Lokakuun 06 äitejä 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Airi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomenta vaan,
meilläkin mies haluaa lähteä mukaan heti ekaan neuvolaan (8.3). Kait tämä juttu konkretisoituu jotenkin paremmin miehellekin kun oikein terveydenhoitaja siitä puhuu :) Mies myöntää ettei voi kuvitellakaan miltä minusta tuntuu, ja se on kyllä totta! Ah, näitä oireita..
Taika, tasan 7

Vähän ristiriitaista huomenta täältä tällä kertaa!

Eilen neuvolantäti soitti ja sanoi että tulehdusarvot olivat olleet koholla ja pitää hakea antibioottikuuri. No en siinä säikähdyksissäni saanut edes kysyttyä että mikä tulehdus ja missä, mutta reseptistä sitten näin että virtsatientulehdus. Oireita ei kyllä ole minkäänlaisia, mutta kai se voi olla oireettomanakin?

No sitten iltapäivällä alkoi myös tuhruvuoto. Ei punaista verta ainakaan toistaiseksi, mutta surkea olo tuli. Ehkä se on vanhojen kuukautisten kaikuja, ajankohta ainakin sopisi, tai sitten johtuu siitä tulehduksesta.

Vähän surkeana,
Bahama

täällä ""oireilu"" jatkuu. muuten loisto kunto, mutta VÄSYTTÄÄ. Lähes 9 h yöunet ja edelleen säsyttää. joka päivä olen ottanut päikkärit ja väsyttää aina vaan.

Meillä mies tulee neuvolaan jos ehtii. ultrasta en vielä tiedä..oli tulossa mutta kun kuuli että tehdään alakautta niin alkoi epäileen..kyseessä kun on mieslääkäri ja miehen mielestä se ei ole ihan normaalia...ymmärtää kyllä että kyseessä on lääkäri, mutta mies, joka tykseen katselee naisten pimperoita.. ei normaalia..! Toivon kuitenkin , että on rohkea ja tulee mukaan.

Airi 6+4

Ja bahamalle. Älä vielä masennu. Katso ihan rauhassa pari päivää. Se pieni tuhruvuoto voi olla ihan vaaratontakin.. itse sen kokeneena voin todeta. Meillä tuhrua tuli seksin jälkeen.

Airi

Taikalle:
vaikka se äippäraha ynnä muut kelan etuudet tuntuu kovin pieneltä, niin veroprosenttia pienentämällä käteen jää melki sama summa ku oisit töissä.
Mulla oli töissä vero% 26 ja kun jäin äitiyslomalle, lasketin vero% uudestaan ja se olikin sitten 16%! Käteen jäi 100e vähemmän mitä palkasta. Sitten kun menin taas töihin niin nostin prosenttia. Tuolla konstilla palautuksiakin tuli 200e :)

Moikka!

Miten ikävää, Nipsu, että tipuit ketjusta... =( Jos jaksat, niin kerro vielä miten oikein kävi - ihan pari päivää sittenhän vielä kirjoitit raskausoireista. Vaikka eihän se mikään tae ole... Toivottavasti palaat odotuspuolelle pian!

Meillä mies tulee mukaan ekaan neuvolaan jo siksi että samalla on tytön 1-vuotistarkastus, joten häntä pitää vahtia mun veri- ja virtsakokeiden aikana. Ultriinkin mies tulee mahdollisuuksien mukaan - tosin nyt hän on täyspäivätöissä, toisin kuin esikoista odotellessa.

Ultra on _ehdottomasti_ kokemisen arvoinen tapahtuma! Meillä np-ultra teki raskaudesta paljon todellisemman, sillä kumpikaan ei olisi uskonut että vauva on niin ""valmiin"" näköinen jo rv 12. Oli myös ihanaa kuulla että kaikki oli hyvin. Alakautta tehtävä ultra valmistaa miestä tulevaan synnytykseen, sekä mahdollisiin muihin alatietutkimuksiin mitä hän saattaa vaimokkeen raskauden aikana joutua näkemään.

Suosittelen miehen ottamista mukaan myös ekaan neuvolaan, sillä varsinkin esikoistaan odottaville tietopaketti on tuhti ja puolet unohtuu kotimatkalla. Ylimääräinen korvapari on siis tervetullut! Siten mies myös näkee millainen paikka neuvola on ja millainen terkkari vaimokkeelle on osunut.

Viikonloppuna todennäköisesti kerrotaan vanhemmillemme tulevasta pikkukakkosesta. Oma äitini tietää jo että olemme ainakin keskustelleet asiasta, mutta appivanhemmille taitaa olla tulossa iso mutta iloinen yllätys. Oon ollut todella onnekas appivanhempieni suhteen, ovat tosi lapsirakkaita ja innokkaita lapsenvahteja. Jos tämä raskaus sujuu hyvin, he saavat jo viidennen lapsenlapsensa reilussa kolmessa vuodessa!

Aah, viikonloppu lähenee...

A rv 4+6

Ja jos haluaa äippäloman jälkeen huimat palautukset, niin ei muuta verotusprosenttia ollenkaan :)

Neuvolaan menen kyllä ittekseni, en edes halua miestä sinne mukaan. Se onkin vasta 9.3. En kyllä yhtään muista oliko hän viimeksi mukana ekassa neuvolassa vai ei. Pääsin samalle tädille kuin viimeksi, ja mä todella nautin niistä meidän juttutuokioista (vanhempi mukava rouva), en kaivannut sinne miestä ollenkaan.

Mun äiti oli meinannut saada slaagin, kun kuuli mun siskon miehen olleen mukana neuvolalääkärissä. Ei meinannut millään uskoa, että kaikki on kunnossa, että hän vain halusi mennä mukaan. Siskolla oli kyllä aika rankka alkuraskaus, kun voi niin tosi pahoin.

Meillä tuo miehen mukaan ottaminen tuo mulle aivan liian ison stressin. Mä olen aina ajoissa joka paikassa ja tää miehenpuolikas taasen aina myöhässä. Ollaan joka ultrassa oltu myöhässä miehen takia, niin myös viimeksi. Että se voi olla osasyy, että tykkään tehdä noita käyntejä ittekseni.

Tuli ihan tyhmä kysymys mieleen.
Meinaatteko pyöräillä ensi keväänä?

Mulla olisi nelisen kilsaa työmatkaa ja bussilla joutuu kävelemään kummassakin päässä. Oikeastaan käveleminen olisikin vaihtoehto. Ei mulla mitään järkevää syytä tule mieleen, ettei voisi pyöräillä, mutta mitä fiiliksiä teillä on?

Lotalle: Kyllä mä uskon, et ainakin alkukesästä fillarointi sujuu viel ihan hyvin. Sitten kun masu rupeaa oleen tiellä, niin ajoasento saattaa olla aika hankala. Yksi kaveri kulki melkein loppuun asti fillarilla työmatkat, joutui vaan jossain vaiheessa raskautta vaihtamaan vaihdepyörän sellaiseen tavalliseen Helkamaan, jossa voi ajaa selkä suorana.

Mä olen itse miettinyt sellaista, et kehtaako sitä ajella ison masun kanssa skootterilla. Ostin sellaisen meinaan viime kesänä.. Työmatkaa on n. 10 km, ajattelin kyl kesän kulkea joko fillarilla tai sitten skootterilla :)

Moi, vierailen syyskuisten listalta kun niin lähellä meen lokakuisten kanssa että kiva lukea myös teidän juttuja. Itselläni rv 11.
Doe: Sanoit matkustavasi Intiaan. Myös mulla on työmatka Intiaan ensi kuussa pariksi viikoksi ja oon saanut aika ristiriitaista tietoa pitäisikö lähteä vai ei. (Näillä näkymin olen kyllä lähdössä). Mitä sulle siis neuvolassa sanottiin?

kyllä minä fillaroida ajattelin koko kesän. Intohimoni on spinning ja jos fiilis on hyvä niin aion sitä jatkaa niin kauan kuin mahdollista. Joten kyllä siinä tavallisellakin fillarilla ajo suju missä spinningikin. Skootterillajo kanssa varmasti ihan ok. Kolarihan voi tulla vaikka kävellessä, joten ei se mitenkään ei turvallista taida olla.

Ai niin ja unohdin kanssa ilmaista osanottoni nipsulle. Voimia! *hali*

Nyt oin ultrassa käyty tänä aamuna. Siellä se pieni sydän sykki!! Olin niin jännittynyt ja peloissani, että aloin itkemään... Jötikällä oli mittaa jo huimat 12 mm (!!), joten lääkäri arveli hedelmöittymisen tapahtuneen lyhyen kierron mukaan. Näin ollen la olisi 10.10. Jännittävää! Vielä tosin sanoi, että km voi tulla, vaikka kaikki nyt olikin todella loistavasti! Isä oli mukana ja lääkäri otti hienosti hänet mukaan juttuun. Oli meille molemmille tosi tärkeä juttu, hyvä että mentiin.

Paha olo ehkä vähän jo helpottaa, ihanaa. Väsyttää vietävästi ja palelee. Ai niin, pyörällä ajosta. Kyllä pyörällä voi ajaa niin pitkään kuin pystyy. Itse lopetin viimeksi silloin, kun maha oli niin iso, että joutui vääntämään polvet sivuille, että pystyi polkemaan :). Sitten lopetin, koska näytti jo niin huvittavalle!

Bahama: Ruskea vuoto saattaa hyvinkin johtua virtsatietulehduksesta. Minulla on ollut tulehdus usein ja aina on tullut kirkasta verta virtaputkesta tulehduksen aikaan.

Nipsu: Osanottoni Sinulle.

Hienoa Orvokki, että ultra oli ok. !! Millä viikolla nyt olet?

Ite oon kanssa miettinyt tota pyöräilyä keväällä ja olen myös spinningin innokas harrastaja. Mulla on kuitenkin ollut tässä niitä vatsakipuja rasituksen jälkeen, joten olen miettinyt, että kannattaakohan rasittaa itseään. Täytyy ottaa puheeksi neuvolassa.

Nytkin olisi niin ihana ilma ulkona, että olisi mukava lähteä ulkoilemaan! Olen vaan niin saamaton tämän lähtemisen suhteen.. Taitaa kertyä ylimääräistä kilokaupalla raskauden aikana..=)

Olin tuossa toissapäivänä ostoksilla ja ajattelin ostaa pari paitaa, kun vielä mahtuu päällä ""tavalliset"" vaatteet. Kyllä oli sen verran tullut jo ylimääräistä, varmaankin nesteitä, että jouduin ostamaan numeroa isomman paidan! Etenkin rintojen kohdalta kiristi pahasti. Ostin myös sellaisen tunika mallisen paidan joka käy sitten myös mahan kanssa =)

Katselin myös varovasti äitiysvaatteita ja kyllä sielläkin näytti joitakin ihan kivoja malleja olevan. Varmaankin sellaiset housut täytyy sitten ostaa, joissa on mahaa tukeva paksu resori vyötäröllä.

Mitenkäs te, jo lapsia saaneet olette hoitaneet tuon vaatetuspuolen raskauden aikana? Oletteko ostaneet äitiysvaatteita vai oletteko pärjänneet vanhoilla vaatteilla loppuun asti?

Tietty aikaista vielä miettiä tällaisia, mutta ainahan sitä voi haaveilla...!

Aurinkoista päivää kaikille! T: Anna 24 6+4

Viikkoja on nyt täynnä 7 +risat. Oli siis viikkoihin nähden aika iso vauvan alku. Onkohan taas poika tulossa ??!!

Kyllä niitä äitiysvaatteita täytyy jonkin verran hommata, mutta vasta sitten, kun omat ei enää mahdu päälle ;). Kannattaa myös kysellä kavereilta, voiko ne lainata, meillä on tällainen kierrätysrinki! Niitä vaatteita ei kuitenkaan tartte kuin muutaman kuukauden, eikä niitä sen jälkeen voi käyttää, joten turhaa hommata mitään ""kokovaatekaappiuusiksi""-karderoobia. Sen verran, että nyt voi vaihdella, riippuu tietystyi töistä, joutuuko olemaan jakkupuvussa vai käykö lappuhaalarit.

Musta ne äitiysvaatteet on ihan kamalan rumia kaapuja. Viime raskaudessa ostin pakosta (maha ei mahtunut omiin farkkuihin enää rv 22 jälkeen) sellaset mustat suorat mammahousut ja that's it. Paidat ostin numeroo suurempaa kokoa, ja olihan niillä käyttöä sitten raskauden jälkeenkin kun en heti kutistunut entisiin mittoihin.
(Ne lappuhaalarit on muuten ihan järkyttäviä, en suostuis laittamaan niitä päälleni vaikka kirveellä uhattais....mutta makunsa kullakin...)

Ihanaa,

Lugesteronit eli kohdun limakalvoa vahvistamaan tarkoitetut nappulat sai jättää tänään pois, voi alkaa keskittymään enemmän itse raskauteen :) niitä kun piti törkkiä 3*päivässä jo monta viikkoa, tää tuntuu juhlalta. Nyt vaan pitää toivoa että se kohdun limakalvo jaksaa siellä ilmankin. Nää oli lääkärin ohjeet.

Tänään (rv 7+4) on taas nipistellyt alavatsalla aika-ajoin ja kamala kamala väsymys vaivaa. Myös ällötys on pysynyt. Pelkään millon lentää laatta. Normaali suklaanhimo on poissa.

Oletteko muuten huomanneet että kevään vaatemallistoissa on jonkin verran sellasia paitoja jotka on löysiä, tunikamaisia vyötäröltä ja rintojen kohdalta istuu nätisti. Ihan kivoja varmaan ainakin pikkumassun peitoksi..

Huomasi

No hyvä, ettette laske pyöräilyä mihinkään riskilajiin, kun niin kovasti tahtoisin aloittaa lumien sulattua taas pyöräilyn.

Viimeksi olinkin viimeisilläni talvella, että aika pitkälle pärjäsin vanhoilla paidoilla ja isoilla villapaidoilla. Kahdet äitiyshousut hommasin, H&M:n sammarit jäivät pieniksi puolessa välissä ja itsetehdyt alkoivat istua päälle vasta ihan viimeisillään. Ratkoin etumuksen pois lempparihousuistani ja laitoin resoria tilalle, ne menivätkin mekein alusta loppuun. Mutta jotain kivaa, vähän parempaa, on kiva hommata, sillä alkaa ne iänikuiset päälle menevät retut sitten lopussa kyllä kyllästyttämään ihan todella. En ole marimekon trikoista raitapaitaa pitänyt raskauden jälkeen, kai se täytyy taas kaapista tonkia.

Nyt onkin helppo ostaa trikoopaitoja, kun muodissa on empirelinjaa ja pitkää selkää.

Miten teillä, onko teillä jano? Itseäni janottaa koko ajan! Saa nähä maanantaina neuvolassa, onko sokerit koholla. Sitten onkin illalla kuin potkupallon niellyt pöhötys...

Syyskuuiselle vieraijalle Intiasta: Ihan ensimmäisenä neuvolan täti kertoi, että hän oli ollut itse joku aika sitten Intiassa ja olivat miehensä kanssa saaneet kauhean vatsataudin. Paikalliseen vatsatautiin ei kuulemma auta ottaa Suomesta mitään lääkkeitä mukaan, eivät kuulemma tepsi. Tällaisessa tapauksessa on mentävä lääkäriin ja syötävä ne tabut mitä annetaan (kauhistuttaa).. No eihän sitä ole määrätty, että jokainen Intiaan menevä vatsataudin saisi, mutta hyvä tietää valmiiksi, ettei turhaan yritä päästä pöpöstä eroon Imodiumilla.

Neuvolassa kehotettiin aloittamaan maitohappobakteeri-kapselien (PanAcido tms.) syönti jo ennen reissua ja jatkamaan koko matkan ajan. Pullotettua vettä olisi tietenkin muistettava juoda reilusti, kuten muutenkin kuumissa maissa. Ruoka-aineista kehoitti välttämään salaatteja ja muutenkin kaikkea ei kuumennettua ruokaa. Lassiakaan ei suositellut juomaan :(

Käsihygienia on tietenki kaiken a ja o. Apteekista mukaan desinfioivaa käsigeeliä ja käsien pesu aina ennen ruokailua, jos mahdollista. Ravintoloista terveydenhoitaja suositteli käyttämään ainoastaan tasokkaita paikkoja, ei katukeittiöitä. Kulkukoiria ym. eläimiä ei tietenkään ole hyvä mennä silittämään.

Itse olen ajatellut asian niin, että kyllähän ihmiset Intiassakin lisääntyvät. Pakataan vaan terve järki matkalaukkuun, niin eiköhän kaikki mene hyvin :)

Raskausajan vaatteista:
Hassu sattuma, justiinsa tänään sovitin vanhoja äitiyshousuja innoissani, kun vatsa on uhkaavasti turpoamassa pallomahaksi ja epäilin jo olevani pitemmällä kuin rv 5... =)

Minusta äitiysvaatteita oli ihana ostaa ja käyttää, ne tuntuivat sopivan kuin valettu päällä kun ei tarvinnut huolehtia vyötärön kireydestä, heh. Viime raskaudessa pärjäsin kaksilla housuilla (suorat mustat sekä sammarit), tosin en käynyt joka päivä ihmisten ilmoilla kuten työssäkäyvät. Yhden venyvän mekon (tavallisesta mallistosta) ostin juhlia varten. Lappuhaalarit eivät olleet mun juttu, toki ovat varmaan ihan käteviä varsinkin loppuraskaudessa.

Varsinaisia äitiyspaitoja mulla oli pari (trikoiset, tosi pitkäikäiset ja käytettävissä vielä synnytyksen jälkeen). Aika pitkälle pärjäsin vanhoissa paidoissa. Ainoa ahdistus oli siis vyötärön kohdalta, siirryin äitiyshousuihin jo rv 10 ja sama juttu taitaa olla nytkin edessä!

Olin raskaana talvella (tyttö syntyi maaliskuussa), ja loppuraskaudessa vaikeuksia tuottivat ulkovaatteet. Toppahousuihin tuttava ompeli kangaskiilan, ja lopussa päälle meni enää ""tyylikäs"" toppatakki. Liukkautta pelkäen käytin vain kolhoja vaelluskenkiä, vaikka olisin jaksanut koroissakin. Nyt tilanne onkin hieman erilainen.

Esikko taisi herätä parvekkeella, se on moro!

Tervehdys toverit!

Ihanaa lukea teidän mamma-vaate juttuja ja pyöräilyä töihin :)

Itse olen ollut pari päivää todella heikossa kunnossa ja jouduin käymään tiputuksessakin. Paino on pudonnut 2 kg. Muutenkin olen riisitikku niin ei hvyä :( Että raskaus se on naisen hehkeintä aikaa. Mutta nyt ihan positiivisella fiiliksellä eteenpäin. Jospa tämä pahoinvointi alkaisi helpottaa ja voisi elää normaalia elämää.

Osan ottoni Nipsulle ja muille saman kokeneille. Itsekin olen ollut huolesta sinisenä kun paino vaan laskee ja mitään ei saa sisälle. Tiistaina varmistuu onko kaikki ok.

Meillä mies ei työkiireiden takia pääse ulraan, mutta olisi kyllä halunnut tulla. Toivottavasti seuraavalla kerralla sitten.

Kiitti kun vastasit. Kuulostaapa tosi paljon järkevämmältä sun neuvola täti. Hyviä neuvoja! Kun mun oli tosi nihkeenä ja sanoi ettei missään nimessä lähtisi. Oon vieraillut maassa monta kertaa ja tiedän tosiaan että vatsataudit on siellä hirmu rajuja. jotenkin oon itse vaan aina välttynyt pahimmilta. Hyvää reissua sulle!!!!!

Bahama, voimia kaikki mikä ei kuulu raskauteen (veri) säikäyttää ja laittaa sydämen syrjälleen. Silti näiden oireisen ei tarvitse tarkoittaa kaikista pahinta. Itse olis ensiavun kautta ultrassa viikonloppuna kirkkaan verisen vuodon takia. Syytä ei löytynyt mutta vauva voi hyvin ja oli jopa kasvanut pari milliä..
Mulla on yleensä pari kertaa yössa wc-hätä. Nyt viime yönä nukuin vajaat 6tuntii putkeen.. Ihan säikähdin kun aamulla heräsin että mitä mahalle kuuluu kun ei oo pissattanu=) Hassu tää odottava nainen;)