*Lokakuiset Pallomahat Elokuussa 2009* *Ensimmäinen vauva on jo syntynyt!*

Huomenta vaan kaikille...

Neuvola kuulumisia täältä, eli kaikki on niin kuin pitääkin ja sairasloma jatkui sitten siihen asti että äippäloma alkaa 11.9. Mä en vaan niin välitä meidän neuvolalääkäristä ku on kamalan kovakourainen, mutta onneksi häntä ei tartte kestää enää ku yhden kerran.
viikot on 32+5
Paino 63,8 +787g/vko ja yhteensä tullut hurjat 13kg
Turvotus +/-
rr131/69 pissa puhdas
sf mitta 31,5
tarjonta rt
syke 135

Oon tässä pähkäillyt tuota esikon hoitoasiaa kun muuttuu nyt syyskuun alussa kokopäiväisestä puolikkaaksi. Miten olisi järkevintä pitää häntä hoidossa, pari päivää viikossa täysiä päiviä vai sitten 5h/pvä 5kertaa viikossa? Kun hoitopaikkaa en kokonaan halua antaa pois koska hän tykkää olla siellä ja on kavereita.



 
Huomenta vaan täältäkin!

Eilen oli niin kiireinen päivä töissä ettei ollu tosikaan. Mukavaa kun viimeset 3-4 tuntia joutui seisomaan tai kävelemään ees takasin tuolla varastossa. Jalat oli sitten sen takia arat loppu illan. Kävin sitten vielä alusvaatekutsuilla ja tilasin kahdet äitiyspikkarit ja yhdet imetysliivit, oli niin mukavaa materiaalia. Liiveisäkin sellainen mekanismi, ettei tarvitse olla koko rinta paljaana, kun imettää vaan siinä oli kaksi kerrosta kangasta, jossa alimmassa reikä nännin kohdalla ja se pääli osa vain klipsastaan pois kun haluaa imettää.
Illalla sitten kun vein koiraa pihalle niin sitä pisti ampiainen alaluomeen. Ja eihän meillä ollut kyypakkausta missään. Onneksi miehen isä lähti tuomaan heiltä sitä niin ei tullut kovin tuskaiseksi yö koiralla.

Sukulaisista olitte jutelleet. Minulla on myös sellainen äiti, joka alussa kaikessa vertasi omma raskauttani itseensä. Kun kerroin että meinataan laittaa pinnasänky omaan makkariin minun viereeni niin tyrmäsi sen välittömästi, kun minä en ole suostunut nukkumaan vauvana kuin heidän välissä. Kaikki muutkin asiat oli sellaisia että tuli olo ettei mikään voi toimia tai mitään ei voi suunnitella jos se ei ole niin kuin hän on tehnyt. No nyt on onneksi lopettanut tuon, kun oma raskauteni ei olekaan samanlainen kuin hänellä. Esim supistukset, niitä hänellä ei ole ollut. Ollaan nyt enemmänkin keskusteltu eroista ja omista mietteistä eikä mitään tyrmäävää kommenttia ole tullut. Äitini osaa olla tosi hankala kyllä välillä, kun on niin ehdoton mielipiteissään ja aina neuvomassa kaikessa. Aika hyvin kyllä tsempannut nyt loppu aikana ettei ole kaikkeen puuttunut :D

Mutta ärsyttävin sukulainen on ehkä mieheni isän uusi vaimo. Hän on joka kerta mahassa kiinni kun nähdään ja ehkä ärsyttävintä on se kun hän taputtaa mahaa ja lässyttää sille "mitäs se meidän kalle tai iita tietää" yms ja nauraa päälle. Tämä henkilö on kyllä muutenkin hyvin räväkkä ja kovaääninen. Tekee lasten kanssa töitä ja valittaa kun on niin rankkaa, mutta jo alkukesästä sanoi että voiko hän ottaa meidän vauvan sitten kanssaan mökille ja teki ns varauksen... Tiedän hänen kyllä hoitavan lapsia hyvin, mutta silti tuo ärsyttää... Mutta saammepahan sitten vapaaviikonlopun miehen kanssa :D

Liikkeistä: Meidän masukki ei ole mikään adhd, mutta ei mielestäni ihan hissukkakaan. Aika vaikea sanoa onko hiljentynyt liikkeet vai ei, ehkä tuossa oli hiukan hiljaisempi kausi, mutta viikonlopusta asti ollut sellaisessa asennossa, että liikkeet on tuntunu ihan selvästi. Tuntuukin että ne ois lisääntynyt nyt viime päivinä. Suurin osa tuntuu vielä tuolla alhaalla, että ei varmaan ole kääntynyt. No pari viikkoa ois vielä aikaa, tai sitten lähettää ultraan asennon tarkistukseen.

Joku kyseli kestovaipoista. Kai se yleisin ohje ois ostaa vähän kaikenlaisia alkuun ja sitten vauvan synnyttyä testailla mikä itelle ja vauvalle on se mukavin tapa toimia. Meillä on hankittuna muutamia taskuvaippoja FuzzyBunzeja ja Swaddlebeesiä. Sain kaverilta kaavat omien ompeluun ja enskuun alussa alkaa kansalaisopistossa kestovaippojen ompelukurssi :) Teen varmaan sekä sisävaippoja että taskuvaippoja.

Alley ja Vilpertti 31+1
 
Huomenta!

Meillä ei onneks mun äiti ole juurikaan kommentoinut tätäkään raskautta kummemmin.
Kyselee vain kuulumisia ja jaksamisia.
Oma äitini kun on kuulemma oksentanut siitä plussatestistä synnytyspöydälle asti kaikki kolme, joten tietää että helppoa ei ole.
Anoppi taas... joo on ihan mukava eikä nyt sit sen mun syksyisen keskenmenon jälkeen ole oikeen mitään sanonu mut ennen sitä keskenmenoa kun kävi tässä meillä ja mies ei ollut kotona niin tokas mulle vaan että "se vauva ei sit elä pelkällä karkilla ka Coca Colalla!" :eek:
Tokihan mä siitä nokkiini otin. Hän ilmeisesti viittasi siihen että mulla oli tosiaan esikon jälkeen tullu niitä ylimääräisiä kiloja.
Mä en tiedä että uskooko mun mies tohon juttuun vieläkään... tokihan mä loukkaantuneena siitä kerroin kun kotiutui mut oli jotenkin niin epäuskonen.
On tuo anoppi aina silloin tällöin paukauttanut ihme kommentteja normaalisti kun mieheni EI ole kuulemassa... mut siis pääosin mulla on kiva anoppi. Nytkin hän lupautui lapsenvahdiksi joka tiistai tunniks kun mä lähen opiskelemaa Saksaa ja ne tunnit alkaa aina sillä samalla minuutilla kun mies pääsee töistä.

Olen itse ajatellut että mikäli synnytykseeni on tulossa joku opiskelija, saa hän myös tulla.
Itsekkin kun toivottavasti tässä muutaman vuoden sisään pääsisin kyseistä alaa opiskelemaan niin toivon että itsekkin sitten pääsis noihin synnytyksiin mukaan... eihän sitä muuten koskaan valmistu.
Mulla oli silloin 12 vkon ultrauksessakin joku opiskelija mukana.
Niin ja nyt yhellä neuvolalääkärikäynnillä oli opiskelija mukana.
Mut tosiasiahan se on että jos eivät niihin koskaan pääse mukaan niin ei meillä kohta noita kätilöitäkään ole.
Mutta siis tietysti kukin saa päättää haluaako päästää sen opiskelijan sinne.
Itse en koe sitä ongelmaksi.

Mä olen vaan aina vaan kovin väsy... mietin että josko sitä koittais taas ottaa noita rautatabletteja jos se auttais yhtään.
Ja siis tuon pikkuisen liikkeet on jo alkanut sattua :/
En muista että esikoisen likkuminen ainakaan vielä näillä viikoilla olis tehnyt näin kipeää.

Mut joo... kai se olis nyt silti koitettava ryhdistäytyy ja alettava siivoomaan ja lähettävä kauppaan.

Riivinrauta & Nuppunen 34+4
 
Hugis
Juu mä naputtelin kans sinne ne omat viikot ja sf-mittaustulokset mut en mä mitään paino juttuja sieltä saanu mistään näkyville :headwall:
En vaan vissiin sitten tajua, hermot menee :LOL:

Opiskelijoista...
Mulla on neuvolassa ollu opiskelijoita mukana, se ei ole haitannu ollenkaan.
Mutta synnytykseen mukaan tulosta en tiiä, kumminki jännittää varmasti tarpeeks jo muutenki niin toivosin että kunnioittasivat toivetta jos ei sitten opiskelijoita sinne halua...
Sen näkee sitten mitä mieltä on on sitten ku alkaa tapahtumaan :D



Tänne ei kummempia...
Viikot poksu tänään! :heart:
Tänään siis tasan rv.34+0 eli 6viikkoo laskettuunaikaan! :eek: :D
Ajatella enää 3viikkoo niin Uuno jos syntys, katottas se täysaikaseks!

Masukuvaa pitää tänään ottaa ja laittaa esille :)

*Talvicci ja Uuno rv.34+0* :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja alley:
Talvicci ja Hugis, Mä yritin kanssa tehdä sitä paino arviota, mut en saa kun sen sf-käyrän siihen et kuinka isoks se kasvaa viikkojen myötä... Teinköhän mäkin jotain väärin :D
Joo mäkään en saanu mitään kiloja mihinkään näkyviin :whistle:
Tyhmentääkö raskaus tosissaan vai mikä nyt on? :whistle: :LOL:
 
Ikäviä kyllä nuo kommentoinnit. Anopilta niitä kestää vielä huonommin kuin omalta äidiltä. Mun äiti on hirveän mukava eikä arvostele tai tuputa mielipiteitään. Ollaan toki raskaudesta ja vauvasta keskusteltu ja ihan mielellään jakaa omia kokemuksiaan. Mun äiti on ammatiltaan vielä lastentarhanopettaja ja kokemusta lapsista siis paljon.
Anoppikin on mukava. Hänellä on pientä taipumusta kommentoida mutta toistaiseksi ei ole tullut mitään ylilyöntejä. Enimmäkseen hän on kantanut huolta mun epäkäytännöllisistä kengistä jne pikkujutuista:)

Opiskelijoista: Viimeksi siellä synnytyspelkoisten ryhmässä oli asiasta puhetta ja opiskelijoita tosiaan ei ole velvollisuus ottaa synnytykseen mukaan jos ajatus ei mukavalta tunnu. Sanottiin kuitenkin että mikäli haluaa tosi hyvää palvelua niin kannattaa ottaa. Opiskelija nimittäin päivystää siinä synnyttäjän seurana aika tiiviistii ja on tosi avulias. Kätilö ei ehdi siinä koko ajan olla kun on muitakin synnytyksiä hoidettavana. Eli siinä on ihan positiivisia puolia että on innokas opiskelija siinä auttamassa:)
 
Sukulaisten tms. kommentteja raskaudesta ei ole juuri tarvinnut minun vastaanottaa, johtuukohan siitä kun tämä lapsettumien tapahtuu vasta tässä vaiheessa.. Kun ikää on jo reilusti yli 30 vuotta, on suku jo luopunut vauvatoiveista ja kun niitä sitten tuleekin, eivät uskalla enää kommentoida. Tai ajattelevat, että johan tuon ikäinen osaa itse ajatella asiat. Voin kuvitella, että muutama sukulaiseni olisi kyllä ollut hanakka neuvomaan mikäli olisin parikymppisenä ollut raskaana. Vertailuja kyllä joskus tehdään (etenkin äitini kanssa), että kuinkas silloin esihistoriassa kun minä olin maailmaan saapumassa...

Opiskelijoiden mukanaolosta on nyt vähän ristiriitaisia ajatuksia. Aiemmin olen ollut positiivisella kannalla, ja sallinutkin jos jonkinlaisessa tilanteessa opiskelijat paikalle, mutta tämän raskauden myötä tuntui että huonot uutiset tulivat aina niillä kerroilla joilla opiskelija oli mukana (nämä niskaturvotukseen ja jatkotutkimuksiin liittyvät uutiset siis). Ja sehän tietysti herättää taikauskoisuutta, että entäs jos sitten synnytyksessä.. Mutta toisaalta: onhan mahdollista myös sanoa, että opiskelija saa seurata, muttei puuttua tilanteeseen. Eli jättää hänelle sitten päätösmahdollisuuden, onko mukana minun synnytyksessäni vai odotteleeko toista synnyttäjää joka ehkä antaisi luvan tehdäkin jotakin. Paitsi että eipä taida paljon tarvita odotella, eikös noita vauvoja ole taas tulossa ihan ruuhkaksi asti lähes jokapuolella Suomea.

Neuvolassa tuli taas käytyä. Hemoglobiini on viimein kääntynyt nousuun (jee!!), paino on hieman laskenut ja muuten kaikki ennallaan eikä siis ihmeitä. Kahden viikon välein jatkuvat nyt käynnit, ja minusta se on ihan mukavaa. En siis aio pyytää harvempaa käyntirytmiä.

Mukavaa elokuun loppua lokamassuille,
~Tiila nyt jo 32+1 (mistä näitä viikkoja oikein tulee?)
 
Olenpa minäkin päässyt nyt kokemaan niitä sukkapuikkokipuja, mistä on täällä ollut puhetta. Auts! Oltiin miehen kanssa äsken kaupungilla ja jatkuvaan niitä tuli niin että käsi haaroissa sain kävellä autolle takas :LOL: Mahdoin olla näky...Taidan tämän illan lenkin ottaa vähän rauhallisemmin.
Niin ne viikot taas vaihtui ja nyt sitten mennään rv:lla 34+0 :heart:
 
Neuvolaterveisiä. Oma terkka oli lomalla, sijainen vaikutti mukavammalta, mutta vähän saattais olla rasittava pitemmän päälle "innokkuutensa" takia. Kyseli kovasti multa painoarviota vauvalle?! Sanoin että eipä kuule mitään hajua. Käski verrata edelliseen raskauteen, mut mitä mä nyt osaan sanoa. Samanlainen möykky siellä tuntuu olevan ku sillonkin :D

Meillä tutin vieroitusrumba jatkuu... viime yö meni loistavasti ilman ainoatakaan heräämistä ja aamukin alkoi "vasta" 07:30, MUTTA päikkäreille menoa kestikin äsken sitten 1,5h. Enkä laittanu liian aikaisin, ehkäpä liian myöhään.. Neiti tuli varmaan 40 kertaa pois huoneestaan ja aina kippasin takaisin sänkyyn kunnes en enää jaksanu ja istuin sängyn vieressä. Tuijotti mua jonkin aikaa ja laittoi silmät kiinni ja nukahti. Geezuz mikä henkien taisto :eek: No meidän perheessä ei kukaan anna periksi ja neiti on perinyt vielä molemmilta vanhemmiltaan itsepäisyysgeenin tuplana ;)

 
Päiviä pinoon!

Ensin neuvolalääkäri kuulumisia: eli sinnehän menin tarkistuttamaan kohdunsuuntilanteen ja ei huoleni ihan aiheeton ollu. Viimeksi kun kävin rv25+5, niin kohdunsuu kiinteä, kiinni ja pituuttaa käsikopelolla 3,0cm ja ultraäänellä 3,9cm ja suljettu. Nyt tän päivän tulokset (rv32+6): pehmeä, kiinni, pituuttaa käsikopelolla 1,5cm ja ultralla 2,5-2,7cm, kuitenkin vielä suljettu. Seuraava aika varattiin ens viikon keskiviikkoon, sitä ennen jos kivuliaita supistuksia tulee säännöllisesti, niin pitää ottaa yhteyttä äitipolille. Ilmeisesti tuo 2,5cm kohdunkaulassa on ihan turvallinen vielä, mutta siittä lyhyempi ei sais olla... Ja tuonne viikolle 35 asti estellään, sitten saapi jo syntyä. ...ja niin, lepoa vaan...

Talvicin innoittamana aloin muuten itsekin neuloa nuttua pienelle. Näinköhän tuosta muuten mitään tulloo... :D Mietinkin jo, että kumpikohan valmistuu ensin: hermot ja nuttu! Niin ja kerkeeköhän vauvakin syntyä ennen kuin nuttu valmistuu! :LOL:

Minuu alkaa jo pikkuisen kyllä jänskättämään, että kukakohan jakautuu seuraavaksi. Vaikka kyllä toivon, että loput myö päästäisi ihan turvallisille viikoille, mutta pianhan nuo toki on jo ensimmäisille saavutettu!

Opiskelijat saa kyllä miun puolesta tulla mukaan synnytykseen. Mie nimittäin tiedän kuinka oma mies on niin hermoheikko, että jos huonosti käy, niin miun on varmasti pyydettävä sitä poistumaan, niin onpahan sitten ainakin se opiskelija vaikka seurana. Meillä ei tosin yliopistosairaala ole, mutta täällä olen jonkin verran opiskelijoihin siitä huolimatta törmännyt (nt-ultrassa oli opiskelijaPOIKA mukana mm).

Vielä varmaan oli jotain muuta, mutta päässä lyö tyhjää (kuten aina :D )
 
DsariaL
Ohoh. Toivottavasti teijän napero kuitenki pysys mahassa vielä monta viikkoa, ainaki sinne täysaikaseks asti :)


Masukuvaa piti vaan tulla laittamaan :D
Kuva tältä päivältä, viikkoja tasan 34+0 :heart:



*Talvicci ja Uuno rv.34+0* :heart:
 
Moi!
Opiskelijoista olette jutelleet. Mulla on ollut kahtena kertana neuvolassa terkkariopiskelija ja se on ollu mulle ihan ok. Multa on otettu verinäyte tähän asti joka kerta niden vasta-aineiden takia. Kun terkkari sitten meinasi ottaa, kysyin opiskelijalta, onko hän ottanut koskaan vielä. Hän vastasi, että kerran koulussa. Kysyin, haluatko kokeilla nyt. Hän sanoi, että voisihan hän kokeillakin. Ja ihan hyvin sai otettua, otti sitten seuraavallakin kerralla. Minä olen itse saanut olla opiskelijana neuvolassa, synnytyssalissa ja synnyttäneiden osastolla, joten ihan mielelläni annan opiskelijan olla mukana. Mutta ei enempää kuin yksi kerrallaan, varsinkaan synnytyksessä. Saa sitten vaikka hieroa mun selkääni :D
Musta oli silloin kiva, kun sain seurata yhden äidin loppuraskauden, synnytyksen, hoidella vauvaa osastolla ja käydä vielä kotikäynnilläkin =)

Olin eilen mustikkametsässä ja masu ei tykännyt hommasta ollenkaan. Alkoi supistella ihan jatkuvalla syötöllä, samoin niitä kohdunsuun vihlontoja tuli ihan koko ajan! Koko loppupäivän supisteli ja vihloi :( En voinut tehdä mitään. Aamullakin tuli heti useampi supistus ja vihlaisu.
Mulla olis ollut tänään kosmetologi. Soitin ja sanoin, että mun pitää perua se aika. Hän vastasi, että siinä tapauksessa hänen pitää lähettää minulle lasku, mun pitää maksaa puolet siitä hoidosta eli tässä tapauksessa 30e, koska perun sen samana päivänä kuin hoito olisi ollut. Minä olin ihan äimänä. Sanoin, etten voinut eilen tietää, missä kunnossa tänään olen. No, puhelu jatkui ja hän selosti, että siinä tapauksessa, jos olisin kunnolla kipeä, kuumetta tms., niin hän ei lähetä laskua. Että annapa osoitteesi. Minä olin änkkänä ja sanoin osoitteeni. Hän sanoi, että varataanko heti uusi aika vai miten tehdään? En varaa nyt uutta aikaa, sanoin. En taida raaskia tulla hoitoon, jos pitää maksaa ensin 30e tästä ja vielä 60e myöhemmin. Enkä tiedä vielä, miten tämä olo tästä muuttuu "No, mieti nyt vielä ja soittele sitten." hän sanoi. Lopetin puhelun ja purskahdin itkuun. Vollotin siinä vajaa tunnin verran tuota puhelua, jonka koin jotenkin niin kylmäksi ja nöyryyttäväksi. Sitten soitin hänelle uudestaan ja kysyin, että eikö tosiaan tämä ole riittävä este, ettei minun tarvitsisi maksaa, kun minua supistelee jatkuvasti, jos flunssakin olisi riittävä? Enhän minä pystyisi olemaan paikallani. Hän vastasi, että "No, se on vähän miten sen esittää. Mutta jos tilaat lähipävinä uuden ajan, voin hiukan venyttää tän laskun lähettämistä." Jos siis menisin uudella ajalla, ei tarvitsisi maksaa sakkoja. Arvatkaa vaan, tekeekö mieli mennä hänen hoitoonsa! Minä etsin netistä kuluttaja-asiamiehen numeron ja soitin sinne. Hän sanoi kuultuaan asian, että soittaa huomenna tälle ihmiselle ja antaa reklamaation sekä neuvottelee tästä asiasta. Minä en olen nyt ihan varma, olisiko hänellä jossain tapauksessa oikeus vaatia osaa hinnasta. Taisi olla niin, että jos hän on tehnyt jotain valmisteluja, jotka ovat maksaneet hänelle jotain, niin sitten. Tai sitten tämä minun tilanteeni oli verrattavissa johonkin pykälään, jossa oli puhetta
esteestä, jolle minä en voi mitään. Oli vähän tunteet pinnassa tuonkin puhelun aikana, niin en muista oikein. No, huomenna varmaan kuulen sitten, miten asia ratkesi. Mutta aivan uskomaton ihminen! Minä olin ja olen vieläkin jotenkin niin herkässä mielentilassa, että olen vieläkin poissa tolaltani tuosta.

Hope 31+0 :heart:
 
Hope :eek: uskomatonta ajattelemattomuutta kosmetologilta!
Toivottavasti asia ratkeaa niinkuin maalaisjärki sanoisi.
Lohdutusta olotilaasi :hug: Olipa muuten fiksu veto tuo kuluttaja-asiamies, itse en varmaan moisessa tilanteessa olisi osannut juuri muuta kuin sääliä itseäni.
 
Ihania masuja :) Mä oon myös omaani kuvannu, mutten saanu aikaseks tänne laittaa!!

Tänään kävin neuvolalääkärillä ja kaikki ok!! Vauva on edelleen rt:ssä, lääkäri halus vielä ultralla tarkistaa :) Oli kyllä sen verran antiikkinen laite, ettei muuta kattellu kuin että pää on alhaalla.. Tsekkas ensin ulko- ja sitten sisäkautta, ja jupisi vaan ettei nyt huolissaan mahtumisesta ole vaikkei ihan otetta saanutkaan.... Mä en ennen sitä kommenttia oo mahtumisesta ollutkaan huolissani!!!! :|

Tän hetkiseksi painoksi veikkaili n. 2,4 kg ja terkkari 2vko sitten arvioi 1,8kg :) Molemmat on suunnilleen saman kokosta vauvaa veikannu eli syntymäpainoksi arvioivat 3,4-3,6!! Tiiän että tohon voi tulla heittoa, mutta tässä vaiheessa ihan ok:lta kuulostaa! Ja mikä tärkeintä, mun raskausdiabetes ei ainakaan vauvan kokoon oo vaikuttanu!!!! :attn: Ja kohdunsuun tilanteesta vielä sanoi että pehmeän kiinteä (korttiin oli kuitenkin merkannut kiinteä) ja kiinni. Ja pituus pari kk:tta sitten 3,5cm ja nyt lyhentynyt n. 2,5cm:in.. Eli jotain tapahtunut siellä!!!

Mä en oo onneksi kauheesti mitään neuvoja saanut, taitaa meiänki äiti tietää ettei kannata liikaa alkaa tietoa tuputtamaan! Tietty neuvoo jos on tarvetta ja uskon että vauvan syntymän jälkeen tulee useamminki kysästyä äidiltä apua :) Se on onnistuneesti kasvattanut 4 lasta, joten kokemusta on!! :)

Eipä tässä kummempaa, 2 viikkoa täysiaikaisuuteen ja 5 viikkoa laskettuun aikaan! Aivan käsittämätöntä miten nopeesti aika mennyt!!!

Silona 35+0 :heart:
 
Hope, aika käsittämätöntä!! Toivottavasti asia ratkeaa, etkä joudu puolta maksamaan!!!

Opiskelijoista vielä: eli meiltä kysyttiin Haikaranpesän synnytyssuunnittelussa onko ok, jos opiskelija tulee mukaan synnytykseen! Kätilö ainakin sai kuulostamaan siltä, että ainoastaan positiivinen asia, ja jos jostain syystä haluais että opiskelija poistuis salista niin se ois ihan ok :)
 
terkkuja eiliseltä neuvolakäynniltä :wave:

Viikot 32+6

Paino : + 140g / vko , nyt yhteensä alusta asti tullut 4kg.
verenpaine : 116 / 86
pissi : puhdas
hemppa : 86
Sf : 32 cm
tarjonta : rt1 , eli pää jo tosi alhaalla ja melkein kiinnittynyt.
syke : 140
likkeet : ++


kaurisäiti ja bambi 33+0 POKS taas :heart: :heart: :heart:
 
Esikon hoidosta:

Hmm..onhan se vähän niin, että kun itse on kotosalla ei ehkä raaskisi pitää esikkoa "liikaa" tarhassa, mutta itse varmaan pitäisin sen puolipäiväisen ja 5pv viikossa. Kun kerran viihtyy hyvin, niin saattaisi olla toiselle ihmetystä kerrakseen, että yhtäkkiä ei sitten mentäisikään niin usein ja sitten se "tympeä" vauva olio siinä vielä (huumorilla tietenkin sanoin tuon jälkimmäisen ) =)
Eli voisi olla esikolle pehmeämpi muutos arkeen. Tämä toki vain minun mielipiteeni =)

Hope:
No johan on :eek:
Toivotaan asian ratkeamista.

Riivinrauta:
Jaa sinulla on samat haaveet kuin minullakin ammatin suhteen :D
Toivotaan, että ehkä josksu sitten tulevaisuudessa tapaisimme ammattipiireissä =)

DsariaL:
No onpas kyllä juu tapahtunut kypsymistä..hyvä että kävit näytillä. Koeta ottaa levon kannalta minkä vain voit =)

ON:

Täällä on olossa jotain outoa. Deri vaihtoi kyllä taas asentonsa takaisin kuten on ollutkin...liikkeitä kyllä tulee ihan kivasti, mutta vähemmän kuin normaalisti..sama eilen. Pää tuntuu jalkovälissä jos siis omatoimisesti kopeloi ja nyt on harkkareita ja kolotuksia tullut kokopäivän ja pahaolo vaivaa :x
Vähän kyllä jännittää tämä tämmöinen...noh, huomenna pitää taas soitella neuvolaan, kun peruuntui pojan 1,5v neuvola aika tältä päivältä. Jos nämä supistelut taas äityy kipeiksi, kuten vähän pelkään soitan jo ns. hälyaikana klo 08.00 tätsylle neuvolaan ja pyydän lisäksi itselle sen lääkäri ajan, kaiken varalta.
Mutta jos ei äidy kipeiksi, niin sitten soittelen vasta normaaliin soittoaikaan ja pyydän toiselle päivälle aikaa.

Täällä alkaa kanssa jo jännittämään, että kuka se olisi seuraavana vuorossa...monella tuntuu olevan merkkejä ilmassa, mutta toivon silti, ettei nyt ainakaan 2vk kuuluisi keltään mitään uutisia, ihan vain viikkojen takia :D

Nyt menen ottamaan mehujäätä, ehkä se helpottaa oloa :wave:

paapelo+poju+Deri 34+4
 
Tuossa kun seurailen syyskuisia, niin siellä ne mammat jo tekee tasaisesti lähtöään. Nytkin juuri tuli ilmoitus, että se on menoa :D
Jännää, syyskuu kun tulee ja etenee niin kukapa tietää, ehkäpä täälläkin alkaa sitten tapahtumaan ns. hyvissä ajoin =)

Mutta omanapa se jaksaa kiristää...valitan ja valitan, ihan kuin se mitään auttaisi. Kärsin takuu varmasti näistä rutisteluista ja supisteluista jne. vielä PIIITKÄÄÄN...näen jo sieluni silmin, miten tulevalla lääkäri käynnillä lääkäri toteaa, että lapsonen on kääntynyt poikittain, kaulaa on yhtäkkiä 4cm edellisen 3cm sijaan, paikat ovat kovettuneet kiven koviksi ja kiinni on ja pysyy :LOL:

Pakko se on repiä jostain huumoria...nytkin supistaa niin antaumuksella että korvissa kohisee, kirjaimellisesti :whistle:
 
Sukulaisten tms. kommentteja raskaudesta ei ole juuri tarvinnut minun vastaanottaa. Kaikki on suhtautunut positiivisesti. Ensin alkuun äiti oli vähän yliaktiivinen, mut on nyt rauhoittunut, kun asiasta sanoin. Antaa kyl neuvoja, kun kyselen. Anoppi on kertonut omat kokemuksensa, mut ei ole paljon mua neuvonut. Työpaikalla työntekijät kyl huolehtivat etten tee mitään raskasta. Mut eivät antaneet mitään erityisiä kommentteja.

Opiskelijoista Yhdellä neuvolakäynnillä oli kätiöopiskelija, joka hoiti sen käynnin. Oma terkka tuli vasta lopussa paikalle. Opiskelija hoiti käynnin hyvin. Olen itse päässyt opiskeluaikana mukaan elektiiviseen sektioon ja synnytykseen. Olin myös osastolla. Synnytyssairaalaan menevässä esitietolomakkeessa oli maininta opetussairaalasta. Tällä hetkellä olen ainakin valmis ottamaan opiskelijan mukaan. Pitää heidänkin saada harjoitella tulevaa ammattia varten. Jokaisella on oikeus kieltäytyä.

Hope Saitpa tosi huonoa palvelua. Toivottavast asia ratkeaa nopeasti. :hug:

Painoarviosta en ole saanut minkäänlaista tarkkaa painoarviota. Viimeksi terkka sanoi, että ihan hyvänkokoiselta tuntuu, mut ei kovin isolta. Parin viikon päästä on neuvolalääkäri, joka tekee jonkinlaisen arvion.

Vointi on hyvä. Selässäkään ei nyt tunnu kipuja, kun saa välil levätä. Supisteluista ei ole tietoakaan. Vauva liikkuu vaihtelevasti, mut mielestäni riittävästi. Niin se aika vain kuluu. Tänään käytiin ostamassa amme ja jalat.

Nyt katsomaan joko mustikkapiirakka on kypsää. Sit viemään sitä ja kahvia miehille rakennukselle.

Nasuli08+MillaPetteri 32+6
 
Osaako kukaan oikeesti sanoa että käyköhän näihin ainaki lastentarvikeliikkeessä myytäviin ammeenjalkoihin muutkin ammeet ku noitten kanssa myytävät saman merkkiset?

http://www.lastentarvike.fi/images/Paatuotekuvat/Large/Rotho_ammejalat.jpg

Me saatiin tommoset ammeenjalat ja nyt oon katellu ammetta niin tuli mieleen että käyköhän esim. tämmönen amme noihin ollenkaan?

http://www.vaunula.fi/amme_disney.htm

*Talvicci ja Uuno rv.34+0* :heart:
 
Heips!
Täältä ilmoittautuu vielä mattimyöhäinen, joka on kyllä lukenut ahkerasti teidän kaikkien kuulumisia =) En tiedä vielä saanko tämän tekstin edes palstalle asti, mutta kokeilen..
Eli meille toinen tulossa ja LA 20.10. Esikoinen(poika) täytti heinäkuussa 4v., joten vipinää piisaa.
Olen ollut sairaslomalla jo heinäkuun alusta supistelujen takia ja tosiaankin välillä tuntuu, että seinät kaatuu päälle..esikoinen nyt hoidossa vain 2pv viikossa, jolloin sitten saa levättyä kunnolla :)
Taysiin olisi tarkoitus synnyttämään mennä ja edellisestä kokemuksesta ei ole kuin hyvää sanottavaa.
Mut raskausajasta vielä..niin tässä, kun aiemmassa raskaudessa maha on ollut alusta asti todella alhaalla ja vauvan pää kiinnittyneenä jo n.20viikolta sillä se niin kovasti painaa tuonne alakertaan. Tukivyön voimin maha pysyy jotenkin kuosissa, eikä tarvi käsin kannatella.
On kiva lueskella muiden tilanteita ja todeta, etten taida ihan sekaisin ollakaan..joskus tuntuu, että olenko ainut odottaja jolla niin tai näin tapahtuu =)
Tää loppuaika varsinkin on jännää ja todellisuus iskee välillä aika rankalla kädellä...LA tosiaan lähestyy päiväpäivältä.
Mut nyt vispipuuron keittoon.
Tsemppiä kaikille loppu raskauteen ja onnea jollekin joka oli nyyttinsä jo saanut..anteeksi, kun en muista kuka.. :)

nöppönen80 rv.32+1 (eikä ole tietoa kumpi tulee lukuisista ultrassa käynneistä huolimatta)
 
Talvicci: en tiedä noista sun ammeenjaloista käykö tuohon ammeeseen, mutta kannattaa ottaa ne jalat vaikka reilusti mukaan sinne liikkeeseen kun ammetta ootte ostamassa. Me saatiin ilmasiks amme ja jalat, mutta se amme oli niin törkysessä kunnossa että ei sitä haluttu käyttää niin käytiin ostamassa uus amme siihen. Noi jalat on semmoset missä on pikkasen säätövaraa niin otettiin riski ja toi meidän uus amme sopii siihen ihan buenosti :)

Anoppi oli ostanut kanssa ammeen, semmosen mitä sittareissa myydään, en muista merkkiä mutta semmonen ihan perus kuitenkin (heh hyvä selitys), niin se ei mahtunu noihin jalkoihin. Oltais se saatu heiltä kun heillä oli käyttöä sille vaan kesällä kun miehen veljenpoika oli siellä käymässä. No, onpahan mummilassa sitten oma amme jos poika siellä joskus hoidossa on :)

Otin vihdoinkin itteäni niskasta kiinni ja siivosin meidän siivouskaapit. Ne olikin ihan järkyttävässä kunnossa, ei ihme ettei olla löydetty mitään pesuaineita yms mitä ollaan etsitty :LOL: Keväällä vaan muuton yhteydessä tungettiin sinne tavarat ja sen koommin on saanu ne kaapit olla. Mutta nyt on siistiä! Aah, kyllä on hyvä mieli kun sain tuon tehtyä vaikka selän päälle ottikin kyykistely.

Flora + L-poika rv34+0
 
Flora
Hm...Meinasin tilata netistä ammeen tai sitten ostan vaikka cittarista...
Niin ei oikein kehtaa cittariin raahata noita ammeen jalkoja mukaan :LOL:

Mietin vaan että jos tilaa netistä ja se amme ei sovikkaan niihin jalkoihin niin voikohan sen palauttaa veloituksetta? Vaunut kumminki näillä näkymin sieltä tilataan...
Pitää varmaan kysyä tuosta tuolta vaunulasta :whistle:

*Talvicci ja Uuno rv.34+0* :heart:

P.S Tervetuloa mukaan nöppönen :wave:
 

Yhteistyössä