Lipuntarkastajat aiheuttivat traumoja ja kipua ilman syytä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annamunkaikkikestää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26902448]:laugh:

Kulttuurierot ja kansallisuus on ihan se ja sama, on vaan osattava käyttäytyä. Tai poistetaan paikalta, ei siinä sen kummempaa. Se kannttaisi oppia jo lapsena :whistle:.[/QUOTE]

Ei sitä opi, jos ei ole elänyt ja asunut suomessa.

[QUOTE="hippi";26902430]Olen itse ollut joitakin kertoja ulkomaalaisten opiskelijoiden kanssa ryyppäämässä ja kyllä portsareiden kanssa asiat kärjistyy helpolla. Kun kulttuurierot eivät ole tiedossa ja ollaan vielä humalassa niin ei voi mitenkään ymmärtää, että isokokoinen mies käy ihan oikeasti käsiksi (siis ihan vain vaikka saattaa ulos) ja se on hyväksyttävää.[/QUOTE]

Siis miten ne voi kärjistyä? Seisotaan jonossa, tervehditään jätetään takki narkkkaan. Sama juttu poistuessa.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
[QUOTE="sama";26902413]Joka päivä matkustan itsekin metrolla enkä ole ylilyöntejä nähnyt. Muutaman kerran on pidetty pummia kiinni ja jos on pyristellyt/käyttäytynyt väkivaltaisesti, laitettu maahan. Siinä ei ole mitään ylilyömistä.

Sitäpaitsi, mitäs kulkee pummilla ja sakkojen rapsahtaessa yrittää paeta ja käyttä VÄKIVALTAA tarkastajaa kohtaan, kukakohan on syyllistynyt tuossa ylilyöntiin? :D[/QUOTE]

Menikö nyt liian vaikeaksi ymmärtää? Nämä ylilyönnit ovat niin "tehokkaita", että monesti sivullisetkin siinä vaarassa. Lastenkin on ihan hyvä kuulla kun tarkastaja kiroilee ja haukkuu toisen kuin pa*kaisen piskin. Ja aika useasti olen nähnyt ainakin 5 ronskin vartijan pitelevän ja istuvan vanhan kännisen ukon tms päällä ja tarkastajat siinä ympärillä vielä, jotenkin surullisen huvittavaa. Kuten sanoin, ihan oman työnikin takia nämä "ylipätevät" ovat tuttuja.

[QUOTE="hippi";26902459]Ei sitä opi, jos ei ole elänyt ja asunut suomessa.[/QUOTE]

kuule. Kyllä ihan perusjutut löytyy vaikka turistikirjasta. Se on sitten eri asia jos mennään sille linjalle, että "olen turisti ja minulla on oikeus olla tyhmä ja tietämätön ja tehdä mitä huvittaa" Suomi ei edes ole mikään diktaattorivaltio tai mitenkään mutenkaan vaikea. Ainoastaan kieli on vaikea.

En ole nähnyt vaikka ratikkaa työkseni ajan. Ovat toki varovaisia etteivät itse joudu väkivallan kohteeksi, joten yksikin potku tai sen yritys yleensä riittää siihen, että pummi laitetaan maahan ja jos rimpuilee pahasti ja meinaa uudestaan satuttaa tarkastajia, käytetään järeämpiä keinoja kuten tuota geeliä.

7v työhistorian ajalla en ole nähnyt ylilyöntejä kertaakaan.

Ei ole ollut mistään pummista tai narkkarista kyse! Viimeksikin tilanne oli täysin rauhallinen, liputta matkustanutkin istui rauhassa paikallaan. Ainoastaan tarkastajat alkoivat riehumaan ja potkivat ulosmeneviä ihmisiä!?!
Minulla ja mihelläni oli kyllä liput, turha syytellä!! Myös lastenvaunut oli siinä, mutta sehän ei huutavaa ja potkivaa tarkastajaa kiinnostanut. Pelottavaa miten teitäkään ei yhtään kiinnosta.
On kyse IHMISISTÄ, miksi alkaa turhaan riehumaan!
Ihmeellisesksi on maailma mennyt...

Jos sillä on merkitystä niin näkemäni ylilyönnit on tehnyt ratahallintokeskuksen tarkastajat, VR. HKL:llä saattaakin olla fiksumpaa porukkaa töissä.

Ei ole ollut mistään pummista tai narkkarista kyse! Viimeksikin tilanne oli täysin rauhallinen, liputta matkustanutkin istui rauhassa paikallaan. Ainoastaan tarkastajat alkoivat riehumaan ja potkivat ulosmeneviä ihmisiä!?!
Minulla ja mihelläni oli kyllä liput, turha syytellä!! Myös lastenvaunut oli siinä, mutta sehän ei huutavaa ja potkivaa tarkastajaa kiinnostanut. Pelottavaa miten teitäkään ei yhtään kiinnosta.
On kyse IHMISISTÄ, miksi alkaa turhaan riehumaan!
Ihmeellisesksi on maailma mennyt...

Jos sillä on merkitystä niin näkemäni ylilyönnit on tehnyt ratahallintokeskuksen tarkastajat, VR. HKL:llä saattaakin olla fiksumpaa porukkaa töissä.

Ei kiinnosta, nyt puhuttiin tästä tapauskesta jossa selvä syypää on tuo pummi.

Vähän kyllä vaikea uskoa että matkustaja vain istui ihan rauhassa ja tarkastajat potkivat ihmisiä minkä kerkesivät ja huusivat, matkustajan vain istuessa ihmeissään??!?! :laugh: jep jep.

Mutta jokatapauksessa nyt puhuttiin tästä väkivaltaisesta pummista josta ketjussa kyse, mene itkemään toisilla tarinoilla omaan ketjuusi.

kuule. Kyllä ihan perusjutut löytyy vaikka turistikirjasta. Se on sitten eri asia jos mennään sille linjalle, että "olen turisti ja minulla on oikeus olla tyhmä ja tietämätön ja tehdä mitä huvittaa" Suomi ei edes ole mikään diktaattorivaltio tai mitenkään mutenkaan vaikea. Ainoastaan kieli on vaikea.

Juu, ei tämä mikään vaikea maa ole ja joissakin asioissa tämä maa on varsin helppo ja mukava. Laitoit tuohon lainausmerkkeihin yhden lauseen, jota voisin kuvitella jatkossa käyttäväni ulkomailta tulleiden kanssa. Siitä saa varmasti hyvän keskustelun aikaan.

itse olen ollut vartijana metrossa ja nähnyt vaikka millaisia vaarallisia tilanteita. Tokihan sivullisista jotkut jutut varmasti saattoi näyttää ylilyönneiltä, mutta tuskin tiesivät taustojakaan, koska me saatiin ne ihan radiopuhelimiin, ja jos meille sanottiin, että tyyppi on poistettava metrosta, niin se todellakin oli poistettava sieltä keinolla millä hyvänsä. tosin itse olin silloin 20v opiskelijatyttönen enkä kyllä muista mitään ylilyöntejä.

Ei kiinnosta, nyt puhuttiin tästä tapauskesta jossa selvä syypää on tuo pummi.

Vähän kyllä vaikea uskoa että matkustaja vain istui ihan rauhassa ja tarkastajat potkivat ihmisiä minkä kerkesivät ja huusivat, matkustajan vain istuessa ihmeissään??!?! :laugh: jep jep.

Mutta jokatapauksessa nyt puhuttiin tästä väkivaltaisesta pummista josta ketjussa kyse, mene itkemään toisilla tarinoilla omaan ketjuusi.

Naura vaan idiootti!!!
Nyt on kyse myös tarkastajien käytöksestä. Ja kyllä, pumpulissa kasvanut ääliö, tällaista tapahtuu, että tarkastaja riehuu täysin syyttä! Miksi ei siis myös tässä ap:n tapauksessa olisi voinut tapahtua ylilyöntejä.

Uskot tai et, tasan varmasti laitan heti taas valituksen kun vastaavaa käytöstä näen.

Anna kun arvaan, et edes asu pääkaupunkiseudulla ja hyvä kun olet koskaan tarkastajia nähnytkään.

Rasisteja ketju täynnä.

Empatia on se mikä on nykyään jonnekin kadonnut. Moniko teistä osaa laittaa itsensä tuohon tilanteeseen ja asemaa, kuvitella miltä se tuntuu?

Ei varmasti kukaan.

Empatia on se mikä on nykyään jonnekin kadonnut. Moniko teistä osaa laittaa itsensä tuohon tilanteeseen ja asemaa, kuvitella miltä se tuntuu?

Ei varmasti kukaan.

osaan laittaa, mutta osaan myös kuunnella ohjeita/ käskyjä ja tiedän, että joissain asioissa ei kannata olla jääräpää tai muutenkaan tyhmä. Varsinkin jos on lasten kanssa liikkeellä.

Heitäs pari esimerkkiä.

No vaikka jo se ovelle tulo. Tullaan ovelle, portsari vetää oven lukkoon nenän edestä.

Tunnelma: WTF? Mitä ihmettä tapahtui? Mitä tämä tarkoittaa? Ei noin voi tehdä?
Toiminta; "anteeksi, etkö huomannut mitä tapahtui? olin tulossa sisälle", odotus siitä että pahoitellaan ja palataan normiin. Normiin palautumista ei tule, sillä portsari on jo omassa normissaan. Portsari turhautuu, tuhahtaa ja kääntää katseen pois. Normaalia suomalaista käytöstä.

Suomalainen osaisi itse kääntää katseen maahan ja toivoa, että ei kai se pitkään minua tässä seisota.

Seuraavaksi vaikka siinä narikassa. Ulkona on helvetti nollakeli ja sisällä jotain +15 ja pitää jättää vaatteet pois. Normaali suomalainen käytäntö että asiakas ei saa päättää mitä pitää päällään. Portsari tulee pitämään huolen, että asiakas paleltuu tai heittää sen ulos. Kulttuurit eivät kohtaa.

Tai kun baari menee kiinni ja se oikeasti tyhjennetään. Vaikka väkivaltaa käyttäen valomerkin jälkeen. Ei voi ymmärtää, että se oikeasti on lähdettävä ja nyt tai käydään käsiksi

Itse voisin kuvitella itseni vastaavaan lähtötilanteeseen tuon alkuperäisen tapahtuman kanssa. En ole niin suomalainen, että näkisin siinä mitään erikoista, ihmeellistä tai väärää.

Kahden lapsen kanssa kaupungilla ja ratikka on kohdallaan. Sisälle, koska se sopii minulle ja sitten kaivamaan kännykkää taskusta ja miettimään sitä miten maksan.

Maksan matkani tietenkin. Maksaminen tulee sosiaalisesta kontrollosta ja siitä, että niin kuuluu tehdä. Tämä on minun yhteisöni ja maani ja minä olen osa sitä. Ratikka on meidän ratikka, meidän yhteinen ratikka jonka kustannuksiin osallistun tietenkin ja jota käytän siten, että se pysyy hyvänä.

Tämä on yksi merkittävä ero suomalaisuudessa. Täällä yhteiset asiat rikotaan ja tuhotaan ja pyritään yksityistämään. Jopa lasten leikkipaikkoja rikotaan ja sotketaan tässä maassa. Jos joku sotkee tai rikkoo minun paikkojani tai siis minun yhteiskuntani eli suomen paikkoja niin minä aiemmin puutuin siihen aina. Nyt olen oppinut, että se ei kuulu minulle vaan suomessa yhteiskunta ei ole ihmiset vaan yhteiskunta on virkamiehet ja muut ovat yksilöitä.

Sen olen oppinut suomalaisuudesta, että jos minulle olisi kuitenkin käynyt ratikassa kuten tässä tapauksessa on käynyt niin en olisi enää kuvitellut, että se on ok. Tiedän, että ihmistä ei uskota tässä maassa ja puhe on turhaa. Olisin ottanut sakon ja kironnut salaa kuten pitääkin

Olihan tuossa TAAS tarkastajat tehneet melkoisia ylilyöntejä, poliisista puhumattakaan. Ihanko oikeasti väitätte, että ette ole nähneet näitä ylilyöntejä just tarkastajilta ja heitä monesti auttavilta vartioilta/jv:lta?? Ihan kuin omia agressioitaan purkasivat heti tilaisuuden tullen, monesti olen tätä nähnyt, ihan työni puolesta...

Täytyy sanoa että vuosia täälä asuneena ja monia monia tarkastajia jne tavanneena en ole nähnyt. Yksi tyyppi oli joka koetti livistää muttei häntäkään fyysisesti satutettu. Todella dramatisoidulta kyllä näyttää tuo miehen itse kirjoittama juttu.

[QUOTE="hippi";26902675]Itse voisin kuvitella itseni vastaavaan lähtötilanteeseen tuon alkuperäisen tapahtuman kanssa. En ole niin suomalainen, että näkisin siinä mitään erikoista, ihmeellistä tai väärää.

Kahden lapsen kanssa kaupungilla ja ratikka on kohdallaan. Sisälle, koska se sopii minulle ja sitten kaivamaan kännykkää taskusta ja miettimään sitä miten maksan.

Maksan matkani tietenkin. Maksaminen tulee sosiaalisesta kontrollosta ja siitä, että niin kuuluu tehdä. Tämä on minun yhteisöni ja maani ja minä olen osa sitä. Ratikka on meidän ratikka, meidän yhteinen ratikka jonka kustannuksiin osallistun tietenkin ja jota käytän siten, että se pysyy hyvänä.

Tämä on yksi merkittävä ero suomalaisuudessa. Täällä yhteiset asiat rikotaan ja tuhotaan ja pyritään yksityistämään. Jopa lasten leikkipaikkoja rikotaan ja sotketaan tässä maassa. Jos joku sotkee tai rikkoo minun paikkojani tai siis minun yhteiskuntani eli suomen paikkoja niin minä aiemmin puutuin siihen aina. Nyt olen oppinut, että se ei kuulu minulle vaan suomessa yhteiskunta ei ole ihmiset vaan yhteiskunta on virkamiehet ja muut ovat yksilöitä.

Sen olen oppinut suomalaisuudesta, että jos minulle olisi kuitenkin käynyt ratikassa kuten tässä tapauksessa on käynyt niin en olisi enää kuvitellut, että se on ok. Tiedän, että ihmistä ei uskota tässä maassa ja puhe on turhaa. Olisin ottanut sakon ja kironnut salaa kuten pitääkin[/QUOTE]

itselleni olisi toki voinut käydä myös noin, että juoksen lasten kanssa ratikkaan ja muistan vasta sitten ostaa kännykkälipun. Erona vaan on se, että en jäisi jankkaamaan asiasta, koska säännöt on säännöt ja kenenkään kohdalla ei tehdä poikkeusta. Ottaisin sen sakon nurisematta. Itse pystyn ajattelemaan myös sen lipuntarkastajan näkökulmasta asiaa. Eihän he voi tehdä jokaisen kohdalla poikkeusta ja asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan, koska yksi on vanhus, yksi ulkomaalainen, yksi opiskelija ja yksi muuten vaan unohtelevainen. Siksi jokainen maksaa ja sillä hyvä ja jos lippua ei ole niin tulee sakot.

Ei varmasti kukaan.

Empatia on suomessa heikon ihmisen merkki. Empatia ei kuulu tähän kulttuuriin. Parhaiten sen huomaa silloin, kun puhutaan joistakin vähemmistöistä (enkä tarkoita vain ulkomaalaisia). Suomalainen pitää mielessään jotain ihme ranking listiä ihmisistä ja kuvittelee, että kun saa osan poljettua itsensä alle niin pääsee korkeammalle. Todellisuudessa se vain syrjäyttää. Tässä maassa esim. osatyökykyiset on järestään yhteiskunnan maksettavia ja hoivattavia. Ei puhettakaan että he itse tekisivät sen mihin heillä on mahdollisuus.

Yhteistyössä