lestadiolaiset ja ehkäisy

  • Viestiketjun aloittaja uskovainen
  • Ensimmäinen viesti
Mä kuulin vasta että mun suku on aikanaan ollu oikein viimisen päälle lestadiolaisia! Oikeasti en tienny eikä se mihinkään näy ku mun sukua kattoo. Mun ja mun vanhempien uskonto on evankelis-luterilaisuus.
Mä en todellakaan osaa edes kuvitella, miten joku "kirja" voi määrätä omien perillisten määrän siinä suhteessa ettei ehkäisyä saa käyttää.
 
Mietteliäs
Olen joskus miettinyt, eikö lestadiolaiset imetä lainkaan? Kun lapsia tulee niin tiuhaan tahtiin. Itse olen jokaista lasta imettänyt noin 6 kk täysimetyksellä ja jatkanut vielä vuoden, tai kahden, melkein kolmen vuoden ikäänkin. Ehkäisyä en ole käyttänyt, koska olen aina toivonut lisää lapsia. Nuorenpana se onnistui niin, että lapsien ikäeroiksi tuli noin 2 vuotta, nämä viimisimmät ovat tulleet jo 3-4 vuoden eroilla. Siis ilman mitään ehkäisyä, eikä siihen liity mikään vuskonnollinen vaukaumus, pelkästään halu saada lisää lapsia.
 
harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Mietteliäs:
Olen joskus miettinyt, eikö lestadiolaiset imetä lainkaan? Kun lapsia tulee niin tiuhaan tahtiin. Itse olen jokaista lasta imettänyt noin 6 kk täysimetyksellä ja jatkanut vielä vuoden, tai kahden, melkein kolmen vuoden ikäänkin. Ehkäisyä en ole käyttänyt, koska olen aina toivonut lisää lapsia. Nuorenpana se onnistui niin, että lapsien ikäeroiksi tuli noin 2 vuotta, nämä viimisimmät ovat tulleet jo 3-4 vuoden eroilla. Siis ilman mitään ehkäisyä, eikä siihen liity mikään vuskonnollinen vaukaumus, pelkästään halu saada lisää lapsia.
Samaa olen miettinyt minä!
 
vieras
Ei se imetys kaikilla tepsi ehkäisynä. En ole itse vl (enää ), mutta siskojeni taisteluja läheltä seuranneena tiedän, mitä se voi olla väsyneenä, kun lapsia on paljon ja lisää tulee. Itkun kanssa tehdään raskaustesti yms. Silti otetaan lapsi vastaan aina. Ja tabuna tätä asiaa pidän minäkin. Ei tästä puhella kuin pikku piireissä, jos sielläkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei se imetys kaikilla tepsi ehkäisynä. En ole itse vl (enää ), mutta siskojeni taisteluja läheltä seuranneena tiedän, mitä se voi olla väsyneenä, kun lapsia on paljon ja lisää tulee. Itkun kanssa tehdään raskaustesti yms. Silti otetaan lapsi vastaan aina. Ja tabuna tätä asiaa pidän minäkin. Ei tästä puhella kuin pikku piireissä, jos sielläkään.
:'( voi, se on varmaan oikeesti tosi raskasta elämää, vaikka nauttivatkin lapsistaan.
 
ap
eilinen ilta ja yö meni miehen kans keskustellessa kyseistä asiasta! tultiin siihen tulokseen että emme voi olla uskovaisia näin, että haluamme ja aiomme käyttää tästä eteenpäin ehkäisyä!
eli me ei luultavasti sitten enää olla vl:a. :( surulliselta kuin se kuulostaakin, mutta ratkaisuun pääsimme! mutta silti vakaasti uskon siihen että täältä me taivaaseen silti päästään, kun emme muuta "pahaa" teekkään! järjellä tuli siis ajateltua noita uskon asioita, mutta pakko, kun haluamme nauttia muutaman vuoden ainoastaan näistä lapsista, ja töihin paluu halut on korkeammat kuin koskaan!
omalla tavalla siis olemme kuitenkin uskossa, vaikka virallisesti ei!
toivottavasti ette nyt sitten tuomitse meitä ihan maan rakoon!
<3
 
ihmettelee
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eilinen ilta ja yö meni miehen kans keskustellessa kyseistä asiasta! tultiin siihen tulokseen että emme voi olla uskovaisia näin, että haluamme ja aiomme käyttää tästä eteenpäin ehkäisyä!
eli me ei luultavasti sitten enää olla vl:a. :( surulliselta kuin se kuulostaakin, mutta ratkaisuun pääsimme! mutta silti vakaasti uskon siihen että täältä me taivaaseen silti päästään, kun emme muuta "pahaa" teekkään! järjellä tuli siis ajateltua noita uskon asioita, mutta pakko, kun haluamme nauttia muutaman vuoden ainoastaan näistä lapsista, ja töihin paluu halut on korkeammat kuin koskaan!
omalla tavalla siis olemme kuitenkin uskossa, vaikka virallisesti ei!
toivottavasti ette nyt sitten tuomitse meitä ihan maan rakoon!
<3
Miksi haette hyväksyntää muilta ihmisiltä, ettekä Jumalalta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eilinen ilta ja yö meni miehen kans keskustellessa kyseistä asiasta! tultiin siihen tulokseen että emme voi olla uskovaisia näin, että haluamme ja aiomme käyttää tästä eteenpäin ehkäisyä!
eli me ei luultavasti sitten enää olla vl:a. :( surulliselta kuin se kuulostaakin, mutta ratkaisuun pääsimme! mutta silti vakaasti uskon siihen että täältä me taivaaseen silti päästään, kun emme muuta "pahaa" teekkään! järjellä tuli siis ajateltua noita uskon asioita, mutta pakko, kun haluamme nauttia muutaman vuoden ainoastaan näistä lapsista, ja töihin paluu halut on korkeammat kuin koskaan!
omalla tavalla siis olemme kuitenkin uskossa, vaikka virallisesti ei!
toivottavasti ette nyt sitten tuomitse meitä ihan maan rakoon!
<3
Surullista. Ei kukaan maanpäällä teitä voi tuomita. Järkihä näissä asioissa monesti tulee etee ja sit ei olekkaa enää helppo uskoa.
 
vieras
Lestadiolaisuudessa tai muissakaan ehkäisyn kieltävissä uskonnoissa (ja kyllä, suvussani heitä piisaa) ei minusta oikeasti ole kyse siitä, että se olisi väärin uskonnollisista syistä. Jumala ei rankaise siitä vaan esim. lestadiolaisyhteiskunta on kieroutunut miesten maailmaksi. Siellä alfauros on se jolla on eniten lapsia vaikka vaimon hengen uhalla. Sairaalasängyssä anopin vieressä makasi nainen jolla yhdestoista lapsi ja meinasivat molemmat kuolla synnytykseen. Mies oli sanonut varoittelevalle lääkärille, että tämä sai olla viimeinen kerta ja seuraavaksi vaimo kuolee. Mies oli sanonut et se on jumalan tahto! Ja ei tasan ole! Sama kuin islamin uskoisissa maissa nainen voidaan tappaa tai mies voi ottaa eron yms. jos nainen ei synnytä poikia... Totuushan on ettei se nainen voi siihen vaikuttaa vaan mies! Vaikka tämäkin tieto on jo "vanhaa" siellä käytännöt on ja pysyy. Uskonnossa ei ole vikaa vaan siinä että miehille on vuosisatoja uskostettu vääränlainen kuva itsestään, naisen asemasta ja miehuudesta. Raamatussa ei missään sanota että nainen synnytä lapsia kunnes kuolet, se on sinun tehtäväsi.
 
ap
kiitokset niille jotka ymmärtävät tilanteeni! moni ei varmaan ymmärrä!;(
vanhemmille ja muille sukulaisille ei olla vielä sanottu asiasta, että valitsimme toisen tien jota kulkea, toivottavasti ne ei kovin ala itkemään ja suremaan. me olemme samanlaisia ihmisiä sisimmiltään kuin aina ennenkin, mutta emme vaan enää voi olla uskossa, tuon minulle painavan syyn takia!
jotenki pelottaa sekin että menetämmekö uskovaiset ystävätkin nyt:( monet saattaa olla vaan niin julmia, että ei enää meidän seura kelpaa ku ei olla "samaa porukkaa". :(

seuroissa emme silti enää aio käydä, muutakuin suviseuroissa. koska tulemme tekemään kuitenkin tahallista syntiä, eli käyttämään ehkäisyä, joten emme siis voi olla enää uskovaisia.

:( <3
 
ap
no tietenki kerrotaan mutta ei nyt heti aleta soitteleen että "hei ollaan kielletty usko" vaan ihan järkevästi asioista voi keskustellakin naamatusten! ja kyllähän ne muutenki alkaa ihmettelemään että ei kuleta seuroissa, eikä muualla ry:n toiminnoissa, ja sit ku ei sanota jumalan tervettä" ei näistä asioista muut välttis ymmärrä joka ei oo vl.
sori vaan!

 
tiltu


se vaan että sitten en voi olla oikealla tavalla uskovainen,
[/quote]

Kuka määrittää "oikean" tavan olla uskovainen?niin no, lahkon johtaja yleensä, joka sitten itse tekee niin kuin itse tahtoo(omien seiniensä sisäpuolella) ja muut eli seuraajat niin kuin hän käskee..

no itse en ole lesta, joten en ehkä voi sitä ymmärtää muuta kuin sen kautta, että isovanhempani ovat asuneet lestojen keskellä..minä kun olen sitä mieltä, että minun ja Luojani väliin en tarvitse kirkkoja, pappeja tai mitään ryhmiä, vaan "keskustelen" Hänen kanssaan kaksistaan...

minun ymmärtääkseni Jumala antaa anteeksi niille, jotka vilpittömästi tekemiään syntejä katuvat, eli jos käytätte ehkäisyä ja myöhemmin sitten vilpittömästi kadut sitä niin saat kyllä sen anteeksi ennen viimeistä tuomiota. ethän ole toiminut täysin itkekkäästi, vaan perheesi parasta ajatellen.

jos miehesi ymmärtää asian, niin teette keskenänne niin kuin tahdotte. ehkäisyvälineet voitte tilata jopa netistä suoraan postilaatikkoonne, joten kenenekään ulkopuolisen ei koskaan tarvitse asiasta tietää.
ja jos mennään raamatun mukaan, niin mieshän on vaimon pää, joten jos mies "päättää" että käytätte ehkäisyä, niin sinunhan täytyy kuuliaisena vaimona totella häntä, joten "ongelma" on ratkaistu.

tuskin haluat(tai miehesi) siihen tilanteeseen, että esim. teet lapsen toisensa perään niin kauan, että uuvut ja mahd kuolet(sekin kun on mahdollista, valitettavasti), vaikka..no..ymmärtääkseni lestoillahan se menee niin, että Jumala antaa kyllä miehellesi uuden vaimon jos sinut otetaan pois eli hän ei jäisi kuitenkaan lapsilaumanne kanssa yksin..aika karua minusta, mutta se nyt ei ole pointti, koska kukin tavallaan..

pointtinani siis, että jos olette miehesi kanssa samalla puolella niin teette niin kuin keskenänne sovitte.
tsemppiä!!

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no tietenki kerrotaan mutta ei nyt heti aleta soitteleen että "hei ollaan kielletty usko" vaan ihan järkevästi asioista voi keskustellakin naamatusten! ja kyllähän ne muutenki alkaa ihmettelemään että ei kuleta seuroissa, eikä muualla ry:n toiminnoissa, ja sit ku ei sanota jumalan tervettä" ei näistä asioista muut välttis ymmärrä joka ei oo vl.
sori vaan!
Mutta miksi kerrotte ehkäsyasioistanne muille, en ymmärrä? Mun mielestä teidän ja Jumalan välinen asia
 

Yhteistyössä