Lokakuun lutuset *Syyskuussa*

Tälläinen sulostus masusta tuli:

Syön sanani, kun aina olen vannottanut ettei meillä ole vauvoille tarvittu yhtään 50cm vaatteita, tämä prinsessa hukkuu 56cm yökkäreihin. Onneksi bodeja&housuja mulla on muutamat pienemmät.

Lullaby89: mä en todellakaan ole mikään ns luomusynnyttäjä tai lääkkeitä vastaan vaikka 3 viimeistä olen vetänyt pelkän ilokaasun avulla. Mulla se on toiminut niin hyvin joka krt etten ole kaivannut muuta. Auttaa keskittymään hengittämiseen ja rentouttaa kropan, että avautuminen on nopeeta. Ja ponnistuksessa se suurin ero, esikoisen ja epiduraalin kanssa, ponnistaminen oli tosi hankalaa. Mutta näiden 3:n viimeisen kanssa ei ole tarvinnut edes ponnistella, kun antaa kropan tehdä se työ. Nyt mulla ei ollut edes lupaa vielä ponnistaa, koska tiellä oli tosi pitkään joku lippa, mutta kroppa näköjään tunsi itse milloin se oli siirtynyt pois, koska vauva tuli ulos niin vauhdilla :)
 
Hurjasti paljon onnea malttamaton!! :flower: :heart:
Piti aamulla ekana tulla katsomaan, joko sulta on tullu vauvauutisia tänne ja olihan niitä =) Suloinen pieni, ihana kuva. Varmasti on erikoisen tuntuista, kun nyt on niin pikkuinen vauva. Ite oon miettiny , et ois outoa, jos nelonen oiskin paljon pienempi....
Hyvä kun noi tulehdushommelit varmistellaan ennen kotiinlähtöä =)

Elli
 
Oi paljon onnea ihanasta pikku prinsessasta koko malttamattoman perheelle! <3
Tiedot päivitetty etusivullekin :)

Huh, viikonlopun muutto oli aika rankka vaikken mitään saanut kantaakaan.. pitkä matka oli muuttaa ja koko päivähän siinä meni. Minulla oli tuossa vielä viime viikolla vissiin niin pahaa turvotusta, että käsiä ei meinannu kärsiä laittaa nyrkkiin, en päässyt kyykystä ylös ilman apua ja jalkapohjat oli tosi kipeet. Kaikkiin niveliin kolotti, mutta tää meni onneks ohi ja kädetki näyttää normaaleilta eikä turbokäsiltä :D Nyt menee päivät sit tavaroita purkaessa ja kotia laittaessa. Jospa kohta pääsis niihin vauvavalmisteluihinkin käsiksi vihdoin :)
 
Malttamaton Paljon Onnea! Ja hyvin tuo sun nimimerkki sopii yhteen prinsessan syntymäajan kanssa :)

Olen kanssa miettinyt sairaalaan lähtemistä. Jos mies on töissä hänellä menee ruuhkasta riippuen vähintään tunti siihen kun on kotona ja ajomatka sairaalaan vie reilun puoli tuntia. Esikoiselle ei ole hoitajaa ihan vieressä ja en kyllä haluaisi viedä häntä samalla autolla hoitoon kun itse menen sairaalaan. Viimeksi automatka oli kovin tuskainen ja sanoin miehelle, että alan itkeä sairaalassa jos sanovat et aukeaminen ei ole vielä edes alkanut. Onneksi se oli jo niin pitkällä, että pääsin suoraan saliin. Ja ensikertalaisille sanon, että uskokaa itseenne, kyllä te tiedätte koska pitää mennä. Esikoisen synnytyksen aikaan sairaala ei olisi millään huolinut mua sisään kun eivät uskoneet synnytyksen käynnistyvän kunnolla lapsiveden menosta ja ehdottelivat vain et ota särkylääkettä ja tule aamulla näytille. Soitin sairaalaan sitten hetkeä myöhemmin ja kysyin saako tulla vai mennäänkö muualle.
 
Malttamaton onnea hurjasti! On niin kaunis ja suloinen vauva hän <3!! Ihana varmasti saada pienokainen syliin :). Juurikin tuota olen miettinyt, että ainakin lukemani perusteella kroppa tavallaan toimii paremmin synnytyksessä kuin jos sen ja vauvan turruttaa lääkkeillä. Toisaalta haluaisin juuri kokea sen, että kroppa kertoo ja tietää itse mitä pitää tehdä. Mutta tosiaan kun on ensisynnyttäjä eikä tiedä mitä tuleman pitää. Ehkäpä sitä mennään sitten tilanteen mukaan :). Mutta paljon vielä onnea ihanasta pikku nyytistä <3
 
Suuret onnittelut Malttamaton ihanasta ja suloisesta prinsessasta!

Itsellä on tosiaan 2 poikaa, jotka syntyneet 39+2 paino 4010 g ja toinen käynnistetty 40+4 paino 4365 g. Toivoisin siis, että tämä syntyisi hyvissä ajoin. :) Varsinkin tuo yhdistelmä käynnistys ja iso vauva oli sellainen kokemus, jota en haluaisi uusintana. Synnytys oli alettuaan kyllä todella nopea, mutta enpä sitten ehtinyt kivunlievitystäkään saada kuin kolmisen tuntia aiemmin annetun kipupiikin, jonka avulla minun ajateltiin nukkuvan aamuun saakka!

Ensimmäinen synnytys kesti pidempään, mutta varsinkin hyvin ajoitettu epiduraali oli ehdoton. Vei pahimmat kivut, mutta ei ponnistamisen tarvetta.

Saas nähdä kuinka nyt käy, sen olen ainakin oppinut, että turha itse kauheasti suunnitella. Paljon enemmän sitä kipua kuitenkin kestää, mitä olisi kuvitellut, mutta en kyllä varmaan myöskään kieltäydy tarjotuista tropeista.

Kiva kyllä lueskella teidän muiden synnytyksistä, kun itsellä la vasta 19.10.

T. Bola74 ja poitsu 34+2
 
Malttamaton Paljon onnea suloisesta pikkuisesta! :)

Kummeista Olemme valinneet yhden ja 4 muuta pitäisi vielä päättää ja kysyä. Ja näistä kaksi vielä kirkkoon kuuluvaa. Olen yhtä ystäväpariskuntaa ehdottanut miehelle, mutta ei ole vielä vastausta kuulunut.

Kivunlievitys Jos päädyn alatiesynnytykseen, aion turvautua ilokaasuun ja epiduraaliin, aquarakkuloita en taas halua. Sen verran tiedän.

Synnytys Koko synnytysasia on yhtenä möykkynä päässä, kun pitäisi 13 päivässä päättää, että haluanko kokeilla alatiesynnytystä (jolloin lantioni kuvattaisiin röntgenillä) vai haluanko suunnitellun sektion. Onneksi pääsen tässä välissä purkamaan asiaa ensin oman terkan ja sitten vielä psykologin kanssa. Apu on tarpeen.

Ristiäiset on tarkoitus järjestää vielä tänä vuonna ja kutsutaan paikalle vain pappi, mummit ja kummit perheineen, aivan kuten teimme esikoisenkin ristiäisissä. Ja pidämme kemut kotona.

Luckygirl & Vekara 34+5
 
Onnea Malttamaton :)

Kummit on jo valittu ja kysytty. Ristiäiset on tarkoitus pitää tänä vuonna :)

Mua on alkanut synnytys jännittämään. Mulle ei voi laittaa epiduraalia eikä spinaalia, koska selkää on leikattu. Esikoisen synnytin ilokaasun voimalla ja ihan just ennen ponnistusvaihetta sain kohdunkaulapuudutteen kun kohdunsuu oli jo kokonaan auki. Avautuminen 4cm saakka tapahtui tosi hitaasti. Klo 20 kohdunsuu oli tuon 4cm auki ja poika syntyi 21.42. Ponnistusvaihe kesti 15min. Matkaa laitokselle on 90km. Mutta onneksi pääsen äippäpolille juttelemaan ensi viikon maanantaina, samalla katsotaan että minkä kokoinen vauvapn tulossa :)

Iita_82 ja vauva 36+3
 
Onnea Malttamaton!

Itse vähin elein olen kasannut sairaalakassia, mutta koska nämä asiat ovat täysin uutta ja vielä enemmän vierasta, jäin pohtimaan mitä siitä äitiyspakkauksesta pitäisi valkata lasta varten mukaan.. Ja mitä itselle nyt pitäisi ottaa mukaan: paljon oma vaatekoko pienenee jne.

Kummeista ja ristiäisistä ollaan puhuttu viime aikoina melko vähän. Ehkä syy tähän on se, että edellisillä kerroilla nämä keskustelut päättyivät lievään erimielisyyteen. Ristiäiset pidetään tämän vuoden puolella, mutta kaikki muu onkin sitten aivan avoinna. Itse haluaisin mahdollisimman pienimuotoiset, johon ei todellakaan tule koko sukua. Kuten Luckygirl kirjoitti, itsekin haluaisin että kotona vain kummien, isovanhempien ja papin kanssa, mies taas haluaa kutsua sisaruksensa perheineen paikalle, eli n. 10 henkilöä lisää, joka blokkaa aivan täysin kotona pidettävien ristiäisten mahdollisuuden pois. Miehen sisaruksista kukaan ei tietääksemme kuulu kirkkoon, joten kummeiksi heitä ei kumpikaan ole ehdottanut.
 
Malttamaton, ihana pikku nyytti siellä <3 Onnea hirmusti ja vauvantuoksuisia ensi päiviä <3

Iita, saako kysyä mitä sun selästä on leikattu ja miksi ei voi puuduttaa?
Mulla on selkä leikattu myös, kolarin jälkeen vaurioitui kolme välilevyä joista yksi pullistuma leikattiin. Sanottiin kyllä että ei pitäisi vaikuttaa, mutta mulle kun laitettiin spinaali, ei musta tuntunut yhtään auttavan. Meilläkin esikko tuli ilokaasun ja kohdunkaulanpuudutuksen voimin ja ihan hyvin meni :)

Willarosa, meillä esikko tosiaan käynnistettiin. Meni kaksi viikkoa yli, oli yliaikaiskontrolli ja sieltä vielä yrittivät kotiin passittaa johon totesin että kahlitsen itseni odotusaulaan mutta kotiin en lähde. Turvotuksen takia olin ollut neljän seinän sisällä lähes 2kk kun ei kengät menny jalkaan ja alkoi olemaan aika sarvi päässä. Arvot olivat sitten otettaessa raskausmyrkytyksen puitteissa eli saivat syyn käynnistää. Pieni annos annettiin ja osastolle odottamaan. Saman tien käynnistyi ja kaikki meni lähes oppikirjamaisesti. Hyvä kätilö ja paikat kesti hyvin. Kivunlievityksenä ilokaasu ja kohdunkaulan puudutus.
Mitat oli 42+4 4075g ja 54cm.

Tänään oli viimeinen kasvukontrolli käynti. Hippunen voi hyvin <3, kasvaa keskikäyrällä (2820g). Jos tulee LA, kokoarvio 3700g, jos menee veikan tavoin yli, kokoarvio 4000g.
Hippunen oli hyvin lähtökuopissa laskeutumeena, kohdunkaulaa jäljellä 2cm ja paikat suht pehmeenä. Auki sormelle eli noin 1cm. Toivoisin niin ettei ainakaan yli menisi.

Mukavaa viikkoa kaikille, hyvät voinnit kaikille.

Täällä tuli Vaavi sänky ja vihdoin sekin on kunnossa. Vielä sairaalakassi ja sit on kaikki valmista :)
Tässä vielä kuva sängystä.
 
Onnea paljon malttamaton! Ihana vauva!!

Minäkin kerron aikaisemmista synnytyksistä lyhyesti: esikoinen 38+0 vedet meni, synnytys alkoi heti ja kesti 6 h 40 min josta 15 min ponnistusvaihe. Kivunlievityksenä epiduraali ja amme. vauva painoi 3070g
Toinen: 34+4 meni vedet, jouduin sairaalaan antibioottitippaan, tableteilla yritettiin kolme päivää saada synnytys käyntiin tuloksetta. Koska oli tulehdusriski veden menon vuoksi. Sitten puhkaistiin kalvot rv 35+2 ja synnytys alkoi spontaanisti, kesti 3 h josta 5 min ponnistusvaihe. Synnytys eteni niin vauhdilla ja oli kipeä, etten ennättänyt muuta kuin ilokaasua saamaan muutaman kerran. vauva painoi 2530g ja oli hyvävointinen ja virkeä, tissiäkin söi jo salissa.

Tänään on mulla rv 35+2 ja hurjaa että olen synnyttänyt pienimmäisen näillä viikoilla.

Milloinkahan tämä vauva syntyy ja meneekö vedet niin kuin muistakin? Ja miten nopea on synnytys ja kerkiänkö saamaan mitään kivunlievitystä? Näitä on tullut mietittyä..

ChocolateBox: Ihana sänky, minä ostin harmaa-valkoisena samalaisen reunapehmusteen ja hoitoalustan kuin teillä. Kiva toi sängyn reunassa roikkuva kori tai pussi, mistä ostit?

Minä en jaksaisi odottaa enää, niinkauan on pitänyt huilailla ja varoa, mutta nyt kun saa olla jo normaalisti niin kaikki ok, hyvä niin mutta outoa toisaalta.. Ois ihanaa jo saada vauva ja että synnytys ois jo ohi:) Vaikka toisaalta, odotan sitä, sen jälkeen on niin ihana tunne kun on vauvan saanut!

Tsemppiä kaikille!
 
Malttamaton paljon onnea prinsessasta! :flower:

Minullakin tullut nyt mietittyä paljon tulevaa synnytystä kun öisin supistelee kipeästi. Esikoinen käynnistettiin 41+4 ja sain epiduraalin. Toinen syntyi luomusti 41+2, kipu oli kamalaa, mutta hengissä selvisin ja toivuin tosi nopeasti.

Neuvolassa kävin tänään ja vauva on kuulema jo lähtökuopissaan pää kiinnittyneenä :) En kyllä silti usko, että vielä syntyy. Täällä kun ei ole edes neuvolalääkärillä käyntiä loppuraskaudessa niin en tiedä kohdunkaulan tilannetta ollenkaan..

Sunniva 37+2
 
ChocolateBox Saa toki kysyä ja kerron mielelläni :) Mulla on skokioosi, joka leikattiin ala-asteella, mulla on osa selästä jäykistetty luuduttamalla ja raudoilla. Teini-iässä alaselkään selkäydinkanavaann tuli kaksi kertaa hyvälatuinen kasvain, jotka leikattiin pois. Sen takia ei voida puudutella :)

Eli jos sektio pitää sjostain syystä tehdä, niin ainoa vaihtoehto on, että minut nukutetaan. Sektiota en haluaisi, kun toivuin esikoisen synnytyksestä niin nopeasti. Ja opiskellessani sairaanhoitajakssi olin avustamassa kirurgia sektiossa. Mä niin toivon, että tämäkin synnytys menisi hyvin.

Ita_82 ja vauveli 36+3
 
Toive, täälläkin on hoitoalustana tuota samaa kuin lakana ja vauvanhuoneen pinniksessa saman sarjan pinnasuojat ja pikkutilpehööri korit mutta harmaa/valko pilkullisena.
Meillä on esikollakin ollut jo tuon Färg&Form lakanoita, niillä on ihanat kuosit :)
Musta kori on virkattu ja Pentikistä aikoinaan mutta niitä pitäisi olla vieläkin siellä.

Tänään olisi vielä viimeinen työrutistus (vaikka jo mammiksella olenkin), Habitare-messut alkaa ja siellä pitäisi käydä. Hiukan hirvittää miten jaksan kulkea siellä...

Mitäs kuuluu Malttamattoman nyytille <3

Mukavaa päivää :)
 
malttamaton: onnittelut ihanasta pikkutytöstä! Kai tässä pitäisi pikkuhiljaa alkaa asennoitumaan, että ihan pian se omakin pikkuinen on maailmassa.
Kivunlievityksistä olitte jutelleet: mulla ainakin on se periaate, että kaikki vaan mahdollinen, jonka tilanne vaatii. En haluaisi mitään "synnytystraumoja". Muutenkaan en osaa vielä stressata synnytystä kun se nyt on vaan jollain keinoin ulos saatava :) Luotan, että ammattilaiset hoitavat ja etukäteen on turha suunnitella varsinkaan kun ei ole ensisynnyttäjänä aiempia kokemuksia.
 
Noita tollasia koreja tekee jotku iha iteki. Ainaki mun yks tuttu tekee noita. Mietin et jos opiskelis iteki tekeen, sais hoitokamoille siistit korit mitä kehtais esitelläki ku ei oo hoitopöytää kun ei sitä trvita, pärjätään ilmanki hyvin. :)

Kivunlievityksistä jis tää luonnollisesti käynnistyis nii meen varmaan tilanteen mukaan... Viimeks ulisin epiduraalia mut se hidasti niin paljon avautumista et en olis jaksanu millää enää ponnistaa. Ensisynnyttäjille vinkiks et liikkukaa, kävelkää, pomppikaa jumppapallon päällä.. Puudutus vasta ku on oikeesti niin ettei jalat kanna... Liikkuminen nopeuttaa ja vauva ei pääse virhe asentoon liikkumisen ansiosta. Näin siis mulle sanottii sairaalasta ku pelkopolilla kävin... Olis voinu kertoo aiemminki..

Omaan napaan ei kummempia, turvottaa ihan järkyttävästi (kengät ei mee jalkaan ja lusikkakaan ei meinaa pysyy kädessä) ja särkee paikkoja perus vali valia siis vaan. :) valkkarii lorahtelee sillon tällöin, ku nousee ylös. Esikon kantaminen on haastavaa. Sairaalakassi pakattu eilen, ja kotiin tulolle tein sit oman repun missä on vaatteet mulle ja vauvalle. Otan vauvelille vaan lakin, tumput ja sukat mukaan. :) muutoin saa olla sairaalan vaatteissa. Ootan sitä osasto aikaa ihan erilailla nyt ku esikosta ootti... Pikkusen kans kuorsataan kilpaa sit nii et sairaala raikaa. :D <3 varmaan taas otan vauvan viereen jo sairaalassa, sektio haavan kans on nii hankalaa nostella siitä laatikosta joka kerta syömään niin helpompaa kuskaaanvauvista sit vaan syömään mennessä tai ruokaa Hakiessa siinä laatikossa.
Kyselin eilen kaverilta josko alkais kummiksi, tein semmosen lapun missä oli käden jäljet ja keskellä sydän. Toinen käsi oli äidin ja toinen kummin, ylös kirjootin et "olisitko sinä... "Ja sit se toinen käsi "..kummi". Käskin miettimään ja ilmottaan viimeistään ku tulee sairaalassa käymään. :) nimiäisten päiväksi on kaks vaihtoehtoa, joko 26.10 tai 1.11. Joka tapaukseSa tämän vuoden puolella on kinkerit. Ja ne pidetään muualla kuin kotona. :)
Mieski vissiin tajus eilen et meille tosiaan tulee vauva täs ihan muutaman viikon sisällä. Siitä se "miten osaan olla isi kahelle" paniikki sit lähtiki. Nyt se kertoo sit sen isolle pomolle et saattaa olla lokakuussa kotona meijän kans enempi kun mut leikataan ja paranemiseen menee aikaa monta viikkoo et on täysin kuosissa. Ja isyysloman pitää tietty heti sen kolme viikkoo. Kesällä jää sit taas pidemmälle isyysvapaalle lasten kans ku mulla päättyy vanhempainvapaat ja on aika alkaa hakeen töitä jne. :)

Addo ja snadi 36+4
 
Viimeksi muokattu:
Terveisiä neuvolalääkärin luota. Siellä ollaankin kasvettu sen verran käyrien ulkopuolelle, että nyt odotellaan lähetettä naistenklinikalle.. Ilmankos tämä maha alkoikin tuntua hervottoman isolta.
 
Synnytys pyörii täälläkin jo mielessä. Tosin synnytystapa-arvio on 1 1/2 viikon päästä. Ite olen kallistunut alatiesynnytyksen kannalle, jos vain onnistuu. Viime kerralla kun sektio oli varma jo puolen välin tietämillä. Kivunlievityksistä yms. en osaa sanoa mitään, kun kaikki on outoa ja uutta.

Flunssa edelleen vaivaa. Labrassa käyty aamulla, ainakin crp oli laskenut sunnuntaista 50 -> 28. Vissiin tämä on jotain virusperäistä. Ei auta muuta kuin kestää!

Onko teille muille puhuttu neuvolassa streptokokin otosta? Meillä ei ole puhuttu siitä mitään. Tuntuu, että jossain paikoissa se otetaan automaattisesti ja joissakin taas ei.

Tuulia84 ja rv 34+4
 
Paljon onnea malttamaton tyttösestä! :flower:

Täällä on ahkerasti ja vähemmän ahkerasti pakattu kaikki tarpeellinen kasseihin ja laatikoihin. Maanantaina alkaa kylppäriremontti ja evakkoon lähdetään. Sormet vaan ristissä, että pieni viihtyy masussa maanantaille saakka!

Maanantaina neuvolalääkärillä selvisi, että pelko ei ollut aiheeton. Vauvalla on iso pää. :/ Kasvaa melkein kaksi viikkoa edellä. Sain tosi tökeröä kohtelua lääkäriltä ja eilen soitin sitten neuvolaan ja sain lähetteen äippäpolille tarkempia tutkimuksia varten - että mahtuuko jäbä edes tulemaan tuolta ja minkä kokoinen vauva muutenkin on. Sitä kun ei maanantaina arvioitu mitenkään, koska sf-mitta putosi yläkäyrältä keskikäyrälle. Lisäksi pelot synnytystä kohtaan kasvoi ihan hurjasti.
Huomenna sitten äippäpolille. :)

senya ja vili 37+0 :heart: poks täysiaikaisuus!
 

Yhteistyössä