Lokakuun lutuset 2014 huhtikuussa!

Täällä myös ollut noita mahakipuja.. Minä olen onneksi sairaalassa töissä,eli nämä ihanat työvaattee peittää ja valmiiksi pyöreä :) Pitäisi varmaan pian uskaltautua kertomaan ainakin tuolla 5v esikoiselle, että hän toivottavasti ei ole ainokainen enään syksyllä. Hän on kyllä onneksi toivonut sisarusta pidemmän aikaa. Tai hän oikeastaan toivoo pikkusiskoa :) Taidan kuitenkin odottaa virallista tietoa labraja niskapoimu ultrasta.
 
Tervetuloa uusille!

Maha on kasvanut siihen malliin, että otin jo viime viikolla äitiyshousut käyttöön vaikka nyt vasta viikolla 11 ja tämäkin voi vielä ultrassa muuttua. Olin suunnitellut pärjääväni ilman hankintoja ultraan asti, mutta aika on vasta kahden viikon päästä ja rintaliivikaupoilla tässä on ainakin käytävä sitä ennen. H&M verkkokaupassa oli myös äitiysvaatteita alessa ja laitoin sieltä tilaukseen muutaman paidan. Tämä vink vink jos muillakin vastaavat hankinnat mielessä.

Ruokaan ei ole ollut mitään himoja kuten ei edellisessäkään raskaudessa. Oikein mikään ei kyllä maistu ja jotain raikasta hedelmää ja vissyä vaan tekisi mieli. Hiilihapolla varustetut juomat vaan eivät sovi yhtään tämän jatkuvan pahan olon kanssa yhteen.

Sunnuntaina on Porvoon MLL suurkirppis ja pakko vaan pitää näpit erossa pienistä vauvanvaatteista kun ultrassakaan en ole vielä käynyt. Tämä kyllä tulee olemaan vaikeaa, mutta onhan pk-seutu täynnä lastenvaatekirppiksiä muutenkin. Esikoisen vaatteet koossa 50-62 olivat pääosin kaverilta lainassa ja myöhemmin palautettu niin vaatehankintoja on kyllä tulossa kun niiden aika on.

Koiruuz 11+0
 
Tähtitomu, ei ole ollut vielä mitään puhetta. Kerran olen nyt käynyt neuvolassa (ennen varhaisultraa oli neuvola-aika) ja siellä varhaisultrassa sitten meille selvisi, että kaksi on tulossa. NP-ultra vasta tulossa, joten sitä odotellessa :)

Jospa tämä omakin maha alkaa jossain vaiheessa tulla esiin. Nyt kun ei ole ollut mitään turvotuksia, pahoinvointeja, väsymystä tms. niin ei oikein osaa ajatellakaan, että tässä olisin raskaana...

...tuosta ruokahalusta vielä..normaalisti kun olen syönyt todella paljon, siis monipuolisesti ja noin 6 kertaa päivässä, niin nyt. Ei mikään uppoa. Ei siis kertakaikkiaan tee mieli mitään. Painoindeksi 19 ennen raskautta ja tällä hetkellä tismalleen sama. Samoissa vaatteissa ja farkuissa saa kyllä kulkea. Sanokaa, mikä olisi se ruoka, mitä voisi kokeilla ja mikä voisi olla sellainen, että se uppoaisi...? Mandariineja olen nyt popsinut, kun ei oikein muukaan hedelmä houkuttele... :D
 
Nenäpäässä, kuulostaa ihan pahoinvoinnin sivutuotteelta ilman pahoinvointia tuo ruokahaluttomuutesi =) Täällä uppoaa rypäleet, miniluumutomskut ja maustamaton jogurtti hedelmäpalojen kanssa.
Pystyttekö te muut vielä nukkumaan mahallanne?? Kummastelen, kun ei tuo tee edes tiukkaa vielä.

Venetsia+ pömppikset 14+2
 
Milloin te olette kertonut töissä ja muille? Mulla tietää vain pari työkaveria kun aloin vuotamaan verta todella paljon kesken työpäivän, onneks oon tosiaan töissä sairaalassa. Apu oli lähellä. Ja tietysti ensiavun lääkärit ja hoitajat.
 
Onnea ihania ultrakuulumisia saaneille! :)

Dolly04 Ihanaa, että sait ystävältäsi vaatteita. aivan mahtavaa! Minulla on se tilanne, että olen ystäväpiirini lyhyin ja rintavin, joten jos saisin vaatteita joulukuussa vauvan saaneelta ystävältäni, ne eivät minulle sopisi, sillä hän on paljon pidempi ja luonnostaan todella laiha. Huomasin muuten tänään, etten voi minäkään tehdä samoja juttuja kuin ennen raskautta: kävimme neidin kanssa keskustassa hoitamassa asioita ja reissu kesti kaksi tuntia, josta osa meni bussissa istumiseen. Olin silti sen verran kuitti, että otin mielelläni päiväunet samaan aikaan neidin kanssa.

Ruokahimoista Olen himoinnut ruokia, joita en pahemmin muuten syö, kuten piimää, kuivattuja luumuja ja salmiakkia. Kummassakin odotuksessa mieli teki appelsiineja, perunamuussia ja maitoa murojen kera. Esikoista odottaessani minulla oli veriappelsiinihimo, söin niitä kilokaupalla ja ostin kaikkea mahdollista, jossa oli veriappelsiinia. Syön paljon hedelmiä normaalisti ja nyt ne ovat maistuneet erityisen hyvin, kuten omenat, viinirypäleet, mandariinit ja tuoreet luumut. Ihan alkuraskaudesta vedin liharuokia kaksin käsin ja himoitsin riisiruokia, nyt monet tutut suosikkiruoat tökkivät ja ateria jää kesken tai syömättä. Yksi ruokalaji on jäänyt tehokkaasti pois: kananmuna. Normaalisti söisin munakasta tai keitettyä kananmunaa ainakin kerran viikossa, mutta nyt plussan jälkeen olen syönyt kananmunaa ainoastaan kinkkupiirakassa, jonka täytteeseen tulee kananmunia.

Nukkumisesta Nukuin viimeksi mahallani hieman ennen plussaa. Se tuntui sen verran pahalta, että vaihdoin heti asentoa, enkä ole kokeillut sen jälkeen. Normaalisti nukun mahallani, joten muutos on iso. Nukun nyt kyljelläni tai selälläni, päiväunet nukun oikealla kyljelläni.

Mahan kasvamisesta Ehdin jo panikoida, kun maha ei ole pahemmin kasvanut. Pientä kumpua olen itse huomaavanani, muttei mitään paljastavaa. Juuri nyt en ota asiasta paineita, sillä pahoinvoinnin myötä painoni on pudonnut ja esikoisesta massu alkoi näkyä rv 14+6, joskin olen muistellut, että silloin ihmiset taisivat huomata mahani lähinnä, koska tiesivät, että odotan. Jouduin silloin paljastamaan opettajalle, koska tunnilla olisi ollut sen verran fyysisiä harjoituksia, joita odottava ei olisi saanutkaan tehdä ja samalla vieressä olleet opiskelutoverit kuulivat odotuksesta. Olen käyttänyt äitiyshousuja jo tovin, koska istuessa vanhat farkut osuvat ikävästi masuun ja painavat niin, etten voinut pitää niitä enää. Esikoisesta sama tuntui jo ennen plussaa!

Luckygirl & Vekara 12+0 POKS! :)
 
Kiitoksen uudesta pinosta Dolly! :)

Maha on kyllä kasvanut. Äitiyshousut on ollu jo useamman viikon käytössä. Löysillä paidoilla olen koittanut mahaani piilotella kun en kaikille haluaisi vielä kertoa raskaudesta :D Varmaan korostaa vaan..

Vatsakipuja jonkin verran. Nipistelyä enimmäkseen, ei sen pahempaa. Repäisykipuja myös jos tekee nopeita liikkeitä.

(.) Välillä pyöryttää ja silmissä pimenee. Verenpaine varmasti heittelee. Onneks en oo mihinkään nyt pyörtynyt. Esikoista odottaessa pyörtyilin monta kertaa..

Sunniva 14+4
 
Kertomisesta. Mullahan kävi töissä sinällään tosi ikävästi, kun alkoi vesirokkoa kiertamään työpaikalla päiväkodissa. Pakko oli jo 5. viikolla kertoa esimiehelle, koska vesirokkoa piti lähteä evakkoon toiseen päiväkotiin, kunnes labrasta oli saatu vasta-aineet otettua. Eikä se sillon jäänyt epäselväksi kyllä työkavereillekaan, eli mulla on töissä tiennyt alusta lähtien. Ei niinkuin toivoin, mutta eipä ole tarvinnut salailla huonoa oloa tai väsymystä. :D
Kerroin myös heti alussa myös omalle äidilleni, koska kaipasin kuitenkin jotain tukea joltakin. Ja oma äiti tuntui parhaalta, ollaan niin läheisiä muutenkin. Muutamalle kaverillekin kerroin viikkojen edetessä. Np-ultran jälkeen ollaan sitten kerrottu avoimesti. Eikä tätä pötsiä kyllä salaillakaan enää.. :D

Ja samalla mahan kasvamisesta, täällä on nyt viimeisen reilun viikon aikana ihan pompsahtanut masu esille. Selkeä masu, töissäkin kuullut jo siitä. Tänään kysyttiin, että joko potkii. Potkisikin, niin että tuntisikin! Eilen illalla olin tuntevani ihan kuin saippuakupla tms. olisi poksahtanut, mutta en osaa sanoa oliko se sitten vauvan liikettä vai jotain muuta.

Täällä taas pahoinvointi yllättäen palannut. Alussa oli vähän aikaa, kaksi päivää olin töistä pois ja se riitti. Nyt saa koko ajan nieleskellä eikä ruokahalua pahemmin ole. Harmittaa, nytkö tämä sitten kunnolla alkoi..

senya ja pieni 14+1
 
Muille kertomisesta olette jutustelleet. Kerrotaan varmaan np-ultran jälkeen vanhemmille ja sisaruksille (vko 13). Töissä ajattelin kertoa rakenneultran jälkeen. En halua hosua siellä kertomisessa, kun yrityksessä on paljon muutoksia meneillään, enkä halua, että minut sivuutetaan jossain hommissa... Muutamalle työkaverille kerron varmaan vähän myöhemmin, jos sopiva hetki tulee ;)

Ei oo siis vielä kerrottu kellekään, mummot ehtii hyvin hössöttää vielä melkein puoli vuotta ennen vaavin syntymää :) se menee välillä vähän rasittavuuden puolelle nimittäin. Ai niin, sanoinhan mä yhdelle miehelle, joka tuli iskeen baarissa, eikä meinannut millään luovuttaa. Eikä siitä päässyt eroon vaikka sanoin olevani naimisissa ja raskaana :D kommentti oli vaan et "ei se haittaa" ;).
 
  • Tykkää
Reactions: malttamaton
KoiruuZ Kiitti vinkistä! Kävin parit housut ja paidat tilaamassa heti :) Ah pitäis tulla jo ens viikolla onneks, lomalennolla kivempi ehkä istua mammahousuissa :p

Nenäpäässä Minullakin oli alussa ruokahaluttomuutta, eniten ällötti ruuat joita piti kunnolla pureskella, joten vedin "ruuan" nestemäisenä ja tein blenderissä jugurttipohjaisia smootheja, joihin laitoin marjoja, hedelmiä, kaurahiutaleita, pähkinöitä jne.. Meni nestemäiset paremmin alas.

Kertomisesta: minä oon nyt lörpötelly monelle kaverille ja parille työkaverillekin ultran jälkeen ja kun verikokeiden tuloksistakin tuli hyviä uutisia. IHANA saada jakaa vihdoin ihmisten kanssa tää! <3
 
Saatiin toistaiseksi lupa jatkaa raskautta normaaleilla seurannoilla. Loistava nt jotenkin kumosi huonot labrat. Mahan kasvua seurataan että kasvua tulee tasaisesti ja rakenne ultrassa katsotaan tarkasti että istukka toimii kunnolla ja jalan luut esikoisen Köhlerin taudin takia.
 
Voi kääk, jotkut ovat jo uskaltautuneet vaunuhankinnoille :)
Ihmettelen itseäni että olen näinkin pitkälle päässyt hankkimatta yhtään mitään. Esikolla oli tässä vaiheessa jo vaikka mitä :)
Aurinkoista viikonloppua kaikille :)
ChocolateBox ja Hippunen 13+0
 
Tuolla fb:ssa tulee pääsääntöisesti kirjoiteltua, joten en ole muistanutkaan täällä käydä pitkään aikaan! Mulle saisi päivitellä LA:n 2.10.

Nyt menossa 14+1 ja aika vähillä oireilla on selvitty. Väsymys on ainoa, joka painaa, mutta sekin pikku hiljaa väistymässä :)
 
Ei ole kyllä maha tullut esiin lainkaan. Johtuuko sitten runsaasta ylipainosta, en tiedä. Eikä ole hankala nukkua vatsallaan, eikä mikään muukaan asento tunnu pahalta. Entiset vaatteet menee päälle vaivatta. Rintaliivit ehkä vähän naftiksi käyneet. Kaapissa on vielä tallella niitä vielä pahemman ylipainon ajan vaatteita, jotka otan ensiksi käyttöön kun joskus alkaa vyötärö kiristää.
 
En ole ostanut mitään alkuraskauden vuotojen ja muiden takia. Esikoisen jäljiltä on 6v vanhat city crossit, joissa on tosin ratasosan kuomu rikki, mutta niillä mennään. Pinnasänky,sitteri, syöttötuoli ja turvakaukalosta seuraava pitää hommata, sen ehtii myöhemminkin.. Toivon että tämäkin olisi tyttö niin voisi hyödyntää esikoisen vaatteita ja muita tavaroita. Ihanaa viikonloppua kaikille.
Ninni´12345 ja Sissi 12+4
 
Nenäpäässä Suosittelen kanssa kokeilemaan kaikkia juotavia smoothie tyyppisiä juomia kun niihin saa upotettua kaikenlaista. Auttaisiko sinun ruokahalua muiden kanssa yhdessä syöminen? Tästä pahoinvoinnista huolimatta olen saanut ihmeen hyvin syötyä töissä työkavereiden kanssa.

Tätä salailua töissä pitäisi vielä jaksaa ensi viikko ja sitten onneksi vuorossa lomaviikko ja sillä viikolla ultrakin. Jos kaikki hyvin kerron pääsiäisen jälkeen esimiehelle ja lähimmille työkavereille.
 
Kiitoksia kaikille vinkkivitosista ja kikkakakkosista ruokailuihin / ruokahaluttomuuteen. Olen huomannut, että mehulingossa pyöritetyt omatekoiset mehut (mandariineista, päärynöistä, kiiveistä yms) maistuu kyllä ja niitä olen aika paljon juonutkin. Mutta mietin kaikenlaisia kiinteitä, että mitä voisin lisätä ruokavalioon, ettei tässä nyt ihan näivety kasaan...

Kertomisesta....tämä uutinen kaksosista oli sen verran iso juttu, että olemme kertoneet meidän molempien vanhemmille uutisen. Kerrottu, että pienellä varauksella, sillä mitä tahansa voi tapahtua ja odotellaan nyt viikkojen kulumista etiäpäin, ennen kuin asiaa kerrotaan muille tahoille. Ajatuksena oli, että siinä vaiheessa kun vatsa alkaa näkyä, eikä sitä voi enää peitellä, niin sitten saavat kaikki muutkin tietää :) Joten, sitä odotellessa! Minulla on vielä taaksepäin kallistunut kohtu, vai miten se virallisesti sanotaan, joten mahan ilmestymisessä voi kestääkin sitten (lääkäri arveli näin).

Tyttöolo/poikaolo...jotenkin on alkanut vahvasti tuntua siltä, että odottaisin identtisiä kaksospoikia. En tiedä mistä tämä ajatus kumpuaa, mutta jotenkin tämä tunne on tässä vain vahvistunut näiden viikkojen aikana :D

Venetsia, useimmiten nukun jommalla kummalla kyljelläni (olin raskaana tai en), mutta kyllä minä ainakin pystyn vielä nukkumaan mahallani...joskin en mielellään, kun se ei tunnu "luontaiselta" nukkuma-asennolta, mutta kuitenkin :D

Närästys...onko teillä muilla närästystä? Olen ihmetellyt, että närästystä on ollut muutamana iltana ja miten on kuitenkin sellainen olo ja muistikuva, että esikoisesta tuo närästys alkoi vasta ihan loppuvaiheessa, viimeisillä viikoilla? Nyt ihan hirvittää ajatuskin, että närästys alkaisi jo nyt ja kestäisi loppuun saakka....

Hauskaa viikonloppua kaikille, toivottelee Nenäpäässä + 2 (rv 10+1)
 
Oivoi, ikävä sairastelupäivä muuttui heti paljon paremmaksi, kun postinkantaja toi tiistaina tilaamani kotidopplerin (vaikka miten vannoin etten sitä tilaa..).
Ensin pienetsuuret ärrinmurrit, kun eka ei meinannut patteri napsahtaa paikalleen ja sen jälkeen en vaan päässyt yhteisymmärrykseen laitteen kanssa. Hetken huilin ja uusi yritys.
Ja niin ne vaan löytyi sykkeetkin, kun malttoi rauhoittua kuuntelemaan vaan, eikä katsomaan niin sitä näyttöä :heart: Vauvis ei ollut nytkään rauhallisella päällä, onnistui muksimaan anturiakin moneen otteeseen. :heart:

senya ja pieni 14+2
 
  • Tykkää
Reactions: malttamaton
Huh hei. Täällä meinaa puhti olla lopussa, ei huvita lenkille lähteä, eikä tehä ruokaa tai siivota, kaikkee noista on pakko tehä. Myös tuo pikku apina hoitaa joka nukkuu nyt päiväunia huutelemalla ja leikkimällä sängyssä.. En taida ite uskaltaa nukahtaa ennenku ukko tulee himaan jos vaikka tekis normaalin päivän tänää... Niil on porukka vaje ni on joutunu tekee pitkiä päiviä.

(.) alaselkää särkee, aamulla oli kramppeja mahassa ja nyt särkee selän lisäks päätäki ja tekee mieli lakritsia ja suklaata. Mielellää sekasin jäätelössä. Et ei vissii mitää normaalista poikkeavaa taida olla. Huomenna poksuu taas ja ens viikolla on sokerirasitus ja lapsimessut joihin meen moikkaan esikon ryhmäläisiä. Nii ja esikon ela hammaslääkäriki tais olla ens viikolla... Yhtä menoa ja meininkiä taas. Miksihä kaikki on aina samalla viikolla.

Addo ja snado 13+6
 
Onnistuinpas sitten tyrimään molemmat pissanäytteet, jotka piti hoitaa samalla, kun oli varattu aika verikokeeseen. Ensin sitä kituuttelee töissä monta tuntia jalat ristissä ja sitten tunti ennen labra-aikaa ajatuksissani kävin vessassa :whistle: No onneksi ne kuulemma voi jättää labraan joku aamu eikä tarvitse varata erikseen uutta aikaa.
Viime viikolla oli eka neuvola, mutta eivät edes yrittäneet kuunnella :heart: Edelleen siis epäuskoinen olo jatkuu. Maha on iltaa kohti vähän turvonnut, kohdun kasvukipuja on pikkuisen, vähän on valikoiva olo ruuan suhteen, mutta muuten aika normi olo. Hankintoja ei tee vielä yhtään mieli katsella, ennen kuin on nähnyt tai kuullut todistusaineistoa salamatkustajasta :attn: Toivottavasti ensi viikon lääkärissä kunnellaan sydän!

Jebatu +yks 10+2
 
Viimeksi muokattu:
Mukaan vaan Katriinaa, tervetuloa! :)

Kertomisesta, me ollaan np-ultran jälkeen kerrottu sitä mukaan kun on hyvältä tuntunut. Enste vanhemmille ja siitä sit muille.. Uutiset on myös levinny kun onnitteluja tulee sellasilta joita ei olla ees nähty ;) jotenki luottavainen olo kun ultrassa kaikki oli hyvin, ja nyt ollaan sit jo 12+ viikoillakin..

Poikaolo jatkuu täällä edelleen. Molemmat toki tervetulleita :heart:

Mahan näkymisestä, kyllä se pömpöttää :D läskin piikkiin saa kyllä vielä laitettua, mut vaikkei tossa tuota eturöllykkää olisikaan niin on se silti hiukan jo pyöristyny, jipii :heart:

Lapsimessut joudun nyt jättää väliin kun mies joutuu töihin enkä mä sit viiti yksinäni lähtee junalla seikkailemaan, kalliiksikin se jo tulis :p ens vuonna sitten.

MULLE VOI VAIHTAA LASKETUN AJAN 14.10 -> 15.10
 
Moikka pitkästä aikaa:) Mäkin viuhun lähinnä tuolla fbeessä. Ihan laiskuuttani vaan kun en jaksa näpytellä itseäni tänne niin usein. Tosin tää kaksplus palsta on mulle tosi rakas kun tuli tuon edellisenkin kanssa täällä pyörittyä ja jaettua kaikki mahdollinen ja mahdoton:) Mulla eka neuvola ens viikolla (vk. 11 silloin) piti alunperin olla vasta viikolla 14 mutta ollaankin reissussa ja sain onneksi aikaistettua. Sitä odottaa niin paljon että pääsisi kuulemaan sydänääniä.
Tänään pohdin josko se masu ihan pikkusen pönöttäisi. Mulla kohtu kallellaan taaksepäin eli ei näy kovin pian. Tosin vatsalihaksen repsottaa hieman vielä edellisen jäljiltä ni voi olla että nyt näkyisi aikaisemmin. Hyvä vaiko ei ööh.
Koiruuz huomasin et olet kanssa Porvoosta. Voisin olla syksyllä innokas vaunuttelija tai kahvittelijakaveri :) Jos oon ymmärtänyt oikein niin Porvoossa tosi myöhään eka nla..ei muilla ole näin myöhäsiä aikoja. No onneksi pian ekan nlan jälkeen onkin ultra ja vihdoin se viikko 12..

Mustikkasuu ja pikkuihme 10+4
 
Moikka!

Uusi haluaisi mukaan, jos vain mahtuu?

Olen kohta 24vuotias ja mieheni minua rutkasti vanhempi. Kyseessä on minun esikoinen ja mieheni kolmas lapsi.

Minulla on ollut aiemmin 2 tuulimunaraskautta ja ne vähän varjostivat varsinkin alkuraskautta. Kahden ultran jälkeen osaan jo vähän iloita ja alkaa uskomaan, että ehkä minustakin tulee aivan oikeasti äiti! <3 La on 7.10.

Minulla on käytössä kotidoppleri, ja se rauhoittaa mieltä, kun kuuntelen ääniä n. kahden päivän välein. Kotidopplerilla saimme äänet kuulumaan jo 10+2.

Julkistimme raskauden ns. kaikille tämän kuun alussa, kun np-ultra oli ohitse ja kaikki siellä hyvin. Ennen np-ultraa olimme kertoneet vain harvoille ja valituille. Varhaisultran tulos ei saanut meitä niin luottavaisiksi, että olisimme jo silloin uskaltaneet kertoa uutiset. Töissä en ole kertonut enkä ole ajatellut kertoa vähään aikaan, jollei tule pakkotilannetta.

Mahan kasvusta en nyt osaa oikein sanoa.. Turvotusta kylläkin on varsinkin iltaisin, mutta muuta muutosta ei ainakaan kauheasti ole vielä tullut. Maksimissaan ihan hieman pömpöttää, mutta sitäkään ei erota raskausmahaksi, sillä pienen rasvakerroksen omistan omasta takaa. :D

Sukupuoli oloista ei ole oikein mitään tietoa. Yksi yö kylläkin näin unta, että tulokas on poika, muttei sekään tuonut poikaoloa.

Närästysksestä sen verta, että minulla oli jo ennen raskautta närästystä jonkun verran ja siihen oli ihan reseptilääkkeetkin.. Nyt raskauden aikana se ei mielestäni ole ollut enää niin voimakasta. o_O Johtunee ehkä pienistä ruoka- ja juomamuutoksista. Juon kahvia vähemmän, suklaa ei ole niin maistunut ja alkoholi tietty on jäänyt pois. Tai sitten alitajuisesti en enää välitä närästyksestä niin paljoa, koska haluan välttää lääkkeitä, vaikka ne raskauden aikana sopisivatkin. :D Rennie ei ole koskaan auttanut närästykseeni ja sen takia olenkin pyytänyt lääkäriltä valmiiksi jo raskausaikana sopivia reseptilääkkeitä.

Nyt on siis 13+5.
 

Yhteistyössä