Ymmärtääkö siis kukaan paljonko tuhoa ulkokissat tekee luonnolle?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tyypillisimpiä lemmikistä ihmiseen tarttuvia tauteja ovat kissasta tarttuva toksoplasmoosi


Yleisin toksoplasmoosin muoto on pelkkä yleinen kuumeeton imusolmukkeiden suureneminen. Myös nielurisat voivat turvota ja kipeytyä; nekin ovat imukudosta. Tavallisimmat yleisoireet ovat kuumeilu, yöhikoilu, väsymys ja lihassäryt.

Toksoplasmoosin vakavimmat mutta harvinaisimmat muodot ovat keuhkokuume ja aivotulehdus
 
vierailija
Jotenkin ymmärrän apn vihan kissoja kohtaan koska itse vihaan kyitä ja tapan ne. Telotettuja on kertynyt vuosien aikana kymmenittäin.
Turha hänenkään on kysyä koska muuta keinoa ei ole kuin irtokissojen tappaminen
On kyllä joku jo mainitsikin lintujen talviruokinnan tärkeyden. Meillä meni talven aikana 75 kg auringonkukan siemeniä ja 25 kg pähkinöitä. Kannatti sillä ruokintapaikalla vierailevat tinttien, tikkojen, varpusten lisäksi kolme pähkinähakkia ja tänä keväänä harvinaisempi taviokuurna.
Kunnollisia metallilevyllä suojattuja linnunpönttöjä on kymmenkunta, jotka siivotaan syksyisin. Meillä lintuja verottavat varpushaukat ja nuolihaukat. Merikotka vieraili viime syksynä mutta oli ilmeisesti vain muuttomatkalla (osa muuttaa).
 
vierailija
Jotenkin ymmärrän apn vihan kissoja kohtaan koska itse vihaan kyitä ja tapan ne. Telotettuja on kertynyt vuosien aikana kymmenittäin.

On kyllä joku jo mainitsikin lintujen talviruokinnan tärkeyden. Meillä meni talven aikana 75 kg auringonkukan siemeniä ja 25 kg pähkinöitä. Kannatti sillä ruokintapaikalla vierailevat tinttien, tikkojen, varpusten lisäksi kolme pähkinähakkia ja tänä keväänä harvinaisempi taviokuurna.
Kunnollisia metallilevyllä suojattuja linnunpönttöjä on kymmenkunta, jotka siivotaan syksyisin. Meillä lintuja verottavat varpushaukat ja nuolihaukat. Merikotka vieraili viime syksynä mutta oli ilmeisesti vain muuttomatkalla (osa muuttaa).
Niin... lintujen ruokkiminen ei kuulemma ole pelkästään hyvä juttu vaan vääristää lintujen välistä kilpailua
 
vierailija
Tuo viimeinen virke on se pahin skenaario.
"Tartuntariskissä olevia varten Suomeen on hankittu EU:n yhteishankinnan kautta 20 000 annosta lintuinfluenssarokotetta. Määrä riittää 10 000 ihmisen rokottamiseen kahdella annoksella.

Lintuinfluenssarokotuksilla pyritään suojaamaan lintuinfluenssan tartuntariskissä olevia viruksen aiheuttamalta vakavalta taudilta.

Lisäksi tavoitteena on estää tilanne, jossa lintuinfluenssavirus tarttuisi ihmiseen samaan aikaan kausi-influenssaviruksen kanssa, mikä voisi mahdollistaa uuden virustyypin synnyn. "
 
vierailija
Kaukaa haettu juttu. Talvisin löytyi ennen ruokintoja parhaiten ravintoa aarniometsistä ja vanhoista kuusikoista. Niitä ei nyt enää oikeastaan ole, niin onhan ihmisen autettava ruokkimalla.

Ja irtokissoja tappamalla!
Sinä kasvatat populaatiota ruokkimalla ja minun kissani sitten harventaa sitä ylisuurta populaatiota. Pysyy hyvä balanssi. Irtokissan tappaminen on muuten laitonta. Ei sillä että se sinua mitenkään haittaisi, mutta kertoo kyllä siitä miten huteralla jakkaralla kuviteltu moraalinen ylemmyytesi lepää.
 
vierailija
"Toksoplasma-alkueläimiä voi olla useiden nisäkkäiden kudoksissa. Tartunta saadaan yleisimmin huonosti kypsennetystä sian-, lampaan- tai naudanlihasta, jossa on toksoplasman kystamuotoja."
 
vierailija
Sinä kasvatat populaatiota ruokkimalla ja minun kissani sitten harventaa sitä ylisuurta populaatiota. Pysyy hyvä balanssi. Irtokissan tappaminen on muuten laitonta. Ei sillä että se sinua mitenkään haittaisi, mutta kertoo kyllä siitä miten huteralla jakkaralla kuviteltu moraalinen ylemmyytesi lepää.
Vieraslajit kuten kissa eivät ole tasapainon säätelijöitä.

Laitonta on myös kissojen tekemä saalistus ja jokaisen rauhoitetun lajin kuolema. Olet korvausvelvollinen jokaisesta!

Alkuperäislajina tasapainotan paikallista irtokissamäärää minimiin. Toivottavasti ollaan naapureita 😎 🙀☠
 
vierailija
Maatuu se kuollut lintukin, mutta se nyt ei ole tässä pointti. Suomessa on todella paljon enemmän koiria (=susia) kuin maan luontainen kantokyky olisi ja niiden paskat ovat täysin keinotekoinen ulkoa tuleva rasite tälle ekosysteemille. Puhumattakaan siitä, että jokainen koira vastaa ilmastopäästöiltään isoa katumaasturia. Että luonnonystävien pitäisi kyllä olla aiheesta kiinnostuneita.
Ei v..u oikeesti... :D Mä uskallan väittää, että ne kaikki muovit, nikotiinipussit ym roskat on paljon vaarallisempia tälle ekosysteemille tuolla tienpientareilla, kun koiranpaska. Koiranpaskasta jaksetaan jauhaa loputtomiin, mutta kukaan ei vingu siitä, että ihmiset heittelee luontoon ties mitä vaarallisempaa paskaa. Vähän on suhteellisuudentaju nyt hukassa.
 
vierailija
Ei v..u oikeesti... Mä uskallan väittää, että ne kaikki muovit, nikotiinipussit ym roskat on paljon vaarallisempia tälle ekosysteemille tuolla tienpientareilla, kun koiranpaska. Koiranpaskasta jaksetaan jauhaa loputtomiin, mutta kukaan ei vingu siitä, että ihmiset heittelee luontoon ties mitä vaarallisempaa paskaa. Vähän on suhteellisuudentaju nyt hukassa.
Laita ihmeessä muovit ja tumpit roskikseen, äläkä heitä niitä luontoon!


Miksi koirankakka ei ole niin paha, kuin ihmisen? Kaipa sitä vois alkaa itsekin laskettelemaan luontoon tyytyväisenä. 🤔
 
vierailija
Laita ihmeessä muovit ja tumpit roskikseen, äläkä heitä niitä luontoon!


Miksi koirankakka ei ole niin paha, kuin ihmisen? Kaipa sitä vois alkaa itsekin laskettelemaan luontoon tyytyväisenä.
- Missä kohtaa kirjoitin, että minä heitän ne roskat sinne? Opettele lukemaan.
- Tiedän kyllä koiranpaskan riskit, mutta kuka käskee kulkea pitkin pientareita ja ojanpohjia?
- Koirat ei yleensä osaa käyttään sisävessaa, joten ne lajityypillisesti tekee tarpeensa ulos, kuten "esi-isänsä", eli sudet. Mun puolesta saat vääntää torttus sinne ojan pohjalle, ei haittaa, kun en siellä kävelekään.
 
vierailija
Ei v..u oikeesti... :D Mä uskallan väittää, että ne kaikki muovit, nikotiinipussit ym roskat on paljon vaarallisempia tälle ekosysteemille tuolla tienpientareilla, kun koiranpaska. Koiranpaskasta jaksetaan jauhaa loputtomiin, mutta kukaan ei vingu siitä, että ihmiset heittelee luontoon ties mitä vaarallisempaa paskaa. Vähän on suhteellisuudentaju nyt hukassa.
Yleensä ihan samat ihmiset kyllä vinkuvat muovista ja tupakantumpeista. En ole ainakaan koskaan tavannut ihmistä, jolle roskaaminen olisi ok, mutta koiranpaska aiheuttaisi hepulin. Sen sijaan luulen, että ne paskan jättäjät ovat todennäköisemmin myös roskaajia hälläväliä-asenteineen.
 
vierailija
Kuulkaas nyt maallikot!

LINTUINFLUENSSA ON JÄLLEEN KERRAN IHMISEN AIKAANSAAMA ONGELMA.

TEHOTUOTANTOA KAUKOIDÄSSÄ JOSSA SIIPIKARJA ON HÄKEISSÄ KALANKASVATTAMOIDEN YLLÄ. NE KAKKIVAT VETEEN JA KALAT SYÖ TARKOITUKSELLA NE ULOSTEET. SÄÄSTÖÄ NÄÄS SEKIN!

JOTAIN KAKKAA JÄÄ AINA YLI JA SITTEN SIELLÄ UI VAPAANA OLEVIA SORSALINTUJA JOTKA SYÖ SAASTUNEEN VEDEN VESIKASVEJA.

JA SE ON SITTEN SIINÄ. TAUDIT LEVIÄÄ LINTUPOPULAATIOISTA IHMISIIN.

OLKAA NIIN HYVÄT JA VASSAKUU.

JA KÄRSIKÄÄ SIINÄ SIVUSSA KUN OMA LAJINNE AIKAANSAI SEN ONGELMAN.

JA ROKOTTEIDEN VALMISTAJAT KIITTÄVÄT SADOISTA JA TUHANSISTA LISÄMILJARDEISTA RAHAKONTEISSAAN. AINA MAHTUU KUN TILATAAN KONTTEJA LISÄÄ 😁
 
vierailija
Ei v..u oikeesti... Mä uskallan väittää, että ne kaikki muovit, nikotiinipussit ym roskat on paljon vaarallisempia tälle ekosysteemille tuolla tienpientareilla, kun koiranpaska. Koiranpaskasta jaksetaan jauhaa loputtomiin, mutta kukaan ei vingu siitä, että ihmiset heittelee luontoon ties mitä vaarallisempaa paskaa. Vähän on suhteellisuudentaju nyt hukassa.
Sanos muuta. Suomessa paljon mutta sit kun käy vaikkapa Indonesiassa Balilla näkee järkyttävää roinaa luonto täynnä. Ja se ihana meri! Kaikki muovi ja roska pyörii siellä ja ajautuu rannoille. Ei pystynyt nauttimaan lomasta täysillä kun teki niin pahaa. Ja nää paikalliset vielä vetää röökiä kuin hullut ja kaikki myrkkystumpit hiekassa. Jokainen matka saa voimaan pahoin kun näen sen sotkun ja tuhon mitä ihminen tekee.

Summa summarum, mielestäni ongelma ollaan me ihmiset. Meitä on liikaa maailmassa ja vielä sotketaan luonto, soditaan, ylikulutetaan. Tämä on kestämätöntä.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä