lestadiolaiset ja ehkäisy

  • Viestiketjun aloittaja uskovainen
  • Ensimmäinen viesti
Järki hoi
Alkuperäinen kirjoittaja Myöskin yksi vl-mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Todellakaan tahallinen seksistä kieltäytyminen ei ole synti. Onpa ihmeellistä jos näin ajatellaan. että naisen pitää vaan antautua ja antautua vaikka ei haluakaan ettei jää vain yhtään raskautumisen mahdollisuutta väliin? Hohhoijaa. Kunnioitan itseäni sen verran että seksiä en harrasta jos ei haluta. Eikä mun mies sitä minulta vaadi.

Jos en ole halunnuut raskautua, olen vain pidättäytynyt oviksen aikaan ja lähipäivinä. Tietenkään ei 100 varmaa, mutta sen verran avitan ja loput jätetään Herran haltuun. Hyvin on toiminut.
Tätä on hyvä peesailla, mä myös luotan tuohon samaan, että en harrasta yhdyntää kriittisinä päivinä ja hyvin on ainakin tähän asti toiminut. Voihan sitä harrastaa muutakin seksiä kun pelkkää yhdyntää ja keskeytetty yhdyntä on myös hyvä keino. Minä olen hyväksynyt tämän asian, mun mielestä parempi ehkästä kun tiedän omat voimavarani.
--> NÄMÄ KONSTIT OVAT TIETOISTA EHKÄISYÄ! SIIS TE EHKÄISETTE!!!
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Järki hoi:
Alkuperäinen kirjoittaja Myöskin yksi vl-mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Todellakaan tahallinen seksistä kieltäytyminen ei ole synti. Onpa ihmeellistä jos näin ajatellaan. että naisen pitää vaan antautua ja antautua vaikka ei haluakaan ettei jää vain yhtään raskautumisen mahdollisuutta väliin? Hohhoijaa. Kunnioitan itseäni sen verran että seksiä en harrasta jos ei haluta. Eikä mun mies sitä minulta vaadi.

Jos en ole halunnuut raskautua, olen vain pidättäytynyt oviksen aikaan ja lähipäivinä. Tietenkään ei 100 varmaa, mutta sen verran avitan ja loput jätetään Herran haltuun. Hyvin on toiminut.
Tätä on hyvä peesailla, mä myös luotan tuohon samaan, että en harrasta yhdyntää kriittisinä päivinä ja hyvin on ainakin tähän asti toiminut. Voihan sitä harrastaa muutakin seksiä kun pelkkää yhdyntää ja keskeytetty yhdyntä on myös hyvä keino. Minä olen hyväksynyt tämän asian, mun mielestä parempi ehkästä kun tiedän omat voimavarani.
--> NÄMÄ KONSTIT OVAT TIETOISTA EHKÄISYÄ! SIIS TE EHKÄISETTE!!!
-pointtina siis se että v.lestadiolaisten mielestä kiellätte teoillanne uskon. Vanhoilislestadiolainen ei ehkäise.
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Järki hoi:
Alkuperäinen kirjoittaja Myöskin yksi vl-mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Todellakaan tahallinen seksistä kieltäytyminen ei ole synti. Onpa ihmeellistä jos näin ajatellaan. että naisen pitää vaan antautua ja antautua vaikka ei haluakaan ettei jää vain yhtään raskautumisen mahdollisuutta väliin? Hohhoijaa. Kunnioitan itseäni sen verran että seksiä en harrasta jos ei haluta. Eikä mun mies sitä minulta vaadi.

Jos en ole halunnuut raskautua, olen vain pidättäytynyt oviksen aikaan ja lähipäivinä. Tietenkään ei 100 varmaa, mutta sen verran avitan ja loput jätetään Herran haltuun. Hyvin on toiminut.
Tätä on hyvä peesailla, mä myös luotan tuohon samaan, että en harrasta yhdyntää kriittisinä päivinä ja hyvin on ainakin tähän asti toiminut. Voihan sitä harrastaa muutakin seksiä kun pelkkää yhdyntää ja keskeytetty yhdyntä on myös hyvä keino. Minä olen hyväksynyt tämän asian, mun mielestä parempi ehkästä kun tiedän omat voimavarani.
--> NÄMÄ KONSTIT OVAT TIETOISTA EHKÄISYÄ! SIIS TE EHKÄISETTE!!!
-pointtina siis se että v.lestadiolaisten mielestä kiellätte teoillanne uskon. Vanhoilislestadiolainen ei ehkäise.

Jaa että sun mielestä on pakko harrastaa seksiä ovulaationaikana, muuten tekee syntiä? Hehe :D
Jumalan luomistyöhön puuttuminen tarkoittaa kuule vähän muuta. Jos esim syö e-pillereitä, ei raskaudu vaikka olisi ovis ja vaikka harrastaisi seksiä. Se ei ole luonnollista. On täysin luonnollista olla harrastamatta seksiä, parina kolmena päivänä viikossa.

Menee puurot ja vellit sekaisin sulla. miten perustelet sen että seksistä kieltäytyminen on synti?
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Järki hoi:
Alkuperäinen kirjoittaja Myöskin yksi vl-mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Todellakaan tahallinen seksistä kieltäytyminen ei ole synti. Onpa ihmeellistä jos näin ajatellaan. että naisen pitää vaan antautua ja antautua vaikka ei haluakaan ettei jää vain yhtään raskautumisen mahdollisuutta väliin? Hohhoijaa. Kunnioitan itseäni sen verran että seksiä en harrasta jos ei haluta. Eikä mun mies sitä minulta vaadi.

Jos en ole halunnuut raskautua, olen vain pidättäytynyt oviksen aikaan ja lähipäivinä. Tietenkään ei 100 varmaa, mutta sen verran avitan ja loput jätetään Herran haltuun. Hyvin on toiminut.
Tätä on hyvä peesailla, mä myös luotan tuohon samaan, että en harrasta yhdyntää kriittisinä päivinä ja hyvin on ainakin tähän asti toiminut. Voihan sitä harrastaa muutakin seksiä kun pelkkää yhdyntää ja keskeytetty yhdyntä on myös hyvä keino. Minä olen hyväksynyt tämän asian, mun mielestä parempi ehkästä kun tiedän omat voimavarani.
--> NÄMÄ KONSTIT OVAT TIETOISTA EHKÄISYÄ! SIIS TE EHKÄISETTE!!!
-pointtina siis se että v.lestadiolaisten mielestä kiellätte teoillanne uskon. Vanhoilislestadiolainen ei ehkäise.

Jaa että sun mielestä on pakko harrastaa seksiä ovulaationaikana, muuten tekee syntiä? Hehe :D
Jumalan luomistyöhön puuttuminen tarkoittaa kuule vähän muuta. Jos esim syö e-pillereitä, ei raskaudu vaikka olisi ovis ja vaikka harrastaisi seksiä. Se ei ole luonnollista. On täysin luonnollista olla harrastamatta seksiä, parina kolmena päivänä viikossa.

Menee puurot ja vellit sekaisin sulla. miten perustelet sen että seksistä kieltäytyminen on synti?
Sä "vahtaat kalenteria" jaha..tänään ei voi harrastaa seksiä, koska saaatan tulla raskaaksi jne. Älä kehtaa viisastella, ehkäiset tietoisesti,tahallasi ja sillä siisti. Aivan kuten ne, jotka eivät anna tulla sisään.
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Sä "vahtaat kalenteria" jaha..tänään ei voi harrastaa seksiä, koska saaatan tulla raskaaksi jne. Älä kehtaa viisastella, ehkäiset tietoisesti,tahallasi ja sillä siisti. Aivan kuten ne, jotka eivät anna tulla sisään.
Miksi ehkäisy on synti? Siksi että se on jumalan luomistyöhön puuttumista! Se ei ole Jumalan luomistyöhön puuttumista, ettei harrasta seksiä. Piste!

Ehkäisy vaan on se paha paha sana, ja siihen tartutaan kiihkomielisesti vaikka ei edes tiedetä mistä puhutaan. Sitäpaitsi se on jokaisen omantunnon asia, eikä kuulu muille.

Eikä mun tarvi kalenteria vahdata, tiedän milloin mulla on ovis muutenkin, ihan oireista.
 
yx vl
Kiinnostais kuulla mitä ap:lle kuuluu? Itse vastaavassa tilanteessa, tosin vielä kuljetaan satunnaisesti vl-piireissä, eikä olla asiaa julkaistu sen kummemmin. Ehkäisy on kuitenkin käytössä, terveyssyistä vähän pakkokin... Jotenkin sitä vain tuntee huijaavansa muita vl:a kun ei kerro asioiden oikeaa laitaa ja uskomisen ilo on myös kadonnut johonkin... :(
Onko vastaavia kokemuksia?
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja yx vl:
Kiinnostais kuulla mitä ap:lle kuuluu? Itse vastaavassa tilanteessa, tosin vielä kuljetaan satunnaisesti vl-piireissä, eikä olla asiaa julkaistu sen kummemmin. Ehkäisy on kuitenkin käytössä, terveyssyistä vähän pakkokin... Jotenkin sitä vain tuntee huijaavansa muita vl:a kun ei kerro asioiden oikeaa laitaa ja uskomisen ilo on myös kadonnut johonkin... :(
Onko vastaavia kokemuksia?
Ei sun kuulu tuntea syyllisyyttä siitä muille lestadiolaisille, koska eihän se heihin liity mitenkään. Huono omatunto on sun ja Jumalan välinen asia, joka tietenki hoidetaan toisen lestadiolaisten kans jos tuntee siihen tarvetta.
 
yx vl
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja yx vl:
Kiinnostais kuulla mitä ap:lle kuuluu? Itse vastaavassa tilanteessa, tosin vielä kuljetaan satunnaisesti vl-piireissä, eikä olla asiaa julkaistu sen kummemmin. Ehkäisy on kuitenkin käytössä, terveyssyistä vähän pakkokin... Jotenkin sitä vain tuntee huijaavansa muita vl:a kun ei kerro asioiden oikeaa laitaa ja uskomisen ilo on myös kadonnut johonkin... :(
Onko vastaavia kokemuksia?
Ei sun kuulu tuntea syyllisyyttä siitä muille lestadiolaisille, koska eihän se heihin liity mitenkään. Huono omatunto on sun ja Jumalan välinen asia, joka tietenki hoidetaan toisen lestadiolaisten kans jos tuntee siihen tarvetta.
Joo, mutta kun tiedän että en voi ehkäsyä jättää, vaikka asioita korjaisinkin. Pää ei kestä tätä rumbaa (masislääke nytkin käytössä), fyysisiäkin terveysongelmia ja sektioitakin takana jo 3... Ja harvinaisen tiukan ja vanhakantaisen vl-kasvatuksen saaneena ei oikein enää itsekään tiedä onko vl vai ei. Vaikea yhtälö, huoh, mutta en koe jaksavani tätä rumbaa enää yhtään, vaikka kohtu pian taas jotenkuten kestäisikin uuden raskauden.
 
Minun on vaikea ymmärtää, että ehkäisy on kielletty, vaikka etukäteen jo tiedettäisiin, että uusi raskaus tarkoittaisi äidin kuolemaa ja ehkä jopa lapsenkin. Eikö se silloin ole itsemurha??

Meidän lähellämme (maalla lähellä = noin 5 km) asuu yksi lestadiolaisperhe. Äiti kuoli vuosi sitten. Seitsemännen lapsen synnytykseen. Kohtu repesi, koska oli niin ylirasittunut. Meni paikalliseen - ei niin erinomaiseen - sairaalaan synnyttämään. Siellä ei ole edes leikkausvalmiutta päivystysaikaan. Jos olisi mennyt esim. Tammisaareen, olisi saattanut jäädä henkiin. Tai NKL:lle tai edes Jorviin.
Kuolinilmoituksessa oli puoliso ja 6 lasta ja tyttövauva. Noin 35-vuotias nainen tämä vainaja. Joka kerta kun ajan heidän talonsa ohi mietin sitä, että äiti ei koskaan päässyt sinne muuttamaan, koska kuoli synnytykseen.
Mutta se oli VL:n mukaan varmaan Jumalan tahto.
Minä ajattelen Jumalasta aika eri tavalla.
 
Liulaulou
Alkuperäinen kirjoittaja yx vl:
[

Joo, mutta kun tiedän että en voi ehkäsyä jättää, vaikka asioita korjaisinkin. Pää ei kestä tätä rumbaa (masislääke nytkin käytössä), fyysisiäkin terveysongelmia ja sektioitakin takana jo 3... Ja harvinaisen tiukan ja vanhakantaisen vl-kasvatuksen saaneena ei oikein enää itsekään tiedä onko vl vai ei. Vaikea yhtälö, huoh, mutta en koe jaksavani tätä rumbaa enää yhtään, vaikka kohtu pian taas jotenkuten kestäisikin uuden raskauden.
Kuulostaapa niin tutulta, ah niin tutulta.
Mulla on ollut tässä hieman toista vuotta kierukka kytössä, nyt olen menossa lekurille puhumaan et pannaan putket tukkoon, ihan vain siksi että minäkin tiukan vl kasvatuksen saaneena pääsisin tämän asian kanssa sinuiksi kun ei tarvisisi enää pohtia raskautumisen mahdollisuuksia.

Tämä totisesti on tabu, monet käyttää, ja monet taas sanoo vl piireille heippa tämän asian takia, enkä kummastele yhtään niin monisyinen asia tämä on näissä piireissä. Vaikka kuinka koen että tämä on meidän perheelle paras ratkasu, muuten minut saisi viedä piirille tai että muuten saatan pimahtaa niin ettei seuraumukset ole kovin kauniit, niin silti nuo syvälle juurretut opit sanovat kuinka petän koko yhteisöä käyttämällä ehkäisyä.

Kukaan joka ei itse ole asiaa kokenut sisältäpäin ei voi ymmärtää mitä sellainen ihminen käy mielessään läpi joka näitä pohtii.

PALJON TSEMPPIÄ sulle AP! Olisi mukava vaihtaa ajatuksia joskus?
(liulaulou@suomi24.fi)
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja elina9:
Minun on vaikea ymmärtää, että ehkäisy on kielletty, vaikka etukäteen jo tiedettäisiin, että uusi raskaus tarkoittaisi äidin kuolemaa ja ehkä jopa lapsenkin. Eikö se silloin ole itsemurha??

Meidän lähellämme (maalla lähellä = noin 5 km) asuu yksi lestadiolaisperhe. Äiti kuoli vuosi sitten. Seitsemännen lapsen synnytykseen. Kohtu repesi, koska oli niin ylirasittunut. Meni paikalliseen - ei niin erinomaiseen - sairaalaan synnyttämään. Siellä ei ole edes leikkausvalmiutta päivystysaikaan. Jos olisi mennyt esim. Tammisaareen, olisi saattanut jäädä henkiin. Tai NKL:lle tai edes Jorviin.
Kuolinilmoituksessa oli puoliso ja 6 lasta ja tyttövauva. Noin 35-vuotias nainen tämä vainaja. Joka kerta kun ajan heidän talonsa ohi mietin sitä, että äiti ei koskaan päässyt sinne muuttamaan, koska kuoli synnytykseen.
Mutta se oli VL:n mukaan varmaan Jumalan tahto.
Minä ajattelen Jumalasta aika eri tavalla.
No kyllähän se ehkäisy sallitaan siinä tapauksessa jos äidin henki on vaarassa tai on muu terveydellinen syy! Jos ei ole sitä halunnut käyttää niin on oma asiansa, mutta niitä lapsia ei tarvii henkensä kaupalla kenenkään punnertaa. Jos joku on siinä luulossa niin paha sille.
 
vl-äiti
täällä kans yks vl-äiti joka kipuilee samoissa ongelmissa. Meillä kolme lasta. En jaksaisi ajatella uutta raskautta enää. Raskaaksi tulemisen pelko on meillä molemmilla voimakas. Tunnemme että petämme lähimmät vl-ystävät jos käytämme ehkäisyä. Ajattelen niin, että voiko ehkäisykielto todella olla Jumalan asettama, jos se aiheuttaa ahdistusta masennusta ja pahaa oloa sekä äidille että isälle. Voiko suhteesta todella aidosti nauttia jos toista täytyy työntää kauemmas sen vuoksi ettei lämpimät tunteet ajaisi yhdyntään ja mahdollisesti raskauteen. Olemme onnellisia ja ylpeitä ihanista lapsistamme ja uskon että jos niitä lisää tulee rakastan niitäkin. Pelottaa vaan miten oma mielenterveys kestää tässä ainaisessa ristiriitaisten ajatusten melskeessä. Raamatusta en ole löytänyt tukea ehkäisykiellolle. Voivatko jotkut vl-äidit olla miettimättä miksi pohjimmiltaan tekee yhteisön normien mukaan. Mihin ne normit perustuvat. Löytyykö selitystä raamatusta...jne.
Vaikka ajatukset ovat tällaiset, en missään tapauksessa voisi uskoa kieltää. Emme myöskään ehkäise. Raskauden pelon piinaamana vain elämme päivästä toiseen. Viime aikoina asia on ahdistanut meitä molempia paljon ja ehkäisyn käyttöä on pohdittu puoleen ja toiseen. Rohkeutta ei kuitenkaan ole. Miten voisimme kohdata uskonystävät sen jälkeen hyvällä mielellä ja puhua perheestä ja perheen kasvamisesta kun kuitenkaan itsellä ei enää sitä pelkoa olisi..Valehtelemaanhan sitä joutuisi.
Ratkaisu puoleen tai toiseen ahdistaa. Usko on tärkeä ja kantava voima koko elämässä mutta omilla aivoilla ei saisi ajatella ja hakea perusteita teoilleen...Olenko ehkäisemättä vain siksi että 60-luvulla tällainen yhteinen linja on tehty. Tehtiinhän tuolloin linjaa tv-jutuista sun muista ja nekin alkaa olla kumottuja kun suurimmassa osassa kodeista katsotaan filmejä pelataan nettipelejä ja netti itsessäänkään ei sen synnittömämpi ole kuin televisio. Oman tunnon mukaan jokainen noissakin asioissa joutuu toimimaan.
En tiedä ymmärsikö kukaan mutta tässä hajanaisia ajatuksia...
 
Mä en ymmärrä, mikä sellainen jumala on, joka antaa vanhempien ja koko perheen kärsiä jatkuvan, vuosia kestävän väsymyksen takia ja toisaalta, maailma on tuhoutumassa muutenkin ylikansoittumisen takia... Ellei Raamatusta löydy perusteluja ehkäisyn kieltämiselle niin oliskohan se aikanaan keksitty sen takia, kun oli pajon lapsikuolleisuutta, sotia ym., missä lapsia kuoli.
Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset itseänne ja lapsianne, niitä, jotka jo on syntyneet!
 
vl-äiti
Nyt olen ymmälläni! Minulla ainakin on sellainen käsitys (ja olen siitä kuullut seuroissa puhuttavan), että "luonnollinen" ehkäisy on ihan ok juttu.. Siis esim. yhdyntä ei kriittisinä päivinä, selipaatti tai esim. keskeytetty yhdyntä! Mutta silloin pitää olla tehtynä itselle se asia selväksi, että miksi niin haluaa tehdä!
Kannattaa todella miettiä sitä seikkaa, että mitä minä ajattelen!! Ajattelenko näin, koska muutkin ajattelevat.. vai ajattelenko näin, koska haluan pysyä uskomassa!?!
Toinen seikka..selibaatiin liittyen: Ei ihminen tee syntiä, esim. jos yhdyntää ei vain tee mieli, se on "vanhanaikaista" ajattelua, ettei vaimo/mies saisis sanoa "ei kiitos"! On elämäntilanteita, joissa yksinkertaisesti seksille ei vain ole "tilaa". Yhdyntä on tarkoitettu puolisoiden väliseksi nautinnoksi.. ei vain siksi, että yhdyntä =) lapsi.. lapsi voi syntyä yhdynnän "seurauksesta", mutta myös yhdynnästä saa/voi nauttia ihan yhdynnän takia!
 
vl-äiti
Nyt olen ymmälläni! Minulla ainakin on sellainen käsitys (ja olen siitä kuullut seuroissa puhuttavan), että "luonnollinen" ehkäisy on ihan ok juttu.. Siis esim. yhdyntä ei kriittisinä päivinä, selipaatti tai esim. keskeytetty yhdyntä! Mutta silloin pitää olla tehtynä itselle se asia selväksi, että miksi niin haluaa tehdä!
Kannattaa todella miettiä sitä seikkaa, että mitä minä ajattelen!! Ajattelenko näin, koska muutkin ajattelevat.. vai ajattelenko näin, koska haluan pysyä uskomassa!?!
Toinen seikka..selibaatiin liittyen: Ei ihminen tee syntiä, esim. jos yhdyntää ei vain tee mieli, se on "vanhanaikaista" ajattelua, ettei vaimo/mies saisis sanoa "ei kiitos"! On elämäntilanteita, joissa yksinkertaisesti seksille ei vain ole "tilaa". Yhdyntä on tarkoitettu puolisoiden väliseksi nautinnoksi.. ei vain siksi, että yhdyntä =) lapsi.. lapsi voi syntyä yhdynnän "seurauksesta", mutta myös yhdynnästä saa/voi nauttia ihan yhdynnän takia!
 
vl-äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä:
harrastaako vl-lestadiolaiset sitten seksi'äjoka ikinen päivä,kun ainakin meidän parisuhteessa kerta kuussa on normi tahti?
Ei ainakaan meillä! Ehkä eka vuonna harrastettiin... mut.. sit ei todellakaan!
 
vl mies
En minäkään ole kuullut vielä mielestäni selviä perusteluja ehkäisyn kieltoon. Abortti on taas ihan eri asia.
Ehkäisystä sanotaa, että ihminen puuttuu luomistyöhön. Mutta sitä en ymmärrä, että miksi hedelmöityshoidot sallitaan. Jos jotkut eivät saa luonnollisesti lapsia, niin sehän tarkoittaa, että heille ei ole tarkoitettu lapsia. Hedelmöityshoito, keinohedelmöitykset jne. näissä ihminen puttuu samalla tavalla luomistyöhän. Voiko tämä sitten olla oikein?
 
sivusta seuraaja
tiedän yhden lestadiolaisperheen jossa 8 lasta, yhdet kaksoset. Lasten vanhemmat eivät jaksa enää välittää lastensa menemisistä. Kerran kun yksi lapsista oli jäädä auton alle pimeässä ilman heijastimia, niin äiti totesi että "jumala antaa ja jumala ottaa"

Onko tämäkään oikein, että lapsia tulee niin aljon etteivät vanhemmat jaksa heistä enää huolehtia? onko se jumalan tahto? tämä oli siis yksi esimerkki, ei yleistystä.
 
vl-äiti minäkin
Mun mielestä tämä ei ole ollenkaan oikea paikka ruveta ruotimaan näitä asioita, koska joukossa on paljon ihmisiä, jotka eivät oikeasti voi ymmärtää uskomisen asioita. Eihän kukaan ole ehkäisyä tai muutakaan syntielämää keneltäkään kieltänyt. Eriasia vaan on, pysyykö uskomassa, jos antaa pikkusormen... Jos haluat jutella luottamuksellisesti asioista kanssani, vl-äiti, laita viestiä tähän ketjuun, niin annan jollakin tavalla yhteystietoni sulle. Mulla myös kolme lasta ja elämä on opettanut kaikenlaista.
 
Vl-äiti minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Kylläpä muuten useatkin lestadiolaisäidit käyttää e-pillereitä, osa miehiltään salassa.. Ja tiedän tämän kokemuksesta, joten turha väittää vastaan..
Samanlaisia syntisiä ihmisiä me ihmisinä ollaan, kuin muutkin. En viitsi tässä keskustelussa muuta asiaan sanoa, koska asiaa ei voi ymmärtää kuin uskon kautta.
 

Yhteistyössä