*Lokakuiset Pallomahat Elokuussa 2009* *Ensimmäinen vauva on jo syntynyt!*

Alkuperäinen kirjoittaja Paulah:
Täytyy sitten vaan luottaa siihen, että saadaan kämppä suht kuntoon ennen vauvan syntymää. Sovittiin kyllä miehen kanssa että toiste ei moiseen projektiin ryhdytä! Vaikka uskon kyllä että lopputulos korvaa tämän vaivannäön:)
Meillä päätettiin myös, että ikuna ei enään ryhdytä tälläseen kämpänvaihto rumbaan sellaseen aikaan että mä olen raskaana. Sen verta rankkaa on ollu, ja vielä on kuitenkin remppa ja muutto kokonaan tekemättä. :headwall:
 
Jaaha. Kolmena aamuna olisi vielä herättävä töihin ja sitten alkaa LOMA :heart: Jos mun työmoraali ei ois niinkin korkea, niin hakisin saikkua viimeisiksi päiviksi, vaan kun en tässä työtilanteessa ilkeä (hirvee ruuhka ja kiire...).
Pikkanen pitää masussa semmoista melskettä väliin (vallankin ilta-aikaan) että oksat pois. Torin ylitys kestää kymmenen minuuttia näillä liitoskivuilla. Nyt alkaa jostain syystä muistua mieleen nämä raskaana olon mukavat puolet :LOL:
Vasta nyt alan oikeastaan tajuta, että herramunjee, meille ihan aikuisten oikeesti on tulossa toinen lapsi :D
Viikkoja 31+6, huomenna taas poksutaan :)

Käytiin miehen kans eilen kattomassa leffassa uusin Potter, melkein jännitti että miten kestää vessassa käymättä 2,5 h :LOL:
 
Hyvää maanantaita kaikille.

Onnea Hanne uudesta kodista.

Ompas viikonlopun aikana tullut paljon tekstiä. Tultiin eilen takaisin kotiin lomareissulta Ähtäristä, poika viihtyi todella hyvin ja eniten ehkä piti niistä eläinpuiston karhuista. Osuttiin hyvään aikaan karhuja katsomaan, kun hoitaja oli juuri silloin antamassa niille herkkupaloja. Ne on kyllä sitten viisaista ja osaa todella hyvin pyytää lisää ruokaa (heiluttaa vaan tassujaan ja pyytää heittää lisää). Niin ja pojalla oli mielikuvitustiikeri meidän hotellihuoneessa ja käytävillä, sitä piti koko ajan katsella...

Te olette jutelleet niin paljon kaikesta etten enää muista mitä piti kirjoittaa.
Kaukalosta ainakin: me ostetaan varmaan recaron kaukalo, kun mies sitä niin kovin haluaa. Ainut miinus siinä on että kun se jalusta on isofix kiinnikkeillä niin mun autossa kiinnikkeitä ei ole, mutta miehen autossa on. Kun enemmän mä varmasti kuljen lapsien kanssa jossain kun kotona kuitenkin olen ja mies töissä.

Ja sitten neuvola kuulumisia tältä aamulta:
paino 62 (+811)
turvotus +
rr 117/66
sf mitta 28
tarjonta rt
sydän +135
liikkeet ++

Painoa on tullut aika paljon, mutta ei siihenkään sen enempää puututtu. Onneksi.
Töihin paluusta puhuin siellä, kun mulla on nyt viiminen kesäloma viikko menossa ja ensi viikolla pitäisi palata töihin, enkä oikeen tiedä että miten jaksan. Päädyttiin siihen tulokseen että soitan sitten ensiviikolla meidän työterveyshuoltoon ja käyn siellä. Ilmoitan neuvolaan vaan sitten että paljonko sairaslomaa saan ja katsotaan heiltä sitten jatkoa jos tarvitaan.

Himpsuli ja 30+3
 
Hokkis Meillä ainakin kaupanalalla työnantaja maksaa saikkua 30 päivää ja sit tippuu Kelan rahoille.

On vähän kökkö päivä... miehen kans otettiin eilen yhtäkkiä yllättäen yhteen eilen illalla, siis en vaan tajuu miten se mulle alkoi niin kauheesti meuhkaamaan pikku asiasta joka nyt ei ollu mitenkään tähdellinen asia.
Se ite aina (vähintään kerran viikossa) valittaa mulle kuin sen tietokone on ihan paska (tarkoittaa sitä että siinä ei noi pelit oikeen pelitä). No olen mäkin pari kertaa valittanu mun koneesta ja eilen mulla sit palo pinna kun yritin tulostaa ton typyn synttärikortteihin kuvia ja sit tää kone +tulostin ei oikeen toiminu ja ne vähätkin värit mitä tulostimessa oli jälellä niin meni turhuuteen kun tää kone ei poistanu tuolta tulostuspinkasta kuvia mitä olin aikasemmin päivällä koittanu tulostella... ja niihin oli vahingossa valittu väärä koko.... no... mä sit tuskastuin tässä koneella ja tokasin että "V***u että tää kone on P***a" Niin mies alkaa meihkaamaan tuolla olkkarissa että "No v***u mee ottaa pankista lainaa ja osta itelles kone!!"
Mä olin ihan ihmeissäni :eek:
No sit sanoinkin takas että no sullahan onkin sitten oikeus joka v***n päivä valittaa tota sun konettas mut mä en ilmeisesti saa sanoo mitään???
No rupes urputtaan että kun on ostanu tähän mun koneeseen kyllä osia ja päivitelly tätä.
Hitto! Munko vika se on että tää ei siitä huolimatta toimi???
Meillä ei yleensä käytetä noita v alkuisia sanoja juurikaan, me ei olla ties milloin käyty viimeks tollasta keskustelua... mä en tiedä mistä tuo ukko nyt otti noin kauheet kilarit.
Mä painuin sit peseen hampaat ja painuin yläkertaan kattoon telkkaria ja nukkumaan.
No sen jälkeen ei nyt sit olla vaihdettu sanaakaan... saa nähä mitä käy kun ukko kotiutuu töistä... no mä lähen varmaan aika samalla ovenavauksella töihin...

No... jos sitä nyt koittais saada fiiliksen ja lähtee esikon kans pihalle.... sillekkin jo nyt sit kiukunnu tässä aamulla kun on paha olla :ashamed:

Riivinrauta & Nuppunen 32+2
 
Riivinrauta: :hug: Jos sillä sun miehellä olis menkat tulossa ja siks vähän äreenä =)
Meilläkin tosi harvoin riidellään ja vielä harvemmin käytellään voimasanoja mut sit kun niitä lipsahtaa niin sitä pahempi mieli tulee.

Nyt ulos nauttimaan auringosta niin kyllä se siitä B)
 
Hei täältä töiden äärestä jälleen,lomat vietetty :whistle: Hyvin lähtenyt rullaamaan työt, vähän tuohon kylkiluun kohtaan sattuu istuminen muttei pahasti.

Tervetuloa, täällä oli joku uusikin jälleen!! =)

peppimamma kiitos tiedosta! Vai että kestoepiduraali.. kuulostaa ikävälle. No kai ne siellä kertovat asiasta lisää myöhemmin.

Navanympärys mulla tänään mitattuna 99cm. =)

nöpötin ja pikkuinen 31+0 :heart: :heart:
 
pojan 1-vee kakku <3

Tänään olis tiedossa pakkailua, kun huomenna lähden lasten kaa leireilee...
Äiti eilen synttäreillä puhuikin miehelle, että tarviis sen apua - ei siis jää mies heitteillä 3 päiväksi kun se pyydettiin rakentaa sinne terassia :LOL: Voi hyvin mielin leireillä kun tietää ettei ukko ole ihan hunningolla :D

Meillä ollut tässä vähän joka päivä riitaa ukon kanssa :ashamed: Päivät menee hyvin, mutta sitten kun lapset saadaan nukkuu niin onkin helvetti valloillaan :ashamed:
Mä olen vaan niin huolissani sen terveydestä, ja se ei tee asian eteen yhtään mitään että tervehtyisi.. Ei ole vieläkään toipunut viime kesäisestä sydänkohtauksestaan ja keuhko-ongelmista :ashamed: Mä vaan itkeä pillitän joka ilta kun en tajua miten se voi olla niin itsekäs, ettei tahdo elää tai siis tehdä mitään sen eteen, että tervehtyisi... Kukaan ei jaksa kuunnella raskaana ollessaan ja häitä suunnitellessa, kuinka mies puhuu että saa nähdä elääkö ensi kesään :ashamed:
Olisin niin toivonut, että tämä raskaus olisi sujunut ilman jatkuvaa itkemistä, parkumista ja stressiä, mutta turhaan :'(

surullinen chilitin ja ylivilkas poju 28+3
 
Tervetuloa alley :wave:

Vaatteiden pesusta on ollu puhetta...
Mä oon pesen kaikki vaatteet yms.
Mulle itelle tuli kerran urtikariaa (ihan kamala kutina :eek: ) ja sillon lääkäri sano että kannattaa pestä kaikki uudet vaatteet ja liinavaatteet ku niistä voi tulla tuota urtikariaa...
Mulla se tosin tuli ihan muusta syystä...
Mutta onhan niissä niitä kaikenmaailman käsittelyaineita yms. ja ne musta haiseeki semmoselta teolliselta :whistle:
Taitaa monissa nykyään lukeeki että pestävä ennen ensimmäistä käyttökertaa...

Vaan pitäskö nuo toppavaatteet sitten jättää pesemättä että ne olis lämpösempiä?
Ku joku niin puhu...

Katiia pohti vaunujen ostoa...
Me ostetaan vaunulasta ne f7:t.
Monet on vaan kehunu niitä (mm. meijän naapuri ja pari tuttua) ja ite oon niitä tutkiskellu niin ne vaikuttas kaikkein kivoimmilta, värejäki on mistä valita :D

Niissä on se puolen vuoden takuu niin ajattelin pitäskö ne vaunut tilata vasta lokakuussa että olis mahollisimman pitkään takuu voimassa käytön aikana?
Miten te tekisitte?
Kovasti haluttas tilata ne jo äitiysloman alkamisen kunniaks jo tuolla syyskuun puolella :whistle:

H-a-n-n-e
Onnea uudesta kodista :wave: :flower:
Mulla haluttas kans ihan mahoton muuttaa... Joo oon hullu kai :whistle: :D
Ollaan etitty josko löytys omakotitalo tai rivitalokolmio vuokralle mut vielä ei oo napannu...
Kyllähän me sovittais meijän nykysessä rivarikaksiossa asumaan mutta koiranki kannalta olis kiva ku olis tilaa enemmän...
Tuntuu vaan olevan niin kiven alla nuo talot ja kolmiot täällä päin :kieh:

Hokkis kysy: Tietääkö joku kuinka monta päivää voi olla sairaslomalla ennen kun tippuu sille Kelan päivärahalle?
Mä ite oon kans saikulla ja jos jatkuu saikku niin sitten oon ollu 3½viikkoo saikulla.
Onkohan se niin että kuukauden saikun jälkeen tippuu kelan sairaspäivärahalle?
Tietääkö joku?

Turvakaukaloista...
Me tosiaan ostettiin se Maxi-Cosin Capriofix isofix-jalustalla.
Oli niin kätevä tuo isofix ja autoliiton testeissä oli pärjänny kans tuon isofixin kans paremmin ku ilman jalustaa... Tulihan sille jalustalle hintaa se 100e mut mietittiin miehen kanssa että onpahan sitten seuraavalle kans tuossa kunnon kaukalo ja varmasti turvallinen :)

Riivinrauta
Yhdyn Hokkiksen kommentteihin miehen tulevista menkoista :LOL:
Miehet on joskus tommosia toppahousuja... :whistle:

chilitin
Ai sun mies on saanu sydänkohtauksen :eek: Voi kauhee :hug:
Pystyskö kukaan puhumaan sille järkee tuossa asiassa?
Pitäshän sen saaha ittensä kuntoon :hug:


*Talvicci ja Uuno rv.31+5* :heart:
 
Talvicci: pitäskö ne vaunut tilata vasta lokakuussa että olis mahollisimman pitkään takuu voimassa käytön aikana?

Meillä ainakin alkoi vaunuissa takuu vasta siitä lasketusta päivästä joten ei ollut väliä koska tilauksen teki. En osaa sanoa onko toi kuin yleinen käytäntö, mutta kannattaa kysellä niin voit sit ehkä päästä vaunuostoksille jo nyt aikasemmin.

Kyselin tosta sairauslomasta meidän palkanlaskijalta ja vastaus oli että 35 kalenteripäivää maksaa työnantaja ja sit tippuu päivärahoille. Näin siis ainakin meillä.
 
Maanantaita kaikille,

täällä vielä lomaillaan B)

Chilitin: :hug:

Uusille tervetuloa :flower:

Tänään saapuivat Kelan päätökset. Olin varautunut siihen, että jokin menee kuitenkin pieleen niissä heidän omituisissa laskukaavoissaan tms., mutta olivatpa osanneet tehdä päätöksen ihan oikein viimeisimpien 6 kk tulojen perusteella. Ei näytä erityisen pahalta tuo äitiys/ vanhempainrahakausi, kunhan vain miehelläkin töitä riittää. Sitten ensi vuonna tähän aikaan saattaa alkaa "vähän" tiukempi taloudellinen tilanne, kun kotihoidontuki nyt on mitä on...Mutta niinkuin paapelokin kirjoitit, ei se ole aina raha mikä ratkaisee.

Opiskelusta/ kotiäitiydestä yms.: Mielestäni nämä elämänvaiheiden sijoittumiset tiettyihin ikävuosiin ovat sellainen asia, mikä ei kuulu kenenkään muun tuomittavaksi tai arvosteltavaksi. Juuri luin eilen vauvalehdestä että moni äiti tekee päätöksiä elämässään sen mukaan mitä kuuluisi tehdä, eikä niin kuin haluaisi. Ja kun tässä on tullut julkisella puolella oltua määräaikaisissa töissä ja seurattua ikätovereitaan vastaavassa tilanteessa, niin monihan kyllä lykkää sitä lapsiasiaa kunnes joskus hamassa tulevaisuudessa saa vakituisen paikan. Ite oon ajatellut, että kyllähän ne työasiat aina lutviutuvat, mutta lapsia ei ihan kovin myöhään välttämättä niin vain "saadakaan". Eli koitetaan nauttia tästä ainutlaatuisesta ajasta elämässä :)

Paulah: Onko tuo sinun synnytyspelkovalmennus sellaisen NKL:lla täytetyn tutkimuskaavakkeen kautta saatua? Kun itse osallistuin synnytyspelkotutkimukseen siellä ja sitä kautta tuli kysely hakeutumisesta valmennusryhmään. Tosin elokuussa alkanut ryhmä oli täysi, joten aloitan (ilmeisesti saman?) syyskuussa.

Aurinkoista päivää!

Apollo + Töppönen rv 28+2
 
Mulla alko tänään äitiysloma! Varhennettu siis =)
Huomenna pääsen pitkästä aikaa kampaajalle, ja lauantaina uusiks meikkiin ja kampaukseen kun on tiedossa sukujuhlat. Ens viikon maanantaille varasin jalkahoidon eli hemmottelua on tiedossa :LOL: Oltiin viikonloppu yhdessä koiratapahtumassa ja oon ollu ihan poikki ja heräsinki vasta 2h sitten...Yleensä herään siinä kasin aikaan viimeistään. Painokin oli tippunu viikonlopun jäljiltä kun jäi syömiset vähän heikolle, mutta eipä tuo tässä massassa tunnu. Hitsi kun tuntuu ilkeeltä kun vaavi on nyt tosi korkeella ja alkaa käydä vissiin tila ahtaaksi kun tuntuu että ihan rintalastaan asti tuntuu potkut. Sen johdosta onki ollu aika huono olo, tosin ei kumma kyllä närästystä. No, ehkä se tästä taas...On tää raskaus muuten kyllä ollutkin tosi helppo tähän asti.

Mä olen pessy vauvan kaikki vaatteet noilla pesupähkinöillä. Pelkään että sekin joutuu kärsimään hirveästä atopiasta mikä mulla oli lapsena joten olen yrittäny miettiä pystyyköhän sitä mitenkään ehkäsemään...

Flora + L-poika rv.31+5
 
Heips!

Ensin tän päivän neuvolakuulumisiin:
rv 30+4 (suluissa edellinen eli rv29)
paino 64,2kg (63,8kg) painoa tullu ensimmäisestä neuvolasta 9,4kg, mutta varsinaisesta lähtöpainosta n. 7kg.
RR 118/77 (114/73)
proteiinit ja sokerit miinusta
SF 28 (27)
tarjonta PT :(
Liikkeet ja syke plussaa, mutta:
taas kuulu vauvalta se lisälyönti ja otettiin yhteyttä sitten äitiyspolille. Sieltä tuli sellainen neuvo, että seurataan "joku aika" ja jos ei lisälyönti häviä, niin uudestaan äippäpolille ultraan ja tarkempaan seurantaan ilmeisesti. Huolta ei miulla oikeestaan oo, koska sydämen rakenteet on nyt kunnolla tutkittu ja todettu täysin normaaleiksi (vaikka eihän kaikkea voi aina ultrallakaan varmasti havaita, mutta silti...). Liikelaskentaan anto ohjeet, eli sitä on nyt JOKA ILTA tehtävä, että ei sitten pääse ahdinkoa vauvalle tulemaan (kun kuitenkin on se vaara, että sydän ei lyökään ihan normaalisti)...

Vauvan koosta oli puhetta th:n kanssa ja oli lohduttavaa tietää, että täällä ilmeisesti vauvan koon takia kyllä varsin helposti käynnistelevät synnytystä (ja seurailevat tilannetta tarkkaan mikäli on epäilys vauvan suuresta koosta). Mie kun en tosiaan itse kovin iso ole (okei pitkä kyllä, mutta muuten laiha ja kapoinen), niin jännittää vielä enemmän. Mutta toki, jos vauva viihtyy liian hyvin perätilassa, missä nyt on, niin asia on ihan toinen... (voi kun mie en ollenkaan tuohon sektioon haluais :( :ashamed: pariviikkoa vielä "aikaa" vauvalla kääntyä *lasken matkaan toiveen kauneimman*)

Chilitin: voimia teille miehesi sydänongelmasta selviytymiseen. Kai miehesi on vain itse tajuttava, että niitä sydämiä ei varaosaliikkeestä noin vain uusia osteta, että on tehtävä itse jotain tervehtyäkseen. Vaikeita tuollaiset sairaudet on varmasti hyväksyä ja siksi ei varmaan mitään tapahdukaan... :hug:

Talvicci: kyllä mie varmaan tilaisin jo syyskuun alkupuolella. Kuitenkin teillä laskettu aika oli aika alussa lokakuuta (eli voihan olla, että vauva syntyy jo syyskuussa) ja hyvä nuo isoimmat ostokset on olla valmiina (ja kun tilaatte netistä, niin koskaan ei voi olla varma niiden toimitusajoista). Ja ainakin itse aattelin, että vaunuja tarvii jo melkein heti...

DsariaL ja Möykky 30+4
 
Nöpötin: kestoepiduraali kuulostaa ehkä inhottavalle mutta on tosi hyvä kivun lievitys. Se laitetaan kuten muutkin epiduraalipuudutukset mutta sitten selkään jää ohuen ohut muovipiuha mitä pitkin sitten menee koko ajan kipulääkettä sellasesta pumpusta. Sitä lääkkeen määrää säädellään sitten sen mukaan miten kipeäksi koet itsesi. On ainakin meidän osastolla ( tehdään isoja leikkauksia) ollut tosi hyvä juttu, potilaat on ihan ihmeissään kun eivät ole kipeitä.

Talvicci: oon kunnallisella puolella ja meillä sairaslomalta saa palkkaa 60 pv. Mutta se varmaan vaihtelee alasta riippuen.

Chilitin: jaksuja miehen kanssa. Toivottavasti ymmärtää että pitäis itsensä hoitaa kuntoon, ettei jää lapset ilman isää ja vaimo ilman miestä.

Riivinrauta: jaksuja miehen kanssa! Ehkäpä sille on tosiaan menkat tulossa ja hermot siksi vähän kireällä.

Vaatteiden pesusta: mä pesen kaikki muut vaatteet paitsi toppavaatteet ennen käyttöä. Oon ite sen verran herkkänahkainen että saan ihottumaan jos käytän pesemättä. Ja onhan niissä kaiken maailman aineita uusissa vaatteissa, haisevatkin musta pahalle. Ja mistä sitä tietää kuka niitä on kokeillut ja missä kaupan varastoissa pyörineet ennen myyntiä.

Peppi
 
Hokkis
Siis meinasitko että siitä päivästä jollon vaunut tuli teille? Niin siitä päivästäkö alko takuu?

Tuolla vaunulassa vissiin on aika nopee toimitus, naapurille ainaki oli tullu ihan parissa päivässä...

Hih hiii... Ehkä mä sitten kumminki tilaan ne vaunut jo syyskuussa ku en malta oottaa enää :LOL:

DsariaL
Niin teijän vauveli on perätilassa...
Meillä tuo Uuno on poikittain tuolla mahassa, toivottavasti ei ainakaan kääntys perätilaan...

Nehän koittaa kääntää monesti jos on perätilassa että eihän se automaattisesti meinaa että sektio olis edessä...
Tosin joissakin paikoissa kuulemma kysytään että haluaako kääntöyritystä vai suoraan sektioon...

Harmi että taas kuulu se lisälyönti pikkusen sydämestä :|
Toivottavasti kumminki olis ihan harmiton ja häviäis pois...

Liikelaskennasta
Meillä neuvolassa ei ole koko asiasta mitään edes sanottu :eek: :headwall:
Just :kieh:
Ite kuitenki oon tuon tienny mut en ole vielä mitenkään kauheemmin laskeskellu ku tuolla se muljuaa...

*Talvicci ja Uuno rv.31+5* :heart:
 
Talvicci: Ei kun tarkotin siis että meillä takuu alkoi vauvan lasketusta ajasta. Eli oston yhteydessä ne kysyi mikä no laskettu aika ja kirjotti takuun 2v eteenpäin siitä lasketusta päivästä lähtien.
 
Talvicci: juu, vauva käänty noin viikko sitten perätilaan, vaikka aina ennen on, ainakin neuvolakäynneillä, ollu raivotarjonnassa... Harmittaa niin vietävästi ja alkaa pelkokin kiiriä tuosta sektiosta. Eli kuitenkin pelko tuosta synnytyksestä on pieni olemassa, vaikka tähän asti oon ihan "soitellen sotaan" ollu lähössä: nyt siis kun vauva todettiin suureksi ja perätilaiseksi...

Ja tuosta liikelaskennasta, niin en tiedä puhuiko se tuosta nyt ihan tuon lisälyönnin takia (siis koska on vaara, että sydän alkaa lyödä liian nopeasti). Sillä en mie oo aikaisemmin kuullu, että äidin tarvitsis joka päivä liikkeitä laskea, vain jos tuntuu, että vauva ei liiku tarpeeksi päivän aikana. Tässä voin kyllä olla väärässäkin...
 
Hokkis
Mistäs hommasitte teijän vaunut?

DsariaL
Mä oon kuullu että loppuajasta sitä liikelaskentaa suositeltas kaikille mut enpä minäkään sitten satavarma ole miten se nyt sitten on...

Meilläki Uuno oli aikasemmin raivotarjonnassa mut nyt on poikittain :kieh:
Minkä kokosta vauvaa ne on teille sitten veikannu?

Meillä eivät ole sanonu vauvan koostaakaan yhtään mitään! :(
Kysyin neuvolalääkärissä siitä mut ei se lääkäri osannu sitä kattoo... :kieh: :headwall:
Ei kai ne voi vaan näin vaan laitokselle lykätä, ilman että on mitään arviota vauvan koosta?
 
Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan tuo Nuoret äidit -ohjelma, niin tulee tänään The Voice / TV Viis kanavalta klo 20.30, eikä ykköseltä niin kuin Talvicci väitti.

alley tervetulo joukkoon :flower: =)

Hannelle onnittelut uudesta asunnosta. Oon kade kun kärsin muutto kuumeesta jo ties monettako kuukautta :ashamed: :LOL:

apollo mä en tee lapsia tai muutakaan elämässäni niinkuin jonkun muun mielestä ehkä pitäisi, vaan niin kuin itestä hyvältä tuntuu. Mä en ainakaan halua "herätä" yli 30-vuotiaana ja tajuta et haluan lapsia ja sit kohta se voikin olla jo myöhäistä. Iällisesti olen kai väliin putooja ensisynnyttäjissä, kun en kerta ole teini tai yli 30vee :D Ja en ainakaan halua lapseni joutuvan kuulemaan kaverinsa vanhemmilta samaa lausetta, jonka itse kuulin "Olit siis pappasi kanssa kaupassa eilen?", kyseessä oli oma isäni :( Mun äiree oli n.21 ja isä oli 40 kun he saivat ensimmäisen lapsensa ja mut saadessaan siis 2vuotta vanhempia.
Mut joo takaisin aiheeseen. Mun ei ole mikään pakko enää opiskella, sillä mulla on jo ammatti ja en tee mielestäni mitään jollakin korkeekoulututkinnolla. Aikuiskoulutuksena saatan joskus vielä mennäkin opiskelemaan jotakin, ellen sitten kauppikseen hakeudu päästäkseni kaupankassaneidiksi, kun siihenkään hommaan ei riitä palvelualan koulutus ja kassan käyttökokemus. Mut mulla on aikaa suunnitella, sillä suunnitelmissa olis olla kotona mahdollisesti siihen asti, et tulevista muksuista viimeisin täyttää 3vuotta. Ehtii ne mukelot tarhassa / perhepäivähoidossa silti olemaan ja oppimaan sosiaalista kanssakäymistä.

Huomasin, et mun vyötärön ympärys mitta on kaventunut :eek: Parhaimmillaan se on ollut 120cm ja nyt on vaan 115cm. Outoo :|


pinkkimieli ja pallopää 28+3
 
Apolo80: Joo, tää ryhmä on se, josta tuli "mainos" sen tutkimuksen yhteydessä. Mä meilailin sen toisen terapeutin kanssa ja kun se lupasi mulla, että mitään käännytystä ei ole luvassa niin päätin osallistua. Toivottavasti tää on hyödyllinen. Meitä on huomenna aloittavassa ryhmässä 5 henkilöä eli musta siinä olisi vielä yhdelle ollut tilaa mutta kiva että pääsit seuraavaan ryhmään:) Mulla odotukset kohdistuu ennen kaikkea siihen, että pääsee vaihtamaan ajatuksia muiden samassa tilanteessa olevien kanssa ja siihen, että käydään tätä synnytysasiaa tavallista yksityiskohtaisemmin läpi.

Kysymys: Koska vauvan pitäisi kääntyä oikeaan asentoon? Tää meikäläisen vauveli ei kyllä takuulla ole vielä pää alaspäin. Tuntuu vaihtavan asentoa usein ja potkut tuntuu kyllä niin, että jalat on alhaalla. Kukaan ei ole tilannetta tsekannut, pe mulla on neuvola, ehkä siellä katsovat.
 
pinkkimieli

Juu hokasin tuossa itekki että virheellisesti olin näköjään väittäny että ykköseltä tulee se ohjelma :whistle: :ashamed: :LOL:

Niin ja samaa kyselen ku Paulah :wave:
Tähän mennessä kaikki on vaan sanonu että kyllä ne sopii siellä pyörimään... :whistle:

Jostaki muistelen lukeneeni että jonku 35viikon jälkeen tai jossaki siellä päin kääntäsivät jos ei ole kääntyny oikein päin?
 
Talvicci:
Ei ne oo uskaltanu kukaan sanoa syntymäpainosta mitään, mutta kun th:kin mainitsi tuosta koosta nyt, niin luulisin, että jos samalla tavalla kasvaa, niin yli keskiarvojen mentäis huoletta enivei.
Meillähän tuon koon katto sillon viikko sitten äitipolilla ultralla, mutta teillä tais ultra olla aina lääkärikäynnin yhteydessä? Yleensä nuo neuvolalääkärit ei kyllä kovin taidokkaita oo tuon ultran käytössä (meillä th jo varoitteli tästä etukäteen :LOL: )...
 
Paulah ja Talvicci: miulle neuvolassa sanoivat nyt, että muutama viikko on aikaa vauvalla kääntyä oikeinpäin ja jos ei käänny, niin yrittävät kääntää. Eli olisiko tuo kääntymisen raja sitten tuolla viikolla 33? Nyt siis miulla rv 30+4
 
Sehän on toki jokaisen oma asia, koska perustaa perhettä. Mun molemmat vanhemmat on olleet 27v mun syntyessä ja mä olin molempien eka. Kukaan suvussa ei ole alkanut kovin nuorena lisääntymään joten mäkin olen pitänyt aika selvänä ettei se mulla kuulu kovin aikaiseen vaiheeseen. Siinä on puolensa kyllä että on vähän vanhempi: koulut käyty, töitä tehty ja talous ihan hyvässä jamassa. Ja ehditty matkustella ja viettää opiskelijaelämää:) Musta reippaasti päälle 30 on ihan hyvä aika edelleen hankkia lapsia mutta tietty kovin pitkä odottelu voi kostautua, sitten ei välttämättä enää niin helposti onnistu. Mutta on mullakin pari kaveri jotka on 35v ja jotka ovat ilman muuta aikeissa hankkia lapsia edelleen vaikka vielä ei olekaan:) Mun äiti sai mun sisarukset 39 ja 42-vuotiaana ja silti ei kukaan ole erehtynyt luulemaan isovanhemmaksi, se on nykyään niin tavallista kuitenkin.

Nuorena pärjää varmasti ihan hyvin myös, se viitekehys on sitten vaan vähän eri tyyppinen. Pari kaveria sai parikymppisenä lapset ja nehän on jo isoja. Kaverit on kouluttautuneet sitten myöhemmin lisää ja he saavat lapsiltaan jo vähän vapaa-aikaakin kun lapset ovat isompia.
 
DsariaL
No mulla on ollu kaks neuvolääkäriä, eka sillon alussa rv.9+1 jollon ultrasivat ja sitten rv.26+1 jollon ultrasivat ku ei löytynyt doppleria että olis voinu sydänääniä kuunnella :whistle:

Että ei kai ne muuten olis ultrannu...En tiiä sitten ultraavatko tuolla viimesessä neuvolalääkärissä sillon joskus rv.35-36...

Niin ne on sen sf-mitan mukaan sanonu että olis iso tulossa?
Paljon sulla on ne mitat ollu?

Hokkis
Okei...En tiiä onko tuolla vaunulassa tommosta käytäntöä...
Pitää kysyä jos ne siihen suostus...
 

Yhteistyössä