Lokakuun lapsoset 2016

Terve!
Plussasin dpo11. Eli perjantaina. Ihan selkeet raskausoireet on ja "pelkään" odottavani kaksosia. Clomivauva tulossa yks tai kaksi.

Molempia munasarjoja repii nyt jo vaikka pitäisi olla viikolla 4+ jotain. Mahaa turvottaa, pissahätä koko ajan ja huono olo aamulla oli.
Töissä pukkaa tuskahiki päälle välillä.
Onko muilla plussanneilla oireita?
Ja kun olen syönyt clomifenejä niin koska minun pitäisi varata itselleni varhaisultra yksityiseltä? Voiko sinne varata jo viikolla 6?
 
Sitä minäkin toivon vaikka oon kyllä pahimpaan jo varautunut. Ruskeeks muuttu taas eli ei lorise ja kun kipuja ei oo niin vielä ehkä hiven toivoakin. Huomenna puhelu väestöliittoon ja peukut pystyyn että saan ajan
Pidän sulle peukut pystyssä :love:
Mun tulee kans paremmin kirjotettua fb:ssä, mut nyt tääl on pakko käydä kurkkimassa vähän väliä.
 
Ite kanssa mielelläni liittyisi fb ryhmään heti kuin sellainen perustetaan. Ymmärrän ettei kaikki halua heti liittyä ja mielestäni olisi kiva jos ryhmä olisi ainakin np ultraan asti kaikille avoin. Esikoisen ryhmään pääsi rakenne ultraan asti mukaan.

Täällä on oireina välillä ihan hirveä tuskanhiki, pientä kuvotusta erityisesti aamulla, repäisykipuja jos nousee nopeasti ylös, kuivat limakalvot -> aamulla kun niistä tulee verta nenästä, illalla väsyttää ja aamuyöllä taas valvottaa. Aikalailla samat oireet kuin esikoisen kohdalla.

Viskula 4+6
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin kaikki valion, arlan ja muotten isojen valmistajien juustot on tehty pastöroidusta maidosta, joten kaikkia ihania juustoja ei tarvi välttää :) ulkomailla välttelisin, ja suomessakin jotain pientuottajien pehmeitä juustoja.

Nyt kun tarkistin, niin näköjään thl ei nykyään suosittele edes pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja. Taidan kyllä itse silti surutta käyttää tuttujen valmistajien tuotteita :)

Osaako joku tätä selventää (pikku pätkä vältettävistä ruuista):
Edellisten lisäksi myös raaka kokoliha (pihvi), kesto- makkarat (salami, metvursti) ja ilmakuivattu kinkku.
Vältettävä kaikkia sellaisia lihatuotteita, joita ei ole missään vaiheessa kuumennet- tu. Myös kokoliharuoat (pihvit, paisti) on kypsennettävä läpikypsäksi.

Eli onko perus metukka sellaista mitä ei oo koskaan kuumennettu? :eek:
 
Nyt kun tarkistin, niin näköjään thl ei nykyään suosittele edes pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja. Taidan kyllä itse silti surutta käyttää tuttujen valmistajien tuotteita :)

Osaako joku tätä selventää (pikku pätkä vältettävistä ruuista):
Edellisten lisäksi myös raaka kokoliha (pihvi), kesto- makkarat (salami, metvursti) ja ilmakuivattu kinkku.
Vältettävä kaikkia sellaisia lihatuotteita, joita ei ole missään vaiheessa kuumennet- tu. Myös kokoliharuoat (pihvit, paisti) on kypsennettävä läpikypsäksi.

Eli onko perus metukka sellaista mitä ei oo koskaan kuumennettu? :eek:
Joo perus metukka on juuri tuollaista lihaa ja kiellettyjen listalla!
 
Mä olin myös ihmeissäni tosta metvurstista.. Mun mielestä esikoisen odotusaikana ei ollut tollasesta mitään mainintaa... Teestä muistan sen verran, että rooibos-teet ovat kiellettyjen listalla. Ilmeisesti vain vähän tutkittu kyseistä teelajia.

Tintt@r@ mä olen jo myös valmistautunut pahimpaan.. Koko ajan kaikki sanoo ettei tarvitse huolestua ja on varmaan ihan normaalia. Mutta kyllä olen huolesta soikeena ja vaikea saada ajatuksia muualle. Toivotaan että pienet pysyis matkassa<3
 
Mä rakastan aurajuustoa. Onneksi listeria bakteeri kuolee kuumentaesssa ja voin laittaa auraa vapaasti ruokien sekaan, kunhan ei tule sellaisena syötyä. Onneksi joulu meni jo niin ei tarvitse jättää graavilohta syömättä.
 
  • Tykkää
Reactions: Kafi
Mä olin myös ihmeissäni tosta metvurstista.. Mun mielestä esikoisen odotusaikana ei ollut tollasesta mitään mainintaa... Teestä muistan sen verran, että rooibos-teet ovat kiellettyjen listalla. Ilmeisesti vain vähän tutkittu kyseistä teelajia.

Tintt@r@ mä olen jo myös valmistautunut pahimpaan.. Koko ajan kaikki sanoo ettei tarvitse huolestua ja on varmaan ihan normaalia. Mutta kyllä olen huolesta soikeena ja vaikea saada ajatuksia muualle. Toivotaan että pienet pysyis matkassa<3
Todellakin toivon että meidän kaikkien pienet pysyis matkassa.
 
Täällä edelleen melko oireetonta, ehkä vähän väsynyt mutta voi johtua töistäkin.. Minäkin oon aloittanut raskausvitskut, mutta ruokavalioon en oo vielä tehny muuta muutosta kun et kahvia menee enää yksi kuppi tai max 2. Ennen meni ainakin 3..

Täällä myös yksi kiinnostunut joka haluaa mukaan Facebook ryhmään kun se perustetaan, mutta mukaan haluan vasta np-ultran jälkeen joten kannatetaan sitä että avoimena pidetään siihen asti. :)
 
Mää haluan myös toivottaa tsemppiä ja voimia kaikille, joita tämä alkuraskauden aika epäilyttää kaikilla tavoin.

Mulla itselläni on pelko, että kaikki ei ole kunnossa, koska olen niin vähäoireinen. Nyt mennään 5+4 tai 5+6. Yritän lohduttautua sillä, että kaikki eivät saa oireita. Sehän olisikin ihana tilanne, jos saisi nauttia raskaudesta ilman isompia oireita.

Me on tutkittu jo lastenhuoneen varusteita, vaunuja yms. Ollaan molemmat todella innoissamme asiasta, ikää on jo paljon (37 v.) ja esikoista odotellaan. Tulee olemaan karvas pettymys, jos ei onnistu :cry:
 
Mä olen kans kattonu jo kaikkea mahdollista mitä ostetaan. Vaunut meil onneks on jo kuopukselta jääneenä (vaunukoppakin uusi), vaatteita oon ostellu jo aiemmin. Pinnasänky ja kaukalo on ne isoimmat ostokset. Mut en niitä vielä ole ostamassa, kuhan nyt pääsis näistä riskiviikoista ensin yli o_O
 
  • Tykkää
Reactions: Pinkiepie-
Mää haluan myös toivottaa tsemppiä ja voimia kaikille, joita tämä alkuraskauden aika epäilyttää kaikilla tavoin.

Mulla itselläni on pelko, että kaikki ei ole kunnossa, koska olen niin vähäoireinen. Nyt mennään 5+4 tai 5+6. Yritän lohduttautua sillä, että kaikki eivät saa oireita. Sehän olisikin ihana tilanne, jos saisi nauttia raskaudesta ilman isompia oireita.

Me on tutkittu jo lastenhuoneen varusteita, vaunuja yms. Ollaan molemmat todella innoissamme asiasta, ikää on jo paljon (37 v.) ja esikoista odotellaan. Tulee olemaan karvas pettymys, jos ei onnistu :cry:
Mulla eka raskaus silloin 9v sitte oli vähä oireinen ja ai että se oli nautinnollista haaveilla vauvasta ja kasvatella massua. Että tosiaan kaikki voi olla hyvin ilman hirveitä oksenteluja ym.
 
  • Tykkää
Reactions: Vauveli vanhalle
o0o
Sandymamma kyselit vitamiineista. Foolihappo aivan heti käyttöön. Sitä sikiö tarvitsee nyt 5+ viikolla. A-vitamiinia saa yleensä ravinnosta tarpeeksi ja sitä ei saisi syödä ravintolisänä raskauden aikana. Liika käyttö voi aiheuttaa kehityshäiriöitä tai keskenmenon. Saantisuositusraja on kaukana riskirajoista, mutta silti riskiä on turha ottaa.

Tervetuloa uusille! Onnea plussista kaikille :)
 
Mää haluan myös toivottaa tsemppiä ja voimia kaikille, joita tämä alkuraskauden aika epäilyttää kaikilla tavoin.

Mulla itselläni on pelko, että kaikki ei ole kunnossa, koska olen niin vähäoireinen. Nyt mennään 5+4 tai 5+6. Yritän lohduttautua sillä, että kaikki eivät saa oireita. Sehän olisikin ihana tilanne, jos saisi nauttia raskaudesta ilman isompia oireita.

Me on tutkittu jo lastenhuoneen varusteita, vaunuja yms. Ollaan molemmat todella innoissamme asiasta, ikää on jo paljon (37 v.) ja esikoista odotellaan. Tulee olemaan karvas pettymys, jos ei onnistu :cry:
Mulla oli esikoisen raskaus tosi vähä oireinen. Jos ei olisi ollut mahaa, niin en olisi edes tiennyt olevani raskaana. Alussa oli kovaa väsymystä, mutta opiskelu päivät oli pitkiä (klo.8-19.30) että saattoi johtua myös siitä. Pahoinvointia ei ollut ollenkaan, oksensin vasta synnyttäessä. Pyöräilin koko raskauden normaalisti töihin, eikä ollut mikään ongelma tehdä sairaanhoitajan töitä vanhuspuolella. Synnytystä edeltävänä päivänä lenkitin hevoseni taluttaen, tein tallihommia ja kävin vielä vauvatarvike shoppailemassa. Toivon todella samanlaista raskautta myös nyt.

Viskula 5+0
 
  • Tykkää
Reactions: Vauveli vanhalle
No eipä ollut maitohappobakteereista apua, aamulla juuri kun olin menossa autoon, mies huusi sisältä että nuorin oksentaa :sick: Eli sairastupaa täällä pidetään ja pelkään kuollakseni että tauti tarttuu muhun, pelkään oksentamista :(
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille ja onnea plussasta!❤

Mä oon nyt ekasta haamusta syönyt raskausvitskuja ja raskausajan omega-3.

Täällä oli jo eka varhaisultra jollain, toivotaan että on vaan myöhäinen kaveri. ❤

Vuodotkin joitakin kiusaa. Mitä oon lueskellut niin tosi monella niitä on. Ei tietenkään huolta vähennä mutta toivoa kuitenkin että ihan harmitonta.

Mua ja isäntää jännittää ultra mikä on 22.2. :(

Näin muuten unen että olisi poika. Saa nähdä pitääkö paikkaansa. :)
Kaikille pitkää pinnaa alkuraskauden piinan ajaksi.

T&tyyppi 6+4
 
Ruokavalioo ei onneks oo tarvinut hirveesti muuttaa, olen syönyt viis kertaa päivässä ja paljon salaattia. Hedelmien syömiseen täytyy panostaa. Viikonloppuisin säännöllinen syöminen vaan unohtuu. Pyrin herkuttelemaan vain kerran viikossa, pysyy närästys kurissa. Viikonlopun aikana alkanut pahoinvointi ja kaikki lämmin ruoka tekee pahaa. :sick:

Väsymystää paljon, nukun päivittäin päiväunet. Yöt nukun kuin tukki, jos ei vatsasärky herätä. Vatsasärkyjä päivittäin pitkin päivää edelleen. :(

Söin foolihappoja lääkärin suosituksen vuoksi kolme kuukautta ennen yritysken aloitusta. Yrityksen alettua aloin syömää multivita raskaus ja imetys sekä multitabs raskaus omega3 (en syö kalaa ollenkaa).

Liikuntaa yritän harrastaa useamman kerran viikossa, mutta väsymys usein vienyt voiton.

Olen menossa yksityiselle varhaisultraan 27.2 (rv 7+2) ja neuvolaan 8.3 (rv 8+5)

Rusina 5+4
 
Mun ei oo tarvinnut ruokavaliomuutoksia tehdä kun normaalistikin syön terveellisesti ja vegaanina kieltolistalla ei juurikaan sellaista ole, mistä pitäisi nyt luopua. Foolihappo on mennyt jo pidempään. Omegat, D, B12 sekä jodi (monivitamiinin mukana) menevät normaalistikin. Suosittelenkin tarkistamaan, että käyttämissänne monivitamiineissa olisi tuo jodi mukana, sitä kun nykyään meinaa saada liian vähän ravinnosta ja kaikki suola ei ole jodioitua. Kalsiumia ajattelin ottaa pienen lisän sitten vähän myöhemmin mukaan. Ja omega-annosta nostaa 2 --> 3 kapseliin kun aivojen kehitys alkaa olla ajankohtaista.

Toki mulle herkutkin maistuis ja muistelen että varsinkin loppupuolella raskautta niitä teki ihan kauheesti mieli. Ja kun aineenvaihdunta on hitaampaa niin herkut kyllä jäivät heti kiinni. Mulle kertyi ekassa raskaudessa n. 21 kg vaikka koitin syömisiäni miettiä. Onneksi melkein puolet jäi laitokselle ja loput lähtivät kyllä nopsaan imetyksen myötä. Nyt en aio tuota painon kehitystä kovin edes stressata kun uskon imetyksen taas vievän turhat kilot.

Joku mainitsi että rusinoita söisi makeanhimoon. Se voisikin olla hyvä myös itselle. Tosin rusinoissa ja viinirypäleissä on hedelmistä kaikkein eniten torjunta-aineita, joten suosittelisin ostamaan vain luomua ainakin raskauden aikana sekä lapsille. No tämä vaan mun mielipide, mutta eipä ne luomurusinat paljoa kalliimpia edes ole niin miksi turhaan riskeerata.

Mulla oli hyvin oireeton raskaus viimeksi, ihan pientä pahoinvointia oli jonkin aikaa ja niitä yökötyksiä tuli, mutta kertaakaan en oksentanut. Nyt on noita yökkäyksiä kans alkanut tuleen, saa nähdä miten kohta saa hampaat pestyä ;)

Tää influenssa(?) vaan on ihan järkyttävä. Ollaan edelleen koko perhe kuumeesa ja muutenkin kipeenä. Yskä on ihan kauhee eikä yöllä meinannut saada nukuttua sen takia. Ja alaselässä joku lihaskramppi. Sais kyllä alkaa jo tauti helpottaan!

Oxalis 5+0
 

Yhteistyössä