Lokakuun lapset 2013 <3 *syyskuussa*

clearbrook Kannattaa soittaa polille jos vähänkin siltä tuntuu :)

Mulla ollu tänään ihme kylkikipua koko päivä. Oikee kylki on ihan hellänä. Pari kertaa grammasen panadolinki ottanu, mutta ei tunnu apua olevan :| No, aamulla on neuvola, niin pitää mainita asiasta. Vauva on kuitenkin liikkunu ihan normaalisti, joten sen suhteen ei onneks tarvi murehtia.
 
Ristiäisiäei olla vielä yhtään suunniteltu, mutta kotona pidetään ja kummit selvillä. Kiva kun mahtuu nyt viettämään kotona ristiäiset, ei tarvi lähteä minnekään muualle vaan saa rauhassa kotona laitella. Esikoisen kohdalla asuttiiin pienessä kaksiossa eikä sinne olisi mahtunut porukkaa juuri yhtään ristiäisten viettoon. Ollaan kyllä pitämässä melko pienehköt ristiäiset.

Harsoistajoku kysyi. Name itistä saa kohtuuhintaan kuvioharsoja kuulemma. Meillä ne myös hankkimatta. Samoin vauvan vaatteet pesemättä ja sairaalakassi pakkaamatta.

Käsitöistäesikoiselle neuloin paljon. Meillä anoppi, joka neuloo niin sitä en jaksa. Olen ommellut tooooosi paljon (käytännössä kaikki) sisävaatteet vauvalle. Esikoisen kohdalla innostuin ompelusta hänen ollessaan noin vuoden ikäinen ja tullut hommattua saumurit ja peitetikkikoneet niin on kunnon pelit ja vehkeet ;) Ihaniakin ihanampia kankaita on nettikaupat täynnä. Voi sanoa että ei ole kyllä kovin halpa harrastu, mutta mukavaa :)


Isyyspakkaustaen taida jaksaa väsätä. Tässä isänpävä ja miehellä synttärit just samoihin aikoihin niin tuntuu että niissäkin miettimistä.

Babyshowereista meillä esikoisen ikäisten ammojen kanssa äitiporukka, joka on kokoontunut säännöllisesti aj sen porukan kesken ollaan järjestetty babyshowereita. Ovat järjestämässä mulleki, silloin tosin jo 38 viikkoa, saa nähdä ehtiikö vauva syntyä ennen :)

sinnuli mulla oli kans sf mitta 34+3 viikolla tuon 34 cm ja vauvan painoarvio oli tosiaan ultran mukaan 2760, mikä kyllä hirvittää, kun esikoinen oli 3 kiloinen syntyessään täysi ikäisenä. Toviottavasti tuo insuliinien aloittaminen auttaa, että kasvu hidastuu.


Nanneli82:hug: onnea vauvasta.

clearbrook heti vaan yhteys neuvolaan tai äitipolille jos stressaa. Mulle ainakin sanotaan että ei turhia soittoja/ käyntejä ole.

Perjantaina taas äitipolille aika. Mielenkiintoista kuulla miten vauva on kasvanut, kun nyt on sokerit ollu suositusarvoissa.

Heinis 35+5
 
Jos leukkarit plussalla, toivottavasti pissasi laitettiin viljelyyn. Ihmettelen kuinka terkka ei sinulle maininnut mitään noista plussista.

NANNELILLE onnea. 11tuntia synnytystä kamalaaaaaaa. Onneksi ei kestä itselläni niin kauan. vaikka nopeista synnytyksistäkin on haittaa, mutta mieluummin nopeasti.:)
 
clearbrook , kannattaa kyllä ottaa nlaan tai äippäpolille helposti yhteyttä jos yhtää epäilyttää. Mulla on vauva ollu vaisu aina vrk ennen synnytystä, saa nähä onko sullakin h-hetki lähellä:).

heinis1 , minä en osaa siksi huolestua tuosta korkeasta sf-mitasta kun kaikissa edellisissä 5 raskaudessa ollu yläkäyrillä tai sen yli ja silti vauvat olleet syntyessään täysaikaisena 3100g-4100g. Mulla vauvat tykkää vaan majailla korkealla, päänki tuntee tuossa korkealla eli ei ole laskeutunut mihinkään.

Ristiäiset meillä pidetään kotona. Papin varaan kunhan vauva syntyy ja sitten vasta kysytään kummit, oon vähän taikauskoinen niin en uskalla etukäteen:D. Mutta ristiäiset pidetään kun vauva on n. 4vkon ikäinen, halutaan äkkiä pois alta, koska sitten vasta normaali arki pääse alkamaan. Vauvalle on nimi valmiina joka paljastetaan vasta ristiäisissä. Tarjoilut tehdään yhdessä äitini kanssa, kakun teen ehdottomasti itse marsipaanivauvoista lähtien:).


Sinnuli ja iltatähti 36+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
sinnuli: Täysin sama homma, aina ollut korkea sf- mitta ja vauvat 4030g, 3950g, 4585g + kaikki aika pitkiä tapauksia, yksikään ei ns. sokerivauva, vaikka kahdessa viimeisimmässä oli myös tämä ruokavaliohoitoinen rd :)

Harsokangastahan saa ihan kangaskaupoistakin, meille on hankittu sieltä ja mun äitini on ommellut niistä sopivia pätkiä vaipoiksi ja pukluliinoiksi :)
 
Nyt omaa napaa: Perjantain neuvola siirtyikin jo tälle päivälle. Eli kaikki oli kunnossa. Neuvola täti meinas että saattaa olla että viikon päähän merkattua aikaa ei enää tarvi. Maha on jo lakeutunut, pää ei oo kiinnittyny. Meinas kyllä että syntyy kohta. No mistäpä tuota tietää. Viime yönä epäsäännöllisiä supistuksia jotka oli jo hiukan napakampia/kipeämpiä kun aiemmin. Mulle kyllä sopis jo että syntyiskin. :) Jännää!!
Paino oli tippunu -200 grammaa viikossa, ja sf mitta menee edelleen keskikäyrän alapuolella, 32cm. Tais olla sama esikoisen aikana.


Pauki 38+0
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Ristiäisistä ei olla miehen kaa puhuttu. Missä järjestettäis tai et kuka pappina. Kyllä ne kerkee varata vauvan synnyttyäkin. Kummit meil on valittuna ja pyydettynä.

Peitto heiluu tasasen väliajoin. Hellyyttä ja huomiota jaetaan muutenki kuin makkarin puolella. Lapsilla on hauskaa ku met miehen kaa pussaillaan. :kieh

Onnneaaa kauheesti kaikille joille vauva on saapunut rikastuttamaan elämää!

ON. Tänään olisynnytystapa arvio. Ei ihan mennyt putkeen ja huomenna aamulla takaisin synnärille. Pissasta löyty kaikki mahollinen. :( maha oli viime yönä hirveän kipee ni pitää kattoa kohtua tarkemmin ettei ole repeämiä kun sectio on takana. Huomenna sit tiietään et mille aletaan. Pääalaspäin pötköttelee et vielä noin viikon ajan mahtuis syntyy ala kautta. Mulla raja siis 3000g.
 
Hejsan! Onnea kaikille tuoreille äideille!! Ihanaa että kaikki on mennyt hyvin! :flower:

Kyllä täälläkin odotellaan rakkaan vauvan tuloa jo kuumeisesti. Tosin vähän liiankin kirjaimellisesti; flunssa nimittäin vaivaa jo toista viikkoa. Koko viime viikkona en päässyt oikein minnekään liikkumaan enkä mitään asioita hoidettua :/ Ei tullut edes mieleen että voisi iskeä tällainen kamala tauti juuri ennen laskettua aikaa. Sen puolesta siis vauva saakin odotella vielä muutaman päivän, josko olo tästä pian kohenisi.

Kolme ässää on meillä ollut käytössä - vaikkakin ilman sen kummempaa agendaa ja toistaiseksi ilman tuloksia. Tosin, meidän tapauksessa nuo ovat nyt sauna, siivous ja sisätutkimus :D Maanantaisen synnytystapa-arvion jälkeen housuihin tuli paljon veristä limaa, ja sitä on tiputellut tässä sen jälkeen. Myös limakönttejä tullut ilman verta. Googlailin ja olin jo innoissani että nyt se synnytys käynnistyy! Mutta synnytyslaitokselle varmuuden vuoksi soitettuani se ilo jäi lyhyeksi. Kuulemma ihan normaalia vuotoa sisätutkimuksen jälkeen eikä kerro mitään synnytyksen alkamisesta. Limatulppakin on saattanut nyt irrota, mutta voi vielä kasvaa uudestaan.

Kohdunsuu kuitenkin pehmeä ja parille sormelle auki, ja vauvan pää jo tosi alhaalla. Eli yhtä hyvin se synnytys saattaa tässä pian alkaakin. Painoarvio nyt n. 3kg, eli ihan normaali - eikä minun kohdalla vastaa lainkaan SF-mittaa. Se kun menee edelleen tuolla omalla alhaisella käytällään.

Ystäväni järjesti minulle ihanat babyshower- juhlat pari viikkoa sitten. Oltiin kyllä sovittu päivä yhdessä, ja kutsuin vieraatkin itse FB:ssä (kun ystäviä on niin monesta porukasta) mutta juhlien sisällöstä en tiennyt mitään. Oli kyllä hauskaa ja sain tosi ihania lahjoja! :)

Ristiäisiä, nimiä ja kaikkea muuta suunnittelin kovasti aiemmin, mutta nyt aion keskittyä vaan saamaan tuon tytön turvallisesti ulos :) Sitten ehtii suunnitella. yritän myös saada vikat hommat hoidettua jotta voisin rentoutua ja lepäillä vaan.

Tsemppiä ja iloa vikoihin viikkoihin - ja onnea synnytykseen niille ketkä sen pääsevät pian kokemaan!! :)

T.Yonn + Tyyppi 37+4
 
Mikäli jotkut jaksaa niin laittakaahan listaa mitä pakkaatte sairaalakassiin!=) Oon hiljalleen alkanut miettimään mitä sairaalakassiin aikanaan pakkaan, mutta nyt on taas menossa sata ja yks asiaa eikä ajatus riitä lainkaan sinne asti.. Olis kiva lukea mitä muut pakkaa ja ottaa sitten vähän mallia :ashamed:

Mulla vähän meinaa stressiä pukata, koti on kaaos kun oon kaappeja tyhjentänyt, siivoillut, vieny kirpparille tavaraa, mutta niin vaan täällä lojuu ympäriinsä tavaraa mille en keksi paikkaa tai en tiedä haluanko niitä enää säästää.. Lauantaina on polttarit missä olen kaasona, suunnittelemista on vielä ihan riittäväti, toivottavasti pian päästäis sinne lauantaihin asti niin ei tarvis enää suunnitella ja toivottavasti päivästä tulee onnistunut ja morsiamelle ikimuistoinen.

Vielä viimeset hankinnat vauvalle pitäis tehdä multa puuttuu sitteri, vanuhaalari/vanupussi, hoitolaukku ja hoitoalusta, sekä itselle särkylääkettä kaappiin odottamaan. Ajattelin tänään nettikaupasta tilata hoitolaukun ja hoitoalusta, tuota ulkopukua oon vähän kattellu huuto.netistä mutta harmittavasti ei ollut "osta heti-hintaa" niin joudun nyt sitä oottelemaan joitakin päiviä ennen kuin huuto umpeutuu, mieluiten olisin ostanut heti pois.

Huomenna pitäis vielä käydä kerran töissä suunnittelupalaverissa vaikka olenkin äitiyslomalla. Ei kyllä yhtää riitä kiinnostus sinne asti, mutta pomolle lupauduin silloin kun jäin sairaslomalle. No, kai siellä muutaman tunnin istuu..

Oon nukkunut muutaman yön vähän huonosti mulla aina täyskuu valvottaa ja sitten tietenkin nuo tulevat polttarit tulevat uniin ja herättävät mua pitkin yötä : / Jospa se olo tästä helpottuis kun sunnuntaina polttarit on juhlittu ja toivottavasti myös tämä koti siisti. Tosin mun pitää järkätä vielä lapsen 6-v synttärit kun oikeesti ne olis mun lasketunajan aikaan. Päätin että pidetään muutama viikko etukäteen niin ei sitten jää juhlimatta. Pienet järkkään, ei mitään erikoista leipomista yms, kaikki onneksi tietävät että olen viimesilläni joten tuskin odottavat mitään gourmee tarjoilua.
 
Pauki voi ku alkoi jännittämään sun puolesta! Peukut pystyssä et tulis pian!

Eilen oli neuvola ja kyselin vähän siitä koosta ja et mahtuuko. Kuulemma kun sf-mitta menee keskikäyrää ja olen normikokoinen nainen, niin mitään lisätutkimuksia ei tule. Sanoi että synnäri sitten hoitaa jos tulee mutkia matkaan. Selevä... Kaikki siis ilmeisesti hyvin.

vauvani asento on pitkään ollut pää alaspäin ja selkäranka vasemmalla. Eilen oli niin neuvolassa. Noh, tänään ollut maha kipeä ja pinkeä ja potkut tuntuneet vasemmalla alhaalla. Onneksi tuttavapiiriin kuuluu kätilö, kopeloi mahani tänään ja totesi että vauva on vaihtanut kylkeä, mutta on kuitenkin pää alaspäin. Tyyppi ollut siis viikkotolkulla yhdessä asennossa ja päätti nyt sit möyrästä! Kätilökaverini arvioi vauvan siroksi tässä kohtaa ja totesi että kääntyily voi ennakoida synnytystä. Alkaa toiveet herätä että vihdoin tulis ulos (siis mun mielestä) vaikka samalla on muutos alkanut jännittämään. Napakoita suppareita alkanut olemaan tässä kans.

ristiäiset on suunniteltu mielessä jo ajat sitten ruokineen ja musisointeineen. Kummit on pyydetty ja nimet on päätetty. Toinen kummeista liittyi kirkkoon kummiutta varten, oli eronnut jokunen vuosi sitten. Vielä ei paikkaa eikä pappia, haluan vauvan terveenä syliini ennen sitä.

Tsemppiä kaikille loppuodotukseen!

Luna ja mysteeriotus 37+3
 
Tää kotiutu juuri sairaalasta, kävin käyrillä kun vauvan liikkeet on ollut niin aneemisia pari päivää. Kaikki oli kuitenkin hyvin. Kaveri aloitti järjettömän melskaamisen heti, kun anturit saatiin paikalleen. Hieman olin silleen, että ei se kotona vaan tällaista tehnyt :ashamed:

Katsoivat pikaisesti myös ultralla, pää oli edelleen oikeessa suunnassa ja painoarvio tänään 3,1 kg. Virtaukset ym. hyvät ja lapsivettä on edelleen runsaanpuoleisesti.

Huomenna sitten enemmän kuulumisia, kun kotiudun neuvolasta.

clearbrook 37+5
 
Clearbrook onneksi kaikki oli hyvin! Mulla on ollut nyt samantapainen tilanne kuin sulla, supistellut tänään kolmeen eri otteeseen kipeästi ja monta kertaa peräkkäin, lisäksi vauva on ollut tosi vaisu, en edes suklaapatukalla ja mehulasillisella saanut liikkeitä aikaiseksi kuin jotain pientä nyperrystä vain hetken aikaa. No, tätä kirjoittaessa poitsu tuntuukin olevan hereillä kun söin äsken iltapalaa, joten ainakin hengissä on. :)

Tosiaan aamusta kun sain perheen miehet lähetettyä töihin ja hoitoon, menin takaisin sänkyyn ja kohta huomasin että hitsi, tässähän on supistellut kipeästi jo monta kertaa peräkkäin. Sitä jatkui ehkä puolisen tuntia mutta sitten olin nukahtanut ja kun heräsin, supistukset oli poissa. Iltapäivällä kauppareissun jälkeen alkoi sama uudestaan kun menin lepäämään ja taas sitä kesti sellaiset puolisen tuntia, kunnes loppui. Nyt on koko illan supistellut aika napakasti, mutta ei kauhean säännöllisesti. Lisäksi vatsa on ollut aivan sekaisin ja kauhea päänsärkykin on. Tosin meillä on lapsi flunssassa joten voipi olla että joku tauti on iskemässä ja siksi päätä särkee jne. Ja supistelut voi johtua ihan siitä että olen nyt yrittänyt vähän touhuilla enemmän kun yhtäkkiä on alkanut tuntumaan siltä että pitäisi saada jotain valmista aikaan ennenkuin vauva syntyy. :) Samalla on vuotokin vähän lisääntynyt, joten se lienee merkki että pitäisi kuitenkin yrittää ottaa rauhallisesti. Mutta kun nyt tuntuis että olis energiaaaaaa. Ei jaksa maata enää koko päivää, ei millään.

No, katsotaan mikä on tilanne huomenna, toivottavasti rauhallisempi. Supisteluiden toki soisi jatkuvan jos ne johtaisi johonkin lopputulokseen, mutta jos huvin vuoksi supistelee niin sitten voisivat mieluummin vaikka loppua.

Paukille myös tsempitykset! Lupaavalta kuulostaa. :)

Leijonamama ja Jytä-Jamppa 36+2
 
Viimeksi muokattu:
Minä hommasin harsoja lisää fb:n roskalavalta. Ihan perusharsoja, ja värjäsin ne oransseiksi ja vihreiksi :)

Tikkaritar Voi ei, tulipas huonoja uutisia synnytystapa arvioinnista : / Onko sulla miten kauan edellisestä sektiosta?

yonn Pikaista paranemista flunssan kourista.

Sairaalakassiin pakkaan äitiyskortin, itelle hygieniatuotteet ja puhtaat alusvaatteet, puhelimen laturin, liivinsuojia, parit imetysliivit, sisätossut. Ja jos sektioon joudun, niin mamma alushousuja, ei hankaa sektiohaavaa. Ei mulla kyllä muuta tuu tähän hätään mieleen. Niin ja jotain evästä tietty synnytystä varten. Mutta en oo siis vielä tarkemmin miettiny että mitä kaikkee pakkaan. Mies voi tuua sitten kotoa jotain jos tarvii. Mutta eipä siellä synnärillä juuri muuta tarvi.

clearbrook Hyvä että vauvalla kaikki hyvin. Parempihan se on käydä tarkistuttaan tilanne, kuin kotona miettiä ja murehtia :)

(.) Eilinen kylkikipu helpottanu. Ei vissiin kylen kiinnikkeet tykänny eilisestä puolukkametässä olosta, vaikka en etes kauaa ollu. Aamulla neuvolassa kaikki hyvin.

Marlin ja Vimma 34+6
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisikö huolestua: melkein aina neuvolassa ollessa vauvan sykkeet on ollut kohtuullisen tasaiset? oon ymmärtänyt, että vauvan sykkeen tulisi vaihdella, mutta meillä ne on koko ajan 115+. Tällä viikolla kävin lääkärissä ja vauvan syke oli 120-130, mutta vasta usean asennon jälkeen. Kysyin lääkäriltä, että pitäisikö tästä sykkeen tasaisuudesta huolestua, niin sanoi, ettei tarvitse koska saavat kuitenkin 10 vaihteluvälin (120:stä 130:neen). Olen kuitenkin huolestunut, koska vaihtelua joudutaan aina hakemaan eli joudun vaihtamaan asentoa useasti kun sykettä kuunnellaan, jotta vauva "heräilisi".

Ensi viikolla on taas neuvola ja ajattelin siellä taas tuoda huoleni esille, josko ne katsoisi että jatkotutkimukset on tarpeen. Olenko mielestänne turhaan huolestunut?

-PulpWriter 35 + 3
 
Sairaalakassiin oon ottamassa seuraavaa:
NEUVOLAKORTTI
Hammasharjan ja tahnan
Dödöä
Vartalonpesuaine, shampoo ja hoitoaine
Huulirasvan
Imetysliivit
Lukemista, tablen
Puhtaat vaatteet mies tuo kun tulee minua ja vauvaa hakemaan kotiin. (Vauvan vaatteet on vielä laittamatta valmiiksi.)

En ole vielä kassia pakannut itsekään mut listan tein keittön jääkaapin oveen valmiiksi jotta mieskin näkee mitä pitää muistaa. Asutaan kyllä ihan synnärin lähellä ettei haittaa vaikka lähden ilman kassia reissuun. ;)

Nyt oottelen kyytiä synnärille. Katsotaan uudestaan kohdun tilanne... Ei oo kipuja enää mut toinen lonkka on tuskaisen kipeä kun olen vain eilisen maannut vasemmalla kylellä ku tuo oikea oli niin kipeä.

Tikkaritar 36+2
 
Sairaalakassiin pakannut kotiinlähtövaatteet, imetysliivit suojineen, pari sidettä (jottei tarvitse lähteä sairaalan isoissa siteissä kotia), hygienia välineet, kirjan, laturin ja lakuja :p tietenkin äitiyskortti, joka kulkee käsilaukus mukana.

(.) Neuvolas käväsin ja labrois selvis kutinan syy. Hepatoosilabrat kohollaan :( Saapa nähdä onko tämä ja insuliinihoitoinen rd riittävä syy jotta saisi käynnistyksen ensi viikolle. Maanantaina olisi lääkäri joten sitten selviää jotain. Kutina valvottaa yöt alkaa olla oma jaksaminen jo kovilla :(

PulpWriter kannattaa kysyä vielä neuvolasta, mutta jos vauva liikkuu hyvin tuskin mitään huolta on. Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun asti :)

Harsoja hommasin BabyStyle kaupasta, jolla myös nettikauppa olemassa. Oli iso pino ja nättejä kuoseja. Entiset kuitenkin poikaväriä ja kulahtaneet.

muumimamma-81 ja poks 38+0
 
PulpWriter en osaa sanoa pitäisikö huolestua vai ei, mutta mulla on jouduttu myös neuvolassa viime kertoina vauvaa tökkimään enemmän että saataisiin sykkeeseen vähän vauhtia. Kätilö ei ole siitä kuitenkaan ollut huolissaan, on vaan sanonut että kun vauva on rauhassa niin sykekin on matala, ja näillä viikoilla se vaava varmaan tosiaan on enimmäkseen rauhassa kun tilaa on vähän. Sairaalassakaan kahdessa viimeisessä ultrassa ei ole mitään normaalista poikkeavaa havaittu, joten uskallan olla luottavaisin mielin. Mutta jos asia painaa mieltä, niin puhu neuvolassa, ehdottomasti. Et menetä siinä mitään ja varmasti neuvolantäti ymmärtää huolesi.

Sairaalakassin sisältöä onkin tullut jo aika kattavasti. Minä lisäisin vielä korvatulpat, ne aion ottaa koska ikinä ei tiedä millaisen illan virkun saa huonetoveriksi, joka ei tajua nukkua silloin kun vauva nukkuu vaan katsoo tv:tä ja mölyää muuten. :) Kun itse aion yrittää sairaalassa levätä kuitenkin mahdollisimman paljon että jaksaa vauvaa hoitaa. Sen olen tässä esikoisen aikana oppinut että lepo on kaikista tärkeintä tuoreelle äidille. Ainakin mulle. :)

Lisäksi ehdottomasti on oltava sisätossut, ne mainitaan jo meidän synnärin nettisivuillakin että tossut mukaan ja muistan ettei mulla esikoisen aikana ollut ja oli kurja sukkasillaan sitten hiihtää sairaalan käytäviä.

Ajattelin pistää sairaalakassin nyt kuntoon koska eiliset koko illan kestäneet supistukset säikäytti sen verran. Tänä aamuna tuntuu että vauva olisi pudonnut nyt syvemmälle lantioon koska paine on valtava ja on jotenkin tosi huono ja inhottava ja vaikea olo kaikin puolin. Että josko tässä kroppa alkaisi pikkuhiljaa valmistautua tulevaan. Aikaa toki voi vielä kulua pitkäänkin, mutta kun nyt ees jotain edistystä tapahtuisi.. :) Eilisten supistusten myötä iski vaan kauhea pelko ja paniikki kun muistin mitä se synnyttäminen tosiaan onkaan, se kipu ja huono olo kivun myötä. Ei yhtään huvittaisi koko synnyttäminen, mutta pakkohan se on. :D
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Salmiakki13 ja Clearbrook, liikelaskennasta en tosiaan saanut sen kummempaa ohjeistusta kuin sen, että alunperin neuvolan täti reilu kk sitten sanoi, että olisi hyvä pitää silloin tällöin kirjaa vauvelin liikkeistä. Minähän silloin kuuliaisesti muutamana päivänä makasin sen tunnin hiljaa laskien ja kirjasin joka kerralle reilu 80 liikettä. Viime viikolla lääkärin yhteydessä kätilö(opiskelija) ohjeisti, että täytyy laskea joka päivä. Hieman oli siis ristiriitaista infoa asiasta, mutten taida sittenkään vetää asiasta pulttia, sillä saan ne kymmenen liikettä aika kevyesti laskettua jo muutaman minuutin aikana ellei vauva tosiaan vetele hirsiä samaan aikaan. Tiedän kyllä, että kaikki on hyvin kun niitä liikkeitä tulee joka tapauksessa hyvin säännöllisen epäsäännöllisesti. Välillä harvemmin ja välillä tiuhemmin.

Ristiäisistä sen verran, että kirkko ja juhlapaikka on varattuna jo alustavasti. Papista ja kummeista ei ole vielä sen kummempaa tietoa, mutta ehtiihän tässä niitä miettimään. Meillä olisi tarkoitus siis järjestää vihkiäiset samaan aikaan ristiäisten kanssa, joten hieman isommat juhlat ovat tulossa.

Synnytystapa-arvioinnista ei minulla itselläni ole mitään tietoa. Lääkäri oli viimeksi rv 35 ja seuraava olisi vasta rv 39, joka mielestäni on aika myöhään. Hieman hirvittää miten isoksi tämä pikkujätkä ehtii paisumaan siihen mennessä ja eikä asialle sittenkään tehtäisi mitään. Toivottavasti neuvolan täti pitäisi asiasta huolta :/

Lapanen ja Nöyhtä 36+0
 
Clerabrook, hienoa että asiat on kuitenkin kunnossa! Täälläkin vauva on aikas vaisu... hikastakin saa olla tyytyväinen, että hengissä siellä vielä ollaan. Olisi kyllä tosi kiva tietää tarkemmin istukan toiminnasta ja lapsiveden määrästä. Sf-mitan käyräkin vaan laskee, 29cm oli maanantain neuvolassa. Olen miettinyt, pitäisikö kuitenkin pyytää aikaa äitipolille, ihan mielenrauhan vuoksi (terkka sanoi jo että toki tarkistellaan, jos mieltä vaivaa). Meidän pikkukaupungin ä-polilla on vain pari lääkäriä, joista ainakin toinen on melkoinen möllykkä, jonka juttusille en ihan pienessä kummassa menisi. Minun tuurilla vastaanotolla olisi kuitenkin tämä ukkeli.
Ja kaiken maaliman kipuja ja särkyjä on ilmaantunut viime viikoilla. Joku peevelin hermopinne on oikeassa olkapäässä ja käsi on ihan voimaton.

Meille tulee nimiäiset tai pyydetään suku kahville vauvaa katsomaan. Nimestä ei ole vielä mitään tietoa, eikä kummituksistakaan, mietitään sitten kun vauva syntyy. Leipomuksia olen kyllä jo vähän suunnitellut, johtunee siitä että koko ajan tekisi mieli syödä jotakin! Painoa on tullut, 20 kg ei ole vielä rikki, mutta ei paljon puutukaan :p tosin turvotus on aivan järkyttävää. Toivon että taas synnytyksen jälkeen lähtee paino tippumaan, kuopukselta painoa lähti parissa viikossa vajaan kymmenen kiloa ja loput parissa kuukaudessa imettämisen mukana.

Mutta jännää, kuulostaa niin monilla siltä että lähtö ei ole kaukana! Minulla ei ole säännöllisiä eikä pahemin kipeitä supistuksia ole ollut juurikaan. Toisaalta aiemmillakin kerroilla kipeät supparit on tulleet vasta kun synnytyskin on alkanut. Muuten kyllä tuntuu, että maha on piukkana koko ajan.

Onnea vauvan jo syliin saaneille!

mirjami ja pikkainen 35+1
 
Viimeksi muokattu:
No niin, eli neuvolakuulumisia: Painoo oli tullut melkein puoltoista kiloa viikossa. En ihmettele, koska nyt vasta tullut turvotuksia. Verenpaine oli hyvä, sf-mitta 38 cm, vauvan sykkeet huiteli yli 160 koko ajan ja liikkeet oli ++. Jopa niin hyvät, että ei meinattu saada sykettä kuuluviin ollenkaan, kun kaveri pakoili doppleria ja mylläsi muutenkin ihan järjettömästi. Pari kertaa teki mieli kiroilla, kun vauva käänsi kylkeä kovan myllerryksen kanssa ja se alkaa jo sattua. Raivotarjonnassa on kuitenkin vielä :)

Nuo liikkeet on ollut parin hiljaisen päivän jälkeen siis ERITTÄIN runsaita. Tähän asti ollut muutenkin vilkas vauva, niin nyt menee jo ihan yli. Eilisen sairaalareissun jälkeen ei tarvii ees viittä minuuttia liikelaskentaa suoritaa, kun jo tulee se kymmenen liikettä. Onneksi ei tarvii tuosta enää sterssata.

Sairaalakassi: En ole pakannut kuin vauvan kotiintulovaatteet. Samaan muovipussiin olen laittanut tutin ja harson vauvalle sekä pari liivinsuojusta mulle. Mies saa tuoda sen sitten sairaalaan jossain vaiheessa. Imetysliivit pitäisi varmaan lisätä siihen samaan kassiin vielä, että ovat varmasti valmiina. Muuten omat kamat pakkaan sit kun tulee lähtö. Mukaan tulee ainakin puhelimen laturi, hammasharja ja tahna, dödö, lääkerasvat ja perusvoide sekä silmänympärysvoide (olen tosi pahasti atooppinen, joten en voi käyttää edes kaikkia sairaalan rasvoja, kun iho ei tykkää muutoksista), shampoo ja saippua ja hoitoaine jos muistan (samasta syystä kuin omat rasvat), villasukat jos vaikuttaa viileältä. Käsilaukussa kulkee sitten mukana muutenkin äitiyskortti ja kirja. Eiköhän noilla sen pari päivää pärjää. Niin, joo korvatulpat voisi laittaa mukaan, kun en osaa sairaalassa nukkua ollenkaan...

Harsot: NameIt -kaupasta miekin esikoiselle harsot hommasin, tulevat jo parin pesun ja kuivurikäynnin jälkeen erittäin pehmoisiksi. Olen niitä käyttänyt nyt raskausaikana itsellänikin "hikirätteinä", kun on ollut niitä suurempia hormonihikikohtauksia tuossa raskauden puolivälin jälkeen.

PulpWriter: Mie en oo koskaan kuullut, että tasainen syke olisi huono juttu, mutta kannattaa ehdottamasti neuvolassa jutella asiasta. Yleensä sieltä selviää onko tarpeen huolestua vai ei.

Kaksi viikkoa ja päivä olisi vielä laskettuun aikaan. Toivottavasti täällä tapahtuisi kohta jotain, alkaa omat voimat olemaan aikas loppu tän raskauden kanssa, enkä jaksa enää kavereillekaan valittaa, ovat saaneet varmaan jo yliannostuksen.

clearbrook 37+6
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Eilen oli viimeinen neuvolalääkäri. Kohdunsuu oli kiinni, mutta pehmeä ja kohdunkaula oli lyhentynyt. Vauvan sukupuoli vahvistui myös, sillä sen verran hienosti poika esitteli sukukalleuksiaan. :LOL: Vauvan painoarvio oli 2500 g, mutta lääkäri sanoi suoraan, että ultralla tehty painoarvio on epätarkka ja heittää alakanttiin, eli todennäköisesti vauva on vähän isompi. SF-mitta oli 32cm. Itsellä painoa on tullut noin 9 kg ja turvotuskin on parin viime viikon aikana lisääntynyt.

Sairaalakassin sisältöä en ole tarkasti miettinyt, mutta viime kerralla mulla oli mukana perus kosmetiikkajuttujen lisäksi sukkia, alkkareita, olohousut, eväitä synnytykseen (mehua, myslipatukoita), kännylaturi, äitiyskortti ja Stevie Wonderin CD synnytyssalimusiikiksi (kuunneltiin kuitenkin vain radiota). Myöhemmin mies toi herkkuja, vauvalle vaatteet, mulle lukemista sekä normi kuukautissiteitä (jälkivuoto rauhoittui parissa päivässä sen verran, etten tarvinnut mitään superpaksuja siteitä). Kotiin taisin lähteä samoissa vaatteissa, millä olin sairaalaan tullut. Samanlaisella setillä taidan mennä tälläkin kertaa.

Vietettiin tällä viikolla miehen kanssa kolmatta hääpäivää. :heart: Teki niin hyvää päästä pitkästä aikaa tuulettumaan kaksistaan. Käytiin syömässä ja muutenkin istuskelemassa ja juteltiin PALJON. Joskus tuntuu, että kotona aika menee perusarjen pyörittämiseen ja iltasella molemmat vain nököttää telkkarin tai tietsikan ääressä. Kun lähdetään pois kotoa, niin tuntuu hyvältä, kun tulee juteltua kaikenlaista maan ja taivaan väliltä.

Tämmöistä tällä kertaa. Voimia kaikille loppuraskauden vaivojen kanssa kamppaileville!!

Marni80 + boitsu 35+3
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Mun pitää ihan kysyä että otatteko te syömistä mukaan sairaalaan miestä ajatellen vai itsellenne? Miehelle ymmärrän eväät, ne aiotaan ottaa itekin, mutta ei mulle ainakaan ois tullut esikoista synnyttäessä mieleen syödä jotain siellä supistusten kourissa kärvistellessä. :D Ja siksi toisekseen, syömistähän ei edes suositella sen jälkeen kun säännölliset supistukset on alkaneet kun ei voi tietää jos joutuukin yhtäkkiä sektioon.
 
Heips

Lähinnä miehelle me ainakin ollaan ajateltu ottaa evästä mukaan sairaalaan. Itelleni pakkasin muutaman myslipatukan ikäänkuin varmuuden vuoks, mut en kyllä tiedä, koska ne oon aatellut syödä :) Ehkä synnytyksen jälkeen.. Ja sit sain kaverilta neuvon, että kannattaa ottaa herkkuja mukaan itelle, että kun synnytyksen jälkeen sattuu ja tekee kipeää, niin on sit herkkuja, joilla saada parempi olo ja vähän lohtua edes hetkeksi kipujen keskelle. Toki se eniten iloa ja hyvääoloa tuova käärö varmaan nukkuu vieressä! Mutta näin kokeneemmat kehotti ensisynnyttäjää varautuun, ja koska harvoin herkuista kieltäydyn, niin onpahan sit suklaapatukka ja karkkipussikin pakattuna sairaalakassiin. Muuten mun mielestä on tullutkin jo kaikki, mitä myös mun sairaalakassista löytyy. Ja kamera toki on siellä myös odottamassa ikuistaakseen pienen ensihetket!

Salmiakki13 ja 37+4
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Leijonamama: Mä aion ottaa nyt myös korvatulpat kolmesta kerrasta viisatuneena ( eli nyt vasta tajusin :D ).

Syömisistä, niin mä otan varmaan ihan vaan jotain hyvää itselleni sairaalajakson ajaksi ( suklaata, karkkia tms.). Syödähän en saa, koska tulee se suunniteltu sektio, en tiedä ottaako mies sitten jotain syötävää itselleen mukaan, vai meinaako hakea kanttiinista tarvittaessa jotain purtavaa.

Tänään jouduin heräämään vähän aiemmin, kun esikoinen lähti tuntia aiemmin kouluun ja kyllä tuntui...vielä kun oli ihan kamala yö takana, keskimmäisellä oli kovasti isille asiaa ja lopulta jo ajattelin etten nuku itse enää ollenkaan, mutta onneksi nukahdin. Kiristeli ja supisteli pitkin aamupäivää jos oli pidempään pystyssä. Nyt onneksi helpotti, kun on päässyt lepäilemään :)

Kovasti tsemppiä kaikille, kenellä tuntuu lähtö olevan lähellä :heart:

kääkkis ja sisu 35+5
 

Yhteistyössä