Lokakuun Lutuset 2014 *Maaliskuussa*

Jei täällä ilmeisesti herätty henkiin noin kuuden viikon horroksen jälkeen. Nyt maanantaina (11+4) oli tosiaan olo kuin uudella ihmisellä, ei pahoinvointia ja väsymys tiessään, jalat ja kädet ristissä etteivät nyt palaakkaan. Ja tekee mieli kaiken ton hiilarihötön jälkeen kasviksia, nam kurkkua ja tomaattia, mikä on kyllä painon kehityksen kannalta erittäin mukava asia :)

Mulla oli edellisessä raskaudessa hematooma. Se aloitti tuhruttelevan vuodon noin viikolla 16. Sillon tuli saikkua, ei saanu harrastaa seksiä eikä mitään kävelyä raskaampaa. No sitä seurattiin eikä siitä sitten mitään seurannu, kait se liukeni sieltä sitten ittekseen.

Mulla on kyllä ainakin tällä hetkellä tyttöolo kun tää raskaus, pahoinvoinnit ja väsymys, on ollu niin erillaisia kuin esikoisesta. No täytyy odottaa rakenneultraan jos näkyis kumpi tulee :)

Madde ja bebis 11+5
 
Kiitos tsempeistä! Itse asiassa nyt mies muisteli, että edellisessä raskaudessa oli vähän samaa ongelmaa, eli limakalvot herkillä puuhailun jälkeen, itse en sitä enää muistanut...

Enää ei ole tullut vuotoa, mutta mahaa kyllä nipistelee välillä. Olen nyt alkanut taas liikkua vähän aktiivisemmin, kun alkuraskauden pahin väsymys on mennyt ohi. Toivottavasti ei nyt heti tuu liikuntakieltoa vuotojen ym. takia. Edellinen raskaus oli niin helppo, ei mitään supistuksia tms. ennen h-hetkeä. Jännityksellä odotan.

Miten te aiotte tai liikutte nyt raskauden aikana? Olen käynyt vielä ihan spinningissä ym. rankoissakin jumpissa. Luin, että syke ei saisi kohota yli 150 loppuraskaudessa. Otan toki vähän rauhallisemmin kuin normaalisti, mutta kyllähän sykkeet välillä huitelee 160... Toisaalta jostain luin, että jos liikkuu raskaanakin rasittavasti 3x viikossa, synnytys ym. sujuu paremmin.

Poikaolo vaivaa edelleen, mutta nyt kun päiviä laskin, niin on ollut tosi myöhäinen ovulaatio, eikös se olis vähän tytön merkki?
 
Dolly: mulla on ollut hematoomia raskauksissa ja esikoisen kanssa hoidettiin Felicitaksessa, jossa ohjeet sain välttää kaikkea mikä nostaa sykettä (pumppaa verta nopeammin) esim stressaaminenkin, liikuntaa, nostelua ja seksiä. Näitä ohjeita olen sitten noudattanut kaikissa seuraavissa raskauksissa missä ollut hematooma. Musta kuopuksen raskaudessa joku lääkäri totesi, että paremman puolella ollaan kun sikiö isompi kuin hematooma. Mut vuoto aina tosiaan lisää tulehdusriskiä, että varovainen kantsii olla.
 
Viimeksi muokattu:
koruharakka, itse olen urheillut ihan samalla tavalla kuin ennen raskauttakin. Ja aion jatkaa sitä niin kauan, kuin vain pystyn. Liikuntahan auttaa pahoinvointiin ja väsymykseenkin, niin mikäpä ettei. Ja suositellaan läpi raskauden. Treenaan kyllä ahkerasti, 5-6 kertaa salilla plus juoksulenkit / pyörälenkit päälle, niin joudun tuosta määrästä kyllä varmasti jossain vaiheessa luopumaan. Mutta teen mitä pystyn ja niin kauan kuin pystyn! Nyt vielä helppoa, kun mahaa ei ole eikä ole mitään oireitakaan estämässä! :)
 
Noista hematoomista ku lukee nii aloin vaan miettimään et onneks ei ole ollu eikä oo nytkään... 9kk ilman seksii on aika kiva selibaatti :D

Normaalisti liikun sen mitä ehin liikkua. :)

RU varattiin np-ultra ajan lopussa. :)
 
Addoda: onneksi noi hematoomat ei yleensä kestä 9kk vaan lopettavat vuotelun jossain vaiheessa :D Mut todella inhottavia ovat, joka vessareissu painajainen kun pelkää mitä housuista löytyy. Mulla on 2kpl:tta hematoomaraskauksia mennyt loppuun ja 2kpl:tta kesken.
 
Kiitos kun moni antanut vinkkejä ja neuvoja koskien hematoomaa =)

Mulla ei siis edellisessä raskaudessa ollut ja onkin aivan uusi juttu mulle. En edes ollut kuullut koko jutusta aikaisemmin!

Tämä oli onneksi aika pieni, paljon pienempi kuin vauva. Eilen luin paljon netistä juttuja ja moni tosiaan saanut liikunta-, kantamis-/nostelu- ja yhdyntäkiellon. Ehkä mekin nyt vaan otetaan iisisti niin kauan kun vuotoa esiintyy, parempi katsoa kuin katua =)

Addoba Yhdyntä on pannassa ainakin näin alkuun, mutta voihan sitä seksiä muillakin tavoin harrastaa, eikös?

Liikunnasta Edellisessä raskaudessa olen liikkunut melkein h-hetkeen asti samallalailla, kuin ennen plussaakin, toki omaa kehoa kuunnellen. Tällä kertaa joutuu nyt ottamaan todella paljon iisimmin, mutta minkäs teet, näillä mennään =)

koruharakka Hieno juttu, että vuoto on loppunut! Toi on niin älyttömän stressaavaa, kun joutuu pelkäämään pienen puolesta.

malttamaton Kun tästä nyt tarvii näköjään jotain pientä stressiä repiä, niin millä viikoilla sulla meni noi 2 kesken? Jos siis haluat kertoa, ymmärrän kyllä jos et.
 
Viimeksi muokattu:
Dolly, joo siis ehdottomasti voi. Ei kai sen tartte olla sitä itteensä aina. :) lähinnä vaan ajatuksen tasolla 9kk selibaatti huvitti toki vakava asia muuten. :) joilleki tulee raskauden aikana sellanen duracell pupu kausi jolloin tekis mieli puuhailla ihan hitosti, kuulun ite toho kastiin.

Tsemppiä hematoomalaisille, toivottavasti ei pahene kellään. :)

Addoda &snadi 12+4
 
Addoba Mulla oli viime raskaudessa sama juttu, olisin voinu pupuilla koko 9 kuukautta :LOL: Nyt on jotenkin ollut niin paljon huolta ja stressiä, että ei ole ollut päälimmäisenä mielessä : / Eilisen ultran jälkeen oltiinkin miehen kanssa molemmat, että "nytkö me sitten saadaan..? pitäskö nyt..? niin sitä seksiä hei..?" :LOL: Mutta tässäkin asiassa huomaa miten mies on viime raskaudesta kasvanut ja on ihan oikeasti ollut yhtä huolissaan, kun minäkin ja päätettiin sitten yhteisymmärryksessä kuitenkin odottaa vielä. Hoidetaan molempien tarpeet sitten muilla keinoin ;)
 
Dolly: toisessa sykkeet loppui rv 9+5 ja toisessa rv 8+3 muistaakseni. Mut voihan olla ettei km ollut hematoomasta. Kuopuksen raskaudessa muistan kun lääkäri sanoi vielä, että tosi pahasti hematooma oikein painaa sikiöpussia kasaan, pahalta vaikuttaa, mut niin vaan tuo jäbä täällä pihalla taapertaa siskojensa perässä :)
 
Madde84 Kiva kuulla noin hienoja pahoinvointiin liittyviä uutisia. Toivottavasti itselläkin käänne olisi lähellä. Esikoisen kanssa pahoinvointi jatkui noin rv 18 asti.

Liikunnasta Oikein harmittaa kun minusta ei ole tämän pahoinvoinnin kanssa liikkumaan. Muutenkin olen aika rapakunnossa kun viime syksyn muuttoon liittyvä remppa on vienyt paljon aikaa ja hyvä kun olen ehtinyt salille/jumppaan pari kertaa viikossa. Toivottavasti tästä vielä olo kohenisi kun tiedän, että liikuntaa on kovin vaikea aloittaa uudestaan raskauden ollessa pitkällä.

Huomenna alkaa rv 10 ja olisi aika mennä labraan

Koiruuz
 
Eka ultra on nyt käyty, ja kaikki on siellä niin kuin pitääkin - vaikka kaveri olikin pienempi kuin laskennallisesti olisi pitänyt olla. Tästä syystä laskettu aika muuttui 11.10

Kieltämättä vähän yllätyin kuvan selkeydestä, ennakkoon ajatukset olivat että ultraaja varmasti joutuu selvittämään joka ikisen kohdan ja hyvä jos sittenkään näen siinä mitään - mutta selvä kuva sieltä piirtyi ruudulle ilman mitään kuva-arvoituksia. Huomaa varmaan kilometrien päähän, että ensimmäistä kertaa ollaan menossa mukana..
 
Hola, jospas minäkin uskaltaudun tänne kirjoittelemaan, eli viikkoja olis tänään 11+3 ja alun kaamea pahoinvointi on vihdoinkin jo helpottanut. Eli meille hoitojen avulla tämä raskaus alkanut. Eilen käyty nt- ultrassa ja kaikki niin kuin pitääkin kovin oli vilkas kaveri, monta kuperkeikkaa saatiin ihailla ultran aikana :heart:
 
päivitelty jos puuttuu tietoja nii ilmootelkaa. =)

Joku muu vois alkaa pohtiin uutta pinoa ens kuulle. Täämun pikkuapina alkaa olla niin liikkuvaista sorttia et on kaikki tekeminen tosi haastavaa ja muutenki vois muutkin osallistua päivittelyyn. :) Kiitos!

Mun aamu alko yrjöllä sit.. tosin olin nälkänen ja nassikalla oli kakkavaippa et olisko siitä johtunu sit. :confused: Muuten ei juurikaan mitään kummempia. Edelleen hämmentää paljonki se et ihmiset on kauhistuneempia meijän puolesta enemmän ku ilosia ja onnittelis. mutta sama se, luulen että osa ei edes usko koko asiaa ennenku vasta sitten ku se on ihan tuossa naaman edessä. :)
Viikonloppuna mun mummolle eli nassikan isomummolle syömään ja aikaa viettään. Nyt aletaan ruokailemaan pirpanan kans ennen ulos menoa. :)

Addoda & Snadi 12+5
 
Addoda: sama meillä, ihmiset kauhuissaan: neljäs lapsi ja ensimmäinenkään ei vielä koulussa. Me ei ehkä olla ihan niitä tyypillisiä ns isoja perheitä, molemmat kauneusalalla, todellisia esteetikkoja ja minäkin ennen tosi työorientoitunut, mutta tällä hetkellä tärkeintä on elämässä nämä lapset ja piste. Jokainen vastaa omasta elämästään ja valinnoistaan, meillä ei tytöt ole ikinä kaivanneet päiväkotiin ja extra-aktiviteetteja, heillä on toisensa kuitenkin leikkikaverina ja paljon nähdään kavereiden kanssa päivisin. Kerhossa käyvät 2krt/3h/vko ja se musta ihan riittävä. Ovat oppineet olemaan ilman mua tarvittaessa ja oppivat kunnioittamaan muitakin auktoriteettaja kuin mua. Ja kyllä mä olen niin onnellinen, että kuopus saa itselleen leikkikaverin niin kuin noilla vanhemmilla on toisensa. Niillä on niin läheinen suhde ettei sitä pysty varmasti mikään ikinä rikkomaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Pumbuliini
Hei! Täällä yksi uusi odottaja liittyy mukaan keskusteluun (mikäli vielä huolitte!), tai vähintäänkin nyt edes seurailemaan sitä. Ei oo tää palstailu tuttua, niin voi olla että fb-ryhmä tuntuis kotoisammalta. Mutta katellaan nyt, ties vaikka innostun tästäkin.. =)

Ma 17.3. plussasin, viikkoja oli sillon menkkojen mukaan kasassa "jo" 8+3. Menkat oli siis ollu viimeks tammikuussa (tais olla tokat synnytyksen jälkeen, imetys oli loppunu vuodenvaihteessa), mutta koska esikoisenkin yritysaikana kierrot oli vähän mitä sattuu 26 ja reilun 90 päivän väliltä, niin ajattelin kyseessä olevan samanmoinen homma.. ehdinkin jo miehellekin avautua muutamaan otteeseen, että meille taitaa taas tulla seuraavankin lapsen kohdalla hankaluuksia tulla raskaaksi. Esikoinen tosiaan odotutti itseään reilun kaksi vuotta ennen kuin ne legendaariset kaksi viivaa saatiin ilmestymään, syntyi sitten vihdoin ja viimein meidän iloksemme elokuussa 2013. Tuo yritysaika ja ajatus mahdollisesta täydellisestä lapsettomuudesta jätti arpensa emmekä siis päättäneet pojan syntymän jälkeen käyttää ehkäisyä, pelko siitä että ehkäisyn lopettamisen jälkeen kokisimme taas saman odottelun tuntui vain liian inhottavalta koettavaksi jälleen kerran... ja siksipä päätimme katsoa mitä elämä meille tuo tullessaan tämän päätöksen myötä. Tästäkin huolimatta yllätys todella oli SUURI, kun ne kaksi viivaa taas pärähtivät testiin. Itse asiassa lopulta neljään sellaiseen. :D Ehkä sekin vaikutti siihen yllättyneisyyteen, että tammikuun kierrosta yritin kyllä bongata ovulaatiota, mutta tärppi ei käynyt. Eikä peittoakaan pahemmin siinä kuussa heiluteltu. Mutta kuinkas kävikään... :D :heart: Yllättäen huonoille oloille, väsymykselle ja palelulle löytyikin järkeenkäypä selitys!

Ikäeroa meidän murusille tulee 1v2kk, vähän jänskättää kuinka kahden niin pienen kanssa tulen selviämään päivät kolmistaan... mutta enpähän taida olla ensimmäinen tai viimeinenkään asian kanssa pähkäilevä, eiköhän myö pärjäillä. =) Olikos täällä muita joiden lapsilla pienet ikäerot? Hyviä vinkkejä arjen aloittamiseen kahden pienen kanssa? Yhdeksi isoksi hankinnaksi tulee ainakin tuplarattaiden osto, saas nähdä osaako sitä kuinka helposti löytää itselleen sen juuri parhaimman vaihtoehdon monista.

Neuvolassakin ollaan jo ehditty pyörähtämään, heti seuraavana päivänä plussauksesta soittelin meidän terkalle ja saatiin samalle päivälle aika. Positiivinen yllätys oli, että päästiin myös näkemään meidän pikkuinen sillä käynnillä! Terkka ultrasi ja Tirppa sekä sen pieni sykkivä sydän löytyivät. :heart: Vastasi silloin täysin oletettuja viikkojaan 8+4.

No jopas, tästähän tulikin kunnon tarina... :D Olen Ansukkaan yhteydessä fb-ryhmän tiimoilta. :)

Minmo & Tirppa 9+6/27/2./K-S KS, LA 24.10.
 
malttamaton ihanalta kuulostaa toi teidän tyttöjen välinen suhde! :heart:

Addoda toi on jotenkin tosi typerää et ihmiset suhtautuu tolleen. Musta on vaan ihana ajatus se että tulee noin pieni ikäero, lapsille seuraa toisistaan ja niin saman ikäisiä että varmaan tulevat tosi läheisiksi, ainakin jos hyvä tuuri käy :D muiden kuuluis vaan olla onnellisia teidän puolesta!

(.) Päivitelläänpä tännekin ettei pelkästään bookkiin, np-ultrassa käyty tänään. Kaikki oli kunnossa, pikkunen esitteli sormet ja varpaat ja köllötteli siellä :) niskaturvotusta ei halunnu millään antaa mitata, mut kun saatiin mitattua niin 0,9mm eli hyvä oli. Seuraava neuvola parin viikon päästä, siihen asti fiilistellään nuita kuvia mitä saatiin useampi :) <3 niin juu laskettua aikaa siirrettiin päivällä eli la 15.10. Tai ei oikeestaan siirretty vaan kun ei sitä ollu missään näkyvillä niin merkittiin tuo tän päivän mittauksen mukaan.
 
Hei vaan kaikki, täällä on ollut niin menoa ja melskettä viime aikoina että kirjoittelu kokonaan jäänyt. Homman nimihän oli viimeksi, että ultrassa näkyi vain suurentunut kohtu ja olin aika kauhuissani asiasta. Viikoiksi veikattiin tuolloin menkkojen mukaan 7+2.

Sitten tapahtui perhelomaa ja sairastumisia ja öitä sairaalassa ja vieraita koti täynnä ja ennenkuin huomasinkaan oli kolme viikkoa kulunut ja seuraavan ultran vuoro tuli, vaikka tarkoitus oli mennä yksityiselle.

Tänään kävin, ja kyllä sieltä löytyi kaksi kättä, kaksi jalkaa ja sydän joka löi niin mieletöntä tahtia. Melkein itkin, että miten voikin pieni selvitä kun ei todellakaan mitkään helpoimmat viikot ole olleet. Koon puolesta viikkoja onkin 10+0 tällä hetkellä, laskettu aika vähän siirtyi, mutta sitä ei vielä laitettu mihinkään, ennenkuin vasta niskapoimu-ultran jälkeen sitten se määritetään virallisesti. Mutta siirtynen marraskuisiin.

Niin se vaan kiertoni oli sekaisin kuin mikä. Ovulaatio oli vissiin vähän venähtynyt kauas. Pääasia että lopputulos nyt kuitenkin oli tämä.

Lukemassa olen käynyt kaikki teidän jutut, vaikka ei ole tullut kommentoitua. Jatkan teidän lukemista, vaikka laskettuaika siirtyisikin seuraavalle kuulle. Saas nähdä kuinka käy. :) Valtakunnassa kaikki hyvin.
 
Minmo: meillä kahdella ensimmäisellä lapsella ikäero 1v 6kk ja musta ollut maailman paras ratkaisu. Meillä on esikoinen saanut alkunsa yli vuoden yrityksen jälkeen 1. keskenmenon jälkeen ja lapsettomuusklinikalla 5:n lääkkeen avustuksella, joten kun hänen imetys päättyi päätettiin kanssa olla aloittamatta ehkäisyä ja henkisesti valmistauduttiin pitkään yritykseen. Yllätys olikin kun ei menkat alkanutkaan ja viiva näytti 2 kpl:tta, tuo raskaus päättyi spontaaniin keskenmenoon ja taas plussasin suoraan. Varo vaan, raskaus useimmiten korjaa kroppaa, esikoisen onnistuneen raskauden jälkeen, olen tullut raskaaksi 6 krt 1.yrityksestä ja tässä viimeisessä yrittämättä "vahingossa". Koska esikoinen oli niin pieni ja toinen oli tulossa, kasvatus sai musta järkevän suunnan. Koko ajan mietin, että kohta näitä on kaksi, pakko opettaa syömään/juomaan itse, kuivaksi ajoissa, menemään nukkumaan itsekseen ym ja esikoinen onkin oppinut niin reippaaksi ja pienempi perässä. Ovat ihan erottamattomat, pienempi nukkuu isomman lattialla patjalla vaikka omat huoneet. Haluavat olla lähekkäin yölläkin, yhteen aikaan nukkuivat samassa sängyssäkin, mutta isompi ahdistui kun pikkusisko tuli kaulaan kiinni nukkumaan.

JoJoha: onnea hyvistä ultrauutisista, samoin pumbuliini!
 
Itse aloitin tässä ketjussa. Tuli keskenmeno. Nyt olen taas raskaana. Tänään siirrettiin hyväkuntoinen alkio kohtuun ( kahden pv ikäinen alkio 4 solua ) :). Menen joulukuisiin sitten kun joku perustaa ketjun. Itse en tabletilla voi kun ei saa värejä ym. Seuraan varmaan loppuun asti aina tätäkin ketjua. Olin niin innoissani edellisestäkin raskaudesta ja kiinnyin ryhmään.
 
  • Tykkää
Reactions: Ankkurinappi
Dragonfly, ihania uutisia!! <3 onnea, toivotaan että pieni pysyy loppuun asti kyydissä <3 annahan aina välillä kuulua itestäs jos täällä käyt välillä pyörimässä :)

Onnea JoJoha hyvistä ultrauutisista! <3 etkä sä mihinkään marraskuusiin siirry, pysyt täällä meidän kanssa! :) viikko sinne tai tänne ;)

malttamaton, ihana suhde teidän lapsilla :')
 
Moikka pitkästä aikaa :)

Tänään oli niskaturvotus ultra, ja siellä kaikki hyvin :) mua jännitti ihan hirveesti mennä sinne, kun ennen esikoista ja sen jälkeen on ollut keskenmeno, mutta raskaus vastaa viikkoja, joita on nyt 12+5 ja LA on 4.10.

Mun raskaus on ollut varsin helppo, pahoinvointi jäi jo aika aikasessa vaiheessa pois ja muutenkin olen jaksanut peuhata ton mun pojan kanssa.

Muuten on ollut aika yksinäinen olo, kun mun mies tekee pitkää päivää navetalla. Navetassa on 70 lehmää, jotka saa vasikan tämän kuun ja ens kuun alun aikana. Viikon päästä lähen pojan kanssamun vanhempien luokse :)

Ihania ulkoilukelejä on nyt ollu, poika nauttii kun saa leikkiä ulkona ja samalla nauttii myös äiti.

Iita_82 ja salamatkustaja 12+5
 
Hyppään porukkaan mukaan! Olen plussannut tammikuun lopulla ja kärsinyt järkyttävästä väsymyksestä ja pahoinvoinnista viikolta 6 eteenpäin. Nyt alkaa ilmeisesti helpottamaan, sillä jo kolme päivää mennyt täysin oksentamatta! Alkuraskauden turvotus ei hävinnyt koskaan ja nyt on jo sellainen maha, että ei epäilystäkään. Meillä tosiaan ennestään kolme tyttöä -04, -06 ja -12. Tässä nyt tulollaan kuopukselle leikkikaveri.

Maanantaina käytiin np-ultrassa ja siellä kaikki hyvin. Laskettua aikaa aikaistettiin oletetusta ja se nyt 1.10.

Minut vois tonne listalle lisäillä, en vaan osaa punaiseksi laittaa tätä:

mymmix 13+2/32/4./K-SKS, LA 1.10.
 
  • Tykkää
Reactions: Addoda
Dragonfly Onnea! Olisi kiva jos kerrot välillä kuulumisia myös tässä ryhmässä

Minmo ja Mymmix tervetuloa mukaan

Ikäerosta minusta jotenkin pieni ikäero tuntuu luonnolliselta. Ystäväpiirissäni on monilapsisia perheitä ja lasten ikäerot ovat pieniä. On aivan ihanaa nähdä kuinka läheisiä lapset ovat toisilleen ja leikkivät hyvin yhdessä yms. Juhlimme nyt viikonloppuna esikoisen 3 v synttäreitä. Lapsille tulee siis aika paljon ikäeroa ja olen jo kovasti pohtinut miten kaikki sitten lokakuussa alkaa sujua kun esikoinen jää kotiin. Alueellamme toimii ainakin seurakunnan kerhoja ja perhekahviloita. Olemme vasta muuttaneet niin kaikki toiminta on uutta. Kotoa nykyiseen hoitopaikkaan/perhepäivähoitoon on matkaan noin 12 km ja kenties otamme tavaksi tehdä retkiä hoitajan nykyiseen vakiopuistoon kun siellä voisi tavata tuttuja kavereitakin. Onneksi tässä on vielä aikaa ja kesän aikana toivottavasti löydämme pojalle uusia kavereita naapurustostakin kun ihmiset ovat enemmän ulkona iltaisinkin. Miten te kenellä on isompia lapsia kotihoidossa olette järjestäneet tai ajatelleet järjestää ikätasoiset puuhat isommalle?
 

Yhteistyössä