Lokakuun lapset 2013 <3 *helmikuussa*

Kiitokset kaikille onnittelijoille ja blogin kehujille! :heart:

Pitää alkaa pikkuhiljaa aktivoitumaan ja kirjoittelemaan enemmän tänne. Kuitenkin nyt voi olla rauhallisemmin mielin, kun pieni on nähty. :) Tottakai pelottaa ihan hurjana edelleen, mutta hiukkasen jo vähemmän, mitä aiemmin.

Äitiysvaatteita mulla on hankittuna tasan nolla. Ajattelin yrittää salailla masun mahdollisimman pitkään. Ainakin siis koulussa. Opiskelen tosiaan amk:ssa. :)

zoelle Tiedän sen liikutuksen tunteen. Nimittäin täälläkin päin jo itkeskellään milloin millekkin asialle. :D Mutta onneksi kuuluu asiaan! :)

Misu78 Mulla on tullu finnejä oikealle puolelle kasvoja, hiusrajaan. :O Lisäksi rinnoissa on jotain pientä ja selässä muutama. Ah, ihanat hormonit. ;)

ON: Plaah, koululle pitäis vääntäytyä kolmeksi tunniksi. Sänky vetää niiiiiin puoleensa. *haaaukotus* :rolleyes:
 
icy
Ystävänpäivää miunkin puolesta! :heart:

Sektioarpi ei niinkään ole kipeä, vaan kutisee silloin tällöin. Lisäksi mulla on navan alta iho siihen arpeen asti melkein tunnoton. Hiukan kyllä huolettaa, miten arpi raskauteen reagoi, mutta se parani kuitenkin tosi nopeasti leikkauksen jälkeen ilman komplikaatioita niin luulisin, että kaikki menee sen osilta ok :)

Aikasempi raskaus meni hienosti, alkuvaiheessa oli n. 1kk:n ajan pahoinvointia ja sitten jossain vaiheessa muutama viikko liitoskipuja, siinäpä ne vaivat sitten olikin. Ja viimeisenä kolmena viikkona tuli nestetta 2kg/vko, että paikat oli kyllä tooosi turvoksissa :D

Jännästi oon huomannut myös, että kutkuttaisi varata varhaisultra. Ensimmäisestä nimittäin kärsivällisesti odotin nt-ultraan, ja nyt tuntuu että siihen on iäisyys!

Minkä hintaisia varhaisultrat teillä on ollut?
 
Me saahaan nyt kans Keskusneuvolaan VU tuolla pk-maksulla. Edellisessa keskenmenneessä käytiin tuolla Meri-Oulun neuvolassa ja tosiaan makso sen 50e.

Misu78 Täällä kans naama alakanu kukkimaan :LOL:

Mukavaa ystävänpäivää kaikille :heart:

zannukka 6+5
 
Ensimmäinen neuvola 6.3. Sain vihdoinkin terkkarin kiinni ja varattua sen ajan. Ainoa vaan että tuohonhan on ikuisuus!

Neuvolan laskujen mukaan mulla on nyt 5+2 ja omien 5+6. Siellähän laskevat sen normikierron mukaan, vaikka itse lasken oman keskiarvon (24 pv) mukaan. Noh, muutama päivä sinne tai tänne. Ultrassahan se sit selviää tarkemmin.

En ole koskaan käynyt varhaisultrassa joten en osaa sanoa hinnasta yhtään mitään. Täällä on kyllä mahdollisuus mennä yksityiselle, mut en viitsi kun rahasta on tiukkaa muutenkin.

Mullakin on sektioarven yläpuolella melko tunnoton alue. Ei se muuten häiritse, mutta silloin kun mahaa kutittaa niin tuntuu jotenkin ärsyttävältä rapsuttaa kun se ei auta. Vaikeeta selittää =).

Olen tämän päivän aikana huomannut että mua etoo kun kävelen. Istuessa ei ole ongelmia. Tänään pitää käydä kaupassa. Mitähän siitä tulee jos on etova olo - tyhjä kauppakärry kun ei mitään tee mieli ostaa :LOL:
 
Vau kuinka paljon tekstiä ja uusia odottajia! Tervetuloa!

Minä olen tietoisesti vähän vältellyt näitä vauvajuttuja. Tuntuu, että jos kaikki ei menekään parhain päin, niin ei tipu sitten niin korkealta vauvapilvistä. Mutta ruskea vuoto on loppunut ja oireet sen kun vahvistuu.. Sunnuntaina 17.2. on varhaisultra ja siihen asti olen ainakin vielä vahvasti raskaana:)

Äitiysvaatteita ei ole kyllä tarvinnut vielä miettiä ollenkaan.. Saatan olla vähän turvoksissa, mutta kaikki farkut menee vielä reippaasti jalkaan. Syksyn aikana laihduin muutaman kilon ja housut on olleet vähän löysiä, nyt ne taas istuu :)

Ällötys-olo vaan pahenee koko ajan. Aamulla, kun herään, olo on ihan hyvä, mutta auta armias jos hörppäsen edes kulauksen mehua, niin paha olo alkaa jyllätä. Ainoa mitä tekisi mieli syödä, on imeskeltävät salmiakit, mutta niitä ei saa sitten muuten syödä:/ Tänään aamulla laitoin koirille ruuan (ovat raakaruokinnalla), niin piti ensimmäisen kerran käydä halaamassa pönttöä.. Raaka naudan maha sai aikaan melkoista yökkimistä:D

Miten muuten se pahoinvointiranneke.. Onko kellään kokemusta? Tekisi mieli kokeilla, mutten oikein tiedä täytyykö se tilata netistä vai saisko jostain kaupastakin ostettua heti käyttöön.
 
Raaka naudanmaha - mullakin olis varmasti tullut oksennus :LOL:. Mua hirvittää ajatella että tänään pitäisi vaihtaa kissanhiekat - yäk. Etoo jo nyt kun ajattelen asiaa. Kuopuksen kakkavaippa ei häiritse, mutta kissan jätökset ovat kamalan hajuisia. Pitää vaan katsoa toiseen suuntaan ja olla hengittämättä :LOL:

Joku varmasti ihmettelee mun tiuhaa kommentointia - selitykseksi voin sanoa että mulla on tylsää töissä ;). Kotona en sitten ehdi olla koneella juuri ollenkaan...
 
  • Tykkää
Reactions: Lokakuinen
Alii tarkoitakko niitä seaband-pahoinvointirannekkeita? niitä saa ostettu Life myymälöistä ja yliopiston apteekista ainkain täälläpäin. Itellä oli ne esikoisen raskaudessa, eikä ollut mitään apua :( joillakin ne toimii, mutta mulla oli hyödyttömät.
 
Alii Hyi helvata.. raakaa mahaa.. :x Meillä siirtys piskit tasan tarkkaan takasin kuovamuonaan :LOL:

Misu78 Muistahan sitten hanskat hiekkoja vaihtaessa :hug: Eikös sun ukko voi hoitaa tuota hommaa nyt, kun ei välttämättä ole niin hyväjuttu muutenkaan?
 
Mäkin voisin jotain kertoilla esikoisen synnytyksestä. Syntyi siis 3.9.2011 pe-la välisenä yönä klo 00:51.
Ke-to yönä supisteli enkä saanut kuin lyhyitä pätkiä nukuttua. Torstaina päivällä supistelut laantui ja sain päivällä nukuttua. Illalla alkoi supistella taas, nukkumisesta ei enää tietoakaan. Suihkussa kävin muutamaan otteeseen mutta siitä en saanut juuri mitään helpotusta. Supistuksia tuli 5-15min välein. Yöllä kolmen aikaan kävin sanomassa miehelle että töihin en sitä enää päästä lähtemään kun sattuu jo sen verran. Supistukset jatkui epäsäännöllisinä, aamulla niitä alkoi tulla säännöllisesti n.10min välein, välillä kuitenkin useamminkin. Kolmen aikaan iltapäivällä siten lähdettiin näytille, vaikka pistelinkin vielä vähän vastaan kun olin aivan varma että kotiin vielä passittavat. Onneks äitini oli viisas ja käski meidän lähteä sairaalaan, kun kuuli mieheni kanssa puhelimessa puhuessa kuinka olin kipeä jo.
Sairaalassa päästiin suht pian käyrille ja supistuksia tuli 8min välein. Kätilökin tuntui olevan vähän sitä mieltä ettei tässä oo vielä mitään tapahtunu, kunnes teki sisätutkimuksen ja totesi että olen jo 5cm auki! Siitä sitten synnytyssaliin jossa uusi kätilö kysyi haluanko mitä kivunlievitystä ja epiduraalin halusin. Onneks sain sen tosi nopeasti ja ai että miten helpotti!! Sain levättyäkin hieman. Supistukset sit hiipui joten joutuivat laittaa oktosiinia vauhdittamaan supistuksia. Jossain vaiheessa puhkaistiin kalvot ja illalla klo22:30 sain alkaa ponnistelemaan. Alkuun harjoittelin vaan, kun ei tuntunut kunnon ponnistustarvetta. Ponnistelin ja ponnistelin ja jossain vaiheessa olikin ihan oikea tarve jo ponnistaa.. Mutta kun olin kaksi tuntia ponnistanut, eikä vauva ollut vieläkään pihalla, alkoi mun voimat ehtyä... Alkoivat puhua imukupista ja leikkaamisesta. Ajattelin mielessäni että leikkuriin en lähe enää tämmöisen vääntämisen jälkeen! Onneksi sain imukupista sen verran apuja että poika syntyi 2h 21min ponnistuksen jälkeen, mitoin 3520g ja 50cm! :heart: Istukka tuli heti pojan perässä joten valitettavasti isimies ei päässyt napanuoraa leikkaamaan.
Poikahan ei ollut laskeutunut ennenkuin synnytys alkoi, joten uskon pitkän ponnistunajan johtuvan siitä että jouduin eka ponnistaa hänet "hollille" ja sitten ne voimat jo loppuikin.. Mutta onneksi kaikki meni lopulta hyvin eikä mitään traumojakaan jäänyt :) Poika syntyi siis 39+5. Synnytyksen kestoksi papereihin laitettu muistaakseni 14h, todellisuudessa se kesti musta kauemmin, en vaan muistanut sairaalassa tietoja antaessa koska supistukset alkoi olla säännölliset.
Niin ja multa kysyttiin saliin lähtöön valmistautuessa että haluunko suolentyhjennyksen ja otinhan minä sen.. Tosin en tiiä oliko siitä mitään hyötyä :D

Eniten tulevassa synnytyksessä jännitän mahdollista epuduraalin laittoa (jonka siis haluan jos vain mahdollista!) ja jälkisupistukset. Niinkään itse synnytystä en osaa (vielä ainakaan) jännittää.

Äitiysvaatteita, tai lähinnä housuja löytyy esikoisen jäljiltä, tosin ne saattaa olla vähän isoja kun olin kokoa-paria isompi esikkoa odotellessa. Mutta eiköhän niitäkin tule käytettyä. Uusiakin varmaan tuun kirppareilta ostamaan, kaupasta en taida raaskia.

LukLu, mulla siis vain positiivia kokemuksia raskausasioissa! Ei yhtäkään keskenmenoa tai vastaavaa, esikoinen sai alkunsa yk2 ja kaikki meni hyvin. Nyt lapsi sai alkunsa yk1 ja tähän asti ainakin kaikki mennyt hyvin, pikkuisella sydän lyö ja oikeassa paikassa kasvaa :heart: Ja vu:ssa lääkäri sanoi, että lähtökohdat on erittäin hyvät onnistuneeseen raskauteen, kun aiemminkaan ei ole ollut ongelmia ja olen terve ja normaalipainoinen nainen. :)
Mulla taitaa olla vain sellaista "normaalia" huolta, että meneehän kaikki hyvin.. Ei mitään paniikinomaista, välillä vaan miettii että vieläköhän se sydän lyö ja onko kaikki ok..

Ekassa raskaudessa paino nousi 16kg, josta viimeisimmät kilot oli silkkaa turvotusta. Laitokselle jäi kuutisen kiloa ja loput tippui aika itekseen kuukausien aikana. Nyt lähtöpaino oli 6kg vähemmän mitä ekaa alkaessani odottamaan. Tavoite painonnousussa on se että tulis alle tuon 16kg :)

ON: Tiistaista asti ollut ihan kunnolla huono olo aina välillä.. Eilenillalla sit oksensinkin ekan kerran :x Yöllä teki mieli lähteä syömään kun nälkä kurni ja pelkäsin pahan olon taas iskevän, mutta nukahdinkin sitten uudestaan.
Tiistaina oli eka neuvola. :) Eipä siellä mitään uutta tai ihmeellistä tapahtunu, oli vaan niin ihanaa höpötellä neuvolatädin kanssa niitänäitä ja vähän asiaakin :) Lähete lähti seulontaverikokeisiin ja np-ultraan, saa nähdä koska se ultra-aika kolahtaa postilaatikkoon... :)
Mulle on tullut tyttö-olo, johtuen siitä että esikoisesta en oksentanut ja nyt oon joutunu oksentamaan.. :p

MUKAVAA YSTÄVÄNPÄIVÄÄ! :heart: :flower:

akkiiR 7+0 (Neuvolan mukaan 7+1 ja vu:n mukaan 6+2..)
 
Minun sektioarpi ei ole oireillut mitenkään, ei ole kyllä aiemminkaan.

Täällä on ihan kamalat mielialanvaihtelut, olen itkenyt solkenaan vaikka kuinka paljon ja ihan kamalia ajatuksia tulee taas mieleen : / Voi kuinka toivoin, että osaisin ottaa rennosti ja nauttia tästä, mutta pelkään koko ajan.

kääkkis ja sisu 4+3
 
Hyvää Ystävänpäivää kaikille! :heart:

clearbrook: joo voi olla että pari vuotta mennään kovaa ja korkealla kun lapsilla sitten alle vuoden ikäero mutta uskon että sitten se vain myöhemmin palkitsee kun on toisistaan seuraa paljon. Monella ystävälläni on suunnilleen samalla ikäerolla lapsia ja hyvin ovat pärjänneet, ehkä mekin ;)

Tänään tein uuden testin ja teksti " Raskaana 2-3 viikkoa" ilmestyi joten nyt annan testailujen olla ;) Varasin Mehiläiseltä ultra-ajan 4.3. joten sitä nyt sitten odotellessa :) Silloin pitäisi jo näkyä sydämen lyönnit :heart:
 
Hyvää ystävänpäivää minunkin puolestani!

Täällä ei palelun ja väsymyksen lisäksi ole kuin ajoittaista etomisen tunnetta. Niin ja välillä hengästyn todella helposti!

Esikon raskaus meni hyvin, tuli 15 kg, jotka kaikki lähti imettäessä ja vielä muutama lisääkin. Synnytys käynnistettiin ja kesti 9h, josta ponnistusvaihe 20 min. Sain epiduraalin ja lisäannoksen, mutta ei tainnut enää lopussa vaikuttaa. Ponnistusvaihe oli todella kivulias. Ei tulisi mieleenkään synnyttää luomuna. Ilokaasu oli ihan jees supistuksiin, mutta ponnistusvaiheessa ei sitäkään enää saanut ottaa. Pikkuinen oli himpun päälle 3 kg <3.

Ebbe 5+6
 
Itse sain esikoisen synnytyksessä epiduraalin kun olin 4 cm auki, en muista juurikaan loppuajasta. Synnytys kesti 22h. Olin osastolla yön, koska mentiin päivystykseen mahdollisen tihkuvan lapsiveden vuoksi ja sitähän se oli. Ottivat osastolle ja jos ei olisi käynnistynyt yöllä itsekseen, olisi se käynnistetty aamulla. Kuopuksen kohdalla taas koko roska, ensimmäisestä supistuksesta lapsen syntymään kesti aika tarkkaan 2h, laitokselle mennessä 10cm auki, joten kiva automatka oli. Sain heti ponnistaa, mitää lievitystä ei keritty antamaan. ilokaasua sain hetken, mutta ponnistamaan jouduin annetussa 4 minuutin määräajassa tai muuten menisi hätäsektioon. No kipua en ton toteamuksen jälkeen muista ollenkaan ja jollain ihmeen kaupalla sain 4kg pojan maaillmaan annetussa määräajassa! Nainen vaan pystyy ihmetekoihin kun oman lapsen turvallisuudesta ja hengestä on kyse! Joten tätä tarkotin aiemmin, etten osannut lähes syöksyynkään varautua esikoisen 22h jälkeen.. No kolmatta odotellessa.. Huh, toivottavasti ei olkkariin tule..
 
Hyvää ystävänpäivää ihanat naiset... <3

Misu78 Itselläni on nyt päin vastoin noiden finnejen takia, ennen kuukautisia yleensä naama kukki kuin perunamaa ja nyt ei ole tullut minkäänlaisia näppyjä mihinkään.. :)

Viime yönä rupesi särkemään tissit oikein kunnolla, ja tuntuu toisaalta helpottavalta että on jonkinlainen oire josta saa "varmuutta asiaan"... outoo kyllä että en ole tuntenut minkäänlaista pahoinvointia, onko täällä muitakin jotka on oireettomia odottajia??
 
Nyt tarvitsen mielipidettä ja kokemuksia. Olen kahden vaiheilla varaanko varhaisultran vai en. Olen nyt kartoittanut täällä paikalliset yksityiset ja hinta olisi siinä 150 euron paikkeilla. Kummassakin paikassa josta olen kysellyt on ajanvarausnaikkonen ollut erittäin tyly. siis sen oloinen että olen jotenkin outo kun haluaisin varmistuksen.
Tämän takia haluaisin teiltä kokemuksia, eli oletteko olleet ja menisittekö uudestaan. Tunnetteko että siitä on ollut hyötyä?
 
Sannita Jos ei olisi taaloista kiinni, niin menisin kyllä... Esikoisen kohdalla kävin ja se rauhoitti kyllä mieltä kun näki sen mytyn ja sykkeen :) Omasta mielestä se oli rahan väärti ja menisin nytkin jos taloudellisesti olisi varaa.. sillä rahalla vaan kun saa perheen ruoat viikoksi :( niin ei oikein pysty.. Ja senkin suhteen olis kiva tietää jos kaikki ei ole kunnossa, niin sais asian heti "pois päiväjärjestyksestä".. Suosittelen siis..
 
Hei! Täällä on ollu puhetta noista varhaisultran hinnoista. Ite sain ajan ku pyysin samalla ku soitin neuvolaan, ilmasta varmaa ku menee tuota kautta? Sitte oireista, eilisen päivän ollu alaselkäkipua mahanippailua ja nivuskipua tänään ei oikein vielä mitää lisääntyy aina iltaa kohden.... 5+5
 
sannita: itse menen uudestaankin tuohon varhaisultraan yksityiselle ja on siitä se hyöty että näkee mitä kohdussa on. Mutta ihan yhtä hölmö olo on sitten muutama tunti tuon ultran jälkeen kun edelleenkään ei niitä liikkeitä (tietysti) vielä tunne. :) Mukaan saatu printti siitä pienestä möykystä on kyllä ihana ja se eka kerta, kun kuulee sydämen jumpsuttavan... priceless! :heart:

Onko teillä muilla muuten vielä tässä vaiheessa repäisykipuja ylös noustessa/aivastaessa/kylkeä kääntäessä? En muista koska aikaisemmissa raskauksissa nämä ovat alkaneet, mutta jotenkin tuntuu että aikaisinpa alkoi tällä kierroksella...
 
Mun ei varmaan kannattais sanoa mitään, mutta pääsen siis ultraan ilmaiseksi samaan paikkaan, missä tätä lapsettomuutta on hoidettu (myös ilmaiseksi)... :p

Kyllä muuten alkaa huomaamaan, että jotkut hormonit ainakin pinnassa on, kun luin Hesarista jonkun jutun ADHD:sta ja aloin itkee. Kävin tytön kanssa katsomassa penkkareita, ja taas itketti... Uaah, mä taidan olla jo menetetty tapaus ku normaalistikin oon itkuiikka... :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82

Yhteistyössä