*Lokakuiset Pallomahat Elokuussa 2009* *Ensimmäinen vauva on jo syntynyt!*

Hei!
Mites te jotka mittaatte sokereita, niin onko arvot pysyneet kurissa?
Mulla neljän päivän mittauksissa 2 arvoa meni yli 7,8:n eli ei pahasti.
Tänään on viides mittauspäivä ja lounaan jälkeinen arvo oli 8,5 eli kohollaan oli.
Kävin kyllä syömässä ruokiksella jauhelihapihvejä kanttarellikastikkeella eli voipi olla
siinä syy.
Tänään tilattiin Vauvattaren kautta pinnasänky, toivott. tulee pian. Ja tänää ruokiksella piti vähän käydä ostaa vauvalle vaatteita (kietaisubody + potkuhousut 56cm).
Hollannikkaat + maha-asukki 31+3
 
Moi!

Alisa77 kiitos tiedosta! Oliko puhetta millä viikoilla sinne Naisten klinikan synnytysosastoon kuuluisi mennä tutustumaan?

Raskausdiabeetikot Kiitos vastauksista ja tuesta, tämä on nyt itsellä sen verran tuore juttu että vaatii taas hieman opettelua... Tiedän kyllä ettei yksittäinen korkea arvo ole vaarallinen, mutta tähän asti kun olen heti tiennyt mistä tuo pompsahdus on tullut... Eli se mun aamupala jälkeinen arvo oli 8.2 ja söin samaa mitä aina muulloinkin, kaksi leipää, hieman leikkelettä, kevyttä juustoa, paljon kurkkua ja tomaattia, Hevi-shotin ja juomaksi sokeritonta mehua. Enkä juonut tai syönyt sen tunnin aikana mitään. Ainoa mikä oli uusi oli tuo leivän laatu eli söin sellaista graham paahtoleipää... Voisikohan se leipä tehdä niin paljon? Herkuista kans yllätyin, kun leivoin mustikkapiirakkaa ja söin sitä aterian yhteydessä niin sen jälkeen arvot oli ihan ok, mutta sitten kun söin sitä välipalalla pelkästään niin sen jälkeen arvot pompsahti ihan reilusti yli!

DsariaL Me pyydettiin esikoisesta ja niin tästäkin vasta syntymän jälkeen. Mulla nämä raskaudet eivät ole menneet niin putkeen niin haluan ensin nähdä, että ylipäätään sieltä joku hengissä saadaan pihalle :/ Viimeksi tehtiin niin että poika itse lähetti kummeille kirjeen ja pyysi, siinä oli mukana vastauskortti, joten jos joku halusi kieltäytyä olisi sen voinut tehdä mahdollisimman vaivattomasti. Halutaan kuitenkin sellaiset kummit jotka ihan oikeasti sitä haluavat olla.

Paulah tsemppiä asioimiseen Kelan kanssa! Mäkin pelkäsin että tulee iso kädenvääntö, kun oli ihan väärin laskettu mun korvaukset. Mutta palkanlaskija oli laskenut tulot väärin ja asian pitäisi hoitua sillä että hän lähettää uuden jonka perusteella laskevat uudelleen. Jään odottelemaan hoituuko näin...

Nöpötin mä pidin esikolla aina pyyhettä hoitoalustan päällä, siihen kun aina meni jotain rasvaa, talkkia, pissaa tms. niin tuntui helpoimmalta heittää se pyyhe pesuun kuin putsata sitä alustaa koko ajan...

Täällä eilinen päivä oli tosi kurja, sillä kipeitä supistuksia tuli koko päivän :( Illalla olo olo aika turta... Sitten vielä esikoisella oli kissojen ja koirien yö, joten eipä tänäänkään kovin pirteä olo ole ollut... Yritän koko ajan tsempata itseäni ettei viikkoja enää ole montaa, jostain syystä en jaksaisi uskoa että tämä natiainen täällä pysyy lokakuulle asti...

Väsynyt Mutilainen ja Torsti 31+4
 
Raskausdiabeteksesta: mulla on arvot pysyneet kohdillaan pääsääntöisesti, mutta aamupalan kanssa saan olla tarkkana. Syön yleensä aamupalalla kaksi ruisleipäpalaa ja maustamatonta jugurttia jossa vähän mysliä sekä maitokahvi. Mitään muuta kuin ruisleipää jos syön niin taatusti on arvot koholla. Ei siis mitään vehnäleipiä yms pysty syömään muuta kuin sitten myöhemmin päivällä. Tosin nyt olen muut leivät jättänytkin pois... Aika jännä että yön jälkeen ei elimistö mulla sitten näköjään pysty niitä sokereita pilkkomaan kunnolla. Sitten taas esim kaurapuuro ei aamulla nosta mulla sokereita. Hakemista tämä on että mistä nousee ja mistä ei...
 
Hei raskausdiabeetikot:

minulla esikoisen aikaan ei elimistö sietänyt mitään "tavallista" leipää, ja aamupalalle leipää kaipasin. Tein silloin vähähiilihydraattista leipää (jonka ohjetta en nyt valitettavasti muista ulkoa, voin etsiä myöhemmin) ja toisinaan tätä *melkoista juustopommia* jonka ohjeen nyt kopsasin karppaus.info -sivustolta. Nämä eivät nostaneet edes aamusokereita yli rajojen.


Aamupalaleipä

kymmenen annosta

5 kananmunaa
1/2 dl vehnälesettä
1/2 dl vettä
1/2 dl sulatettua voita
200 gr juustoraastetta (Oltermanni tai Emmental)

Sekoita aineet sekaisin kulhossa.

Kaada leivinpaperin päälle uunipellille ja paista 200 asteisessa uunissa n. puoli tuntia, kunnes leivän pinta on vaalean ruskea.

Ripottele kuuman leivän pinnalle juustoraastetta.
Leikkaa pitzaleikkurilla lämmin leipä paloiksi
(16 kpl)
Helppoa ja hyvää ja toivottavasti avuksi temppuileville verensokereille.
Käytin itse jauhona milloin pellavansiemenrouhetta, milloin mantelijauhoa, joskus soijajauhetta - tai yleensä näiden sekoitusta. Niissä hh-pitoisuus on alhaisimpia (jos vs-arvot nousevat nimenomaan hiilihydraattien vuoksi tämä auttaa).

~Tiila 29+2
 
TErvetuloa Hokkis :wave:

Marsupilami:

Käyräsi menee ilmeisen yläkäyrällä ja jos jatkuu niin ainakin itsellä se oli juuri ennen synnytystä 37 :whistle: Että kyllä se saattaa kasvaa...toki on yksilöllistä tämäkin ja sen kasvun monasti pysäyttää sitten lopulta vauvan laskeutuminen...tosin minulla siitä ei ollut mitään hyötyä, kun olen niin lyhyt...eikä poika paljoa edes laskeutunut, ei mennyt koskaan lähtökuoppiin saakka, ennen kuin vasta synnytyksessä.

Me pestään tällähetkellä ihan tavallisella aineella, joskin vältän silti vahvoja aineita ja tuoksuja.
Vauvan vaatteet pesen muutenkin aina erikseen, kun on sitten helpompi säätää niiden kanssa...siis lajitella kuivana ja kuskata kaappiin. Joo olen pilkun viilaaja :D
Eli siis vauvan vaatteet pesen LV merkkisillä tuotteilla.

Luoja tätä masunasukkiani...nitkuttelee itseään ihan mahdottomasti tuonne alakertaan, tekee muuten tosi nannaa :kieh: ja ottaa oikein vauhtia jaloilla, posauttaa ne palleaan jolloin pää suorastaan pamahtaa tuonne alakertaan...UUHH.
Ja taas kivistää tuosta häpyluun yläpuolelta ja säteilee nivusiin ja ristiselkään...enkä ole tehnyt edes mitään tänään...ei ole mielestäni kyllä mikään supistus, ennenminkin Deri taitaa painaa jotain hermoja päällään :x
Olisipa mukavaa, jos hän haluaisi syntyä jo syyskuun puolella, mutta taitanee jäädä kauniiksi haaveeksi...

Noin tulipahan purnattua :D

Nyt vähän tekemään mehua ja sitten köllöttämään sohvalle hetkeksi...vähän ramasisi, mutta siivotakkin pitäisi...karsea läävä tullut kodista kun poika ollut kipeänä eikä ole jaksanut mitään ylimääräistä päivän aikana tehdä.

paapelo+poju+Deri 31+5
 
pesuaineista oli puhetta. Mä ostin vauvapyykkiä varten Erisan color-pesujauhetta, kun se on sellainen millä voi pestä myös kosteussulullisia kestovaippoja. Niitä kun ei kuuluis pestä sellaisella missä on zeoliittiä tai valkaisuainetta. Ostin valmiiksi paketin sitä jo mummolaankin, niin voi sielläkin tarvittaessa pestä sillä. En oikein tykkää voimakkaista hajuista pyykinpesuaineissa. Vähän saa olla, mutta ei haittaa jos ei haise ollenkaan. Joskus kirpparilla jotkut myynnissä olevat vaatteet haisee niin voimakkaasti pesuaineelle, että yrjö meinaa lentää. Yhdistän aina hajut johonkin muistoihin, jos itellä on ollu joskus joku pesuaine kauan sitten, ja jonkun vaatteet haisee samalle, niin tulee kauheesti vanhoja muistoja mieleen "minulla oli tuota pesuainetta vuonna 2000..." Omituista...

katiiakohan se kyseli sitä imetystyyny ohjelinkkiä, niin tämmöinen oli http://www.huvitutti.net/arki/tavarat/tarvike1fompele.html

Kävin tänään ostamassa Etolasta vaahtomuovirouhetta tyynyä varten. Jos tänään vaikka ompelis sen. Aion käyttää sisätyynyyn vanhaa pussilakanaa.

Hanikka ja Onni 30+5
 
Sitä piti vielä kysyä pyykinpesuun liittyen, että pesettekö vauvanvaatteita täysin erillään muusta pyykistä, vai muun pyykin kanssa? Ite lajittelen vaatteita varmaan vähän turhankin tarkasti väreittäin, niin varmaankin joutuisin peseen kamalasti vajaita koneellisia, niin nyt ainakin olen laittanut sekaisin meidän ja vauvan vaatteita pyykkiin. Ei kai sillä ole paljoa merkitystä? Vai onko?

Hanikka jälleen
 
Kela: Mä aivan kihisen raivosta :kieh:
Kävi ilmi että mulle tulee isoja ongelmia Kelan kanssa. Mun tulot on nousseet 6kk laskentaperusteen mukaan hitusen yli 20% MUTTA kelan tiskillä asiaa virkailijan kanssa ihmeteltäessä kävi ilmi, että kelan prosentit eivät olekaan tarkalleen ottaen prosentteja vaan lasketaan jollain laskurilla. Eli vaikka täysin oikein laskettuna tulot on nousseet yli 20% niin se ei tässä tapauksessa riitä. Siitäkin huolimatta, että joka paikassa heidän ohjeissaan sanotaan että 20% riittää.

Mun kohdalla 2007 tuloihin vertaaminen tuntuu hullulta, viime vuonna jo tulot olivat nousseet tuohon verrattna n.35% ja tänä vuonna yhteensä 43%. Mutta iso osa tulosta sijoittuu alkuvuoteen, joka on käytetyn ajanjakson ulkopuolella....
Valitus liitteineen lähti matkaan mutta pahaa pelkään, ettei se sillä parane.
 
Mutilainen Grahamleipä voi hyvinkin nostaa sokereita, eli suosi täysjyväleipiä tai ruisleipää, sillä graham ei ole täysjyvää.

hollannikkaat mulla on pysynyt sokrut rajoissa nyt viimesen 3 viikon aikana kun olen dieettiä kiltisti noudattanut.

Tiila ohje on hyväksi havaittu karppaus aikana, mut pellavansiemeniä ei suositella raskaana oleville, koska sisältävät kadmiumia ja syaanivetyä. Tämä lukee ainakin minun neuvolasta saamassani ruokaohjeistus lappusessa.

pinkkimieli ja pallopää
 
hanikka:

Ei ole väliä pesetkö samassa omienne kanssa vai erillään...itsellä vain on helpompi organisoida pyykit omiin paikkoihinsa, kun vauvan vaatteet ja omamme ovat erillään, ei tarvi sitten viikatessa laskea "sulle mulle" menetelmällä...ja nyt varmasti sitten pesen pojan ja vauvan vaatteet samassa niin ei ole pelkoa vajaasta koneesta...poika on mahdoton sottapytty :D

Ja tosiaan, itse olen niin hullu säästelijä, etten laittaisi kuin äärimmäisestä pakosta vajaan koneen päälle...onneksi meidän koneessa on toiminto, joka säätelee veden määrän puoleen, jos kone ei ole täynnä pyykkiä. Mutta jos vauvan ja pojan vaatteita ei tule tarpeeksi koneeseen, niin lisään sitten muuta pyykkiä sen verran lisäksi, yleensä sitten harsoa tai pyyhettä tms. =)
 
Hei vaan!
Sain aikaiseksi kirjautua ja jos sitä pari riviä kirjottais ennen kuin poika herää päikkäreiltä.

Pyykinpesusta on ollu puhetta ja kyllä varmaan pesen vauvan vaatteet samassa kuin muidenkin.Erillisiä pesuaineita en siis aio käyttää.Silloin ku poika oli vauva,pesin aluksi hänen vaatteet erikseen enkä laittanut niitä kuivuriin vaan aika pian mieli muuttui kun tuli sitä pyykkiä sen verran paljon.
Me ostettiin pikku-piian hoitoalusta,semmonen paksu jossa acryylikangas(vai olikohan).Itse olin ajatellut tekeväni itse jonkin näköisen,mutta mies on niin onnessaan prinsessasta että halusi ostella kaikkea pikku krääsää,kylläkin tarpeellista,eikä mennytkään kuin n100e :D Tuolla se nyt rakentaa hoitopöytää pikkuselle :heart:
Oisko kellään tietoa et mistä kannattais harsoja tilata?pukluliinoiksi lähinnä ajattelin muutaman ostaa.

Mun pikku-pojasta on tullu niin iso poika jo!Muutti uuteen huoneeseen ja vaihtoi jatkettavan sängyn 120cm leviään jenkkisänkyyn :LOL: Puhuttelee itseään isoveljeksi ja aikoo hoitaa prinsessaa sitten ku äiti on pessy siitä veret pois :LOL: Ilmeisesti olen katsonut liikaa synnytys ohjelmia...

Eilen kävin neuvolassa,tässä vähän päivitystä:
pissa puhdas,
hb 136 eli ei varmaankaan tarvi rautaa popsia...
paino +800g eli 3,8kg ekasta neuvolasta
syke 128-148 potki ja liikku niin vimmatusti että oli vaikea saada laskettua syke
sf 27cm,oli laskenu keskikäyrän alapuolelle
Muutenkin terkka meinasi että on siron oloinen tyttö ja hyvä jos 3kiloa syntyessään painaa.Mahtuu kuulemma tekemään vielä niin hyvin volttia ettei puhettakaan että kiinnittyisi lähtökuoppiin.
sain myös tietää sok.rasitustestin tulokset:4,8/4,9/4,7 kuulemma erinomaiset ;)

Jeps mutta lähden aukomaan anttilan pakettia kun tuli mattoja

unihiekka ja tyttö30+6
 
Heippa kaikille :)

Tänään oli Naistenklinikan pelkopolikäynti. Todella hyvä kokemus! Sain jutella kätilön kanssa ihan rauhassa kaikesta mahdollisesta mieleen tulleesta ja sain niin selkeitä vastauksia moniin juttuihin että lohdulliselta tuntuu. Lähden siis alatiesynnytykseen, kuten olin ennalta ajatellutkin (vaikka edelleen pitäisin sektiota jotenkin henkisesti helpotuksena jos jokin syy vaatisi sitä ).

Ja voin lohduttaa muitakin asiantuntevan kätilön sanoilla mm. siitä, että internetin tms. kauhukertomukset ovat usein värittyneitä liioittelulla, jopa suoranaisilla valheilla. Vaikka sattuuhan niitä ikäviäkin juttuja, ovat ne kuitenkin näissä kertomuksissa aivan yliedustettuina.

Sikainfluenssastakin sain vastauksia, eikä ainakaan tuollaista täällä mainittua vastasyntyneen eristämistä/ isän pitämistä poissa synnytyksestä (juttu kertoi Päijät-Hämeen keskussairaalasta) olla Naistenklinikalla harkitsemassakaan. Kätilö sanoi että koko taudin voi ainakin pyyhkäistä murheidensa listalta: ei ole tavallista influenssaa kummempi ja naisia synnyttää joka talvi kuumeisenakin "sen tavallisen" kourissa.

Sitten pelkopolilla katsottiin vauvan kokoa (joka on ollut suuri huoleni) ultralla ja saatiinkin ihan toisensuuntaista tulosta kuin neuvolan sf-käyrällä. Poika on tällä hetkellä hieman keskikäyrän alapuolella! Saavat mielestäni työntää neuvolassa ne sf-käyränsä sanonko minne (päivitelty siellä jatkuvasti miten yläkäyrällä vauva on)...

Pääsen vielä keskustelemaan synnytyspelkokätilön kanssa syyskuussa ja rv 36 tehdään synnytystapa- ja kokoarvio. Mistään neuvolan kommenteista "liiallisesta herkuttelusta" (kun painoni oli noussut sen 100 grammaa liikaa/vko) ei kuulemma tarvitse välittää. Painoa saisi tulla ihan rauhassa vielä puolet lisää nykyisestä. Eikä tarvitse stressata satunnaisen jätskin tai muun herkun vaikutuksesta vauvan kokoon (kaikkea se mieli onkin kehitellyt...)

Hieno päivä, monta huolta vähemmän...

Apollo + Töppönen rv 27+5 :)

p.s. Paulah: voi hemmetin Kela...tsemppiä!
 
Hei! MB - kyseli tuosta painoarviosta, meillä ultrataan joka kerta kun käy neuvolassa. Se on kyllä kiva, saa rauhoittua taas joksikin aikaa, kun näkee että kaikki on hyvin :)

joo ja noista ompeluhommista, taidan ostaa ihan sen pinnasängyn suojan tai ompeluttaa muilla ;D ei siitä kuitenkaan tuu kuin ylimääräinen hermostumiskohtaus kun alan itse huristeleen koneella :D
..ja nyt kirjan pariin.. :)

Terkuin Myola ja pikkuinen
 
apollo:

Hienoa että polikäyntisi oli antoisa ja olen todella täysin samaa mieltä kätilön kanssa tuosta possulentsusta.
Täällä yksi joka synnyttänyt normi flunssan kourissa...ei mukavaa, mutta selvisin ongelmitta...lisäksi outo juttu, nimittäin aloin tervehtyä rytinällä synnytyksen jälkeen...synnytyksessä olin täysin tukossa, mutta synnytystä seuraavan päivän iltana ei kurkkua kaihertanut, ei ollut lämpöä eikä nenää tarvinnut niistää =)

ON:

Kammo säväreitä tulee tuohon alavatsa/nivus alueelle...autsista...Deri pusaa samalla päätään alaspäin...tukalaa...lokakuu tule jo :kieh:

paapelo+poju+Deri 31+5 (luoja kohta on taas mennyt viikko :eek: )
 
Talvicille kiitti uudesta pinosta.

En nyt ehtinyt lukemaan kaikkea mitä olitte kirjoittaneet. Tulen paremmalla ajalla kommentoimaan.

Tiistaina kävin neuvolassa. Neukkukuulumisia:
Rv 29+5
Paino + 900
Turvotus -
RR 112/52
Hb ei otettu
Pissa puhdas
Sf 29
Syke +
Liikkeet ++

Kaikki oli siis kunnossa. Olen kuitenkin nyt sairauslomalla. Loman alkuun olisi ollut aikaa kaks viikkoa. Alaselkä oli sen verran kipeä ettei jaksanut enää töissä käydä. Sekin teki, kun ei yöllä saanut kunnolla nukuttua. Nyt on kahtena yönä nukkunut yli kymmenen tunnin yöunet ja päivällä vielä pienet päikkärit. Nyt on päässyt päivällä lepuuttamaan selkää. Auringosta on saanut nyt nauttia. Miehellä loma kans niin on saatu viettää yhteistä aikaa. Ensi viikolla mies menee taas rakennuksellemme tekemään töitä. Hänellä on lomaa kuusi viikkoa.

Nasuli08+MillaPetteri 30+0
 
apollo kiva että sulla oli noin mukava käynti pelkopolilla. Joo mä oon ihan samaa mieltä tosta neuvolatouhusta välilllä, että se on ihan huuhaata.. Hyvä että kysyit tuosta sikainfluenssasta. Silti mua vähän pelottaa.. Toi oli hyvä, ettei vauvaa eristettäisikään. Se olisi kamalaa. Tosin enpä kyllä haluaisi vauvalle sitä tautia, että mitenkäs ne sitten sen estää siinä tapauksessa, että äidillä olisi flunssa päällä..hmm.. no, turha murehtia etukäteen.

myola onpas teillä hyvät oltavat neuvolassa. Voi kun olis meilläkin aina ultraus. Äh. Ens viikolla pitäis taas mennä eikä yhtään huvittais, kun en oikein siitä tätsystä tykänny. Vertaan koko ajan vanhaan ja mikään ei toistaiseksi ole ollut paremmin tuolla uudessa neuvolassa. Pah.
 
Hei!

Yksi uusi lokakuinen ilmoittautuu. Olen välillä ajautunut seuraamaan keskustelua, mutten ole saanut aikaiseksi rekisteröityä jäseneksi. Nyt raskausdiabeteskeskustelut sai minutkin ilmoittautumaan.

Itselläni raskausdiabetes todettiin jo raskausviikolla 17. Jouduin sokerirasituskokeeseen sukurasitteen vuoksi, mutten todella odottanut tuomiota itselle. Kävin heti ravitsemusterapeutilla, jolta sainkin paljon hyviä vinkkejä. Olen kyllä sellainen tyyppi, että otan ohjeet melko kirjaimellisesti, ja siksi en ole muutamaan kuukauteen syönyt "mitään" herkkuja. Kerran kun sorruin syömään voileipäkakkua ja arvot pompsahtivat reilusti, päätin että koska siitä ei tule kuin paha mieli ja huono omatunto, niin parempi jättää herkut muiden syötäviksi.

Minun ongelmani on paastoarvot, joiden takia aloitan insuliinin luultavasti lähipäivinä. Itse sain ravitsemusterapeutilta ohjeet, että raskausdiabeetikon ei pitäisi aamulla syödä mitään maitotuotteita, hedelmiä eikä marjoja ja leivässäkin pitäisi olla kuitua n. 10%. Tämä siksi, että aamuisin verensokeri nousee helpoiten, ja aamuarvot voivat heijastaa loppupäivän arvoihin. Veteen tehtävään kaurapuuroonkin pitäisi lisätä kuitulisää, joten itse olen päätynyt pikakaura+kuitu hiutaleisiin, laiska kun aamuisin olen. Itse olen kyllä huomannut, että jos aamulla olen "himoissani" ottanut esim. lasin maitoa, niin heti arvot huononevat.

Koko raskausdiabetes on muuttanut käsitystäni ruoista. Välillä mua naurattaa kun huomaan haavelevani maitoon tehdystä kaurapuurosta, vaikken ennen edes mistään puurosta pitänytkään. Vaaleaa leipää en myöskään ole syönyt moneen kuukauteen, joten välillä mietin mitenköhän kroppa reagoisi kun söisi jotain ranskanleipää.

Uskomatonta kyllä aikaisempana piikkikammoisena, pystyn jo melko surutta mittailemaan sokereita ja muutenkin suhtautumaan raskausdiabetekseen tyynemmin. Eihän siihen mennyt kuin pari kuukautta :LOL: Välillä kiukuttaa kun näkee kaupungilla jonkun raskaana olevan kantavan esim. pizzalaatikkoa tai syövän irtojäätelöä, ja miettii että miksi juuri minun vauva kärsisi moisista herkuista enemmän kuin muiden. Mutta mua on kyllä auttanut että olen huomannut, että täällä lokakuisissa on monta samojen asioiden kanssa kamppailevaa, joten en ole ainakaan asian kanssa yksin.

Tulipa pitkä ensimmäinen viesti, sori.

T:Essen ja napsu 27+5
 
Tervetuloa uusille!! :flower: :wave:

Te jotka sektiolla synnyttäneet; oliko kokemus minkälainen/vastasiko odotuksia? Toivuitteko nopsaan, mites vauvan kantaminen onnistui?Muutenki olisi mukava kuulla kokemuksia siitä , koska se itsellä edessä ja vähän meinaa välillä jännittää.. :whistle:

Olen pessyt vauvan vaatteet erillään muista vaatteita, mutta voi olla että jatkossa sitten sekoittuu muun pyykin kanssa :)

Ihanaa, tämä mamma kävi kampaajalla tänään ja nyt on niin pirtsakka olo :D

nöpötin ja pikkuinen 30+3 :heart:
 
nöpötin: minä sain esikoisen sectiolla.
Mua kun ei ole koskaan aikaisemmin leikattu enkä juurikaan koskaan ole käyttänyt mitään lääkitystä, todella harvoin edes särkylääkkeitä, olin aivan tokkurassa niistä lääkkeistä ja sanotaan että se leikkauspäivä meni ihan nukkuessa, juurikaan en siitä päivästä mitään muista.
Mut lopetin oikeestaan kokonaan särkylääkkeiden syönnin torstaina (mut leikattiin maanantaina)... siinä kätilöt osastolla ihmetteli jonkuu verta mut ei mulla kummempia kipujakaan ollut.
Sen mitä vauva oli mun sylissä niin kun olin pedissä istumassa.
Pari kolme ekaa päivää oli se ylös nouseminen tosi vaikeeta... ja no... sanottiinhan mulle että sitä pitäis tehdä moooonta kertaa päivässä niin aina vaan helpottuu mut ko se sattu alkuun niin pirusti.
Niin ja mulle ei sit tietty mainittu että multa tuleekin sitä verta kans vielä kauheita määriä muutaman päivän... mä sit ihan paniikissa soittelin ekana yönä kelloa kun verta tuli kuin pissaa vaan... siis kauheesti. Sit se kätilö mulle vaan läksytti että no tottakai sitä tulee vielä... mä kun oikeesti olin jotenkin kuvitellu että ne olis leikkauksessa sit lopuks imeny sitä verta pois tuolta... siis jotenkin niiden puheista sainsellaisen käsityksen... ja mä luulin että nyt mä kuivun hengiltä :ashamed:

nyt toivon että joko vauva olisi loppuun oikein päin tuolla tai edes sen verta pieni kokoinen että voisin synnyttää alakautta joka tapauksessa.
Kyllä mua kovasti harmitti silloin esikosta kun kuulin että mut leikataan eikä ole vaihtoehtoja.
Mut totta kai vauvan ehdoilla mennään, siinä siirretään sivuun omat harmistukset.

Ja mä olen kieltämättä taas vähän varuillani tosta possulenssusta....
Meillä kun on nyt tänä viikonloppuna noi löyly mm kisat täällä kaupungissa ja siis paljon ulkomaalaisia ja muitakin.... ja huominen olis vielä töitä ja sit sais viikonlopun vaan olla.

Tänään söin kauheen läjän päivällä herneitä ja siitä sitten kärsinyt koko illan töissä ja tuntuu jatkuvan kotonakin :ashamed:


Tervetuloa uudet mukaan!! :flower:


Riivinrauta & Nuppunen 31+5
 
Täällä ollaan ihan kauheessa jännityksessä, käytiin kattoo yhtä asuntoo ja se olis aivan mielettöman ihana, huomenna olis tarkoitus jättää tarjous... saa nähä päästäänkö yhteis ymmärrykseen myyjän kanssa.

Supparit olleet taas tämän päivän aika kivuliaita, jos näin kipeinä jatkuu niin voi olla että mut pistetään saikulle, ensi viikko vielä lomaa mutta onneksi torstaina on neuvola niin saan puhuttua asiasta siellä.

Minä olen pessyt kaikki vauvantavarat pikkuhiljaa, tässä talossa missä nyt asutaan on ihan mahtavat pesutilat niin ihan mielellään tuolla tuota tavaraa pesee. Pitäis vielä etsiä varastosta sitterit ja imetystyyny niin pesisin nekin vielä. Minäkin pesen vauvanvaatteet ihan muun pyykin seassa, yleensä hajusteettomilla pesuaineilla tai sitten jollain miedolla tuoksulla.

Puhuitte jossain vaiheessa sairaalakassistakin sen olen ajatellut laittaa valmiiksi joskus kuukauden päästä, samoihin aikoihin ajattelin ostaa kotiin vaippapaketin ja muutaman korvikepakkauksen varmuuden varalle (jos maitoa ei tule alussa ihan niin paljoa kuin vauveli haluaisi)

Onko teillä kellään ollut käytössä tuttipullojen ja tuttien sterilisoijaa, itse ajattelin sellaisen hankkia, minusta oli jotenkin hankalaa olla keittelemässä niitä tutteja kokoajan kun esikoiselle en sitä hommannut, kokemuksia kellään?
-Hanne- rv 30+2
 
Apollo80: Tosi hienoa että että sait vastauksia ja olo helpottui siellä polilla. Oon samaa mieltä että se on kyllä ihan pätevän oloista toimintaa, kannattaa ehdottomasti käydä jos nuo jutut mietityttää. Mä tykkäsin kanssa siitä kätilön asiallisesti tyylistä. Me keskusteltiin kanssa niistä pahimmista tapauksista, mitä voi käydä. Hän myönsi, että mun tiedot pitää paikkansa, sillä tietyllä 0-2% tiheydellä niitä esiintyy ja kukaan ei voi taata mulle, ettenkö mä osuisi siihen joukkoon vaikka se ei todennäköistä olisikaan. Sanoi kyllä että näytän aivan ihanteelliselta synnyttäjältä:)
Mulla kirjattiin tietoihin että mietin vielä synnytystapaa. Mullahan sektio on ollut se ensisijainen ajatus mutta en oo tehnyt varmaa päätöstä. Mulla ei ultrattu vielä vauvan kokoa, siitäkin paljon kiinni. Mulle ihan kaikista tärkeintä oli tieto siitä, että saan oikeesti itse valita ja kukaan ei pakota mihinkään.

Oliko kukaan muu Madonnan keikalla? Hyvä keikka oli:) Nyt kyllä koko illan seisominen, heiluminen ja varpustelu tuntuu selässä ja pohkeissa.
 
Huomenta!

H-a-n-n-e:

Mielestäni tuo steriloija on aika turha, toki jos kaipaa helppoutta, mutta itse koin ainakin helpommaksi vain kaataa vedenkeittimestä aina puulloon vedet ja tuttikorkki nurinperin siihen päälle, jolloin siihen tutin sisällekkin pystyi kaatamaan vettä, siinä sitten se 5min.
Ei kattiloita, ei vie tilaa.
Ja sitten jos oli kertynytkin monta pulloa, niin sitten keitin veden nopeasti taas keittimessä ja kaadoin isoon kippoon ja pullot sinne.

Mutta toki kukin ihan omalla tavallaan. Itsellä sellainen oli ja mielestäni säästin aikaa enemmän tuolla metodilla :D

paapelo+poju+Deri 31+6
 
Apollo ja Paulah: tosi hyvältä kuulosti teidän pelkopolikäynnit. Rauhoittaa munkin mieltä kuulla noita juttuja, vaikka en varsinaisesti synnytystä pelkääkään, mutta jännittäähän se. On hyvä tietää, että apua on saatavissa, jos sitä tarvii.

Eniten mua huolettaa vauvan koko, vaikka se ei nyt toistaiseksi mikään jättivauva olekaan, mutta olen itse aika pieni, joten haluaisin, että synnytyksen lähestyessä vauvan ja mun lantion koko arvioitaisiin kunnolla, eikä vaan pikaisesti päällisin puolin (kuten olen ymmärtänyt, että viimeisessä lääkärineuvolassa tehtäisiin). Tietääkö joku tarkemmin, mikä käytäntö mahtaa olla Espoossa? Voisin tietysti seuraavassa neuvolassa kysäistä asiasta.

Ulpu & Papu 28+3

PS: Paulah tsemppiä Kelan kanssa taisteluun! Itselläni päättyivät viimeiset taistelut opintotuesta 4 v. valmistumisen jälkeen... Toivottavasti äitiyspäiväraha-asiasi ratkeaa nopeammin ja positiiviseen suuntaan!
 
Espoossa lienee sama systeemi kuin Helsingissäkin..niin olen ymmärtänyt.

Eli jos ei selkeästi ole mitään syytä, niin tuota ei tehdä. Eli pelkkä äidin oma arvio pienestä koosta ei riitä...mikä on typerää mielestäni.

Mutta sen verran voin sanoa, että lantion ulko leveydellä ei ole useinkaan mitään tekemistä lantion sisätilavuuden kanssa, joka siis ratkaisee vauvan mahtumisen ulos.

Tiedän naisia, joilla on oikein kunnioitettavan näköiset lantion luut, mutta eivät ole silti kyenneet saamaan sujuvasti ilman apua ulos normaalikokoista n.3kg vauvaa ja sitten taas on heitä, joille monet sanoisivat, että toivottavasti et kanna suurta vauvaa kun on noin pieni peppu ja kas sieltä putkahtaakin suht sujuvasti 4kg (siskoni on elävä esimerkki viimeisestä tapauksesta ) =)

Mutta kannattaa toki ainakin yrittää vaatia...eiköhän sieltä tarpeeksi ponnekkaalla tivauksella viimeistään tule lähetettä =)
 

Yhteistyössä