lestadiolaiset ja ehkäisy

  • Viestiketjun aloittaja uskovainen
  • Ensimmäinen viesti
vl
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän:
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Itse asiassa terveytensä uhalla synnyttämään pakotettu nainen vois saada tuomioistuimessa korvauksia ja mies/yhteisö tuomion pahoinpitelystä. Ainut on, et moni ei uskalla lähteä prosessiin.
Lestadiolaisten keskuudessa harvemmin kukaan synnyttää henkensä uhalla. Se on silti tehty selväksi ettei nainen ole "kone" joka puskee lapsia henkensä kaupalla. jos naisen terveys on vaarassa, sterilisaatio on ok. Jos joku lestadiolaisäiti tähän pakotetaan, on hänen miehensä/lähipiirinsä ihan väärillä linjoilla.
Onko esim 6 keisarinleikkausta ok?
Tarkoitin terveytensä uhalla myös mielenterveyttä ja kärsimystä jo hieman ennen kun henki on lähdössä - kituuttaahan voi haudan reunalla vuosi-/synnytystolkulla..

no sehän on jokaisen henkilökohtainen asia ja omantunnon kysymys. Itse en alkaisi kitumaan haudan reunalla ja 3 keisarinleikkausta olisi maksimi. mutta kukin päättäköön asioistaan.
 
mies
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kolmen äiti: erittäin viisas ratkaisu toimia omien voimien mukaan.. Päiväkodissa näen paljon "isojen perheiden lapsia" ja vanhempia ja muutama on palanut aivan lppuun, joutunut jopa osastohoitoon, kun lapsia alkaa olla 8-10 ja ikää 30.v. Toisilla perheillä taas ikää saman verran, mutta lapsia vaan 3. Joko siellä on vaikeuksia lasten saannissa tai sitten tavarat heitetään takaseinään.
Tuli vaan mieleen vielä kun itse kärsin lapsettomuudesta, niin miten lestadiolaisilla hyväksytään ne perheet, jotka ei lisäänny... Kun tuo lapsiasia tuntuu olevan niin iso juttu. Aletaanko heitä syyttelemään ehkäisyn käytöstä?

Kiitos:) On niit aika paljon joilla tavara lennätetään takaseinään, oikeesti:)
Ei lapsettomia syytetä ehkäisystä, vaikka onhan se joillakin sellaista pientä kyttäilyä ja kyselyä että missäs ne teidän lapset. Avoimesti lapsettomat kylläkin kertovat ongelmistaan, ettei tule väärinkäsitystä. He saavat ottaa myös hedelmöityshoitoa. Ehkäisy on pannassa, koska opetetaan ettei jumalan luomistyöhön saa puuttua, mutta mielestäni hedelmöiyyshoidoissakin puututaan siihen. Sillain miun mielest vähän ristiriidassa.
Minunkin mielestä tuo hedelmöityshoito on hieman kyseenalainen. Siksihän ne ei lapsia saa kun luoja on niin tarkoittanut. Ihminen puuttuu tässä asiassa minun mielestäni luomistyöhön väärällä tavalla.
 
terttu
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän:
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Itse asiassa terveytensä uhalla synnyttämään pakotettu nainen vois saada tuomioistuimessa korvauksia ja mies/yhteisö tuomion pahoinpitelystä. Ainut on, et moni ei uskalla lähteä prosessiin.
Lestadiolaisten keskuudessa harvemmin kukaan synnyttää henkensä uhalla. Se on silti tehty selväksi ettei nainen ole "kone" joka puskee lapsia henkensä kaupalla. jos naisen terveys on vaarassa, sterilisaatio on ok. Jos joku lestadiolaisäiti tähän pakotetaan, on hänen miehensä/lähipiirinsä ihan väärillä linjoilla.
Onko esim 6 keisarinleikkausta ok?
Tarkoitin terveytensä uhalla myös mielenterveyttä ja kärsimystä jo hieman ennen kun henki on lähdössä - kituuttaahan voi haudan reunalla vuosi-/synnytystolkulla..

no sehän on jokaisen henkilökohtainen asia ja omantunnon kysymys. Itse en alkaisi kitumaan haudan reunalla ja 3 keisarinleikkausta olisi maksimi. mutta kukin päättäköön asioistaan.
Mun eräs ystäväni on saattanut maailmaan 7 lasta keisarinleikkauksella ja hänellä ei ole mitään tekemistä vanhoillislestadiolaisten tai minkään muunkaan uskonnon kanssa. Hän vain haluaa paljon lapsia. Ei ole lääkärit vielä kieltäneet lisääntymästä kun kohtu on kuitenkin aina hienosti palautunut ja arpi parannut.
 
mii
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kaikenlainen ehkäisy on kiellettyä, jopa tahallinen selibaatissa eläminen, enkä mä nyt haluu alkaa "kiduttaan" itseäni enkä miestäni sellaisella.

siksi puhun täällä, koska livenä en uskalla ottaa puheeksi muutaku mieheni kanssa,
kaikki muuten tuomitsisi mut, jos sanoisin jollekkin ystävilleni tai tuttavilleni, ku kaikki on melkeen uskovaisia .

:(
Mä en ole lestadiolainen, vaan hellari, mutta ihmettelen sitä, mistä kohtaa raamatusta te olette tulkinneet, että ehkäisy on synti? Lapset ovat Jumalan lahja, mutta onko jossain sanottu, että kaikki lahjat pitää ottaa vastaan? Mä ainakin olen monesti oikeassakin elämässä kieltäytynyt lahjoista, ihan hyvällä omallatunnolla. Ja olen myös käyttänyt ehkäisyä, mutta ottanut vastaan lahjan siitä huolimatta, kolmas lapsista tuli ehkäisystä huolimatta. Ja on meillä neljäskin, ihan tekemällä tehty. Aborttia en tekisi, sen rinnastan tappamiseen. Mutta ehkäisy ei tapa ketään tai mitään, se estää vain elämän alkamisen.
Mä suosittelisin sua rukoilemaan asian puolesta ja lukemaan raamattua. Jos sen jälkeen voit hyvällä omalla tunnolla käyttämään ehkäisyä, niin se on ihan ok. Mä en voi uskoa, että ehkäisyn takia Jumala lähettäis miljoonia uskovaisia helvettiin.

 
Uskossa
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kaikenlainen ehkäisy on kiellettyä, jopa tahallinen selibaatissa eläminen, enkä mä nyt haluu alkaa "kiduttaan" itseäni enkä miestäni sellaisella.

siksi puhun täällä, koska livenä en uskalla ottaa puheeksi muutaku mieheni kanssa,
kaikki muuten tuomitsisi mut, jos sanoisin jollekkin ystävilleni tai tuttavilleni, ku kaikki on melkeen uskovaisia .

:(
Mä en ole lestadiolainen, vaan hellari, mutta ihmettelen sitä, mistä kohtaa raamatusta te olette tulkinneet, että ehkäisy on synti? Lapset ovat Jumalan lahja, mutta onko jossain sanottu, että kaikki lahjat pitää ottaa vastaan? Mä ainakin olen monesti oikeassakin elämässä kieltäytynyt lahjoista, ihan hyvällä omallatunnolla. Ja olen myös käyttänyt ehkäisyä, mutta ottanut vastaan lahjan siitä huolimatta, kolmas lapsista tuli ehkäisystä huolimatta. Ja on meillä neljäskin, ihan tekemällä tehty. Aborttia en tekisi, sen rinnastan tappamiseen. Mutta ehkäisy ei tapa ketään tai mitään, se estää vain elämän alkamisen.
Mä suosittelisin sua rukoilemaan asian puolesta ja lukemaan raamattua. Jos sen jälkeen voit hyvällä omalla tunnolla käyttämään ehkäisyä, niin se on ihan ok. Mä en voi uskoa, että ehkäisyn takia Jumala lähettäis miljoonia uskovaisia helvettiin.
Samaa mieltä. Lestojen oppi on kyllä jostain muualta kuin Raamatusta.
 
lesta
Olen lestadiolainen, mutta syvällä sisimmässäni olen myös sitä mieltä, että osa meidän "säännöistä" tulee jostain muualta kuin raamatusta. Tai jos tuleekin raamatusta, niin se on tulkinnallinen juttu. Tämä ehkäisyasia on yksi. Se on vaan joskus päätetty niin, tulkittu niin, tai ajateltu niin ja kun siihen ajatukseen on lapsesta asti kasvanut, on todella vaikea alkaa sitä yksin kyseenalaistamaan. Toivoisin että tämä asia joskus otetaan esille, ja perustellaan kunnolla ja jos kunnollisia perusteluja ei löydy, asiaan suhtautuminen muutetaan.
 
vieras
minä olen ex-vl enkä ole ikinä ymmärtänyt miksei ehkäisyä saisi käyttää. suuressa perheessa ei ollut kivaa elää, mitään omaa ei ollut eikä huomiota/syliä saanut tarpeeksi. aina joutui pienempiä vahtimaan palkatta ja kotitöitä tekemään (PALJON). onneksi pääsin siitä ahdistavasta seurakunnasta eroon, elämä on nykyään paljon mukavampaa jaa vapaampaa. pienenä tyttönä jo mietin kauhulla etten koskaan halua kymmentä lasta, ja toivoin jo nuorena että 2 lapsen jälkeen saisin vaikka kohtusyövän että kohtu pitäisi poistaa kokonaan enkä saisi sitten enempää lapsia. mutta onneksi pääsin eroon sieltä ja nykyään olen onnellinen mieheni kanssa ja voimme käyttää ehkäisyä. usko jumalaan ei ole kadonnut mihinkään, mutta usko lars leevin oppeihin on kadonnut.
 
Myöskin yksi vl-mamma
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Todellakaan tahallinen seksistä kieltäytyminen ei ole synti. Onpa ihmeellistä jos näin ajatellaan. että naisen pitää vaan antautua ja antautua vaikka ei haluakaan ettei jää vain yhtään raskautumisen mahdollisuutta väliin? Hohhoijaa. Kunnioitan itseäni sen verran että seksiä en harrasta jos ei haluta. Eikä mun mies sitä minulta vaadi.

Jos en ole halunnuut raskautua, olen vain pidättäytynyt oviksen aikaan ja lähipäivinä. Tietenkään ei 100 varmaa, mutta sen verran avitan ja loput jätetään Herran haltuun. Hyvin on toiminut.
Tätä on hyvä peesailla, mä myös luotan tuohon samaan, että en harrasta yhdyntää kriittisinä päivinä ja hyvin on ainakin tähän asti toiminut. Voihan sitä harrastaa muutakin seksiä kun pelkkää yhdyntää ja keskeytetty yhdyntä on myös hyvä keino. Minä olen hyväksynyt tämän asian, mun mielestä parempi ehkästä kun tiedän omat voimavarani.

 
körömölli
Alkuperäinen kirjoittaja mörökölli:
kyllä meitä uskovaisia vanhoillislestadiolaisia on paljon , jotka käyttää ehkäisyä. Siitä ei haluta puhua, ettei pahotettaisi esim. vanhempien ihmisten mieliä...

Ei ehkäisy ole sama asia kuin uskon kieltäminen. En ymmärrä ap, miksi ette enää halua seuroissa käydä ja tunnustaa uskoa... :(


Luuletko ettei nuorempien mieli sitten pahennu???
Jos on oikein ymmärtänyt uskonasiat ja sisäistänyt ei ehkäise.

Teoillaankin voi kieltää uskonsa ja ehkäiseminen on yksiteko joka erottaa Jumalasta. Jos suulla tunnustaa ja teot puhuvat toisin, se ei ole oikein.
 
Mielestäni vanhoillislestadiolaisten pitäisi ryhtyä nykyaikaistamaan tätä hommaa! Uudislestaadiolaisuudeksi ;) Nimittäin nykyään homma ei vaan toimi niin, että äiti hoitaa kotona 10 lasta eikä koskaan välttämättä ehdi töihin. Ennen oli eri asia, kun kotona tehtiin töitä ja lapset kulki mukana jne. Oon kuullut niin moinen vl:n sanovan, että kyseinen usko ja sen mukaan eläminen on tosi hienoa kaikinpuolin (ja tämän uskonkin), paitsi tämä lastenteko juttu :( Ovat sanoneet, ettei ole mitään järkeä tehdä lapsia enemmän kuin mitä pystyy ja JAKSAA huolehtia.
 
Vieras
Mun mielestä tämä keskustelu on mennyt meillä VL äiteillä vähän höpöksi! Tottakai seksi on muutakin kuin lisääntymistä varten! Ei kait kukaan tätä elämää jaksaisi ilman läheisyyttä! Väittääkö joku ettei ole hellinyt puolisoaan synnytyksen jälkeen ilman yhdyntää, kun paikat ei ole vielä kunnossa?

Ja pitäkää vaikka kuinka kerettiläisenä minua, niin olen sitä mieltä, että ehkäisy on tietyissä tapauksissa ok. Se voi olla ns. lääkärin määräyksenä. Kuvitelkaa jos äiti on sairastunut syöpään ja kuolee tod.näk 2v kuluessa. Täytyisikö ehkäisy jättää käyttämättä, kun TIEDETÄÄN VARMASTI että lääkkeet tappavat sikiön tai vammauttavat 100%. Sehän olisi lapsenmurha! Eikä tämä tilanne edes ole kuvittelua...

Ystävälleni tehtiin sterilisaatio, koska kohtu oli vaarallisesti ohentunut. Onko tämä muka väärin? Lisäksi selibaatti on OK, jos se on molempien yhteisestä suostumuksestakun voimat ovat lopussa. Ei me mitään kohtu-uskovaisia olla!
 
Kiusa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minä olen ex-vl enkä ole ikinä ymmärtänyt miksei ehkäisyä saisi käyttää. suuressa perheessa ei ollut kivaa elää, mitään omaa ei ollut eikä huomiota/syliä saanut tarpeeksi. aina joutui pienempiä vahtimaan palkatta ja kotitöitä tekemään (PALJON).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ovatko kaikki lestadiolaiset luonnostaan hyvin lapsirakkaita, haluavat ison perheen ja jaksavat sen pyörittämistä?
Sepä se ongelma onkin. Ei ole. Minun äiti väsyi meidän kanssa täysin. Lapsuus oli hirveä. Yhtä huutoa, mekkalaa, kotitöitä ja iän ikuista lasten vahtimista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kyllä mä haluaisin uskoa, mutta tarviiko heti sanoo etten olis uskovainen, ku en ole vielä ehkäisyä käyttäny, mutta mieli tekis! enkö pääse sitte taivaaseen ? :( mulla ei vaan mielenterveys kestä enää, toki haluun ison perheen mut en ainakaa jaksais nyt tulla raskaaksi!
eikö täällä oo ketään sitte teko "uskovaista ?
Taivaaseen ja taivaaseen.Voi helvetti sentäs!!Ainaki ennenaikaseen hautaan päädyt jos kerta et jaksa!!Senkus vaan käytät ehkäsyä etkä kerro siitä kellekkään niin hyvä on!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ovatko kaikki lestadiolaiset luonnostaan hyvin lapsirakkaita, haluavat ison perheen ja jaksavat sen pyörittämistä?
EI TOSIAAN!! Nyt ollaan 200-luvulla ja ihmisten pitäs vaan hyväksyä se!ehkäisy ei pitäs olla mikää uskonasia!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mun mielestä tämä keskustelu on mennyt meillä VL äiteillä vähän höpöksi! Tottakai seksi on muutakin kuin lisääntymistä varten! Ei kait kukaan tätä elämää jaksaisi ilman läheisyyttä! Väittääkö joku ettei ole hellinyt puolisoaan synnytyksen jälkeen ilman yhdyntää, kun paikat ei ole vielä kunnossa?

Ja pitäkää vaikka kuinka kerettiläisenä minua, niin olen sitä mieltä, että ehkäisy on tietyissä tapauksissa ok. Se voi olla ns. lääkärin määräyksenä. Kuvitelkaa jos äiti on sairastunut syöpään ja kuolee tod.näk 2v kuluessa. Täytyisikö ehkäisy jättää käyttämättä, kun TIEDETÄÄN VARMASTI että lääkkeet tappavat sikiön tai vammauttavat 100%. Sehän olisi lapsenmurha! Eikä tämä tilanne edes ole kuvittelua...

Ystävälleni tehtiin sterilisaatio, koska kohtu oli vaarallisesti ohentunut. Onko tämä muka väärin? Lisäksi selibaatti on OK, jos se on molempien yhteisestä suostumuksestakun voimat ovat lopussa. Ei me mitään kohtu-uskovaisia olla!


Nämä ääritapaukset ovat aivan eriasia kuin mukavuus syyt...
 
uskis
Uskon, mutten ole vl. Minulla on samansuuntainen ongelma, vaikka uskon, että Jumala antaisi minun käyttää ehkäisyä, niin en haluaisi enää käyttää hormoneja, kun niitä olen 15-vuotta aikoinaan syönyt ja pelkään kuollakseni kierukoita ja kondomille olen allerginen. Jäljellä on epävarma "ehkäisy" eli keskeytetty yhdyntä...ja voimat on loppu. :-(
 
myös ex-vl
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ovatko kaikki lestadiolaiset luonnostaan hyvin lapsirakkaita, haluavat ison perheen ja jaksavat sen pyörittämistä?
Sepä se ongelma onkin. Ei ole. Minun äiti väsyi meidän kanssa täysin. Lapsuus oli hirveä. Yhtä huutoa, mekkalaa, kotitöitä ja iän ikuista lasten vahtimista.

Samanlainen lapsuus minullakin oli. Meitä lapsia oli 16, minä vanhin. Vanhempia ei paljon meidän lapsuus kiinnostanut, isä ei koskaan meitä hoitanut. Jouduin huolehtimaan sisaruksista, heidän ruokailusta, vaatteista, harrastuksista yms. Myös kuritus oli ankaraa suorastaan sairasta. Naapurit soittivat aina, kun pienimmät olivat karanneet vaippasilleen ulos ja tielle.

Kyllä pitäisi lestadiolaisilla olla oikeus ehkäisyyn. Jokainen lapsi tarvitsee aikaa, syliä ja rakkautta ja niitä isossa perheessä ei voi olla. Eikä äidin tarvitse olla synnytyskone, kun uutta lasta pukkaa ja entisistäkään ei huolehdita.
 
myös ex-vl
Ja mua säälittää mun 28v serkku, hän odottaa 12 lasta (3 kaksoset) ja valittaa koko ajan ettei saa minkaanlaista kuria lapsilleen ja miten väsynyt on. Hänen miehensä on lähes aina raksalla, kun rakentavat isompaa kotia. Kun ei saa ehkäisyä käyttää niin on pakko vaan ottaa kaikki lapset vastaan vaikka olisi miten väsynyt eikä pärjää lastensa kanssa. Hän on käynyt vain peruskoulun ja jätti lukion kesken, sai ensimmäisen lapsen. Onkohan hänellä enää mahdollisuutta työelämälle?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kyllä mä haluaisin uskoa, mutta tarviiko heti sanoo etten olis uskovainen, ku en ole vielä ehkäisyä käyttäny, mutta mieli tekis! enkö pääse sitte taivaaseen ? :( mulla ei vaan mielenterveys kestä enää, toki haluun ison perheen mut en ainakaa jaksais nyt tulla raskaaksi!
eikö täällä oo ketään sitte teko "uskovaista ?
mä kyllä sinuna käyttäisin ehkäisyä! etköhän sä ole ns parempi äiti sun lapsillesi, jos pidät itsestäsi ja sun mielenterveydestä huolta?
 

Yhteistyössä