lastensuojelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä vain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24987385]Tiedätkö sä mitä? Perheneuvolasta ei tehdä ilmoitusta lastensuojeluun ellei siellä ole herännyt sellainen tunne, että tuo selvitys pitää tehdä. Moni asioi perheneuvolassa vuosia ilman että sieltä koskaan ollaan yhteydessä lastensuojeluun.
Ja tottakai siitä lähdetään että perheissä on asiat hyvin ellei toisin todisteta. Siitä lähdetään että perheissä asiat on hyvin ELLEI joku taho ilmaise että jotain saattaa olla vialla. Jos sellainen ilmoitus tulee, se selvitetään. Ei se sen kummempaa ole. Se, että sellainen ilmoitus tulee, tarkoittaa että jollain on herännyt niin suuri huoli siitä lapsesta. Ei nämä selvitystarpeet tule lastensuojelun tietoon ellei joku ilmaise huolta. Ja siihen huoleen on aina joku syy. Se voi olla ylihuolehtivaisuutta, se voi olla väärä, se voi olla tietoisesti aiheutettu kiusa, mutta joku syy sieltä aina löytyy. Selvityksessä myös voidaan todeta, että perheessä on kaikki hyvin. Minkä takia tämä aina unohdetaan? Se ei ole lastensuojelun syy jos joku taho tekee sinne ilmoituksen. Muistakaa tämäkin.
Onko sulla ehdotuksia miten voidaan selvittää millainen lapsen arki perheessä on kysymättä? Eihän siellä voi sossut yötä päivää seurata perheen elämää. Vai olisiko se susta vähemmän nöyryyttävää? Miten sun mielestä sitten löydetään ne perheet jossa oikeesti on lapsilla asiasta todella huonosti? Jossa lapsia pahoinpidellään, hyväksikäytetään, jätetään heitteille? Jos kerran näitä asioita ei saa selvitellä. Odotetaanko että ne perheet kävelee itse sossuun ja kertoo tilanteesta, eikä sossu saa tietenkään siinäkään tilanteessa mitään kysyä, kuuntelee vaan. Vai odotatko sä että sossuilla on joku sellainen tunne, sisäinen tutka, mikä alkaa piipittää jonkun talon kohdalla ja sinne sitten tehdään rynnäkkö ja pelastetaan lapset? Taas mitään kysymättä, koska sehän on nöyryyttävää. Joutua nyt vastaamaan sellaisiin kysymyksiin kun mihin aikaan lapsi menee nukkumaan.
Neuvolasta voidaan myös tehdä lastensuojeluilmoitus. Omalla tavallaan viranomaisia hekin on. Miksi he saa kysyä eikä se ole nöyryyttävää?[/QUOTE]

miksi nämä ongelmatapaukset sitten eivät jää kiinni?? kiltti ja normaalia elämää viettävä joutuu kauheen painostuksen ja kuulustelun alle turhaan!!!

kyllä se on nöyryyttävää vastata tuollaisiin päivänselviin kysymyksiin..eiköhän jokainen kunnon vanhempi osaa laittaa lapsensa ajoissa nukkumaan..se on vanhemmuuden aliarviointia ja nöyryyttämistä kun pitää alkaa itsestäänselvyyksiä selittelemään.

[QUOTE="mä";24987735]kyllä se on nöyryyttävää vastata tuollaisiin päivänselviin kysymyksiin..eiköhän jokainen kunnon vanhempi osaa laittaa lapsensa ajoissa nukkumaan..se on vanhemmuuden aliarviointia ja nöyryyttämistä kun pitää alkaa itsestäänselvyyksiä selittelemään.[/QUOTE]

Ja mä kyllä veikkaan että ei siihen sen kummosempaa tutkaa tarvita kuin silmät,korvat ja nenä,että tajuaa jos jossain perheessä on asiat pielessä. Jos muksut on laihoja,väsyneitä ja kalpeita ja vaatteet on kinkkanoita ja haisee vanhalle röökille,niin ehkä ois aiheellista kysyä että mitä teillä syödään ja kuinka usein käydään pesulla.

Mutta jos ihminen on ihan normaalilla järjellä varustettu ja kaipaa tosiaankin vain joskus hetken hengähdystaukoa,niin miten ihmeessä siihen liittyy toi ristikuullustelu ja kysymystulva?

Mä oon kohta ihan oikeesti sitä mieltä,että pitää alkaa valehdella jos kysytään että ootko väsynyt. Jos vastaat myöntävästi niin koko vanhemmuus kyseenalaistetaan. Onneks en ole yh,mutta jos olisin niin todellakin pelkäisin hakea apua tai puhua kenellekään yhtään mitään.

[QUOTE="vieras";24987841]Ja mä kyllä veikkaan että ei siihen sen kummosempaa tutkaa tarvita kuin silmät,korvat ja nenä,että tajuaa jos jossain perheessä on asiat pielessä. Jos muksut on laihoja,väsyneitä ja kalpeita ja vaatteet on kinkkanoita ja haisee vanhalle röökille,niin ehkä ois aiheellista kysyä että mitä teillä syödään ja kuinka usein käydään pesulla.

Mutta jos ihminen on ihan normaalilla järjellä varustettu ja kaipaa tosiaankin vain joskus hetken hengähdystaukoa,niin miten ihmeessä siihen liittyy toi ristikuullustelu ja kysymystulva?

Mä oon kohta ihan oikeesti sitä mieltä,että pitää alkaa valehdella jos kysytään että ootko väsynyt. Jos vastaat myöntävästi niin koko vanhemmuus kyseenalaistetaan. Onneks en ole yh,mutta jos olisin niin todellakin pelkäisin hakea apua tai puhua kenellekään yhtään mitään.[/QUOTE]

nimenoman näin..

Miksi yleisesti äideillä on käsitys, että lastensuojelun asiakkuus = huostaanotto? Se kun ei pidä paikkaansa.
Joissain kunnissa/kaupungeissa pitää olla lastensuojelun asiakkaana, jotta saa tarvittavaa apua.

Kuule perheneuvolassa käyminen ei vaadi lastensuojelun asiakkuutta!

Ketjun aloittaja voisi tehdä kantelun asiattomasta toiminnasta. Lisäksi jos ilmoitus on perätön niin rikosilmoitus ois aiheellinen. Me käytiin aikanaan 1vuosi perheneuvolassa ei sieltä tehty ls-ilmoitusta. Olemme myös käyneet kerran lastenpsykiatrin juttusilla, ei tullut ls-ilmoitusta.

Ketjun aloittaja voisi tehdä kantelun asiattomasta toiminnasta. Lisäksi jos ilmoitus on perätön niin rikosilmoitus ois aiheellinen. Me käytiin aikanaan 1vuosi perheneuvolassa ei sieltä tehty ls-ilmoitusta. Olemme myös käyneet kerran lastenpsykiatrin juttusilla, ei tullut ls-ilmoitusta.

Perheneuvola taas ei pysty samanlaisella kapasiteetilla tarjota apuja, kuin lastensuojelu. Perheneuvola on enemmänkin keskusteluapua, ei mitään ns. "konkreettista" apua, joka auttaisi suoranaisesti arjessa jaksamiseen tai käytännön asioihin.
Lastesuojelu taas pystyy antamaan paljon erilaisia tukimuotoja aina taloudellisesta tuesta lastenhoito-apuun tai kyydityksiin.

Minun lastensuojelun-tarpeestani tehtiin juuri arviointi ja käytiin kotona oikein kahden lastensuojeluviranomaisen turvin ja olen käynyt heidän toimistollaan.
En missään vaiheessa kokenut, että he kysyisivät jotain asiaa mikä heille ei työnsä puolesta kuulu tai että olisin tuntenut oloni vaivautuneeksi.
Jos minä en heille rehellisesti tilanteesta kerro, niin turha minun on mitään apujakaan sieltä olla vailla!
Kyllähän tavallinenkin aikuissosiaalityö haluaa toimeentulotukihakemukseen tilitiedot ja kaikenmaailman henk.koht.paperit, jotta voivat tuen tarpeen määritellä.

...niin ja minä aivan itse olen ottanut yhteyttä lastensuojeluun oman tilanteeni/tilanteemme vuoksi...ja olen siitä päätöksestä enemmän, kuin onnellinen.
Lastensuojelutyöntekijäni on todella miellyttävä ihminen ja ajattelee asioita maalaisjärjellä ja todellakin haluaa auttaa meitä.
Se hyvä puoli tässä asiassa on, että tuolla em. henkilöllä on ne valtuudet auttaa ihmisiä ja myöntää erilaisia tukia...jos ei pyydä ei mitään saakkaan!

[QUOTE="minä vain";24986104]varmaan tuo on totta..mutta kun se on niin mielivaltaista käytöstä että niitä saa melkein pelätä..ja esim perhetyö on lähes pakko ottaa vastaan koska muuten kieltäytyy avohuollon tukitoimesta ja siitä taas seuraa vaikka mitä..ja perhetyö on mun kokemuksen mukaan "kyttäämistä"..ja voin todella sanoa että kyttäämistä sillä kytätään jopa ostaako kaupasta suklaapatukan..kokemusta on :)[/QUOTE]

Millaista apua olet hakemassa ja kun viittaat, että sinulla on kokemusta perhetyöstä niin millaista kokemusta sinulla siitä on ja miksi?

[QUOTE="minä vain";24986050]Olen yh. Varasin ajan perheneuvolaan kun ajattelin että sieltä saisi jonkinlaista tukea :) Yllätys yllätys..Perheneuvola ilmoitti meistä lastensuojeluun. Nyt sitten lastensuojelu tekee kotikäynnin. Olen aivan kunnollinen ihminen, en juo, en polta, ja säännölliset elämäntavat. Hoidan lapseni hyvin ja olen selvinnyt vaikeista asioista. Jouduin lastensuojelun taholta kamalaan ristikuulusteluun: monelta menen nukkumaan, monelta lapset menee nukkumaan, moneltako heräätte, mitä sitten teette ja minne menette, miten teidän päivä sujuu, mitä teette sitten ja mitä sitten teette jne jne...Olen aikuinen ihminen, en mikään teiniäiti. Osaan elää ihan normaalisti. Mun mielestä tää on naurettavaa että näin kohdellaan kun yrittää vain hakea tukea perheelleen..Oli virhe mennä puhumaan yhtään minnekään siitä että on yksinhuoltaja..kun siitä saa tälläisen taakan niskoilleen :([/QUOTE]

Miks ei ihmiset ole onnelisia kokoomuksen hallinnossa! "Verikoirat" lasten huoltajien perässä! Ois ees perheneuvola ollut asillinen kun vaan laitto verikoirille! Soskun akat on soskun akkoja! Miks kukaan ei halua puhua perhe ongelmistaan kun saat verikoirat peräänsä. Ne ei osaa muuta kuin huostaanoton!!!! Ihminen tulee ongelmiensa kanssa sinun pitää tietää että joka perheessä on ongelmia ei sysätä niitä soskulle joka pistää huostaan! Soskun akat sanooo että: joo huostaan! Ei mitään auttamista! Ei huostaanotto ole auttamista! Ei tuo perhettä yhteen! Gordon ramsey sai eronneen perheen yhteen ja nää kulahtaneet soskun akat vaan suosittelee huostaanottoa! Pilaatte lasten elämän! Missä se apu mitä kaivataan oletko jo aikanne eläneet ja paras että lähette eläkkeelle! Vuosi 2012!!!! muita autetaan muissa maissa mutta ei suomessa! Aina kun menet soskuun asianajaja!

Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen En Ainakaan Ole;25688976:
Perheneuvola taas ei pysty samanlaisella kapasiteetilla tarjota apuja, kuin lastensuojelu. Perheneuvola on enemmänkin keskusteluapua, ei mitään ns. "konkreettista" apua, joka auttaisi suoranaisesti arjessa jaksamiseen tai käytännön asioihin.
Lastesuojelu taas pystyy antamaan paljon erilaisia tukimuotoja aina taloudellisesta tuesta lastenhoito-apuun tai kyydityksiin.

Minun lastensuojelun-tarpeestani tehtiin juuri arviointi ja käytiin kotona oikein kahden lastensuojeluviranomaisen turvin ja olen käynyt heidän toimistollaan.
En missään vaiheessa kokenut, että he kysyisivät jotain asiaa mikä heille ei työnsä puolesta kuulu tai että olisin tuntenut oloni vaivautuneeksi.
Jos minä en heille rehellisesti tilanteesta kerro, niin turha minun on mitään apujakaan sieltä olla vailla!
Kyllähän tavallinenkin aikuissosiaalityö haluaa toimeentulotukihakemukseen tilitiedot ja kaikenmaailman henk.koht.paperit, jotta voivat tuen tarpeen määritellä.

...niin ja minä aivan itse olen ottanut yhteyttä lastensuojeluun oman tilanteeni/tilanteemme vuoksi...ja olen siitä päätöksestä enemmän, kuin onnellinen.
Lastensuojelutyöntekijäni on todella miellyttävä ihminen ja ajattelee asioita maalaisjärjellä ja todellakin haluaa auttaa meitä.
Se hyvä puoli tässä asiassa on, että tuolla em. henkilöllä on ne valtuudet auttaa ihmisiä ja myöntää erilaisia tukia...jos ei pyydä ei mitään saakkaan!

pyysin apua että lapsi vois käydä iltapäiväkerhossa ja toinen lapsi päivähoidossa kun itse lähden kouluun! Ehdoton ei ja hommaa itse päivähoidos. voidaan tukea sinua huostaanotolla ja kuntoutuksella! Ei muuta! Tukiperhe viikonlopuks vaan sekin kusi jaloille. Valitusta siitä kun en ujona osanut kommunikoida sen eukon kanssa. Valitusta kämpästä ei mattoja lattialla! olen kuulma masentunut! Jos oisin masentunut en jatkas enää elämääni kun yhteiskunta kohtelee näin mutta kun on sitä tietämystä päässä ja tiedän että elämä voittaa! Ja vaikka olenkin kärsinyt asioita niin tiedän että aina löytyy uutta ja mukavaa kun jaksaa odotella!

[QUOTE="vieras";25689372]pyysin apua että lapsi vois käydä iltapäiväkerhossa ja toinen lapsi päivähoidossa kun itse lähden kouluun! Ehdoton ei ja hommaa itse päivähoidos. voidaan tukea sinua huostaanotolla ja kuntoutuksella! Ei muuta! Tukiperhe viikonlopuks vaan sekin kusi jaloille. Valitusta siitä kun en ujona osanut kommunikoida sen eukon kanssa. Valitusta kämpästä ei mattoja lattialla! olen kuulma masentunut! Jos oisin masentunut en jatkas enää elämääni kun yhteiskunta kohtelee näin mutta kun on sitä tietämystä päässä ja tiedän että elämä voittaa! Ja vaikka olenkin kärsinyt asioita niin tiedän että aina löytyy uutta ja mukavaa kun jaksaa odotella![/QUOTE]

No tuokin on totta, että eihän ne sieltä lastensuojelusta voi suoraan niitä päivä-hoitopaikkoja jakaa, vaan sen tekee alueen päivähoidosta vastaava henkilö.
Lastensuojelu voi olla puoltavana elimenä nopeuttamassa päiväkotipaikkaa.

Oliko sinut sitten hyväksytty opiskelijaksi jonnekkin oppilaitokseen ja lapsillesi ei kuitenkaan järjestynyt hoitopaikkaa?

Ei sosku ole se joka osaa auttaa se on jo nähty! Neuvolan tädillä oli sellanen ilme että ohitti lääkärin perhetyöntekijä. Muuten se neuvolantäti ei ole enää töissä tässä neuvolassa? (perhetyöntekijän sanomaa: lapsi tarvitsee neurologista lääkäriä). Soskun akat minusta että masentunut! päälikkö sano vaan että on moni asteista masennusta! Kyllä...että näin! Sie se varmaan tiedät! Minä tiedän enemmän biologiasta kun sinä! en vaan viittinyt elvistellä! Ihmisbiologiasta voisin jopa väitellä tohtoriks!

Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen En Ainakaan Ole;25689484:
No tuokin on totta, että eihän ne sieltä lastensuojelusta voi suoraan niitä päivä-hoitopaikkoja jakaa, vaan sen tekee alueen päivähoidosta vastaava henkilö.
Lastensuojelu voi olla puoltavana elimenä nopeuttamassa päiväkotipaikkaa.

Oliko sinut sitten hyväksytty opiskelijaksi jonnekkin oppilaitokseen ja lapsillesi ei kuitenkaan järjestynyt hoitopaikkaa?

ja kesällä jo tieto siitä ja sanoin soskulle siitä niin miksi en voi lähteä teidän kolmen kuukauden kuntoukseen. Kun ei ne ota enää sen jälkeen! Se alku on aina alku jos putoat kärryiltä et pääse mukaan ja ammatti oppilaitokset ei katso tuota hyvällä! Päälikkö sano vaan : kyllä ne ottaa! Katoin vaan! Näinkö?

[QUOTE="vieras";25689601]ja kesällä jo tieto siitä ja sanoin soskulle siitä niin miksi en voi lähteä teidän kolmen kuukauden kuntoukseen. Kun ei ne ota enää sen jälkeen! Se alku on aina alku jos putoat kärryiltä et pääse mukaan ja ammatti oppilaitokset ei katso tuota hyvällä! Päälikkö sano vaan : kyllä ne ottaa! Katoin vaan! Näinkö?[/QUOTE]

koulussa mutta maksan siitä opiskelusta itse! Samalla alalla ja minusta tulee tietokone nörtti!

Valitettavasti on sellaisia lastesuojelun avohuollon tukimuotoja perheille, lapsille ja nuorille, joita ei voi saada ilman lastensuojeluasiakkuutta. Aluksi minäkin olin asiasta järkyttynyt ja kauhuissani, mutta jos apua tarvii, sen ottaa sieltä mistä sen saa.

mielenkiintoista. meillä on monta vuotta ollut perhetyö ja tiedän millasta se on..jos joka asiaan puututaan ja joka asiasta soitellaan lastensuojeluun, ja oma päätäntävalta viedään kaikesta..se ei ole kivaa kenellekään ja tiedän et moni ei sellaseen suostuis..mutta hyvähän se on saarnata jos ei ole itse joutunut lastensuojelun "hampaisiin". sulta viedään yksityisyys ja kaikki kun lastensuojelu pääsee vauhtiin. jos itse olisit monta vuotta kyttäyksen alla niin mitenhän mahtais olla mielipiteen laita? kuka haluaa tukea joka onkin kyttäämistä, vahtimista, omien ajatuksien mitätöimistä, päätäntävallan viemistä..ei kukaan. mielivallan käyttöä koko lastensuojelu.

Tämä niin totta, valitettavasti :( Voin täysin yhtyä oman kokemukseni mukaan tämän kirjoittajan tekstiin. Voivoi, ei lastensuojeluun kannata kenenkään "päästä" sillä siellä vallitsee hulluus. Järki sieltä puuttuu kokonaan. Itse pitää pitää jalat maassa ja järki päässä ja yrittää paukuttaa sitä näiden viranomaisten päähän. Taisteltu on että päästiin irti mokomasta riippakivestä. Siihen lopahti hyvin alkanut imetys ja kilot ainakin lähti äidiltä mokoman stressilaitoksen takia. Harmittaa että vauvan ensimmäinen vuosi meni ikäänkuin hukkaan, koska lastensuojelua vastaan tappeluun meni niin paljon energiaa :( Olisin halunnut imettää pidempään mutta en pystynyt, koska stressi vei ruokahalun ja unet. Että sellaista apua ME saimme, kiitos vain sinne jonnekin!

Toivon järkeviä poliitikoita tutkimaan mitä tää lastensuojelu nykyään oikeesti tarkoittaa ja minkälaista vahinkoa se tekee perheille vaikka ei edes huostaanotoista puhuttaisi. Pelkkä avohuolto voi olla sellainen rumba että sen jälkeen kestää kauan päästä traumasta eroon.

Minulta ei mene päivääkään ettenkö jollain tapaa ajattelisi vieläkin jotain lastensuojeluun liittyvää. Niin pahasti se pääsi iskemään ja pelottelemaan "tuellaan" meitä.

Tämä niin totta, valitettavasti :( Voin täysin yhtyä oman kokemukseni mukaan tämän kirjoittajan tekstiin. Voivoi, ei lastensuojeluun kannata kenenkään "päästä" sillä siellä vallitsee hulluus. Järki sieltä puuttuu kokonaan. Itse pitää pitää jalat maassa ja järki päässä ja yrittää paukuttaa sitä näiden viranomaisten päähän. Taisteltu on että päästiin irti mokomasta riippakivestä. Siihen lopahti hyvin alkanut imetys ja kilot ainakin lähti äidiltä mokoman stressilaitoksen takia. Harmittaa että vauvan ensimmäinen vuosi meni ikäänkuin hukkaan, koska lastensuojelua vastaan tappeluun meni niin paljon energiaa :( Olisin halunnut imettää pidempään mutta en pystynyt, koska stressi vei ruokahalun ja unet. Että sellaista apua ME saimme, kiitos vain sinne jonnekin!

Toivon järkeviä poliitikoita tutkimaan mitä tää lastensuojelu nykyään oikeesti tarkoittaa ja minkälaista vahinkoa se tekee perheille vaikka ei edes huostaanotoista puhuttaisi. Pelkkä avohuolto voi olla sellainen rumba että sen jälkeen kestää kauan päästä traumasta eroon.

Minulta ei mene päivääkään ettenkö jollain tapaa ajattelisi vieläkin jotain lastensuojeluun liittyvää. Niin pahasti se pääsi iskemään ja pelottelemaan "tuellaan" meitä.

Haluatko kertoa tarkemmin? En halua olla liian utelias, mutta ajattelin nyt kun mun teini on ongelmiensa takia tukiperheessä ja minä väsynyt, onko olemassa huostaanoton riski? Perhetyötä ovat ehdottaneet siinä vaiheessa kun teini kotiutuu. Joku Nopsatyö.

[QUOTE="minä vain";24986104]varmaan tuo on totta..mutta kun se on niin mielivaltaista käytöstä että niitä saa melkein pelätä..ja esim perhetyö on lähes pakko ottaa vastaan koska muuten kieltäytyy avohuollon tukitoimesta ja siitä taas seuraa vaikka mitä..ja perhetyö on mun kokemuksen mukaan "kyttäämistä"..ja voin todella sanoa että kyttäämistä sillä kytätään jopa ostaako kaupasta suklaapatukan..kokemusta on :)[/QUOTE]

Höpön löpön, me ainakin saimme ison avun tuota kautta perheemme tilanteeseen... asiakkuus purettiin heti kun tarvetta ei enää ollut.

Ja sanokaa kaikki ketä on kohdeltu huonosti nyt on aika puhua! Ei näin vain näin että sanot sanottavas ja niitä sovitellaan niin että kumpikin osa puoli on tyytyväisiä. Ei siis soskulla asiaa tähän! Perhe terapeutti on se joka osaa. Toivottovasti!

Haluatko kertoa tarkemmin? En halua olla liian utelias, mutta ajattelin nyt kun mun teini on ongelmiensa takia tukiperheessä ja minä väsynyt, onko olemassa huostaanoton riski? Perhetyötä ovat ehdottaneet siinä vaiheessa kun teini kotiutuu. Joku Nopsatyö.

no minä en olis ja oisin otettu jos teini näyttäs sitä osaamistaan! kerro tarkemmin! miten teinin kanssa tullaan juttuun ja kuunnellaan ja kerrotaan miks ei !

[QUOTE="vieras";25689931]no minä en olis ja oisin otettu jos teini näyttäs sitä osaamistaan! kerro tarkemmin! miten teinin kanssa tullaan juttuun ja kuunnellaan ja kerrotaan miks ei ![/QUOTE]

Oletko teini?

Tai tuo lauserakenne...anteeksi, olen kalkkis:D

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25689931]no minä en olis ja oisin otettu jos teini näyttäs sitä osaamistaan! kerro tarkemmin! miten teinin kanssa tullaan juttuun ja kuunnellaan ja kerrotaan miks ei ![/QUOTE]

Olet jotenkin sekavan oloinen... kuten moni muukin, kenen suusta yleensä luulee näitä lastensuojelun haukkumisjuttuja...

• Tykkää
Reactions: Sassykatti

...ja mitä osaamista?

[QUOTE="hmmm";25689949]Olet jotenkin sekavan oloinen... kuten moni muukin, kenen suusta yleensä luulee näitä lastensuojelun haukkumisjuttuja...[/QUOTE]

jotka ulostetaan samalla tavalla kun jutellaan! En jaksanut olla äidinkielen tunneilla joten ei tule kirjotus kieltä! Se mitä kirjotan on se mitä ajattelen! En ajattele oikeen kirjotusta!

Yhteistyössä