Tervehdys taas pitkästä aikaa tällekkin puolelle :wave: !
Paljon on kaiken maailman jutuista puhuttu...koetan nyt kommentoida kaikkea mitä vain suinkin muistan...
Peräruiskeista: En ajatellut ottaa kun maha on toiminut vähän turhankin hyvin koko raskauden ajan :x - ihan saa rampata useaan kertaa "kakkosella" päivän aikana...
paapelo &
Inka ihmettelivät mahan toimintaa ja voin kertoa, että täällä koko raskaus ollut samaa vessassa juoksemista, mahakipuilua ja jatkuu edelleen eli ainakaan mulla ei ole lähestyvästä synnytyksestä johtuvaa mahan "löysistymistä"
Meikeistä sairaalaan mukaan: Yhtään en ole ajatellut koko asiaa...malttaakohan siellä käydä itseään ehostamaan...kyllä mä varmana ripsarin ja puuterin otan mukaan- niitä nyt ei sipaise kun pari minsaa. Onhan se tietty kiva näyttää ihan "ihmiseltä" kun tullaan kotiin :heart:
Peppi30 kyseli
kivunlievityksestä- olen kyllä avoin kaikelle, mutta lähinnä ilokaasu- epiduraali-linjalla olen alustavasti ajatellut mennä...saas sitten nähdä mitä tulee loppujen lopuksi käytettyä...kun tosiaan ei ole aavistustakaan siitä miltä se kovin kipu nyt sitten oikeasti mun mielestä tuntuu...jokainenhan kokee sen niin yksilöllisesti, että todella vaikea lähteä vielä sanomaan mikä on mun kohdalla paras keino lievittää kipuja...
H-a-n-n-e hienoa, että vauveli oli pyörähtänyt oikein päin =)
Kaikille, joilla yöt katkinaisia, kipuja, supistuksia tai muuten vaan kurja olo näin viime metreillä iso halaus ja koetetaan yhdessä tsempata nämä viimeiset viikot vielä :hug:
Hope2009 Meillä 2 kissaa ja tilasin kissasuojan jonka laitoin samoin tein takaisin: siitä ei ollut mitään hyötyä ja rumakin oli kuin mikä
! Jos siis hankkii, niin sellainen kovan mallinen kannattaa hankkia. Meillä ovi makuuhuoneeseen kiinni aina kun nukumme siellä tai vauva on sängyssään. Pitäisi muuten alkaa totuttamaan katteja, että eivät kohta enää pääse mamin viereen nukkumaan...eivät taatusti innostu asiasta
Tutista Meinaan pakata matkaan sairaalakassiin: varmuuden vuoksi- eipä tuo siellä paljoa paina
Perhevalmennukset on meidän kohdalta nyt onnellisesti ohitte ja hyvä näin. Kumpikaan miehen kanssa ei niistä saatu mitään uutta mukaamme. Johtuu varmasti paljon myös siitä kun vietämme niin paljon aikaa ystävien kanssa, joilla pieniä lapsia ja onhan noita synnytys- ja vauvanhoito vinkkejä sadellut heiltä ja sen lisäksi meillä vielä pino kirjallisuuttakin kotona...
Hätäkasteesta: meidän paikkakunnalla ei ole tapana kirjoittaa nimeä lapselle papereihin ja antaa hätäkastetta etukäteen: vasta sitten hätäkastetaan eli annetaan paperiin nimi mikäli tilanne sen vaatii. Tiedän kuitenkin, että joissain kaupungeissa on ihan käytäntönä, että sairaalanpapereihin rustataan jo hyvissä ajoin tytölle ja pojalle jotkut nimet ja ne voi sitten vaihtaa myöhemmin.
Barbapörrölle onnea uuden "perheenjäsenen" ( =auton) johdosta =)
Vauva-lehden
kohtukuolema-artikkeli sai täällä kyyneleet silmiin ja luin sen ihan todellakin vahingoissa...tosin puolessa välissä tajusin lopettaa, mutta silti jäi tosi paha mieli siitä :'(
Talvicci kyseli, että
millasia rajotuksia maha nykyään asettaa? Sheivaaminen ei todellakaan onnistu, olen niin kömpelö, että oksat pois- ihan hävettää välillä olla tämmöinen lyllerö...sukkien jalkaan laittaminen on yhtä h***ttiä, samoin kenkien. Mahan vuoksi on ihan törkeän vaikea nousta sängystä, sohvalta tms. matalasta istuimesta...vali vali
. Mutta silti tää masu on NIIN IHANA :heart:
Fresia kyseli miten täyttää päivät...mulla ei ole koskaan ollut asiasta ongelmaa...päinvastoin- joka ilta nukkumaan mennessä ajattelen, että muutama tunti vuorokauteen lisää ei olisi ollenkaan huono juttu
. Meillä on kotona aina järjesteltävää / siivoiltavaa...kavereita käyn päivittäin tapaamassa kaupungilla yms. jos ei oikeasti ole mitään tekemistä (mikä on harvinaisuus), niin makaan sohvalla ja katson telkkua =)
Pinkkimieli ja Paapelo antoivat sykäyksen tännekkin laittaa parveke tunnelmalliseksi: kiitos siitä- nyt meilläkin on syksyinen parveke =)
DsariaL kyseli
kynsistä : täällä vaikuttaisivat olevan vahvemmat kuin koskaan...yleensä jatkuvasti halkeilevat tms.
Parasta ja inhottavinta nyt tämän raskauden aikana?
+ Plussan saaminen testiin
+ kuulumiset varhais-, np,- rakenne ja 4d:ultrista :heart:
+ Mahan kasvaminen
+ Pikkuisen ensimmäiset potkut ja potkut/ möyrinnät edelleen
+ Jatkuva onnellisuuden tunne joka ei ota hellittääkseen :heart:
- närästys
- jalkakrampit
- huoli vauvan terveydestä ja hyvinvoinnista
- varsinkin alkuaikojen jännitys siitä pysyykö pieni matkassa
- yölliset heräilyt / jatkuva asennon hakeminen sängyssä/vessassa ramppaaminen
- Oma kömpelyys ja hetki kun tajuntaan iski se, etten jaksa enää entiseen malliin: toimettomana olo on ihan myrkkyä mulle ja kaikkeista hankalinta on ollut ottaa rauhallisesti...
...muuta en nyt tähän hätään keksi: tämä kaikki on ollut kokonaisuutena niin ihanaa, että nuo miinuksetkin ovat vain pakolla keksittyjä kohtia- ne kaikki olen hyväksynyt osana tätä raskautta ja en ole liiemmälti valitellut niistä näin "livenä" kenellekkään.
Ristiäisistä:: meillä kastetaan vauva ev.lut.seurakuntaan ihan perinteisin menoin. Juhla pidetään kotona ja vieraita n. 40 eli meidän lähisuvut- ja KYLLÄ: meillä on isot suvut! Ärsyttää kun pitää joka paikaan kutsua aina se pakollinen 40 päinen "lauma", ettei vaan kukaan loukkaannu
Missah &
Muisku78 ihanat massut :heart:
paapelo :wave: täällä kanssa yksi vannoutunut jouluihminen - se vaan on ihan parasta aikaa vuodesta :heart:
Henspu Mulla sf-mitta samaisilla viikoilla 34 neuvolassa 29cm ...noh tänään ultrassa kokoarvio tällä hetkellä (rv 34+6) oli 2500g eli keskikäyrällä menee
vaikka käyrät neuvolakortissa muuta osoittaakin...arveli lääkäri syntymäpainoksi 3400-3600g... eli se meidän huolesta tuon sf-mitan suhteen: meillä ollut vauva poikkitilassa ja siksi mitta ollut niin pieni. Eli ei automaattisesti tarkoita pientä vauvaa ilmeisestikään vaikka mittä olisi pieni. Ja jos asia huolettaa sinua, niin neuvolasta pitäisi heidän pitää lähete ä-polille ultraan =)
Omia kuulumisia: Neuvola oli tuossa maanantaina (34+2) ja eipä siellä kummempia...painoa tullut tällä hetkellä 13,4kg ja ekan kerran sain huomatuksen painosta- viikko nousu oli 1000g :ashamed: . Maanantaina sain myös lähetteen äippäpolille lääkäriin /ultraan: (vauva ollut nyt paljon poikkitilassa) sekä pelkopolille kätilön kanssa juttelemaan. Molemmissa kävin tänään: lääkärin tarkistus oli nopea- vauvan painoarvio 34+6 oli 2500g ja syntymäpainoarvio 3400-3600g (toivoin niin kovin pientä vauvaa, joten nyt hiukan palasin maanpinnalle: keskikäyrillä mennään ja ei välttämättä mikään ihan pieni olekkaan
). Kätilön kanssa juttelin lähinnä siitä mitä synnytykseltäni toivon: kivunlievitykset yms. oli hyvä käynti ja on kiva mennä synnyttämään kun on heilläkin edes jotain taustatietoa minusta ja ajatuksistani/ peloistani synnytykseen liittyen. Ei tarvitse mitään "toivomuslistaa" ottaa mukaan
. Kohdunkaulaa jäljellä 3cm..eli ei varmaan ollut tämä neiti ainakaan ennen aikojaan tulossa...
MUTTA: sydänkäyrää otettaessa meidän pikkuinen kääntyi ultran ajaksi kiltisti pää alaspäin ja mallikkaasti pysyi ultran ajan siinä : kotimatkalla sitten pötkähti taas poikittain :headwall: . No neuvolassa seuraillaan ja mikäli alkaa näyttää siltä, että poikittain jää, niin uutta lähetettä polille, jossa sitten mietitään jatkoa.
Yöt menee pyörien, hyörien ja äheltäen...mies ei kuulemma kuitenkaan vielä ole häiriintynyt mun "elämöinnistä". Öisin sängystä nouseminen on alkanut sattua mahaan kun painaa jo sen verran ja tosiaan saan nousta ainakin sen 5 krt vessaan. Närästys on nykyään jokapäiväistä :headwall: . Muuten vointi hyvä: silloin kun vauva rt:ssa, niin hiukan painaa tuonne alas inhottavasti, mutta muuten olo hyvä. Ei supistele- ei sitten yhtään eikä muutenkaan kipuja. Saan siis olla kiitollinen, että loppuraskaus sujunut näin mallikkaasti. Mutta pelko yliaikaisuudesta alkanut hiipimään jo nyt takaraivoon...haluasin niin nyytin syliin heti kun hän on valmis :heart:
Vauvan varusteet on jo valmiina- vaunut tosin vielä kaupassa odottavat hakijaa, mutta ajateltiin josko tuossa lokakuun alussa ne noutaisi.
Tulipa sepustus kun pitkä aika ollut taukoa...nyt taidan mennä kuitenkin syömään =)
Hyviä vointeja itse kullekkin ja toivottavasti kaikkien vauvat pysyy matkassa vielä tovin :hug: !
Hugis ja Papu 34+6