(aiheettomaksi osoittautuneen) Lastensuojeluilmoituksen vaikutus perheen elämään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tavallinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Kaikkiin elämässä tapahtuviin asioihin ei voi itse vaikuttaa, mutta sen voi valita, miten niihin suhtautuu.

Voi olla vähän eri asia stressata jotain koulun soveltuvuuskokeita kuin ls-ilmoitusta.

Yritä hetki kuvitella tilannetta jossa sua syytettäisiin siitä että sä pahoinpitelet lastasi. Siis sehän on ihan kamala syytös, ihan eri luokkaa kuin se ettää lapsi käy jossain koulukuraattorilla. Mua kauhistuttaisi jo ajatus siitä että joku, vaikka se nauvolan terkka jolla kävin viimeviikolla kuvittelee että mä ihan oikeasti lyön mun vauvaani! Pikkuisen tulis epäuskoinen olo ja rupeaisin kelaamaan kaikkea mitä siellä sanoin, omaa olemustani muutenkin ja miten siitä voi vetää tuollaisia johtopäätöksiä. Ja kun se terkka kerta voi hetken mun kanssa juteltuaan epäillä tuollaista niin sitä samaahan voi epäillä kukatahansa vastaantulija. Pelottavaa.

Vaikea vaan kuvitella että jonkun mielestä se on ihan normaalia että joku toinen luulee hänen pahoinpitelevän lastaan ja näkee sen ilmoituksen ihan positiivisena juttuna.

Edelleenkin, tuo tummennettu on se kohta, jota tässä tähdennän. Toki sov.kokeiden tulos on eri asia, mutta kuten sanoin, arvio se on sekin ihmisestä. Toiset ihmiset arvioivat sun osaamistasi ja käytöstäsi.

Nyt täytyy jättää tämä keskustelu omalta osaltani, ja ottaa irl käyttöön =) Kauppaan ja muutenkin ulkoilemaan :wave:

Olen vasta itse käynyt sos. ja terv. alan soveltuvuuskokeissa, niin jännityksellä mä vain odottelin tuloksia niistä. En pelolla tai muulla ikävällä tunteella. Arviohan se sekin ihmisestä on, tosin eri asiasta.

No juu, ihan eri asioita ovat :D Ovat niin eri asioita, ettei niitä hyödytä edes verrata.

Se, että arvioidaan kykyäsi vanhemmuuteen on aivan varmasti sellainen niin henkilökohtainen juttu, että sitä ei voi käsittää muu kuin hän, joka sen on joutunut kokemaan. Minä alan ammattilaisena otan asian siltä kantilta, että on vain hyvä että varhain puututaan ja perhe, joka apua tarvitsee, saa sitä jo varhaisessa vaiheessa. Ja ennen kaikkea varmistetaan että lapsi, jolla on oikeus turvalliseen kasvuympäristöön ja erityiseen suojeluun, saa sitä apua ja tukea jota hän kenties tarvitsee kehityksensä eri vaiheissa. Mutta silti asia on niin hlökohtainen, etten voi saavuttaa sitä epätietoisuuden ja ehkä omaan vanhemmuuteenkin pettymisen tunnetta, vaikka heitä tuon tuostakin olen joutunut kohtaamaan.

Kaikkiin elämässä tapahtuviin asioihin ei voi itse vaikuttaa, mutta sen voi valita, miten niihin suhtautuu.

Voi olla vähän eri asia stressata jotain koulun soveltuvuuskokeita kuin ls-ilmoitusta.

Yritä hetki kuvitella tilannetta jossa sua syytettäisiin siitä että sä pahoinpitelet lastasi. Siis sehän on ihan kamala syytös, ihan eri luokkaa kuin se ettää lapsi käy jossain koulukuraattorilla. Mua kauhistuttaisi jo ajatus siitä että joku, vaikka se nauvolan terkka jolla kävin viimeviikolla kuvittelee että mä ihan oikeasti lyön mun vauvaani! Pikkuisen tulis epäuskoinen olo ja rupeaisin kelaamaan kaikkea mitä siellä sanoin, omaa olemustani muutenkin ja miten siitä voi vetää tuollaisia johtopäätöksiä. Ja kun se terkka kerta voi hetken mun kanssa juteltuaan epäillä tuollaista niin sitä samaahan voi epäillä kukatahansa vastaantulija. Pelottavaa.

Vaikea vaan kuvitella että jonkun mielestä se on ihan normaalia että joku toinen luulee hänen pahoinpitelevän lastaan ja näkee sen ilmoituksen ihan positiivisena juttuna.

Edelleenkin, tuo tummennettu on se kohta, jota tässä tähdennän. Toki sov.kokeiden tulos on eri asia, mutta kuten sanoin, arvio se on sekin ihmisestä. Toiset ihmiset arvioivat sun osaamistasi ja käytöstäsi.

Nyt täytyy jättää tämä keskustelu omalta osaltani, ja ottaa irl käyttöön =) Kauppaan ja muutenkin ulkoilemaan :wave:

No, arvioina kuitenkin hiukan eri luokkaa....... Harva niistä pääsykokeista kuitenkaan mitään stressiä ottaa mutta kyllä varmaan liki jokainen vanhempi huolestuisi todella jos saisi tuollaiset syytteet niskaansa. Se vanhempi joka ei siinä hermostu yhtään ja asiallisen rauhallisesti seuraa vielä siinäkin vaiheessa kun lapsi viedään väkisin pois niin kuulostaa kyllä oudolta, varmaan ihan sossujenkin mielestä

Mut mun mielestä näistä on ihan turha sanoa asiaa kokemattoman miten toisisi tuossa tilanteessa. Ihan sama jos käydään sanomaan miten toimisin jos lapseni kuolisi tai mieheni murhattaisiin silmieni edessä. Sitä omaa reagoimistaan ja pelkoaan ei koskaan voi tietää etukäteen.

Niin kauan kun ihmisellä on luottamus viranomaisiin niin sitähän on helppo luottaa ja uskoa kaiken selviävän. Mutta jo siinä vaiheessa kun tuollaisia syytöksiä tulee niin se luottamus alkaa rakoilla. Kun tuo yksi ammattilainen uskoo mun tekevän tuollaista niin sitähän voi uskoa nuo muutkin. :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tallu hakeutuu terv.ja sos huoltoalalle, ja vaikuttaa varsin empatiakyvyttömältä. Sori vaan. SINÄ tekisit niin ja näin, SINÄ kyllä. Et osaa ajatella, että joku toinen ei toimisi noin kuten sinä.

Täytyy tähän vielä vastata, että sanoinhan useassa viestissäni, etten voi toisten ajatuksia ja tunteita tietää, ja kun kysytään, miten menettelisin, jos tilanne olisi kuvatunkaltainen, niin vastaan omasta puolestani. Muiden puolesta en voi vastatakaan.
Mä jätän tähän vielä viimeiseksi sellaisen kysymyksen, että miten mun pitäisi empatiani tässä keskustelussa osoittaa? Olen kuitenkin omalla tavallani yrittänyt auttaa, mutta nähtävästi väärällä tavalla. Ihan ensimmäisessä viestissänihän toivoin, että ahdistuksesi olisi tämän keskustelun myötä edes vähän vähentynyt... kun kirjoittaminenhan auttaa monia ihmisiä työstämään hankalia asioitaan. Olen kyllä todella, aidosti pahoillani puolestasi ja toivon elämääsi iloa ja valoa - kaikesta huolimatta :hug:

Ap, olet saanut ne pienen paikkakunnan kirot niskaasi. Tiedän varsin hyvin mistä puhut. Kun pienellä paikkakunnalla et voi luottaa kehenkään ilman että asiasi leviävät koko kuntalaisten tietoon! Jos tässä vaiheessa joutuisin noiden asioiden kanssa tekemisiin ja asuisin pienellä paikkakunnalla, niin käyttäisin kaikki virkakoneistot hyväkseni ja tekisin valitusta valituksen päälle mm. terveydenhoitajasta jos toimisi noin. Sen verran on nyt koulutusta ja henkistä kanttia laittaa vastaan, en heti alistuisi tuollaiseen kohteluun. Ei muuta kuin pää pystyyn, elämä jatkuu. Jos mahdollista, vaihda terkka. Ja jos oikeesti mahdollisuus, muuta naapurikuntaan tai lähimpänä olevaan isompaan kaupunkiin. Älä jää sinne pienelle paikkakunnalle toisten silmätikuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä-85-:
Ihan normaalilta äidiltä kuulostat, ihmettelen ja paheksun syvästi neuvolan toimintaa! Olittehan kuitenkin juuri vaihtaneet paikkakuntaa. Älä turhaan stressaa ilkeistä ihmisistä, äläkä rajoita lasten tomintaa niiden takia. Niin kauan kun toimit normaalisti niinkuin tähänkin asti ei sinulla pitäisi olla mitään hätää :hug:

:hug: ap:lle!

Olisin tämän äipän kanssa samaa mieltä - neuvolan toiminta kuulostaa omituiselta. Sinuna keräisin voimani ja ottaisin yhteyttä sinne ja vaatisin selvitystä. Ei ihmisiä saa kohdella miten sattuu!

moi! nyt ehdottomasti sinä teet ilmoitukse perättömästä ilmiannosta,heti! molemmista sekä siitä nimettömästä(poliisilla on velvollisuus kaivaa esiin henkilö),sekä siitä neuvolatätistä. ps.mä tiedän millasia nämä virkaihmiset voi olla siksi vaikenen jos on pikku ongelmia ja puhun muille

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
moi! nyt ehdottomasti sinä teet ilmoitukse perättömästä ilmiannosta,heti! molemmista sekä siitä nimettömästä(poliisilla on velvollisuus kaivaa esiin henkilö),sekä siitä neuvolatätistä. ps.mä tiedän millasia nämä virkaihmiset voi olla siksi vaikenen jos on pikku ongelmia ja puhun muille

Asiat ovat vanhoja, ensimmäisestäkin melkein 2 vuotta. olen käynyt läpi sen neuvolan tekemän lastens.ilmon, ja siinä on sellaisia väittämiä, mitkä eivät pidä paikkaansa, esim. minun sanomiset. Virallisissa papereissa ei lue samaa, vaan lukee täysin päinvastoin !!! kuin mitä lastens. ilmoituksessa.

Heillä on kuitenkin peruste ilmoitukselle, syvä huoli äidin jaksamisesta. Tämä huoli peittää alleen sen, että ilmoitus tehtiin väittämillä, mitkä eivät edes pitäneet paikkaansa.
Lisäksi siinä on viranomainen - ammattitaitoisen ja arvostetun terveydenhoitajan - sana ja toisaalla äidin sana ja arvatkaapa kummalla on painoarvoa enemmän !
etenkin kun paikalla tilanteessa, jossa ratkesin itkemään ja tilittämään tuntojani, oli paikalla koko pienen neuvolan henkilökunta.

Neuvolan henkilökunta on kuitenkin toiminut vastoin lakia, joka määrittelee millä tavalla (kunnioittavasti jne, en muista enää lain kohtaa enkä tarkempaa sisältöä) asiakasta tulee kohdella.

Olen muuttamassa isompaan kaupunkiin.
Pelko on, että paperit tulevat mukana. Joudun toimeentulotuen asiakkaaksi koska rahat eivät riitä, olen nyt vain kotona. Jos siellä on merkinnät tämän kaupungin raporteista? Olen ikuisesti tuomittu.

todella paha mieli tuli tästä ketjusta. valvoin paljon pienen vauvan kanssa, olin väsynyt ratkesin itkemään kun kysyttiin kuinka jaksan-mitä sain: en apua vaan jouduin seurantaan. en joutunut kuitenkaan kokemaan samanlaista kohtelua kuin ap, joten siinä mielessä pääsin helpolla. kimppuun ne käy, eivät apua tarjoa tai anna. luottamus meni myös. vinkki uusille äideille; älä koskaan puhu neuvolassa mitään itsestäsi tai perheestäsi. ympäri pyöreästi vain vastailet kun jotain kysytään. ystäville/sukulaisille joihin pystyt luottamaan voit puhua. tukea ja apua saa sieltä varmemmin.

Todella harmi kuulla,että on tehty noin perättömiä ilmoituksia,joilla on kauas kantoiset seuraukset.Pienellä paikkakunnalla juorutaan ja elämä voi olla muutenkin hankalaa,saati sitten kun asia on tuollainen...
Tämä ei kai koske ap:tä koska neuvolan ilmoituksesta on jo aikaa.Uuden lastensuojelulain puitteissa kuitenkin esim.juuri terkalla on ilmoituspakko jos hän edes EPÄILEE,että lapsella ei ole kaikki ok.Eli se selittää varmasti joitakin "vääriä" ilmoituksia mitkä ovat tapahtuneet lähiaikoina.

Voin kertoa toisen kokoemuksen lastensuojeluilmoituksista.
Äiti masentunut ja toimintakyvytän. Kaksi lasta ja diagnoosina vaikea synnytyksen jälkeinen masennus. Itse yritin tehdä meidän perheestä lastensuojeluilmoitusta, ensin pyysin neuvolan terveydenhoitajalta (ei halunnut tehdä, kerroin toiselle ei mitään); sitten suoraan sosiaalitoimistoon (ei mitään, tai ketään että joku olisi tullut ja auttanut edes jotain), lopulta pyysin omaa lääkäriltä sinne sossuun lapun että apua tarvitaan, pyysin lisäksi naapurin soittamaan lastensuojeluilmoituksen ja lisäksi mielenterveystoimistolta soitettiin lastensuojeluilmoitus. Tosin omasta pyynnöstä, koska tiesin että en jaksa.
Käytännössä ainoa ajatus oli että lapsille apua, ja muuten totaali lamaannus.

Kolmen pyynnön jälkeen lapsille saatiin päiväkotipaikka. Vuosia tästä, olemme edelleen tarkkailun alla, mutta lapsia ei kertaakaan ole ole edes harkittu huostaanotettaviksi, koska isä on ollut toimintakykyinen koko ajan.

Meille neuvola ei tehnyt mitään, vaikka suoraan pyysin apua kahdelta. Ja mitä enemmän seurannut niin nämä miten asioihin reagoidaan on niin paikkukunta kohtaisia.

Tietenkin meidän ero on se, että itse tajusin että meille tarvittiin apua, kuten taas teillä apua ei tarvita ja tarkastellaan vähän väliä muuten. Mutta täällä moni joutui sen ilmoituksen tekemään että mitään tapahtui. Mikä on toisaalta väärin, että kun aikaa tässä kuitenkin meni paljon että apua saatiin

Joten itse tiedän mitä on olla se äiti, jota seurataan neuvolassa, lääkärissä, päivähoitopaikassa yms. Niin ja todellakin nyt kun kaikki on hyvin kysellään ja ollaan minusta uteliaita neuvolasta, mutta kun oli hätä, ei tehty mitään.

Tiedän että harkittaa taatusti tuo jatkuva kyttäily, mutta helpolla ne ei lapsia pois vie. Se on se äärimmäinen keino vasta. Voin sen sanoa kokemuksen rintaäänellä. Koska omatkin lapset ovat ollleet koko ajan kotona, ja olin ensimmäisen vuoden hyvin huumattuna rauhoittavista.

Joten jos tunnet olevasi hyvä äiti niin varmasti oletkin. Kuten alussa mainitsitkin. Se mitä muut sinua kyttää, tai lapsi huuta tai on mustelmilla (lapset saa helposti kaatuessaan mustelmia) ei tee sinua huonoksi äidiksi. Lapsi saa raivareita kaupassa, omanikin. Ja ehkä joistain se näyttäisi väliinpitämättömältä mutta itse ainakin olen päättänyt että olen kun en näe sitä kiukuttelua kaupan lattialla, tai sitten melkein puoli karjaisulla totean että nyt loppu. Herättää kyllä katseita, mutta kiukuttelu loppuu. Mutta tuokin vaatii aika paljon. On muita jotka kommentoi, että osta nyt lapsille karkkia kun hän haluaa. Mutta kuitenkin se on sen omaan perheen tehtävä ja päättää mitä lapsille ostetaan ei muut. Eli pidä oma pääsi olivat muut mitä mieltä tahansa.

Ja itse voin sanoa, että toinen niistä neuvolan täteistä kun nyt kun käydään vuosittain (eli 2*vuodessa) niin suunnattomasti ärsyttää se kysely miten jaksan. Kun silloin ei tehty siltä saralta mitään.

että jos ap on hoitoalan ammattilainen niin miksi hän suhtautuu yhteistyöhön ls-työntekijöiden kanssa näin ahdistuneena. Itse olen hoitoalalla ja meistä on tehty 2 ls-ilmoitusta, suhtauduin molemmilla kerroilla hyvin positiivisesti. Meistä välitetään, emme ole yksin!
Moni ongelma saattaa näyttäytyä kriisissä liian normaalille, vaikkei sitä ole.
Voimia ja uskoa apujoukkoihin, ottakaa tuki vastaan jos sitä saatte!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen muuttamassa isompaan kaupunkiin.
Pelko on, että paperit tulevat mukana. Joudun toimeentulotuen asiakkaaksi koska rahat eivät riitä, olen nyt vain kotona. Jos siellä on merkinnät tämän kaupungin raporteista? Olen ikuisesti tuomittu.

jos olette NYT lastensuojelun asiakas, tieto siitä siirtyy uuteen asuinpaikkaan ja siellä asiaa hoidetaan jatkossa.

Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti :
Hei.
Tiedän että otsikko saa aikaan paljon olettamuksia, kuvitelmia ja kuumia tunteita ja väittämiä.

Mutta ennen kuin jatkat, ennenkuin kommentoit, muista tämä, tässä ketjussa minulla
EI AIHEENA OLE HUOSTAANOTTO
EI AIHEENA OLE LASTENSUOJELUN ASIAKKAANA OLEVA PERHE
AIHE EI OLE LAPSEEN KOHDISTUVA LAIMINLYÖNTI
AIHEENA EI OLE SOSIAALITYÖNTEKIJÖIDEN TOIMINTA

Aiheen ja asian nimi on otsikossa. Kun jostakin perheestä tehdään lastensuojeluilmoitus, lastensuojelu tarkistaa sen. Ilmoitus voi olla täysin aiheeton, eikä se johda mihinkään jatkotoimenpiteisiin, eli perhe ei päädy lastensuojelun tai perhetyön asiakkaaksi eikä lapsia huostaanoteta.

Olen ihan tavallinen työssäkäyvä ihminen. Olen opiskellut, käynyt töissä, maksanut itse vuokrani ja laskuni, elänyt ihan normaalin tavallisesti. Lapset ja koti ja työpaikka tulee hoidettua ihan normaalisti.

Minulla on ihan tavallinen kotitausta. En ole alkoholisti, en ole psyykkisesti sairas eikä minulla ole masennusta.

Meidän perhe muutti pienelle paikkakunnalle, ja muutto ja muutos toi mukanaan paljon rasitetekijöitä. En ollut masentunut, mutta toki raskaat tilanteet olivat - raskaita - ja ajattelin että missäs muualla sitä purkaisin kuin siellä neuvolassa kun vauvan kanssa käyn..
Vauva ja isompi lapsi tuli kyllä hoidettua, ja koti.
En lyö lapsia, en anna edes tukkapöllyä tms., en ravistele, lapset saa ruokaa, syliä ja vaatteita eli ihan tavallista.

Neuvolassa kyseenalaistettiin minun vanhemmuuteni. Kun sanoin, etten lyö lapsia, siellä pohdittiin, että ehkä minulla tällainen on mielessä kuitenkin käynyt. No ei ollut. Ja mitä sitten jos ajatteleekin? Eikö siihen ole oikeus, kaikenlaista tuntuu monet äidit ajattelevan, eivätkä silti toteuta. No, minulla ei edes mielessä käynyt, että omani olisivat niin raskaita, että hakkaisin, koska omat lapset eivät olleet raskaita, vaan taakkaa ja vaikeutta tuli muista asioita.

Neuvola teki minusta rankkasanaisen lastensuojeluilmoituksen ja perheemme joutui hetkeksi tiukkaan tarkkailuun perhetyön kautta. Mitään syytä huostaanotolle ei ole, perheemme on tavallinen, meillä ei ole väkivaltaa ja lapsista huolehditaan eikä heitä jätetä yksin enkä minä ole masentunut enkä ahdistunut enkä toimintakyvytön jne. Eli saimme käyntien päätteeksi puhtaat paperit ja toteamuksen että lapsista huolehditaan todella hyvin ja lapset ovat perheessä ja äidille ykkössijalle. Niin minusta kuuluu ollakin.

Mutta ne perhetyön käynni ahdisti, tilanne ahdisti, paikkakunta oli uusi ja tämän saimme.

Vaihdoin neuvolaa. Kokonaan toiseen pisteeseen.

Vauva kasvoi, täytti vuoden, ja siitä edelleen, ja uhmaikä alkoi pukata päälle.

Lapsi sai sitten kerran eräässä julkisessa paikassa isoääninen uhmakohtauksen. Muksu huusi ja kiljui ja karjui varttitunnin eikä mikään minun yritykseni saanut lasta hiljaiseksi. Uhmaikäiseni uhmakohtauksen aikana EN ravistellut, EN hermostunut, EN vaipunut epätoivoon, EN lyönyt, EN huutanut, EN lamaantrunut, EN jättänyt yksin.
Kannoin karjuvaa rimpuilevaa lasta sylissäni ... jouduimme siis odottamaan tuon 15 min ennenkuin pääsimme lähtemään pois.

Kun lähdimme, lapsi lopetti saman tien huutonsa. Vaihtui paikka ja ympäristö.

Paikalla oli muitain ihmisiä, ilmassa leijui syvä paheksunta, mutta en välittänyt siitä: tiesin mistä lapseni hermostui ja minä itse toimin lasta kohtaan hyvin ja oikein.

Kukaan ei sanonut minulle mitään.
Kukaan ei sanonut toisilleenkaan mitään.

Meni viikko, ja meille tuli postia.
Paikalla ollut huolestunut kansalainen teki minusta lastensuojeluilmoituksen. Hän oli ottanut yhteyttä tuohon neuvolaan, jossa olin viimeksi käynyt vuosi sitten, ja yhdessä tervedenhoitajan kanssa laatinut ilmoituksen, koska lapsi oli huutanut yhtäjaksoisesti tuon 15 min ja minä olin ollut kyvytön lohduttamaan. Ilmoituksessa kerrottiin minun onnettomasta sosiaalisesta elämästäni, kavereiden puutteesta sekä annettiin oletus ja arvio, miten riskialttiisti mahdollisesti toimin kotona lasteni kanssa, eli saatan kohdistaa lapsiini valtavaa väkivaltaa kotona.

Ilmoittaja itse jättäytyi nimettömäksi.
Lastensuojelun henkilö totesi ilmoitksen epämääräiseksi, kävimme sen läpi ja jatkotoimenpiteille ei ole tarvetta.

Ilmoituksen tarkoitusperää on ainakin neuvolan taholta ollut lasten huostaanotto. Siksi siinä oli näitä väittämiä, mistä mikään ei pidä paikkaansa (minulla on kavereita, en ole yksin, en hakkaa lapsiani) sillä pelkästään uhmaansa karjuva lapsi ole syy tehdä ilmoitusta. Kyseinen henkilö ei ole koskaan nähnyt minun hakkaavan tms. lapsiani, mutta olen kyllä joutunut vastaanhagoittelevan isomman kantamaan / raahaamaan huutavana pois tuolta kyseiseltä samaiselta julkiselta tilalta, koskapa puhe ei ole tehonnut eikä lasta voi sinne jättääkään (EN uhkaa hylkäämisellä: äiti menee, jää sinä tänne. EN ikinä tee näin! koska lapsi ottaa sen tosissaan)

Paperit on siis puhtaat siellä lastensuojelun arkistossa.

Mutta minä olen edelleen vauhkona. Kun lapseni saa kiukkusia huutokohtauksia, ja kirkuu vaan, minä menen paniikkiin: ole hiljaa tai naapurit luulee että sinua hakataan ja meillä on poliisit oven takana ja sinut viedään lastenkotiin!

TIEDÄN ETTÄ TUO ON VÄÄRIN mutta on minusta väärin vahingoittaa perheitä tuollaisilla ilmoituksillakin! Olisi se ihminen ensin edes kysynyt, että mistä kiikastaa! Olisi siellä neuvolassa ensin tentattu, että miten minä käytännön tasolla arjen hoidan lasten kanssa, esitetty kysymyksiä: teetkö näin, toimitkö noin.
Olen aivan vauhkona.
Olen aina tiennyt, miten toimia, missä menee raja, enää en.

Esim. juuri nyt mies lähti, minä olin täällä koneella ja yhtäkkiä huomasin että parivuotias on pihalla. Meillä on hyvin suojaisa piha, turvallinen, mutta aina kaikkea voi tapahtua. JOS olisi jotain tapahtunut, mitä olisi seurannut? MIes laittoi ovet kiinni, muttei lukkoon.

Minä soitin miehelle ahdistuneena. Ei siksi, että lapsi käveli pihalla nurmikolla, ei siksi että mies unohti lukita oven, vaan siksi, että jos jotain, niin jos naapurit..

Eikä minua haittaa että lapsi huutaa kun ei saa haluaamansa tai on väsynyt. Ei minua rasita lapsen uhmakohtaukset. Mutta pelkään taas uutta kirjettä. Ja pelkään, että lastensuojelu ei usko. Millä minä todistan, että lapsi kirkuu vain siksi, että puhdistan hänen haavansa ja sen haavan takia hän ei pääse tänään uimaan!? Eikä suostu kuuntelemaan.
Millä minä todistan, että lapsi huutaa, koska on nälkäinen ja väsynyt, muttei suostu syömään, ei pidä ruuasta?

Minä hermostun siksi, että pelkään naapureiden reaktiota.

Miettikää siis kahdesti ennenkuin teette näitä ilmoituksianne. Miettikää vielä komannenkin kerran.
jos teillä on rohkutta soittaa nimettömänä, teillä pitäisi olla rohekeutta ottaa asia jollain tavalla puheeksi SITÄ ENNEN ko perheen kanssa.

Meistä on myös tehty aiheeton ja ihan älytön ilmoitus ja huostaanotostakin ole puhe. Samalla tavalla pelkään....
Meillä muka pidetään mm 5v ja 3v lasta turvaistuimessa miehen ollessa töissä, vaikkei väite pidä miltään osin paikkaansa. Miehellä ei ole töitä, eiukä meillä ole sellaista turvaistuinta (koroke on autossa) Lisäksi toinen lapsi oli ajankohtana, mistä oli kyse, niin mummolassa vakituisesti.

Äidin sana on paskan arvoinen, kun vertaa ns. ammattilais-ihmisen sanaan.
Sen ainakin itse sain todeta eli kun itse apua pyydät et saa, mutta kun tulee ammattilaiset tai muulta perheen ulkopuoliselta henkilöltä niin on mahdollista saadakin sitä apua.

Ap:lle ja muille saman kokeneille :hug: Jossain määrin tiedän miltä teistä tuntuu. Meistä ei ole tehty lastensuojeluilmoitusta (ainakaan tietääkseni ja eiköhän sen olis huomannu), mutta meillä on kans sellanen terkka neuvolassa, että mulle on tullu sellanen olo että en uskalla siellä puhua asioista. Neuvolan mielestä meidän tapamme toimia lasten kanssa tuntuu olevan aivan väärä. Väärin on ollut lapsentahtisuus vauva-aikana, perhepeti, että kotihoidossa olevien lasten annetaan nukkua pitkään aamulla.... nyt kun nuoremman syömisen kanssa on ollut ongelmia (sairastamisen vuoksi) ja pyysin lähetettä ravitsemusterapeutille niin neuvolasta tarjottiin heti perhetyöntekijää ja suhtauduttiin nihkeästi ravitsemusterapeuttiin :headwall: ja heti kyseltiin että hakeeko lapsi huomiota syömättömyydellään jne. meillä lapset saavat kyllä huomiota muutenkin, ei sitä varten tarvitse syömistä lopettaa :o Perhetyöntekijä oli onneksi tosi mukava ihminen kun puhuin hänen kanssaan ja hän totesi saman kuin minäkin, että ei lapsen syöminen miksikään muutu sillä että vieras ihminen tulee sitä katsomaan, varsinkin kun ongelmalle on selkeä syy sairastelussa. Mutta tuntuu inhottavalta mennä neuvolaan kun on kokoajan olo että pitää varoa mitä sanoo, kun terkalla tuntuu olevan taipumusta ymmärtää asiat tarkoituksella väärin (tarkoituksella siksi, että eihän kukaan voi olla niin tyhmä :/ )

Minä ajattelen tämän asian niin, että onneksi on muitakin ihmisiä, joita kiinnostaa vieraiden lasten hyvinvointi.

Mitä konkreettista haittaa noista ilmoituksista on, paitsi se ahdistus? Mutta miksi tuntea sitäkään, kun kaiken on kahdesti todettu olevan hyvin?

Toivottavasti tänne kirjoittaminen osaltaan vähentää sun ahdistusta :hug:

miten kukaan voi olla näi n helvetin tyhmä, kun toinen on vuodattanut sydnverensä aloitukseen? täysin tyhmä, empatiakyvytön, tunteeton, ilkeä. hyi.

Alkuperäinen kirjoittaja ekavekara3:
ja ehdotellaan perhetyöntekijän käyntejä äidin jaksamisen tueksi ja kun et huoli tullaan vaikka minkä tekosyyn varjolla "kyttäämään"ilmottamatta esim tarkistellaan terapian(lapsen toiminta terapia) voimassa olo päiviä(heille samat paperit menevät suoraan)...

Kun meidän lapset olivat pieniä, niin olisin mieluusti ottanut meille perhetyöntekijän avukseni. Siihen maailmanaikaan naapurina vain asui eräs ptt, ja sanoi, että lapsiperheille ei riitä resursseja, joten en koskaan edes kysellyt. Se oli silloin se, 90-luvun loppupuolella.

Nykyiset nuoret äidit eivät taida sitä tietää/muistaakaan, että kunnalliset kodinhoitajat olivat aivan normaalia arkea ennen 80-luvun lamaa. Silloin monissa perheissä ihan tilattiin kodinhoitaja käymään auttamassa äitiä kodin töissä. Nykyiset perhetyöntekijät ovat noita samoja kodinhoitajia, mutta eri nimikkeellä ja ehkä vähän erilaisella työnkuvalla (eivät tee esim. siivouksia, mutta ovat lasten kanssa ja muuten kodin askareissa tukena).

ei, kodinhoitajat olivat pelastajia enkeleitä, kovan työn tekijöitä, hoitivat lapset, kodin, ruoanlaiton, kaupassakäynnin. saman kuin perheenäiti/kotiäiti.

noin oli omassa lapsuudessa ja oli ihanaa saada kodinhoitaja kun oli sairas.

perhetyöntekijät istuvat sohvalla kyttäämässä tai korkeintaa lukevat lapsille vähän

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Alkuperäinen kirjoittaja Meistä:
Eikö niitä tässä jo tullut:

- vanhemmalta menee luottamus neuvolaan, ei enää voi turvautua siihen jos tarvii apua oikeasti

-paitsi juoruileva naapurusto, myös ammattihenkilökunta syyllistyy tuohon samaan kuin palstalaiset. kun sua on kerran jostain syytetty, olet syyllinen vaikkei sitä olla pystytty todeksi näyttämään

Miksi alunperinkään luottaa neuvolaan jos kerran tiedossa on että ovat juoruilevaa ennakkoluuloista paskasakkia?

Meistä on tehty lastensuojeluilmoitus ja jopa rikosilmoitus heitteillejätöstä, asia tutkittiin, ei hutkittu, ja se on täysin bygones. Ei liikuta yhtään. Miksipä huolestua siitä että "seuraavalla kerralla" katsoisivat että jopas on aiempikin merkintä, jos seuraavaan kertaan ei ole mitään sen kummempaa syytä? Eipä ole seuraavaa kertaa tullut, asiasta on nyt muistaakseni 6 vuotta.

Ei se välttämättä ole aina etukäteen tiedossa. Äiti voi vauvansa kanssa mennä neuvolaan missä on todella mukavan ja empaattisen tuntuionen terkka joka kehuu lasta ja äitiä, herättää luottamuksen kaikin puolin. Sitten siinä ohimennen kysyy että tuntuuko raskaalta kun mies tekee pitkää työpäivää, ehkä reissutyötäkin ja vauva on huono nukkumaan. Äiti menee hölmöyksissään myöntämän että juu, kyllähän se välillä väsyttää. Neuvola jatkaa että niin teillähän ei ole sukulaisiakaan täällä uudella paikkakunnalla ja äiti myöntää tilanteen olevan näin ja ehkä senkin että kaipaisi tosissaan sukulaisia ja ystäviä, varsinkin nyt kun ei edes töissä tapaa muita ihmisiä.

Äiti lähtee neuvolasta kotiin hyvillä mielin ja kohta kuuleekin että heistä on tehty ls-ilmoitus.

Ei sitä toista ilmoitusta aina tietenkään tule, mutta riski sen tulemiselle on jo paljon suurempi kuin ensimmäisellä kerralla. Varsinkin jos neuvoloiden lisäksi tarkkailemassa on nyt naapurustokin ja syyksi riittää mikä tahansa mustelma lapsen käsivarressa tai kaupassa saatu uhmakohtaus jossa äiti on jonkun naapurin mukaan kykenemätön hoitamaan tilannetta.
Mistä ne kaupassa olijat tietää siitä ensimmäisestä ilmoituksesta?

kerropa se. en tajua miten täällä tiedetän aina meidän asiat paremmin kuin itse.

Valitettavaa on, että monella julkishallinnon virkamiehellä ja -naiselle on pätemisen tarve, joka sitten ilmenee epäasiallisena käyttäytymisenä ja asiakkaiden kyykyttämisenä.

yleisesti suomessa jopa virkamiehillä, että hyvin paljon on tehty laittomuuksia ja virheitä. perheitä- juuri niitä joissa ei tukiverkkoja, niitä jotka köyhiä ja joutuvat muutata työn takia- kyykytetään . kaikenlainen konkreettinen apu on viety. tilalle kyttäys ja kyykytys. joka tarkoittaa turhia juoksutteluja.

lastenkodit pitää saada täyteen niinn kunnat saavat verotuloja ja firmoja. valtio maksaa huostaanoton kulut mutta kunta maksaa toimeentulotuen ym. eli jotkut kunnat haluavat päästä köyhyydestä tekemällä suuresta osasta lapsia valtion elättejä.

Minä ennakoin: en kertonut neuvolassa mitään, mistä olisi voinut mitenkään saada minkäänlaista kuvaa paitsi että olemme normiperhe. Mä aavistin, että ne vitun harput kyttää just tollasta: että viattomana kertoo omat asiat suoraan. Mä vaistosin, ettei niillä ole puhtaat jauhot pussissa. Nyt on lapsi jo sen ikäinen, ettei syytä huoleen ole. Neuvolaan ei ole pakko mennä.

Yhteistyössä