Lokakuun lutuset *Syyskuussa*

Jälleen uusi kuu, hassua tää ajankulku

Onnea ekoille vauvoille!

Ääh uutena kaverina on tullut selkävaivat. Viikonloppuna oli jo kipeä vähäsen, nyt tuntuu ettei mikään asento ole hyvä. Seisomatyö ja kyyristely ei ole näköjään hyvä. Mutta enää 8 työpäivää! Henkisesti ja fyysisesti aivan valmis jäämään mammalomalle :)

Hanssi ja napero 33+1
 
Ninni, itse sektio oli tosi nopea, kivuton ja helppo. Vauvoja piti kaivella mutta ei se tuntunut hierontaa kovemmalta. Sanoinkin, että olo oli kuin dayspassa ????. Ei tullut pahoinvointia, ei tärinää, ei mitään. Silti synnyttäisin mieluummin alakautta. Mieluummin se kipu kuin tää, että makaa osastolla katetrissa. Olin äsken katsomassa vauvoja ja olo oli tosi avuton kun ei mitään voinut tehdä, just ja just pysyin pystyssä.
 
  • Tykkää
Reactions: Popcorn78
Sylin täydeltä onnea äipälle ja kolmen koplalle! :)

Toivotaan, että pian pääset vauvoja hoitelemaan, mutta positiivisesti ajatellen: nyt kun on pakko ottaa pieni aikalisä toipumiseen, tulee samalla pakosta ladattua akkuja arkea varten.

Kiitokset uudesta pinosta. :)

Itsellä on liitoskipuja alkanut myös tulla, samoin supistuksia ja vatsahan on tiellä koko ajan, mutta olo on siitä huolimatta edelleen hyvä. Tosin huomasin, että jalkapallomaalivahdin tehtävät kannattaa ehkä jo jättää jollekin toiselle... Pojat kyllä lupasivat potkia vain "maapotkuja" ettei pallo osu vauvaan, mutta itse astuin torjuessa pallon päälle ja mätkähdin suoraan takapuolelleni. :D Onneksi ei käynyt kuinkaan, mutta vähän kyllä säihkähdin.

Bola74 ja poitsu 33+2
 
Huomenta!
Onnea uusiäippä!!! Toivottavasti pääset pian vauva-arkeen kiinni!

Täällä ollaan nyt sitten eilisestä asti oltu virallisesti äippälomalla, hui :). Sen kunniaks sain toissayönä oikein kunnon flunssan. Nyt sitten niistetään ja tuhistaan ja juodaan puolukkamehua.
Kattelin tota syyskuu ketjua ja huomasin että ovat kivasti listanneet että mitä laittavat sairaalakassiin. Oisko meilläkin kiinnostusta siihen? Ite en oo ees aatellu asiaa, mutta toisaalta ei siihen nyt niin kauaa oo, kun pitäs varmaan sitäkin ruveta miettiin.
Kuinkakohan monta vauvaa saadaan jo syyskuussa?
 
Paljon Onnea uusiäipälle kolmosista! Ja voimia ja onnea koko teidän perheelle!

Alkuun tuntui että aika ei kulje millään, mutta apua! Ekat vauvat syntyi ja loppusuoralla ollaan kaikki!

Korventyttö: Listausidea on kiva! Minä olen hoitolaukkuun pakannut vavalle fleecehaalarin, hatun, bodyn, potkuhousut, tumput käsiin sekä harson. Itelleni pakkasin rintasuojukset ja imetysliivit. Laitan tämän hoitolaukun sitten turvakaukaloon, minkä mies tuo sairaalaan.
Synnyttämään kun lähden, huolehdin vaan neuvolakortin ja puhelimen ja kameran sekä laturin. Sairaalassahan sitä ollaan sairaalavaatteissa ja mies saa peseytymisvälineet yms. sellaset tuoda myöhemmin.
Hoitolaukkuun mies saa pakata mulle sitten kotiintulovaatteet mitä pyydän, kun en minä etukäteen tiedä mitä puen silloin päälleni/ tai mitä mahtuu:D

Joku puhui flunssasta, mulla on kohta ollu viikon kamala flunssa, kurkku kipee, yskä ja nuha. Pelottaa ihan yskiä ja aivastella kun pitää ponnistella koko ajan.

Mulla oli eilen viimeinen äitipoli seuranta, viikkoja nyt 34+3 vauvalla painoarvio 2446g keskikäyrällä mennään, kohdunsuu kiinni ja kanavaa 1,5cm. ´Kaipa tässä saa rueta suht normaalisti jo elelemään, voinnin mukaan tietysti. Ihanaa kun ei enää tarvitse vaan maata ja varoa ja pelätä!!!

Tsemppiä kaikille ja voimia!
 
Maanantain neuvolassa rt ja pää kiinnittynyt. 2 viikkoa sitten kohdunkaulaa jäljellä 1,5cm ja pehmeä. Supistuksia tullu jatkuvana syöttänä päivittäin. Mennään päivä kerrallaan. Ens viikon tiistaina äippäpolin aika jos sinne asti päästään, niin siellä päätetään käynnistyksestä. maks kaks viikkoa ja musta tulee äiti!! käynnistys tosiaan viimeistään 38 viikolla hepatoosin takia.
Ruumää ja tyyppi poks 36
 
Uusiäipälle kauheasti onnea pienistä pojista! :flower:

Kiitos Vilja uudesta pinosta!

Hurjaa tosiaan, että vauvoja alkaa jo syntyä! Mutta niin vaan se lokakuu sieltä lähestyy ja pienten on aika kurkistaa jo maailmaan. Alkaa itseäkin jännittää toden teolla, että milloin se lähtö sitten tulee ja miten kaikki sujuu.

Täällä poika tuntuu rauhallisemmalta. Mönkii kyllä ja tunkee varsinkin peppuansa joka suuntaan, mutta ei enää sitäkään yhtä hanakasti kun vielä pari viikkoa takaperin. Alkaakohan jo valmistautua synnytykseen, vai mikä onkaan saanut tän hurjan vipeltäjän ottamaan vähän iisimmin. :heart:
Supistukset vaivaa, mutta niin niiden kai kuuluukin. Maanantaina sitten lääkäri tekee kokoarviota ja miten synnytys.

senya ja vili 36+0 poks!! :heart:
 
Minusta olisi myös mukava saada listaa sairaalaan mukaan otettavista tavaroista.

Vielä pitää huominen mitata verenpaineita. Perjantai aamuna katotaan taas jatkot. Töiden jälkeen lukemat oli 132/85, aikalailla samoja lukemia mitä neuvolassakin mitattu.

Tuulia84 ja rv 33+4
 
(.) syy yhtäkkiäsille kivuille selvisi, tytsy vaihtoi asentoa ihan totaalisesti. Ollut samassa asennossa ikuisuuden: peppu tuonne vasemmalle kylkikaaren alle, potkut oikealle ja alhaalla oikealla tuntuneet käsien räpellykset. Pää ollut neuvolan mukaan jo monta vkoa laskeutunut ja kiinnittynyt, mut nyt kivut/kirvelyt häpyluulla ja ns työntelevät supistukset loppuivat, samassa huomasin että peppu muuttanut oikealle ja kädet vasemmalle. Pääasia, että tuskaisuus loppui mut maha nyt ihan omituisen tuntuinen.
 
Uusiäippä: mulla leikattiin umpisuoli kuopuksen raskausaikana ja kivut oli ihan kauheat sen jälkeen. Jokaista aivastusta, yskäisyä, naurahdusta sai pelätä. Silloin totesin, että kyllä alatiesynnytysten kanssa olen päässyt helpolla kivun kanssa, sektio kuitenkin niin paljon isompi operaatio kuin umppari. Alatiesynnytysten jälkeen ainoa mikä on ollut kipeä, niin esikoisen jälkeen epparihaava, mies joutui käydä metsästää mulle uimarenkaan minkä päällä istua että selvisin automatkasta kotiin ja imettämisestä istualtaan pari ekaa päivää. Mutta en tiedä vaikuttiko se kipuun, että epparihaava oli ommeltu huonosti tai jotain ja aiheutti sisäisen verenvuodon, joka jouduttiin leikata muutama tunti synnytyksen jälkeen. Onneksi epparia ei ole esikoisen jälkeen jouduttu tekemään ja silloinkin luultavasti siksi että epiduraalin takia en pystynyt pissaamaan ja kätilö ei muistanut katetroida, virtsarakko venyi yli litraseksi ja oli ponnistusvaiheessa pahastitiellä. Siksi en epiduraaliakaan ole sen jälkeen halunnut enkä kyllä tarvinnut.
 
Onko muilla samoja kokemuksia että niitä kipulääkkeitä/puudutteita joutuu anelemaan ja pyytämään? Vai onko Lohja vaan niin innostunut luomusta. Täällä ei kuulemma enään anneta tuttipulloja tai lisämaitoakaan ellei vaadi.. Tuntuu olevan täysimetys ja alatiesynnytys pienellä lääkityksellä on se ainut oikea.
 
Ninni12345: mä itseasiassa tajusin vasta viime synnytyksen jälkeen ettei mulle edes tarjottu mitään järeämpää kivunlievitystä kun pyysin ilokaasun kun päästiin synnytyssaliin eli voi olla kanta tuolla meidän sairaalassa. Ja imetys on aina lähtenyt käyntiin ettei ole tarvinnut edes miettiä lisämaitoa.
 
Ninni, mä olen täällä Naistenklinikalla joutunut itkemään jotta saan sektiokipuihin muuta kuin panadolia ja buranaa. Lääkkeettömyys on joku ihme päivänsana. Lopputulos: Pyörin netissä sen sijaan että hoitaisin vauvojani kun en kivulta pysty. Nyt onneksi lupasivat lisätä lääkitystä kun näkivät etten oikeasti pääse ylös.
 
Outoa, että kipua hoidetaan niin huonosti. Siel meidän sairaalan (kanta-häme) tutustumiskäynnillä sanottiin, että lääkkeitä kannattaa sit pyytää ja käyttää synnytyksen ja etenkin leikkauksen jälkeen, että se nopeuttaa sit paranemistakin, kun verenkierto siellä haava-alueella paranee, ettei lihakset oo krampissa kivun takia....

Taysissa on kyllä aina hyvin saanu synnytyksessä kivunlievityksiä. Kätilö on kyselly aina välillä, että haluatko jotain ja kertoillu mitä vaihtoehtoja siinä vaiheessa ois käytettävissä.

Meillä ois huomenna lähtö pidemmälle automatkalle ja sunnuntaina paluu. Siis porukassa, missä muut menis moottoripyörillä ja minä sit "huoltoautolla" perässä. Tiedossa 4 tuntia autonratissa, taukoja kyllä siinä välillä varmaan noin 100 km:n välein. Mites ootteko kyenny ajamaan autolla miten hyvin millä viikoilla vielä? Mulla ei oo nyt kokemusta pidemmistä matkoista, mut joku 50 kilsaa ratin takana menee ihan helposti kyllä.... Onkohan sitä tullu nyt luvattua liikoja ja arvioitua omaa toimintakykyä paremmaksi, mitä onkaan. Ei mulla autoilu nyt mitään supistuksia oo kyl aiheuttanu, niinku jossain aiemmassa raskaudessa on tehny.

Elli ja Nilleliini 32+0
 
Kolminkertaiset onnittelut uusiäipälle! Hurjaa, että kohta alkaa muillakin synnytykset lähestymään. Malttamaton, tsemppiä! jos nyt tulee lähtö jo synnyttämään. Onko neuvolassa sanottu mitään pään kiinnittymisestä eli onko ollut jo ns. tuloasemissa? :) eilen neuvolalääkäri totesi minulle, että ei ole vielä tulossa. Pää kun liikkui alakautta tunnusteltaessa.. Eli Toive, mulla vauvan pää ei ole vielä kovinkaan alhaalla.
 
Tuulia: ei se ala :-( esikoisen kanssa limatulppa irtosi sairaalassa supistusten välissä ihan kokonaisena, mutta muiden kanssa tulppa ei ole koskaan lähtenyt samanlailla. Paikat varmaan sen verran auki, että pikku hiljaa vaan liukenee sieltä pois. Mutta kuopuksen kanssa olin pari senttiä auki viimeiset viikot ja tein kaikkeni eikä silti synnytys alkanut ennen kuin noro-virus iski rv 40+4.

Cubula: ovat sanoneet jo rv 32 lähtien, että pää ihan laskeutunut ja melkein kiinnittynytkin, mut oikeasti alan epäilemään, että muksu kääntynyt jotenkin ihan ihme asentoon, kun masu niin omituisen mallinen ja oloinen yhtäkkiä. Soitin neuvolaan ja pääsen huomenna näytille varuiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Toive: Minulla on ollut vauva alusta asti TODELLA alhaalla ja vielä pää alaspäin, joten pää on painanut ikävästi jo pitkään ja jouduin siksi lopettaa esim. pyöräilemisen suht ajoissa.. Tutkittiin monesti kohdunsuutakin sit kun sen lisäks vielä supistelut alkoi aikasessa vaiheessa, ettei tulis ennenaikasesti mutta kohdunsuu on ollut ok koko ajan.

Elli-: Meillä on muutto lauantaina ja mietityttää kans miten jaksan ajaa koko matkan kun mies ajaa muuttoautoa ja minä normiautoa. Matkaa on semmonen 370 km.. Noh, pitää vaan pitää taukoja niin usein kun on tarvetta. Ainakin pissallahan sitä pitää juosta tunnin välein :D En oo vähään aikaan noin pitkää matkaa autossa istunutkaan..

Ruumää ja malttamaton taitavat olla nyt potentiaalisimmat seuraavat synnyttäjät. Jäämme jännittämään millon seuraava vauva pinoon saadaan :)
 
Tervehdys,

Uusiäippä, ihanaa ja triplasti onnea teille. Toivotaan että kivut pian hellittää että pääset keskittymään kivun sijaista vauvoihin :heart: Toi ihme luomullisuus on niin hanurista, iso kysymys MIKSI? Jos on kerta läkkeet millä oloa helpottaa.

Malttamaton, tsemppiä, josko sinä olisit seuraava...

Meillä esikko oli siis viikosta 24 pää alaspäin, 30 laskeutunut lähtökuoppiin niin että terkka joutu usein pyytämään lääkärin jotta saadaan selvyys onko pää alaspäin ja oltiin niin varmoja että "hyvä jos laskettuun päästään"... toisin kävi, yli meni että heilahti ja käynnistettiin 42+0.

Täällä ollaan nyt sitten virallisesti äippälomalla:whistle: Ihmettelen kyllä miten saan ajan kulumaan kun lähes kaikki on tehty. Ensi viikolla tulee se Vaavi-sänky, senkun petää makkariin sängyn viereen niin kaikki on valmista. Oliko kellään siitä kokemusta??

Listauksista...
Mukaan sairaalakassiin ajattelin pakata omat yökkärit/aamutakin, ehkä jonkin oloasun päiväksi, imetysliivit+alushousuja (muistaakseni sairaalassa oli aika lökömalleja tai sit verkkosia) ja kotiin lähtö vaatteet. Vauvalle omat vaatteet, yökkärit ja kotiin lähtö vaatteet. Kiva jos ottaa kuvia, niin on söpöt omat vaatteet päällä :heart:
Hygienia tarpeet ja meikit mahdollisesti jos hiukan haluaa ehostaa :)
Neuvolakortti, kamera (Iphone), pientä naposteltavaa, joku kirja. Kännyyn kerään myös soittolistan rauhallisesta musasta ja otan pienen matkakaiuttimen sitten salia varten.
Esikolle olen kerännyt pikku lahjarasiaan tuliaisia minkä isä saa tuoda sitten synnäriltä pojalle kun uusi veikka on syntynyt. Miehelle ajattelin myös hankkia vielä lahjan synnärille.

Toinen listaus olisi kiva tehdä myös synnytyksestä... Mitä toivotte siltä ja mahdollisesti sen etenemiseltä...

Itsellä oli esikon kanssa lista mitä ihana kätilö kiireestä huolimatta noudatti lähes sana tarkasti mutta tilanteisiin sopivasti.

-Mitä eroa on spinaali ja epiduraalipuudutuksella ja koska kumpaakin käytetään/miksi?
-Mitä eroa on kohdunkaulan ja välilihan puudutuksella ja koska kumpaakin käytetään? -Voiko molemmat toivoa etukäteen?
-Mitä muita kivunlievityksiä haluatte ja miksi?
-Välilihan leikkaus vai ei?
-opiskelijoita vai ei?
mitä muuta tulee mieleen...?

Kertokaahan kokemuksia ja ajatuksia eteenkin useampi lapsiset?

Vointeja kaikille ja kuullaan taas:hug:
 

Yhteistyössä