lastensuojelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä vain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä vain"

Vieras
Olen yh. Varasin ajan perheneuvolaan kun ajattelin että sieltä saisi jonkinlaista tukea :) Yllätys yllätys..Perheneuvola ilmoitti meistä lastensuojeluun. Nyt sitten lastensuojelu tekee kotikäynnin. Olen aivan kunnollinen ihminen, en juo, en polta, ja säännölliset elämäntavat. Hoidan lapseni hyvin ja olen selvinnyt vaikeista asioista. Jouduin lastensuojelun taholta kamalaan ristikuulusteluun: monelta menen nukkumaan, monelta lapset menee nukkumaan, moneltako heräätte, mitä sitten teette ja minne menette, miten teidän päivä sujuu, mitä teette sitten ja mitä sitten teette jne jne...Olen aikuinen ihminen, en mikään teiniäiti. Osaan elää ihan normaalisti. Mun mielestä tää on naurettavaa että näin kohdellaan kun yrittää vain hakea tukea perheelleen..Oli virhe mennä puhumaan yhtään minnekään siitä että on yksinhuoltaja..kun siitä saa tälläisen taakan niskoilleen :(

No fakta nyt on vaan se että kunnat vaatii sen asiakkuuden sosiaalitoimeen että tukitoimia voidaan myöntää. Miksi se pitää aina ottaa niin hirveänä loukkauksena ja pelätä ku pahinta mörköä?

Kuulosti siltä, että ls teki ihan tavallisen kartoituksen tuen tarpeesta. Ei paniikkia siis :) lastensuojelulla on tietyt toimintatavat/kaavat, jotta osaavat sitten tarjota sinulle tukea jota kaipaatte.

No fakta nyt on vaan se että kunnat vaatii sen asiakkuuden sosiaalitoimeen että tukitoimia voidaan myöntää. Miksi se pitää aina ottaa niin hirveänä loukkauksena ja pelätä ku pahinta mörköä?

varmaan tuo on totta..mutta kun se on niin mielivaltaista käytöstä että niitä saa melkein pelätä..ja esim perhetyö on lähes pakko ottaa vastaan koska muuten kieltäytyy avohuollon tukitoimesta ja siitä taas seuraa vaikka mitä..ja perhetyö on mun kokemuksen mukaan "kyttäämistä"..ja voin todella sanoa että kyttäämistä sillä kytätään jopa ostaako kaupasta suklaapatukan..kokemusta on :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;24986103:
Kuulosti siltä, että ls teki ihan tavallisen kartoituksen tuen tarpeesta. Ei paniikkia siis :) lastensuojelulla on tietyt toimintatavat/kaavat, jotta osaavat sitten tarjota sinulle tukea jota kaipaatte.

kiitos..jospa se onkin vain niin ja turhaan stressaan

Siis mä ymmärrän ihan täysin tuon "pelon" lastensuojelua kohtaan. Mulla on yhdeltä kaverilta otettu huostaan ilman mitään syytä. (vaikkei moninkaan usko, mutta näitäkin tapahtuu). Lopulta sai lapsensa oikeuden kautta takaisin ja yksi näistä sosiaali työntekijöistä menetti työnsä hetkeksi.. Että näin..

[QUOTE="hmm";24986145]Siis mä ymmärrän ihan täysin tuon "pelon" lastensuojelua kohtaan. Mulla on yhdeltä kaverilta otettu huostaan ilman mitään syytä. (vaikkei moninkaan usko, mutta näitäkin tapahtuu). Lopulta sai lapsensa oikeuden kautta takaisin ja yksi näistä sosiaali työntekijöistä menetti työnsä hetkeksi.. Että näin..[/QUOTE]

tätä ajoinkin takaa sillä olen myös kuullut näistä ns. turhista huostaanotoista..ja äidistä on keksitty väsynyt ja kelvoton äiti vaikka ei olisi tottakaan..vanhimmalla lapsellani on adhd ja tarvitsee apua..ja juuri tämä pelottaa jos keksivät vaikka jos mitä ettei lapsella olekaan hyvä olla kotona.

Voi itku, itse katsoisin että lastensuojelun piiriin PÄÄSTÄÄN, ei JOUDUTA. Moni lapsi on sitä kautta avun saanut mutta valitettavasti huonot tarinat ( välillä osittain liioitellut) leviävät kulovalkean tavoin; "Joo, munkin serkunkumminkaima menetti lapsensa ihan noin vain!!". Tukien myöntäsille pitää olla jonkinlaiset PERUSTEET, turha on parkua että tulevat tänne kotiin kyttäämään. Jos jokaisen tukea tarvitsevan päätä silitettäisiin ja sanottaisiin että totta kai saat tukea ilman mitään tutkimuksia, oltaisiin vielä pahemmassa suossa kuin monet muut euroopan maat..

Voi itku, itse katsoisin että lastensuojelun piiriin PÄÄSTÄÄN, ei JOUDUTA. Moni lapsi on sitä kautta avun saanut mutta valitettavasti huonot tarinat ( välillä osittain liioitellut) leviävät kulovalkean tavoin; "Joo, munkin serkunkumminkaima menetti lapsensa ihan noin vain!!". Tukien myöntäsille pitää olla jonkinlaiset PERUSTEET, turha on parkua että tulevat tänne kotiin kyttäämään. Jos jokaisen tukea tarvitsevan päätä silitettäisiin ja sanottaisiin että totta kai saat tukea ilman mitään tutkimuksia, oltaisiin vielä pahemmassa suossa kuin monet muut euroopan maat..

mielenkiintoista. meillä on monta vuotta ollut perhetyö ja tiedän millasta se on..jos joka asiaan puututaan ja joka asiasta soitellaan lastensuojeluun, ja oma päätäntävalta viedään kaikesta..se ei ole kivaa kenellekään ja tiedän et moni ei sellaseen suostuis..mutta hyvähän se on saarnata jos ei ole itse joutunut lastensuojelun "hampaisiin". sulta viedään yksityisyys ja kaikki kun lastensuojelu pääsee vauhtiin. jos itse olisit monta vuotta kyttäyksen alla niin mitenhän mahtais olla mielipiteen laita? kuka haluaa tukea joka onkin kyttäämistä, vahtimista, omien ajatuksien mitätöimistä, päätäntävallan viemistä..ei kukaan. mielivallan käyttöä koko lastensuojelu.

kokemukseni mukaan en luota viranomaisiin ja en suostu enää yhteistyöhön. lapsia ei voida sinulta viedä koska ei ole viety minultakaan. Se on yhtä helvetin kyttäämistä ja mitään en osaa tehdä oikein vaikka miten yritän. Ja apua ei olla saatu mitään joten en enää suostu yhteistyöhön kuten jo aiemmin mainitsinkin. Älä suotta pelkää

ei nykyisin voi puhua neuvolassa, perheneuvolassa tai lääkärissä mitään ongelmiaan ja huoliaan, johon haluais vain keskusteluapua ja neuvoja. ne kyllä tekee heti ilmoituksen lastensuojeluun. ja tämän takia moni ihminen ja perhe jää ilman neuvoja ja kuuntelijaa kun ei perheet uskalla mennä enää asioista puhumaan

Itse olen myös yh, mutta arkeeni en ole kaivannut tukea. Lastensuojelun kanssa olen joutunut olemaan tekemisissä siksi, että lasteni isä on niin aktiivisesti ollut heihin yhteydessä, että perättömien väitteiden johdosta lastensuojelu on mielestään huolissaan ja haluavat huoltaan hälventää, joten käytännössä oli pakko ottaa perhetyöntekijät vastaan joksikin aikaa, vaikka minulla ei heille mitään tarvetta ole. Haluan vain, että he näkevät että meillä on kaikki kunnossa, jotta ex-miehen puheet eivät jatkossa jatkuvasti aiheuttaisi toimenpiteitä. Onhan se älytöntä, jos toinen joka vuosi tekee ls-ilmoituksia, joissa todetaan että mitään huolta meistä ei ole.

Mutta mikäli sinä olet kokenut, että tarvitset tukea, niin sitä voit sieltä lastensuojelulta saada. Jos kaipasit perheneuvolassa keskusteluapua, niin silloinhan perhetyöntekijät ovat sinulle juuri sitä kaipaamaasi tukea. Sinun ei ole tarve olla huolissasi, että lapsia huostaanotetaan, jos tiedät että kaikki on teillä kunnossa. Ne pykälät ovat oikeasti tosi tiukkoja (lue vaikka Sosiaaliportin sivuilta ls-lakia, jos kiinnostaa) jolloin huostaanotto voidaan toteuttaa. Meidän tilanteessa ex-miehen toiveena on ollut saada lapset jollain verukkeella luokseen, mutta hän ei ilmeisesti ymmärtänyt että lastensuojelu ei sellaisia päätöksiä tee, vaan oikeus. Sinulla ei siis ole mitään hätää, päinvastoin, ota nyt se tuki sieltä vastaan kerta koit tukea tarvitsevasi.

Oletko tullut ajatelleeksi, että selvityksen perusteella voidaan todeta että tarvetta lastensuojelun asiakkuudelle EI OLE? Sen jälkeen sä jatkat perheneuvolassa ilman että olet missään tekemisissä lastensuojelun kanssa. Mutta ymmärtäkää hyvät ihmiset, se selvitys tehdään juuri sen takia että katsotaan onko tarvetta asiakkuudelle vai ei. Mistä sen voisi muuten tietää jos ei asiaa saisi edes selvittää? Luottaa vaan sen henkilön sanaan?

mielenkiintoista. meillä on monta vuotta ollut perhetyö ja tiedän millasta se on..jos joka asiaan puututaan ja joka asiasta soitellaan lastensuojeluun, ja oma päätäntävalta viedään kaikesta..se ei ole kivaa kenellekään ja tiedän et moni ei sellaseen suostuis..mutta hyvähän se on saarnata jos ei ole itse joutunut lastensuojelun "hampaisiin". sulta viedään yksityisyys ja kaikki kun lastensuojelu pääsee vauhtiin. jos itse olisit monta vuotta kyttäyksen alla niin mitenhän mahtais olla mielipiteen laita? kuka haluaa tukea joka onkin kyttäämistä, vahtimista, omien ajatuksien mitätöimistä, päätäntävallan viemistä..ei kukaan. mielivallan käyttöä koko lastensuojelu.

Aina voi myös katsoa peiliin ja miettiä (tarkoitan sinua, en ap:ta) minkä takia on "lastensuojelun hampaisiin" joutunut, kuten itse ilmaisit. Olen pahoillani puolestasi jos koet että lastensuojelun asiakkaana elämäsi on mennyt huonompaan suuntaan.

Aina voi myös katsoa peiliin ja miettiä (tarkoitan sinua, en ap:ta) minkä takia on "lastensuojelun hampaisiin" joutunut, kuten itse ilmaisit. Olen pahoillani puolestasi jos koet että lastensuojelun asiakkaana elämäsi on mennyt huonompaan suuntaan.

Niin, tästä olen siltä osin samaa mieltä, että jos ls katsoo vuosien asiakkuuden olevan tarpeellista, niin jotain perusteitahan siellä pitää olla. Ellei sellaisia ole, niin sitten kannattaa ottaa avuksi sosiaaliasiamies ja tarvittaessa asianajajakin selvittämään asioita. Minullekin ls-puolelta sanotaan, ettei ole tarkoituskaan että asiakkuus olisi pysyvää. Joten uskon ns. pääseväni eroon perhetyöstä sen jälkeen, kun nyt tapansa mukaan muutaman kuukauden käyvät (onneksi vain kerta viikkoon max pari tuntia).

Hyvä että ovat hoitaneet työnsä. Noinhan sen kuuluu mennäkkin, ja sitä apua kannattaa ottaa tarvittaessa vastaan, eikä kiillottaa sitä omaa äitiyden sädekehää!

Mulle lastensuojelu kuulostaa tosi negatiiviselle. Siis tietysti hyvä että lapsia suojellaan, mutta jos perhe joutuu lastensuojelun piiriin, niin kyllä minä sen miellän niin, että perheessä on jotain niin pahasti pielessä, että viranomaiset joutuvat puuttumaan lasten hyvinvointiin. Eli perhe on jotenkin epänormaali ja lapset ovat vaarassa.

Mun mielestä olisi hienotunteisempaa, että esim. väsynyt yksinhuoltaja voi neuvolakäynnin yhteydessä puhua asiasta ja sitä kautta saada konkreettista hoitoapua muutaman tunnin silloin tällöin. Ja en tarkoita mitään sohvalla lojuvia perhetyöntekijöitä, vaan semmosia apulaisia, jotka siivoaa tai hoitaa lapset sillä aikaa, kun yh käy asioilla tai lepää.

Aloittajan kuvaama ristikuulustelu loukkaa yksityisyyttä, eikä siitä varmasti ole perheelle hyötyä. Sellainen on ehkä tarpeen narkkareille ja mielenterveysongelmaisille, mutta kyllä apua pitäisi saada ilman moista nöyryytystä.

Mulle lastensuojelu kuulostaa tosi negatiiviselle. Siis tietysti hyvä että lapsia suojellaan, mutta jos perhe joutuu lastensuojelun piiriin, niin kyllä minä sen miellän niin, että perheessä on jotain niin pahasti pielessä, että viranomaiset joutuvat puuttumaan lasten hyvinvointiin. Eli perhe on jotenkin epänormaali ja lapset ovat vaarassa.

Mun mielestä olisi hienotunteisempaa, että esim. väsynyt yksinhuoltaja voi neuvolakäynnin yhteydessä puhua asiasta ja sitä kautta saada konkreettista hoitoapua muutaman tunnin silloin tällöin. Ja en tarkoita mitään sohvalla lojuvia perhetyöntekijöitä, vaan semmosia apulaisia, jotka siivoaa tai hoitaa lapset sillä aikaa, kun yh käy asioilla tai lepää.

Aloittajan kuvaama ristikuulustelu loukkaa yksityisyyttä, eikä siitä varmasti ole perheelle hyötyä. Sellainen on ehkä tarpeen narkkareille ja mielenterveysongelmaisille, mutta kyllä apua pitäisi saada ilman moista nöyryytystä.

Selvityksen tarkoitus on saada selville onko lapsella asiat hyvin. Pidetäänkö lapsesta riittävän hyvää huolta? Onko lapsen arki turvallinen? Saako lapsi osakseen rakkautta ja hellyyttä? Tuetaanko lapsen kasvua ja kehitystä ikätasoisesti?

Millähän noi asiat saadaan selville jos niistä ei saisi edes kysyä? Varmasti se voi tuntua jostain ristikuulustelulta, mutta oikeesti, samoja kysymyksiä kysytään tällä palstalla päivittäin? Monelta teillä menee lapset nukkumaan? Mihin aikaan teidän 3-vuotiaat herää? Syödäänkö teillä joka päivä 2 lämmintä ateriaa? Tää palsta on IHAN TÄYNNÄ noita samoja kysymyksiä.

Miksi ne samat kysymykset on sitten viranomaisen kysyminä epäoikeudenmukaista nöyryyttämistä?!

Mä olen ihan samaa mieltä. Ennen sai kotiapua kunnalta ja neuvolassakin sai jutella ilman pelkoa lastensuojelun asiakkaaksi joutumisesta. Ja kyllä se todellakin on joutumista ihan normaalille ihmiselle, joka hoitaa itse omat ja lapsensa asiat, mutta on vain jostain syystä väsynyt tai muuten tuen tarpeessa. En minäkään ymmärrä ollenkaan, miksi apua saadakseen pitää lastensuojelu sotkea mukaan.

[QUOTE="vieras";24986887]Selvityksen tarkoitus on saada selville onko lapsella asiat hyvin. Pidetäänkö lapsesta riittävän hyvää huolta? Onko lapsen arki turvallinen? Saako lapsi osakseen rakkautta ja hellyyttä? Tuetaanko lapsen kasvua ja kehitystä ikätasoisesti?

Millähän noi asiat saadaan selville jos niistä ei saisi edes kysyä? Varmasti se voi tuntua jostain ristikuulustelulta, mutta oikeesti, samoja kysymyksiä kysytään tällä palstalla päivittäin? Monelta teillä menee lapset nukkumaan? Mihin aikaan teidän 3-vuotiaat herää? Syödäänkö teillä joka päivä 2 lämmintä ateriaa? Tää palsta on IHAN TÄYNNÄ noita samoja kysymyksiä.

Miksi ne samat kysymykset on sitten viranomaisen kysyminä epäoikeudenmukaista nöyryyttämistä?![/QUOTE]

No täällä nyt kysellään miehen peniksen kokoakin ja vaikka mitä. Vastaaminen on ihan vapaaehtoista. On se vähän eri asia, jos viranomaiset alkavat yksityisasioita tivaamaan. Ja kyllähän noista asioista voi puhua ihan vaikka neuvolassa. Lastensuojelun puuttuminen perheen asioihin on kyllä aika kova isku. Eihän kaikkien muidenkaan kykyä rakastaa lastaan lähdetä kyseenalaistamaan. Ei multa ole koskaan kukaan selvitellyt, pidänkö lapsistani hyvää huolta ja saavatko he rakkautta. Sitä pidetään ihan päivänselvänä. Joten onhan se vähän epäoikeudenmukaista, että joku joutuu todistelemaan omaa pätevyyttään, jos vaikka kaipaa vähän lepoa välillä ja siksi varaa ajan perheneuvolaan.

Aina voi myös katsoa peiliin ja miettiä (tarkoitan sinua, en ap:ta) minkä takia on "lastensuojelun hampaisiin" joutunut, kuten itse ilmaisit. Olen pahoillani puolestasi jos koet että lastensuojelun asiakkaana elämäsi on mennyt huonompaan suuntaan.[/QUOTE

niin sanopa se..

-ei alkoholinkäyttö ollenkaan, ei huumeita, ei mielenterveysongelmaa..elämämme on ihan normaalia, eksä oli väkivaltainen mutta siitä on jo vuosia aikaa ja olen yh. lastensuojelu puuttui asioihin silloin kun perheemme eli väkivallan alla.nyt jo vuosia ollut normaalia..silti aina vaan jaksaa..tuntuu kuin uhrista ois tehty syyllinen. ja ehkä se jonkun mielestä niin onkin..

No täällä nyt kysellään miehen peniksen kokoakin ja vaikka mitä. Vastaaminen on ihan vapaaehtoista. On se vähän eri asia, jos viranomaiset alkavat yksityisasioita tivaamaan. Ja kyllähän noista asioista voi puhua ihan vaikka neuvolassa. Lastensuojelun puuttuminen perheen asioihin on kyllä aika kova isku. Eihän kaikkien muidenkaan kykyä rakastaa lastaan lähdetä kyseenalaistamaan. Ei multa ole koskaan kukaan selvitellyt, pidänkö lapsistani hyvää huolta ja saavatko he rakkautta. Sitä pidetään ihan päivänselvänä. Joten onhan se vähän epäoikeudenmukaista, että joku joutuu todistelemaan omaa pätevyyttään, jos vaikka kaipaa vähän lepoa välillä ja siksi varaa ajan perheneuvolaan.

Tiedätkö sä mitä? Perheneuvolasta ei tehdä ilmoitusta lastensuojeluun ellei siellä ole herännyt sellainen tunne, että tuo selvitys pitää tehdä. Moni asioi perheneuvolassa vuosia ilman että sieltä koskaan ollaan yhteydessä lastensuojeluun.
Ja tottakai siitä lähdetään että perheissä on asiat hyvin ellei toisin todisteta. Siitä lähdetään että perheissä asiat on hyvin ELLEI joku taho ilmaise että jotain saattaa olla vialla. Jos sellainen ilmoitus tulee, se selvitetään. Ei se sen kummempaa ole. Se, että sellainen ilmoitus tulee, tarkoittaa että jollain on herännyt niin suuri huoli siitä lapsesta. Ei nämä selvitystarpeet tule lastensuojelun tietoon ellei joku ilmaise huolta. Ja siihen huoleen on aina joku syy. Se voi olla ylihuolehtivaisuutta, se voi olla väärä, se voi olla tietoisesti aiheutettu kiusa, mutta joku syy sieltä aina löytyy. Selvityksessä myös voidaan todeta, että perheessä on kaikki hyvin. Minkä takia tämä aina unohdetaan? Se ei ole lastensuojelun syy jos joku taho tekee sinne ilmoituksen. Muistakaa tämäkin.
Onko sulla ehdotuksia miten voidaan selvittää millainen lapsen arki perheessä on kysymättä? Eihän siellä voi sossut yötä päivää seurata perheen elämää. Vai olisiko se susta vähemmän nöyryyttävää? Miten sun mielestä sitten löydetään ne perheet jossa oikeesti on lapsilla asiasta todella huonosti? Jossa lapsia pahoinpidellään, hyväksikäytetään, jätetään heitteille? Jos kerran näitä asioita ei saa selvitellä. Odotetaanko että ne perheet kävelee itse sossuun ja kertoo tilanteesta, eikä sossu saa tietenkään siinäkään tilanteessa mitään kysyä, kuuntelee vaan. Vai odotatko sä että sossuilla on joku sellainen tunne, sisäinen tutka, mikä alkaa piipittää jonkun talon kohdalla ja sinne sitten tehdään rynnäkkö ja pelastetaan lapset? Taas mitään kysymättä, koska sehän on nöyryyttävää. Joutua nyt vastaamaan sellaisiin kysymyksiin kun mihin aikaan lapsi menee nukkumaan.
Neuvolasta voidaan myös tehdä lastensuojeluilmoitus. Omalla tavallaan viranomaisia hekin on. Miksi he saa kysyä eikä se ole nöyryyttävää?

muistakaa myös ettei sieltä saa mitään apua. narkkari tai alkoholisti pitää olla että jotain myöntävät. leikkivät olevansa jumalia jotka tenttaavat toisten yksityisasioita ja leikkivät perheiden asioilla. miksi pitää asiat edetä siihen että jotain tapahtuu ennenkuin heräävät?

Yhteistyössä