Mä voisin kans ilmoittautua tähän pinoon. Oon yrittänyt lukea noita teidän juttuja, mutta tekstiä tulee niin vauhdilla ettei meinaa perässä pysyä.
Eli vähän taustaa itsestäni. Ikää on huomenna 39 vuotta, eli taidan olla porukan vanhin ja 4. ja viimeinen lapsi olis tulossa. Ennestään on 3 tyttöä vuosimallia -04, -07 ja 10. Perheeseen kuuluu myös mies ja pari koiraa. Yritystä takana puolisen vuotta, se on kyllä aina yhtä ärsyttävää aikaa, varsinkin se loppukierto, kun joka kerta kun käy vessassa, niin jännityksellä oottaa, et alkaako vuotaa vai eikö. Mutta nyt ei oo alkanu ja positiivinen testi tehty. =) Lasketusta ajasta en oo vielä varma, kun mulla on noi kierron pituudet aika lailla heitelly, niin nettilaskurien mukaan la on 20.-24.10.14 välillä. Että pitänee kattoa, mitä neuvolassa sanovat. Aikaa en oo vielä tilannu, mutta ens viikolla sinne varmasti soittelen.
Listaan saa laittaa
Tipi75 / 39 / 4. / SEKS, la en vielä tiedä
Kielletyistä ruoista olitte keskustelleet. Mulla on lähinnä sellanen asenne, että maalaisjärjellä mennään, että vähä tarkemmin katon mitä suuhuni laitan, mutta en ala hysterisoimaan. Alkoholin käyttö raskausaikana on ehdoton ei. Tupakkaa en polta muutenkaan.
Matkustelusta
ulkomaan reissuja ei ole tiedossa, syksyllä oltiin just koko perhe Turkissa. Kesällä olis tarkoitus tehä viikon kesälomareissu Suomessa koko perheen voimin. Tai ollaan vuokrattu mökki ja siitä sit tehdään päiväseltään pieniä reissuja lähinnä noihin lasten huvituspaikkoihin.
Synnytyksistä
Mä voisin kyllä ihan skipata koko homman ja melki tän odotuksenki, kun vaan sais sen vauvan. Mulla oon vielä viittäkään raskausviikkoa kasassa ja tuntuu, että mä oon jo niin vaivanen. Pää meinaa olla aika lailla jatkuvasti kipeä ja työkseni kun istun toimistossa, niin tuntuu että mä en jaksa yhtään seisoa. Eilenkin kun yritin kotihommia tehdä ruoanlaittoa/silitystä, niin kyllä mun niin jo otti selkään ja mahaan. Kyllä tulee pitkä odotus
Ite synnytykset sitte. Eka neiti syntyi lapsivesien mentyä kotona sektiolla. Sektio sen takia, koska mun raskaus ei ollut ihan ongelmaton (neidillä oli gastroskiisi). Ite synnytyshän oli kivuton, mutta kyllä sitä sen jälkeen oli aika kipeä kun puudutukset lakkasi. Mutta suht äkkiä siitä toipui. Sairaalassa lapsi joutui olla pari kuukautta, mutta nykyään kaikki ok. Toisen lapsen kohdalla lähdettiin sairaalaan illalla myöhään kun oli riittävästi supistellu. Yö meni sairaalassa, mutta epiduraalin voimalla sain kyllä ihan hyvin nututtua joitakin tunteja. Aamulla hoitaja meinas laittaa epiduraalin kolmannen ja viimeisen kerran, mutta sillä välin kun lähti hakemaan ainetta olin auennut 10 cm, että neiti synty sitten ilman kivunlievityksiä. Mutta synnytyksen aikana neidin sykkeet alkoi nousta liikaa, eikä olis kestäny kauaa ponnistusvaihetta, niin auttoivat vauvan sitten imukupilla ulos. Se ei montaa minuuttia kestänyt. Vauva sai kuitenkin jonkin tulehduksen synnytyksessä, joten joutui keskolaan (vaikkei kooltansa ollut todellakaan mikään keskonen) 5 päiväksi ja sai antibioottikuurin. Sitten päästiin kotia. Tästä synnytyksestä olin kyllä kaikkein kipein, mutta oli kyllä isoin lapsikin (4250 g) ja jouduin kyllä joitakin viikkoja istumaan renkaan päällä, muuten ei pystynyt. Viimeisin synnytys on kyllä ollut kivuliain, se käynnistettiin, koska veikkasivat lapsen olevan 4,5 kg painoinen (todellisuudessa oli 3985 g). Yritettiin ballonki käynnistystä (en tiiä kirjotetaanko se noin), mut sillä ei lähtenyt ja otettiin käyttöön pillerit ja 3. pillerin puolikkaan jälkeen alko sit tapahtua, mutta ne kivut oli kyllä ihan kauheita, ennen kun sain spinaalin. Eikä sekään vieny kipuja kokonaan pois, mut pahimman. Ite ponnistusvaihe oli suht helppo. Neiti huusi jo kun pää oli vasta ulkona. Napanuora oli kyllä kaulan ympärillä, mutta oli ihan virkeä neiti. Tää vipa synnytys oli eka, kun kaikki meni ns. normaalisti ja sain vauvan osastolle viereen. Sellanen pieni pelko mulla tuohon tulevaan synnytykseen on.
Jokohan mä olisin kirjottanu riittävästi, tuli kyllä tosi pitkä selostus, toivottavasti jaksatte lukea.