***Lokakuun lutuset heinäkuussa***

(.) lentolupa saatu lääkäristä. Kohdunsuu oli napakka ja kiinni, verenpaineet ok, paino ei mun mielestä ok mut lääkäristä ei huolestuttava (tullut 11kg...), mutta koettiin pitkä kauhun hetki kun sykkeitä ei kuulunutkaan. Pelkkää kohinaa vaan ja lääkäri tivasi milloin olen tuntenut liikkeet, jonka jälkeen tajusin etten muistanut huomanneeni koko aamuna. Olin siivonnut aamusta asti, joten en ollut ehtinyt "tunnustella". Kuulin lääkärin äänestä, että alkoi huolestua ja vuorotellen lisäsi ja otti geeliä vaan pois. Käsin tunnusteli vaikka miten ja minä välillä nousin ylös ja hyppelin ja takaisin ja ei mitään. Aloin jo päässä kelaamaan minne soitan lapset hoitoon, kun lähden sairaalaan ym. Miten saan peruttua etelänreissun ym. Lääkäri kuunteli koko ajan mahan keskiosan oikealta puolelta, kun sanoi että vasen puoli on niin pehmeä ettei vauva siellä voi olla, löysi pepun kyllä vasemmalta ylhäältä. Sanoin monta krt, että istukka on oikealla alhaalla edessä eli haittaisiko se jotenkin ja siksi se puoli mahasta täydempi, pyysin vielä koittaa vasemmalta alhaalta sykkeet, josta musta aina kuuluu hyvin ja ta daa, tasainen 135 jumpsutus, jota kuunneltiin lääkärin kanssa molemmat järkyttyneinä monta minuuttia ennen kuin uskottiin kaiken olevan hyvin. Eli loppu hyvin, kaikki hyvin, mutta koko päivä sen jälkeen mennyt vähän epäuskossa että tuntuuhan liikkeet.
 
Tänään tuli soitto Jorvista, ei ole tarvetta ainakaan vielä insuliinille, arvoja lähettelen sinne ja toivotaan että pysyy ruokavaliolla ja liikunnalla kurissa. Olivat ihmeissään Lohjan toiminnasta ja antoivat ajan sinne sype keskusteluun ja vielä kysyivät onko toiveita synnytyspaikasta, lohja vai Jorvi. En vaan osaa sanoa vielä, lohjalla on uudet hienot tilat ja matkaa on n.10 km mutta olen kyllä pettynyt niiden toimintaan, ei aina tunnu tietävän mitä tekee. Lisäksi ihmettelivät miksi MRSA näytteitä ole otettu vaikka olin Turkissa sairaalassa. Siitä vielä kysyin erikseen neuvolasta ja työterveydestä ja molemmissa sanottiin ettei mitään tarvii tehdä.

No mutta välillä hyviäkin uutisia, Klexanen pistäminen sattuu ja se maksaa tosi paljon mutta se todella auttaa tuohon laskimotulehdukseen, ei satu melkein ollenkaan enään ja olin eilen zumbassa ja tänään lihaskuntojumpassa!
 
ninni12345: onkohan meillä Lohjan vedessä jotain vikaa, kun mullakin vaivana ollut nyt varmaan kuukauden laskimotulehdus? Nyt helpottanut vähän, kun käyttänyt hirudoid fortea viikon verran. Mä olen kaksi edellistä synnyttänyt Lohjalla ja tykännyt kovasti, sinne mennään nytkin :) Tosin ei kauheasti olisi muuta vaihtoehtoa, kun aika kiireellä saa lähteä sairaalaan.
 
Mä en pystynyt istumaan, seisomaan tai tekemään oikeestaan mitään kahteen kuukauteen, hirudoid forte ei auta mitään. Tosiaan sai itkua vääntää että katto sen synnärillä ja nyt tää piikitettävä lääke auttaa! Mulla eka synty lohjalla ja sillon jo meni luotto siihen hommaan, mua ei kuunneltu yhtään ja olin niin kakara etten sit tajunnu pitää puoliani..
 
ninni12345: mulla oikeassa jalassa on sisäreisi alapäästä polveen asti täynnä suonikohjuja, mutta ei kipua. Ja polvesta alaspäin sisäpuoli sinisenä siitä pinnallisesta lasimotulehduksesta, tosi kaunis näky bikineissä Turkissa ;-)
 
Huh nyt on palattu lomareissuilta! Ja en kyllä liiku enää kotimaisemista mihinkään ennen kuin poika on masun ulkopuolella!! Järkyttävää istua autossa pitkää matkaa. Ja me pysähdeltiin usein...

Hui varmasti ihan hirveän pelottava kokemus malttamaton tuollainen ettei sykettä meinaa löytyä! Onneksi selvisit säikähdyksellä ja pienen syke löytyi! :heart:

Perhevalmennukseen ollaan menossa vasta elokuun lopussa ja toinen kerta taisi olla joskus syyskuun alussa. Tuntuu, että hirveän myöhään ja vähän kertoja verrattuna nyt muihin.. Mutta ehkä noistakin saisi sitten jotakin irti, toivottavasti.

Sokerirasitus mulla on edessä huomenna. Harmittaa ehkä aavistuksen, että sain ajan niin myöhään. Huomenna kuitenkin 29+0.. Mutta minkäs teet kun ei aiempia aikoja saanut sopimaan tuon lomareissun vuoksi. Mutta ehkei se niin tarkkaa ole? Vai?

Selällään nukkuminen ei ole tuntunut hyvältä enää vähään aikaan, enkä oikeastaan ole uskaltanut sitä ennenkään hyvään toviin. Jotenkin pelottanut etten tunnistaisi huonoa oloa tai heräisi siihen ja vauvalla olisi tukalaa. En tiedä sitten onko turha pelko, mutta kyljellään nukun. Herään kyllä joka kerta, kun kylkeä pitää kääntää..

Mistäs muusta ehdittekään jutella, pahoittelen kun en muista! :confused:

(.) Oma olo on vaihtelevan tukala ja todella tukala. Masu tuntuu kasvavan ihan hurjaa vauhtia ja kyllä sen olossa huomaa. Lisäksi nää helteet on saanut aikaan turvotusta, joka lisää epämukavaa oloa. Olen verrannut itseäni jo muumiksi, joka musta kuvaa hyvin tämänhetkistä olomuotoa. :LOL:
Viime viikolla alkuviikosta ehdin huolestua pojun voinnista, kun niin laiskasti oli liikkunut jo monta päivää. Pohdin jo soittamista ja näytille menemistä, mutta päätin vielä seurailla. Ja mikälie aisti tuolla vauvalla sitten toimikaan, mutta samaisena yönä pisti jo masussa tanssiksi ja sen jälkeen pitänyt kyllä sellaista vilskettä ettei epäilystäkään etteikö masu olisi täynnä elämää!

Pitkään poika viihtyi musta jalat kohti taivasta, ajoittain inhottavasti poikittain. Kyllä venytti nahkat ihan äärimmilleen, kun poikittain ollessaan venytteli. Pää vain työntyi vasemmasta kyljestä ja jalat oikeasta! :LOL: Nyt tuntuu, että poika kääntyi jalat alaspäin. Ainakin inhottavasti jyskää pissirakkoa ja epäilen ettei nyrkit noin kovaa pysty ja iltapäivällä kieppui kyllä masussa miten sattuu. Toivottavasti pian kääntyisi takaisin jalat taivasta kohti..

senya ja Vili 28+6
 
Huhuh jopas on ollut malttamattomalla hurja lääkärissäkäynti. Onneksi kaikki oli hyvin!

Ärsyttää, mulla on nyt parina päivänä tullut noin kerran päivässä semmosta vaalean ruskeeta valkovuotoa. Tosiaan määrä on aika minimaalinen ja väri vaalean ruskeeta. Kipuja tai mitään ei ole ollut ja liikkeet tuntuu. Onneksi maanantaina on käynti äitipolilla, niin voi tästä siellä kysyä!
 
Voi Malttamaton, onneksi oli kaikki hyvin! Mutta hui, mikä tilanne! :(

Suonenvetoja minullakin on ollut silloin tällöin öisin, ovat kyllä kamalia. Pari viikkoa sitten oli pohje pari päivää kipeänä suonenvedon jälkeen. Olen ottanut hyppysellisen merisuolaa iltaisin estääkseni niitä. Nyt olin unohtanut suolan viikon aikana, ja edellisenä yönä taas tuli suonenvetoa. Magnesiumia on raskausajan Multivitassa, eli en tiedä voiko sitä ottaa ylimääräistä.
 
marieh komppaan korventytön vastausta. Minulle myös neuvolassa ohjeistettiin lisäämään magnesiumia eli raskausaikana saatisuositus 250-500 mg/vrk, joka on paljon vrt. normaalit ravintolisät. Siinä raskausajan multivitassahan taitaa olla alle 200 mg /vrk. Kannattaa myös syödä ruokia, jotka jo luonnostaan sisältävät magnesiumia, banaanit kunniaan! :popcorn:

uskon myös tuohon suolan lisäämiseen helteellä, etenkin jos juo vain pelkkää vettä, niin sillähän saa hyvin hikoilun lisäksi huuhdottua suolojakin pois, kohtuus tietty, mutta sopivasti.

Yhdyn edellisiin kommentteihin, helle ja raskaus vaatii veroja myös täällä. Lämpö vie uskomattoman helposti energiaa tässä tilassa, en olisi uskonutkaan! Koetetaan nauttia illan ja aamuvarhaisen tuntien viileydestä. Toisaalta ihana, kun nyt ei olla ihan viimeisillämme tai ponnistamassa =)
 
Hienoa malttamaton että sydänäänet kuitenkin lopulta löytyivät. Jännä juttu että vain toiselta puolelta etsittiin sulta. Mun kohdalla on aina kuunneltu kaikkialta jotta löytyisi syke, pieni siis on hyvin eloisa tapaus ja tykkää liikkua paljon noissa.. :)

Viimeyönä pieni jälleen innostui potkuttelemaan vasempaan kylkeen ja tähän heräsin. Taisin jopa kädellä tuntea pienen jalan muodon <3 Sitä kovasti alkaa jo odottamaan pienen näkemistä ja samalla alkaa myös jännittämään tulevaa synnytystä
 
marieh, mun käsittääkseni selälleen nukkuessa vauva painaa verisuonia/elimiä tai jtn ja verenkierto heikentyy ja vauvan ravinnon saanti saattaa kärsiä tästä. eli selälleen nukkumista tulisi välttää, ei se kuitenkaan vaarallista varmaan ole jos joskus nukkuu vähän aikaa eikä ole tukala olo itsellä.

Me ollaan tutuilta saatu rintareppu joka on ilmeisesti "kantoreppu" koska se oli vähän hintavampi. halvat rintareput eivät kuulemani mukaan ole vauvalle ergonomisia..

Sokerirasitus ei ollut paha kokemus, vähän tympeää kyllä oli kun aamulla oli kova nälkä ja on tottunut syömään aina aamupalan. Vettä join max. pari lasia, olisi tehnyt mieli juoda kyllä litratolkulla kun oli niin kuuma.. Litku maistui makealle mehulle ja se täytti mahaa ja oli ihan mukava juoda, pahin nälkä lähti :) Se odottelukin meni melko nopeasti virkatessa :D :D

Perhevalmennus olisi täällä vasta syyskuun loppupuolella, mikä on kyllä tosi myöhään, silloinhan saattaa olla jo synnyttänyt :eek:

Huomenna rv 27 <3 <3 <3 jee!

Pipa ja Papu 26+6
 
Sokerirasitus ei ollut yhtään niin paha kuin kuvittelin. Onneksi pääsin omaan huoneeseen odottamaan ja huilaamaan.

Vauvalle on suurin osa tavaroista kasassa, pientä tavaraa puuttuu vielä. Tein itselle listaa mitä kaikkea tarvitaan ja aika paljon sitä pientä sälää onkin. Vauvan huone pitäisi ensin tapetoida, jotta saisi kaikki tavarat paikoilleen.

Perhevalmennuksesta ei ole ollut juurikaan puhetta. Ensi viikolla on neuvola, täytyypä kysäistä.

Kauhea tilanne ollut malttamattomalla. Onneksi kuitenkaan ei mitään hätää ollut.

Hanssi ja napero 26+4
 
malttamaton Hyvää matkaa!

Olin eilen neuvolalääkärillä. Olihan lyhytsanainen lääkäri, totesi vaan et kaikki on kuten pitää! Eipä minullakaan mitään kysyttävää ollut niin näillä mennään. Hemoglobiinia en saa kunnolla nousemaan vaikka syön rautaa minkä pystyn, mutta toivottavasti pysyy nyt tällä tasolla 116. Haaveilin sen nousseen niin, että rautakuuria voisi vähän höllätä. Painoa tullut melkein 8 kg niin taidan päästä uusille kymmenluvuille ennen laitokselle menoa.

Hyvää viikonloppua!

KoiruuZ
 
Ensimmäinen lomapäivä! :D

Nyt ei sitten enää töihin tarvi palata. Ensin vanhat ja uudet lomat ja lomarahavapaat, sitten suoraan äitiyslomalle.

Painoakin on jo tullut n. 9 kg, mikä ei viime raskauteen verraten edes ole paljon. Silloin samoilla viikoilla painoa oli tullut jo 15 kg, johtui kyllä varmaan raskausajan diabeteksesta, mitä en onneksi tällä kertaa saanut riesakseni. Vatsa kyllä tuntuu näin kolmannella kerralla olevan paljon alempana kuin aiemmin, joten tuntuu olevan jo paljon useammin edessä, kun jotain tekee.

Kateellisena kuuntelen toisten etelänmatkasuunnitelmia. Itsekin haaveilin äkkilähdöstä jonnekin välimerelle, mutta sen verran olen arkajalka, että en enää uskalla pidemmälle lähteä. Onneksi on lämmintä viikkoa luvattu ensi viikoksi, kun lomailemme täällä kotimaassa.

Vaikka turvotusta pukkaa, niin en valita, jatkuis vaan helteet vaikka kuukauden!

T. Bola74 ja poitsu 26 + 5
 
Kiitos Korventyttö ja Emma77 magnesium-ohjeistuksesta! :) Eilen neuvolassakin sanottiin että hyvin voi syödä lisää magnesiumia. Tosiaan raskausajan multivitassa on vain 90 mg ja 300-400 mg suositellaan raskaana oleville (luin jostain). Mutta niinkuin Emma77 sanoin niin ruoasta kannattaa sitä myös haavia, eikä vaan purkista. Ja magnesiumia kannattaisi varsinkin iltaisin ottaa. Nyt kun on kovat helteet ja ainakin minä juon todella paljon niin, suolakin pitää muistaa...

Oliskohan tuo selällä makaaminen myös yksilöllistä, eli kuinka pitkään ja missä määrin voi selällään maata?! Neuvolassa sanottiin ettei siinä mitään varaa jos ei tunnu pahalta, loppuvaiheessa sitä ei yleensä halua olla kun siitä tulee tukala olo tai raskas hengittää. Ja joillakin vauva painaa jo keskiraskaudella hermoja, ettei pysty makaamaan selällään. Olen huomannut että nyt öisin nukun enimmäkseen kyljellä, eli ehkä sitä vähitellen luonnostaan valitsee parhaimman asennon, itselleen sekä vauvalleen. Ehkä tässäkin pitää vain kuunnella omaa kehoaan.

Sokeriarvojen kotiseurannassa arvot olivat hyvät, eli siitä ei edes puhuttu enempää neuvolassa. Itse olen iloinen ja helpottunut, mutta samalla ihmetyttää että heitetään diagnoosi yhden mittaushetken perusteella ja sitten siitä ei puhutakaan enempää. No, pitää vain itse muistaa, että riski saada aikuisiän diabetes on tavallista suurempi. Yksi lääkärituttu juuri sanoi, että raskaus on keholle hyvä rasitustesti, saat huomata kehosi heikot kohdat... :/

Nyt mansikoita ja jätskiä - mikä sen parempaa! Ja mansikoissahan on paljon rautaa! ;)
 
Viimeksi muokattu:
Minkä repun pipa88 hankitte/saitte? :) Sen lisäksi, että ne edullisemmat ei ole vauvalle välttämättä hyväksi, voi olla myös kantajan selälle ikäviä verrattuna laadukkaampiin. Mutta jokainenhan itse päättää ja tietää, millaisella itse on hyvä kantaa. Ja jos ei paljon käytössä ole, niin ehkei se sillonkaan ole niin justiinsa. Meille repussa oli supertärkeää ergonomisuus, kun selkävaivaa ollut muutenkin ja toivottavasti reppua paljon käytetään, suunnitelmissa olisi!

Mikähän auttaisi levottomiin jalkoihin? Tosi ärsyttävä riesa, varsinkin iltaisin ja yöllä vaivaa.. Onko muillakin?

Sokerirasitus tuli käytyä kunnialla läpi ja eipä arvoissa ollut mitään radiin viittaavaa, jipii! Tarkat arvot saan ensi viikolla neuvolasta, soittamalla sain vain tiedon ettei ne viittaa radiin ja pidä huolestua ollenkaan, kuulemma erinomaiset. :)

Enää en osaa edes sanoa, että miten päin poju masussa menee. Tuntuu kuperkeikkoja vähän väliä. On kyllä vilperi!

senya ja Vili 29+2
 
SannaMarko: niin mustakin oli outoa, mutta lääkäri on tosi vanha/kokenut, asiantuntevasti totesi "jaahas, peppu tuossa, pää tuolla joten kuunnellaas äänet. Kuunteli sitten koko ajan vaan mahan oikealta puolelta missä istukkakin on, vasen oli kuulemma niin pehmeä ettei siellä voinut olla. Mutta olipas kuitenkin :) Pääasia, että kaikki oli kunnossa, mutta kyllä se pakokauhun tunne jäi päälle.

(.) huomenna tosiaan reissuun eli päivittelen tiedot, kun tullaan takaisin. Vähän ehkä hirvittää, kun toi oikean jalan pinnallinen laskimotulehdus taas ärhäkkäämpi, joten toooosi ruma ja kipeä. Toivottavasti lentäminen ei nyt sitten tee syvää tulehdusta/tukosta...
 
senya:levottomiin jalkoihin kannattaa kokeilla myös tuota magnesiumia. Malttamaton[/B]: ikävä lääkärikokemus! Itseasiassa mulla oli vähän samantyyppinen tilanne ekassa lääkärikäynnissä toukokuussa. Lääkäri ei meinannut löytää millään sykettä ja mulla jo nousi pieni paniikki. Lisäili geeliä ja välillä pyyhki pois ja vaihtoi kohtaa. Vähän yllättävää koska neuvolassa sykkeet on löytyneet sitä ennen ja sen jälkeen hetkessä. No, muutoinkin lääkäri oli hieman outo, jotenkin vihaisen oloinen enkä meinannut saada selvää sen puheesta kun ei oikein osannut suomea. Meinaan kyllä pyytää toiseen tarkastukseen toisen lääkärin jos meinaavat varata tälle taas.

selällään makaamisesta, mulla kyllä alkaa tuntumaan ikävältä jos kauemmin makaa selällään. Sen takia yritän välttää. Raskaana olevien fysioterapiainfossa sanottiin ettei ehdottomasti saa olla selällään oliko jo puolen välin jälkeen. Tosin muualla on sanottu, että ei pidä olla pitkiä aikoja ettei ala voimaan pahoin (verenkierron heikkenemisen vuoksi). Ja että sen kyllä tuntee sitten olossa. Tuolla fysioterapiassa kyllä varoitettiin ja kiellettiin kaikkea. Jotenkin luotan kuitenkin omaan kroppaan ja fiilikseen mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei. Salillakin olen taas pystynyt käymään.Tosin kevennetyin painoin ja valikoiduilla liikkeillä.

Onnittelut niille, jotka ovat jo jääneet lomalle ja siitä suoraan äippälomalle! Malttamattomalle hyvää reissua!
 
heippa !! on jäänyt tämä tänne kirjoittelu. Aikoinaan silloin aloitin ketjun tänne. :) Itsellä onnyt viikkoja 30+2. laskettu aika siirtyi 27.9 mutta koen silti olevani lokakuinen ja aluksi olikin La lokakuun 1. päivä. :) kolmatta vauvaa siis odotellaan syntyväksi. Meillä entuudestaan poika ja tyttö. Itse asun Etelä-Pohjanmaalla ja ikää on 24 vuotta.
 
Kiitos vinkista cubula, pitää kokeilla tota magnesiumia! :)

Nyt on (taas) neuvolalääkäri takana, johan tää olikin neljäs tai viides kerta tähän raskauteen. Ja kaksi ainakin vielä edessä. :LOL: Kirjoitteli saikkua elokuun puolivälin tuntumaan ja sain lähetteen fysioterapiaan tän selän kanssa. Saa nähdä, irtoaako sieltä mitään apua. Ja tosiaan vielä yksi ylimääräinen lääkärikäynti täytyy tehdä, kun saikku ei ihan äippälomaan saakka yllä. Ja skeptinen olen, että selkä olisi muka työkunnossa ja supistukset myös.
Muuten olikin tosi hätäinen käynti. Sydänäänet kuunneltiin joo, mutta korttiin merkkasi sykkeeksi vaan +, ei siis mitään lukemaa :confused: Paikat pehmeät, mutta ei kuulemma syytä huoleen. Sf 28cm.

Oon innoissani pessyt pikkupyykkiä ja haluaisin jo niin päästä laittamaan sänkyä kuntoon pientä varten, mutta pitää tässä vielä ehkä hetki malttaa. Eilen luultiin jo, että pesukone hajosi, kun ei lingonnut ollenkaan eikä nukkasihdin tyhjennyskään auttanut. Lopulta kone tokeni, kun yhden lakanan sieltä otti pois. Ei se kone ollut edes täpötäysi, mutta miten vaan, kunhan toimii taas!

Masu hytkyy joka suuntaan, apua! :heart:

senya ja Vili 29+5
 
Tänään käyty kontrollikäynti äitipolilla. Tänään siis 27+2 ja painoarvio oli noin 920 g (vastasi vikkoja 26+2). Tämä jäi itseäni vähän kaivelemaan, kuitenkin tähän asti aina vastannut viikkoja ja nyt jätätti viikolla..

Lääkäri ei vissiin ollut huolissaan, kun ei mitään kasvukontrollia sovittu eikä muutenkaan puhunut siitä mitään. Joten kaippa tässä saa olla rauhallisin mielin! Seuraava käynti on vasta rv 36 + , jossa päätetään sitten synnytystapa.
 
m kvin alussa, ehkä rv 7 + yksityisellä lääkärillä ultrassa kun mulla oli niin järkyttävä olo ja muiden aikana ei ole ollut mitään oireita, niin sen käynnin takia neuvolasta ei ole mulle annettu yhtäkään neuvolalääkäri aikaa. kuukausi sitten oli lääkärineuvola käynti, koska itse niin halusin, kun mulla selkä oireillut ja työ on haastavaa. ensin neukkutäti otti painon ja hb ja sitte sanoi, että lääkäri ultraa, ja katsoo kohdunsuun tilanteet supistuksienkin takia ja ettei selkä kivut ovatkin olleet mitään suppareita ja kuuntelee vielä sydän äänet. no kun pääsin lääkärille, niin se vaan ksyi, että "ootko oikeesti kipeä " ei tarkistanut alakerran tilannetta, ei kuunnellut sydänääniä eikä ultrasta ollut puhettakaan.... muutenkin tuntuu että neuvoloitakin tosi harvoin. reilun kuukauden välein....
 

Yhteistyössä