Lipuntarkastajat aiheuttivat traumoja ja kipua ilman syytä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annamunkaikkikestää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hippi";26902741]Tässä maassa ei myöskään kannata huomioida lapsia. Se on yksi suurimmista virheistä[/QUOTE]

Kyllä täällä lapsia huomioidaan, mutta ei niidenkään verukkeella saa tehdä mitä huvittaa.

Kyllä täällä lapsia huomioidaan, mutta ei niidenkään verukkeella saa tehdä mitä huvittaa.

En tarkoittanut tuota vaan sellaista yleistä käyttäytymistä. Kuten että ei tarjota vieraalle lapselle karkkia vain koska se on siinä lähellä ja satut itse syömään. Tai että jos lapsi kaatuu niin sitä ei mennä auttamaan vain koska olet siinä. Tai jos näet lapsen pakkasessa ilman pipoa niin et mene puuttumaan asiaan

[QUOTE="hippi";26902837]En tarkoittanut tuota vaan sellaista yleistä käyttäytymistä. Kuten että ei tarjota vieraalle lapselle karkkia vain koska se on siinä lähellä ja satut itse syömään. Tai että jos lapsi kaatuu niin sitä ei mennä auttamaan vain koska olet siinä. Tai jos näet lapsen pakkasessa ilman pipoa niin et mene puuttumaan asiaan[/QUOTE]

en ole huomannut tuollaista ikinä täällä ja olen sentään 32v asunut suomessa. Kyllä lapset on huomioitu ja niitä autettu jos hätä tulee. Esim. olin yksi päivä prismassa ja eräs pikupoika oli eksynyt äidistä ja itki kovasti ja juoksi kovaa vauhtia käytävällä huutaen. Siinä oli heti varmaan 4-5 ihmistä lohduttamassa ja auttamassa äidin etsimisessä. Tämä ihan pääkaupunkiseudulla.

[QUOTE="hippi";26902615]No vaikka jo se ovelle tulo. Tullaan ovelle, portsari vetää oven lukkoon nenän edestä.

Tunnelma: WTF? Mitä ihmettä tapahtui? Mitä tämä tarkoittaa? Ei noin voi tehdä?
Toiminta; "anteeksi, etkö huomannut mitä tapahtui? olin tulossa sisälle", odotus siitä että pahoitellaan ja palataan normiin. Normiin palautumista ei tule, sillä portsari on jo omassa normissaan. Portsari turhautuu, tuhahtaa ja kääntää katseen pois. Normaalia suomalaista käytöstä.

Suomalainen osaisi itse kääntää katseen maahan ja toivoa, että ei kai se pitkään minua tässä seisota.

Seuraavaksi vaikka siinä narikassa. Ulkona on helvetti nollakeli ja sisällä jotain +15 ja pitää jättää vaatteet pois. Normaali suomalainen käytäntö että asiakas ei saa päättää mitä pitää päällään. Portsari tulee pitämään huolen, että asiakas paleltuu tai heittää sen ulos. Kulttuurit eivät kohtaa.

Tai kun baari menee kiinni ja se oikeasti tyhjennetään. Vaikka väkivaltaa käyttäen valomerkin jälkeen. Ei voi ymmärtää, että se oikeasti on lähdettävä ja nyt tai käydään käsiksi[/QUOTE]

Oven kiinni vetäminen naaman edestä kuulostaa hiukka oudolta. Ei ihan heti tule mieleen että kenellekään olisi käynyt noin. Jos tämän suomalaisen naaman edestä vedettäisiin ovi kiinni niin en todellakaan jäisi oven taakse seisomaan.

Mitä tuohon vaatetukseen tulee, niin viileällä säällä mä olen jättänyt takin narikkaan ja pitänyt neuletakin mukana sisätiloissa. Ulkotakkia mä en ole yrittänyt viedä mukanani paikkoihin joissa tiedän sen joutuvan narikkaan.

Valomerkin jälkeen porukan pitää tajuta itse poistua ravintolasta. Kotiin ne ravintolan työntekijätkin haluaa ;)

Melkoista liioittelua ja dramatisointia, ja olisi jäänyt pysäkille odottamaan seuraavaa ratikkaa, niin olisi kerennyt etukäteen sen lipun tilata.
Mutta todella törkeästi nuo tarkastajat ovat käyttäytyneet. En tiedä tekeekö ko. ammatti vittumaiseksi sekopääksi vai hakeutuuko vain kaikki veemäiset tyypit tarkastajaksi, mutta itse olen todistanut kyllä lukuisia kertoja heidän aggressiivista ja varsin tylyä käytöstään.

Empatia on se mikä on nykyään jonnekin kadonnut. Moniko teistä osaa laittaa itsensä tuohon tilanteeseen ja asemaa, kuvitella miltä se tuntuu?

Ei varmasti kukaan.

No kieltämättä vaikea kuvitella itseni tilanteeseen jossa pakenisin tarkastajia voimakeinoin ja potkisin heitä, mitä vitun empatiaa tässä tapauksessa tarvitsee?! :laugh:

On kyllä hieman dramatisointia tuossa tekstissä, minusta toimisi paremmin kun jätettäisiin nuo elinikäiset traumat liikaa toistelematta. Minusta on ihan mahdollista, että lippua ollaan ostamassa samalla kun tullaan vaunuun sisään, itse en ole juuri metroja tai ratikoita edes käyttänyt. (Kerran me maalaistollot mentiin muuten Helsingin lähijunassa pummilla kun oli yö, eikä me vaan keksitty miten sen hiton lipun saa ostettua.)

Kyllä minäkin saan sellaisen käsityksen, että tarkastajilla olisi nyt ollut siinä vähän ylilyönnin makua, tuskinpa tuo isi oli hirveästi siellä riehunut lastensa edessä. Mutta Suomessa on kyllä vähän tuollainen mentaliteetti että jokaisesta pikkurikkeestä ihmisen saa laittaa poikki ja pinoon ja vittuilla perään "mitäs läksit". Minusta taas rikkeet ja viranomaisten tehokeinot pitäisi nyt olla jokseenkin samaa kaliberia. Ollaankohan me kohta jenkkilän mallissa, jossa poliisit jättää lukitsemattomia pyöriä kaupungille ja sitten lähtevät pyssyt ojossa "pyörävarkaiden" perään.

Tuli vaan mieleen että miksi mies ei puhuisi totta? Jos hänen oli tarkoitus ostaa lippu. Ei vaan ehkä kiireessä ajatellut että tulee niitä muitakin ratikoita. Ja mitä jos hän oikeesti ei yrittänyt vastustella vaan halusi vain selvittää asiaa. Kaikki ihmiset eivät ole sellaisia luovuttajia jotka hyväksyy sakot tms jos niitä ei ole ansainnut. Ja tuossakin ymmärsin niin että kun yrittä aluksi alkaa vain selvittämään asiaa, niin loppujenlopuksi vaikka mitä olisi tehnyt, ei olisi auttanut.
Eikö ratikassa ollut muita matkustajia? Olisi kiva juulla heidän versionsa.

Todella törkeää käyttää kaasua! Sitä käytetään vasta kun voimakeinot ovat todella vähissä. Hirveetä kamaa, ja vielä altistettu muita ihmisiä (lapsia?) ympärillä.
Ja muutenkin todella törkeää käyttää voimakeinoja noin lasten edessä. Lipuntarkastajat ovat usein olevinaan jotain suurempaa ja että voivat käyttäytyä miten vain.
Kun olin raskaana eräs tarkastaja tönäisi minut penkkiin kun seisoin, oli mukamas niin ahdasta...

Todella törkeää käyttää kaasua! Sitä käytetään vasta kun voimakeinot ovat todella vähissä. Hirveetä kamaa, ja vielä altistettu muita ihmisiä (lapsia?) ympärillä.
Ja muutenkin todella törkeää käyttää voimakeinoja noin lasten edessä. Lipuntarkastajat ovat usein olevinaan jotain suurempaa ja että voivat käyttäytyä miten vain.
Kun olin raskaana eräs tarkastaja tönäisi minut penkkiin kun seisoin, oli mukamas niin ahdasta...

1. kaasua ei käytetty
2. olen samaa mieltä, on törkeää alkaa potkimaan tarkastajia lasten nähden.

Muuten tekstisi oli taas luokkaa VMP.

[QUOTE="ihmettelijä";26902986]Tuli vaan mieleen että miksi mies ei puhuisi totta? Jos hänen oli tarkoitus ostaa lippu. Ei vaan ehkä kiireessä ajatellut että tulee niitä muitakin ratikoita. Ja mitä jos hän oikeesti ei yrittänyt vastustella vaan halusi vain selvittää asiaa. Kaikki ihmiset eivät ole sellaisia luovuttajia jotka hyväksyy sakot tms jos niitä ei ole ansainnut. Ja tuossakin ymmärsin niin että kun yrittä aluksi alkaa vain selvittämään asiaa, niin loppujenlopuksi vaikka mitä olisi tehnyt, ei olisi auttanut.
Eikö ratikassa ollut muita matkustajia? Olisi kiva juulla heidän versionsa.[/QUOTE]

Oli pari tarinaa silminnäkijöiltäkin ja kertoivat kyllä kuinka tuo mies riehui kuin hullu ja pelkäsivät tätä matkustajaa.

Voi elämä. Tarkastusmaksusta VOI yrittää puhua itsensä ulos paikan päällä. EI kuitenkaan kannata olla antamatta henkilötietojaan, EIKÄ juosta pois. JOS koet että saat tarkastusmaksut epäreilusti, ota ne vastaan kuitenkin, JA VALITA KIRJALLISESTI JÄLIKÄTEEN. ÄLÄ YRITÄ JUOSTA PAKOON KERTOMATTA TIETOJASI.

Varsinkaan jos olet lastesi kanssa liikenteessä.

Urpo ukko.

Nuo lipuntarkastajat on kyllä ihan hulluja. Olen monta kertaa todistanut, miten ovat täysin aiheetta huutaneet jollekin ja POTKINEET sivullisia, täysin viattomia ihmisä, vain koska hermostuivat eräälle ilman lippua matkustaneelle. Omakin lapsi heräsi tästä seuraavana yönä painajaiseen, kun pelästyi niin tuota tilannetta. Tein tästä valituksen ja tarkastaja sai kuulema varoituksen.
Ei ole heilläkään ihan kaikki kotona...

Oho, potkineet sivullisia. En ehkä ihan usko :D

Sen sijaan olen nähnyt ja kuullut, kun "asiakas" on huutanut "Älä hakkaa! Sulla ei oo oikeutta koskea muhun!" kun tarkastaja on pitänyt kättä edessä, ettei "asiakas" juokse karkuun... ;)

Joko kyseessä oli helvetinmoinen natsitarkastaja joka oikeesti ylireagoi tai tämä kyseinen herra hiiltyi nollasta sataan hetkessä ja tarkastajien täytyi toimia, tai sitten jotain siltä väliltä. En mä itse olisi ruvennut raivoamaan jos olisin jäänyt kiinni pummilla matkustamisesta, etenkin jos mulla olis ollut lapset mukana. Ehkä tää mies tulee maasta missä poliisi yms. vartijat eivät todella ole ystäviä ja panikoitui sen vuoksi? Tästähän oli juttu hesarissakin, eikö?

• Tykkää
Reactions: Millenia
Täytyy sanoa että vuosia täälä asuneena ja monia monia tarkastajia jne tavanneena en ole nähnyt. Yksi tyyppi oli joka koetti livistää muttei häntäkään fyysisesti satutettu. Todella dramatisoidulta kyllä näyttää tuo miehen itse kirjoittama juttu.

Mutta ei tuo tilanteenakaan mitenkään järkevältä vaikuta. Miksi niitä pummeja viitsitään edes sakottaa väkisin???? Jos tilanne on paha niin miksi tarkastajat eivät voi luovuttaa???? Eihän R-kioskin kassakaan juokse näpistelijän perään ja yritä taltuttaa vaikka se on rikoksena jo suurieleisempi...?

• Tykkää
Reactions: Millenia
Well, my father was very old school finn. He teatched me to swim by throwing me from the pier to the lake. When I was able to scramble back to the shore he was very happy and said: See, you can swim and the water is nothing to be affraid.
He teached our dog to avoid the sauna by sticking its nose in to the red hot stove. Dog never came in to the sauna no matter what after that.
He showed to me and my brother how to make slingshots, throw a knife and axe, make ice balls instead of just snow ones during the winter to gain advantage over our enemies during the snow wars.
He teached me to drive my bicycle by putting me on it and pushing me down the hill. We did it so many times that I finally stayed up because the falls hurt too much.
He gave me my first knife when I was five. When I was ten, I had already nine scars in my left hand. I also learned to make fires in the woods, rain or snow. I also learned how to put fire in to the fireplace.
When I once loaded too many logs in to fire place, he let them fall out and told me to watch what kind of damage those burning blocks did to our summerhouse floor so I would learn when the fire escapes and turns in to a house fire. The I had to put it out.
When I was affraid the dark, he took me to his car, drove me about six kilometers away from our summer house and told me to get out. - You know where you are, he said. - It is six kilometers by the road and only two trough the woods. See you at the breakfast.
I was seven years old but I was proud when I was at the breakfast table before anybody else woke up. When my father woke up and saw me, he was very proud of me. - Fill the buckets at the sauna with water, all of them, he said.
When my older brother got caught first time for drinking at the age of eleven, my father threw him around couple times and then opened his own Kossu and took a sip, and offered one for my brother too. After that we did not discuss about alcohol again.
We had a tradition in my family that when ever my father was drunk, we had to wrestle with him and for real too. I remember when I was able to dislocate his spine disk and he dropped to the floor like a sack of potatoes for the first time, he was proud of me. After that I was no longer a kid.
He has funny sayings. " A man eats everything he orders", " Never trust the russians" and " Swedes are sissies" and the old classic: "Never loose a fight for a guy smaller than you". Also" It is not a shame to loose a fight if you can hurt the other guy". He also quoted his favorite writer Väinö Linna often. He favorite was "Koskela from Finland, eats iron and shits chain."
When he was diagnosed of cancer he warned everybody: I don't want to hear any fucking thing about Jesus. He eventually won the fight with the cancer.
Once, when we were coming from our summerplace, we drove from there to Helsinki in just two and a half hours. Speed meter never went below hundred and twenty and topped at one ninety. When I got jitters because we were going sideways in curves with tyres screaming, he smiled and said: "You feel that? Nice when you are in control, isn't it?".
His uncle who was at the Tali-Ihantal in 1944 once decided to talk to me about the war. All he said was this: " You know the battle of Tali-Ihantala? That was no fun". http://lost-trini.blogspot.fi/

Oho, potkineet sivullisia. En ehkä ihan usko :D

Sen sijaan olen nähnyt ja kuullut, kun "asiakas" on huutanut "Älä hakkaa! Sulla ei oo oikeutta koskea muhun!" kun tarkastaja on pitänyt kättä edessä, ettei "asiakas" juokse karkuun... ;)

Siinäpä olet uskomatta. Tarkastaja seisoi lähijunassa, ja potki ulos työntämäänsä viatonta sivullista kohti, huutaen mene nyt sinäkin siitä. Ensin oli tönäissyt häntä, niin että kädessä ollut juoma ruiskui meidän kaikkien junan eteisessä olleiden päälle.
Kaikki katsoi kauhuissaan, mutta kukaan ei sanonut mitään. Tunnelma olikin sellainen että jos olisikin mennyt väliin sanomaan että rauhoitu, olisi tarkastaja lyönyt. Kyllä tärisin vielä pitkään tuon jälkeen.

Seisoin metrin päässä ja näin ja kuulin kaiken, potkittavaksi joutunut ei ollut tehnyt mitään, kun näyttänyt lippunsa ja menossa ulos.

Suuttua nyt noin siitä että jollain ei ole lippua..

Yhteistyössä