*Lokakuiset Pallomahat Elokuussa 2009* *Ensimmäinen vauva on jo syntynyt!*

Tervetuloa uusille :)


Eilen oli siis neuvolalääkäri:

Vko 32+3
Painoa ei katottu :/
Rr 111/67
Pissa puhdas
Sf 29cm
:heart: : syke 140
Liikkeet ++
Ja tarjonta perätila :headwall: Lääkäri kokeili ja kokeili ja yritti löytää päätä alhaalta, noh ei löytänyt kun neiti sitä tunkee tuosta oikeasta kyljestä...
Sain nyt loppuajan saikkua eli meen töihin sit joskus:D

Seuraava neuvola ois 2vkon päästä:)

Sektiosta: Mulla edellinen synnytys päättyi siis sektioon kun pojan sydänäänet laskivat ja verinäytteet oli hyytyneitä. Mulle se tuntui sillä hetkellä helpottavalta tiedolta kun synnytys oli kestänyt käynnistyksestä jo kaiken kaikkiaan niin kauan.
Toivuin todella hyvin, söin särkylääkkeitä reilun viikon ja kun lopetin ne niin kaikki kivut olivat poissa. Pahinta tosiaan oli ekoina päivinä nouseminen sängystä, mutta kun oikean asennon löysi niin kyllä se siitä. Vauvan kantaminen ei tuottanut vaikeuksia, vaikka poika oli 4,5kg :D
Mitään raskaampaa ei kannata nostella muutamiin viikkoihin. Mä olin kyllä koko sektioon niin tyytyväinen että toisaalta toivon sitä nytkin. Non varsinkin nyt kun tyttö on perätilassa, ja jos on iso vauva!

Mä pesen vauvan vaatteet nyt ekan kerran erikseen, varmaan sen jälkeen yhdessä muun pyykin kanssa. Tosin tytölle on ostettu niin paljon vaaleanpunaista jota meillä ei muutan niin paljon ole, joten tulee pestyä aika paljon erikseen :D
Ja mulla on sellasta amwayn babypesuainetta..

Mut nyt muihin hommiin

:wave:

Inka & Maisa 32+4 :heart: :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja H-a-n-n-e:
Täällä ollaan ihan kauheessa jännityksessä... saa nähä päästäänkö yhteis ymmärrykseen myyjän kanssa.
Oih, mä tiedän ton asunnonmetsästystuskan! Mulla oli jo välillä kauhee stressi sen kanssa kun ei meinannut millään löytyä sitä meidän uutta kotia ja sit kun löytyi niin hävittiin tarjouskilpailu. Mut onneks sit loppuviimeks löydettiin vielä parempi ratkasu ja nyt syyskuussa pitäs päästä jo uuteen kotiin. Joten tsemppia H-a-n-n-e, toivottavasti saatte sen kämpän!

Mä oon niiiiiin väsynyt. :'( Miten tää voikin ottaa näin voimille! Mies on ollut tiistaita lukuunottamatta kaikki illat tällä viikolla agilityharrastuksensa parissa ja tänään lähtee koko viikonlopun kestävälle leirille. Mä sitten jään kahden koiran ja yhden uhmaikäsen 1,5v pikkupojan kanssa kotiin ja nyt jo kauhulla odotan mitä viikonloppu tuo tullessaan.

Eilen olin niin rättiväsynyt, että iltapuuroa syöttäessä meni hermo ja karjasin pojalle tosi kovasti kun se siinä pelleili ja kiukutteli. Sit vein sen sänkyyn siltä seisomalta ja jätin sinne. :headwall: No hetken rauhotuttuani ja voimia kerättyäni hain pojan takasin syöttikseen ja syötiin puuro loppuun. Ai että mutta oli huono äiti fiilis ja parvuinkin sitten koko loppuillan kun olin ensin pojan saanut halitusten ja pusitusten ja hampaiden pesun jälkeen rauhallisesti nukkumaan. Itku ei meinannut loppua ees sit kun menin nukkumaan kun olin vaan niiiiiin väsynyt. Nyt takana sitten huonosti nukuttu yö ja vielä aamullakin olin niin kiukkunen itselleni että lähin vaan äkkiä töihin ennen kuin mies ja poika ees heräs (mies vie siis pojan aina aamulla päivikseen) etten pilais niiden päivää. Automatkalla sitten itkin vielä sitä kuinka huono äiti olen kun en saa pidettyä väsyneenä hermojani kurissa. Huokaus, tää on rankkaa... :|

No nyt sitten olen suunnitellut meille pojan kanssa kaikkea hauskaa tekemistä viikonlopuksi jotta se menis mahdollisimman vaivattomasti. Lauantaina iltapäivällä meillä on kaverin pojan 2v syndet ja sit ajattelin että aamupäiväksi voitas kävelllä johonkin uuteen puistoon kun toi lähipuisto on jo niin tuttu että siellä ei ole niin paljon uutta tutkittavaa pienelle seikkailijalle. Sit sunnuntaina meen ehkä käymään vanhempieni luona, niin siinäkin on sitten taas päiväksi ohjelmaa niin ei käy äitille ja pojalle ainakaan aika pitkäksi. Nyt entistä enemmän pelottaa että mitäs sitten kun niitä on kaks. Lapsia siis. Ehkä se on tämä mieletön väsymys mikä mua vaivaa, mutta olen ollut viime päivät ihan allapäin. Pikkupoika koettelee äitiään kaikin tavoin, joskin se on kyllä noin muuten aivan ihana pikkupakkaus. Sanoin jo miehelle että kun se tän viikon on nyt ollut sitten kaikki illat veke, niin ens viikolla on MUN viikko, sit mä vaan huilaan ja huilaan ja käyn rauhallisilla kävelyillä ja mies saa vuorostaan hoitaa KAIKEN.

Sanokaa mulle että kyllä se siitä. Että tää väsymys ja tunteiden heittely johtuu hormooneista ja liikarasituksesta. Meen siis normisti aina seittemäks töihin, sit kolmen jälkeen haen pojan tarhasta ja sit se on leikkimistä siivousta ja muuta hommaa iltaan asti ja tää viikon tauoton putki on nyt käynyt aika pahasti voimille kun miehestä ei ole ollut mitään apua. *huokaus*

Tulipahan kunnon valitusvirsi... :ashamed:

Hokkis rv 28+ jotain

 
Alkuperäinen kirjoittaja Hokkis:
Alkuperäinen kirjoittaja H-a-n-n-e:
Täällä ollaan ihan kauheessa jännityksessä... saa nähä päästäänkö yhteis ymmärrykseen myyjän kanssa.
Oih, mä tiedän ton asunnonmetsästystuskan! Mulla oli jo välillä kauhee stressi sen kanssa kun ei meinannut millään löytyä sitä meidän uutta kotia ja sit kun löytyi niin hävittiin tarjouskilpailu. Mut onneks sit loppuviimeks löydettiin vielä parempi ratkasu ja nyt syyskuussa pitäs päästä jo uuteen kotiin. Joten tsemppia H-a-n-n-e, toivottavasti saatte sen kämpän!

Mä oon niiiiiin väsynyt. :'( Miten tää voikin ottaa näin voimille! Mies on ollut tiistaita lukuunottamatta kaikki illat tällä viikolla agilityharrastuksensa parissa ja tänään lähtee koko viikonlopun kestävälle leirille. Mä sitten jään kahden koiran ja yhden uhmaikäsen 1,5v pikkupojan kanssa kotiin ja nyt jo kauhulla odotan mitä viikonloppu tuo tullessaan.

Eilen olin niin rättiväsynyt, että iltapuuroa syöttäessä meni hermo ja karjasin pojalle tosi kovasti kun se siinä pelleili ja kiukutteli. Sit vein sen sänkyyn siltä seisomalta ja jätin sinne. :headwall: No hetken rauhotuttuani ja voimia kerättyäni hain pojan takasin syöttikseen ja syötiin puuro loppuun. Ai että mutta oli huono äiti fiilis ja parvuinkin sitten koko loppuillan kun olin ensin pojan saanut halitusten ja pusitusten ja hampaiden pesun jälkeen rauhallisesti nukkumaan. Itku ei meinannut loppua ees sit kun menin nukkumaan kun olin vaan niiiiiin väsynyt. Nyt takana sitten huonosti nukuttu yö ja vielä aamullakin olin niin kiukkunen itselleni että lähin vaan äkkiä töihin ennen kuin mies ja poika ees heräs (mies vie siis pojan aina aamulla päivikseen) etten pilais niiden päivää. Automatkalla sitten itkin vielä sitä kuinka huono äiti olen kun en saa pidettyä väsyneenä hermojani kurissa. Huokaus, tää on rankkaa... :|

No nyt sitten olen suunnitellut meille pojan kanssa kaikkea hauskaa tekemistä viikonlopuksi jotta se menis mahdollisimman vaivattomasti. Lauantaina iltapäivällä meillä on kaverin pojan 2v syndet ja sit ajattelin että aamupäiväksi voitas kävelllä johonkin uuteen puistoon kun toi lähipuisto on jo niin tuttu että siellä ei ole niin paljon uutta tutkittavaa pienelle seikkailijalle. Sit sunnuntaina meen ehkä käymään vanhempieni luona, niin siinäkin on sitten taas päiväksi ohjelmaa niin ei käy äitille ja pojalle ainakaan aika pitkäksi. Nyt entistä enemmän pelottaa että mitäs sitten kun niitä on kaks. Lapsia siis. Ehkä se on tämä mieletön väsymys mikä mua vaivaa, mutta olen ollut viime päivät ihan allapäin. Pikkupoika koettelee äitiään kaikin tavoin, joskin se on kyllä noin muuten aivan ihana pikkupakkaus. Sanoin jo miehelle että kun se tän viikon on nyt ollut sitten kaikki illat veke, niin ens viikolla on MUN viikko, sit mä vaan huilaan ja huilaan ja käyn rauhallisilla kävelyillä ja mies saa vuorostaan hoitaa KAIKEN.

Sanokaa mulle että kyllä se siitä. Että tää väsymys ja tunteiden heittely johtuu hormooneista ja liikarasituksesta. Meen siis normisti aina seittemäks töihin, sit kolmen jälkeen haen pojan tarhasta ja sit se on leikkimistä siivousta ja muuta hommaa iltaan asti ja tää viikon tauoton putki on nyt käynyt aika pahasti voimille kun miehestä ei ole ollut mitään apua. *huokaus*

Tulipahan kunnon valitusvirsi... :ashamed:

Hokkis rv 28+ jotain

Kuulostaa ihan tutulta, mulla on kans pinna tosi tiukalla ja tuntuu ettei jaksa tuota 2vuotiasta uhmailijaa.. Pinna palaa usein ihan tyhmistä asioista ja tulee sitten räyhättyä pojalle. Niin ja siitäkös vasta huono mieli tuleekin..
Mulla ainakin johtuu hormooneista, muuten oon aika tyyni tapaus..
 
Niin ja tervetuloa uusille! Hokkis älä turhaan ota stressiä jos hermostut esikoiselle. Sitä sattuu tässä hormonimyrskyssä ainakin :) Muakin välillä hirvittää miten sitten kahden kanssa, mutta eiköhän se siitä. Mies saa ottaa enemmän osaa. Meilläkin mies harrastaa kesällä paljon ja mä olen päähoitovastuussa. Välillä tulee korvista. Varsinkin nyt kun en itse voi enää harrastaa niin oon melkein aina himassa.
 
Hokkis voimia :hug:
Mulla on ollut päivärytmin suhteen samanlainen viikko, kun mies on tehnyt 12h työpäiviä ja minä siis töiden jälkeen olen hoitanut lapsen ja kodin. Jaan tunteesi täysin, ja olen todella kiitollinen että viikonloppu jo tulee. Toivottavasti saat vietettyä mukavan, kevyeltä tuntuvan viikonlopun ja ensi viikoksi sitten OTA sitä omaa aikaa.
 
Tuttien ja tuttipullojen sterilointi sujui minusta aivan kätevästi, kun päivän aikana tarvitut keräsi viileällä huuhdeltuna yhteen ja keitteli niitä sitten illalla sen yhden satsin viitisen minuuttia. En siis kokenut steriloijaa tarvitsevani enkä aio sellaista nytkään hankkia. Tosin esikoinen olikin pääasiassa rintaruokinnassa, ettei tuota pullotiskiä paljoa tullutkaan.
 
Uusille tervetuloa :flower: ja Hokkikselle jaksuja, kuten myös muille joilla vaivat pinaa :hug:

Tänne ei kummempaa, ihanaa odotusta ihan järjettömän vallattoman masukin kanssa :heart:, mutta kyllähän nyt jokin pitää pielessä olla (vaikka sitten ihan vähän vaan, muutenhan kaikki olis ihan liian hienosti ;)!)ja siksipä tissiaiheinen kysymys jo äideille :LOL: (miksei muillekkin jos joku tietää ): mulla on nännit aivan törkeän kipeät ja rohtuneet ja toisesta iho ihan rikki- en käsitä miten voi olla jo nyt |O - päivääkän en ole imettänyt vielä ja jo nyt koskee niin maan p****leesti : mitä voin tehdä, että nää paranee :ashamed: :headwall:? Bebanthenia olen lätrännyt pari päivää, mutta ei ainakaan vielä ole auttanut...ihan kauhulla odotan miten kipeäksi nännit tulee imettäessä kun ilman sitäkin on jo ihan tulessa :ashamed: . Ja onko ihan normaalia kun toisesta nännistä tuli eilen illalla hieman kirkasta nestettä :eek: . Sori nää "ällöt" jutut heti näin aamupäivästä...

Hugis ja Papu 30+0 :heart:
 
Essen Tervetuloa :flower: Mielestäni "mukavaa" kun on muitakin jotka näistä sokereista kärsivät nyt raskaus aikana, vaikka jokainen omalla tavallaan. Itselläni siis ongelma ainoastaan noiden ruoan jälkeisten sokerien kanssa, jollen noudata dieettiä.

Moni on näköjään juuri muuttanut tai muuttamassa. Minulla on vieläkin hirveetön hinku päästä tästä kaksiosta kolmioon, mut kun ei vaan onnistu nykyisillä tuloilla (ei siis saada lainaa aso-asuntoon ). Tänään tuli taas asunnon ostotarjous juuri siitä asunnosta mitä himoitsen ison wc:n vuoksi. Masentaa siis.

No onneksi luukusta kolahti tänään ensimmäinen Vauva-lehti, niin kuluu viikonloppu rattoisasti lueskellessa kun ukko on reisussa. Kaippa sitä pitää lyllertää käymään kääntymässä luokkakokouksessakin, vanhojen arpien repimisen uhallakin.


pinkkimieli ja pallopää :heart: :heart: 28+0 :heart: :heart:

"29. raskausviikko
Jos lapsi syntyisi nyt, on sillä 90 % todennäköisyys selvitä hengissä!" :D
 
Kiitos teille jotka tuohon sektio-aiheeseen vastasitte! Ehkä voin mennä rauhallisin mielin, tosin muakaan ei ole koskaan leikattu ja Panadolia ja Buranaa vain silloin tällöin joudun ottaa. Joskus jouduin jotain kolmiolääkettä ottaa päänsärkyyn, niin siitä tuli niin huono olo :x Kaippa mullakin ne lääkkeet sitten tekee tokkuraiseksi,se on odotettavissa.
Alatiesynnytys olisi se mitä toivon, mutta tässä tapauksessa sitä ei suurella todennäköisyydellä voida tehdä. Harmittaahan se, mutta niin mennään mikä on vauvalle turvallisinta ja parasta.

hugoliina sori mutta mä en ainakaan oikein osaa auttaa tuohon, kun itsellä ei samanlaista vaivaa ole tullut. Oletko neuvolasta kysellyt apua?

Vauveli liikkui eilen illasta tosi reippaasti, tuli taas pitkästä aikaa kunnon potkuja :D

nöpötin ja pikkuinen 30+4 :heart:
 
hugoliina
Kokeileppa hakea apteeksita Lansinoh-voidetta (toivottavasti se oli kirjotettu edes suurinpiirtein noin). Sitä sain esikoisesta laitoksella kun nännit tuli imettämisestä kipeeks. Eli sillä voit voidella niitä nännejä jo nyt ja sitten myös jatkaa synnytyksen jälkeen ettei nännit pääse huonoon kuntoon. Se on paaaaljon paksumpaa kun bepanthen, sellasta tosi strydiä kamaa, ja ainakin auttoi mulla hyvin, käytin muistaakseni melkein koko imetyksen ajan aina silloin tällöin.

Niin ja se kirkas neste on vaan hormooneisto johtuvaa esimaitoa, kaverilla tulee sitä jopa välillä menkkojen yhteydessä joten älä turhaan huoli. :)
 
Tervetuloa uusille!

Hokkikselle kovasti jaksuja! Väsyneenä pinna on täälläkin aika kireällä.
Paulah: toivottavasti valitus menee läpi.

Omaan oloon ei sen kummosempaa. Selkä ja symfyysi kipuilee edelleen joten hissukseen oleilen. Nyt alkoi mietityttään noi omatkin äippäpäivärahat kjun luin Paulahin jutun. Mulla on kyllä tulot mielestäni noussu sen 20% mutta en oo kuitenkaan ihan varma. No, saan päätöksen sitten joskus syys-lokakuussa, täytyy siihen asti jännätä.

Pyykinpesusta: mä pesen kaiken pyykin Erisanilla joko colorilla vai valkaisuainetta sisältävällä. Vauvan pyykit on tarkotus pestä erikseeen n. vuoden ikään asti, näin oon tehny muittenkin lasten kanssa. Lisäksi pesen kestovaipat erikseen. Meillä tota pyykkiä tulee niin paljon että hyvin tulee näinkin täydet koneelliset.

Mutta nyt pihalle.

Peppi ja rinsessa 30+3

 
Heipähei!
Tuo onkin paapelo varmasti ihan totta, elikkä siis vauveli kääntyy. Mä vaan jostain luin tosta että vauva puristelee napanuoraa ja jotenkin sit aattelin sen johtuvan siitä.
Mä tulin tänne porukoille siivoileen, kun mies meni pelailemaan.
Vaavi on tänään ja eilenkin liikkunut jo ihan normaalisti, äsken kuulin kun tähän koneelle istahdin, niin semmonen napsautus äänen tuolta masusta. Eikös se paapelo ollut joka noista kerran kanssa puhui =) aika hassua...
Mutta nyt laittamaan makaroonilaatikko uuniin, kun mies kohta tulee nälkäisenä reeneistä =)
Pikkumyyh ja masuvaavi 32+0 :heart: :heart: :heart:
 
Olisiko jollakin tehovinkkiä hemoglobiinin nostamiseen?

Olen kokeillut Obsidanit, Retaferit ja Kreuterblutsaftin ja tietysti ruokavalionkin vielä, mutta niin vaan tänään neuvolassa hb edelleen laskussa ollen nyt 106. Ei riitä jos tulee synnytyksessä verenmenoa..

Omanapaisesti kyselemässä ~Tiila.
 
Mä yritän nyt asennoitua niin, ettei maailma siihen kaadu, vaikka kela maksaisi liian vähän rahaa mulle. Harmittaa silti, mä oon vuosia käynyt töissä, en ole opintotuen jälkeen saanut kelasta mitään etuuksia. Ja nyt yhden kerran kun tarvisi niin eivät halua maksaa:(
Me en ymmärrä sitä logiikkaa. He olivat päätöksessä ilmaisseet aivan selvästi että mitä ansiota verrataan mihin, kaikkine vähennyksineen. Noiden tulos on että tulot on nousseet 20,2%, sen osaa laske kuka tahansa. Ja tyypit sitten pokkana soveltaa omia laskusääntöjä :kieh:
Mä kyllä toivon että valitus menisi läpi, tuo on niin helppo laskea ja asia on myös hyvin yksiselitteisesti kelan dokumenteissa ilmaistu. Mutta jotenkin en luota näihin puljuihin, aina keksivät jonkun porsaanreiän ettei tarvi maksaa. Harmillista myös että 6kk jakso on mun kannalta näinkin epäedullinen, vähän eri ajanjaksolla kukaan ei voisi edes yrittää väittää että ei ole tulot nousseet. Pieniä nää kelan rahat on joka tapauksessa mutta häviän mä ainakin 200e/kk jos päätös jää voimaan.
 
hugis:

Lansinoh voide auttaa ja öljyäminen...luulisin, että vaivasi on sama josta itse esikon raskaudessa kärsin...eli rinnat kasvoi aika vinhaa vauhtia ja iho sitten venyi ja kutisi ja hilseili ja hikoillessa sitten herkät nännit ja nännin pihat sitten ahavoitui liiveissä muhiessaan.

Ja tosiaan tuo kirkas neste on esimaitoa...ja ei, se ei ole pois vauvalta, itseasiassa se on ns. rintojen koevedos maidosta, eli ei missään nimessä sitä ehtaa tavaraa...ensimaito on sitten asia erikseen.
Ei ollut tarkoitus tuosta asiasta mitenkään paasata, ei todella, mutta turhan monesti menee vain ajatus ristiin näiden kahden nimen kanssa ja turhaan sitten äidit huolestuvat ettei vauvalle sitten riitä niitä arvokkaita ensi tippoja :D

Ja täällä kyllä on niitä hassuja napsahduksia..joka päivä oikeastaan kuulen 2-5napsahdusta.

Tiila:

Oletko miten nauttinut jotain C-vitamini pitoista noiden lisärautojen yhteydessä ja myös ruoan kanssa?

Lasillinen tuoremehua tai ihan vaikka appelsiini tms. ruisleivän tai lisäraudan kanssa tehostaa imeytymistä huomattavasti.


Tuo poika on tosi kiukkuna...nyt on mentävä taas :wave:

paapelo+poju+Deri 31+6
 
Tiila Tässäpä otteita wikipediasta aiheesta rauta ravinnossa.
"Ravinnossamme rautaa esiintyy kahdessa eri muodossa: nonhemi- ja hemirautana. Lihan ja kalan raudasta noin puolet on hemirautaa, joka imeytyy nonhemirautaa paremmin. Kasvikunnan tuotteiden rauta on nonhemirautaa. C-vitamiini parantaa kuitenkin nonhemiraudan imeytymisen jopa nelinkertaiseksi. Kalsium heikentää sekä hemi- että nonhemiraudan imeytymistä. Jos käyttää kalsiumlisiä, ne suositellaan otettavaksi aterioiden välillä."
"Punaisesta lihasta rauta imeytyy hyvin. Muita raudan lähteitä ovat maksa ja täysjyvävilja. Sen sijaan perinteisesti hyväksi raudanlähteeksi mainitusta pinaatista rauta ei imeydy hyvin sen sisältämän oksaalihapon takia eikä pinaatissa ole enemmän rautaa kuin muissakaan vihreissä kasviksissa."
"Raudan imeytymiseen vaikuttaa muun aterian koostumus: C-vitamiini, liha ja kala parantavat sitä ja esimerkiksi kasvisten polyfenolit ja viljavalmisteiden fytiinihappo puolestaan heikentävät sitä"
"Vilja- ja leivontatuotteet ovat Suomessa tärkein raudan lähde. Lisäksi rautaa saadaan runsaasti liharuoista, kasviksista, hedelmistä ja marjoista."

pinkkimieli ja pallopää


Tämmöisenkin vielä löysin, josko mitään apuja tästä olisi jollekin

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2160&fuclass=all&specdiet=none&items=50&from=top&portion=100g&lang=fi
 
Hokkis Täältäkin myötätunto halit :hug: Ihan normaalia toi on että välillä päreet palaa ilman sen kummempaa syytäkään ja sit on kauhee morkkis. Itellä viimeks tänään meni niin hermo esikon kans kun se ei tehny muuta ku kitisi koko illan. Oli tietty raukka itekin poikki rankasta tarhapäivästä ja sit mä vielä retuutin kaupoilla. Kotona vaan roikku puntissa ja huusi ja sit mulla meni lopulta hermo ja huusin takasin et nyt riittää en jaksa enää kuunnella yhtään kitinää!! :( Häivyin siitä sohvalle yksikseen nököttään ja onneks mies tuli sit apuun. Eikä mennyt kauaa kun esikko tuli jo rauhottuneenaa kans sohvalle ja tulipa vielä antaan pusunkin suulle. Ai että sitten harmitti taas oma äkkipikaisuus :'( ja tuli taas nyyhkittyä tätä huono äiti-oloa. Mutta tosiaan, sitä on vaan niin älyttömän väsynyt ollut ettei jaksa millään aina kuunnella ja kattella. Kyllä tää ohi menee, onneks!!
Paulah Mullakin huonoja kokemuksia kelasta opiskeluajoilta. Piti palauttaa opintotukia kun olin tienannut harjottelun takia liikaa. Soittelin kelaan jossain vaiheessa ja yritin itekin laskeskella ohjeiden avulla, mutta mistään en oikeen saanut varmuutta joten marssin suoraan toimistolle ja annoin lippuset ja lappuset tädille että hän laskee paljonko maksan takasin. No tätipä oli laskenut väärin ja sanoi ...en nyt muista summia tai tarkkoja kk-määriä , mut sanotaan vaik et sano et pitää palauttaa kahden kk:n tuet takasin. Mä maksoin ne kiltisti, mut sit seuraavana vuonna tuli karhukirje et pitää maksaa viä 3kk takas :eek: Kyllä se oli siis ihan oikein kun näin ne numerot paperilla et mun ois pitäny alunperinkin palauttaa 5kk tuet, mut kun täti oli nimenomaan sanonu et 2kk riittää. Kiva sit yhtäkkiä maksaa jotain tonnin laskua. Joo ja tietty sit korot päälle!! :kieh: Siitä valitinkin kelalle et kun olin yrittäny olla omatoiminen ja palauttaa vapaaehtosesti tukia ja käyny hakemassa apua ja sit oli neuvottu väärin niin sen takia joudun sit korkojakin maksaan, mutta eivät mun valitukset menneet läpi vaik tein sinne parikin kirjallista selvitystä ja pyysin vaan tosiaan et korkoja ei tarvis maksaa et muuten ne tuet palauttaisin kyllä. Olin kyllä sillon niin raivona ja sen jälkeen meni tovi ennenku luotin mihkään mitä sielä sanottiin. Mutta hemmetti kun ne lappujen täyttämiset on välillä niin vaikeita ja ohjeetkin pelkkää hepreaa.
Huomenna ois taas aikanen herätys töihin klo 4.00! Ei kai tässä auta muu kun mennä nukkuun!!
 
Kiitos Paapelo ja Pinkkimieli :flower: mutta tosiaan tuo ruokavalio on jo ollut käytössä. Kahta eri nestemäistä lisärautaa otin kaikenlisäksi yöllä (C-vitamiinin kera), että imeytyminen tyhjästä vatsalaukusta olisi tehokkainta.. Vaan ei auta, ei nouse hemppa, ei. Nyt tosiaan kokeilen sitten yhdistelmiä maksimiannoksilla, jospa nousu alkaisi. Raskauden luontainen hb-vaihtelukin alkaa kääntyä kohta nousuun, joten jospa tuo 120 taso edes tulisi saavutettua loppuvaiheessa. Kolmen viikon päästä seuraava neuvola, joten siellä tarkastellaan tilannetta.

Neuvolakuulumisista vielä sen verran lisäystä, että sf-mitta oli nyt tasan sama kuin silloin viitisen viikkoa sitten sijaisen ottama :D Jos kukaan enää muistaa (vai kerroinkokaan täällä ), että sijainen paineli rintalastaani väittäen sen olevan kohdunpohja :LOL: En siis tuota mittaa lainkaan tosissani ottanut. Eikä muuten ottanut lääkärikään, jolla jo tässä välissä kävin.

Mukavaa viikonvaihdetta lokamassuille :wave:
Voikaa hyvin!
~Tiila (29+3 edelleen)
 
Tiila:

Esikostahan minulla ei meinannut nousta hb sitten millään...vedin vahvinta mahdollista rautaa 2xpv ja joka päivä raskauden puolivälistä synnytykseen, tuloksena se, että viimeisen 5vk aikana hemppa pysyi nipin napin 126 :whistle:
Maha tykkäsi hyvää, mutta ilman moista kuuria, ei olisi tullut elosta mitään.

Nyt taasen arvot pysyy tosi hyvänä vaikka olisin ollut koko edeltävän viikon lähes täysin syömättä lisärautaa...syönkin aina muutaman päivän kuureina ja pidän mahan lepotauon ja taas sitten pari päivää...hyvin tuo on tähän asti toiminut, toivotaan että loppuun asti tuolla pärjää.

Kotiin silti varaan synnytyksen jälkeen raudat...vaikken esikosta menettänytkään kuin 200ml verta (tai niin paruissa seisoo jos osaan oikeasta kohdasta edes lukea :D ), niin olo oli silti hutera ja korjaantui raudalla nopeasti. =)

Ja juu tuo sf-mittaus näyttää saavan epäilyjä itse kultakin..kaiken maailman...ja todellisuudessa se ei välttämättä sano kyllä yhtään mitään mistään tuo mitta ;)
 
Heippa!

Suoraan asiaan:
Minkälaisia turvakaukaloita teillä on autoissa? En tiiä ootteko jo keskustellut näistä, en vissiin ihan kaikkia ketjuja oo täysin läpi lukenut... Mulla ois haaveissa toi gracon kaukalo, johon tulee toi teline, helppo napsauttaa paikalleen, siinä vaan on se yks pieni mutta, kun se on niin helv.. painava. Ja vaikee kantaakin vielä. Onko ne kaikki tosiaan noin kamalan painavia? Jaksaahan tuota kantaa, mutta hiki puskee jo vähästäkin :D Oon kantanut kavereiden vaaveja jonkun verran semmosella ja ei oo kyllä mikään unelmahomma.
Tärkein juttu on siinä kaukalossa tietysti turvallisuus ja sitten se jalustajuttu.
Asiasta tuhanteen,sain eilen äippäpakkauksen ja tykkäsin kyllä, oli mun mielestä niin pojulle sopivia kuteita.. Oon jotenkin nyt vasta hurahtanut tähän tuleva-äiti hössötykseen, hipelöin pikkuvaatteita ja suunnittelen lastenhuonetta tosissaan (mutten saa aikaseks mitään).
Kertokaapa ideoita lastenhuoneeseen, haluan siitä värikkään, keltaista, limeä, oranssia ym. Kannaattaako mun maalata seinät vain valkoisella vai tehostanko jollain värillä sen yhden seinän? Millaisia teillä muilla on lastenhuoneet? Haluaisin saada sen valmiiksi pian, vaikka pojuhan ei nuku siellä kuitenkaan pitkiin aikoihin, saatika leiki..

Joku muuten puhui noista kelan tuista, muakin jännittää miten mulle käy, kun mulla on noussut sen 20 prossaa tulot melko varmasti, mutta prkl, jos ne kattoo ne 2007 vuoden tuloista, niin on se melko suuri ero, mitä laskin niitä tukijuttuja jos ne nyt maksaa sen vähemmän.. *olipas sekava selitys*
Mulle muutes maksetaan palkkaa alkuun, olikse 24.9-4.11 ajalta, se tuli yllätyksenä itelle. Siis äippälomahan alkaa tuolloin 24.9

Tulihan tuota juttua, jos menis aamukahville.. Haaveena ois tänään puunata auto sisältä ja jynssätä ulkoopäin :D

Aurinkoista (ja hikistä) päivää kaikille isovatsaisille :D

Terkuin Myola+pikkuinen 28+2


 
Huomenta!

myola:

meillä on tuo gracon telakallinen...hyvä on mielestäni :D
Ja lasten huone on meillä täynnä tehosteita vain. Emme saa maalata vielä täällä, kun on vasta remontoitu ja ei ole varmaa haemmeko vielä toisaalle.
Mutta samoja värejä kuin sinullakin, sekä lisäksi mustaa...tosin sitä vain taulun kehyksissä ja muissa pikkuisissa yksityis kohdissa.
Lasten huoneen seinällä on suuri Basset hound koira taulu, jossa on oranssia ja keltaista ja sitten se suloinen koira korvat leijaillen ilmassa...tämmöisistä hauskoista myös aikuisen huumoria koskettavia yksityiskohtia tykkään käyttää :D

Täällä poksui viikot :D
Luoja, aika loppuu kesken :eek:

Koko eilinen ilta ja yö ja tämä aamu on tullut harjoitus supistuksia ja supistuksen lopulla lievää kipuilua lähellä nivusia :/
Olo on ihan pöhnäinen kun unta ei juurikaan ole saanut.

Tänään voisi ottaa vaikka masukuvaa...ja koetan saada videolle masukin liikkeitä hänen parhaaseen menoaikaansa ja lisäilen linkin jos onnistun.

Mutta nyt jatkamaan aamukahvia ja sitten kauppaan.

paapelo+poju+Deri 32+0 *POKS*
 
Myola: Meillä on toi gracon se jalustallinen ja on kyllä todella hyvä ollut.
Pois en vaihtais vaikka kyllähän se sit painaa kun vielä lapsikin alkaa jo painamaan... Mut meillä typy sai uuden istuimen jo 10kk kun ei enään mahtunut tohon kaukaloon.

Raudasta: mulla on yllättävän hyvin tässä raskaudessa pysyny tuo hb ylhäällä.
Tosin olenkin jo heti silloin 12 viikolla aloittanut itse ilman erillistä kehoitusta raudan (retafer, niitä oli monta pakettia kun aina saan niitä verenluovutuksesta mukaani) syönnin ja nyt viimeks kun mitattiin niin oli muistaakseni 138 tulos ja hoitsu sanoi että nyt varmaan riittäis jos joka toinen päivä vaan ottaa. Mut mulla kun normaalisti se on tosi alhainen ollut kun pari kolme kertaa on verenluovutuksestakin käännytetty kun on ollu liian alhainen toi hemppa.

Vitsit kun mä niin toivoisin että imetys sujuis paremmin kuin viimeks.
Toiseks mä toivoisin että maitoa tulis ensinnäkin riittävästi tälle lapselle ja mielellään jos tulis enempi niin voisin alkaa myös luovuttamaan sitä maitoa.

Se eilinen työpäivä menikin melko rauhallisissa merkeissä.
Tietty just siinä vähän ennen ysiä oli kauheeta ruuhkaa mut muuten kaikki sujui ihan hyvin.
Väsytti vaan ihan hitosti :/

Mut nyt mulla on taas viikonloppu vapaa ja vietän sen hissukseen perheen kanssa... kohta kauppaan mut jos sen kummemmin ei suunnittelis mitään.

Ja enään viikko mein lapsivapaa lomaan miehen kanssa :heart:

Riivinrauta 32+0 (POKS)
 
Meikä nukkui yön T-O-D-E-L-L-A huonosti. Kokoajan oli muka liian kuuma ja kun heräilin niin en muistanut, et ukko on reisussa ja kävin koko kämpän läpi, et missä on ennenku muistin et on lahessa ja tulee sunnuntaina takasin :LOL: Kyllä nuo yösekoilut nyt naurattaa, mut eipä naurattanut yöllä, kun ahdisti toisen poissa olo :( Mitenköhän mä pärjään, ku ukko lähtee pian viikoksi reissuun?
Yöllä uniin tuli myös tuo tämän iltainen luokkakokous. Oon melko paniikissa siitä, mut on se mentävä kääntyyn siä kuitenkin kun ukolle lupasin mennä. Voihan olla et tulee ihan mukavakin ilta, mut jos joku sanoo yhdenkin väärän sanan mun masusta niin lähen meneen selittelemättä mitään taikka vedän turpaan mitään selittelemättä. Oon kerta pienen ikäni joutunut kuulemaan huomautuksia massastani ja enää sitä en aio sietää. Ja pahintahan tuo kiusaaminen oli juurikin tuolla yläasteella, minkä kokoontuminen on tänään edessä.
Pallopää vipelsi eilisen lähes kokopäivän masussa ja yöllä sit oli kovinkin hiljaa. Aina myös ukon etsinnän jälkeen oli pakko kuulostella masua, et onko siä kaikkki ok, kun en liikkeitä havainnut. Huolestuin ehkä liikaa kun koen morkkista syömästäni suklaarusina pussillisesta :ashamed:

Tämmöistä siis tänään.

pinkkimieli ja pallopää 28+1
 

Yhteistyössä