Lapsi oli jätetty päiväkodissa ilman ruokaa

  • Viestiketjun aloittaja äiti kysyy
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Meillä jokaisella on nimetty paikka (nimi penkin selkänojassa) ja paikkoja ei vaihdella. Niitä on muutettu jonkun verran sen takia että tietyt tyypit vierekkäin aiheuttaa kuulemma säpinää.

Siinä oon hoitajien kanssa samoilla linjoilla, että paikan vekslailu ei oo ok. Ilman ruokaa ei musta saa silti jättää.

Meillä on joskus siirretty ruokapöydässä kiukuttelevia pienempien ryhmään, musta sekään ei oo ok. Sanoin sen hoitajillekin, vaikka oma 4 v ei joutunut sinne.
Meillä on joskus siirretty ruokapöydässä kiukuttelevia pienempien ryhmään, musta sekään ei oo ok. Sanoin sen hoitajillekin, vaikka oma 4 v ei joutunut sinne.- MIKSI TÄMÄ EI OLE OK?
Musta on nöyryyttävä rangaistus ja omalle lapselleni aika traumaattinenkin, jos siihen joutuisi, siis ryhmästä erottaminen. Varsinkin kun kyseessä oli uppouusi ryhmä, uusi päiväkoti, kaikki tuntemattomia toisilleen (paitsi tietenkin sisarukset).
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja lto:
missään nimessä en jättäisi ilman ruokaa rangaistuksena! :eek: ammattitaidotonta toimintaa. mutta ohjaisin lapsen kyllä omalle paikalleen istumaan ja sitten jos siinä itse kieltäytyisi syömästä niin en pakottaisi syömään vaan antaisin poistua pöydästä sitten syömättä.

tarkistapa muuten varuiksi vielä faktat (jos et ole jo tätä tehnytkin ), että onko tosiaan jätetty ilman ruokaa vai vain halunnut itse jättää syömättä.
miehelle oli kerrottu, että lapsi oli kiukutellut lattialla. kun ei ollut saanut istua haluamallaan paikalla ja sitten tädit olivat päättäneet johtajaa konsultoituaan, että "annetaan ***:lle vain vettä"

itse olen luullut, että noilla lapsilla on vakiopaikat, ihmettelenkin, miksi niitä paikkoja on tänään pitänyt vaihdella?
maalaisjärkeni kyllä sanoo. että nälkäisen lapsen kanssa ei taida tappeöemalla mikään onnistua ja jos se nälkäiseksi jää, niin ei varmaan onnistu loppupäiväkään. lapsellahan vallankin tuo "hyvä ruoka, parempi mieli"-slogan pitää paikkansa
 
lto
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lto:
missään nimessä en jättäisi ilman ruokaa rangaistuksena! :eek: ammattitaidotonta toimintaa. mutta ohjaisin lapsen kyllä omalle paikalleen istumaan ja sitten jos siinä itse kieltäytyisi syömästä niin en pakottaisi syömään vaan antaisin poistua pöydästä sitten syömättä.

tarkistapa muuten varuiksi vielä faktat (jos et ole jo tätä tehnytkin ), että onko tosiaan jätetty ilman ruokaa vai vain halunnut itse jättää syömättä.
miehelle oli kerrottu, että lapsi oli kiukutellut lattialla. kun ei ollut saanut istua haluamallaan paikalla ja sitten tädit olivat päättäneet johtajaa konsultoituaan, että "annetaan ***:lle vain vettä"

itse olen luullut, että noilla lapsilla on vakiopaikat, ihmettelenkin, miksi niitä paikkoja on tänään pitänyt vaihdella?
maalaisjärkeni kyllä sanoo. että nälkäisen lapsen kanssa ei taida tappeöemalla mikään onnistua ja jos se nälkäiseksi jää, niin ei varmaan onnistu loppupäiväkään. lapsellahan vallankin tuo "hyvä ruoka, parempi mieli"-slogan pitää paikkansa
oletko sitä mieltä, että kun lapsi tarpeeksi huutaa ja kiukuttelee, niin sitten annetaan periksi?
 
möö
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lto:
missään nimessä en jättäisi ilman ruokaa rangaistuksena! :eek: ammattitaidotonta toimintaa. mutta ohjaisin lapsen kyllä omalle paikalleen istumaan ja sitten jos siinä itse kieltäytyisi syömästä niin en pakottaisi syömään vaan antaisin poistua pöydästä sitten syömättä.

tarkistapa muuten varuiksi vielä faktat (jos et ole jo tätä tehnytkin ), että onko tosiaan jätetty ilman ruokaa vai vain halunnut itse jättää syömättä.
miehelle oli kerrottu, että lapsi oli kiukutellut lattialla. kun ei ollut saanut istua haluamallaan paikalla ja sitten tädit olivat päättäneet johtajaa konsultoituaan, että "annetaan ***:lle vain vettä"

itse olen luullut, että noilla lapsilla on vakiopaikat, ihmettelenkin, miksi niitä paikkoja on tänään pitänyt vaihdella?
maalaisjärkeni kyllä sanoo. että nälkäisen lapsen kanssa ei taida tappeöemalla mikään onnistua ja jos se nälkäiseksi jää, niin ei varmaan onnistu loppupäiväkään. lapsellahan vallankin tuo "hyvä ruoka, parempi mieli"-slogan pitää paikkansa
Jos todellakin on päätetty kuitata koko ruoka vedellä, niin se on minusta väärin! Jos tilanne olisi ollut se, että lapsella on ollut jollakin tietyllä paikalla ruoka-annos ja hän olisi itse kieltäytynyt sitä syömästä ruoka-ajan puitteissa, niin sitten olisi ok että on jäänyt ilman ruokaa.
 
mortem
Ehkäpä päiväkodissa ei ole aikaa/resursseja alkaa palvelemaan jokaista kiukuttelijaa ja tuolla käytöksellä tahdottiin asettaa esimerkki: käyttäydyt huonosti, sinua myös kohdellaan huonosti. Välipala on lounaasta n. 2,5h jälkeen joten eipä ap:n muksu ainakaan nälkään kuollut.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti kysyy:
koska oli kuulemma kiukutellut ja halunnut istua jonkun tietyn lapsen vieressä, eikä ollut siihen päässyt.

Onko tämä normaali ja sopiva rangaistuskeino mielestänne 4-vuotiaalle?

erityisesti toivoisin mielipiteitä ja vastauksia lastentarhanopettajilta ja hoitajilta. Onko tällainen tapa muuallakin käytössä?
jos ei ruoka-aikana ole kykenevä syömään niin sitten saa olla ilman ruokaa. ei sitä yhden pennun takia aleta koko systeemiä pistämään uusiksi. mitä siitä tulisi jos jokaisen kiukuttelevan pennun mukaan järjestettäisiin ruokailu.
 
a
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Musta on nöyryyttävä rangaistus ja omalle lapselleni aika traumaattinenkin, jos siihen joutuisi, siis ryhmästä erottaminen. Varsinkin kun kyseessä oli uppouusi ryhmä, uusi päiväkoti, kaikki tuntemattomia toisilleen (paitsi tietenkin sisarukset).
Mikä sitten olisi sun mielestä sovelias käytäntö jos lapsesi ei suostu istumaan omalla paikallaan ja huutaa lattialla? Onko oikein että yksi saa pilata 20 muun ruokarauhan?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja lto:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lto:
missään nimessä en jättäisi ilman ruokaa rangaistuksena! :eek: ammattitaidotonta toimintaa. mutta ohjaisin lapsen kyllä omalle paikalleen istumaan ja sitten jos siinä itse kieltäytyisi syömästä niin en pakottaisi syömään vaan antaisin poistua pöydästä sitten syömättä.

tarkistapa muuten varuiksi vielä faktat (jos et ole jo tätä tehnytkin ), että onko tosiaan jätetty ilman ruokaa vai vain halunnut itse jättää syömättä.
miehelle oli kerrottu, että lapsi oli kiukutellut lattialla. kun ei ollut saanut istua haluamallaan paikalla ja sitten tädit olivat päättäneet johtajaa konsultoituaan, että "annetaan ***:lle vain vettä"

itse olen luullut, että noilla lapsilla on vakiopaikat, ihmettelenkin, miksi niitä paikkoja on tänään pitänyt vaihdella?
maalaisjärkeni kyllä sanoo. että nälkäisen lapsen kanssa ei taida tappeöemalla mikään onnistua ja jos se nälkäiseksi jää, niin ei varmaan onnistu loppupäiväkään. lapsellahan vallankin tuo "hyvä ruoka, parempi mieli"-slogan pitää paikkansa
oletko sitä mieltä, että kun lapsi tarpeeksi huutaa ja kiukuttelee, niin sitten annetaan periksi?
en, mutta luulisi, että olisi jotain muitakin keinoja.
itse (ei alan ihmisenä) olisin antanut lapsen syödä vaikka sitten muitten jälkeen, ehkä...
siksihän tässä kyselen, koska en tiedä, miten pk:ssa yleensä toimitaan. vakiopaikat ainakin on omasta mielestäni ehdoton edellytys sille, että lapsi osaa rauhoittua syömään. eihän kotonakaan mitään tulisi, jos ennen joka ruokailua alettaisiin arpoa, minne kukin haluaa istua.
pitänee huomenna käydä kysymässä, mitä siellä oikein on tapahtunut.
harittaa siksikin, kun lapsi kotona syö aina nätisti ja hyvällä ruokahalulla, enkä olisi halunnut, että tällaisesta perustarpeesta täytyy tehdä numeroa.
 
hoitaja
Uskon tuon menneen niin että paikkoja on vaihdettu koska syöminen vanhoilla paikoilla ei ole onnistunut niinkuin pitää (osa lapsista pistänyt ranttaliksi), ap:n lapsi vetänyt raivarit ja kiukutellut lattialla. Pyydetty/suostuteltu/odotettu/käsketty tulemaan pöytään.... kun lapsi on jatkanut kiukuttelua, hänet on poistettu ruokailutilanteesta suoraan lepohetkeen. Vaihtoehtoja lapselle siis on annettu, eikä vaan jätetty suoralta kädeltä ruokkimatta. Lepohetken jälkeen kuitenkin on se välipala, jolloin tällaiselle lapselle pitää tarjota sitä välipalaa reilusti näissä tilanteissa, ei voi sanoa että nälässä on pidetty.

Melko normaali tilanne päiväkodin arjessa (ei jokapäiväinen missään nimessä mutta tuttu kumminkin) ja mielestäni hoitajat toimi ihan oikein. Mitä mielestäsi olisi pitänyt tehdä? Antaa lapsen valita itse paikkansa kun kiukkuaa lattiaa pitkin?
 
Janika
välipala on muutaman tunnin kuluttua, joten jos oman lapseni kohdalle olisi tuo sattunut niin olisin sanonut että hyvä kun ei saanut tahtoaan läpi. Paikkoja oli vaihdettu ja lapsen on se hyväksyttävä. Elämässä kun voi tulla tilanteita, että on tapahtunut jopa muutoksia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Musta on nöyryyttävä rangaistus ja omalle lapselleni aika traumaattinenkin, jos siihen joutuisi, siis ryhmästä erottaminen. Varsinkin kun kyseessä oli uppouusi ryhmä, uusi päiväkoti, kaikki tuntemattomia toisilleen (paitsi tietenkin sisarukset).
Mikä sitten olisi sun mielestä sovelias käytäntö jos lapsesi ei suostu istumaan omalla paikallaan ja huutaa lattialla? Onko oikein että yksi saa pilata 20 muun ruokarauhan?
totta kai jos kyseessä on mun oma pikku pirkkoliisa. se on niin ihana eikä koskaan kyllä syyttä kiukuttele. silloinkin vika on muissa lapsissa tai hoitajissa. kaiken pitää pyöriä juuri mun pikkulissun ympärillä.
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti kysyy:
koska oli kuulemma kiukutellut ja halunnut istua jonkun tietyn lapsen vieressä, eikä ollut siihen päässyt.

Onko tämä normaali ja sopiva rangaistuskeino mielestänne 4-vuotiaalle?

erityisesti toivoisin mielipiteitä ja vastauksia lastentarhanopettajilta ja hoitajilta. Onko tällainen tapa muuallakin käytössä?
jos ei ruoka-aikana ole kykenevä syömään niin sitten saa olla ilman ruokaa. ei sitä yhden pennun takia aleta koko systeemiä pistämään uusiksi. mitä siitä tulisi jos jokaisen kiukuttelevan pennun mukaan järjestettäisiin ruokailu.
toivottavasti et ainakaan sinä ole lastentarhanopettaja muualla, kuin muinaisessa DDR:ssä
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti kysyy:
koska oli kuulemma kiukutellut ja halunnut istua jonkun tietyn lapsen vieressä, eikä ollut siihen päässyt.

Onko tämä normaali ja sopiva rangaistuskeino mielestänne 4-vuotiaalle?

erityisesti toivoisin mielipiteitä ja vastauksia lastentarhanopettajilta ja hoitajilta. Onko tällainen tapa muuallakin käytössä?
jos ei ruoka-aikana ole kykenevä syömään niin sitten saa olla ilman ruokaa. ei sitä yhden pennun takia aleta koko systeemiä pistämään uusiksi. mitä siitä tulisi jos jokaisen kiukuttelevan pennun mukaan järjestettäisiin ruokailu.
Tämän ymmärtää siinä tapauksessa jos lapsi on itse kieltäytynyt syömästä, ei silloin jos se on ollut rangaistus ja on annettu vain vettä. Jäähyn jälkeen jos lapsi on ollut halukas syömään, niin nostaisin metelin.
 
hoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
Ei ole kohtuullista.
Se nyt suuri vaiva ole laittaa istumaan jonkun viereen maailma kaadu mihinkään.
Tekisin valituksen.
joo ei jos sulla on 2 lasta ryhmässä. ryhmässä voi kuitenkin olla 20 lasta, arvaa alkaako siellä toinen jos kolmaskin vaatimaan paikkaa ton ja ton vieressä jos yhdelle antaa erityisvapauksia? päivähoidossa on pakko olla tiukat säännöt ja ennenkaikkea olla tasapuolinen kaikille lapsille!
 
lto
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lto:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lto:
missään nimessä en jättäisi ilman ruokaa rangaistuksena! :eek: ammattitaidotonta toimintaa. mutta ohjaisin lapsen kyllä omalle paikalleen istumaan ja sitten jos siinä itse kieltäytyisi syömästä niin en pakottaisi syömään vaan antaisin poistua pöydästä sitten syömättä.

tarkistapa muuten varuiksi vielä faktat (jos et ole jo tätä tehnytkin ), että onko tosiaan jätetty ilman ruokaa vai vain halunnut itse jättää syömättä.
miehelle oli kerrottu, että lapsi oli kiukutellut lattialla. kun ei ollut saanut istua haluamallaan paikalla ja sitten tädit olivat päättäneet johtajaa konsultoituaan, että "annetaan ***:lle vain vettä"

itse olen luullut, että noilla lapsilla on vakiopaikat, ihmettelenkin, miksi niitä paikkoja on tänään pitänyt vaihdella?
maalaisjärkeni kyllä sanoo. että nälkäisen lapsen kanssa ei taida tappeöemalla mikään onnistua ja jos se nälkäiseksi jää, niin ei varmaan onnistu loppupäiväkään. lapsellahan vallankin tuo "hyvä ruoka, parempi mieli"-slogan pitää paikkansa
oletko sitä mieltä, että kun lapsi tarpeeksi huutaa ja kiukuttelee, niin sitten annetaan periksi?
en, mutta luulisi, että olisi jotain muitakin keinoja.
itse (ei alan ihmisenä) olisin antanut lapsen syödä vaikka sitten muitten jälkeen, ehkä...
siksihän tässä kyselen, koska en tiedä, miten pk:ssa yleensä toimitaan. vakiopaikat ainakin on omasta mielestäni ehdoton edellytys sille, että lapsi osaa rauhoittua syömään. eihän kotonakaan mitään tulisi, jos ennen joka ruokailua alettaisiin arpoa, minne kukin haluaa istua.
pitänee huomenna käydä kysymässä, mitä siellä oikein on tapahtunut.
harittaa siksikin, kun lapsi kotona syö aina nätisti ja hyvällä ruokahalulla, enkä olisi halunnut, että tällaisesta perustarpeesta täytyy tehdä numeroa.
ok, ymmärrän. Päiväkoti on laitos, siis tarkoitan sitä, että siellä mennää ryhmän mukana. Yksilön tarpeita huomioidaan, mutta esim. ruokailu on sellainen, missä täytyy mennä ryhmän mukana. Resurssit eivät riitä esim. siihen, että yksi lapsi jää syömään muiden jälkeen. Mut juttele huomennea siellä ryhmässä, kyllä se selviää
 
a
Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
Ei ole kohtuullista.
Se nyt suuri vaiva ole laittaa istumaan jonkun viereen maailma kaadu mihinkään.
Tekisin valituksen.
Ei tietysti suuri vaiva yksi lapsi sijoittaa muualle mutta jos yksi saa kiljumalla tahtonsa läpi niin huomenna huutaa 20 mukulaa suoraa huutoa kun eivät halua istua omalla paikalla. Päiväkodissa on pikkuisen eritavalla pidettävä kiinni rajoista, kotona voi sitten joustraa ihan niin paljon kuin haluaa.
 
Hp
Meidän päiväkodissa aikuiset päättää aika paljon siitä missä lapset istuvat ja miettivät kuka voi istua kenenkin vieressä jne. Eli aikuinen päättää istumapaikan ja se saa lapselle kelvata. Jos kaikki 21 lasta saavat itse päättää missä istuvat, niin mietipä ap mitä siistä tulee? No ei yhtään mitään, riitaa ja tappelua vaan ja kukaan ei saa ruokaa. Olen melko varma, että lapsellesi on kyllä tarjottu ruokaa, mutta jos annettu paikka ei kelpaa ja ruoka ei kelpaa, niin eihän sitä pakolla syötetä enää nykyainaka. Sitä en usko, etteikö ruokaa olisi lapsellesi tarjottu. Yleensä lapsi tajuaa antaa periksi jossain vaiheessa ja suostuu syömään lopulta ruokansa, mutta ehkä sun lapsi on niin jääräpää, ettei tajua omaa parastaan ja luulee että saa kiukuttelemalla kaiken periksi, mutta se ei käy, aikuinen laittaa rajat ja se on lapselle parasta. Ehkä huomenna haluaa istua omalla paikallaan ja syödä ruokansa.
 
vieras
Mun mielestä ruokaan ja nukkumiseen liittyvät rangaistukset on väärin. Itse en niitä käytä enkä toivoisi ammattikasvattajienkaan käyttävän. Meillä entinen hoitopaikka rankaisi nukkumisella eli kiukuttelija yksin nukkariin pariksi tunniksi. Lapsi ei todellakaan enää kiukutellut sen jälkeen, mutta eipä uskaltanut käydä hoidossakaan. Ei puhunut hoitajille ja näki painajaisia. Asiasta keskusteltiin, hoitaja jopa pyysi anteeksi, mutta lopulta vaihdettiin hoitopaikkaa. Sama paikka käytti ruokailua myös rangaistuksena eli kiukuttelija ei saanut ruokaa. Mun mielestä koko ryhmä oli ihan säikähtänyt, hankala ohjata ja koko ajan oli jotain ongelmaa. On eri asia kotona viedä pois pöydästä kuin hoitopaikassa. Tai kotona käskeä omaan huoneeseen kiukuttelemaan kuin hoitopaikassa nukkariin.
 
jaa-a
Me kun ollaan nimenomaan sanottu päiväkodille, että jättävät vaan ruuatta, jos ei lapset käyttäydy pöydässä... Vielä eivät ole kertakaan kuitenkaan kokonaan ilman ruokaa päiväkodissa jääneet, kotona kylläkin. Siis TOTTAKAI siellä pöydässä pitää käyttäytyä, että saa ruokaa. Mitä siitäkin tulisi, jos 20 lasta saisi käyttäytyä ruokapöydässä miten lystää?
 
ttatt
Mikä siinä käytännössä nyt oli väärin? Siis jos lapsella on ollu vaihtoehto istua nätisti syömään tai poistua toiseen tilaan rauhottumaan? Kyllä minä nostan kotonakin pöydästä pois jos ruokailu menee ihan örveltämiseks.
 
ttatt
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä ruokaan ja nukkumiseen liittyvät rangaistukset on väärin. Itse en niitä käytä enkä toivoisi ammattikasvattajienkaan käyttävän. Meillä entinen hoitopaikka rankaisi nukkumisella eli kiukuttelija yksin nukkariin pariksi tunniksi. Lapsi ei todellakaan enää kiukutellut sen jälkeen, mutta eipä uskaltanut käydä hoidossakaan. Ei puhunut hoitajille ja näki painajaisia. Asiasta keskusteltiin, hoitaja jopa pyysi anteeksi, mutta lopulta vaihdettiin hoitopaikkaa. Sama paikka käytti ruokailua myös rangaistuksena eli kiukuttelija ei saanut ruokaa. Mun mielestä koko ryhmä oli ihan säikähtänyt, hankala ohjata ja koko ajan oli jotain ongelmaa. On eri asia kotona viedä pois pöydästä kuin hoitopaikassa. Tai kotona käskeä omaan huoneeseen kiukuttelemaan kuin hoitopaikassa nukkariin.
No tuommonen parin tunnin rangaistus kyllä kuulostaa hirveältä kun on pieni lapsi kyseessä
 

Yhteistyössä