***Lokakuun lutuset heinäkuussa***

Bakteerivaginoosi on kurja vaiva :(
Mutta onneksi siihen on hyvät lääkkeet. Juuri tarkistin neuvolakortin, tämä lääkäri ei ollut merkannut siihen kuin vauvan painoarvion ja lapsiveden määrän ja hoitaja laitto virtsatestin tuloksen ja verenpaineen..
 
Heippa kaikille! Aika kauan olen ketjua seurannut, nyt vasta sain rekisteröidyttyä. Ihana saada vertaistukea =) Tässä strategiset tiedot: Hanssi / 28 / 1. /phks / tyttölupaus

Helle vei voimat, onneksi tänään on viileämpi päivä. Pääsi vihdoin koiran kanssa lenkille, ettei joko helle ahdistanut tai hyttyset syönyt elävältä. Näitä päiviä lisää kiitos :)

sokerirasituskoe olisi edessä ensi viikolla. Kauhulla odotan 12h paastoa ja kahden tunnin hengailua. Muutenkin sokerilitku tyhjään vatsaan kuulostaa kammotukselta. Onneksi täällä on ollut ihan hyviä kokemuksia muilla, ei ehkä jännitä ihan niin paljoa.

Kiva liittyä seuraan!

Hanssi ja napero 25+3
 
Hei taas!

Tsemppiä Ninnille, onpas sinulla ollut kamala kokemus lääkärin vastaan otolla. :(

Minä kävin alkuviikosta taas äitipolilla rd:n takia ja toistaiseksi mennään ilman insuliinia. Sanoivat että rv30 on yleensä raja jolloin oma insuliinintuotanto heikkenee ja piikitys joudutaan ottamaan käyttöön. Saas nähdä kuinka käy. Edelleenkin täytyy tehdä ahkeraa sokereiden seurantaa. Aamun paastoarvot ovat kiikun kaakun, eli yleensä mennään arvoilla 5.2-5.4... jännittää että milloinka se lähtee nousemaan. Kiva on kyllä kuulla muiden insuliini kokemuksia sillä olen lähestulkoon 100-varma että se on vielä minullakin edessä päin. Äitipolilla saatiin mukaan myös ensimmäinen kasvokuva vauvasta, eli 4D-kuva :heart: ultraava kätilö oli tosi kiva ja tulosti kuvan mukaan, en edes tiennyt että äitipolilla on 4D mahdollisuus. Ultrassa selvisi myös että istukka on nyt liian lähellä kohdun suuta, toivottavasti ja luultavasti se vielä siitä siirtyy tai muuten on edessä ilmeisesti sektio. Vauva on toistaiseksi myös vielä perätilassa, mikä on näillä viikoilla ihan ok. Neuvolakäyntejä on täällä myös harvakseltaan, joten kiva että tämän rd:n takia saa käydä edes siellä äitipolilla.

Tänään tehtiin ensimmäinen hankinta, nimittäin vaunut. Kirpparilta löytyi todella hyväkuntoiset ja nätit ABC Design Pramy Luxe - yhdistelmävaunut. Anoppi bongasi vaunut ja soitti heti meille että tulkaa katsomaan, nyt ne löytyi! Ja löytyihän ne :D Kaikista huvittavinta oli että mies kuvitteli vauvan matkustavat pehmeässä kantokopassa takapenkillä ennen lasten istuttavan turvaistuimen hankintaa, sain makeat naurut kun selvitin että vielä pitää ostaa vauvoille tarkoitettu turvaistuin. Muistan kyllä omastakin lapsuudesta että vauvat kuljetettiin takapenkillä vaunukopassa ja taaperoille oli vasta omia turvaistuimia =) Nykyään onkin sitten eri juttu. Meillä kyseessä siis ensimmäinen lapsi ja kaveripiirissäkään ei kamalasti vauvoja ole, joten siitä johtuu tämä meidän yleinen tietämättömyys :LOL:

Nyt kun tuo mieskin on kesälomalla, niin meillä on käynyt vieraita jonkin verran. On aika jännä, että jos heille ei olla mainittu että vauva on tulossa 3 kuukauden päästä, niin ei sitä kukaan kyllä ole huomannutkaan. Ilmeisesti minun maha ei sitten vielä näytä muiden silmään vauvamahalta. Pidän myös näin kuumilla keleillä löysiä t-paitoja ja shortseja, joten yleis ilme on ehkä vain vähän "pyöristynyt". Mutta jee, enää noin 3 kuukautta odotusta. Tänään tuli ensimmäistä kertaa tunne että en malttaisi millään odottaa vauvan saapumista :heart:

Terveisin omanapainen Ankkurinappi ja Pikkunappi rv 26+2
 
Elli- Mulla myös juurikin pelkona tuo, että vauva kasvaa isoksi huomaamatta. Esikoiseni painoi syntyessään 4,4kg ja vauvan ulostulossa oli ongelmia. Lopulta syntyi imukupin avulla, vaikka sektio-vaatteet oli jo päälle puettu. Oletko puhunut neuvolassa sun pelosta? Mä viimeksi puhuin tästä, ja neuvolatäti lupasi lähettää synnytystapa-arvioon ja mahdollisesti synnytys käynnistettäisiin aikaisemmin, jos painoa seurattaessa huomattaisiin, että 4 kiloa on ylitetty.

Ninni Kylläpäs oli kamala lääkärireissu sulla! Miten tuollaista voi edes tapahtua.. Itse pitää näköjään vaatia hoitoa, ennenkun joku johonkin reagoi :/

Sokerirasitus Mä kävin siis rv 14 ekan kerran, ja silloin paastoarvio oli hieman koholla, joten radi napsahti ja jouduin radi-ruokavaliota noudattamaan (ainaki jotenkin :D). Toinen rasitus oli viime tiistaina, ja tällä kertaa arvoissa ei mitään ylityksiä. Joten seurantaa ei kai sitten enää ole? :)

Hyviä vointeja. Niin ja tervetuloa kaikille uusille! :)
Willarose & Poikanen 26+1
 
Ninni tsemppiä ja jaksuja insuliinien ja lekurien kans. :/ ei kuulostanu kivalle.

Mulla tuli ikävä meijän neukka tätiä :D outo ilmiö mut en oo täs raskaudessa käyny neuvolassa edes viittä kertaa mut sitäki enemmän polilla sit kyylättävänä. Maanantaina taas polille, saavat kirjaa mulle sektio toiveen sinne. En uskalla ees ajatella et alakautta koittais taas ku ei se viimeksikää onnistunu ja minähä en sitä shittiä aio enää uusia. !!! :O siinähä monkuaa et vois sitä kokeilla vielä iha turhaa.

Hankintoja ei juuri oo tehty, jotai pinkkjä kuteita sain kaverilta ja mummo kuto toukkapussin. Kaukalo on, vaunuista käydään sotaa siihen saakka et ukolla ei oo piuhoja päässä kuunnella sitä väsy kitinää tolta ipanalta. Mä en omia menojani ala rajottaa sen takia et ootan yhen unien loppuvan. Muutenki käyn missään tosi vähän ni miks seki vähä pitää viedä...... Olis noille nykysille ostajaki olemassa ja sais semmosella hinnalla myytyy et saatais uudet tilalle. Mut jäärä mikä jäärä. Eipä tarvii vaunuja työnnellä ennen ku pystyy vatsalihaksiantekemään taas normisti. Keväällä kai sit? :D

Omaan napaan ei muutaku kipua ja särkyä... Selkää kolottaa ja se on niin kipee ettei pysty ees kunnolla kävelee ja auta armias jos tukivyö jää kotii.... Sit tuntee kyllä liikkuneensa.. Snadi potkii nii kovaa et voisin välillä itkee ku tuntuu nii pahalle. Iltasin eka snadi valvottaa ja seurravaka alottaa esikko joka jaksaa viiteen saakka härvää millon mitäki.. Viideltä se joskus nukahtaa ja herää sit lopulllisesti seittämän aikoihi. Joskus jo kuudelta... Ei paljon tuu mietittyy sitäe t ku sen haluais pitää ktona vaan kyllä se on laitettava yökylään hoitoon et saa iteki vähän ees levähettyy ja nukuttuu. :/ selkään saa syödä särkylääkettä ihan hyvällä halulla vaikka ei yhtää tee hyvää kyllä.. :/ tämmöstä tänne. Jatkan kipeen selkäni kans nyt sohvalle jos vaikka torkahtais kerranki ku tuo pirpanaki nukkuu...

Huomenna poksuu 28+0 !

Addo ja snadi :)
 
Neuvola oli sitten unohtanut kertoa meille perhevalmennuksesta. (Tai me emme muistaneet kysellä siitä tarmokkaammin.) Keväällä olisi ilmeisesti ollut tarjolla jotain luentoja. Neuvolassa nyt ihmeteltiin, eikö me oltu käyty. Ei oltu, kun ei tiedetty. Noh, synnytysvalmennukseen kai sitte syksymmällä osallistutaan. Kävikös ketjulaisista kukaan vastaavilla luennoilla? Jäätiinkö me jostain kiinnostavasta paitsi?
Meillä se ilmeisesti olsi mennyt tällä kaavalla:
https://www.seinajoki.fi/sosiaali-jaterveyspalvelut/terveyspalvelut/aitiys-japerhesuunnitteluneuvola/aitiysneuvola/perhe-jasynnytysvalmennus.html

Rasituksesssa tulevista supistuksista ja liikunnasta on ollut puhetta aiemmin. Minulla onneksi keho näyttää sopeutuvan vähitellen rasituksen kasvuun. Töitten takia tuli arkiliikuntaa huomattavasti enemmän pari viikkoa, ja vaikka aluksi alkoi herkästi supistukset, niin muutamassa päivässä keho tottui ylimääräiseen liikuntaan eikä enää kipuja tullut. Meinaan jatkaa kävelyä, uintia ja lihaskuntoharjoittelua kun töissä pian fyysinen huhkiminen vähän hellittää, että säilyisi kunto edes jotenkin. Onko kukaan kahvakuulailua harrastanut? Viime kesänä harrastin sitä ja tykkäsin, mutta onkohan liikkeet liian rasittavia kohdunkiinnikkeille - varsinkin kun on vuosi taukoa kuulasta.

Ja meneillään jo rv 28. Eipä uskoisi. Omasta mielestä maha on kasvanut jo kauheasti, mutta eipä muut sitä juurikaan huomaa.
 
Ninnillä on ollut kyllä kurja lääkärikäynti :( on se kumma, kun itellä pitää huolehtia kaikesta!

Minunkin piti tänään soitella äitipolille, että onko minun käytävä labroissa ennen seuraavaa käyntiä. Viime käynnillä lääkäri mainihti niistä, mutta kukaan ei ollut tehny lähetettä. No nyt on pitkä lista verikokeita munuaiseen liittyen sekä lisäksi vielä pissakokeet. Näin sitä saa olla ite joka asian kanssa skarppina!

Meillä on emmaljungan duo edget. Olihan ne kyllä pirun kalliit, mutta ovat olleet kyllä tosi hyvät! Suosittelen!

Tänään vaihdettiin auto toiseen, niin nyt mahtuu hyvin takapenkille sekä istuin että kaukalo.

Missä teillä tuntuu muuten vauvan potkut? Mulla tuntuu potkut tosi alhaalla, jopa karvoituksen kohdalla. Välillä tuntuu, että kohta joku jalka tulee alapäästä esiin :D

Tänään alkoi neljän viikon kesäloma. Toivottavasti saadaan esikoisen kanssa aika kulumaan.

Aurinkoista viikonloppua kaikille :) !

Tuulia84 & rv 25+6
 
Tervetuloa uusille!

Minulla on jemmassa joitain 50cm vaatteita ja ostan lisää jos löydän sopivia kirppikseltä. Myös kokoa 56 löytyy aika paljon ja tarkoitus on ostaa lisää. Tietenkin kun näin varaudun saan normikokoisen ja heti alusta asti hyvin kasvavan vauvan, mutta esikoisen kanssa kaikki pienimmätkin vaatteet olivat aluksi niin hankalan isoja, että nyt haluan varautua paremmin ja kirppishankinnat eivät juuri kukkarossa tunnu.

Oma vointini on ollut oikein hyvä. Yöllä on kömpelöä vaihtaa asentoa kyljeltä toisella ja samalla tulee heräiltyä vessaan. Hemppa on noussut pitkän rautakuurin ansiosta kohtuulliseksi, mutta en voi ilman rautaa olla niin maha vaivat jatkuvat ja niihin en ole keksinyt apua.

Toisaalta laskettuaika on vielä kovin kaukana, mutta eihän tässä ole enää töitä kun 3+5 viikkoa kun siinä välissä olen pari viikkoa lomalla. Teillä kenellä laskettuaika on alkukuusta äitiysloma on jo paljon lähempänä!

Ensi viikolla olisi sitten lääkärikäynnin aika. Käsittääkseni täällä niitä on kaksi eli tämä ja sitten toinen vähän ennen synnytystä.

Hyvää viikonloppua kaikille

KoiruuZ
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! On siis todella pitkä aika kun täällä viimeksi kirjoittelin. Aktiivisesti lueskellut kylläkin olen :). Minut voi siis lisätä takaisin listalle kun näyttää siltä ettei nimimerkkiäni enään ole siellä. Eli 14.10/SannaMarko / 26 / 1. / Helsingin kätilöopisto /

Paljon on tapahtunut sitten viimekäynnin. Kävin viimeviikolla sokerirasitustestissä ja juoma oli aika hyvää, kylmää ja maistui vadelmalta. En vain pitänyt jälkimausta joka hyökkäsi tunnin päästä suuhuni juomasta (hyh). Huomenna pitäisi kaiken järjen mukaan kuulla tulokset kun menen neuvolaan.

Odottavien äitien ryhmäfysioterapiassa tuli käytyä eilen ja paljon sain hyviä vinkkejä raskauden aikaiseen liikkumiseen ja mitä lihaksia on hyvä treenata, myös nukkumiseen tuli hyvät ohjeet. Paljon tyynyjä jalkojen väliin ja tyyny myös vatsan alle ja selän, ettei käänny vahingossa selälleen. Koetin viimeyönä ohjeita, mutta olin unissani potkinut kaikki tyynyt pois :D...

Hankintoja on tullut tehtyä ihan kunnolla ja enään puuttuu vain pinnasänky! Vaatteita tekisi kokoajan mieli ostaa lisää vaikka niitä on jo aivan sopiva määrä.. Ne vaan on niin söpöjä!

Tää pieni alivuokralainen masussa on löytänyt viimein tarpeeksi voimaa ja olen nähnyt nyt pari kertaa potkut vatsanpäältä. Mutta nyt helteisinä päivinä hän on vaisumpi kun yleensä. Taitaa toisella olla kuuma myös. (Liikkeita kyllä tuntuu päivittäin) Isänsä äänestä tykkää tosi paljon ja ylensä siis kun mies tulee töistä kotiin, aloittaa kaveri jumppaamisen kun kuulee miehen äänen. <3


KoiruuZ: Oma nukkumiseni on myös välillä vaikeaa kääntymisen suhteen ja kauan siinä saakin ähkiä jos oikeasti haluaa vaihtaa puolta. Minun hemppaa ei edes seurata vaikka itsellänikin oli alhainen (100) viime tarkastamisella joka tapahtui siis neuvolan ulkopuolisessa asiassa.

Kasenja: Kävin mieheni kanssa perhevalmennuksessa. Eka kerta oli paljolti ryhmään tutustumista ja saatiin tollanen kirjanen missä on paljon infoa odotusajasta, parisuhteesta, synnytyksestä yms. Puhuimme myös oikeaoppisesta imetyksestä ja katsoimme jonkin videon sen pohjalta. Saimme myös esittää toiveita mistä haluaisimme tietää enemmän. Seuraavalla kerralla on luvassa juttelua synnytyksestä ja synnytysvideo.
 
Kriisin paikka. Mä luulin ettei näitä arpia oikeeati mahu enää lisää mut ei.... Tänää peilistä tihrustin nii hitto on ainaki kaks tai kolmenuutta arpee mahassa. Härregyyd eiks nää vois jo olla tulematta ! Iha tarpeeks jo vanhoissa tekee kynnystä siihen et julkiselle rannalle en bikineissä mee saatika kylpylään jne. Teki sit kuin hyvää tahansa nii ei. Oon iha järkyttyny rästä löydöstä.. Ei auta rasvailut ei ! *shokki* :'D hih. Omaan napaan ei enempää ku samaa selkö kipuiluu.

Noista valmennuksista me toddttiin et oli ihan turhia, ainoo kiva oli synnärillä käynti. Toiste en menis mut on tosi paikkakunta kohtanen juttu. :) synnytys videoo en kattonu tylysti poistuin paikalta ja ilmotin vetäjille et oman pään takia en haluu nähä enkä kuulla, oli ok niille. :)

Pooooksista 28+0 !! :) <3

Addo ja arpiSnadi ja arpi kriisi ja arpi sitä ja arpi tätä. :p
 
Addoda täälläkim kauhulla "odotan" arpia. Tiedän että niitä tulee, kun olen arpeutuvaa sorttia :( jännittää että mikä mahtaa olla reaktioini sitten kun se tapahtuu. Oon koittanut psyykata itseäni ettei se oo maailman loppu, mutta saas nähdä!

Tervetuloa jälleen uusille!

Täällä vietellään viimeistä lomapäivää ja kauhistuttaa. Saa nähdä miten selkä kestää enää istumatyötä 8h päivässä... Pitää koittaa muistaa ainakin ottaa enemmän taukoja ja kävellä vaikka toimistoa ympäri :) muuten seuraavina viikkoina on vähän kaikenlaista, tiistaina neuvolalääkäri, torstaina sokerirasitus ja viikonpäästä maanantaina hammastarkastus. Ei siis ainakaan aika tule tylsäksi :D

Eilen saimme pikku-ukon huoneen valmiiksi. Tai no, mobilen haluaisin vielä, vaikka se varmaan aika turhake onkin. Pitää katsoa jos jostain löytyisi käytettynä kiva. Muutenkin hankinnat alkaa olemaan kasassa, ehkä jotain pientä vaatetta vielä, kaukalopussi, kuolalappuja, vaippoja tms on enää ostamassa. Nyt siis vaan odottamaan että saataisiin se vauvakin tänne <3

Ihanaa aurinkoista hellepäivää kaikille Lutusille!

Beanna & Hessu 26+1
 
Heipä hei!
Kahvakuulailusta Mä en kyllä suosittelisi enää näillä viikoilla - ainakaan liikkeitä, joissa on kyykkyjä painot mukana. Ne ei mun käsitykseni mukaan tee ollenkaan hyvää kohdunkaulalle ja kohdulle ylipäätään. Liikunnan suhteen kantsii myös muistaa, että raskausaikana kaikki nivelet löystyvät. Käytännössä siis paine mm. polville ja selkänivelille on ihan eri kuin ei-raskaana ja kahvakuulailussa on monta mahista niksauttaa selkänsä, ellei ole tooooosi hyvää tekniikkaa. Kaikki on yksilöitä ja eikö se joku juoksija just juossu 8:lla kuulla raskaana kisoissakin, mutta painetta liikuntasuorituksista ei raskaana kantsi ottaa vaan hyväksyä kehonsa muutokset, joita väistämättä on.
Näin mä ainakin ajattelen, ja olen ajatellut tätä paljon :D. Ennen esikkoa treenasin kamppailulajeja tosissani, joten muutos liikuntatottumuksissa oli välttämätön. Kaikki hokivat, että raskaana voi liikkua kuten aiemminkin, mutta ei se kyllä ihan niin mennyt. Tän triplaraskauden myötä taasen olen saanut tottua siihen, että "liikunta" tarkoittaa kävelyä 100 metrin päähän kahvilaan, enempään ei pysty tai koko keskivartalo poksahtaa joka suunnasta.

synnytysvideo Jos perhevalmennuksessa näytetään samaa synnytysvideota kuin meillä pk-seudulla esikon aikaan, ei sitä kannata pelätä. Siinä nainen ehkä huokaisi ja ponnisti pari kertaa ja vauva oli siististi ulkona. Onnea niille, joiden synnytys on niin helppo. Itse karjuin kuin leijona koko ponnistusvaiheen, kun mitkään puudutukset eivät toimineet ja koko keskivartalo tuntui halkeavan kahtia. Yleensäkin sanoisin kaikille eka kertalaisille, että synnytys menee niin kuin menee. Sitä ei voi tietää etukäteen - ja se ehkä onkin se jännin osio. Suurimmalle osalle mun frendeistä se on ollut suht ok kokemus, sitten on meitä, joille se oli paljon pahempaa kuin olisi ikinä voinut kuvitella. Lohdullista asiassa on, että vauva kyllä tulee ulos eikä vartalo paljon anna vaihtoehtoja tilanteelle. Sitä vain on seurattava.

Omaa napaa Poitsut kasvaa ja potkii. Olen niiiiiiin onnellinen että ollaan päästy tähän asti. Viime ultrassa kohdunkaulaakin oli 4cm, eli voi olla että porskutetaan hyvillekin viikoille. Tai sitten poitsut voi syntyä huomenna. En oikeastaan jännitä asiaa, lähinnä olen onnellinen jokaisesta potkusta ja hetkistä, jolloin ei närästä :D.

Aloitin muuten blogin: Scandihousewife. Blogi on tekstipainotteinen, en kuvaa ipanoita. Käykää tsekkaamassa jos kiinnostaa.

Uusiäippä ja jäbät x3 27+1
 
Heissan kaikki! Onpas vilkasta keskustelua :) ei ole tullut vähään aikaan täällä käytyä :(

Äitiyspolilla oli käynti toissapäivänä, valitin mahan kovettumisesta töissä sekä paineen tunteesta välillä, lääkäri ei siihen oikeen mitään meinanut. Kaikki oli hyvin, painoarvio oli 895g eli keskikäyrillä. Unohdin kysyä, onhan se edelleen poika, mutta eiköhän :)
Uusi käynti on kuukauden päästä.. Kohdunsuuta oli 3,5cm (viimeksi oli 4cm)..

Neuvolakäyntejäkin on ollut mulla kuukauden välein. Seuraava on viikon päästä. Tykkään kyllä rampata näillä kaikilla käynneillä kattelemassa ja kuuntelemassa vauvaa :)

Äitiyspakkaus tuli reilussa viikossa, eilen kävin hakeen :)

Töissä olen jaksanut ihan ok, vaikka onkin fyysisesti raskas työ, melkeinpä toivon, että olisi jo tukalampi olo, että voisin jäädä sairauslomalle..tympii töissä käynti vaikka onhan siellä mukavaakin välillä. Tämän kuukauden ajattelin tunnollisesti yrittää jaksaa, ensi kuussa ajattelin jo että voisi ainakin välillä saikuttaa...heh :D

Sokerirasitus on huomenna. Mietityttää vain se, miten jaksaa olla juomatta vettä 12h kun sitä tulee yleensä niin paljon juotua varsinkin nyt kesällä..
Neuvolatäti sanoi kyllä, että vähän voi juoda, mutta tietääkö kukaan, että paljon on vähän? :)

Pipa ja papu 26+2
 
Viimeksi muokattu:
Pipa, mulle sanottiin että suun voi kostuttaa, joka mun ymmärryksellä tarkoittaa" ei edes suullista". Hiukan oli haastavaa kun vielä on nää lämmötkin :/
Mä olen muuten unohtanut soittaa neuvolaan sokerirasituksen tulokset, pitänee maanantaina soittaa kun seuraava neuvola on vasta elokuun puolessa välissä...
Täällä alkoi vihdoin kesäloma, jee. Saan hubbyn ja esikon tänään etelän lomalta (olivat isä/poika reissulla viikon) kotiin. Aika järkky ikävä ollut ja outoa olla yksin. Olen askarrellut esikon huoneen kimpussa ja laitellut Hippusen vaatteita.
Huomenna olisi tarkoitus lähteä koko perheen voimin Pärnuseen :)
Ihanaa kesää kaikille <3
ChocolateBox ja Hippunen 27+2
 
Moi kaikille, Aika on kyllä hujahtanut, enää muutama kuukausi. Vaikka alkuun tuntui, että ei millään kulu päivät...

En ole pitkilleen kirjoitellut, olen jo toistamiseen tippunut listalta, varmaan pitäisi aktiivisempi olla:whistle: Käyn päivittäin kyllä lukemassa teidän kuulumisia.

Monet on käyneet sokerirasituksessa, minun ei kuulemma tarvitse, ei minulla ole aikaisemmissa raskauksissa ollu sokerit koholla mutta olen 26v. Luulin että automaattisesti kaikki yli 25 joutuu siihen.

Minä olen ollut toukokuusta lähtien jo sairaslomalla, koska on riski synnyttää ennenaikaisesti ja kohdunkaulakanava on lyhkäisempi kuin normaalisti, n. 2,5cm. Edellinen synnytys oli 35+2 viikoilla. kaikki meni kyllä hyvin ja vauva oli hyvässä kunnossa virkeä ja sain heti vauvan vierihoitoon. Rasittavat hommat on kielletty.

Joko muut on synnytystä kerenny pohtia?Kaksi lasta olen synnyttänyt, nyt jostain syystä vähän on alkanut pelottaa koko touhu... Minulla on nopeat synnytykset takana, toinen vielä ilman kivun lievitytä, mutta silti jännittää. Sairaalaan on vielä vajaa tunnin ajomatka.

Tavarat on kaikki vauvalla valmiina, en ole niitä kyllä vielä laitellut. Eiköhän sitä kerkiä. Rintarepun ajattelin hankkia, liinan ostin viimeksi mutta en kyllä paljon käyttänyt. Ei riitä hermot sen virittämiseen:)

Minkälaista reppua suosittelette?

LA on 12.10 3. lapsi ja kys
 
toive3<3: mulla on kanssa 2 viimeisintä synnytystä olleet nopeita, joten aika nopeasti on sairaalaan lähdettävä. Keskimmäisestä oltiin sairaalassa klo 5 ja 5.17 oli vauva ulkona, kuopuksesta kotona supistuksia (ei todellakaan kovin kipeitä) tunti, sairaalaan kestää n 15min ja tunti ehdittiin siellä olla. Ei mullakaan ole muuta kivunlievitystä ole ollut, kun ilokaasu. Eniten mua ehkä jännittää minne ihmeeseen saan noi edelliset lapset hoitoon, jos tulee kiire lähtö.

(.) huomenna neuvolalääkäriin lentolupaa hakemaan, toivottavasti se tulee, koska sunnuntaina lähtö etelään, jee!!
 
toive3<3 Mä oon pohtinu sekä noita kantoliina ja reppujuttuja sekä synnytystä. Liinaa kokeilin viimeks ja muistaakseni myös reppua, mutta koska olen iso rintainen tuntu että rinnat oli tiellä. Täytys varmaan tutustua asiaan paremmin, onko jotain hyviä sivustoja mistä asiaa vois käydä lukemassa?
Viimeks synnytys kesti kaikkinensa vajaa viis tuntia ja avauduin 4cm 10cm matkalla synnytyspäivytyksestä saliin. En siis kerenny mitään kivun lievityksiä saamaan. Ei se kyllä itseäni haitannu. En myöskään tiedä miltä kipeät supistukset tuntuu, koska tavallaan en kai niitä tuntenu, tunsin vaan valtavan kivun. Ja siis tämä oli ensimmäinen synnytys. Mulla on siis kaksi lasta, mutta vain yksi biologisesti ennen tätä nykyistä tulokasta. Kyllähän sitä miettii ja kai toivoo, että kaikki menis yhtä nopeasti ja "kivuttomasti". Imettäminen jännittää enemmän, koska viimeksi se ei meinannut onnistua enkä imettänyt kun kolme kuukautta :( .
Oon miettinyt, että joko sitä pitäis ruveta tekeen listaa hankinnoista, siis tollasista pienemmistä esim rasvat yms. Isommat on onneksi hanskassa, kun saadaan sängyt ja vaunut ja kaukalot tutuilta. Oletteko muut jo miettinyt noita pienempiä juttuja?
Onko kukaan muu saanut suonenveto kohtauksia? Mulla on nyt viime viikon aikana kahtena yönä vetänyt sisäreidestä niin lujaa suonta että huuto ja itku on tullut. Ei kiva.
Paljonhan sitä koko ajan miettii enemmän ja enemmän vauva juttuja ja kaikkee siihen liittyvää.
Tänään lähetin mun verensokerin mittaustulokset neuvolaan. Oma täti on lomilla joten katotaan mitä tämä toinen niistä sanoo.
 
Kahvakuula+muu treenaaminen: itse treenaan edelleen lähes päivittäin, kahvakuula kuuluu myös ohjelmistooni. Kovastakaan treenaamisesta ei raskausaikana ole mitään vaaraa (ei äidille eikä vauvalle), jos kovaa treenaamista on takana muutenkin. Itse olen koko ikäni treenannut, joten lääkärinkin mielipide oli, että anna mennä vaan niin kauan kuin tuntuu hyvältä. Ja koska treenaaminen ei aiheuta supistuksia, paineentunnetta tms. kipua/huonoa oloa, niin aion jatkaa tätä raskauden loppuun saakka. Toivottavasti! Lankutukset yms. eivät kuulemma loppuajasta ole enää suositusten piirissä, koska ne voivat aiheuttaa istukalle vaarallisia tilanteita (istukan irtoaminen/repeäminen jne) sanoi tämä minun lääkärini. Mutta muuten voi kyllä treenata "täysillä" itseään kuunnellen.

Sisätutkimuksessa kohdunkaulan mitaksi saatiin
4cm (taas!), joten epäilen edellistä mittavirheeksi.

Vauvat kasvavat kovasti, vaikka mahani ei kovin kummoinen vielä olekaan. Monet ovatkin kyselleet, että olenko nyt aivan varma, että siellä on niitä vauvoja kaksi? :D

Heinäkuun helteitä kaikille!

Terveisin Nenäpäässä ja kaksi pientä, rv 24+4
 
Viimeksi muokattu:
Heipsulis !

Polillä käyty tänää. Jäi kiva fiilis kun sain korjattua edellisen synnytyksen jälkeen virheitä synnytyskertomuksesta ja samalla sektio toive kirjattiin kans sinne tulevaa varten. Pääsen SYPElle rupattelee edellisen synnytyksen läpi ja jos edelleen tuntuu et haluan sektion nii sit siellä sitä puolletaan ja synnytystapa arvioinnissa sit sovitaan synttäripäivä pienelle. Helpottavaa omalle mielelle. Painoo oli jo 1315grammaa tullu ja sen kyllä tuntee omissa nahoissa. Hitsin kintut aina jossai kylkiluiden välissä tai jossai missä ei tarttis olla. Päivällä snadi hengaili pää alaspäin ja nyt äsken tais kääntyä toisin päin . Ainaki on tajuttoman ilta kengitykset menossa taas. :) sääli mua ja mun luita. :D

Hassua kun nyt tietää enemmän liikkeistäki kun esikosta, suunnillee osaa arpoo mitä snadikka tekee millonki.. Outoo. :) mut olo on et tosiaan aletaan loppua kohti olla menossa ja tää raskaus jää pian taakseen. Kuulostaa paremmalle ku tulee olemaan ja tää aika enää vaan hidastuu. :D

Addoda & snadi 28+2
 
toive3<3 Lähinnä vältelly synnytyksen miettimistä :O Enempihän se mullakin kerta kerralta jännättää, nyt neljäs kerta tulossa... Viime synnytyksessä oli pienestä kiinni joutua hätäsektioon, kun vaavi ei meinannu mahtuakaan tulemaan ja jäi jumiin. Sitä leikkaukseen joutumista kuitenkin enempikin pelkään. En oo koskaan ollu missään leikkauksessa ja se on jotenkin kamala ajatus. Et mieluummin sitten alakautta synnyttäisin. Jos vaikka tämä pikkuinen tulisi pari viikkoa etuajassa, niin ei sit ehtisi niin suureksi kasvaa :D Joo, yritän miettiä omia syömisiäni :ashamed: Tosiaan tuo painoarvio oli meillä silloin kiloa pienempi, niin ei oikein uskalla luottaa...

ninni kurja, että sulla oli niin huono lääkärikäynti :( Mutta pidit puolias hienosti :)

Vaunut päätettiin sitten kumminkin hankkia ihan omat. Se laina-ajatus tuntui vähän häiritsevältä. Tulee meillä kuitenkin aikas kovaan käyttöön, kelillä kun kelillä lenkkeillään joka päivä ja autoonkin pakataan aika usein kärryt. Oisko noista sit mitään palautettavaakaan enää :LOL:
Tänään mennään hakemaan käytetyt Emmaljunga Cerox-merkkiset yhdistelmät.
Sitterin löysin kirpparilta ihan uutta vastaavan mieleisen, niin olihan se pakko sieltä tuoda kotiin. Kangasosan oon heti pessy innoissani.

Eipä ihmeitä täällä sitten. Pikkuneidin kanssa uimakoulussa ravataan pari viikkoa eilisestä alkaen :) Masussa käy melkoinen mylläys :heart: Potkut on niin voimakkaita, et tuntuu kuin ois pidemmälläkin raskaana.

Elli ja Nilleliini 24+5
 
Heippistä!

ChocolateBox, mukava kuulla että teilläkin on kaikki mennyt hyvin vaikka tuo napanuorajuttu onkin. Toivotaan ettei mitään erikoista ilmenekään ja vauva kehittyy hyvin. Meillä oli tosiaan eka seurantaultra viikko sitten ja seuraava viikolla 36.

Liikuntaa olen harrastanut silloin kun olen jaksanut, lähinnä kävelyä, pyöräilyä, bodypumpia ja bodybalancea. Suurin syy etten ole liikkunut on ollut väsymys, välillä on vain niiiin kauhea väsy! Kävellessä alkaa usein pisteleen sivussa, mutta loppuu aina kun pysähdyn hetkeksi. Pyöräily on ollut ihanaa, varsinkin näinä kesäiltoina. Kuulin muuten että Englannissa ei suositella pyöräilyä raskaana oleville - kaikenlaista... Bodybalance sujuu hyvin, kunhan joitakin liikkeitä teen soveltaen. Bodypumpissa on ollut paljon pienemmät painot kuin aikaisemmin ja syke nousee nopeasti, eli oman tempon mukaan menen paljon. Kyykyt ja askelkyykyt teen ilman painoja. Olen miettinyt onko ihan hyvä jatkaa pumpia vielä, mutta jos ihan hyvältä tuntuu niin voiko silti siitä olla jotain haittaa?!

Selällä nukkumista olen myös miettinyt kun olen kuullut että sitä pitäisi välttää. Mutta iltaisin kun menen nukkumaan ja pikkuinen möyrii kovasti niin, selällä on paljon mukavampi maata kuin kyljellä. Viime viikot olen sitten yöllä kyllä enemmän nukkunut kyljellä. Eli taas, voiko asento olla huono vauvalle vaikka omasta mielestä tuntuukin hyvältä?! Tuo odottavien äitien ryhmäfysioterapia kuulosti mielenkiintoiselta, olisipa meilläpäinkin sellaista!

Perhevalmennukseen meidät on kutsuttu vasta elokuussa, koska kesällä niitä ei järjestetä. Valitettavasti ne alkaa aina siinä kolmen tai neljän aikaan, eli pitää katsoa miten mies pääsee kun on normisti töissä viiteen. Ymmärrän että neuvolatädit haluavat pitää nämä valmennukset työaikana, mutta kurja jos miehen pitää joka kerta ottaa parikin tuntia vapaata töistä. Näitä valmennuksia on neljä kertaa. Eniten odotan että löytäisin mukavia mammakavereita, joita voisi treffata sitten mammalomalla :) Valitettavasti luulen ettei meilläpäin pääse tutustumaan synnärille, mutta pitää kysellä neuvolassa.

Potkut tuntuvat E R I T T Ä I N voimakkaasti ja näkyy ulkopuolellekin. Toissapäivänä luulin että kohta tulee jalka läpi :D Kun potkut kohdistuu tuonne kylkeen tai kylkiluihin on kyllä vaikea olla irvistämättä, ja pää painaa välillä tosi alhaalla. Mutta viime viikon sisätutkimuksessa ei kuitenkaan ollut mitään vaaraa että ulos olisi jo pyrkimässä, eikä muutenkaan minulla ole ollut supistuksia. Toivottavasti tulevat sitten kun aika koittaa...

Aktiivisesti luen teidän kirjoituksianne mutta pahoittelen etten kommentoi kuin joitakin juttuja. Vaikka usein lukiessa ajattelee että tuohon haluisin kommentoida niin unohtuu sitten, enkä liian pitkästi viitsi kirjoitta, eihän kukaan jaksa lukea :D Oikein ihania odotushetkiä ja tsemppiä kaikille, varsinkin teille joilla syystä tai toisesta on huolia tai vaikeita raskausoireita!

Marieh ja pikkuinen, 28+5
 

Yhteistyössä