lestadiolaiset ja ehkäisy

  • Viestiketjun aloittaja uskovainen
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miten suhtaudutaan jos osa vl-perheen lapsista ei halua elää uskossa, vaan käy baareissa, vaihtaa naisia/miehiä tai elää ns. susiparina. Ja asuu edelleen samalla paikkakunnalla vanhempien kanssa.
Mun vanhemmat ilmoittavat joka käänteessä, kuinka he rukoilevat meidän käsittävän parannuksen armon. Kuulemma joka ilta rukoilevat ja surevat meitä, koska olemme eksyneet. Korpeaa kyllä. Siis ajatus, että tyypit tavallaan vaan odottaa meidän "järkiintyvän".

Miehen vanhemmat ei pidä yhteyttä meihin. Eivät tulleet nuorimmaisten ristiäisiinkään. Aika vähän tuo mies sitten kotiväelleen merkitsi. Ei paskan vertaa.=)

Olemme siis molemmat vl-kodista lähtöisin. Tämmöinen kokemus meillä asiasta. Elämme synnissä kuulemma, vaikka meillä on kaikki hyvin ja takana 15 vuoden yhteiselo.
 
mietteitä...
TILTU; minun ymmärtääkseni Jumala antaa anteeksi niille, jotka vilpittömästi tekemiään syntejä katuvat, eli jos käytätte ehkäisyä ja myöhemmin sitten vilpittömästi kadut sitä niin saat kyllä sen anteeksi ennen viimeistä tuomiota. ethän ole toiminut täysin itkekkäästi, vaan perheesi parasta ajatellen.


Tuohon kommentoin sen verran että viimeisellä tuomiolla ei enää ehdi anteeksi pyydellä. Siinä vaiheessa on jo myöhäistä katua.

Me ollaan nuori lestadilainen perhe ja lapsia kohta kolme. Ikäeroa 2v ja 2vkoa ja nyt tulee vajaa 3v. Ehkäisyä ei siis olla käytetty. Imetin esikoista noin 2kk lisämaidon kera, isokokoinen oli syntyessään ja lisämaitoa tarvittiin jo laitoksella. Imetys jäi sitten tuon "suursyömisen" ja elämäntilanteemme takia. Tämänhetkistä kuopusta sain imettää vuoden verran ja korviketta sai vain jos pidin vapaaillan. Haaveena olisi saada imettää seuraavaakin se noin vuosi. En ole ite aiemmin törmännyt käsitteeseen että imetetään koska halutaan ehkäistä seuraavan tulo. Esikoisen ja kuopuksen välissä itkin jo että kun en tule raskaaksi ja muut saa vauvoja ja kuopuksen syntymän jälkeen ei ole vauvakuumetta kertaakaan ollut kun kuopus sen verran haastava tapaus syntymästään saakka. Ihana kumminkin saada pieni vauva!

Noista vaikeuksista ja omasta jaksamisesta puhumiseen: mulla kavereina monenlaisia äitejä, osalle voin purkaa ajatuksiani ja väsymystäni sun muuta niin että saan voimia ja tukea ja taas joku on sen sorttinen että itellä asiat hyvin ja silloin ei ymmärrä millaista on olla kovilla ja herkästi neuvotaan että teet vain noin ja näin niin sujuu... toisten kanssa puhun siis muista asioista ja toisten kanssa voi puhua vapaammin vaikeuksista yms,.

Toivon voimia ja jaksamista AP:lle ja perheellenne! Itse luotan siihen että eiköhän Taivaan Isä tiiä mun tarpeet ja voimavarat, vaikka monesti kapinoi vastaan monessa asiassa niin jälkeenpäin huomaa että kaikki meni parhainpäin. Vastoinkäymisiä annetaan meille että kaikki ei tuntuisi itsestään selvyyksiltä ja ihmisten omilta aikaansaannoksilta.
 
......
ja siihen että miehillä olis joku "kilpailu" siitä että kenellä eniten lapsia niin voitte uskoa että kaikki keneltä kysytte nauraa tuolle ajatukselle. Miehillä/isillähän se vastuu yleensä siitä perheen leivän ansaitsemisesta on jos äiti on monen pienen kanssa kotona.

Suvussani on sekä eiuskovaisia, uskonsa kieltäneitä että lestadiolaisia, helluntalaisia ja jehovia(tai nykyään on joku islamilainen tms, jätti miehensä ja muutti lastensa kanssa jonnekkin muslimimaahan..) ja ketään ei ole syrjitty/luokiteltu sen mukaan mihin uskoo vaan jos johonkin on yhteydenpito vähentynyt on aiheena ihminen ite ja käytöksensä.
 
Olis kiva kuulla ihan oikeilta lestadiolaisilta miten on tämän asian laita, ihan mielenkiinnosta..mutta tänne näyttää kirjoittavan ihan kaikki muut, ei mitään asiaa..

Olen miettinyt tuota, että käyttävätkö he tosiaan mitään ehkäisyä eri elämäntilanteissa ja kyllä minusta siltä vaikuttaa, että hekin ehkäisyä käyttävät, muttei siitä liioin puhuta kuin ehkä ihan lähimmäisten ihmisten kanssa. Muistan esimerkiksi, kun pienellä paikkakunnallamme järjestettiin suviseurat niin kauppojen kondomi-varastot hupenivat nopasti. samoin opiskelutovereissani on useita lestadiolaisia perheellisiä ja pari heistä "haluaa lapsia, mutta sitten kun on omakotitalo ja vakityö", kuitenkin ovat jo naimisissa ja yli 25-vuotiaita..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ninskuliina:
Olis kiva kuulla ihan oikeilta lestadiolaisilta miten on tämän asian laita, ihan mielenkiinnosta..mutta tänne näyttää kirjoittavan ihan kaikki muut, ei mitään asiaa..

Olen miettinyt tuota, että käyttävätkö he tosiaan mitään ehkäisyä eri elämäntilanteissa ja kyllä minusta siltä vaikuttaa, että hekin ehkäisyä käyttävät, muttei siitä liioin puhuta kuin ehkä ihan lähimmäisten ihmisten kanssa. Muistan esimerkiksi, kun pienellä paikkakunnallamme järjestettiin suviseurat niin kauppojen kondomi-varastot hupenivat nopasti. samoin opiskelutovereissani on useita lestadiolaisia perheellisiä ja pari heistä "haluaa lapsia, mutta sitten kun on omakotitalo ja vakityö", kuitenkin ovat jo naimisissa ja yli 25-vuotiaita..
No mun ystävä on "vapaamman suunnan" lestadiolainen ja hän kyllä syö e-pillereitä B)
 
vieras
oon vl ja saman asian kans oon minäki/me painittu.
Muutama kerta on käytetty ehkäsyä ja keskeytettyä yhdyntää.....
Miehen kans yht päätös .
Ite tiedät omat voimasi ja sinun on vapaus tehdä niinku ite parhaimmaksi näet .
Ei se maailma kaadu jos käytät ehkäsyä ajattele omaa jaksamista.
Voimia sinne !
T. ei jaksa nipottaa:)
 
whaat, mikä ihmeen nim imerkki ja lähettäjä??
On se minusta uskomattoman hienoa mikäli todella uskoo että taivaan isä tietää voimavarat ja sitäkautta säätelee lapsiluvun määrää. Varmasti helpottaa arkea usko siitä, että joku muu teitää paremmin mihin kykenet. Itse en usko, ehkä mulla sen takia on välillä vaikeampaa.
Mutta kuka sanelee että mikäli ehkäisyä ei saa käyttää, ei saa myöskään tahallisesti elää selibaatissa?? Lukeeko se jossain kohtaa raamattua? että kuinka usein sitä seksiä sitten harrastetaan? Ja mikä sen seksin tarkotus on? Miehen kuuluu ilmeisesti 'saada' joka kerta? Kai se pätee myös naiseen?
 
U
Alkuperäinen kirjoittaja puuro ja velli:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Laitta verhot ikkunaan niin jumala ei näe.Niin ne tekee Lähi-idässäkin ettei allahi näe.
Allah on kokonaan eri asia kuin meidän oikea Jumala. Ei pidä sekoittaa uskontoja toisiinsa, Koraanilla ja Raamatulla on valtava ero! ei kyseessä ole mikään "sama jumala" vaan kaksi täysin erilaista ajattelutapaa.Koraanissa on myös sharia vai miten se kirjoitetaan, -laki, joka sallii kuolemantuomion, ja niin, että ihminen haudataan maahan ja kivitetään elävältä. Ja Koraanin mukaan naisten sana ei ole samanarvoinen kuin miehen, vaan yksi mies vastaa kolmea naista. Mies voi todistaa yksin, naisia tarvitaan kolme eikä siltikään uskota.
Islam vaikuttaa mukavalta uskonnolta. Ehkäpä vieraissa käynnit Suomessa jonnin verran vähenisi kun tietää että kiinni jäädessä joutuu kivitetyksi.
Maahamuuton jatkuessa nykyisen kaltaisena sharian voimaantulo Suomessa on vain ajan kysymys. :)








 
Hei
Itse en ole lestadiolainen mutta uskovainen kyllä. Mä itse saisin kyllä käyttää ehkäisyä muttei mikään mulle sovi. Ja mä kyllä luotan siihen, ettei Jumala anna mulle lisää lapsia jos katsoo etten niitä jaksa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Miksiköhän se Jumala sitten on luonut ihmisille aivot ja sitä myöten kyvyn ehkäistä, jos velvollisuutena vaan on vääntää lasta lapsen perään jos ei sitä jaksa?
Sun sitä tuskin tarvistee tietää, vai oletko uskovainen tai soitas muuten vaan suutas?=
 
Hei
Mulle Jumala ei ole olematon. Ja siis unohdin mainita, että keskeytettyä yhdyntää sentään harrastamme. Mut kun ei pillereitä sun muita hormonijuttuja voi käyttää eikä kondomeja, ikä ei siitä sterilisaatioon niin vaikea on ehkäisyä käyttää... Eli luotan et Jumala hoitaa päätökset kun on mut tämmöiseksi tehny.
 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Miksiköhän se Jumala sitten on luonut ihmisille aivot ja sitä myöten kyvyn ehkäistä, jos velvollisuutena vaan on vääntää lasta lapsen perään jos ei sitä jaksa?
Sun sitä tuskin tarvistee tietää, vai oletko uskovainen tai soitas muuten vaan suutas?=
Jälkimmäinen vaihtoehto. Sama kun itse kieltäisin lapsiltani äidinmaidon vaan siksi kun taivaallinen Nuudeli niin on mua unessani käskenyt.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Miksiköhän se Jumala sitten on luonut ihmisille aivot ja sitä myöten kyvyn ehkäistä, jos velvollisuutena vaan on vääntää lasta lapsen perään jos ei sitä jaksa?
Sun sitä tuskin tarvistee tietää, vai oletko uskovainen tai soitas muuten vaan suutas?=
Jälkimmäinen vaihtoehto. Sama kun itse kieltäisin lapsiltani äidinmaidon vaan siksi kun taivaallinen Nuudeli niin on mua unessani käskenyt.
No voio lässyn lässyn byäää - hommaa jostain lääke tohon ahdasmielisyytes, siitä se sit lähtee
 
vl
Todellakaan tahallinen seksistä kieltäytyminen ei ole synti. Onpa ihmeellistä jos näin ajatellaan. että naisen pitää vaan antautua ja antautua vaikka ei haluakaan ettei jää vain yhtään raskautumisen mahdollisuutta väliin? Hohhoijaa. Kunnioitan itseäni sen verran että seksiä en harrasta jos ei haluta. Eikä mun mies sitä minulta vaadi.

Jos en ole halunnuut raskautua, olen vain pidättäytynyt oviksen aikaan ja lähipäivinä. Tietenkään ei 100 varmaa, mutta sen verran avitan ja loput jätetään Herran haltuun. Hyvin on toiminut.
 
memmu
Ei muuta kun ehkäsy käyttöön. Mun mielestä ihan hullua tommonen että lapsia ei juuri nyt haluta mutta kun Jumala niin määrää niin plaa plaa plaa. Jumala tais kuitenkin antaa ihmiselle sen vapaan tahdon ja maalaisjärjen ja tätä oletti ihmisen käyttävän!
 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Miksiköhän se Jumala sitten on luonut ihmisille aivot ja sitä myöten kyvyn ehkäistä, jos velvollisuutena vaan on vääntää lasta lapsen perään jos ei sitä jaksa?
Sun sitä tuskin tarvistee tietää, vai oletko uskovainen tai soitas muuten vaan suutas?=
Jälkimmäinen vaihtoehto. Sama kun itse kieltäisin lapsiltani äidinmaidon vaan siksi kun taivaallinen Nuudeli niin on mua unessani käskenyt.
No voio lässyn lässyn byäää - hommaa jostain lääke tohon ahdasmielisyytes, siitä se sit lähtee
Ei kuule ole tarvetta. Oon ihan tyytyväinen näin. Jos se sua nakertaa niin jätä aihe väliin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Miksiköhän se Jumala sitten on luonut ihmisille aivot ja sitä myöten kyvyn ehkäistä, jos velvollisuutena vaan on vääntää lasta lapsen perään jos ei sitä jaksa?
Sun sitä tuskin tarvistee tietää, vai oletko uskovainen tai soitas muuten vaan suutas?=
Jälkimmäinen vaihtoehto. Sama kun itse kieltäisin lapsiltani äidinmaidon vaan siksi kun taivaallinen Nuudeli niin on mua unessani käskenyt.
No voio lässyn lässyn byäää - hommaa jostain lääke tohon ahdasmielisyytes, siitä se sit lähtee
Ei kuule ole tarvetta. Oon ihan tyytyväinen näin. Jos se sua nakertaa niin jätä aihe väliin.
Jätä itse väliin, en ole lestadiolainen, mutta ei ole tarve myöskään arvostella heitä
 
huh
En arvostelekaan lestoja vaan ihmeellisiä uskomuksia jotka perustuvat ei mihinkään. Ihan sama jos kyseessä olisi ateisti tai vaikka hindu. Kylläpä jotkut on herkkänahkaisia.
 

Yhteistyössä