lestadiolaiset ja ehkäisy

  • Viestiketjun aloittaja uskovainen
  • Ensimmäinen viesti
tiltu
niin ja ap, minulla ei siis ole tarkoitus millään lailla väheksyä tai pilkata sinun tai kenenkään muunkaan uskoa..

niin, enkä jaksanut lukea koko ketjua, joten älä hermostu jos "joudut" lukemaan samanlaista juttua uudemman kerran :)
 
Terveys on tärkein
Tätä ketjua lukiessa olen entistä onnellisempi siitä, ettei minulla ole tällaisia elämää kahlitsevia ja ahdistusta aiheuttavia uskonnollisia rasitteita kuin esim. ap:lla.

Minusta olette miehesi kanssa tehneet oikean ja järkevän päätöksen. Lääketieteellisesti suositeltava raskauksien väli on 1,5-2 v, jotta äidin keho ehtii toipua täysin. Jos mitään muuta perustelua et ehkäisyn käytölle keksi, niin jospa äidin terveys kävisi sellaisesta? Se on minusta kuitenkin se kaikkein tärkein asia, mitä ihmisellä on. Siis terveys.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tiltu:
se vaan että sitten en voi olla oikealla tavalla uskovainen,
Kuka määrittää "oikean" tavan olla uskovainen?niin no, lahkon johtaja yleensä, joka sitten itse tekee niin kuin itse tahtoo(omien seiniensä sisäpuolella) ja muut eli seuraajat niin kuin hän käskee..

no itse en ole lesta, joten en ehkä voi sitä ymmärtää muuta kuin sen kautta, että isovanhempani ovat asuneet lestojen keskellä..minä kun olen sitä mieltä, että minun ja Luojani väliin en tarvitse kirkkoja, pappeja tai mitään ryhmiä, vaan "keskustelen" Hänen kanssaan kaksistaan...

minun ymmärtääkseni Jumala antaa anteeksi niille, jotka vilpittömästi tekemiään syntejä katuvat, eli jos käytätte ehkäisyä ja myöhemmin sitten vilpittömästi kadut sitä niin saat kyllä sen anteeksi ennen viimeistä tuomiota. ethän ole toiminut täysin itkekkäästi, vaan perheesi parasta ajatellen.

jos miehesi ymmärtää asian, niin teette keskenänne niin kuin tahdotte. ehkäisyvälineet voitte tilata jopa netistä suoraan postilaatikkoonne, joten kenenekään ulkopuolisen ei koskaan tarvitse asiasta tietää.
ja jos mennään raamatun mukaan, niin mieshän on vaimon pää, joten jos mies "päättää" että käytätte ehkäisyä, niin sinunhan täytyy kuuliaisena vaimona totella häntä, joten "ongelma" on ratkaistu.

tuskin haluat(tai miehesi) siihen tilanteeseen, että esim. teet lapsen toisensa perään niin kauan, että uuvut ja mahd kuolet(sekin kun on mahdollista, valitettavasti), vaikka..no..ymmärtääkseni lestoillahan se menee niin, että Jumala antaa kyllä miehellesi uuden vaimon jos sinut otetaan pois eli hän ei jäisi kuitenkaan lapsilaumanne kanssa yksin..aika karua minusta, mutta se nyt ei ole pointti, koska kukin tavallaan..

pointtinani siis, että jos olette miehesi kanssa samalla puolella niin teette niin kuin keskenänne sovitte.
tsemppiä!!

[/quote]

Jumala antaa anteeksi, jos katuu ja korjaa virheensä. Mutta jos tiedostaen tekee syntiä korjaamatta asiaa, on tilanne eri
 
Rohkea päätös ap! Voimia teille ja toivottavasti sukulaiset ja ystävät ymmärtää.
Itse uskon niin, että kaikki Jumalaan uskovat pääsevät taivaaseen. Ei pelkästään tiettyyn "lahkoon" kuuluvat. Vaan siis kaikki Jumalaan uskovat eri seurakunnista. Mä en ite usko siihen, että sillä, ehkäiseekö vai ei, olisi jotain vaikutusta siihen, että pääseekö taivaasen. Uskoa ei tarvitse hylätä, vaikka päätittekin aloittaa ehkäisyn. Jos tuntuu vaikealta olla omassa seurakunnassa, niin kannattaa käydä tutustumassa myös muihin seurakuntiin (adventistit, babtistit, hellarit, vapislaiset ym.).
 
tiltu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tiltu:
se vaan että sitten en voi olla oikealla tavalla uskovainen,
Kuka määrittää "oikean" tavan olla uskovainen?niin no, lahkon johtaja yleensä, joka sitten itse tekee niin kuin itse tahtoo(omien seiniensä sisäpuolella) ja muut eli seuraajat niin kuin hän käskee..

no itse en ole lesta, joten en ehkä voi sitä ymmärtää muuta kuin sen kautta, että isovanhempani ovat asuneet lestojen keskellä..minä kun olen sitä mieltä, että minun ja Luojani väliin en tarvitse kirkkoja, pappeja tai mitään ryhmiä, vaan "keskustelen" Hänen kanssaan kaksistaan...

minun ymmärtääkseni Jumala antaa anteeksi niille, jotka vilpittömästi tekemiään syntejä katuvat, eli jos käytätte ehkäisyä ja myöhemmin sitten vilpittömästi kadut sitä niin saat kyllä sen anteeksi ennen viimeistä tuomiota. ethän ole toiminut täysin itkekkäästi, vaan perheesi parasta ajatellen.

jos miehesi ymmärtää asian, niin teette keskenänne niin kuin tahdotte. ehkäisyvälineet voitte tilata jopa netistä suoraan postilaatikkoonne, joten kenenekään ulkopuolisen ei koskaan tarvitse asiasta tietää.
ja jos mennään raamatun mukaan, niin mieshän on vaimon pää, joten jos mies "päättää" että käytätte ehkäisyä, niin sinunhan täytyy kuuliaisena vaimona totella häntä, joten "ongelma" on ratkaistu.

tuskin haluat(tai miehesi) siihen tilanteeseen, että esim. teet lapsen toisensa perään niin kauan, että uuvut ja mahd kuolet(sekin kun on mahdollista, valitettavasti), vaikka..no..ymmärtääkseni lestoillahan se menee niin, että Jumala antaa kyllä miehellesi uuden vaimon jos sinut otetaan pois eli hän ei jäisi kuitenkaan lapsilaumanne kanssa yksin..aika karua minusta, mutta se nyt ei ole pointti, koska kukin tavallaan..

pointtinani siis, että jos olette miehesi kanssa samalla puolella niin teette niin kuin keskenänne sovitte.
tsemppiä!!
Jumala antaa anteeksi, jos katuu ja korjaa virheensä. Mutta jos tiedostaen tekee syntiä korjaamatta asiaa, on tilanne eri[/quote]

minulle taas on opetettu, että jos vilpittömästi kadut tekemääsi pahaa, niin Jumala antaa anteeksi.ja ymmärtääkseni myös raamattu on tätä mieltä.toisaalta, raamattuakin voi lukea ja tulkita monella tavalla siihenhän ne eri lahkojen väliset erilaisuudethan aika pitkälle perustuvat, mutta tuon anteeksiannon olen minä ainakin sieltä ymmärtänyt.ehkä sitten olen väärässä, joidenkin mielestä..
 
tiltu
Alkuperäinen kirjoittaja manta83:
Rohkea päätös ap! Voimia teille ja toivottavasti sukulaiset ja ystävät ymmärtää.
Itse uskon niin, että kaikki Jumalaan uskovat pääsevät taivaaseen. Ei pelkästään tiettyyn "lahkoon" kuuluvat. Vaan siis kaikki Jumalaan uskovat eri seurakunnista. Mä en ite usko siihen, että sillä, ehkäiseekö vai ei, olisi jotain vaikutusta siihen, että pääseekö taivaasen. Uskoa ei tarvitse hylätä, vaikka päätittekin aloittaa ehkäisyn. Jos tuntuu vaikealta olla omassa seurakunnassa, niin kannattaa käydä tutustumassa myös muihin seurakuntiin (adventistit, babtistit, hellarit, vapislaiset ym.).
peesi tälle!
mutta minä en ymmärrä miksi ehkäisystä pitäisi kertoa kenellekkään ulkopuoliselle, eli perheelle tai suvulle tai muille lahkolaisille?
 
mörökölli
kyllä meitä uskovaisia vanhoillislestadiolaisia on paljon , jotka käyttää ehkäisyä. Siitä ei haluta puhua, ettei pahotettaisi esim. vanhempien ihmisten mieliä...

Ei ehkäisy ole sama asia kuin uskon kieltäminen. En ymmärrä ap, miksi ette enää halua seuroissa käydä ja tunnustaa uskoa... :(
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja merbau:
Alkuperäinen kirjoittaja höpönassuinen Homsantuusa:
senkuns käytätte ehkäisyä sillä tehän saatte syntinne anteeksi ry.llä !

ihme pilkkaamista sulta kokoajan meitä kohtan :$
Mutta onko se totta, että kaikki synnit saa anteeksi, kun pyytää?
Jos korjaa virheensä niin sitte saa, mutta jos ei korjaa niin ei saa
 
mörökölli
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja merbau:
Alkuperäinen kirjoittaja höpönassuinen Homsantuusa:
senkuns käytätte ehkäisyä sillä tehän saatte syntinne anteeksi ry.llä !

ihme pilkkaamista sulta kokoajan meitä kohtan :$
Mutta onko se totta, että kaikki synnit saa anteeksi, kun pyytää?

kyllä on. Ihminen saa uskoa kaikki syntinsä anteeksi. Jeesus on ne sovittanut meidän puolestamme. Anteeksiannon armo on rajaton. :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mörökölli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja merbau:
Alkuperäinen kirjoittaja höpönassuinen Homsantuusa:
senkuns käytätte ehkäisyä sillä tehän saatte syntinne anteeksi ry.llä !

ihme pilkkaamista sulta kokoajan meitä kohtan :$
Mutta onko se totta, että kaikki synnit saa anteeksi, kun pyytää?

kyllä on. Ihminen saa uskoa kaikki syntinsä anteeksi. Jeesus on ne sovittanut meidän puolestamme. Anteeksiannon armo on rajaton. :)
Jotenkin ristiriitaista. Sittenhän ei kai ole väliä, mitä tekee. Kunhan vaan pyytää syntinsä anteeksi. Niinkö?
 
haluan ymmärtää
Mä en lukenut koko ketjua mutta onko oikeesti niin että jos harrastaa muunlaista seksiä kun yhdyntää, esim suuseksiä, käsipeliä jne niin se on ehkäisyä eli SYNTIÄ?! :attn: Tai tietoinen selibaattikin on syntiä?! :eek: Siis aikuisten oikeestiko?! Entäs jos sun ei tee mieli seksiä koska pelkäät raskautta niin onko silti pakko harrastaa seksiä vain sen takia että ei tekisi syntiä olemalla harrastamatta?! :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mörökölli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja merbau:
Alkuperäinen kirjoittaja höpönassuinen Homsantuusa:
senkuns käytätte ehkäisyä sillä tehän saatte syntinne anteeksi ry.llä !

ihme pilkkaamista sulta kokoajan meitä kohtan :$
Mutta onko se totta, että kaikki synnit saa anteeksi, kun pyytää?

kyllä on. Ihminen saa uskoa kaikki syntinsä anteeksi. Jeesus on ne sovittanut meidän puolestamme. Anteeksiannon armo on rajaton. :)
Jotenkin ristiriitaista. Sittenhän ei kai ole väliä, mitä tekee. Kunhan vaan pyytää syntinsä anteeksi. Niinkö?
miksi jankutat? jos kerran anteeksiannon armo on rajaton,niin sehän tarkoittanee sitä, että jos teet syntiä ja kadut, etkä enää (ainakaan samaa) syntiä tee,niin anteeksi saat.

en ole lesta, mutta osaan kyllä lukea :whistle: =)
 
mörökölli
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mörökölli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja merbau:
Alkuperäinen kirjoittaja höpönassuinen Homsantuusa:
senkuns käytätte ehkäisyä sillä tehän saatte syntinne anteeksi ry.llä !

ihme pilkkaamista sulta kokoajan meitä kohtan :$
Mutta onko se totta, että kaikki synnit saa anteeksi, kun pyytää?

kyllä on. Ihminen saa uskoa kaikki syntinsä anteeksi. Jeesus on ne sovittanut meidän puolestamme. Anteeksiannon armo on rajaton. :)
Jotenkin ristiriitaista. Sittenhän ei kai ole väliä, mitä tekee. Kunhan vaan pyytää syntinsä anteeksi. Niinkö?
halu on kilvoitella omaatuntoa kuunnellen, aina siinä ei onnistu ja silloinkin on lupa turvautua armoon. Me vl:kin ollaan ihan tavallisia erehtyväisiä ihmisiä.

Ja taivaaseen pääsemiseksi ei ihmisen auta tehdä mitään itse. Kaikki saadaan armosta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja iitintiltu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mörökölli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja merbau:
Alkuperäinen kirjoittaja höpönassuinen Homsantuusa:
senkuns käytätte ehkäisyä sillä tehän saatte syntinne anteeksi ry.llä !

ihme pilkkaamista sulta kokoajan meitä kohtan :$
Mutta onko se totta, että kaikki synnit saa anteeksi, kun pyytää?

kyllä on. Ihminen saa uskoa kaikki syntinsä anteeksi. Jeesus on ne sovittanut meidän puolestamme. Anteeksiannon armo on rajaton. :)
Jotenkin ristiriitaista. Sittenhän ei kai ole väliä, mitä tekee. Kunhan vaan pyytää syntinsä anteeksi. Niinkö?
miksi jankutat? jos kerran anteeksiannon armo on rajaton,niin sehän tarkoittanee sitä, että jos teet syntiä ja kadut, etkä enää (ainakaan samaa) syntiä tee,niin anteeksi saat.

en ole lesta, mutta osaan kyllä lukea :whistle: =)
Vihellä vaan, MÄ KERROIN VAIN MIELIPITEENI! eli eettinen ristiriitaisuus mietityttää!!!
 
kannanottaja
Minkälainen Jumala edellyttää katumusta ja anteeksianomista siitä, että haluaa säilyttää terveen ruumiinsa ja elämänsä, jotka Jumala on hänelle antanut???? Jos Jumala olisi tarkoittanut lapsia tehtävän henkensä kaupalla olisi Hän varmasti jakanut riskin naisen ja miehen kesken tasan. Uskomatonta että joku oppi alistaa naisen riskeeraamaan henkensä ja terveytensä (mutta miehen ei). Selvästi ihmisen kehittämä oppi, jolla aikanaan on pyritty sitomaan yhteisöä tiukkoihin (ja hengenvaarallisiin) sääntöihin. Siinä suhteessa ei eroa lainkaan ääri-islamista. Ja itse uskon ja olen ns. tavallinen ev.lut. kirkon jäsen, entinen isonen ja nuorisotyön vapaaehtoistyöntekijä.
 
Tiina
Alkuperäinen kirjoittaja tuutikki:
Jos sinusta ja miehestäsi tuntuu ettette nyt jaksa heti perään lasta, sitten käytätte ehkäisyä.
Jos se vaikuttaa sinun hyvinvointiin ei sekään ole oikein että pitää jalat ristissä olla.
Ostatte kondomeja, nautitte elämästä lastenne kanssa ja sitten kun tuntuu että aika on oikea lopetatte ehkäisyn.
En usko että mikään uskonto haluaa että voit huonosti.
ja sit pyydätte synnit anteeksi..eiks se oo niin helppoo?
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja haluan ymmärtää:
Mä en lukenut koko ketjua mutta onko oikeesti niin että jos harrastaa muunlaista seksiä kun yhdyntää, esim suuseksiä, käsipeliä jne niin se on ehkäisyä eli SYNTIÄ?! :attn: Tai tietoinen selibaattikin on syntiä?! :eek: Siis aikuisten oikeestiko?! Entäs jos sun ei tee mieli seksiä koska pelkäät raskautta niin onko silti pakko harrastaa seksiä vain sen takia että ei tekisi syntiä olemalla harrastamatta?! :attn:
Kaipaan vastausta! :wave:
 
mörökölli
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja haluan ymmärtää:
Mä en lukenut koko ketjua mutta onko oikeesti niin että jos harrastaa muunlaista seksiä kun yhdyntää, esim suuseksiä, käsipeliä jne niin se on ehkäisyä eli SYNTIÄ?! :attn: Tai tietoinen selibaattikin on syntiä?! :eek: Siis aikuisten oikeestiko?! Entäs jos sun ei tee mieli seksiä koska pelkäät raskautta niin onko silti pakko harrastaa seksiä vain sen takia että ei tekisi syntiä olemalla harrastamatta?! :attn:
Kaipaan vastausta! :wave:

ei ole syntiä. nuo on jonkun järkeilevän ihmisen keksimiä juttuja. Synti on sitä, mikä pyrkii erottamaan ihmisen Jumalasta.
 
sisar uskossa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitokset niille jotka ymmärtävät tilanteeni! moni ei varmaan ymmärrä!;(
vanhemmille ja muille sukulaisille ei olla vielä sanottu asiasta, että valitsimme toisen tien jota kulkea, toivottavasti ne ei kovin ala itkemään ja suremaan. me olemme samanlaisia ihmisiä sisimmiltään kuin aina ennenkin, mutta emme vaan enää voi olla uskossa, tuon minulle painavan syyn takia!
jotenki pelottaa sekin että menetämmekö uskovaiset ystävätkin nyt:( monet saattaa olla vaan niin julmia, että ei enää meidän seura kelpaa ku ei olla "samaa porukkaa". :(

seuroissa emme silti enää aio käydä, muutakuin suviseuroissa. koska tulemme tekemään kuitenkin tahallista syntiä, eli käyttämään ehkäisyä, joten emme siis voi olla enää uskovaisia.

:( <3
Rakas ystävä,syntiä tekevät muutkin uskovaiset,koska Raamatussa "kielletään" mm. lyhyet hiukset naisilla,koska pitkät hiukset ovat naisen kunnia.Permanentti ja muu kaunistautuminen ei soveliasta,koska ei saa olla ulkokultaisia ja koristella itseään kullalla eikä hiusten palmikoimisella,vaan kauneuden pitää olla sisäistä ja ihmisen olla sellainen miksi Jumala on luonut:) Naiset ei saa pitää farkkuja ksoak nainen ei saa pukeutua miehen vaatteisiin...

Eli jokaisella on oma paheensa ja teillä se on tuo ehkäisy.
Lapsellisia ovat nuo ystävät jotka teidät jättävä ulkopuolelle=(
Taivaaseen pääsee myös vl-uskon ulkopuolelta,ehkä vähän helpommalla elämällä,pääasia on sydämen usko elävään Vapahtajaan=) Tsemppiä sinulle ja perheellesi=)

 
Alkuperäinen kirjoittaja sisar uskossa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitokset niille jotka ymmärtävät tilanteeni! moni ei varmaan ymmärrä!;(
vanhemmille ja muille sukulaisille ei olla vielä sanottu asiasta, että valitsimme toisen tien jota kulkea, toivottavasti ne ei kovin ala itkemään ja suremaan. me olemme samanlaisia ihmisiä sisimmiltään kuin aina ennenkin, mutta emme vaan enää voi olla uskossa, tuon minulle painavan syyn takia!
jotenki pelottaa sekin että menetämmekö uskovaiset ystävätkin nyt:( monet saattaa olla vaan niin julmia, että ei enää meidän seura kelpaa ku ei olla "samaa porukkaa". :(

seuroissa emme silti enää aio käydä, muutakuin suviseuroissa. koska tulemme tekemään kuitenkin tahallista syntiä, eli käyttämään ehkäisyä, joten emme siis voi olla enää uskovaisia.

:( <3
Rakas ystävä,syntiä tekevät muutkin uskovaiset,koska Raamatussa "kielletään" mm. lyhyet hiukset naisilla,koska pitkät hiukset ovat naisen kunnia.Permanentti ja muu kaunistautuminen ei soveliasta,koska ei saa olla ulkokultaisia ja koristella itseään kullalla eikä hiusten palmikoimisella,vaan kauneuden pitää olla sisäistä ja ihmisen olla sellainen miksi Jumala on luonut:) Naiset ei saa pitää farkkuja ksoak nainen ei saa pukeutua miehen vaatteisiin...

Eli jokaisella on oma paheensa ja teillä se on tuo ehkäisy.
Lapsellisia ovat nuo ystävät jotka teidät jättävä ulkopuolelle=(
Taivaaseen pääsee myös vl-uskon ulkopuolelta,ehkä vähän helpommalla elämällä,pääasia on sydämen usko elävään Vapahtajaan=) Tsemppiä sinulle ja perheellesi=)
No mut miten ne voi edes sormuksia pitää kun se on syntiä?
 
vieras
musta tuntuu et nää kaikki sinun aatokset johtuu ioha siitä ku olet nii väsynyt. itse olen kanssa uskovainen, mutta en ole naimisissa. yrittäkää saaha teijän lapsille hoitaja vähintään viikonlopuksi ja lähdette miehen kanssa lomalle kahdestaan. Itse olen hoitanut paljon lapsia iltaisin ja viikonloppusin uskovaisissa perheissä. on ollu ihana nähä kuinka levänneinä vanhemmat tulevat kotia lomalta. Ymmärrän sinua täysin siksi toivon sinulle ja miehelle paljon voimia. eläkää luopuko uskota sillä se on kallein lahja täälä maan päällä. Kyllä ne asiat selviää ajan kanssa. Pitää vaan muista luottaa että jumalaan, taivaan isä ei anna meille taakkaa yhtään enemmän ku mitä me jaksetaan kantaa. on meillä tukena täälä muita rakkaita matkaystäviä joille voi puhua. onko teillä joku tuttavaperhe johon voitte luottaa ja puhua. se oikeesti helpottaa. voimia teille sinne koko perheelle.
 

Yhteistyössä