Aikakäsitykset olivat hankalia.
En ymmärtänyt miten kellossa se kahden numeron väli voi olla samaan aikaa 1 tunti ja 5 min, ajattelin siis että tunti on kulunut kun viisari on siirtynyt esim. viitosesta (5) kuutoseen (6).
Uusi vuosi, vuoden vaihtuminen, ei mennyt jakeluun. Että tänään on tämä päivä ja vuosi jotakin, esim. 1970, ja aamulla herätään ja on se seuraava vuosi, esim. 1971, joten kun taas herättiin toisena aamuna, kysyin äidiltä että onko nyt taas uusi vuosi, 1972 ja niin edelleen.
Äiti hermostui ja nalkutti.
Ihmettelin, miksi tavarat ja esineet ova sen nimisiä kuin ovat. Miksi tuoli on tuoli eikä esim. pöytä.
Kukaan aikuisista ei kertonut minulla että kysymys on sopimuksesta, vaan isosisko rämähti nauramaan: hullu! tyhmäääää! ei kukaan tommosia mieti!
Luulin, että ennen vanhaan oli 50-luvulla jolloin vanhempien nuoruus oli ollut ja silloin maailma oli ollut mustavalkoinen kuten valokuvatkin.
Äiti söi aina jotain pillereitä, ja kysyimme, mitä ne on. Isä leukaili, että ne on HERMOPILLEREITÄ. Ja luulin, että äiti syö niitä, koska oli aina niin hermona meille kurittomille kakaroille. Söi, ettei olisi hermona. Otti sitten kerran, vaikka oli hyväntuulinen, ja minä ihmettelin että miksi sinä äiti nyt otat hermopillerin vaikket ole yhtään hermona. Äiti nauroi suu mutrussa, että hän ottaa kaiken varalta, ettei sitten olekaan.
Olin tooosi vanha, mulla oli jo omia lapsia, kun mulle välähti mieletön järkytys, että HITTO SOIKOON, MUN ÄITI SÖI EHKÄISYPILLEREITÄ, ÄIDILLÄ JA ISILLÄ OLI OLLUT IHAN OIKEESTI SEKSIELÄMÄÄ!
Keslomamatkoilla kyselimme aina, minne ollaan menossa, minne ollaan menossa. Äiti ei kait jaksanut koska vastasi aina: "inarin kiinaan". Ja mikä mieletön LÖYTÖ, ILO, kun kerran aikuisena luin karttaa ja löysin: inarin kiina on oikeasti olemassa, se löytyy Lapista!
Lomalla kävimme Aavasaksassa ja luulin, ettei se ole paikan oikea nimi vaan joku vanhempien keskimä.
Samoin Tuupovaaran Öllölä, että on taas joku äidin keksimä sanailu. Äidillä kun oli tapana olla toisinaan aika "verbaalinen", esim: "mitä se siinä pyörii kuin puolukka pillussa" ja kerran sitten aloimmie siskojen kanssa miettiä että miten se puolukka siellä pillussa pyörisi (oltiin niin lapsia, ettei pimppa ollut kuin ulkoiset sukuelimet, ei siis emätintä) ja kikatettiin hervottomana, eikä äidilläkään pokka pitänyt.