkiin jos sellaista vielä tulisi. Nyt pitäisi saada jostain positiivisia ajatuksia.
 
Milk, kun ryhmä on facebookissa salainen, ei kukaan sun kaveri tai muukaan näe että sut on liitetty ryhmään! :) Sen tietysti näkevät, että sinulla on uusi "tuntematon" kaveri, mutta se nyt on vielä helposti selitettävissä :D
Ok, kiitti. Älkää nyt pitäkö mua ihan neuroottisena Facebook-panikoijana :D Mut en vaan haluu, että nuo tutut vielä saa tietää ennen kuin ollaan 12 viikon yli, kun on kokemusta kuitenkin muutamista keskenmenoista aiemmassa elämässä... Mä laitan sulle Minki yksäriä jossain vaiheessa! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Minki
Mä tuun hulluksi ennen sitä huomista ultraa!!!! Hypin varmaan huomenna jo seinille!!! Ku mä oon miettiny siis kaikkea et jos mussa onkin jokin sairaus joka laittaa viivat testeihin että oikeasti sielä ei mitään ookkaan yms... Mistähä päästä mä oikeasti kohta sekoan! :D
 
Viimeksi muokattu:
Voi ei mindebis, todella raivostuttava kuvio totta tosiaan! Mäkin olen aikoinani ollut vuokrafirmojen kautta töissä, ja melkosta touhua se on... Hyvä että sait kuitenkin uuden työpaikan :)

Alaselän jomotus liittynee siihen kohdun kasvamiseen, mullakin aika ajoin on alaselässä ja alamahassa semmoista menkkakipumaista tunnetta, on ihan normaalia tosiaan joten älä huoli :)
 
Mulla ei ole tänään ollut mitään oireita ja oon nyt kamalan peloissani.. Huomenna ultra vasta iltapäivällä, puol viiden aikoihin. Rintoja ei jomota, ei oo huono olo eikä väsy, valkovuotoa ei tuu. Pitäis varmaan olla iloinen että pahoinvointi on menny ohi mutta eihän sitä näin negatiivisena ihmisenä osaa iloita. :|

Tämä ja huominen tulee olemaan tähän astisen elämäni pisimpiä päiviä. Nyt pitäis vaan rentoutua ja hyvillä mielin odotella huomista ultraa... just.
 
Minbebis ja muut, jos alkuvaiheessa tarvitsee raskauden vuoksi lyhyttä sairaslomaa (tai noin ikävästi, että km:n takia), niin lääkäri voi kyllä laittaa siihen oirekoodin, kuten vatsakipu tai oksentelu tms. Siis jos kyseessä lyhyt saikku, jonka työnantaja maksaa. Mutta tietysti jos koodina esim "oksentelu", niin aika pianhan se todellinen syy työnantajalle selviää ja voi miettiä, pitääkö työnantaja siinä vaiheessa huonona, että on vähän salailtu totuutta alkuvaiheessa.

Mulle ei mitään ihmeellistä, tämmöistä odotteluahan tämä alkuvaihe on. Sitä odotan kovasti, että alkaa liikkeet tuntumaan. Ekalla kerralla aloin tuntemaan ne ihmeen aikaisin, muistaakseni 14+5. Siitä päivästä lähtien siis tunsin ne joka päivä. Mutta sehän riippuu niin paljon istukan sijainnista ja muusta, että saas nähdä miten tällä kertaa.

Sunnuntaita kaikille!
Pinusti 9+3
 
Aamupäivää naiset!

Minibebis ihan peestä tuo työntekijöiden kusettaminen! Nämä kun ei taida olla edes harvinaisia juttuja..

Itsekin tiedän yhden tapauksen jossa työnantaja syrjii yhtä työntekijää (ei raskauden takia).. Tämä henkilö ollut jo 6 vuotta määräaikaisilla sopimuksilla töissä, useamman kerran on haettu vakituista työntekijää ja aina kokemattomammat ja nuoremmat on menneet ohi.. Kyse ei ole mistään ikälopusta tai muutenkaan ammattitaidottomasta henkilöstä, vaan työnantaja on suoraan sanonut että heti kun laihdutat niin saat paikan.. Vaikka paino ei merkkaa mitään tuossa työssä.

Oon nyt parina päivänä bongannut uuden raskausoireen, nimittäin huimaus! Se alkaa illan tullen, muttei onneksi ole vielä kovin paha. Esikoista odottaessa huimaus alkoi näihin samoihin aikoihin ja kesti suunnilleen rv 16 asti.. Silloin pahimmillaan se oli sitä, kun liikautti päätä tai kättä silmissä pimeni. Niskasta tuo ei johdu, se todettiin jo silloin.. Luulen että tällä on jotain tekemistä sen kanssa että veren volyymi kasvaa. Niin, ja sitten välillä iltaisin on alamahalla ilkeitä kipuja, ihan kuin puukolla iskettäis! Enemmän tuntuu vasemmalla/oikealla kuin keskellä... Oisko nämä nyt niitä kohdun kasvukipuja..?

Alkuviikosta pitäis käydä antamassa veri- ja pissanäytteet sikiöseulaa ja sukupuolitautitestejä varten.. Ja parin viikon päästä sokerirasitukseen, yök!

Huoh, väsyttäääää ja vielä pari tuntia aikaa tytön päikkäreihin! :D

-Minki ja ylläri 10+2-
 
Jo
Pöyristyttävää toimintaa työnantajalta. Ja tuokin, että kun laihdutat, niin saat pysyvän paikan! Näitä on varmasti satoja tapauksia, joissa työntekijä ei lopulta oo lähtenyt käräjille, jokaista käräjille vietyä kohden. Ajattelin, että se meidän pomon kommentti oli jotain aivan käsittämätöntä, mutta eihän se näihin teidän juttuihin verrattuina ole yhtään mitään!
 
Heipähei pitkästä aikaa! :p

Ajattelin päivitellä omiakin kuulumisia välillä, sairastelin koko tän viikkoa ni menny huilatessa..

Kohdun tuntemisesta minäkin olen alkanut havaita jotain paineen tuntua ihan häpyluun yläpuolella, niinkuin semmonen laaja isompi pallo ois siellä :p En vaan oo tunnustelemalla huomannu mittään..

Omista oloista Oireet alkaa joko tasaantua tai niihin alkaa tottua :D Rinnat on edelleen arat ja iltaturvotus ja ilmavaivat vaivaa, mutta pahin kuvotus alkaa hävitä ja kahviakin pystyn jopa kupillisen juomaan :)

Työnantajista Itsekin tein 4 vuotta töitä saamatta kertaakaan viikon pidempää lomaa vaikka yhtäjaksoinen työntekijä olin, aina minut sai jollain säälipisteillä tai pakon edessä töihin, kyllä niin odotan ensimmäistä kunnon kesälomaa! <3

Iiiiiiih, eka ultra lähenee, enää 2 ja puoli viikkoa :heart:
 
Sunnuntaita täältä pitkästä aikaa! En ole väsymykseltäni ja pahoinvoinniltani jaksanut pitkään aikaan kirjoitella.

Ensinnäkin voimia ja iso halaus surun kohdanneille!!

Olen ollut tämän viikon pahoinvoinnin takia sairaslomalla. Ei tosin ollut ihan selvää se sairaslomalle saanti. Lääkäri selitti, että "raskauspahoinvointi ei ole sairaus, vaan ihan normaali fysiologinen ilmiö." Joo niinhän se on, mutta ei varmaan kauhean hyvää tee firman maineelle kun elintarvikkeiden kanssa töissä oleva yökkii koko ajan ja käy välillä aina oksentamassa. Saattais ehkä luulla, että jotain tautia levitän. Olin sitten yllättynyt kun koko viikon kuitenkin kirjoitti. Selitti mulle kyllä sitten, että nyt mun on kerrottava töissä tästä raskaudesta, koska se kuitenkin siitä sairauslomalapusta näkyy. Vaikka voisihan siihen pistää vain sen koodin. Olen kuitenkin jo pomolle sanonut, joten sinänsä ihan sama, mutta ärsytti kyllä koko lääkäri.

Huomenna on mentävä uudestaan lääkäriin ja en varmasti varannut aikaa samalle lääkärille. Pahoinvointi on jo vähän helpottanut, että sen puolesta saattaisin töissä selvitä, mutta sainpa tässä viikonlopulla sohvalla makoillessani sitten oikein kunnon flunssan. Kivasti lisää voimattomuutta.

Mies onneksi ymmärtää tämän mun sohvalla makoilun ja laiskuuden kotitöiden suhteen. Se tilasi itselleen 600-sivuinen kirjan, josta on voinut opiskella, miltä musta tuntuu. Haluaa kovasti ymmärtää. Toki sen ymmärrystä lisää myös varmaan oma sairautensa, jonka vuoksi makoili tässä sohvalla vuoden verran.

Mulle ei myöskään maistu oikein mikään oikea ruoka. Perjantaina piti juosta äkkiä ulos kun kuulin jöätelöauton äänen niin nyt on pakastin täynnä jäätelöä. Sen lisäksi maistuu lämpimät voileivät (mutta ei missään nimessä tavalliset), piltti, jugurtti, omena ja kiivi. Ja eilen meni pieni pussillinen sipsejä. Nyt lähti mies hakemaan Subwaysta patonkia kun alkoi sellaista tekemään mieli. Onneksi siis jotain suhteellisen terveellistäkin, mutta ei tosiaan kunnon ruoka.

Unista: mä en pariin vuoteen ole muistanut näkemäni unia sitten aamulla. Miehen mukaan näen kyllä unia, koska saatan joskus huutaa jotain unissani. Tilanne ei ole muuttunut raskauden aikana.

Eilen alkoi lievä menkkamainen kipu ja tänään jatkuu. Ilmeisesti se kohtu siellä kasvaa. Toivotaan ainakin, että siitä johtuu.

Rinnat ei ole mulla kasvaneet vielä ollenkaan ja ovat vain lievästi arat. Kivun puute on toki hyvä asia, mutta hieman olen pettynyt, ettei koko ole suurentunut. Sitä kun raskaudesta odotin, että olis hetken aikaa elämässä vähän isommat rinnat :)

Iit84: Vaikka ne juustot oliskin olleet pastöroimattomasta maidosta, ei silti välttämättä ole mitään hätää. Suurin osa ihmiskunnasta on lisääntynyt käyttämällä pastöroimatonta maitoa ja edelleen isossa osassa maailmaa on saatavissa vain pastöroimatonta maitoa. Voin esimerkiksi olla aivan varma, että isäni äiti on maatilallaan juonut vain pastöroimatonta maitoa ja äitini minua odottaessaan anopilla käydessään on juonut myös. Vaikka meillä on nuo suositukset ja niitä on hyvä noudattaa, on kuitenkin hyvä muistaa, että suurin osa maailmasta onnistuu saamaan terveitä lapsia ilman noita suosituksia eli ei tarvitse ihan paniikkiin mennä, jos niistä vähän lipsuu.

Lisätään vielä, vaikka tiedänkin ar-ultrasta että vähän vähemmän on todellisuudessa

Sabrinafair + pikkuruinen 8+1
 

Yhteistyössä