Lapsiperheet ovat itsekkäitä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapseton ei-sinkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Alkuperäinen kirjoittaja sannulii:
taist tull aväärälle palstalle aukomaan päätäs :laugh:

Eipä tullutkaan. Näinhän tää ap saa haluamaansa "keskustelua" eli väittelyä aikaseks! ;)

Tai sitä toista näkökantaa asiaan - ehkä sellaisia juttuja tulee esille, mitä hän ei ole tullut edes ajatelleeksi.

Sitä aloin miettimään. Että ap, kun kysyit miten teidä perheessä on nämä rahojen saaminen hoidettu.

Ei se kuulu minulle mitenkään miten vahnempani rahansa käyttävät. Antavat sitten tonnin minulle, tai jollekkin sisarukselleni tai vaikka kodittomille marsuille. Omia ovat rahansa ja tekevät niillä mitä tahtovat.

Määräätkö sinä muka miten vanhempasi rahansa käyttävät?

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mutta sekin on ihan totta, että jotkut käyttävät lapsiaan hyväksikin noissa lomissa ja ylitöissä. Lapsiin on helppo vedota, jos/kun ei vain huvita jäädä ylitöihin tai loma halutaan juuri se heinäkuu, vaikka muukin aika kävisi. Tämä on harmi, koska iso osa perheistä ihan oikeasti on pulassa, jos molemmat vanhemmat joutuvat olemaan töissä tiettyinä aikoina.

Just näin! Sitten kaikkia perheellisiä pidetään itsekkäinä kun osa porukasta haalii itselleen etuja lapsiin vetoamalla. Siis itselleen, ei lapsille!

Katkeran ihmisen tilitys, ap. Vaikka henk. koht. olenkin sitä mieltä, että myös lapsiperheiden vanhempien pitää välillä joustaa. Itse olen tällainen joustaja, lapsettomana tai ilman lapsia. Mulle on esim. ihan sama, onko kesäloma kesä-, elo- vai heinäkuussa, tai onko joululoma jouluviikolla vai loppiaisviikolla. Koulun loma-ajat ovat tosi pitkät, kunhan omat lomani saan jonnekin sinne ympättyä, niin hyvä on. Esim. kesälomalle käy milloin vaan kesäkuun alusta elokuun puoliväliin. Työpaikalla on monia (lapsellisia ja lapsettomia!), jotka vaativat lomansa vuodesta toiseen heinäkuulle. Musta se on silkkaa joustamattomuutta ja omanapaisuutta.

Ja tuo ylityöasia: tosiaan, en voi jäädä töihin 16.10 jälkeen, koska on haettava lapset. Sen sijaan olen järjestänyt työpäiväni todella täyteen ja tehokkaaksi, minkä lisäksi teen töitä melkein joka ilta klo 21 jälkeen kun lapset nukkuvat.

Lapsista aiheutuu velvoitteita, mutta jos joku sen johdosta pitää minua itsekkäänä, niin sille ei voi mitään.

Olen kyllä samaa mieltä, ettei lapsia saa käyttää tekosyynä kieltäytymisille.

Ei työelämässä voi määrittää työaikoja tms. omista tarpeista (tai perheen tarpeista) lähteviä vaatimuksia. Ainoastaan voi käyttää hyväkseen esim. osittaista-hoitovapaata joka antaa mahdollisuuden lyhennettyyn työaikaan, mutta työnantaja määrittää loppupeleissä milloin se 30h/vkossa tehdään. Typanosta tarvitaan työntekemiseen ja silloin työnanatja määrää. Kompromisseja voidaan tehdä jos se sovitaan yhdessä työyhteisössä ja kaikki sen tietävät ja jos se on mahdollista toiminnan/työn kannalta. Jos sinun työpaikassa lapsiperheitä kohdellaan mielestäsi "kohtuuttoman helläkätisesti" se asia on sitten esimiehestä kiinni ja näin ollen työnjohdollinen tehtävä, josta kannattaisi keskustella.

Enpä mä koskaan automaattisesti saanut vanhemmilta tai äidiltä rahallista apua kun esikoinen oli vauvaiässä eikä sen puoleen kyllä pyytänytkään, joskus lainasin ja maksoin sen takasin. Velipojat kyllä oli auliisti varsinkin vanhempi niistä pyytämässä mutsilta rahaa. Tiesin sen kyllä että äiti olis auttanut varmaan muakin jos tulot olis olleet vähän suuremmat mutten valittanut. Työoloista on vaikea sillai sanoa mitään kun olen saanut liian vähän olla töissä mutta sen mitä olen ollut niin eipä ole ollut vaikeuksia järjestellä vapaita vaikka ei vielä lasta ollutkaan avioliiton alkuaikoina.

Lisään; Yleensä ylityöhön ei voida velvoittaa ja silloin kun ylitöihin joudutaan tulee siitä 50% krvaus 2ekan tunnin ajalta ja sen yli 100%sti. Ainoastaan ns. hälytys/valmius töissä (sairaala-hoito-palo yms työt)ylitöihin voidaan vaatia nopeallakin aikavälillä, mutta sen tulee olla satunnaista ei jatkuvaa.Ja kyllä työntekijöidenkin kannattaisi tuntea omat oikeudet ja velvollisuudet paremmin ,niin vältyttäisi tälläisiltä keskusteluilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Pomo:
Ei työelämässä voi määrittää työaikoja tms. omista tarpeista (tai perheen tarpeista) lähteviä vaatimuksia. Ainoastaan voi käyttää hyväkseen esim. osittaista-hoitovapaata joka antaa mahdollisuuden lyhennettyyn työaikaan, mutta työnantaja määrittää loppupeleissä milloin se 30h/vkossa tehdään. Typanosta tarvitaan työntekemiseen ja silloin työnanatja määrää. Kompromisseja voidaan tehdä jos se sovitaan yhdessä työyhteisössä ja kaikki sen tietävät ja jos se on mahdollista toiminnan/työn kannalta. Jos sinun työpaikassa lapsiperheitä kohdellaan mielestäsi "kohtuuttoman helläkätisesti" se asia on sitten esimiehestä kiinni ja näin ollen työnjohdollinen tehtävä, josta kannattaisi keskustella.

Kyse on nyt normaalista työaikalain mukaisesta työajasta. Sen ajan käyttämisestä työnantaja tietenkin määrää.

Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Enpä mä koskaan automaattisesti saanut vanhemmilta tai äidiltä rahallista apua kun esikoinen oli vauvaiässä eikä sen puoleen kyllä pyytänytkään, joskus lainasin ja maksoin sen takasin. Velipojat kyllä oli auliisti varsinkin vanhempi niistä pyytämässä mutsilta rahaa. Tiesin sen kyllä että äiti olis auttanut varmaan muakin jos tulot olis olleet vähän suuremmat mutten valittanut. Työoloista on vaikea sillai sanoa mitään kun olen saanut liian vähän olla töissä mutta sen mitä olen ollut niin eipä ole ollut vaikeuksia järjestellä vapaita vaikka ei vielä lasta ollutkaan avioliiton alkuaikoina.

Meillä myös vanhempien taloudellista avusta on nauttinut selkeästi kaikista eniten perheen kuopus, vanhempien pikku lellivauva, jolla ei omia lapsia ole. Sen sijaan me vastuuntuntoiset perheelliset puurtajat vanhemmat sisarukset ei ole vanhempien kukkarolla käyty. Vain tuo yksi, joka käyttää elämänsä nautiskeluun ja itsensä etsimiseen. Kuka tässä on se itsekäs roisto ja epäitsekäs autuas.

Hei lapseton ei sinkku, miksi pyörit kaksplussan keskustelusivuilla, jos me lapselliset olemme noin kauheita, eikä sinulla omia ole. Tervetuloa vaan sitten joskus joukkoomme.

Mihinhän se muksu lykätä sitten heinäkuussa, jos vanhemmat on töissä ja tarhapaikka kiinni?

Harvemmin mie olen perheellisten kuullu saavan taloudellista apua vanhemmiltaan. Tai no mie en ainakaan ole saanu enkä ole pyytänykään. Olen aikuinen ja vastuussa itsestäni, taloudestani ja muksuistani.

Jokainen meistä on itsekäs, aivan jokainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Mun mielestä kyllä se, että ei voi jäädä ylitöihin koska lapsi pitää hakea tarhasta, on epäitsekkyyttä.
Sillä jos esim. minä jään ylitöihin, niin joutuvat päiväkodin täditkin jäämään ylitöihin (pk menee kiinni viideltä, ja tätien työajat on määritelty etukäteen annettujen hoitoaikojen mukaan), eivätkä pääse hakemaan omia lapsiaan hoidosta ajoissa, jolloin taas näiden lasten hoitajat joutuvat ylitöihin...jne. Eli jos ajattelee vähänkin omaa nokkaansa pidemmälle, niin pitää kiinni niistä hoitoajoista jotka päiväkodin kanssa on sovittu, eikä jää yhtäkkiä vaan ylitöihin.
Lisäksi tietysti se pointti, että perheellisen on ajateltava myös lapsensa parasta: jos lapsi on jo ollut päiväkodissa klo 7:30 alkaen, ja äiti/iskä ei pääsekään hakemaan kello 16 jälkeen vaan vasta paria tuntia myöhemmin, niin päivästä tulee lapselle tosi pitkä. Ja kun sitten päästään kotiin, onkin jo iltapalan aika ja nukkumaanmeno, jolloin lapsi ei saa viettää juuri ollenkaan aikaa vanhempansa kanssa. Ylitöistä saa rahaa, mutta perheellisen täytyy ajatella muutakin kuin sitä omaa napaa. Meinaan lasten napaa.

just näin, lapsen ehdoilla täälläki, mikä on lapselleni parhaaksi niin teen

Onhan vaihtoehtoja lapsiperheille; ympärivuorokautiset päiväkodit, auPair, kotiapu kotiin, lastenhoitaja kotiin jne. Ihan samanlailla lastenhoito palveluja saa kuin mitä tahansa muutakin palvelua.Mutta nämä vanhemmat ei vaan halua maksaa mistään!!!

Ymmärrän hyvin sinua! Lapsiperheillä ei ole mitään oikeutta mennä muiden edelle. ei juhlapyhissä tai muissakaan! Meidän työpaikalla sama homma! Minä en vaadi erikoiskohtelua missään asiassa, mutta muutamat työkaverit ovat aina vetoamassa lapsiin jne. Todella ärsyttävää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja eräs äitihän haki saikkua lapsen varjolla..tosi hyvä työmoraali jollain vanhemmilla..

sairaan lapsen kanssa meillä saa olla 3pv, ja olinkin sillon kun poika joutu sairaalaan, tottakai olin poikani kanssa siellä!

Alkuperäinen kirjoittaja Hoitaja:
Onhan vaihtoehtoja lapsiperheille; ympärivuorokautiset päiväkodit, auPair, kotiapu kotiin, lastenhoitaja kotiin jne. Ihan samanlailla lastenhoito palveluja saa kuin mitä tahansa muutakin palvelua.Mutta nämä vanhemmat ei vaan halua maksaa mistään!!!

en minä ainakaan tuntematoonta palkkaa esim sairaan lapsen kanssa jota en koskaa oo nähny

Alkuperäinen kirjoittaja Hoitaja:

Perheille, joissa vanhempien bruttotulot per naama ovat siinä 2200e/kk on aika iso lovi kolmen lapsen kokopäivähoitomaksut kuukaudessa. Nyt syksystä lähtien se tulee jo olemaan siinä rajoilla, kannattaako töissäolo. Jos sen lisäksi pitäisi vielä maksaa ylimääräisistä hoitojutuista, tulisi todellakin halvemmaksi "maata perse homeessa kotona ja nostaa Kelan ja muita yhteiskunnan tukia"....

Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti-88:
vieras:

Koska lapset menevät aina kaiken edelle. Niin se on, ja niin sen pitääkin olla.

peesi :D

Näin minäkin ajattelen. :)

Joten lapsettomat perheet eivät ole "perheitä" niinkö? tai heillä ei ole lapsiperheiden silmissä mitään arvoa? Hohhoijaa!!!! Tämä on juuri sitä itsekkyyttä mitä ap tarkoitti!

Mun alalla on sekä lapsellisia että lapsettomia naisia työntekijöinä eikä mua ole lapsettomana syrjitty tai lapsellisena lellitty kuten ei muitakaan, vapaita on vietetty vuorovuosina jos ei joku välttämättä ole muuta toivonut, esim. itse olen tehnyt oikein mielelläni pyhävuoroja joista sai tuplapalkan. Luulisin että kyse on ennemminkin yksittäisistä työpaikoista tai yksittäisistä ihmisistä, hyvää ja huonoa työmoraalia löytyy yhtä lailla lapsellisten kuin lapsettomienkin joukosta.

Ja ap kannattaisi tosiiaan käsitellä nämä asiat työpaikallaan ja vanhempiensa kanssa, turha purkaa katkeruuttaan meihin.. Mun vanhemmat rahoittavat paljon enemmän lapsettoman sisarukseni elämää kuin kenenkään meidän lapsellisen mutta ei haittaa minua yhtään, heidän omat rahansahan siinä on kyseessä, antakoot vaikka kodittomille kissoille tai polttakoot takassa, eihän se mulle kuulu.

Älä yleistä. Eikä täällä muutes ainakaan ole tarhat auki heinäkuussa, ei muuten yksikään.

Ja oikeuksistaan täytyy aina tapella- on lapsia tai ei. Ja joskus vois kyllä sanoa että vapaaehtoisesti lapsettomat on kanssa itsekkäitä tietyllä tavalla. Kaikkien kanssa täytyy kuitenkin rinnakkain elellä.

Ainakin mun kaveripiirini on pysynyt ennallaan- mutta myös senkin vuoksi että ne lapsettomat kaverit on samalla tavalla pitäneet yhteyttä- sekin kun on molemminpuolista. Aina lapseton ei ymmärrä miten pienen lapsen kanssa arki sujuu ja mikä siinä ei todellakaan suju, ja toisessa paikassa mä taas olen katkera kun en voikaan tehdä asioita aina ihan just niinkun mä sillä hetkellä tahtoisin.

Elämä on :saint: