*Lokakuun Mahapyöriäiset Syyskuu 2009* *Yhdeksän vauvaa on jo syntynyt!*

Kuulumisia täältäkin pitkästä aikaa...

Oon nyt ollut viikon verran sairaslomalla kärsien edelleen tästä ***?%&¤#( raskausihottumasta... yöt alkoi mennä siihen että nukuin pätkissä yhteensä 1-1,5h ja sen nyt tietää sit mitä päivät oli... itku herkässä ja jatkuva väsy... kotona tytön kanssa oleminen oli tosi tuskaista kun toinen on uhmainen ja toinen muuten vaan väsynyt... joten kävinpä sitten neuvolassa, jossa lääkäri kirjoitti sairaslomaa äitiysloman alkuun saakka ja määräs unilääkkeet :O En oo koskaan ennen joutunu moisia syömään, mutta täytyy kyllä myöntää että elämä on paljon valoisampaa kun pystyy nukkua! Sama lääkäri puhui että seuraavalla lääkärikäynnillä laitettais äitiyspolille lähetettä, josko tutkisivat minkä kokoinen ja miten kehittynyt vauveli masussa asustaa ja JOS vaikka käynnistelisivät ajoissa, niin ei tarvisi tätä kutinaa ja unettomuutta yms. enää kärsiä... Toivottavasti suostuvat - esikoinen kun meni 2 viikkoa yli lasketun ajan ja synnytystä käynnisteltiin 5 päivää...

Eli raskaudessa parasta: plussa, esikoisen innokkuus pikkuvauvaan, liikkeet, ultrat... ja pahinta ehdottomasti tämä ihottuma...

Kivunlievityksistäkin on ollut puhetta... mä olen kans niitä, jolle kelpaa kaikki mitä vaan saa/ehditään antaa... esikoisen kanssa kävi niin, että synnytys oli niin nopea että kun vihdoin olisin ollut sen puoli tuntia käyrillä niin olinkin jo 9 cm auki ja sain alkaa ponnistaan, eli en ehtinyt saada spinaalia tai epiduraalia tai mitään... enkä edes ilokaasua kun sydänäänet oli niin alhaiset ja hengittelin vaan happea... tosin sekin tuntui aivan ihanalta kun koko ajan virtas raitista ilmaa naamalle :D Ja musta kertoo aika paljon se, että pystyin synnyttää luomuna, vaikka pyörryn jäykkäkouristusrokotuksiin ja verikokeisiin yms. todella helposti :D Toivon kuitenkin että tää synnytys ei olisi ihan yhtä nopea ja ärhäkkä mitä tuo ensimmäinen oli... hyvä mieli siitä kuitenkin jäi, mutta ne puudutteet olis silti olleet ihan kivat :)

Perhevalmennuksessa ei olla tässä raskaudessa oltu, esikoisen aikana oltiin kaikilla kerroilla. Täällä Seinäjoella on kertoja yhteensä muistaakseni 7, joista yksi on pelkästään isille, yksi pelkästään äideille, yksi tutustumiskäynti synnärille ja muut sitten luentomaisia keskustelutilaisuuksia raskaudesta ja synnytyksestä yms. Sen lisäksi täällä kokoonnutaan yhteen keskustelemaan kun vauvat on n. 3kk ja vielä sen jälkeenkin on joku isompi kokoontuminen, johon me ei valitettavasti päästy aikoinaan. Mun mielestä tuo synnytyksen jälkeen tapaaminen oli kiva, sillä silloin äidit sopi keskenään kahvittelusta ja meistä muodostui tosi tiivis 8 äidin ryhmä, jotka äitiyslomalla tapas vuorotellen jokaisen luona kahvitellen ja nykyäänkin ku suurin osa on töissä, me tapaillaan ja joskus niinkin että miehetkin on mukana :D

Eipä tänne muuta... tää menee tekeen vähä kotihommia että saa sit loppuillan taas vaan olla :D

Piti vielä muokkailla...

-Miekkavalas rv 34 pokspoks-
 
Valitusta täältäkin....

Miten voikin olla joka paikka näin kipeenä??? Selkä, lonkat, nivuset ja alamaha. Mä saan sentään yöt nukuttua, mutta päivät on niin tuskaa. Missään asennossa ei oo hyvä.

Ristiäiset... Me ajateltiin pitää ihan vaan kotona, ja vieraita vain kymmenen. Ei oo mikään hirveen iso talo, ja mä en tahdo alkaa vuokraa mitään paikkaa.

Mulla on huomenna joku keskustelu tunti lastenneuvolan tädin kanssa. En edes tiennyt, että sellainen tulee, mutta viime neuvola käynnillä sain ajan. En tiedä onko muualla tälläistä, mä en ainakaan ole kuullut :eek:

Vaivainen Missah ja rakas pieni pyöriäinen :heart:
 
UHhuh, täällä ollut taas puolesta päivästä asti supisteluja; enemmän ja vähemmän kipeitä niin, että puna nousee poskille supistuksen tullessa. On muuten jännä tunne, kun harvoin punastelen ja tunne on siis todella sellainen, kuin punastuisin :snotty:

Ukkonen oli jo innoissaan, että "lähetäänkö myö nyt synnyttämään?". Jouduin kyllä vielä sanomaan, ettei nämä todellakaan synnytyssupistuksia oo, kunhan minuu kiusaavat...

Mutta nyt jotain hyviä rentoutusvinkkejä, niin voisin harjoitella jo etukäteen...

Ristiäisistä: meillä lapsi tullaan kastamaan ortodoksiseen uskoon (mies on ortodoksi). Hieman harmittaa, kun ei kokemusta ole itsellä ortodokisista ristiäisistä, että kuinka sitten toimitaan jne... Mutta eiköhän kaikki aikanaan selviä: jos mahdollista, niin äitini luona haluaisin ristiäiset järjestää. Jos ei kotikaste ole mahdollista, niin jokatapauksessa juhlat siellä. Juhliin kutsutaan ainoastaan isovanhemmista meidän sisaruksiin ja kummit puolisoineen; noin 30 henkeä kaikenkaikkiaan ois tulossa.
 
DsariaL:

Heh, miehesi on samoissa intoiluissa kuin tuo minun ukkosenikin :D

Rentoutus vinkki, joka minulla auttaa mukavasti ja jopa saa supistelut loppumaan/lievenemään.

Eli käyn risti-istuntaan mukavaan paikkaan, mielellään hämärään tai muuten rauhalliseen. Kun supisteluja tulee, niin niiden aikana (vaikka se ensin hankalaa onkin ) vedän keuhkot täyteen ilmaa nenänkautta ja päästän ilman hitaasti ulos suusta.
Siinä kun noita tekee silmät kiinni ja keskittyy niihin tuntemuksiinsa alkaa oikein ramasemaan. =)

Tuo meidän poika...ei meinaa pokka kyllä pitää...hän on nyt päättänyt olla iso poika. Kävi hakemassa minun avaimet ja tuli antamaan minulle ja miehelle suukot ja sanoi NÄHÄÄN...käveli eteiseen, laittoi minun croksit jalkaan ja roikkuu nyt oven kahvassa (joka ei onneksi ole käytössä, vaan pitää avata lukosta ) :LOL: :LOL:
Mistä nämä keksii näitä juttuja :D
 
"Mukava" kuulla että mä en ole ainut, jonka vointi ei ole siitä parhaasta päästä :hug:
Äsken soitin naistenklinikalle ja kysyin neuvoa ens yön varalle. Kätilö käski ottaa panadolia ja kokeilla lämmintä suihkua. Ja jos ei enää pysty olemaan kotona, niin tervetuloa synnyttämään. Kääk!! Lapsen syntymäänhan tää raskaus tietysti tähtää, mutta lievä paniikki iski. Ei vielä.. :eek:
 
Oho mansikkakakku, vai tuollaista sitten sanoivat :eek:

Tai siis onhan se niin, että jos nuo konstit ei auta eli 1g panadolia ja kuuma suihku tms. ja kivut vain jatkuu, niin ovat yleensä synnytyssupistuksia.
Jännää :whistle:
 
Joo tiedän, roikun täällä taas :LOL:

Ajattelin muutamat linkit laittaa, jos täällä on vattuteestä kiinnostuneita...ovat englanniksi kylläkin.
Kovin paljoa ei valitettavasti tästä löydy tietoa, kun ei olla niin isosti tutkittu, mutta ihan kiinnostavia juttuja nuokin mielestäni olivat :D

Vähän toistavat samaa, mutta eipä se taida haitata.


http://www.askbaby.com/raspberry-leaf-tea.htm

http://www.babycentre.co.uk/pregnancy/labourandbirth/planningyourbabysbirth/raspberryteaeaselabourexpert/

http://www.pregnancy.com.au/raspberry_leaf.htm

paapelo+poju+Deri 36+4
 
äääk! kurkkukipu iski :( Mulla ei oo ollut kurkkukipua sitten nielurisojen poiston, joka tapahtui 2008 helmikuussa. Toivon vaan ettei kuume nouse. Nyt vasta aloin pelkään possulunssaa, vaikkei kuulemma pahempi ole kuin normi flunssakaan, mut entäs jos tää oliskin sitä? Miten vaikuttaaa vauvaan, kun muuta mainintaa en löytänyt, kuin "saattaa aiheuttaa ennen aikaisen syntymän" tai jotain tohon tyyliin. Ääh..turhaa panikointia.

Mansikkakakku toivottavasti nyt et ihan vielä synnyttämään lähdde, vaan lämmin suihku helpottais oloasi :)

pinkkimieli ja pallopää 32+5
 
Pinkkimieli: En tiedä, mitä possunuha varsinaisesti sikiölle tekee, mutta kai ne jälkitaudit on pahimmat. Nyt on kyllä liikkeellä normaali flunssaa ja sitten aivan samoilla oireilla olevaa normaaliflunssaa, missä tulehdusarvot eivät nouse, joten ei ole possunuhaa. Mutta jos nousee kova kuume niin soitat vaan päivystykseen että saat lääkkeet mahd. ajoissa. Suurin riski kai on juuri tuo ennen aikainen syntymä, mutta näillä viikoillahan se ei ole enää niin vaarallista.
 
Täällä eilen taas käyty lääkärissä. Kohdunsuulla ei ihmeempää ollut onneksi vielä tapahtunut. Supistelujen voimistumiselle ja lisääntymisellekkin löytyi ilmeisesti syy. Jonkinlaista tulehdusta tuolla alakerrassa on ja sain ab kuurin emätinpuikkoina. Jospa sillä supistelutkin rauhottus vähän.

Kivunlievityksistä ollut puhetta. Tällä hetkellä toivon, että pärjäisin ilman noita selkäpuudutteita. Hieman olen niiden suhteen epäluuloinen. Kohdunsuunpuudutteen olen kyllä valmis ottamaan ja kaikkia muita konsteja kokeilemaan.

Parasta tässä raskaudessa on ollut ehdottomasti se, että olen saanut kokea tämän raskauden ja tästä nyt mitä todennäköisimmin vauvakin meille suodaan. Keskenmenon jälkeen, kun sitä ei mitenkään itsestäänselvyytenä pitänyt. Myös pienen liikkeet niistä hennoista hipaisuista näihin melkoisiin tärinöihin on ollut suuri onnen ja ilon aihe. Ultrista vähän kaksijakoinen kokemus. KM jälkeen aina ultraan meno on pelottanuta ja aiheuttanut huolta, joten hyvällä ja iloisella mielellä en ultriin varsinaisesti ole mennyt. Tosin ultrien jälkeen ilo ja onni, sekä huojennus on ollut aina sitäkin suurempi.

Pahinta uuden menettämisen pelko on ehdottomasti ollut pahinta. Mitkään vaivat eivät siihen verrattuna ole mitään.

Ristiäiset pidetään varmaan joulun alla joko mun tai miehen vanhemmilla. Melko pienet juhlat pidetään, perhe lähinnä. Kastamaan tulee meidän vihkipappi, joka on perhetuttu ja olen hänet tuntenut koko elämäni ajan.

Huomenna neuvola. Tänään oli toinen perhevalmennus. Aiheena oli parisuhde ja vanhemmuus ja pitäjä oli pappi. Itse en kokenut siinä mitään pahaa tai väärää, että pappi olikin. Ei se mitenkään esiin tullut, muussa kun itseään esitellessä. Paljon hänellä oli kokemusta näistä asioista, kun perhetyön ammattilainen on.

Barbapörrö ja Sisu-rakas :heart: 33+2
 
Morjensta kaikille!

Paljon taas juttuja tullut lisää :)
Tässä alkoi jo loma aikaisemmin, kun sairaslomaa sain ä.loman alkuun asti.. meinasi olla liian raskasta töissä ja supisteluja oli. Sen jälkeen on kotonakin ollut kivuliaita kokemuksia rehkimisen jälkeen.. vihlontaa, ihme säväreitä saan välillä ja niitä sukkapuikko tuntemuksia kans, mitä ne lie tarkottivatkaan.. ;)
mutta ei se mitään, jos vain pojullakin kaikki on hyvin..!
Viimes kävin neuvolassa 24.8 ja tuntuu että äkkiä ois päästävä uudestaan sinne.. vasta maanantaina ois seuraava kerta..
Ostin sitten sen gracon turvakaukalonkin.. Musta tuntuu että oon tosi saamaton välillä noitten toimien kanssa mitä pitäis tehdä ennen kuin poju syntyy.. pitäis pestä niitä kuteita ja ostella valmiiksi vaippoja ym. pientä.. jos sattuu, että hän haluaa aikaisemmin putkahtaa maailmaan :D Tuntuu että Teillä kaikilla muilla on jo valmiina kaikki.. ? :whistle:

Perhevalmennus alkaa ensiviikolla, en aatellut ihan kaikkiin niihin mennä kuitenkaan, kun oli monena iltana jotain erilaisia..

Oon sinnitellyt painon kanssa, ettei nousis yhtään edellisestä neuvolakerrasta.. Lenkkiä pyrin tekemään joka päivä n. puoli tuntia ja herkut oon jättänyt tosi vähälle. On siitä ollut paljon apuja. Toivottavasti on hyötyä lenkkeilystä edes jonkin verran, ajatellen synnytystä jne.

Parasta raskaudessa on ollut ne ultrakerrat ja just kun kuulee sykkeen.. tajuaa, että siellä se mun pikkuinen kehittyy ja kasvaa.. :heart: jotenkin ihmeellistä aikaa..

Pahinta raskaudessa taas on justiin se, että pelkää vauvalle sattuvan jotain..
Vaikeaa mulle on myös ollut suuri muutos elämässä.. ehkä jotkut ihmiset/kaverit ovat muuttuneet etäisimmiksi. Olen ollut normaalia äkäisempi :D se nyt on onneksi jo melkein ohi mennyttä.. Kipuja nyt ei hirveästi ole ollut, joten niistä ei edes voi (vielä) valittaa :)
Melkein kaikista pahin on ollut oikeasti varmaan se pienin asia eli NÄRÄSTYS!!! sekin tulee joskus aivan yllättävinä aikoina ja miten sattuun, ettei tajua mistä se johtuu...

No ohhoh, nyt tuli kaikkia jo kirjoteltua... :)

Talvicci :wave: Katoin tossa tuota listaa, niin mun kohdalla oli 29.10 ja 25.10 la. ? Mulla siis on la 29.10 ja poika tulossa, sekä sairaala K-PKS.. (tais olla oikein siinä 25.10 kohdalla :) ) Noo, ei sen niin väliä kuitenkaan :D

Paljon on muuten syntynyt pikkuisia viime aikoina tutuille, alkaa jänskään sitä tulevaa.. :D

BB:n pariin nyt, onnellisia odotuksen hetkiä kaikille :D

Terkuin Myola ja pikkuinen 32+6 (meniköhän tuokin nyt oikein..)
 
pinkkimieli mäkin jotenkin taas heräsin ton possuflunssan suhteen, kun lääkäri eilen mulle viimeisiksi sanoikseen totesi, että nyt sitten välttelet vaan possuflunssaa tän muutaman viimeisen viikon. Olis kyllä tosi huonoa tuuria, jos sen sais nyt. Eikä siinä kai tosiaan mitään muuta vaarallista ole kuin ne jälkitaudit. Meidän raskaana olevien vastustuskyky kun on mitä on..
 
Huomenta kaikki mahapyöiräiset! :)

Parasra raskaudessa: Ultrat kun näkee pikkuisen, Mahan kasvaminen (tai oli ainakin aikaisemmin), La_han ei ole enää pitkä aika ja melkein kaikki on olut mukavaa :)

Huonointa: Nyt tulleet " suonikohjut" tai ei ne vielä suonikohjuja oo.. mutta jalat on kyllä välillä tosi kipeät :( Tukisukat käytössä.. toivotavasti auttaa!

Kivunlievityksestä: Toivoisin että synnytys menisi mahdollisismman luomuna.. tai eihän sitä voi etukäteen tietää mien se menee..

Täällä on monella ollut harkkari supistuksia/supistuksia aika paljolti jo... Minulla oli rv 20 lähtien jonnekkin rv 27-28 asti tosi paljon supistuksia ja sitten otettiin ne bakteeri tulehdus jutut ja ne, mutta ei sieltä löytynyt kuin hiiva ( itse en tiennyt) ja se hoidettiin pois ja supistukset loppuivat melkein kokonaan.. välillä tulee yksittäisiä suppareita, mutta ei kipeitä.. Vai onko sellaiset menkkamaiset jomotukset alaselällä jotai suppareita? ( Anteeksi tietämättömyyteni :LOL: )

Omaa napaa:

Tällä mammalla oli paripäivää hillitön väsymys ja vetämätön olo.. niin arvasinkin että kipeeksihän tässä tullaan.. hirveä nuha :|

Eilen oli neuvola, ja minua ihmetyttää se kun alussa Sf mitta kulki ihan melkein yläkäyrällä ja nytten se on tippunut ihan alakäyrälle. Pelottaa jos pikkuisella ei olekkaan kaikki hyvin, mutta ei se terkka siitä mitää sanonut, sanoi vain kaiken olevan kunnossa. Onko muilla pieniä Sf mittoja todettu? ... Eihän siitä kyllä välttämättä mitään todellista tietoa saa siitä Sf-mitasta. Mulla mennyt näin:

Rv 22 Sf 20
Rv 25 Sf 24
Rv 30 Sf 26
Rv 32 Sf 29
Rv 34 Sf 29

Eilen oli neuvola:

Paino: -/vko Yht tullut 9kg
Hb: 113,Rautaa pitää syödä
RR: 120/82
Sf 29
Pissa: Puhdas
Tarjonta: RT, kiinnitynyt jo :) Tosi alhaalla tää mahanasukki kuulemma....

Oli vaikka mitä juttua.. mutta kun en muista mitä... Olen täällä juttuja käynyt paljonkin lukemassa, mutta aina ei ole aikaa kirjoitella.. mutta nytten on aikaa kirjoitella kun Olen jo mamma vapailla :)
Nyt aamukahville ja aamupalalle!

Henspu 34+6



 
Huomenta täältäkin,

Taas on aikaisin herätty, kun olen niin herkkä uninen, etten osaa nukkua kun mies nousee ja tulee kaikki äänet niistä aamutouhuista. Tosin tänään nukahdin hetkeksi kun mies oli suihkussa, mutta sitten alkoi vihloa ja sattua nivusiin ja alapäähän, ni se sitten herätti ja oli pakko nousta ylös.

Eilen kävin eurokankaassa katsomassa kestovaippoihin kankaita. Se myyjä ei kyllä tiennyt mistään mitään... Eikä siellä oikeestaan ollut paljon vaihtoehtojakaan, joten tilaan netistä. Sitten käytiin samalla yhdessä vauvatarvikeliikkeessä ja ostin aventin tuttipullon ja emman tutit ja tuttipullot oli tarjouksessa ni sellasen tuttipullon ja lisä tutteja siihen.

Tänään aloitan lastenhuoneen järjestämisen ja viikonloppuna ikeaan tuhlaamaan lahjakorttia, jotta saa loputkin tarvikkeet sinne =) Tuli oikean tyyppinen innostus niin on pakko aloittaa.

Henspu: Menkkajomotukset on yhden tyyppisiä supistuksia, vaikkei niitä heti sellaisiksi uskoisi :)
 
Henspu

Täälläkin on pieni sf-mitta - tänään aamulla oli 28,5 ja viikkoja 33+2. Viimeksi oli 27 cm ja 30+6 viikkoa. Eli hiukan alakäyrän yläpuolella mennään, on kuitenkin kasvanut. Oliko sulla eri mittaaja kuin edellisellä kerralla? Mittaustulokset voi vaihdella mittaajasta riippuen.

Neuvolassa oli siis kaikki ok. Papu on asettunut hassuun mykkyrään tonne masuun, eikä terkka osannut sanoa varmasti, onko poikittain vai raivotarjonnassa. Seuraavalla kerralla olisi lääkäri viikolla 36, joten katsotaan sitten uudestaan. Terkka kertoi, että meillä neuvolalääkärit ei anna vauvan painoarviota ollenkaan, joten arvuutteluksi menee, minkäkokoinen kaveri meille olisi tulossa.

Mansikkakakun kivut kuulostaa hurjilta! Toivotaan, että synnytys ei vielä kuitenkaan ala :hug:
 
Myola, meillä ei ole vielä mitään valmiina vauvalle :whistle: ei edes turvakaukaloa, ja sairaalasta on kotiin kuitenkin tunnin automatka.. No ehkäpä tässä lähiviikkoina tulee jotain laitettua B) .

Henspu kun vauva on kiinnittynyt, voi sf-mitta "pysähtyä". Jos neuvolassa ei olla huolissaan, yritä itsekin olla huolehtimatta. Eiköhän kaikki ole ihan hyvin!

Neuvolassa käyty, ei ihmeitä. Hb ei edelleenkään nouse (~115), mutta sille ei nyt voi mitään. Kahden viikon päästä seuraava käynti ja sitten viikottain.

Raskaudessa parasta on ollut se, että se tapahtui :heart: . Ykköstä "tehtiin" pitkään, ja tämän toisen suhteellisen helppo toteutuminen vain puolen vuoden yrityksellä tuntui taivaan lahjalta. Ihana saada vauva, pikkusisarus, uusi perheenjäsen :heart: .

Raskaudessa pahinta olivat viikot 12-16 kun pelättiin kromosomisairauksia. Todella kamalaa aikaa, ei todellakaan tullut nautittua niin paljon kuin raskaus olisi ansainnut. Pahoinvointi alussa ja lonkkakivut nyt sitten eivät todellakaan mieltä ylennä (lähinnä haittaavat tuon esikoisen kanssa toimimista, mikä sitten itseä harmittaa).

Ristiäisistä ei vielä ole mitään suunnitelmaa. Nimi minulla on jo mielessä, mutta tokihan pitää vielä varmistaa vastaako tulokas nimeään =) . Esitietolomake meilläkin pyydettiin hätäkastenimineen jo rv 22 tienoilla, esikoisen kohdalla ehdotus ei todellakaan päätynyt oikeaksi nimeksi.

Parempaa vointia supistelijoille ja kipuilijoille :hug:
ja ihanaa aurinkoista syksyä kaikille tasapuolisesti!
~Tiila 34+2

ps. yölliset suonenvedot palasivat kun makuuhuoneen lämpötila nousi niin, että minua hiottaa yöllä. Nyt nukun ilman peitettä - ja hikoilematta - eivätkä suonenvedot taas vaivaa. Ilmeisesti suolatasapaino on nyt niin pienestä kiinni, että vähäinenkin hikoilu riittää sitä heilauttamaan.. Käytän edelleen säännöllisesti magnesiumia ja kalsiumia, lisäksi otin "iltaohjelmaan" lasillisen kivennäisvettä ja pari suolakeksiä. Konstit on monet (sanoi mummo kun kissalla pöytää pyyhki) :D Toivottavasti eivät krampit enää palaa!
 
Huomenta!

Parempi yö takana..onneksi.

Tämä mahan toiminta on jotain uskomatonta...kakkosella saa ravata ihan liian monta kertaa päivässä...ei ole vatsataudin aiheuttamaa silti. Ja kauheat kipunat sitten aina päätteeksi :x

Ah näitä vaivoja :LOL:

Ajattelin vkl:na pakata pojan hoitokassin valmiiksi ja omaani muut, paitsi pesuaineet, kun niitä tulee vielä käytettyä :D
Sitten alan pähkimään, että mitkäs vaatteet sitä vauvalle ottaisikaan ja siinä pähkäilyssä voikin mennä viikkokin :D

Ihan hurjaa...tajusin ihan siis todella, että tuossa 5vk päästä ollaankin sitten viimeistään menossa hakemaan nyyttiä kotiin :eek:
Ihan hurjaa :D

Ja nuo menkkajomotukset selässä ovat eräänlaisia supistuksia!!

Ja sukkapuikkokivuilla ei liene sen tähdellisempää tarkoitusta kuin se, että vauva vaan punkaa päätään alaspäin ja kovaa :D


Hei muuten noista varastoon hankittavista ruokatarpeista
:

Muistin juuri, että me ostettiin pikapuurohiutaleita ja niitä Eloveenan annospusseja..nopea ja hyvä aamiainen. Sitten oli paljon marjoja pakkasessa, ihan pakastealtaasta ostettuja...niitä sitten oli ihana mutustella sellaisenaan tai juurikin puuron kanssa =)
Myslipussin ostin myös (juu olen varmasti ollut jyrsijä entisessä elämässäni ) ja kyllä voin sanoa, että ei ollut vessakäynnit minkäänlainen ongelma näillä kuitu määrillä :D

paapelo+poju+Deri 36+5
 
Huomenta =)

Takana paremmin nukuttu yö ja olo on kyllä heti ihan erilainen, meillä kun tuo nuorin poika tuppaa heräillä tiuhaan öisin eikä nukahtaminen uudelleen suju kovin nopeasti. Mutta viime yö meni taas onneksi paremmin =)

Mansikkakulla kurjan kuuloisia öitä, toivottavasti kivut hellittäisivät ennen todellista koitosta että saisit levätyksi enne vauvan syntymää :hug:

Miekkavalaalle myös jaksamista inhottavan vaivan kanssa :hug: Paraneeko raskausihottuma itsekseen synnytyksen jälkeen?

Henspu, mä myös olin huolissani sf-mitan tippumisesta yläkäyriltä keskikäyrän alle mutta eilisessä neuvolassa kasvua oli taas tullut joten eikähän kaikki silloin ole kohdallaan. Milloinkas sulla on seuraava neuvolakäynti? Ja jos vauva on sulla jo alhaalla niin sekin selittää ettei kasvua ole viime kertojen välillä tullut eli varmasti kaikki on hyvin =)

Mulla mitat on mennyt seuraavasti rv 19+4 17cm
23+4 21cm
27+4 27,5cm
30+4 28cm
32+5 29cm
34+5 32cm, ensin sanoi kyllä että 31

Mutta tämä sijainen ei puhunut mitään onko vauva miten alhaalla tms enkä sitten kyllä kysynytkään. Ja tosiaan mulla mittaaja eri taas kuin viimeksi. Levollisin mielin kuitenkin odotan parin viikon päästä olevaa seuraavaa neuvolaa.

Nyt taas lasten kanssa leikkimään ja päivän ensimmäistä ruokaa laittamaan :wave:

äitsy ja Lauri 34+6 :heart:
 
raskaudessa parasta ollut ne kaksi ihanaa yllätysviivaa raskaustestiin,sydämensykkeitten kuuntelu ja muutenkin neuvolassa käynnit,ultrat kun nähnyt pikkuisen :heart: mahan kasvu ja kun saa ylipäätään olla raskaana :heart:

pahinta ollut se alkuajan jatkuva pahoinvointi,oksentelu ja tolkuton väsymys,mutta senkin kesti kun tiesi kuinka ihanasta asiasta ne johtui.alhanen hb joka ei vaan nouse,nyt loppuajan onkkelmat sappiarvojen kanssa ja jatkuva huoli pienestä että kasvaa ja voi hyvin.niin ja katkonaiset yöunet,jatkuva pissalla ravaaminen.

ristiäisiä rupeen miettimään vasta kun vauva syntynyt,mutta varmaan samalla vierasmäärällä ja tarjottavilla mennään kuin kuopuksellakin,marraskuun aikana yritetään kuiteskin ristiäiset pitää ja toivon että saadaan sama pappi kuin kuopuksellakin oli.itse kastetilaisuus pidetään tuossa seurakuntakeskuksessa ja juhlat sitten kotona.nimeäkin ruvetaan miettimään tosimielellä vasta kun vauva syntynyt kun nähdään ensin kumpi sieltä tuli ja minkäs näköinen on :D siihin sairaalan esitietolomakkeeseen laitettiin hätäkastetta varten nimet ja kuopuksella se nimi tulikin sitten myös lopulliseksi nimeksi mutta katsotaan nyt miten tälläkertaa käy :D

paapelo täällä kanssa ollut välillä tommosta olotilaa,ja mua aina rupee myös huimaamaan ja tulee pahaolokin,ite oon päätellyt että johtuu nimenomaa siitä kun vauva painaa tuolla alhaalla johonkin ja verenkierto saattaa estyä hetkellisesti,menee mulla usein ohi kun meen pötkölleen hetkeksi,on inhottava ja jotenkin myös aika pelottava olotila kun tuntuu että pyörtyy ihan kohta.

ainiin,eilen alkoi ÄITIYSLOMA =) no mitään muuta muutostahan se ei mun kotiäidin-uralle tuo kuin että raha-asiat paranee huomattavasti :D

kaurisäiti ja bambi 35+1 :heart: :heart:
 
Moikka!

Alley Kävitkö missä eurokankaassa? Ainakin itäkeskuksessa on kaikki kestovaippakankaat ihan omassa osastossaan ja sieltä löytyy tosi hyvin ainakin bambufleecet, PUL- ja kuivaliinakankaat. Mä en oo juuri muuta sitten ostanutkaan, sisävaippojen päällysmateriaaliksi kun on riittänyt vanhoja t-paitoja ja lakanoita sun muuta... Netistä tilaaminen on kyllä myös näppärää ja hinnatkin saattaa olla halvempia.

Paapelo Täällä katsellaan myös tähtiä välillä. Siihen ei kylläkään liity varsinaista huimausta, jotenkin outo olotila vaan. Ihan mielenkiintoinen ilmiö, en ole minäkään selitystä onnistunut keksimään tuolle. Mulla noita tulee ihan missä asennossa vaan, viimeksi taisin olla suihkussa kun alkoi tähdet leijailla silmissä. :)

Huhhuh, kuinkahan monta näitä unettomia öitä on jo takana.... En tiedä onko se tää raskaus ja vessassa juokseminen vaiko flunssa kun valvottaa. Viime yönä myös vauva potki niin kivuliaasti, että sekin piti hereillä. Kivuliasta siinä oli se, kun pää osuu tuonne alakertaan, sen oikein tuntee kun kohdunsuu liikahtaa alaspäin. Aloin jo yön pimeinä tunteina odottelemaan että jokohan kohta kalvot poksahtaa, oli sen verran kovaa melskaamista. :D

Pikki 35+3
 
Parasta raskaudessa on ollut ne samat asiat kuin muillakin eli plussaaminen ja ensimmäiset liikkeet ja pahinta nämä selkä/lonkkakivut, vaikka nyt siedettävissä mitoissa onkin varmaan pysyneet verrattuna siihen, mitä ne vois olla. Inhottavaa on myös se jatkuva pieni huoli siitä, että jos kaikki ei menekään hyvin.

Mulla oli kyllä aika tuskainen viime yö. Onneks olen kotona niin sain aamulla levättyä vähän pitempään. Eilen sain kaveriksi sellasen järkyttävän pistävän kivun tohon häpyluun kohdalle oikealle puolelle. Tähän asti oon pystynyt kävelemään ihan ongelmitta, mutta nyt sattuu kävellessä niin, että köpöttelen kuin mikäkin mummeli. Tuo kipu sitten yhdistettynä lonkkien ja alaselän särkyyn piti hereillä ainakin klo 5 asti, vaikka panadolia otinkin.

Me meinattiin pitää ristiäiset vasta tammikuussa. Laskettu aika kun on vasta ihan marraskuun vaihteen tienoilla ja saattaa ylikin mennä ja joulukuu on useimmilla niin kiireistä aikaa, että päädyttiin tohon. Järjestelyt aloitan vasta kun vauva on jo syntynyt.
 
Pikki: kävin tuossa petikossa. Olihan sielläkin oma osasto niille, mutta pul kangasta oli vain vaaleanpunaista ja vaaleansinistä ja myyjällä ei tietoakaan mitä on cool-max... Ajattelin tehdä sisätäyttövaippoja, mihin sais sisäpinnaks cool-maxin, se on kuulemma parempaa kuin varsinainen kuivaliinakangas. Mutta ne peruskankaat löytyi siis flanellia, kuivaliinaa, bambufleeceä ym.
 
Noniin, lääkärissä käyty rd-seurannassa ja vauvan tämän hetkinen painoarvio on n.3100g, joten menee pikkasen yli keskikäyrän. Enpä mitään pikkuista vauvaa meille ole odottanutkaan, mutta ei tuokaan mikään jättiläinen ole jos arvio yhtään pitää kutinsa :) Nyt ei tarvi myöskään enää kuin kerran viikossa sokerit mitata kun arvot on olleet niin hyvät, jes! Sitä ihmettelen kun tämä lääkäri ei tehny mulle sisätutkimusta. Nyt mulla ei sitten enää mitään lääkäriä olekaan ennen synnytystä...No, eipä sillä tiedolla varmaan mitään tekisikään. Tuskin nuo mun vähäiset supistukset on mitään saaneet aikaiseksi kumminkaan.

Viime yö oli kyllä aivan kauhea. Heräsin joskus puoli 4 jalkasärkyyn enkä saanut unta ennen kuin joskus kuuden aikoihin. On vähän univelkaa kertynyt tämän viikon aikana...Onneksi on mahis nukkua päikkäreitä niin saa vähän kuitattua pahinta väsymystä pois.

Flora + L-poika rv36+1
 
Huomenta päivää täältäkin!
Jee, mä sain vihdoin otettua ekat mahakuvat :D ja tässä nyt ois pari. Riippuu kyl ihan kuvakulmasta et miten suurelta se maha näyttää...näin kun ite yrittää sitä kuvaa ottaa niin väliin tulee jotenkin ihan sivulta ja maha näyttää pieneltä jne.



Rv 35+4

Jos nyt noi vaan onnistuivat taas...

Tänään oli neuvolakin. Eli viimeviikon pissanäyte oli puhdas ja sf-mitta oli kans vihdoin kasvanut. ELi henspu kun mietit noita mittojas niin mulla menny suurinpiirtein näin:

rv29 27.5 (eri mittaaja ku yleensä)
rv31+jotain 27
rv33+jotain 27
rv34+2 27
rv 34+5 27
rv 35+5 29

Eli mulla junnas tossa paikoillaan ja nyt sit tänään se oli kasvanu. Mulla on painoo tullu aika runsaasti raskauden aikana, mut nyt sit sekin tyssänny ja ehkä sit kaikkien noitten asioitten takia laitto mulle lähetteen äippäpolille vielä kokoarvioon ja et katotaan samalla tota istukan toimintaa. Pitäs tänään soittaa se aika et millon on.

Oli ihanaa kun pitkästä aikaa sai nukuttua yön suht hyvin kun esikko oli mummulassa yökylässä. Tosin heräsin sit jossain vaiheessa siihen kun olin ihan varma et kuulin ääniä olkkarista. Niitä sit mietin ja kuulostelin vissiin puoli tuntia ja muistelin et oliko takaovi lukossa. Lopulta herätin miehen tarkistaan asian :D ja hän sit kävi pelottelemassa ne kaikki murtovarkaat ja sarjamurhaajat sieltä pois :LOL:
Nyt pitäs keksiä jotain järkevää ennenku esikko tulee takas kotiin kun kerrankin ihan luppoaikaa!! Mut mitä ihmettä mä tekisin?? :/
 
Päivää mammat,

jos teistä joku haluaa/uskaltaa niin kertoisiko seksistä synnytyksen jälkeen, siis että milloin oli "eka kerta", sattuiko, tuntuiko alapää oudolta? Onko kaikki normalisoitunut ajan kanssa? Miten lapsiperheessä ylipäätään saa järjestettyä tilaisuuksia asialle?

Ihan tälleen hienotunteisesti kyselen...Kun nuo asiat mietityttävät jo nyt. Seksuaalisuus on kuitenkin olennainen osa hyvinvointia ja terveyttä. Tämä raskausajan muuttunut kroppakin aiheuttaa mulle jo vähän paineita asiasta...vaikka mies on ihana ja sanoo että oikein hyvältä näyttää :eek: Ehkä ikävimmäksi koen nuo raskausarvet, ja ylipäätään sen että mahan takia on itseltänikin "yhteys" intiimeimpiin paikkoihin jotenkin piilossa :D

Muiskulla on nätti vatsa!

Mutta nyt pitää kyllä päästä ulos kävelylle, alkaa vähän turhan paljon pyöriä asiat päässä kun yksinään tässä möllöttää.

Apollo+Töppönen rv 32+5
 

Yhteistyössä