Lokakuun lapsoset 2016

Theran mainitsi leikkimielisestä tyttö vai poika -testailusta, mä katoin kiinalaisesta tyttö vai poika-kalenterista ja sen mukaan nyt tulis poika. Meillä tosiaan kaksi tyttöä ennestään ja heidän kohdallaan tuo kalenteri piti paikkansa
 
  • Tykkää
Reactions: funny87
Theran mainitsi leikkimielisestä tyttö vai poika -testailusta, mä katoin kiinalaisesta tyttö vai poika-kalenterista ja sen mukaan nyt tulis poika. Meillä tosiaan kaksi tyttöä ennestään ja heidän kohdallaan tuo kalenteri piti paikkansa
Meillä nykysten kahden lapsen sukupuolet kalenterin mukaan väärinpäin! :p Ja tällä kertaa ois kalenterin mukaan tulossa poika, eli tuleeko sieltä sit tyty :LOL:
 
Hormonihirmu täällä hei:censored: tänään on kilahdeltu miehelle mm vääränlaisesta jäätelöstä :D aamulla suutuin siivouksesta, vein lapset papalle ja lähdin itse päiväksi kaupungille - oli muuten siisti koti, kun tulin :sneaky:

Katoin kans tuota kiinalaista kalenteria, esikoisen kohdalla ei pitänyt paikkaansa, mutta kakkosen kohdalla kyllä. Nyt sen mukaan tulis poika, mikä olis kyllä ihan hienoa tätä akkavaltaa tasoittamaan! :D Teki mieli paljastaa tänään äitille ja siskolle, mutta pysyin lujana. Kerrotaan varhaisultran jälkeen, jos on jotain kerrottavaa..
 
Hormonihirmu täällä hei:censored: tänään on kilahdeltu miehelle mm vääränlaisesta jäätelöstä :D aamulla suutuin siivouksesta, vein lapset papalle ja lähdin itse päiväksi kaupungille - oli muuten siisti koti, kun tulin :sneaky:

Katoin kans tuota kiinalaista kalenteria, esikoisen kohdalla ei pitänyt paikkaansa, mutta kakkosen kohdalla kyllä. Nyt sen mukaan tulis poika, mikä olis kyllä ihan hienoa tätä akkavaltaa tasoittamaan! :D Teki mieli paljastaa tänään äitille ja siskolle, mutta pysyin lujana. Kerrotaan varhaisultran jälkeen, jos on jotain kerrottavaa..
Toi kilahtelu on itselle aivan uusi asia. Mulla ei ole tapana huutaa asioista ja erimielisyydet hoidetaan puhumalla. Mutta nyt oon löytänyt itsestäni ihan uusia piirteitä. Joudun ihan keskittymään, etten ala huutamaan, koska se ei johda mihinkään.

Sellaista tiukkasanaista keskustelua on ollut puolin ja toisin reilun viikon aikana. Tänään otin pakastamesta jauhelihakastikkeen, koska miehen savustamassa lohessa oli liikaa suolaa (ei siinä oikeasti ollut, mua vaan ärsytti kaikki). Olin juuri herännyt kolmen tunnin päiväunilta ja nälkä oli aika mahtava.

Onneksi miehellä on jalat maassa ja mua ärsyttää se välillä yli kaiken. Voisi se vähän tulla mukaan tähän mun "onkohan kaikki kunnossa"-hössötykseen.

Miehet pääsee niin helpolla :p
 
Täällä kanssa heittää hormonit ihan häränpyllyä. Yks päivä hermostui kun mies söi ja sen haarukka osui mielestäni koko ajan liian lujaa lautaseen. Jälkeenpäin kyllä nauratti aika paljon itseänikin.

2 vuotta sitten kun aloin odottaa esikoista opiskelin sairaanhoitajaksi ja tein koko ajan keikkaa. Nyt joulukuussa valmistuin ja samana päivänä kun tein plussa testin sain äitiysloma sijaisuuden osastolta johon olin hakenut töihin. Vähän jännittää kun työt ei ole edes alkaneet ja olen raskaana. Viimeksi olen ollut töissä elokuussa 2014 jolloin jäin äitiyslomalle.
 
  • Tykkää
Reactions: Catharin
Sohaistaanpas vähän muurahaispesää ja kysytään, onko tulevat äitylit muuttaneet jotenkin ruokavaliotaan ja liikunnan määrää plussaamisen jälkeen? Tämä asia nostattaa varmasti tunteita, joten yritetään pysyä asiallisina hormoonimyrskyistä huolimatta :)

Mää aloin syömään foolihappoa heti, kun jätin pillerit pois. Vehnänalkiöljyn otin mukaan plussakierrossa pari päivää ennen ovista ja jatkan sitä edelleen. D-vitamiinin olen lisännyt 50 µg:n.

Ravintopuoli on ollut ennenkin kunnossa, mutta vaihdoin kasvismargariinin voihin. Kasviksia ja hedelmiä olen lisännyt entisestään. Kalaa, broileria ja lihaa vaihdellen. Kahvin jätin pois. Makeanhimoon syön rusinoita ja pähkinöitä, mutta niitä on tarvittu vasta yhtenä iltana. Olisin ostanut muuten karkkipussin vapaapäivän kunniaksi, mutta nuo riitti. Itsekuria löytyy ihan kiitettävästi, mutta en silti aio ruoskia itseäni liikaa. Aion edelleen joskus herkutella.

Kävelylenkit tulee tehtyä joka päivä 1-2 h elukoiden ansiosta, sitä en ole lisännyt.
 
Mulla ei oo tuo kiinalainen kalenteri piettäny paikkaansa, ko tyttöjä olis vaan sen mukkaan. Nytki se ehottaa tyttöä, josko se kolomas kerta toen sanois..

Mulla on kroppa oikeasti paisunu, nyt oli illalla tosi vaikea piettää vatta piilossa anoppilassa ko se vaan pönöttää! Pakko oli taas käyä puntarilla tarkistamassa, mutta ei niitä kiloja oo tullu. Niin ja isäntäki kehuskellee ko on tullu rouvasta muhevamman näkönen.. Saa nähä miten muheva sitä on ko oikeasti alakaa pullottaan...

Mie oon tässä reilun tunnin sisällä syöny kahet iltapalavoikkarit ko on ollu vähän näläkä ja taas maha kurisee... Tämänpäivänen lumenluonti vissin verottanu energiavarantoja erittäin pahasti. Huoh.

Ainiin 6+0 jo!
 
  • Tykkää
Reactions: lisbon
Sohaistaanpas vähän muurahaispesää ja kysytään, onko tulevat äitylit muuttaneet jotenkin ruokavaliotaan ja liikunnan määrää plussaamisen jälkeen? Tämä asia nostattaa varmasti tunteita, joten yritetään pysyä asiallisina hormoonimyrskyistä huolimatta :)

Mää aloin syömään foolihappoa heti, kun jätin pillerit pois. Vehnänalkiöljyn otin mukaan plussakierrossa pari päivää ennen ovista ja jatkan sitä edelleen. D-vitamiinin olen lisännyt 50 µg:n.

Ravintopuoli on ollut ennenkin kunnossa, mutta vaihdoin kasvismargariinin voihin. Kasviksia ja hedelmiä olen lisännyt entisestään. Kalaa, broileria ja lihaa vaihdellen. Kahvin jätin pois. Makeanhimoon syön rusinoita ja pähkinöitä, mutta niitä on tarvittu vasta yhtenä iltana. Olisin ostanut muuten karkkipussin vapaapäivän kunniaksi, mutta nuo riitti. Itsekuria löytyy ihan kiitettävästi, mutta en silti aio ruoskia itseäni liikaa. Aion edelleen joskus herkutella.

Kävelylenkit tulee tehtyä joka päivä 1-2 h elukoiden ansiosta, sitä en ole lisännyt.
Kahvia olen vähentänyt ja reilusti. Saatoin juoda 6-7 kuppia päivässä, nyt vain 1-2. Se on hyvä niin. Ruokailutottumukset ovat olleen ihan ok, syön aika pitkälti mm firfarmin ohjeiden mukaan (paljon kasviksia, marjoja yms puhdasta ruokaa). Mutta kääk, nyt on mennyt sekä suolaista että makeaa.. :unsure: Mulla on jonkin verran ylipainoa ennestään, eikä ihan hirveästi tarvisi raskauskiloja tulla.

Foolihappoa menee myös ja 50:sta d-vitamiinia. Muuten tuorejuustot jne pannassa, ohjeistusten mukaan :)

Edellisessä raskaudessa mulla oli raskausdiabetes. Oikeasti yksi sokerirasituksen arvoista oli raja-arvo, ja esikoisen jälkeen oli muuttunut niin, että raja-arvo tulkittiin jo diabetekseksi. Jouduin tarkkailemaan syömisiä ja mittailemaan sokeriarvoja, kertaakaan ei arvot kyllä nousseet, söin mitä vain. Meidän "sokerivauvakin" oli hurjat 3,5kg.

Mutta kyllä, minusta terveellinen ruokavalio on hyvä perusta, mielihalut vaan vie välillä mennessään :p
 
  • Tykkää
Reactions: Vauveli vanhalle
Oon syönyt raskaus/imetys vitamiineja jo muutaman vuoden. Nyt lisäsin raskaus omegat ja kalsiumin mukaan. Kalsiumin kanssa otan välillä lapsen d vitamiini tippoja. Ruokavaliosta olen karsinut pois kielletyt juustot. Herkkuja tekee mieli koko ajan. Mustia karkkeja en ole syönyt, koska ilmankin voin olla. Suklaata ja suolaista mennyt ihan liikaa. En normaalisti edes pidä sipseistä ja nyt oon syönyt niitä jo kahtena iltana. Sama oli edellisessä raskaudessa. Kiloja ei onneksi ole vielä tullut yhtään lisää. Just laihdutin 2kg tammikuun alussa ja samalla ruokavaliolla ja liikunnalla yritän jatkaa.

En tajua miten paljon ihmistä voi illalla turvottaa. Mitkään vaatteet ei meinaa mahtua päälle ja maha näyttää kuin olisi puolessa välissä raskautta. Jos joku näkisin mut nyt niin ei paljon tarttis arvailla.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Vauveli vanhalle
Liikunnasta piti vielä kommentoida, salilla käyn, mutta nyt ei vaan kertakaikkiaan ole saanut itseäni sinne.. Väsymys on ihan valtavaa! En tiedä mitä teen kortin kanssa, jatkanko käymistä vai riittäisikö kotitreenit ja lenkit.

Täällähän on paljon hoitoalan ihmisiä :) mitä alaa muut edustaa? Itse olen opettaja :)
 
Mie en oo oikeastaan muuttanu mittään raskautumisen jäläkeen. Paitsi oon jättäny homejuustot ja graavilohet kauppaan :LOL: Raskaus ja imetys-vitskua oon vetäny tässä päivittäin jo kohta kaks ja puoli vuotta ja lisäksi extra-annoksen d-vitamiinia. Suolasen himossa oon syöny sipsiä ja makeanhimossa suklaatia tai karkkia, mitä on sattunu kaapissa olemaan. Saatan syyä herkkuja ihan päivittäin, mutta koska en pysty syömään esmes karkkeja ko max 10 kerrallaan ja sipsejäki vaan kourallisen niin en piä ongelmallisena :) Mutta ihan selevästi raskaus on lisänny myös kasvisten himoa. On haluttanu ihan hulluna jääsalaattia ja tomaattia ja niitä sitte tullu popsittua paljon tavallista enemmän. Hedelmiä ei niinkään oo teheny mieli. Liikuntaa saan aika paljon töissä ja vappaapäivisin ulukoillaan taaperon kanssa ja tehhään pihahommia. Pari kertaa viikossa nostelen painoja kotona. Pikkukakkosta oottaessa lopetin salilla käymisen joskus vkolla 30 ja päivää ennen synnytyksen käynnistymistä kävin vielä 6 kilometrin kävelylenkillä (tai lyllerrystähän se oli jo), sillonko oli ne ihan hurjat helteet. Ei varmaan riitä tällä kertaa kunto moiseen.. :whistle:
 
Mää en töistä voi/halua kertoa tarkemmin, mutta sosiaalialalla ollaan. Työn on henkisesti ja välillä fyysisestikin raskasta. Kolmivuorotyö tuo oman lisänsä. Nautin työstäni, tätä olen tehnyt reilu 15 vuotta. Nyt olenkin pohtinut, että miltä sitten tuntuu jäädä pois töistä ensimmäistä kertaa pidempiaikaisesti. Mää olen päässyt niin helpolla, etten ole juuri sairastellutkaan, joten aika työorjentoitunut olen ollut.

Joku puhui kasvishimosta. Miniluumutomaatit on itselle uusi tuttavuus ja ovat aivan ihania! Popsin niitä melkein joka aterialla päivän aikana. Suosin kotimaisia kasviksia ympäri vuoden ja siksi en ole noita tomaatteja aikaisemmin hankkinut. Mutta nämä ulkomaiset miniluumutomaatit, nam!
 
Täälläkin yksi ilmoittautuu, la 21.10. ja viikkoja nyt laskurin mukaan 4+1. Aamulla plussasin vasta, eli en ole ehtinyt vielä mihinkään soitella. Neljäs raskaus, mutta olisi vasta toinen elävä lapsi. Tunteet hiukan sekavat, mutta toivotaan parasta, ja pelätään pahinta.
Suurimpana kysymyksenä on mielessä, että onko jo perustettu FB ryhmä lokakuisille?
Jokatapauksessa minutkin voi lisätä Poro91/24/2. lapsi
 
Ei oo vielä vissiin perustettu fb-ryhmää :)
Mä olen cecceli ollut kotihoidossa, mut nyt meijän puoli muuttui reilu vuosi sitten tehostetuksi asumiseks, eli pyritään hoitamaan loppuun asti. Raskasta on, mut sillai kyllä nautin ja osaa arvostaa erilailla tätä elämän kiertokulkua :love:
Sitä vaan tässä olen miettinyt et jos kaikki nyt menee hyvin ni tiedän et se väsymys iskee piakkoin, ja mulla on kiitettävästi noita yövuoroja et miten ihmeessä tulen niistä selviämään, mut ei kai se sit auta ku yrittää nukkua silmät auki töissä :ROFLMAO:
Ruokavaliosta. En oo kyllä mitään oikeestaan nyt tässä kolmen päivän aikana muuttanu muutakun et heti alotin raskaus vitamiinit ja lopetin heti plussan tultua tupakan polton. Nyt on siis kolmas päivä ilman tupakkaa ja kyllä olen tyytyväinen et tuli erittäin hyvä syy lopettaa siihen plussaan. (y) Foolihappoja oon vedelly sen 1v 4kk jo, välillä syöny niitä raskausvitamiineja mut lokakuun jälkeen lopetin. Täytyy tiistaina käydä apteekis hakemassa täydennystä.
 
Catharin: Mää olen myös miettinyt, että kauanko kolmivuorotyötä jaksaa tehdä raskauden aikana. Ajattelen itse, että teen niin kauan kuin tuntuu hyvältä. Riskejä en rupea ottamaan itseäni ja lasta ajatellen.

Mitä netistä olen lukenut, niin lääkärit ovat hyvin ymmärtäväisiä vuorotyöläisiä kohtaan. Eihän vuorotyö ihmisen hommaa ole, mutta mää tykkään, vaikka väsy on hirmuinen.
 
Voi itkut että kehittelin tänään paniikin kun tuota ruskeeta tuhrua tulee.... Sillai ne menkatki aina alkaa, niin hirvittää nyt että milloin se verinen vuoto alkaa... Lueskelin netistä että monella on ruskehtavaa tullu ja ihan normisti on raskaus edenny. Eilen moinen tieto vielä helpotti mutta tänään enää ei. Mietin että pitäiskö mun kuitenki mennä jo ens viikolla sinne ultraan oman mielen rauhan vuoksi vaikken voikaan saada aikaa omalle lääkärille. Varattunahan se olis 23.2 eli 1,5vk pitäs malttaa tän ressin kanssa sinnitellä... Nyt viikkoja ehkä 6+4
Mulla kanssa oli paniikkia tuhrun takia.. 4 päivää kesti ja loppu siihen. Tais olla itellä valemenkat. Silti varasin varhaisultraan ajan. Se on parin viikon päästä. Nyt 5+3
 
Juu olen, lähihoitajana vanhuspuolella! :D Mä yritän piilotella täällä mahd pitkään, mut katotaan nyt kuinka pitkään onnistuu, kun nää hajut yms ei oo aina ihan kovin kivoja :poop::p
Täällä kans yks lähihoitaja vanhuspuolelta ilmottautuu . :) yöhoitajana toimin pääsääntösesti. Vielä ei ainakaan ole tehny tiukkaa ... Mutta sitä ootelessa ku salassa haluais tän asian pitää vielä
 
  • Tykkää
Reactions: Catharin
Mä jäin ekasta rv 22 pois töistä, tuli raskausmyrkytyksen oireita sillon jo.
Tokasta jäin rv 25 pois supistusten takia sekä kipujen, ei vaan pystynyt enää. Et tuskin nytkään 30 viikollekaan asti päästään. Meil on viel niin huonot työskentelytilat et sekin verottaa tota kuntoa. Nytkin selkä kipeä. Mulla on muutenkin riskiraskaus ni joudun ramppaamaan vähän väliä lääkärissä.
 
o0o
vagabonda: Mäkin esikoisen kohdalla tein vain yhtenä päivänä raskaustestin. Varhaisultrassa tosin kävin. Kaikki meni tosi hyvin. On onnekas, jos ei turhaan ole huolissaan ja luottaa asioiden menevän hyvin. Huolestuminen ei mitään kuitenkaan auta. Nyt km jälkeen en itse osaa ajoittain olla rento. Tarkistelen paljon enemmän asioita ym. Nyt onneksi taas ihan hyvä fiilis päällä, kun ollut samankaltaisia oireita kuin esikoisen hyvin menneessä raskaudessa.

raskausajan herkuttelusta: Esikoisen kohdalla halusin syödä terveellisesti mut päädyin syömään ihan liikaa sokeria. Aluksi oli niin kamala olo monta viikkoa, että herkuttelu oli ainut huvitus. Loppupuolella muutimme ja tuli leivottua tosi paljon vieraille, joita oli monta viikkoa useammat viikossa. Enhän mä sit osannut olla kakkujen loppuja syömättä sit kun vieraita ei ollut. Toisessa raskaudessa raskausdiabeteksen riski on suurempi ja oikeasti yritän nyt panostaa terveellisempään syömiseen. Täysin ilman herkkuja en aio olla, mutta toivon osaavani syödä paljon pienempiä määriä (esim. päiväannos 25 g tummia suklaamuruja jogurtti-myslin seassa).
 
  • Tykkää
Reactions: Vagabonda
Heippa!

Olen pitkään ollut sivustaseuraajana, mutta ehkä jo ilmottaudun mukaan.. Vaikka raskauden suhteen olen plussista huolimatta edelleen skeptinen. Oireita ei ole, välillä vain vatsaa vihlasee ja jomottelee - hyvin vähän sitäkään enää. Hiipii väkisin mieleen, että onkohan kaikki kuten pitää..

Esikoista (joka nyt 3v.) odotellessa ei ollut muuta kun oireita oireen perään, josta aikanaan arvasin olevani raskaana. Noh, ehtiihän niitä vielä tullakkin. Varhaisultraan menen yksityiselle parin viikon päästä, tuolloin on 8+2. Aikaisemmin en saanut sopimaan. Samana päivänä on myös ensimmäinen neuvola-aika.

Olen myös hoitoalalla. Sairaanhoitajana sairaalaosastolla. Kolmivuorotyötä. Yövuorot saa lopettaa neuvolalääkärin allekirjoituksella joskus 20+ jotain. Ja lopetin ne silloin esikoista odottaessa. Olisin ollut jo potilaillekkin riski, koska olin todella väsynyt. Toki meillä on ihana työporukka, ja se onnistuisi varmasti jo aiemminkin :) Muuten olin sinnikkäästi töissä koko raskauden, vaikka työ on fyysisesti raskasta. Olin tuolloin onnekas, kun vaivoja ei ollut. Yritän nytkin olla töissä mahdollisimman pitkään.

En ole ravitsemustani muuttanut. Yritän syödä mahdollisimman järkevästi ja terveellisesti. Välillä herkuttelen, mutta yritän olla lihoamatta. Lenkkeilen muutaman kerran viikossa ja käyn kuntosalilla n. 4 x viikko. Toki jatkossa olojen mukaan. Yritän pitää itsestäni parempaa huolta kun viime raskaudessa, jolloin painoa tuli n. 30kg!! Onneksi sain kaikki tiputeltua pois vuoden aikana. En halua paisua samalla tavalla. Raskausvitamiinin aloitin heti plussattua.

Nyt iski armoton flunssa päälle, olo on ihan kaamea. Sitä tuntuu olevan kovasti liikkeellä. Raskaana vaan joutuu kauheasti miettimään, että mitä olon helpotuksia uskaltaa ottaa kuumeeseen, päänsärkyyn, vai ottaako mitään. Miten te toimitte?

Laskettuaika välivuodon perusteella olisi 9.10.. saa nähdä tarkentuuko suuntaan tai toiseen ultrissa.
Luppi / 26v. / 2. Lapsi /

Nyt 6+0
 
  • Tykkää
Reactions: Hetelmä16
Ihanaa kun uusia tulee! Vielä ei taida lokakuiset olla täynnä kuitenkaan. Teretulemast mukaan porinoimaan.

Mä en oo ruokavaliota muuttanut kun suht terveellisesti syödään aina. Liikunnasta elukat pitää huolen, vierivä kivi ei sammaloidu, hih.

Huomenna alkaa rv7... Hui.
 
Ihanaa kun uusia tulee! Vielä ei taida lokakuiset olla täynnä kuitenkaan. Teretulemast mukaan porinoimaan.

Mä en oo ruokavaliota muuttanut kun suht terveellisesti syödään aina. Liikunnasta elukat pitää huolen, vierivä kivi ei sammaloidu, hih.

Huomenna alkaa rv7... Hui.

Moii :) en kans oo ruokavalioo muuttanut, mutta kahin oon jättänyt pois. teetä oon juonut, muistelen kyllä jostain lukeneeni et joissain tees jotain ettei saisi? Kofeiini nyt on ainakin, mutta se oli joku toinen.. Hmm, tiedätkö sinä?
 
Heippa! Tein tänään positiivisen testin (viiva ilmestyi aivan heti, tänään ois menkkojen pitänyt alkaa) ja malttamattomana tulen heti tänne mukaan :) laskurin mukaan la on 23.10., eli jos kaikki menee hyvin niin tämä syntyisi muutama viikko ennen esikoisen 2-vuotissyntyäreitä. Vähän jännittää miten jaksaa olla taaperon kanssa raskaana, ekassa raskaudessa olin kaksi ekaa kolmannesta aivan kuoleman väsynyt. Ainuttakaan oiretta en oo vielä kuvitellut, vaan menkat jättänyt tulematta. Ruoan etomista ja aamuoksennuksia en kyllä yhtään kaipaa.

Ruokavaliosta: foolihappoa aloin syömään melko pian yrittämisen aloittamisen jälkeen, pari kk olen sitä nyt syönyt. Viimeksi kahvin jouduin lopettamaan kun se ei enää maistunut. Nyt koitan miettiä sokereita mutta muuten en tee muutoksia. Millon muuten raskausajan ruokavalio pitikään aloittaa? Voinko vielä vetää viimiset tartarit ja kraavilohet? :D

Viime raskaudessa jännitin paljon enemmän sen jatkumista, nyt koitan iloita tästä ja olla murehtimatta vaikka vielä onkin isot riskit.

Eli: wbä/ 28v/2. lapsi/Tays

Voiko facebook-ryhmään vielä liittyä?

Wbä 4+0
 

Yhteistyössä