lestadiolaiset ja ehkäisy

  • Viestiketjun aloittaja uskovainen
  • Ensimmäinen viesti
vl-äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
varmasti miettii monet uskovaiset että "apua jos tulen taas kohta raskaaksi, olen kuullut monen suusta, mutta sitä eivät ole sanoneet että miettisivät ehkäisyä, minä en voi sille mitään mutta minä mietin;(
Oletko vl? Ymmärrän sinun väsymyksesi ja kiusauksesi. Kyllä niitä riittää meillä jokaisella. Itsekin olen hirmu väsynyt ja joskus on raskaaksitulo pelottanutkin, mutta silloin saa rukoilla voimia jaksaa ja mielestäni on tärkeää puhua kaikista huolista ja murheista ja peloista lähimmäiselle, siinä monesti kirkastuu moni asia ja ennen kaikkea saa kuulla evankeliumia, josta saa voimia jatkaa. Itse ajattelen kuitenkin, kaikkien kiusaustenkin keskellä, että jos luopuisin uskosta, sitten vasta väsyisinkin. Lopullisesti. Kyllä tämä usko on ainakin minulle se kantava voima täällä maailmassa, ei vain näissä lapsiasioissa, vaan kaikissa asioissa. Ajattelen, että on kuitenkin helpompi selviytyä elämästä, kun saa olla uskomassa ja tuntea sen, kuinka meitä kannetaan ja kuinka meille annetaan voimia, vaikkei sitä aina jaksakaan uskoa. Luoja tietää sinun voimavarasi ja teidänkin elämänne, ette ole yksin. Itse olin tämän nuorimmaisen jälkeen ihan poikki ja pelkäsin, jos tulenkin heti raskaaksi, sillä en totisesti olisi jaksanut. Halusin kuitenkin jättää sen asian Luojan käsivarsille ja kuinka kävikään...meille tuli pidempi väli kuin koskaan aiemmin, sain vähän huokaista. Nyt olen raskaana ja onnellinen siitä. Kyllä se Luoja oikeasti tietää meidän jokaisen elämän, vaikkemme siihen aina jaksakaan uskoa. Voimia ja varjelusta sinulle ja teille! :hug:
 
ap
kirjoitit jotenki koskettavasti!
jos tietäisin etten tulisi raskaaksi vähään aikaan, saisin nauttia noista lapsista kun kasvaisivat ja suunnitella tulevaisuutta erilailla! töihin paluukin himottaa, mutta en uskalla edes hakea töitä jos tulen kohta raskaaksi, minulla on ollut vaikeat raskauspahoinvoinnit ja muut vaivat kaikissa raskaukissa.
mutta saan elää "pelossa" kokoajan, miettien jos tulen raskaaksi, haluaisin ajatella muutakin kuin tuota, joka varjostaa jokapäiväistä elämääni:(

 
Vapauteen Kristus meidät vapautti! Itse en ole lestadiolainen vaan ihan tavallinen uskova.

JUo, kaikenlainen ehkäisy on tosiaan vl-uskossa kiellettyä. Siis esimerkiksi se että nukutaan eri huoneissa on ehkäisyä, syntiä, jos se tehdään sen vuoksi ettei tulisi seksiä harrastettua. Tietoista ehkäisyä siis.
Raamattu ei tue tuota ajattelua. Mutta joka tapauksessa, en usko että Jumala haluaa sinun kärsivän niin ihanasta asiasta kuin lapset. Usko on paljon muutakin kuin lapsen synnyttämistä. Keskity jo olemassaoleviin lapsiisi ja mieheesi ja anna heille se aika minkä he tarvitsevat. Varmasti ehditte saamaan vielä lapsia myöhemmin kun niitä oikeasti tahdotte! Jumala ei toimi vasten tahtoamme, ihmiset ja ihmisten ajattelumallit toimivat niin. Ota rennosti ja käytä vaikka sitten sitä kondomia, se EI ole synti. Voimia! :hug:
 
ap
olen tosiaan vanhoillislestadiolainen, vaikka ajattelenkin näin näitä asioita, pidän siitä huolimatta itseäni uskovaisena. ja tiedän kyllä mihin uskon. Lapset ovat Jumalan lahja, mutta haluaisin että jokainen lapsi jonka olen maanpäälle saattanut, että ne olisivat oikeasti toivottuja!
en osaa kunnolla ajatuksia pukea sanoiksi;(
 
Rukoilijasirkka
Senkun hankit kierukan. Ei siitä kukaan tiedä. Jos Jumala todella on kanssasi ehkäisystä eri mieltä, niin vauva tulee, vaikka ehkäisisit.

Jumala haluaisi varmaan, että sulla ja miehelläs menis hyvin, sulla ois hyvä olla, lapsilla ois äiti joka jaksaa ja että sulla jäis vielä aikaa jumalasuhteen hoitamiseen. Laske siitä.
 
ap
niin siis nuo kolme on kyllä aivan toivottuja jokainen, mutta tästä eteenpäin sitten, nyt on vaan iskeny armoton väsymys ja stressi tulevaisuudesta! annan kyllä kaikkeni omille lapsilleni ja olen mielestäni silti hyvä äiti ja vaimo! mutta en ymmärrä sitä että Jumala antaa voimia niin paljon kuin tarvii, miksi ei kaikille, jotkut syövät masennuslääkkeitä tai ovat psykiatrisella osastolla hoidossa, (lestadiolaisia äitejä siis):

:(
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
niin siis nuo kolme on kyllä aivan toivottuja jokainen, mutta tästä eteenpäin sitten, nyt on vaan iskeny armoton väsymys ja stressi tulevaisuudesta! annan kyllä kaikkeni omille lapsilleni ja olen mielestäni silti hyvä äiti ja vaimo! mutta en ymmärrä sitä että Jumala antaa voimia niin paljon kuin tarvii, miksi ei kaikille, jotkut syövät masennuslääkkeitä tai ovat psykiatrisella osastolla hoidossa, (lestadiolaisia äitejä siis):

:(
Kuule, Jumala anto aivot ja vois ajatella, että tämä lääketiedekin on Jumalan lahja. On tosi hassua, että ajatellaan Jumalan antavan aina vaan voimaa, vaikka ihan tahallaan ollaan ostamatta niitä kortsuja, jotka ei paljoa maksa.
 
miksi
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä..:
JUo, kaikenlainen ehkäisy on tosiaan vl-uskossa kiellettyä. Siis esimerkiksi se että nukutaan eri huoneissa on ehkäisyä, syntiä, jos se tehdään sen vuoksi ettei tulisi seksiä harrastettua. Tietoista ehkäisyä siis.
miksi vanh. lestadiolaisilla on niin paljon kieltoja ja rajoitteita? määräyksiä? kaikki eivät ole edes raamatusta? koska jos olisi, niin silloin samat asiat olisivat esillä muissakin suunnissa.
Miksi ei saa ehkäistä? Miksi sitten mies ei ala selibaattiin vai onko sekin ehkäisyä???? jos se on tietoista?
Miten voi elää, jos kaikki mitä tekee, on tulkittavissa synniksi?

Miksi saa ottaa permanentin mutta ei meikata? Mitä merkitystä sillä on millainen pyykkikone jyskyttää kodinhoitohuoneessa? Seksiä ja seksuaalisuutta ei kiellettä, paljain käsin kosketellaan niin likaisia kuin puhtaitakin kalsareita, mutta pyykkikoneesta ne sitten vilkuukin syntisinä??

Kyseenalaistatteko te koskaan uskontoryhmänne määräyksiä??

En nyt puku kristinuskosta vaan lestadiolaisten säännöistä

 
vieras
Heti alkuun en ole lestadiolainen,mutta uskossa silti=) oikeesti mun ajatus on että Jumala haluaa meidän olevan onnellisia eikä kärsivän ja ei varmana halua meidän palavan loppuun missään asiassa,ei edes lasten saannissa,joten minusta ehkäisyssä ei ole mitään pahaa. toki ymmärrän teidän lestadiolaisten vakaumuksen,mutta eikö siinäkin asiassa saa ottaa järjen käteen ja oman jaksamisen? ei Jumala varmana hylkää vaikka ehkäisyä käyttääkin. eihän raamattu kiellä ehkäisyä. eiköhän jokainen toimi omien voimavarojen mukaan. nää uskontojen vakaumukset on iukuisuus aiheita ja ikuinen väittelyiden aihe. minä oon sitten huono uskovainen,mutta ajattelen näin:)
 
Ja tosiaan miks lestadiolaiset äidit "päästävät" itsensä siihen kuntoon että joutuvat "pakkolepoon" psykiatriselle osastolle? Uskon että Jumala haluaa meidän ajattelevan myös itse eikä vain suoriteta suorituksen perään.
 
xxx
Miten itse koet ton ehkäsy asian ajatteletko että se on väärin vaan sen takia että muutkin lestaadiolaiset ajattelee vai millanen sun oma henkilö kohtanen mielipi on asiaan, ja sun kannataa rukoila ja lukee raamattua mihes kanssa ja teette sitten tän asian kanssa niin kuin te koette ettekä niinku muut ihmiset kokee sillä Jumalallehan uskovaisten tulis elää eikä muille ihmisille, Siunausta..
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Permanenttiakaan ei tasan saanut ottaa 20 vuotta sitten.
Ei tällaista sääntöä ole koskaan ollut VL-uskossa. Körttiläisillä kyllä.

Ja joku puhui pyykkikoneesta, että mitä väliä sillä on millanen se on... No ei tasan tarkkaan olekkaan mitään väliä! Aivan tuulesta temmattua vittuilua vl-piirin ulkopuolelta.
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja Starbucks:
Ja tosiaan miks lestadiolaiset äidit "päästävät" itsensä siihen kuntoon että joutuvat "pakkolepoon" psykiatriselle osastolle? Uskon että Jumala haluaa meidän ajattelevan myös itse eikä vain suoriteta suorituksen perään.

yleistystä? mä en tunnen ketään vl äitiä joka on pakkolevossa..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja Starbucks:
Ja tosiaan miks lestadiolaiset äidit "päästävät" itsensä siihen kuntoon että joutuvat "pakkolepoon" psykiatriselle osastolle? Uskon että Jumala haluaa meidän ajattelevan myös itse eikä vain suoriteta suorituksen perään.

yleistystä? mä en tunnen ketään vl äitiä joka on pakkolevossa..
En minäkään tunne ku yhden, mutta tunnen monia, joilla käy perhetyöntekijä helpottamassa raskasta arkea. Tabujahan nämä on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja Starbucks:
Ja tosiaan miks lestadiolaiset äidit "päästävät" itsensä siihen kuntoon että joutuvat "pakkolepoon" psykiatriselle osastolle? Uskon että Jumala haluaa meidän ajattelevan myös itse eikä vain suoriteta suorituksen perään.

yleistystä? mä en tunnen ketään vl äitiä joka on pakkolevossa..
mutta juurihan tuo Ap kirjoitti tuosta! Tuolla ylhäällä lukee!
 
Ole rohkea
Minusta synti on sitä, että tekee väärin. Jos käytät ehkäisyä silloin, kun et halua etkä jaksa uutta lasta, et tee mitään pahaa kenellekään. Jos sen sijaan orjallisesti noudatat ulkopuolelta tulevia määräyksiä, joita et itsekään ymmärrä etkä sisimmässäsi hyväksy, teet pahaa sekä itsellesi että lapsillesi. Lapsesi kärsivät, kun heidän äidillään ei riitä heille aikaa eikä voimia. Tulevat lapsesi eivät saa syntyä odotettuina ja toivottuina. Teet pahaa myös itsellesi, kun unohdat itsesi ja kieltäydyt kuuntelemasta sitä viisautta, joka sinussa on sisälläsi. Minusta tuo tunne sinussa, että haluat panostaa näihin olemassa oleviin, toivottuihin ja rakastettuihin lapsiisi, on Jumalasta lähtöisin. Sen sijaan nuo ulkopuolelta tulevat ehkäisykiellot eivät sitä ole. Jos luovut uskonnostasi sen takia, että et ymmärrä ja hyväksy sen opetuksia, joudut luopumaan vain uskonnosta. Uskosta ja Jumalasta sinun ei tarvitse luopua, koska Jumala on meidän kaikkien kanssa, joka hetki ja uskonnosta riippumatta. Ajattele myös, mitä Raamatussa kerrotaan Jeesuksesta. Eikö hän juuri vastustanut sellaista uskoa, jossa sääntöjä noudatetaan vain sääntöjen noudattamisen vuoksi.
 
Rukoilijasirkka
Se muuten on niin, että raskaaksi kyllä tulee jos ei käytä ehkäisyä, jos sattuu olemaan hedelmällinen. Ei Jumala päätä näitä asioita meidän puolesta. Jos päättäisi, niin voitas jäädä kaikki työttömäksi ja asunnottomaksi ja mennä mihin henki vie. Kuitenkin pitää käydä töissä ja kaupassa, tehdä ruokaa yms.

Asiat ei tipu suuhun vaan kaikella on seurauksensa. Silläkin, että koko aika nai ilman ehkäisyä. Normaali seuraus siitä on se, että tulee paksuksi.
 
vierS
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja Starbucks:
Ja tosiaan miks lestadiolaiset äidit "päästävät" itsensä siihen kuntoon että joutuvat "pakkolepoon" psykiatriselle osastolle? Uskon että Jumala haluaa meidän ajattelevan myös itse eikä vain suoriteta suorituksen perään.

yleistystä? mä en tunnen ketään vl äitiä joka on pakkolevossa..
En minäkään tunne ku yhden, mutta tunnen monia, joilla käy perhetyöntekijä helpottamassa raskasta arkea. Tabujahan nämä on.

mäki tunnen monia pari lapsisia ei vl-perheitä jotka on sossun asiakkaita :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vierS:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja Starbucks:
Ja tosiaan miks lestadiolaiset äidit "päästävät" itsensä siihen kuntoon että joutuvat "pakkolepoon" psykiatriselle osastolle? Uskon että Jumala haluaa meidän ajattelevan myös itse eikä vain suoriteta suorituksen perään.

yleistystä? mä en tunnen ketään vl äitiä joka on pakkolevossa..
En minäkään tunne ku yhden, mutta tunnen monia, joilla käy perhetyöntekijä helpottamassa raskasta arkea. Tabujahan nämä on.

mäki tunnen monia pari lapsisia ei vl-perheitä jotka on sossun asiakkaita :)
Jep. Monilapsisen perheen äiti vaan tahtoo väsähtää helpommin, kuin yhden-kahden äiti. Varsinkin, kun se ei välttämättä olekaan oma tahto se suurperhe. En sano tätä pahalla kuitenkaan. Tämä on vain silkka fakta.
 
Minä tiedän pari lestaadiolais perhettä, jotka ovat itse vaikuttaneet omaan lapsi lukuunsa, kun kyseessä on ollut terveydelliset seikat. Itse en ole lestadiolainen. Käsittääkseni lestadiolaiset puhuvat Jumalan tahdosta. Ja ehkäisyhän on epävarma (esim. ehkäisypillerit 98 keskeytys 50% jne...) Eli voisiko ajatella, että se loppu on jumalan tahtoa. Jotta se helpottaisi ap:n syyllisyyden tunteita. Uskon, että jos päätät ehkäistä niin sekin on Jumalan tahto ja jos siitä huolimatta tulet raskaaksi niin sitten on tarkoitettu niin. Elämä on täynnä valintoja ja tässä on sinun mahdollisuutesi valintaan. Tiedän, että jos puhut muille lestaadiolaisille asiasta he tuomitsevat ehkäisyn, mutta tarvitseeko heidän tietää. Kukaan ei halua sinun palavan loppuun.
 
j
Entäs tämä Raamatun opetus siitä, ettei pidä jäädä tuleen makaamaan. Että Jumala meitä kyllä jeesii, mutta ihminen auttakoon ensin itse itseään!

M. Paavilainen: Voimia annetaan, jos risti on Kristuksen, eikä itseni tekemä.

Jeesushan tosiaan korosti, ettei taivaspaikat erilaisia kieltoja ja kehoituksia noudattamalla ole jaossa.

Meillä on yksi lapsi ja perheemme tuntuu ainakin tällä hetkellä olevan koossa. En ole vl, mutta uskon kolmiyhteiseen Jumalaan. Jumalan lahjaa on myös kykyni ajatella ja punnita omia voimavaroja. Tuntuu lohduttomalta, että teihin kohdistuu tuollainen paine muiden uskovien taholta.

En tahdo olla houkuttamassa sinua "pahaan", mutta itse en ainakaan osaa ajatella ehkäisyä niin, että silloin käännän selkäni Luojalleni.
 

Yhteistyössä