Lapsi oli jätetty päiväkodissa ilman ruokaa

  • Viestiketjun aloittaja äiti kysyy
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelee:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Musta on nöyryyttävä rangaistus ja omalle lapselleni aika traumaattinenkin, jos siihen joutuisi, siis ryhmästä erottaminen. Varsinkin kun kyseessä oli uppouusi ryhmä, uusi päiväkoti, kaikki tuntemattomia toisilleen (paitsi tietenkin sisarukset).
Mikä sitten olisi sun mielestä sovelias käytäntö jos lapsesi ei suostu istumaan omalla paikallaan ja huutaa lattialla? Onko oikein että yksi saa pilata 20 muun ruokarauhan?
totta kai jos kyseessä on mun oma pikku pirkkoliisa. se on niin ihana eikä koskaan kyllä syyttä kiukuttele. silloinkin vika on muissa lapsissa tai hoitajissa. kaiken pitää pyöriä juuri mun pikkulissun ympärillä.
Harmaana on hyvä huudella.

Kirjoitin jo tästä, mutta lapsen kannalta se ryhmästä erottaminen eli ihan toiseen ryhmään siirto ei oo omiaan tuomaan turvallisuuden tunnetta ja luottamusta omaan ryhmään ja oman ryhmän aikuisiin.

Oman ryhmän aikuinen voi viedä oman ryhmän tiloihin rauhoittumaan. Toiseen ryhmään siirto ei oo tätä.
Miten muuttaisi tekstin sisältöä jos se olisi kirjoitettu mustana?
Olenpa vaan huomannut että ilkeämieliset "totta kai jos kyseessä on mun oma pikku pirkkoliisa. se on niin ihana eikä koskaan kyllä syyttä kiukuttele. silloinkin vika on muissa lapsissa tai hoitajissa. kaiken pitää pyöriä juuri mun pikkulissun ympärillä"-tyyppiset viestit ovat kyllä yli 90 % harmaana kirjoitettuja. Ehkä jopa yli 98 %.
 
Vieras
Mitä ihmeellistä tossa muka on. Ihan oikein toimittu. Jos ei ruoka kelpaa koitetaan sitten uudestaan seuraavalla aterialla.
Paljon vähemmästäkin oon jäänyt ilman ruokaa.
 
Hp
Näin kesäaikaan paikkojen vaihtuminen ei ole mitenkään harvinaista, kun lapsia jää lomalle, ryhmiä yhdistetään jne... Yleensä omat kasvattajat tietävät lapset, joille muutokset ovat vaikeita ja tietävät varoa siirtämästä heitä muuhun paikkaan ja lapsen vanhemat osaavat varautua jos oma pk menee kiinni kesäksi ja järjestää lomansa niin, että lapsen ei tartte mennä vieraaseen päiväkotiin.
 
ihmettelee
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelee:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Musta on nöyryyttävä rangaistus ja omalle lapselleni aika traumaattinenkin, jos siihen joutuisi, siis ryhmästä erottaminen. Varsinkin kun kyseessä oli uppouusi ryhmä, uusi päiväkoti, kaikki tuntemattomia toisilleen (paitsi tietenkin sisarukset).
Mikä sitten olisi sun mielestä sovelias käytäntö jos lapsesi ei suostu istumaan omalla paikallaan ja huutaa lattialla? Onko oikein että yksi saa pilata 20 muun ruokarauhan?
totta kai jos kyseessä on mun oma pikku pirkkoliisa. se on niin ihana eikä koskaan kyllä syyttä kiukuttele. silloinkin vika on muissa lapsissa tai hoitajissa. kaiken pitää pyöriä juuri mun pikkulissun ympärillä.
Harmaana on hyvä huudella.

Kirjoitin jo tästä, mutta lapsen kannalta se ryhmästä erottaminen eli ihan toiseen ryhmään siirto ei oo omiaan tuomaan turvallisuuden tunnetta ja luottamusta omaan ryhmään ja oman ryhmän aikuisiin.

Oman ryhmän aikuinen voi viedä oman ryhmän tiloihin rauhoittumaan. Toiseen ryhmään siirto ei oo tätä.
Miten muuttaisi tekstin sisältöä jos se olisi kirjoitettu mustana?
Olenpa vaan huomannut että ilkeämieliset "totta kai jos kyseessä on mun oma pikku pirkkoliisa. se on niin ihana eikä koskaan kyllä syyttä kiukuttele. silloinkin vika on muissa lapsissa tai hoitajissa. kaiken pitää pyöriä juuri mun pikkulissun ympärillä"-tyyppiset viestit ovat kyllä yli 90 % harmaana kirjoitettuja. Ehkä jopa yli 98 %.
Mitä sitten? Edelleenkään se ei muuta sitä tekstin sisältöä mihinkään.
 
ttatt
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Alkuperäinen kirjoittaja ttatt:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Ruokaa ei pidä käyttää rangaistuksena eikä myöskään palkintona.
Näin.
Miksi, selittäkää nyt mullekkin et tiedän mitä mä teen väärin, kun poistan oman lapseni pöydästä sillon kun syönti ei vaan suju.
Sulle ja muillekin: on musta täysin eri asia kun ollaan omassa kotona omien vanhempien kanssa kuin päiväkodissa.

Anteeks mutta kun mulle ei selvinny vieläkään niin kysyn miten se tekee siitä eriasian? Päiväkodissahan lapset käyttäytyy paremmin aina kun kotona mutta samallalaillahan siellä on turvalliset ohjaajat joihin luottaa sillä uhman hetkellä.
 
a
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Miksi, selittäkää nyt mullekkin et tiedän mitä mä teen väärin, kun poistan oman lapseni pöydästä sillon kun syönti ei vaan suju.[/quote]

Sulle ja muillekin: on musta täysin eri asia kun ollaan omassa kotona omien vanhempien kanssa kuin päiväkodissa.
[/quote]

Siis päiväkodissako saa käyttäytyä huonommin kuin kotona?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ttatt:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Jos se ruokailu ei vaan suju, niin silloin lapsi ei varmaankaan ole nälkäinen. Ja eiköhän sitten seuraavalla aterialla syö. Mutta pk:ssa se menee vähän toisin, kun hoidettaville on tavallaan luvattu ne päivän ateriat..eli mieluummin sellanen pehmeä ja suostutteleva, mutta jämäkkä lähestyminen kuin kertakaikkinen ruoan antamisen kieltäminen.
Mutta vaikeahan tästä tilaantesta on mitään sanoa, kun ei ollut kärpäsenä katossa...
mutta jos lapselle on annettu vaihtoehto et rauhottuu ja tulee syömään tai sitten joutuu rauhottuun toiseen tilaan niin mikä siinä sitten menee pieleen siellä päiväkodissakaan?
Niin no jos se ruokailu sitten vain meni ohi lapsen kohdalta, eli ei rauhoittunut annetuissa puitteissa...en mä osaa sanoa onko tädit toimineet väärin vai ei kun ap:kaan ei tiedä asiasta sen kummemmin.
Kyllähän niiden unien jälkeen toki tulee se välipala eli silloinhan lapsella on ollut mahis syödä. Tai siis olettaen, että riehaantui lounaan aikana.
Niin, jos lapselle on annettu mahis rauhottua eikä vaan heitetty sitä pois..
 
bueno
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja bueno:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ttatt:
Mikä siinä käytännössä nyt oli väärin? Siis jos lapsella on ollu vaihtoehto istua nätisti syömään tai poistua toiseen tilaan rauhottumaan? Kyllä minä nostan kotonakin pöydästä pois jos ruokailu menee ihan örveltämiseks.
niin no, meillä ei mene kotona ruokailu örveltämiseksi, meillä on kuria.
Ja päiväkodissa kun laittaa lapsen kuriin = pois pöydästä jollei ruokailu onnistu, äippä kirjoittaa kaksplussalle. Jep.
ai anteeksi,
minä luulin, että tämä on palsta lapsiperheille, jossa keskustellaan lapsia koskevista asioista...

ala ota kantaa, jos ei ole mitään sanottavaa kys. asiaan.
No kantaahan otin. Lapsesi laitettiin mainitsemaasi "kuriin", ja sinä ihmettelet sitä. Totta kai jää ilman ruokaa, jollei halua syödä, ei siellä houkuttelemaan aleta eikä temppuilua pitkään ketsella. Tosin ihan selväksi ei ole käynyt, mitä siellä OIKEASTI on tapahtunut.
 
vieras hoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
Ei ole kohtuullista.
Se nyt suuri vaiva ole laittaa istumaan jonkun viereen maailma kaadu mihinkään.
Tekisin valituksen.
sit kun ne ryhmän kaikki 20 lasta haluaakin istua eri paikassa?
tai kaikki 20 haluaa istua kaisan vieressä?
mites sitten toimitaan?


 
vieras
Alkuviestin vain luin.

Oliko kyseessä siis että Lapselle ei annettu ollenkaan ruokaa, vai että lapsi ei suostunut syömään tietyllä paikalla. Eihän se ole rangaistus että annos on pöydässä mutta lapsi vain kieltäytyy sille paikalle istumaan syömään.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ttatt:
Mikä siinä käytännössä nyt oli väärin? Siis jos lapsella on ollu vaihtoehto istua nätisti syömään tai poistua toiseen tilaan rauhottumaan? Kyllä minä nostan kotonakin pöydästä pois jos ruokailu menee ihan örveltämiseks.
niin no, meillä ei mene kotona ruokailu örveltämiseksi, meillä on kuria.
Mites sinä sen kurin kotona hoidat jos lapsi kiukkuaa lattialla eikä tule syömään?
no lähinnä huutamalla varmaan, kuinka sinä?
no me ei päiväkodissa kuitenkaan huudeta kenellekkään. Lapset ei huuda aikuisille eikä toisille lapsille ja aikuisetkaan ei huuda lapsille. Tilanteissa toimitaan juuri noin että jos puhe ei auta, lapsi poistetaan tilanteesta rauhoittumaan. Et vieläkään vastannut, oliko lapsellesi annettu tilaisuus valita syökö nätisti vai poistuuko leppariin? se on aika oleellinen tieto, usea täällä on nyt saanut kuvan että lapsi on vaan jätetty ilman ruokaa rangaistuksena.
ymärsin, että oli poistettu huoneesta, kun ei suostunut istumaan jossain paikassa ja oli sitten häiriköinyt. en tiedä, oliko tarjottu ruokaa kerran vai viisi kertaa.
ja kaikille kriitikoille: kysyin tätä siksi, että kuulisin, miten tällaisissa tilanteissa YLEENSÄ menetellään. en luule omaavani jotain taikasauvaa, millä kaikki tilanteet ratkaistaan.
maalaisjärki vain sanoo, että verensokeria nostamalla lapsi saattaisi unohtaa kiukuttelunsa ja palata normaali päivärytmiin. olisiko esim. pelkän leivän ja maitolasin tarjoaminen sen jälkeen, kun muut oli syöneet, auttanut paremmin, kuin vesilasin antaminen?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti kysyy:
koska oli kuulemma kiukutellut ja halunnut istua jonkun tietyn lapsen vieressä, eikä ollut siihen päässyt.

Onko tämä normaali ja sopiva rangaistuskeino mielestänne 4-vuotiaalle?

erityisesti toivoisin mielipiteitä ja vastauksia lastentarhanopettajilta ja hoitajilta. Onko tällainen tapa muuallakin käytössä?
Mun mielestä jos kyse oli siitä että lapsi ei istunut siellä missä halusi, eikä siksi syönyt niin ihan oikein toimittiin. Ei lapselle tuollaisesta asiasta anneta periksi.

Sit jos ei annettu ruokaa myöskään omalle paikalle niin toimittiin väärin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ttatt:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Alkuperäinen kirjoittaja ttatt:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Ruokaa ei pidä käyttää rangaistuksena eikä myöskään palkintona.
Näin.
Miksi, selittäkää nyt mullekkin et tiedän mitä mä teen väärin, kun poistan oman lapseni pöydästä sillon kun syönti ei vaan suju.
Sulle ja muillekin: on musta täysin eri asia kun ollaan omassa kotona omien vanhempien kanssa kuin päiväkodissa.

Anteeks mutta kun mulle ei selvinny vieläkään niin kysyn miten se tekee siitä eriasian? Päiväkodissahan lapset käyttäytyy paremmin aina kun kotona mutta samallalaillahan siellä on turvalliset ohjaajat joihin luottaa sillä uhman hetkellä.
Kotona on kuitenkin ne tutut omat ympyrät, oma koti, omat vanhemmat joihin tunneside aika paljon syvempi kuin hoitajiin. Musta ei voi verrata hoitajia vanhempiin lapsen kannalta, varsinkaan jos eivät ole vuosien aikana jo tutuksi tulleita.

Päiväkoti on myös useimmissa tapauksissa kotia paljon stressaavampi ympäristö.

Esim. se kiukuttelun puute päiväkodissa viittaa juuri siihen, että ei uskalla vielä täysin näyttää kaikkia huonojakin puoliaan ja olla silti varma, että tykätään ja hyväksytään se lapsi ihmisenä.

Toki jos lapsi on ollut samassa ryhmässä samojen hoitajien kanssa jo vuosia, niin ne ovat tuttuja ja turvalliseksi tulleita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras hoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
Ei ole kohtuullista.
Se nyt suuri vaiva ole laittaa istumaan jonkun viereen maailma kaadu mihinkään.
Tekisin valituksen.
sit kun ne ryhmän kaikki 20 lasta haluaakin istua eri paikassa?
tai kaikki 20 haluaa istua kaisan vieressä?
mites sitten toimitaan?
Äh, ei ne kaikki koskaan tuu haluamaan yhtä aikaa..mut onhan lapsen reaktio ymmärrettävä, vaikka olisikin raju...aikuiset vaan usein tuppaa väheksymään lapsen tunteenpurkauksia ja pitämään niitä epäoikeutettuina. Se, että lapsi riehaantui koska ei saanut istua haluamallaan paikalla ei ole ongelma..se vaan tulee osata käsitellä. Ruokaa ei kuitenkaan pidä lapselta kieltää, jos on ilmaissut halunsa SYÖDÄ vaikka paikka onkin väärä. =)

Mut siis kun ei tiedä tarkemmin niin ei.
 
katsokaa peiliin
Ap, ei niitä maitolaseja ruveta erikseen kaivamaan ruokailun jälkeen kaapeista...varsinkaan jos oma lapsesi paitsi kiukutteli ruokailutilanteessa mutta myös häiriköi toisia muualla.

Ihme touhua tämä että Lillerö-Lylleröt saavat trauman kun jää yksi lounas välistä ja omasta käytöksestä tulee ihan oikeaa palautetta, peräti rangaistus. Hui!! Siis kotona saisi poistaa pöydästä mutta tarhassa ei, koska tarha on kuitenkin niiiiiiin eri juttu mutta sinne pitäisi kuitenkin sopeutua ja...
 
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Miksi, selittäkää nyt mullekkin et tiedän mitä mä teen väärin, kun poistan oman lapseni pöydästä sillon kun syönti ei vaan suju.
Sulle ja muillekin: on musta täysin eri asia kun ollaan omassa kotona omien vanhempien kanssa kuin päiväkodissa.
Siis päiväkodissako saa käyttäytyä huonommin kuin kotona?
Ei vaan päiväkodissa lapsella on harvoin yhtä syvällinen turvallisuuden tunne kuin omassa kotona.

Kotona jos poistaa niin tuskinpa kellään tulee mieleen viedä naapuriin ventovieraalla / puolitutulle sen uhmiksen pois häiritsemästä, vaan sanotaan jotain että lähde sitten pöydästä, jos et osaa käyttäytyä ja ollaan kuitenkin omassa kotona.

Muoks. lainaukset jotenkin vinksallaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras hoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
Ei ole kohtuullista.
Se nyt suuri vaiva ole laittaa istumaan jonkun viereen maailma kaadu mihinkään.
Tekisin valituksen.
sit kun ne ryhmän kaikki 20 lasta haluaakin istua eri paikassa?
tai kaikki 20 haluaa istua kaisan vieressä?
mites sitten toimitaan?
vastausta tähän??!!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja katsokaa peiliin:
Ap, ei niitä maitolaseja ruveta erikseen kaivamaan ruokailun jälkeen kaapeista...varsinkaan jos oma lapsesi paitsi kiukutteli ruokailutilanteessa mutta myös häiriköi toisia muualla.

Ihme touhua tämä että Lillerö-Lylleröt saavat trauman kun jää yksi lounas välistä ja omasta käytöksestä tulee ihan oikeaa palautetta, peräti rangaistus. Hui!! Siis kotona saisi poistaa pöydästä mutta tarhassa ei, koska tarha on kuitenkin niiiiiiin eri juttu mutta sinne pitäisi kuitenkin sopeutua ja...
Ihme asenne sulla...yritin saada asiallista keskustelua aikaiseksi, mutta ei se kaikilta vaan onnistu.
Ajattelinkin, että se maitolasi olisikin jo ollut siinä pöydällä valmiina, siinä paikalla, mihin lasta oli komennettu istumaan. Olisihan se saattanut laipäpala maistua heti sen jälkeen, kun olisi taas päässyt hermojensa herraksi, tämä lapsi.
 
En tiedä onko lapseni koskaan kiukutelleet ruokailutilanteissa päiväkodeissa (luultavasti on), mutta aina ovat ainakin ruokaa saaneet ja jos eiruoka ole maistunut, niin ainakin näkkäriä ovat syöneet. Ihan ok, ettei yksi voi kiukuttelullaan ohjailla muiden toimintaa, mutta koskaan en ole kuullut, että ketään lasta olisi syömättä jätetty tai edes koskaan olisi kukaan lapsi jättänyt edes itse syömättä mitään.
 
hoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ttatt:
Mikä siinä käytännössä nyt oli väärin? Siis jos lapsella on ollu vaihtoehto istua nätisti syömään tai poistua toiseen tilaan rauhottumaan? Kyllä minä nostan kotonakin pöydästä pois jos ruokailu menee ihan örveltämiseks.
niin no, meillä ei mene kotona ruokailu örveltämiseksi, meillä on kuria.
Mites sinä sen kurin kotona hoidat jos lapsi kiukkuaa lattialla eikä tule syömään?
no lähinnä huutamalla varmaan, kuinka sinä?
no me ei päiväkodissa kuitenkaan huudeta kenellekkään. Lapset ei huuda aikuisille eikä toisille lapsille ja aikuisetkaan ei huuda lapsille. Tilanteissa toimitaan juuri noin että jos puhe ei auta, lapsi poistetaan tilanteesta rauhoittumaan. Et vieläkään vastannut, oliko lapsellesi annettu tilaisuus valita syökö nätisti vai poistuuko leppariin? se on aika oleellinen tieto, usea täällä on nyt saanut kuvan että lapsi on vaan jätetty ilman ruokaa rangaistuksena.
ymärsin, että oli poistettu huoneesta, kun ei suostunut istumaan jossain paikassa ja oli sitten häiriköinyt. en tiedä, oliko tarjottu ruokaa kerran vai viisi kertaa.
ja kaikille kriitikoille: kysyin tätä siksi, että kuulisin, miten tällaisissa tilanteissa YLEENSÄ menetellään. en luule omaavani jotain taikasauvaa, millä kaikki tilanteet ratkaistaan.
maalaisjärki vain sanoo, että verensokeria nostamalla lapsi saattaisi unohtaa kiukuttelunsa ja palata normaali päivärytmiin. olisiko esim. pelkän leivän ja maitolasin tarjoaminen sen jälkeen, kun muut oli syöneet, auttanut paremmin, kuin vesilasin antaminen?
sun kannattaa kysyä asiaa sieltä päikkäristä, aika lailla hataraa kenenkään sanoa jos et edes tiedä niitä faktoja.... jospa lapselle on tarjottu ihan sitä ruokaa sen verensokerin nostamiseen ja ruoka-aikaan? tuo meinaan menee sitten jo erityisjärjestelyiden puolelle että ruoka-ajan jälkeen tarjotaan maitoa ja leipää yhdelle lapselle (leipääkin kun yleensä saa vaan ruuan kanssa/ruuan syömisen jälkeen). Toki joskus on tilanteita että lapsi selvästi kiukuttelee väsymystä/nälkäänsä ja hyvä hoitaja sen kyllä erottaa mistä kiukuttelu johtuu ja toimii sitten sen mukaan. Jospa kyse nyt oli vaan siitä että kiukutteli ettei saanut istua siinä missä haluaa ja hoitajat katsoivat parhaaksi pistää lapsen lepohuoneeseen kun ei suostunut syömään mitä tarjottiin....
 
jos olis mun lapsesta kyse, niin enpä tuosta haloota nostaisi. jos on kiukutellu ja mikään ei ole passannut. niin sitten jos on jäänyt ilman ruokaa, niin on jäänyt. ei varmaan seuraavana päivänä kiukuttele. kyllähän täälläkin palstalla monesti lukee, että lapsi teki sitä ja tätä ja sit ruoka pistettiin pois ja lapsi jäi ilman.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Miksi, selittäkää nyt mullekkin et tiedän mitä mä teen väärin, kun poistan oman lapseni pöydästä sillon kun syönti ei vaan suju.
Sulle ja muillekin: on musta täysin eri asia kun ollaan omassa kotona omien vanhempien kanssa kuin päiväkodissa.
Siis päiväkodissako saa käyttäytyä huonommin kuin kotona?[/quote]

Ei vaan päiväkodissa lapsella on harvoin yhtä syvällinen turvallisuuden tunne kuin omassa kotona.

Kotona jos poistaa niin tuskinpa kellään tulee mieleen viedä naapuriin ventovieraalla / puolitutulle sen uhmiksen pois häiritsemästä, vaan sanotaan jotain että lähde sitten pöydästä, jos et osaa käyttäytyä ja ollaan kuitenkin omassa kotona.[/quote]

Peesi. Just siksi päiväkoti ei saisi rangaista syömisellä tai nukkumisella. Lapsen on vaikea enää luottaa hoitajiin, mistä seuraa vielä hankalampia lapsia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras hoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
Ei ole kohtuullista.
Se nyt suuri vaiva ole laittaa istumaan jonkun viereen maailma kaadu mihinkään.
Tekisin valituksen.
sit kun ne ryhmän kaikki 20 lasta haluaakin istua eri paikassa?
tai kaikki 20 haluaa istua kaisan vieressä?
mites sitten toimitaan?
vastausta tähän??!!
Minkälaisen vastauksen haluat. Jos opet ovat yht'äkkiä päättäneet muutta istumajärkää niin voihan se herkemmällä lapsella teettää sen, että paniikki iskee ja seuraa kiukunpurkaus. MUTTA tottakai opet päättävät järjestyksestä jos homma ei muuten toimi. Asiasta tiedottaminen vois olla järkevää ja vieläpä hyvissä ajoin ennen ruokailua.

Ja kyllä mä luulen, että on olemassa roppakaupalla ammattikasvattajia jotka vaan osaa hoitaa noita tilanteita muutenkin kuin eväämällä oikeuden ruokailuun.
 

Yhteistyössä