~LOKAKUUN lapset **2010** toukokuussa <3~

Tänään oli neuvola kaikki kunnossa. Hemppa vähän tippunu ja suositteli syödä vitamiineja ja kävinkin purkin hakemassa. Kaikki muut arvot kohalla ja painoo tullu lisää 2kk:ssa 200g eli hyvin lähtee ja toivotaan etti hirveesti ees tuliskaan.

Tiukuliina89+tintti 15+5
 
Hei!

ISO KIITOS mama-L:lle uudesta pinosta!!!

Ensinäkin KIITOS teille Pikkuprinssi ja mama-L vastauksistanne tohon haamaslääkäri asiaan!! Hamppilassa käyty ja siellä ei näkynyt reikää mut yhden hampaan paikka painoi alahammasta joka aiheutti säryn ja kivun (en ois ikinä ite uskonut että siitä voi niin kipeeksi hammas tulla!) paikkaa hiottiin ja 3 päivän päästä kipu helpotti!

Sit tänään meillä oli suunhoidon iltaneuvola, joka järkättiin ekaa kertaa meidän kunnassa... siellä sai suuhygienistin tarkastuksen kumpikin vanhemmista halutessaan ja suuhygienisti kerto kaikkee suunhoidosta raskauden aikana, sekä kun on pieni vauva ja muutenkin sai paljon hyödyllistä tietoa. Oli tosi hienoo et sellainen oli järjestetty... harmi vaan et siellä oli osanottajia vaan mä miehen kaa ja lisäksi yksi raskaana oleva... sanoivat et voi olla ettei enää tollasta järkätä kun ei tullu enemmän osanottajia...
Mulle tehtii sit vielä suun tarkastus ja kaikki muuten ok mut yksi reikä oli... no mul on lauantaina yksityinen h-lääkäri et saa nähdä mitä sille tehdään...

Onneksi olkoon Tare ja Nappula-10!!!! Onnea myös Puskajussille kissaperheen lisäyksestä!!! =)

Ninnu-87:
Miehet kyllä osaa olla rasittavia...tsemppiä!

Tsemppiä myös Heikulle...aika outo isännöitsijä!!!

Lara: Mistä hankit tukivyön? Olen itekkin harkinnut hankkia...

Zeenalle ja Bubbelille
jaksamista työasioissa...kyllä pistää vihaksi!!!
:hug:

mama-L:
Toivottavasti supistelut helpottavat ja olosi kohenee!!!

Vielä omaa napaa...

Mä olen taas saikulla.. ku maanantaina alkoi töissä se sama vasemmanpuoleinen vatsakipu/krampit mitä aikaisemminkin ollut... kävin lekurilla, katso kohdunsuun joka oli kiinni ja sain tän viikon saikkua... Eilinen päivä oli tosi hyvä ja oireeton mut tää päivä ollut aivan kauhea... vatsa ollut kipeä lähes koko päivän... tossa iltapäivästä äityi siis ihan mahdottomaksi... en voinut oikeen istua, en maata en seistä..piti olla ihan kaksin kerroin...sattu vähän koko mahaan, välillä menkkamaisia kipuja... sit tuli varmaa supisteluja kun kohtu koveni hetkeksi, se ei sinäällään sattunut. Soitin tk:seen, josta sanoivat et soita aamulla neuvolaan... sit soitin kätilökamulle joka käski soitta äitipkl:lle... soitin sit sinne... no, se kätilö ei kuunnellu mua yhtään.. hoki vaan että " on normaalia että asento vaihtaessa tulee pistosmaisia kipua jne jne..." puuh... :kieh: siis ei mulla mitää sellaisia kipuja ollut ja kyllä tiedän että sellaiset normaaleja.. sit se sanoi että sit jos tulee OIKEIN KOVA KIPU niin sit pitää tulla sinne... no mä en jaksanut kuunnella sitä.. siksi sinne soitin koska oli OIKEIN KOVA KIPU... no lepäilin ja sit se meni ohi... vauva liikkuu... en tiedä, näitä kipuja ei olla osattu mulle selittää... ehkä ne joskus menee ohi!

Piti muuten kysyä, että aijotteko mennä vielä rakenneultran lisäksi yksityiselle 4D ultraan? Mä en oikeen tiedä... milloinka siihen kannattais mennä jos menee?!

Tervetuloa uusille! :flower:

Tulipas taas sepustus...

-Kultasiipi & Pikkuruinen Ilmari 17+5
 
Kultasiipi: Sain sen lainaan kaverilta, ei ollut itse edes käyttäny sitä oman raskauden aikana :eek: Alusvaatekaupasta se oli ostettu, Liiviteos tms.
Noi sun kivut kuulostaa tosi ikäviltä! ;( Toivottavasti ne ei tuu takas!!

 
Oon unohtanu kommentoida...

Raskausarvista ja kutinasta: Vanhat kasvuarvet on alkanu venymään uudestaan ja uusiakin on tullut vähän... Arvet on tosin vielä ihan vaaleita/ sinertäviä, mutta isompia eikä punasia ole. (vielä! :D ) Arpia on kyljissä, tisseissä ja reisissä, muutama alaselässä. Mahassa ei vielä yhtään. Rasvaan ihoa pari kolme kertaa päivässä, koska mulla on tosi kuiva iho, melkein atooppinen ja kutina äityy ihan hirveeks jollei rasvaa. Suihkun jälkeen päästä varpaisiin!

Mahan taputtelijoista: Tuttu kävi tänää ja sano, että ihana maha sulla, onpa kasvanu ja kosketteli sitä :eek: Tunsin oloni tosi epämukavaks, ei olla edes niin läheisiä! En kuitenkaan viittiny kommentoida, vaikka oudolta se tuntu... Tähän mennessä kukaan muu, kun lapsen isä ei ole mahaan koskenu. (hyvä niin :D ) Miksköhän jotkut luulee, että raskaanaolevien masuja saa tosta vaan taputella?

KYSYMYS: Monellekko on ulkopuolinen ihminen kommentoinut raskautta?
Tänään semmonen Tiimarin myyjä kysy laskettua aikaa. Se tuntu kivalta, kun kukaan ei aikasemmin oo kommentoinu masua. Kävin tänään terkkarissa terveydenhoitajalla mittauttamassa HB:n, kun olo oli vähän heikko jo muutaman pvn... Se kysy, että onko mulla taipumusta alhaseen hemoglobiiniin, kun haluan mitata? Totesin vaan, että ei, mutta olen raskaana... Terkkari oli vaan, että aijjaa no olisit menny neuvolaan. (en viittiny pelkästään ton takia varata aikaa) Hassua ettei se itte tajunnu et oon, ku piti kertoa :D

Hemoglobiini oli muuten 128! Paljonko teillä muilla on ollut, oletteko joutunu ottamaan lisärautaa? Siitä kai olikin jo juttua, mutta niin... :)
Raskauden alussa mulla oli miehinen 145 :D

Esikoista odottavat: Aijotteko juhlia jo äitienpäivää, vai onko liian "aikaista"?

Lara- ja Nuna rv19+6 (huomenna puoliväli!! :heart: )

(käyn myös syyskuisissa ja nyt oli niin samanlaiset puheet, että kopioin sieltä!)
 
Kylläpäs teillä Zeena ja bubbeli on menny työasiat ikäviksi! En takuulla ees osaa kuvitella, mitä stressiä siitä koette. Voimia teille molemmille!

Kultasiipi, kuulosti ärsyttävälle tuo äitiyspoliklinikan kätilö. Ei tainnu tosiaan tajuta sun asiaa. Toivottavasti sinun vatsakivut hellitäis, eikä ne olis sit kuitenkaan vakavia tai vauvaa vaarantavia!

Mä soittelin tänään niitä kohdunsuun testin ja virtsanäytteen tuloksia. Kaikki oli puhtaita! :) Ei siis supistusten syy ollu ainakaan siellä. Onneks niitä suppareita ei oo nyt niin paljoa ollukaan. Mitäs sinulle mama-L kuuluu? Onko supistuksista saatu selvyyttä?

Eilen masukaveri oli ihanan virkeänä ja tunsin sen liikkeet vähän väliä pitkin päivää. Illalla se oikein villiinty, kun vatkasin kermaa sähkövatkaimella mahan vieressä. :) Sen jälkeen liikkeet väheni kovasti ja tää päivä on ollu tosi hiljasta. Onneks äsken vähän aikaa tuntu useampia peräkkäisiä liikkeitä ja potkuja, niin tiedän pikkuisen olevan hengissä. IHANAA! :heart:


Tatara ja tirriäinen 18+4
 
Äitienpäivästä esikoisen odottajana:
En mitenkään vielä itse ajatellut äitienpäivää viettää, mutta luulenpa että nuo vanhemmat intoilevat jo asiasta minunkin kohdallani. Mennään siis perheen kesken äitienpäivälounaalle sunnuntaina, niin en usko että vältyn tulevien isovanhempien intoilulta.

Jotenkin tuntuu hassulta jo tänä vuonna viettää äitienpäivää, vaavihan on vielä masussa pitkään. =) Mutta, jos joku siitä haluaa minua onnitella niin mukavaltahan sekin tuntuu. :flower:

Nappula-10 16+5
 
Kultasiipi, kivaa palautetta sullekin tullut tosiaan tuolta KSKS:n äitiyspolilta. :kieh: Mä kun soitin sinne ja niistä supistuksista sanoin niin joku kätilöopiskelija vastas ja mietti ensin tosi pitkään, varmaan sen teki mieli sanoa et tuu käyrille tai jotain mut eipä niillä taida kauheesti olla valtuuksia... Sit vaan lopuks sano että "no juttele ton meidän päivystävän gynen kanssa vielä" ja siellä olikin aivan eri meininki. Hoki vaan että "ei elinkelpoinen sikiö, emme tee mitään". Tokas vielä loppuun et "kuule, jos sulla olis rv 24 niin vietäis sua jo piipaa-autolla Kuopioon". Että joo. Mitä h*lvettiä mä tollasella tiedolla teen???! Mulla oli kaikki ihan erittäin hyvin ennen tota puhelua... Tiedän että kohtuni on supistusherkkä ja olisin vaan halunnut yhden minuutin mittasen sisätutkimuksen ja bakteeriviljelyn pissasta. Mutta kun ei.

Soitin sit vielä itku kurkussa tk:lle joka oli ihan pöyristynyt ja pahoittelivat kovasti ettei saanu mua sinne lääkäriin samalle päivälle, mut eilenaamuna kävin sit omalääkärilläni ja kaikki oli oikein hyvin niinkun olin aavistellutkin. Täytyy vaan lepäillä jos supistuksia tulee ja jättää nyt ne isommat nostelut pois jo.

Mut mitä ihmettä ne äpolin tyypit kuvittelee et saavuttaa noilla kommenteilla..? Jos tarkotus oli stressata odottavaa hermoheikkoa äitiä lisää niin siinä kyllä onnistuivat. Kiitos ja aamen.

Kiehun näköjään vieläkin aika paljon... :D En vaan kestä!! Jos olisin sikarikas marssisin joka kerta Mehiläiseen. Vaan kun en ikävä kyllä ole. Verorahoille vastinetta... jep.

Lara- minä aloitin lisäraudan kun humahti 124 -> 111 ja silloinkin söin vaan 1 tabl päivässä koska toi rauta on aiheuttanut mulle aikaisemmin ongelmia mahan toiminnan kanssa... 125 on perinteisesti sellanen "anemian raja" mutta raskaanaolevalle vielä ihan hyvä hemppa. Mulla ei nouse ton yli edes normaalisti... Tietty jos on noinkin kova kuin 145 ja sit yhtäkkiä tippuu 128 niin voi tuntua aluksi oudolta ja "tyhjäpäiseltä" niinsanotusti... Sähän voit soittaa neuvolaan ja kysästä! Mulle vaan sano terkka heti kun nous takas tuohon 124 se hemppa et lopeta se rauta nyt.

Nyt täytyy lähtee puurohommiin, koitan keretä listan jossain välissä! Soronoo! :heart:

mama-L & Beby 18+3
 
Mun hemoglobiini oli alussa 151 ja eilen 92 :eek: Piti käydä labrassa kokeissa et onko se oikeesti noin alhanen. Saas nähä koska saan vastauksen. Eilen alotin syömään Retafer 100mg 2 tbl päivässä.

t 77 ja asukki 17+3
 
Moi!

Kiitos Lara- , Tatara ja mama-L tuesta noissa kipuasioissa!

Joo siis toi KSKS:n äitipkl on just sitä mitä olen kuullutkin, siis ihan tosi törkeetä kotelua suakin kohtaan mama-L!!!! Uskomatonta! Siis miten kukaan tollasta kehtaa kellekkään sanoa!! Huhuh... Mua rupes kanssa itkettää sen soiton jälkee kun ite olin huolissani ja se täti ei ees kuunnellu... parasta oli se et se kysy siihen alkuun et "siis ootko sä raskaana?!" NO EN TIETENKÄÄ, miksi mä muuten äitipkl:lle soitan!!!!??? Voiko sinne ees muut soittaa!!!!!?... Just... no ne on varmaa niin väsyneitä työhönsä vaikka se ei todellakaan ole mikään selitys...! Hyvä kuitenkin et sulla mama-L saatiin asia tutkittua, nyt lepäilet =)

Tatara:
hyvä et sullakin asiat kunnossa!

Lara-:
Kiitos vinkistä tossa tukivyössä...vois käydä vaikka ettii alusvaatekaupoista jos löytyisi! Mulla vatsaa taputellut "ulkopuolisista" Kaverin poikaystävä mut se ei haitannut kun se on sillai tuttu...mut outoo olisi jos joku tuntematon taputtelisi....
Mulla Hb oli viimeksi 120.. ei kovin korkee... sullakin toi arvo voi pudota jos jo nyt pudonnut 145:stä... mut onneksi sitä neuvolassa seurataan ja toivotaan ettei putoa!

Soitin nyt sit tänään sinne neuvolaan tosta eilisestä kipukohatuksesta koska siihen liitty niitä supistuksia.. no siellä vastasi opiskelija joka oli kylläkin tosi mukava ja pätevä... teki sen mun terkkarin puolesta tän päivän... Se sano just sen et kivuttomat supistuset normeja mut kun kuuli tästä mun "kiputaustasta" niin kysy joltai toiselta terkalta jonka kanssa ne tosi kauan "suunnnitteli" mun kohtaloa ja antoi sit huomiseksi lääkärille ajan... suosittelivat et olisi vielä hyvä käydä... no tiedän ettei se mun lääkäri varmaa sen kummempaa tee kun ei aikaisemminkaa oo tehnyt ja kun tätä on jo tutkittu mut meen nyt kuitenkin huomenna...saa sit nähdä...

Silloin ku teitä supistaa sillai normaalisti niin tuntuuko se teistä joskus myös "kiristävältä"????Ku mulla ne supistukset välillä kiristää... tai miten sen sanois... siis ei sinäällään satu mut siitä tiedän et supistaa... ja toki myös siitä että maha kovettuu...

Kivaa päivää... toivottavasti aurinko paistaa joka paikassa =)

-Kultasiipi & Pikku-Ilmari 17+6
 
Heippa!

Eli eilen oli neuvola th+lääk. ja tietysti oli tuplabuukkaus eli kiirettä piti... Terveydenhoitajaopiskelija otti painon ja verenpaineen ja tikutti virtsan ja sit lääkäri teki sisätutkimuksen ja kokeili kohdun ja kuunteli sydän ääniä semmoset 5sekunttia..huh huh!
Paljon ei jääny käteen muuta kun kaikki ok! Hyvä niin!! Lääkäri viel sano et kohdunsuu tiukasti kiinni vaikka vois olla sormelle auki kun on jo kolmas raskaus/5vuotta. Niin ja paino oli pudonnu 900g mut se on vaan hyvä kun ylimäärästä on ja oon voinu ihan hyvin!!!
Mutta onneksi seuraava neuvola onkin jo 31.päivä ja sillon pitäis olla ihan oma terveydenhoitaja paikalla!! Oon niin tyytyväinen kun muutettiin takas tänne senkin takia kun neuvolassa käydään 4viikon välein vaik on jo kolmas raskaus!! Edellisellä paikkakunnalla alussa vaan kahden/kolmenkuukauden välein ja lopussakin vaan jokatoinen viikko just kerkesin käydä synnytystapatarkastuksessa perjantaina kun synnytin sunnuntaina viikolla 38...säästöjä säästöjä... Puhuin tästä edellisellä kerralla oman th:n kanssa ja sano et ei raskauksien määrät voi määrätä sitä kuinka usein neuvolaan pääsee vaikka kaikki olis aikasemmin menny hyvin niin joka raskaus on omanlaisensa!! :)

Hempasta luvut on aina yksilöllisiä joten ei kannata verrata niitä toisten lukuihin! Esimerkiksi mulle 120 on hyvä arvo ja rauta on alotettu vasta kun on lähempänä 100.. sittekin varovasti koska vatsa ei tykkää(ripulia) eli 1tab./jokatoinenpäivä!
Edellisellä kerralla mulla oli huimat 134 ei oo koska ollu niin korkee ,mut hyvä vaan koska en syö mitää ravintolisiä vaan ihan ruokavaliolla saavutettu! :)
Kenelläkään muulla jo laskimovaivoja/"suonenvetoja"? mulla siis on jo vaikka viikkoja vasta 14 etenkin vasemmassa pohkeessa ja taipeessa... saa nähä tuleeko oikein kärsimysten kesä... :| Ekassa raskaudessa ei mitään ja tokassakin tulivat vasta viikkojen 25 jälkeen...

Ezziina ja RK 14+3
 
mama-L: Mulla on laskenu toi hemppa tasasesti 145, 143, 132 ja nyt 128 ja on kuulemma vielä ihan hyvä. Joku 110 on on niinku jo "huono". Se terkkari sano, ku kysyin et jos olis laskenu ku viimeks kolme viikkoa sitten mitattiin, että ei kuulemma voi laskea niin nopeesti?
Koita jaksaa noitten "ammattilaisten" kanssa, mäkin olen saanu pari kertaa tosi masentavia kommentteja niiltä... Missä se empatia? :kieh:

Kultasiipi: Noita tukivöitä oli esim huutiksessa edullisesti! Suosittelen kyllä :)
Mulla välillä sellaset normaalit harjotussupparit kiristää, tuntuu vähän inhottavalta... Välillä maha kovettuu ihan ettei huomaa, ja välillä on sitä kiristystä. Välillä sattuu ;D Mutta se on sitten vaan minä... :)

Ezziina: Mulla ei ole suomnenvetoja, mutta olen saanut suonikohjuna jo monta viikkoa! Ei tarvii olla jaloillaan ku pari tuntia ni jalat turpoo ja noita tulee.. :( Ei oo kovin kauniita...

Lara- ja Nuna rv 20+0 JiPPII <3
 
Lara- sellanen vinkki vielä et C-vitamiini edesauttaa raudan imeytymistä ruoasta eli sitrushedelmiä syömään. =) Ja maito/kalkkivalmisteet taas hidastaa... eli rauta ja kalsium kannattaa nauttia eri aikaan päivästä jos syö vaikka jotain tabuja. Mä syön sitä Multitabsin raskaus-valmistetta ja otan aina sen 2 tabl illalla ihan viimeiseksi enkä vedä enää mitään maitotuotteita kun tuossakin on rautaa jonninverran...
 
Alkuperäinen kirjoittaja mama-L:
Lara- sellanen vinkki vielä et C-vitamiini edesauttaa raudan imeytymistä ruoasta eli sitrushedelmiä syömään. =) Ja maito/kalkkivalmisteet taas hidastaa... eli rauta ja kalsium kannattaa nauttia eri aikaan päivästä jos syö vaikka jotain tabuja. Mä syön sitä Multitabsin raskaus-valmistetta ja otan aina sen 2 tabl illalla ihan viimeiseksi enkä vedä enää mitään maitotuotteita kun tuossakin on rautaa jonninverran...
Hei kiitti kun muistutit! Mä lopetin noi vitamiinit joskus rv14..
Mä juon maitoa vaan, enkä toistaseks ota mitään purkista :D
Mutta nyt ostamaan sitten jotai mandariineja! ;)
 
Voi että miten törkeitä kätilöitä teiän tielle on sattunu! Mulla onneks ollu tosi ihania ainakin vielä tähän mennessä kaikki joiden kanssa oon asioinu (eli np-ultra ja lv-punktio :D). Ja oonki kyllä sitä mieltä että jos jossain ammatissa ni kätilön ammatissa täytyis löytyy ihmiseltä empatiaa ja tilannetajua!!

Mulla kans huomenna alkaa 5. raskauskuukausi niinku bubbelilla tänään, hui! Ja itseasiassa tänään ekaa kertaa huomasin, että mun maha kasvaa! Viides kuukausi siis mullakin se virstanpylväs ;)

Meinasin pyörtyä tänään töissä ku jouduin koko päivän olee saunavuorossa (oon vanhainkodissa töissä koulun ohella). Oli pakko mennä ulos haukkaamaan happea tai oisin kuukahtanu just siihen paikkaan. Iski tajuton hiki päälle ja menin kuulemma ihan valkoseks. Että siihe malliin jatkossa sitte saavat pistää mulle noita vuoroja... Ei oo ikinä ennen ollu mitää ongelmii kyseisen duunin kanssa, ees kesähelteillä. Siinä samalla sit kerroin ekalle työkaverilleki uutisen, ku oli huolissaan olostani. Saa nähä leviikö sana kulovalkeen tavoin ;)
 
:wave:

Lara- Joko sulla on ollu rakenneultra?
Mitä muuten tykkäät tosta Hämeenlinnasta?

Tare Voi vitsit! Toivottavasti sulla vähenee saunottamiset!

Mä en muuten ees ikinä tiedä noista kuukausista :D Viides jo :))

bubbeli 16+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja bubbeli:
:wave:

Lara- Joko sulla on ollu rakenneultra?
Mitä muuten tykkäät tosta Hämeenlinnasta?

Tare Voi vitsit! Toivottavasti sulla vähenee saunottamiset!

Mä en muuten ees ikinä tiedä noista kuukausista :D Viides jo :))

bubbeli 16+0
Maanantaina. Ei me käydä Hämeenlinnassa! :)
Synnyttämään meen sinne ja toivottavasti käyn siellä enne sitä edes kerran, että tietää mihin on menossa... Meillä on täällä käpykylässä oma äitiyspoli, muttei synnäriä...

Jaat kato viikon neljällä ni saat kuukauden :D Oot nyt tasan neljä kk, eli alotit viidennen... :) Mulla alko jo kuus :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lara--:
Alkuperäinen kirjoittaja bubbeli:
:wave:

Lara- Joko sulla on ollu rakenneultra?
Mitä muuten tykkäät tosta Hämeenlinnasta?

Tare Voi vitsit! Toivottavasti sulla vähenee saunottamiset!

Mä en muuten ees ikinä tiedä noista kuukausista :D Viides jo :))

bubbeli 16+0
Maanantaina. Ei me käydä Hämeenlinnassa! :)
Synnyttämään meen sinne ja toivottavasti käyn siellä enne sitä edes kerran, että tietää mihin on menossa... Meillä on täällä käpykylässä oma äitiyspoli, muttei synnäriä...

Jaat kato viikon neljällä ni saat kuukauden :D Oot nyt tasan neljä kk, eli alotit viidennen... :) Mulla alko jo kuus :eek:
:eek: Ei kai sitä noin voi laskea? Vai lasketaanko? En kyllä ole ikinä ollut itse kärryillä kuukausien laskemisesta kun neuvolassa, synnärillä ja kaverien kesken puhutaan aina viikoista... Aina joskus joku lapseton kysyy monennellako kuulla olen ja en osaa vastata, heh :ashamed: :D .

Mutta siis jos se noin lasketaan, niin sittenhän se viimeinen 36-40 on jo kymmenes kuukausi ja kaikki la:n ylittävät päivät jo yhdettätoista kuuta, eikös? En ole kyllä koskaan kuullut/telkkarisarjoissakaan nähnyt kenenkään sanovan olevansa kymmenennellä tai yhdennellätoista kuulla raskaana, kyllä se yhdeksäs kuukausi on aina meinannut jo ihan loppumetrejä ja sehän olis tolla laskutavalla vasta vkot 32-36...

Jaja 15+0 POKSISTA :heart: !
 
Niin joo, taitaakin olla niin ( ainakin tän laskurin mukaan http://www.kampanjat.net/raskauslaskuri/ ) että 16+0-16+6 on vielä 4. raskauskuukautta! Ja sit 17+0 alkaa viides, joten pitää vielä viikko vartoo ;)

bubbeli, mä käyn kans K-Hks'n äitipolilla. Mitä oot tykänny?

 
bubbelille kiitos kans rohkaisevista sanoista.

tänään käytiin taas synnärillä. aamulla alkoi taas vuoto. ja hematooma ei ollut pienentynyt päin vastoin. nyt saa sitten olla sydän syrjällään et mitä tuleman pitää :(
sairaslomaa sitten lisää ja kontrolli kahden viikon päähän ja lääkäri vähän meinasi että sittenkin sairasloma jatkuu..
olisivat ottaneet osastolle mutta vakuutin että saan kotona levättyä. en tiedä onko se totta mut parempi mun on kotona olla kuin sairaalassa.

aavis 15+6
 
Heippa taas!

Meillä ollaan jälleen sairasteltu ja olen vain lukenut teidän jutut mutta en ole jaksanut kirjoittaa! Meilä valvotaan niin paljon yöllä :/

RAKAS TÄYTTI TÄNÄÄN 1.v :heart: :heart:
Aika menee niin nopeasti vastahan mä sitä puskin ulos :heart:

Kävin tänään lastentarvikkeessa ja käyn huomenna vaihtamassa meijän vaunut eri värisiks :) ostin mustat vaunut sillon ja nyt sinne oli tullu musta limet niin haluun ne :) Saan onneks vaihtaa ne koska en oo käyttänyt niit tuplia vielä :D Sanoin myyjällekkin että syksyllä vasta on vauva tulossa niin ei ole oikein tarvetta ollut vielä.

Facebookista voi laittaa mulle yksäriä. joku sitä oli kysellyt!

jaja78 Raskaushan kestää loppujen lopuks 10 kuukautta..

Huomenna on esikoisen 1 vuotis neuvola niin pääsen purkaamaan omiakin juttuja sinne :)

Mä oon niin kypsänä anoppiin! Kuulin just et se on sillon sanonu kun olen esikoista ruvennut odottamaan että voi sen lapsi (siis mun mies) parka kun se ei vielä lasta halua! Tekis mieli mennä sille sanoo et eiköhän kaksi aikuista ihmistä tiedä mitä tapahtuu kun ei käytä ehkäisyä! Arsyttävää kun meillä on molemmat ollut suunniteltuja sillee et tulee jos on tullakseen ja kaikki luulee et ne on kummatki jotain vahinko lapsia! aaarrrrgggg!! Ja muutenkin oon niin kypsä siihen miten mun miehen pitää nuoleskella sen äitiä! Otettiin siitä tänään just yhteen kun se ei osaa sanoa äitilleen mitään vastaa ja mä taas sanon sille kaiken suoraa mua ei haittaa jos se siitä loukkaantuu jos sanon et en oikein tykkää jostain ruuasta!

Nyt syömään jätskiä ja sit saa mennäkki nukkuu jo :)

Pikku prinssi ja vaavi 15+6
 
No hitto vieköön, kyllä ne näin näyttää menevän nämä kuukaudet, niin kuin Lara- tiesi

http://www.vauvat.net/kuukaudet.htm

Tämä oli uutta mulle! Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää ja niin päin pois :)

Toivottavasti en itse joudu sille yhdennelletoista kuukaudelle (rv 40+), se kuulostaa hurjalta ;) :whistle: :saint: vitsi, vitsi...

Olen siis aina ajatellut, että silloin kun puhutaan raskauskuukausista, niin tarkoitetaan kalenterikuukausia (siis lähinnä puhekielessä ) ja virallisesti käytetään sitten noita raskausviikkoja (kliinisiin tarkoituksiin, tk ja sairaala). Laskettu aikahan määritetään viimeisten kk alkamispäivästä 40 viikkoa tai 9 (kalenteri)kuukautta ja 7 päivää, eli siinä mielessä tuo yhdeksäs kuukausi puhekielessä usein tarkoittaa ihan loppumetrejä, mutta näköjään virallisesti vasta viikkoja 33-36.
 
Heips Kukkuu !!

Tulin vaan POKSUMAAN tänään 15+0 jee !!

Niin ja vähän myös leuhkimaan että Huomenna tulee mun vanhemmat ja sisko tänne. Lauantaina lähdetään 4pvää Varsovaan ! Siitä suoraan Mummilaan joten ollaan reissun päällä yhteensä 2viikkoa =)

Parina päivänä ollut havaittavissa ylämahan turvotusta (ihan ku kohtu kasvais navan yläpuolella..) sitte niinkö nestehukka olo vaiks juon paljon ja yleisesti väsynyt, saamaton olo.
Kyllähän tuota elinvoimaa ja energiaa olikin pari päivää pahoinvoinnin loppumisen jälkeen!
Eli mitä nää oireet nyt sit on?
Onko muilla Ylämahan turvotusta?

Kultasiipi kyseli supistuksista, niin kyllä ne tuntuu että kiristää ja niiden ns. kuuluukin kiristää. Joillakin on enemmän tai vähemmän supistusherkkä kohtu mut niin kauaa ku supistukset ei satu, ei joudu "hengittelemään" ni ei oo syytä huoleen!
Meikä ku ei oo ikinä supistellu ku lääkkeiden voimalla, ni paha sanoa ;)

Paljo tänne on tullu tekstiä enkä jaksakaa lukea kaikkea..
Kiva kuulla että kaikilla on asiat hyvin ja raskaus menee kepoisesti!

Aava Olivia, harmi tuo sinun hematooma vaiva! Mulla on yks tuttava joka odottaa ihan alussa kaksosia. Hänellä kans hematooma kasvaa kasvamistaan ja ollu vkosta 6 asti sairaslomalla.. ei saa kun vessassa käydä. Hänelle oli sanottu, että noin alussa ku hematooma on itse isompi kuin sikiöt niin on riski jos se lähtee vuotamaan kokonaisena hyytymänä, mutta sinun kohdallasi tuota vaaraa ei enää pitäisi olla koska vauva on jo "iso" ja kiinnittynyt kunnolla! Toisella kaverilla oli taannoin hematooma ihan loppuraskauteen asti ja tuli istukan mukana vasta ulos! Terve poika syntyi <3
Joten lepäile rauhassa !

Hullua kun jollain on jo raskaus puolivälissä, kyllä mekin täältä perässä tullaan =)
varasin just tänään rakenne ultran ja sain sen kesäkuun puoliväliin, jee!

Nauttikaa kasvavista massuissanne, tää mama lähtee nukkuu jotta jaksaa huomenna suorittaa 2vkon pakkailut loppuun =)

Minä ja pikkuVoike 15+0 kertaalleen vielä :heart: :heart: :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jaja78:
No hitto vieköön, kyllä ne näin näyttää menevän nämä kuukaudet, niin kuin Lara- tiesi

http://www.vauvat.net/kuukaudet.htm

Tämä oli uutta mulle! Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää ja niin päin pois :)

Toivottavasti en itse joudu sille yhdennelletoista kuukaudelle (rv 40+), se kuulostaa hurjalta ;) :whistle: :saint: vitsi, vitsi...

Olen siis aina ajatellut, että silloin kun puhutaan raskauskuukausista, niin tarkoitetaan kalenterikuukausia (siis lähinnä puhekielessä ) ja virallisesti käytetään sitten noita raskausviikkoja (kliinisiin tarkoituksiin, tk ja sairaala). Laskettu aikahan määritetään viimeisten kk alkamispäivästä 40 viikkoa tai 9 (kalenteri)kuukautta ja 7 päivää, eli siinä mielessä tuo yhdeksäs kuukausi puhekielessä usein tarkoittaa ihan loppumetrejä, mutta näköjään virallisesti vasta viikkoja 33-36.
Hyvä, ehdin jo huolestua :D
Minusta asia on päivän selvä, koska olen aina tiennyt, että raskaus on 10kk eikä 9kk ... Enkä puhekielessä ja muutenkin käytetään 9 kuukautta, koska kaksi ekaa viikkoa raskaudesta ei ole oikeasti raskautta...?
Aatelkaa, kun on se lehtikin, 9 kuukautta... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tare:
Niin joo, taitaakin olla niin ( ainakin tän laskurin mukaan http://www.kampanjat.net/raskauslaskuri/ ) että 16+0-16+6 on vielä 4. raskauskuukautta! Ja sit 17+0 alkaa viides, joten pitää vielä viikko vartoo ;)

bubbeli, mä käyn kans K-Hks'n äitipolilla. Mitä oot tykänny?
Viikoista ilmoitetaan kuluvana viikkona eli olen 20+0 joka on ensimmäinen päivä 21 raskausviikkoa. Toi laskuri ilmottaa kuukaudet jo kuluneina kuukausina, siks siinä on viikon heitto. Jos laskee kuukaudetkin kuluvana kuukautena niin mulla alko tänään kuudes kuukausi, jos tolla laskurin tavalla, niin viides jatkuu vielä viikon.

Tajusko kukaan?

Tare ja bubbeli: Missä asutte? Mun synnäri on kans K-HKS...
Mutta käyn äpolilla tosiaan täällä pikkukylässä...
 

Yhteistyössä