Tähtitomu Kiitokset sovellusvinkistä!
Latasin saman heti omaan Lumiaani ja vinkkaan asiasta miehelle illemmalla. Nyt tiedän, että mitä minä teen seuraavana unettomana yönä: täytän uutta sovellustani!
Dolly04 Ymmärrän oikein hyvin, että keskellä yötäkin hankinnat voivat olla mielessä! Minä stressasin vaunuasiaa esikoista odottaessa ihan kunnolla ja koska silloin LA oli elokuussa, moni kauppa pelotteli, että vaunut kannattaa tilailla ajoissa, ettei kesätauko venytä vaunujen saamista. Lopputulos oli, että marssimme hyvissä ajoin kauppaan, löysimme hyvät vaunut, jotka toimme kotiin samana päivänä. Ja oli todella hyvä, että näin teimme, sillä sitten olinkin vuodelevossa sen verran pitkään, että olisin ollut loppuraskauden todella stressaantunut, jos emme olisi näin tehneet. Lopulta siis meikäläisen "hankitaan kaikki hyvissä ajoin"- asenteesta oli pelkästään hyötyä.
Uusäippä78 En toivo kivuliasta odotusta kenellekkään, mutta hieman lohdutti, etten ole ainoa, joka pohtii odotuskipua. Onkin kivaa kysellä VU:ssa, että mistä on kyse. Ihan loogisesti ajateltuna jossakin vaiheessa kohdunkasvukipujen joukossa varmaankin tuntuu, kun saavutetaan sektioarpi, mutta muuten ei ole harmainta aavistustakaan, että miksi tässä toisessa raskaudessa kipuja on huomattavasti enemmän.
Ansukka Laitoin viestiä Facebook- ryhmään liittymisestä. Laitathan viestiä, jos viestini ei saapunut perille, niin laitan tiedot uudelleen.
Vaunut ja muut tarvikkeet Meillä on edessä mitä suurimmalla todennäköisyydellä uusien vaunujen hankinta, sillä epäilen, ettei neiti jaksa tepastella vaunujen vieressä kaikkia asioidenhoitoreissuja ja kävelyitä. Neiti on n. 2v2kk, kun Vekara syntyy. Olenkin käynyt jo pari kertaa ihastelemassa kahden lapsen vaunuja ja nyt olen ihastunut Phil&Teds Navigator- vaunuihin, joita löytyy lähimmästä lastentarvikeliikkeestämme. Ennen kuin ostamme vaunut, käymme aiemman tavan mukaisesti kiertämässä pari muutakin pääkaupunkiseudun liikettä.
Muiden tarvikkeiden suhteen tilanne on aika hyvä: turvakaukalo on, pinnasänky on, vaatteita löytyy. Sen sijaan esikoiselle on hankittava isomman tytön sänky ja keittiöön toinen syöttötuoli.
Muutoksia Oletteko jo pohtineet, että mitä muita muutoksia on elämään tulossa? Meillä on kodissa hyvin tilaa, ei hätää, ja jos tulokas on tyttö, pikkuiset voivat jakaa huoneen vielä pitkään. Akuutimpi muutos koskee autoa, joka menee vaihtoon, sillä saisimme vielä turvakaukalon ja turvaistuimen kiinnitettyä taakse, mutta sen jälkeen tavaratilassa ei ole tilaa vaunuille tai muille tavaroille.
Vaatteiden väristä Olen huomannut, että värillä tuntuu osalla vanhemmista olevan väliä. Minäkään en ole pinkistä erityisemmin innostunut, mutta neidillä pinkkiä löytyy, kun molemmat isovanhemmat ja muut sukulaiset ovat sen värisiä asuja neidille ostaneet. Minä sen sijaan olen suosinut lilaa, sinistä, purppuraa, valkoista kuvioilla ja jopa mustaa neidiltä löytyy. Eli samoja värejä, joista tykkään itsekin. Vihreää ja oranssia olen välttänyt, mutta siinä on kyse omasta preferoinnista; jos löytäisin kivan asun, jossa on kivoja kuvioita ja pohjavärinä oranssi, niin kyllä sen voisin neidille ostaa. Vain ulkoiluasuissa on tullut sellainen tunne, ettei tytölle "saa" ostaa muuta kuin jotakin punaisen sävyä, hassua, eikö vain? Mutta kyllä lasten asun väristä tehdään päätelmiä sukupuolesta; 6 äitiä ja 6 lasta neuvolatapaamisessa lähes kaikki luulivat, että lapsi, jolla oli musta housupuku, on poika, mutta tyttö oli, eli sielläkin äiti oli ajatellut samalla tavalla kuin minä: kyllä tytölläkin voi ihan hyvin mustaa olla.
Uimisesta En tiedä, että mikä virallinen ohje on, mutta minulla se oli kielletty vuodelevon alkamisesta koko loppuraskauden, koska olin jo 2cm auki eli olisin voinut saada helpommin tulehduksen.
Neuvolakäynneistä Minusta on todella fiksua tehdä neuvolakäynnille lista kaikista niistä asioista, joita mielessä liikkuu ja kannattaa kirjoittaa lista paperille ja käydä tyynesti kaikki kohdat terkan kanssa läpi. Näin tein esikoisen kanssa ja niin aion tehdä myös nyt. Minua jännitti jokainen neuvolakäynti (samoin kuin ultrat, neuvolalääkärit, yms.) sen verran paljon, että olisin aivan taatusti unohtanut kaiken, mitä piti kysyä ilman listaani.
Luckygirl & Vekara 5+6