~ Lokakuun lapsoset heinäkuussa ~

Heippa vaan pitkästä aikaa =)

Saikku jatkuu vaikka kättärillä saivat kohdunkaulan pituudeksi jopa 4cm.
Haluavat kuitenkin nähdä mut viel parin viikon kuluttua.Silloin kesäkuun lopussa kun kävin siellä niin pieni painoi jo 600g eli kuulemma hyvän kokoinen viikkoihinsa nähden.

Eilen kävin sokerirasituksessa.Hitto et mä vihaa sitä koetta mur.
Ja raskausdiabeteshan se siellä..Jee..Voi vittu sanon mä.
Nyt pitäis sitten ruveta syömään oikein...Miten kun ei nyttenkään tee ruokaa mieli yhtään.

Ja pääsen kättärille juttelemaan synnytyspelko kätilön kanssa.Esikoisesta kun synnytys meni ihan perseelleen ja jouduttiin kiireelliseen sektioon niin vähän pelottaa tämä.
Kuulemma varsinkaan nyt kun on toi rd niin eivät anna vauvan kasvaa liian isoksi.

Mites teillä muilla on painoa tullut????
Mulla huimat 2,7kg ja tänään kun oli neuvola niin ei ollut tullut yhtään viime kertaan.Mua huolestuttaa jos vauva ei kasva..kait mun pitäis nyt vähän enemmän lihoa?????

No esikoiseta tuli +20kg joten jos ihan nyt ei niin paljoa tulis.

Vauvan liikkeistä
Kyll se tuo istukka tuossa edessä vaimentaa aika hyvin edelleen.Ja vauvan riehuminen mahassa vaihtelee tosi paljon.Joku päivä riehuu ja joku toinen päivä vähän vähemmän.
Tykkää ihan selkeesti kiusata mua tyyliin "Tänään en liiku ollenkaan niin äippä on ihan hermoraunio mutta nyt mä taas liikun vähän hih hijh".

Edelleen kuuntelen joka ilta dopplerilla...vauva ei vaan tykkää,mojottaa aika hyvin anturiin ja karkaa alta.

Hankinnat olis nyt suurelta osin tehty.Ostettiin turvaistuimeksi maxi cosin capriofix kun sen saa kätevästi emmaljungan runkoon adapterilla kiinni.
Ja kaukalopussi niin riittää että vauvalle pukee esim. villhaalarin koska tuollaista pientä on tosi vaikee mun mielestä pukee mihkään toppahaalariin.
Myös vaunukoppaan on untuvalämpöpussi joten sinne kanssa riittää villahaalari plus tietysti kaikki tumput ja kypärämyssyt yms. hatut.

Shenda ja muru 24+4
 
Kiitos vinkistä, soitin neuvolaan ja sanoivat, että sisätutkimusta ei tehdä välttämättä kuin vasta raskauden loppuvaiheessa! Tosi kummallista, kun joillekin tehdään, joillekin ei... No, mutta en aio stressata siitä sen enempää. En tosiaan ole ehtinyt juuri lukea juttujanne, mutta pikaisesti silmäilin. Itsekin painin huonon hemoglobiinin kanssa, vaikka olen syönyt rautaa jo 2 kk. Ei oo noussut yhtään, on edelleen 116. Neuvolassa neuvottiin ottaman lääke (Obsidan) yöllä tyhjään mahaan, saa nähdä auttaako se. Sokerirasitus teetetään täällä Helsingissä musta kaikille yli 25-vuotiaille. Olin siinä jo, ei oo paha ollenkaan, vaikken mäkään tykkää piikeistä. Enemmän jännitti se, jos olis joutunut sokeridieetille loppuraskaudeksi, kun olen tällainen herkkusuu.... :D

Miehen menoista... Taidan olla vähän pirttihirmu, mutta olen vähän sitä mieltä, että kyllä me ollaan molemmat raskaana enkä tykkää liioista omista menoista. Toisaalta mä olen semmoinen muutenkin (sopivassa määrin toki, ehkä.... :) Sama koskee alkoholia, en tykkää jos toinen juo, kun itse en pysty ottamaan viinilasillistakaan. Mies kyllä ottaa, mutten siitä siis tykkää. Ehkä olen vähän outo...?
 
huh olipa eka työpäivä saikun jälkeen.. Huomaa taas töitä tehneensä.. viikon päästä olisi fyssarille aika tän selän kanssa :) toivottavasti siitä myös olisi apua! :)

sokerirasitus reilu viikko siihenkin.. Mulla syynä on vain ja ainoastaan sukurasite.. Mun isällä oli diabetes..

Kenzie mulla on kerran tähän mennessä mitattu sf-mitta viikolla 22..

Hehkeydestä no enpä tunne itteeni mitenkään erikoisen hehkeeksi.. Naama kiiltää ja näppyjä täynnä.. piereskelen ku mikäkin eläin jatkuvasti :ashamed: ja hikoilen ihan törkeesti.. :/ mutta on toi mun masu kyllä aika ihana :heart:

mulle on tullut yks aika inhottava vaiva, mikä varmaan tarvii ottaa puheeksi lääkärineuvolassa kuun lopussa.. Eli mulla on alkanut ruuat ja juomiset tulee ylös.. :( Ei siis ole mitään pahoinvointia ym.. Mutta silti saa usein ruuan jälkeen nieleskellä oksennusta..
 
Täällä tehdään sokerirasitus lähes kaikille yli 25v ja varsinkin jos on suvussa diabetesta(mun mummoilla oli vanhuusajan)ja jos ylipainoa,no se ei ollut mulla ongelma,bmi 20. Tänään mittailin eka kerta kotona arvoja,niin paasto oli 4.5, ennen ruokaa 4.6 ja ruoan jälkeen 4.8 ja toinen 4.9.
Siks jouduin mittaamaan kotona kun sokerirasituksessa tunnin arvo oli sen 10.

Oon parin viikon ajan nyt käyttänyt pelkkiä sokerittomia juomia,että luulen että niillä voi olla myös joku osansa ettei oo sokerit niin koholla,kun aiemmin tuli juotua pelkästään kaikkia sokerilitkuja,ja runsaasti päivän aikana,toivottavasti kestäs arvot kohillaan.
Mullakin vasta pari krt mitattu sf mitta,menee nyt samalla kohtaa kun esikoista odottaessa,24cm.

Marianne73- Oon vähän samoilla linjoilla sun kaa tuosta miehen menoista,että on meitä sit ainakin kaks outoo:D

Joko muilla on vauva siirtynyt pää alaspäin ihan vakituiseen? mulla ollut pari viikkoa nyt jo rt,potkut tuntuu ylhäällä,ja neuvolantätikin laitto korttiin et rt. Pelottaa vaan et onko se istukka mahdollisesti siirtynyt jo alhaalta pois,tai siirtyykö,että pikkunen pääsee sit tulee alakautta kuhan aika on,kerta on jo niin hienosti sinne asettunut valmiustilaan:p

Peikkotyttö ja 27+2
 
Heissan taas kaikille! Viikot menee niin nopeasti etta ihan hirvittaa!

c'monko se oli joka mietti miten tietaa vauvan asennon? Itse olen arvellut etta kun joskus asukki tykittaa kahdelle vastakkaiselle alueelle yhta aikaa niin ne kovemmat potkut tulee jaloista ja hieman hennommat kasista. Lienenko oikeassa, viimeksi kuitenkin nain myos oli ultran mukaan. Minun maha-asukki tykkaa majailla paa klo 4-5 ja jalat/peppu klo 10-11. Tosin olen huomannut etta viime paivina on myos pyorinyt paljon. Askenkin tuntui taas tykittavan mutta on tainnut siirtya tuijottamaan selkapuolta kun ei voi tarkasti tuntea potkualuetta.

Taalla ei edes tehda sisatutkimusta ennen kuin synnarilla! Ellei sitten ole syyta epailla etta jotain olisi vialla (luulisin). Sf-mitan ottavat aina sairaalassa kaydessa, minulla ekan kerran rv:lla 18, kahden viikon paasta uudestaan. Ja hemppaahan ei seurata muuta kuin kerran raskauden aikana (samalla kun otetaan verikokeet). Hassua...

Tanaan kaivoin esiin esikoisen pienimmat vaatteet ekalle 3 kk:lle. Voi kun ne on pienia! Halusin vahan katsella etta mitenkas sinivoittoisia ne vaatteet olikaan (esikoinen siis poika ja tama luultavasti tytto) ja onko tarpeeksi vaatetta vastasyntyneelle. Taidan ostaa vaan paketin lisaa unihaalareita vastasyntyneelle kun annoin muutaman siskolle viime vuonna, taalla nuo vaatteet ei ole hinnan kiroissa kun ostaa isoista marketeista tai halpisvaatekaupasta. Saa tytto olla sinisavyisissa vaatteissa kotosalla (onneksi on kylla aika neutraalejakin vaatteita), josko ostaisi pari tyttomaista asustetta jos pitaa menna ihmisten ilmoille. Meilla on Maxi Cosin Cabriofix isofixilla ja oli ihan hyva. Pitaa kai sekin ja kova kantokoppa kohta ottaa esille ja pesta kankaat..Ajattelin myos seuraavalla kaupunkireissulla alkaa hamstrata aitiyssiteita, lliivinsuojia, vaippoja (jos on tarjouksessa), rasvoja tms. Pitaa varmaan kayda tutkimassa tuota tarvikelistaa ja katsella mita sita tarvitseekaan! :)
 
Kiitos, Peikkotyttö, että olet samanhenkinen... En oo sitten ihan yksin outo.... ;-) Kysymys vähän hassusta vaivasta: kutiseeko teillä rinnat? Mulla joo. Ei kai siitä siis mitään haittaa ole, mutta outo vaiva vain....
 
Pantalaimon siis tuo meidän kaukalo on joku vanha, ei aavistustakaan merkistä, mut nyt kun sitä pyörittelin niin siinä ei ole edes styroxia juurikaan.. Kumma juttu, kun kuitenkin on 0-13kg lapsille tarkoitettu.. :confused: Mut eilisen sitä pyörittelin tossa ja sitten painuin nettiin ja tilasin kokonaan uuden. On tuo kaukalo on kuitenkin -01 vuodelta peräisin, niin aika paljon kuitenkin kehittyneet parempaan suuntaan sen jälkeen. :)

Vauvan asennosta mä uskoisin, että on edelleen rt:ssa, koska viime viikolla oli nla-lääkärillä käydessä ja edelleen kaikki liikkeet tuntuu samalla tavalla. Siis lähinnä noista potkuista päättelen, kun ne tulee samaan kylkeen edelleen. Välillä tuntuu jotain pikkusta hipsuttelua tuola kohdunkaulan suunnalla, mut oon ne tulkinnut käsien liikutteluksi.

Marianne eikös toi rintojen kutina (tai siis ihon kutina yleensä) oo merkki siitä, että se venyy? Siis jostain luin, että kun iho rinnoissa tai mahassa alkaa raskausaikana kutiseen, niin pitäis alkaa äkkiä rasvaileen ettei tulis raskausarpia ihon venymisen seurauksena? :)

Ootteko muuten muut törmänneet siihen, et kaikki on sitä mieltä, ettei raskaanaollessa sais kuunnella kenenkään puheita muiden synnytyksistä? Kun mulle on nyt pienen ajan sisään ainakin kymmenen n. 40-50-vuotiasta naista ja miestä sanonut, ettei kannata yhtään kuunnella muiden synnytystarinoita, ettei herätä mitään turhia odotuksia tai pelkoja. :confused: Musta siis on ihan kiva kuunnella noita kaikkia tarinoita, kun en mä kuitenkaan heti ensimmäisenä jonkun ikävämmän synnytystarinan kuultuani vedä paniikkia, että nonii kaikki lapset kuolee synnytykseen tms. :kieh: Rasittavaa, että mua pidetään ihan tyhmänä. :kieh: Mut kai se kuuluu asiaan, kun oon kuitenkin suhteellisen nuori odottaja...

Mutta nyt ruokaa niin saan ton pikku-ukonkin taas liikkeelle. (En tiedä miks se alkottaa hirveen myllertämisen aina just kun mä olen syönyt, että varmasti tulee kauhee närästys?)

pipituuna & pikku-ukko 28+1 :heart:
 
Sain sokerirasituksen tulokset, paasto = 4,9, 1 h = 5,9 ja 2 h = 4,6 eli kaikki ok. Huh helpotus!

vauvan asennosta mä en kyllä osaa sanoa mitään! Tietysti niitä potkuja tulee tiettyihin kohtiin ja siitä vois päätellä et pää on vastakkaisella puolella :D aikamoista rallia vetelee välillä!

miehen menoista...mä vietän viikonlopun yksin näiden saakelin menojen takia, ja nyt mulla on oikeesti hermo niin kireellä että huh huh! :( tuntuu että mitä ymmärtäväisempi olet, niin sitä enemmän miehet käyttää sitä hyväkseen!

No onneksi toisaalta saan yksin (koiran kanssa) rentoutua viikonlopun , kyllä mä sitäkin kaipaan, ja jos vaikka lähtis kummitytön ja sen äidin kans rannalle! Hyvää viikonloppua kaikille!!!

Kenzie 25+1
 
Moi pitkästä aikaa kaikille!

En varmaan oo kerennyt koko heinäkuun pinoon vielä kirjoitellakaan ja huomasin että tännehän on tullut jo 5 sivua! Taitaa porukka olla lomilla kun kerkeää kirjoittelemaan :)

Pipituuna: Joo oon törmänny samaan ja se on tosi ärsyttävää. Miusta on ehkä kuitenkin parempi tietää mihin sitä on menossa ja tosiaan kun kaikkien synnytykset on erilaisia...

Sokerirasitus: Meilläpäin tehdään kans sokerirasitus kaikille yli 25-vuotiaille ja niille joilla BMI on yli 25. Ite kävin kahteen kertaan painon ja PCOn vuoksi.. Onneks siinä oli kaikki kunnossa!

Rinnoista: Mulla kans kutisee rinnat, pitää rasvailla. Ja nyt kun on näitä lämpimiä päiviä ollut nii oon huomannu että vähän maitoakin tihkuu. ihan vaan yleensä pisara...

Vauvan liikkeet: Miulla kans istukka edessä ja oon myös sitä mieltä että varmaan aika paljon vaimentaa liikkeitä, vaikkakin niitä päivittäin tunnen, mutta ulospäin niitä ei niin tunne. Isukki on vaan kerran saanut yhden liikkeen kokea. on kyllä tuleva isä myös hieman malttamaton tapaus, kun ei oikein jaksa jäädä käsi mahan päällä odottamaan että vauva uudelleen potkaisisi :) Meillä vauva on varmastikin perätilassa, sillä potkut tuntuu erityisesti alhaalla ja ylös tulee vaimeampia potkuja.

Täällä tosiaan kaikki kunnossa, mutta helle tekee tehtävänsä! Kyllä ei hirmuisesti tee mieli loikoilla tuolla auringossa, kun muuten hiki virtaa valtoimenaan ja jos ei muista juoda riittävästi ni sit supistelee.. Vauvan vaatteita on tullut kirppikseltä löydettyä ja nyt en saa kyllä vähään aikaan mitään ostella, sillä niitä on jo isot pinot odottamassa! minkäs sille voi kun ostosmania valtaa mielen ja täällä kirpparilla kun saa niin halvalla ja vieläpä tosi hyväkuntoista vaatetta! toivotaan että kerkeän noita vaatteita vauvalla pitämään!

Mimmu ja pikku-apina 25+3
 
Meillä isantä läksi kaverin polttareihin viikonlopuksi ja tulee vasta sunnuntai iltana! Itselläkin olisi ollut polttareihin lähtö tänään, mutta jouduin jättämään väliin, kun sen verran on ollut heikko olo tässä, niin en jaksa viikonloppua olla reissunpäällä... :( Poitsulle oli kuitenkin jo paikka mummilasta varattu viikonlopuksi, niin tässä pähkin että anataisinko sen mennä sinne, niin saisin koko viikonlopun itselleni!?! Harmittaa kyllä kovin, kun jää reissu väliin... :(

Hirveesti oli asiaa päässä, mutta en nyt taas muista mitään... palataan asiaan kun pahin harmitus on kaikonnut ja ajatus taas kulkee!
 
Hei vaan! Tulin vaan nopeasti omanapailemaan, että koneen kanssa on vähän ongelmia, ja olen ensi viikon puolelle nettipimennossa. Päivittelen listaa sitten :)

Lämmintä viikonloppua kaikille!

Raskauden valitusvaiheeseen siirtynyt Branwen ja Sissi 28+1
 
marianne73 täällä on yks samanlainen "pirttihirmu" :D yritän kyllä hellittääkkin ja antaa mennä. Mut ei tartte kyllä usein olla menossa.

Täällä remontti on saanut kauheet supistukset aikaan! Viime yönä jaksoin 3h kellosta seurata, supisteli 3-5min välein ja supistus kesti minuutin. Aika tukalaa.. soittelin äitipolille, ohje oli, että omaan terv.keskukseen pitää mennä ja hakea saikkua & tarkistaa kohdunkaula. Plääh! Siis maanantaina ois ollu kesälomalta töihin meno, mut sinne ei oo asiaa. Maanantaina on sit lääkäriin aika. Juon kyllä tosi paljon vichyä, ei pitäs nestehukasta johtua.

Palaillaan! Koittakaa olla läkähtymättä!

Niiskuneiti ja tyttönen(?) 25+0
 
Täällä äitiyspakkaus viimein saatu! Ihan kiva oli mun mielestä, varmasti tulee vaatteet siitä käyttöön.

Täällä myös havaittu rintojen kutinaa, ajattelin myös sen johtuvan ihon venymisestä. Muuten täällä nyt mitään erikoisia kuulu. Töitä vielä 3 viikkoa jäljellä, sitten loppuu työsopimus. Elokuun puolessa välissä vasta alkaa äitiysloma sitten. Esikoinen oli tänään viimeisen päivän päiväkodissa, jäi miehen kanssa lomalle. Meillä keittiön remontti alkaa valmistua, vielä pitäisi jaksa siivota alkuviikosta ihan kunnolla sen jäljet! Parin viikon päästä on kyllä vielä keittiön ja ateisen maalausta, kun saadaan esikoinen silloin hoitoon. Eipähän tarvii varoa ettei mene märkää maalia koskemaan :D Ja silloin mullakin vasta vapaa viikonloppu tiesossa, nyt on aika monta työvuoroa peräkkäin ja vain yksittäisiä vapaapäiviä välissä. Saa nähdä kuinka jaksaa..

Vauveli taisi eilen kääntyä pää alaspäin. Tai ainakin luulen niin. Tuntui iso muljahdus mahassa potkut tuntuneet ylempänä nyt.

Nessu ja pieni 28+1
 
Painonnousu mulle on tullu about 5 kg tähän mennessä. 2 aikasemmasta raskaudesta tuli toisesta 5 kg ja toisesta 6 kg koko odotusaikana, olin tosin muutamia kiloja painavampikin. Ekasta jouduin/pääsin ylimääräseen ultraankin vähäisen painonnousun takia mutta turhaa oli, normikokoinen poika tuli silti.

Vauvan liikkeet mulla myös istukka edessä. liikkeet on jo aika mojovia. välillä oikein pitää pompahtaa kun niin monottaa. ja ihan "sattuu" ;) eikä ihan muutama kerta päivässä vaan aikalailla pitkin päivää ja yötä!!! tämä onkin paljon liikkuvaisempi kuin mitä pojat oli aikoinaan. ja kunnon iskuja tosiaan ollu jo monta monta viikkoa! Niin ja on raivotarjonnassa ollu jo muutaman viikon ainakin. Monottaa ylös lähinnä jaloillaan, mutta myös sivuille.

Kiitos muuten sille joka täällä otti "puheeksi" kantoreppu tarjouksen pikkuapinassa. Eilen kävin noutamassa oliivin värisen Manduca-repun =) Nyt odotellaan vaan et saadaan reppuun sisältöä :heart:

mäkin olen ostellut pikkuvaatetta jo varmaan liikaakin, alesta ja kirppikseltä kun on niin hyvää halvalla ollut niin en ole malttanut jättää ostamatta :)

donna80 ja "kaisa" 27+5
 
Voi apua mikä olo! Nyt on jalat turvoksissa, supistaa, närästää, ja olisko nää nyt sit liitoskipuja kun tuolla mestojen ympärillä kivistää niin paljon ettei meinaa liikkeelle päästä?

Olen perjantaisin kotona taaperoesikoisen (2,5v) kanssa ja täytyy kyllä sanoa että perjantai on ihan ylivoimaisesti viikon raskain päivä! Tytöllä on meneillään aika rankka uhmapotkuraivarivaihe, ottaa kaiken aikaa yhteen muiden lasten kanssa leikkipaikalla ja uhmaa myös meitä vanhempia, minua jopa lyöden. Lisäksi tämä rakas villikko ei oikein kuuntele mitään ohjeita (esim. ulkona saa vahtia ihan tosissaan ettei lähde juoksemaan johonkin autojen alle, kotona kiipeilee apinana huonekaluja pitkin) ja on vielä äidin ihastukseksi oppinut jostain oikein mehevän kirosanan, jota tietysti kailottaa joka tilanteessa... Voi elämä tätä vanhemmuuden riemua. :headwall:

Oon tosi väsynyt, ja töiden jälkeen kotona en vaan jaksa tehdä kotihommia lapsen hoitoa ja pakollisia ruuanlaittoja enempää. Mies on juuri aloittanut uuden työn ja on aika kiinni siinä ja stressaantunut. Lopputulos, asunto on aivan siivoton rosvojen pesä. Miehen puolustukseksi kyllä sanottava että kantaa kyllä hänkin kortensa kekoon, esim tänään kun tulin tytön kanssa puistossa oli kotona imurinvarressa. No kai tähän sekasotkuun pitää totutella? Meillä vaan joskus kauan sitten oli niin nätti ja siisti koti... :'(

Huomenna aamulla on herättävä sokerirasitukseen seitsemäksi, pari tuntia siellä menee. Ja sitten kaverille synttärikakkua ja synttärijuhliin, onneksi ovat tässä ihan vieressä eivätkä mitkään ryyppäjäiset, muitakin varmaan lasten kanssa liikkeellä. Tämä mama meinaa parkkeerata särkevän alapäänsä aika tiukasti johonkin sohvaan, antaa miehen juosta riiviön perässä ja kotiutua ajoissa!

Keskiviikkona mulla on lääkärikäynti, en tiedä uskaltaisiko sitä oloaan valittaa. Ei ole mun lekuri (täällä ranskassa siis gyne seuraa raskautta, neuvolaa ei ole) mikään sellavnen "voi että, nyt viikko saikkua" -tyyppi todellakaan... Mut kun oon vaan niin uupunut!!! :x
 
Mitenkäs hapsiaisella... Selveskö nuo kelan paperi hommelit?

Sokerirasituksesta...
Meillä sinne joutuu automaattisesti ku on tietyn ikänen ja/tai on bmi jonku rajan yli... En noita lukuja nyt muista. Ite jouduin esikoisesta käymään siellä rv.32 ku oli yhellä neuvolakäynnillä arvot koholla. Puhtaat paperit kuitenki sain sieltä :)
Tsemppiä sokereitten kanssa kamppaileville :hug:

Ulkovaatteista...
Meilllä esikoinen synty lokakuun 17.päivä ja alussa oli käytössä henkkamaukan karhupuku. Siinä kuiten vaunuissa vielä makuupussi ja koppa niin hyvin tarkeni :) Sitten jossain vaiheessa siirryttiin pienempään toppahaalariin ja joskus tammikuussa otettiin äp:n toppahaalari käyttöön :)

Miehen menoista...
Meillä mies ei juurikaan käy baarissa. Tänä vuonna tainnu käyä ehkä yhesti, vai olikohan seki kerta jopa viime vuoden puolella... Saatto olla näinki... Ei se silti absolutisti ole muttei siellä baareissa vaan viihdy oikein...

Me ostettiin esikoiselle Ikean Hensvik-sarjan pinnasänky jota joku muuki oli kattellu :)
Ollaan tykätty ja se tulee tälle toisellekki käyttöön :) Löysin tässä sitä samaa sarjaa semmosen ihanan kirjahyllynki lastenhuoneeseen muutamalla kympillä vähän käytettynä :)
Meillä poika nukku siinä äp:n laatikossa muistaakseni jotain ekat 3kk. Luulen että tuns olonsa turvallisemmaks ku oli pienempi se paikka jossa nukkuu...

Kapaloimista oon miettiny... Sairaalassahan ne tekee vauvoista semmosia kääröjä. Kotona vaan en saanu mitenkään yhtä tiivistä pakettia tehtyä... Jos hommais semmosen kapalon jostain... Tai opettelis kapaloimaan johonki lakanaan, eikö jotkut niinki tee? :D

kolmenmutsi
Jos syöt vaaleeta leipää ja banaania niin heivaa ne pois. Miten luumut? Maitohappobakteereista on kans apua joillekki. Ainaki mulla toimii vatsa paremmin ku oon käyttäny niitä :) Niin ja omenat kans löysyttää mahaa...

Pantsulle onnittelut uudesta kodista :flower:

Neuvolalääkäreitä mulla on ollu kaks. Eka rv.11+6 ja toka rv.26+5. Kolmas on sitten joskus rv.36
Aika oudolta kuulostaa jos lääkäri vain kattoo samat jutut mitkä terkkari. Meillä ainaki siellä juurikin tarkistetaan kohdunsuun tilanne. Joissakin kunnissa on noita käyntejä karsittu säästösyistä mut meillä onneks uudelleensynnyttäjilläkin on kolme nla-lääkäriä :)

Sf-mittaa on mulla mitattu neuvoloissa kummassakin raskaudessa ekan kerran rv.22+risat

shenda
Kiva että siellä tilanne on noin hyvä :)
Mä kans meen pelkopolille ens kuussa ku esikoisen synnytyksessä oli kaikenlaista mutkaa matkassa... Millanen kaukalopussi teillä on? Mulle on sanottu että semmonen fleece vuori hiostaa mut onko niitä edes semmosia joissa vuori olis jotain muuta ku fleeceä?

Vauvan asennosta...
Esikoisesta katto ultralla rv.26 ja oli raivotarjonnassa. Sen jälkeen kerran oli neuvolassa käydessä poikittain mut muuten viihty raivotarjonnassa.
Nyt kysyin tuosta vauvan asennosta mut lääkäri totes vain ettei siellä ole tässä vaiheessa mitään merkitystä. Ite arvelen et olisko tää raivotarjonnassa...

Myrtille
Meillä esikoinen täyttää tässä kuussa 1v9kk. Harrastaa just tuota että ku sitä kieltää ja vie pois sieltä kielletystä paikasta niin alkaa hakkaaminen ja riehuminen... Ja huudot vielä kaupan päälle...

Onko jollaki muullakin laskettuaika ja vanhemman lapsen synttärit lähekkäin?
Meillä esikoinen täyttää 17.10 hurjat 2vuotta :heart: ja haluaisin piettää kaverisynttärit sille nyt ku sillä muutama "kaverikin" on. Laskettuaika mulla on 23.9. Mietin miten nuo synttärit järjestäis... :confused:
Ku esikoisesta ainaki olin alussa niin väsyny, ekat 2vko vaan hiki valu ja ei pystyny edes istumaan kunnolla niin ei oikein nappais sillon mitään synttäreitä järjestää ja eikä oikeen voikkaan ku on tyyliin vastasyntyny kotona... Ite luulen kyllä että tääki lapsi syntyy lokakuun puolella nimittäin...
Pitäsköhän ne synttärit sitten piettää vaikka syyskuun puolella, miten työ tekisitte?


Täällä alko tänään 30.raskausviikko :heart:
Navanympäryksestä on metri menny jo viikko sitten rikki, tällä hetkellä 102cm :D
Joku aika sitten kans hoksin et on mulla mahassa navan alapuolella näköjään tosi haalee lineanegrakin... Ja tänään harmikseni ihan navan vieressä kaks pientä raskausarpea :(

Muuten tänne ei kuulu kummempia :)
Vauvan vaatteet lajittelin tänään, toiseen laatikkoon 56-68cm ja toiseen 74cm ja isommat.
En kyllä taija alkaa noita pesemään ku on esikoisen jäliltä nostettu vain kaappiin pesun jälkeen...
Jos tuulettas vain ja kattos mitä noille puklutahroille tekis, jos kokeilis niihin eka sitä aurinkoa jota mulle on suositeltu :)

Talvicci ja Torsti rv.29+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Talvicci: Meillä on kakkosen synttärit lähellä laskettua aikaa, poika tosin täyttää jo 14 vuotta 19.10 :)

Gin: Syntymäpäiväonnittelut! Ihana masukuva..

( . ) Alkaa olla jo niin iso tuo oma maha, että tarvii jo välilyönnit.. Reilu viikko on nyt pistelty insuliinia, mutta eipä ole vaikuttanut aamun arvoihin. Seuraavaan äitipolikäyntiin on vielä melkein kaksi viikkoa ja ohjeita annoksen nostamiseen ei ole annettu. Ärs! Tavoitearvo on tiedossa ja oman koulutuksen pohjalta osaisin kyllä itsenäisestikin nostaa annosta, mutta jotenkin sitä aristelee.

Dreamer75, rv 25+1 (?)
 
Tsemppiä kaikille raskausdiabetes -diagnoosin saaneille! Itse olen sen kanssa kärvistellyt jo monta viikkoa ja edelleen/taas ahdistaa. Ruokailun jälkeiset arvot pysyisivät hallinnassa, jos söisi vaan vähän hiilaria.. paastoarvo nousee viikkojen myötä vaikka mitä tekee - insuliiniannostus vaan kasvaa. Vhh-leipä on ainut leipä mitä voi syödä. Pastaa, riisiä ja perunaa syön tosi harvoin. Hedelmiä ja marjoja syön, enkä mittaile niitä.

Paino on nyt alkupainossa. Maha on kasvanut kovasti ja turvottaa. Helle tuntuu vievän voimat.

Maanantaina on kasvuUÄ. Saa nähdä mikä on tuomio. Esikoinenhan oli vikan ultran mukaan 4,1kg, mutta painoi vaan 3,5kg parin päivän kuluttua synnyttyään.

ÄitiDino + murunen 25+0
 
Raskausdiabeteksestä Osaako kukaan sanoa että kuinka helposti laittavat insuliinille? Tässä olen nyt mittaillut noita sokereita ja KAIKKI ennen ruokailua olevat arvot ovat 5.6-5.8 eli yli sallitun, ruuan jälkeiset arvot normaalit... Että joko varaudun insuliiniin :D
 

Yhteistyössä