Lapsi oli jätetty päiväkodissa ilman ruokaa

  • Viestiketjun aloittaja äiti kysyy
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ttatt:
Mikä siinä käytännössä nyt oli väärin? Siis jos lapsella on ollu vaihtoehto istua nätisti syömään tai poistua toiseen tilaan rauhottumaan? Kyllä minä nostan kotonakin pöydästä pois jos ruokailu menee ihan örveltämiseks.
niin no, meillä ei mene kotona ruokailu örveltämiseksi, meillä on kuria.
 
Siis
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lto:
missään nimessä en jättäisi ilman ruokaa rangaistuksena! :eek: ammattitaidotonta toimintaa. mutta ohjaisin lapsen kyllä omalle paikalleen istumaan ja sitten jos siinä itse kieltäytyisi syömästä niin en pakottaisi syömään vaan antaisin poistua pöydästä sitten syömättä.

tarkistapa muuten varuiksi vielä faktat (jos et ole jo tätä tehnytkin ), että onko tosiaan jätetty ilman ruokaa vai vain halunnut itse jättää syömättä.
miehelle oli kerrottu, että lapsi oli kiukutellut lattialla. kun ei ollut saanut istua haluamallaan paikalla ja sitten tädit olivat päättäneet johtajaa konsultoituaan, että "annetaan ***:lle vain vettä"

itse olen luullut, että noilla lapsilla on vakiopaikat, ihmettelenkin, miksi niitä paikkoja on tänään pitänyt vaihdella?
maalaisjärkeni kyllä sanoo. että nälkäisen lapsen kanssa ei taida tappeöemalla mikään onnistua ja jos se nälkäiseksi jää, niin ei varmaan onnistu loppupäiväkään. lapsellahan vallankin tuo "hyvä ruoka, parempi mieli"-slogan pitää paikkansa
Eli lapselle oli ruoka tarjolla paikalla X, mutta koska lapsi kiukutteli lattialla eikä tullut syömään, tädit päätti antaa edes vettä.

Mikä sun mielestä ois ollu oikee tapa? Vaihdella toisten lasten paikkoja että sun lapsi saa istua missä haluaa? Viedä se ruoka sinne lattialle?
 
Niin
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ttatt:
Mikä siinä käytännössä nyt oli väärin? Siis jos lapsella on ollu vaihtoehto istua nätisti syömään tai poistua toiseen tilaan rauhottumaan? Kyllä minä nostan kotonakin pöydästä pois jos ruokailu menee ihan örveltämiseks.
niin no, meillä ei mene kotona ruokailu örveltämiseksi, meillä on kuria.
Mites sinä sen kurin kotona hoidat jos lapsi kiukkuaa lattialla eikä tule syömään?
 
Hp
Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
Ei ole kohtuullista.
Se nyt suuri vaiva ole laittaa istumaan jonkun viereen maailma kaadu mihinkään.
Tekisin valituksen.
Tässä on kyse periaatteesta eikä yksittäisestä tapauksesta. Jos näin toimii, niin sitten kaikkien lasten pitää saada valita oma paikkansa joka ikinen päivä ja se ei todellisuudessa toimi jos lapsia on täysi ryhmällinen ja ikää on se 3 - 5-vuotta. Eskariryhmässä meillä homma toimi viikon, kun lapsia oli 17, mutta siinä on suuri ero. Päiväkodissa pitää olla määrätietoinen, ostata asettaa rajat ja pitää niistä kiinni tai muuten koko homma leviää käsiin. Meillä tuollainen lapsi olisi varmaan pääsyt/joutunut aikuisten pöytään syömään.
 
bueno
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ttatt:
Mikä siinä käytännössä nyt oli väärin? Siis jos lapsella on ollu vaihtoehto istua nätisti syömään tai poistua toiseen tilaan rauhottumaan? Kyllä minä nostan kotonakin pöydästä pois jos ruokailu menee ihan örveltämiseks.
niin no, meillä ei mene kotona ruokailu örveltämiseksi, meillä on kuria.
Ja päiväkodissa kun laittaa lapsen kuriin = pois pöydästä jollei ruokailu onnistu, äippä kirjoittaa kaksplussalle. Jep.
 
No siis jos lapsi ei suostu istumaan kuin tietyssä paikassa, niin mun mielestä hän ei sitten syö. Hän istuu sinne minne kuuluukin, ja syö siellä. Jos ei siihen suostu, niin sehän on lapsen oma ongelma. Ei hänelle periksi voi antaa siksi, että jaksaa kiukutella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Musta on nöyryyttävä rangaistus ja omalle lapselleni aika traumaattinenkin, jos siihen joutuisi, siis ryhmästä erottaminen. Varsinkin kun kyseessä oli uppouusi ryhmä, uusi päiväkoti, kaikki tuntemattomia toisilleen (paitsi tietenkin sisarukset).
Mikä sitten olisi sun mielestä sovelias käytäntö jos lapsesi ei suostu istumaan omalla paikallaan ja huutaa lattialla? Onko oikein että yksi saa pilata 20 muun ruokarauhan?
Mun ei oo tehnyt noin, eikä joutunut poistoon. Mutta ylipäätään musta on ryhmäyttämisen ja oman ryhmän turvallisena kokemisen kannalta huono homma, jos siirretään rangaistuksena toiseen ryhmään edes vähäksi aikaa.

Omiin tiloihin voi kyllä siirtää oman ryhmän aikuisen kanssa rauhoittumaan. Meillä on kyllä ollut koko vuoden ylimääräinen henkilö ryhmässä 2 lto:n ja 1 lh:n lisäksi (siis 2 x monen kuukauden harjoittelijoita + 1 ryhmäkohtainen avustaja muutaman lapsen takia), niin luulisi että onnistuisi niinkin, että kiukuttelija viedään omaan nukkariin tai muuhun oman ryhmän huoneeseen hetkeksi rauhoittumaan.

Ja se aikuinen, joka joutuu sinne kiukkupussien kanssa, voi syödä sitten myöhemmin (vai syökö ne ainakaan kaikki aikuiset siellä ollenkaan, koska omani on kertonut että aikuisilla on hyviä eväitä ).
 
vieras
jos ei ruoka-aikana ole kykenevä syömään niin sitten saa olla ilman ruokaa. ei sitä yhden pennun takia aleta koko systeemiä pistämään uusiksi. mitä siitä tulisi jos jokaisen kiukuttelevan pennun mukaan järjestettäisiin ruokailu.

SAMAA MIELTÄ! Kannattaa hoitaa lapset itse, TAI palkata hoitaja kotiin, jos lapselle ei päiväkodin rytmi ja säännöt sovi!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ttatt:
Mikä siinä käytännössä nyt oli väärin? Siis jos lapsella on ollu vaihtoehto istua nätisti syömään tai poistua toiseen tilaan rauhottumaan? Kyllä minä nostan kotonakin pöydästä pois jos ruokailu menee ihan örveltämiseks.
niin no, meillä ei mene kotona ruokailu örveltämiseksi, meillä on kuria.
Mites sinä sen kurin kotona hoidat jos lapsi kiukkuaa lattialla eikä tule syömään?
no lähinnä huutamalla varmaan, kuinka sinä?
 
a
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mun mielestä perustarpeisiin kuuluvaa ruokaa ei saisi käyttää rangaistuksena. Ennemmin sitten jätetään antamatta jälkiruoka (jos sellaanen on ) tai rangaistaan muulla tavoin.
Peesi siinä mielessä että muusta toiminnasta en kyllä rankaisisi ruoan epäämisellä. Mutta mitä sitten mielestäsi pitää tehdä jos lapsi kiukuttelee ruokapöydässä tai pöydän alla? Silitellä päätä ja maanitella syömään? Kyllä meillä ainakin kotona poistetaan pöydästä muualle rauhoittumaan ja rauhoituttuaan saa tulla uudelleen yrittämään syömistä. Jos vieläkään ei onnistu niin kokeillaan seuraavassa ruokailussa uudestaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Musta on nöyryyttävä rangaistus ja omalle lapselleni aika traumaattinenkin, jos siihen joutuisi, siis ryhmästä erottaminen. Varsinkin kun kyseessä oli uppouusi ryhmä, uusi päiväkoti, kaikki tuntemattomia toisilleen (paitsi tietenkin sisarukset).
Mikä sitten olisi sun mielestä sovelias käytäntö jos lapsesi ei suostu istumaan omalla paikallaan ja huutaa lattialla? Onko oikein että yksi saa pilata 20 muun ruokarauhan?
totta kai jos kyseessä on mun oma pikku pirkkoliisa. se on niin ihana eikä koskaan kyllä syyttä kiukuttele. silloinkin vika on muissa lapsissa tai hoitajissa. kaiken pitää pyöriä juuri mun pikkulissun ympärillä.
No ei kai kukaan ilman syytä kiukuttele....ainahan kiukulle syy löytyy. Ja lapsilla se on usein nälkä tai väsymys...

Mutta tuollasessa tapauksessa tarvitaan melko suoraviivaista toimintaa. Kiukkuavan voisi kantaa vaikkapa eteiseen ja rauhoitella siellä ja sitten palata takaisin yrittämään syömistä...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
No siis jos lapsi ei suostu istumaan kuin tietyssä paikassa, niin mun mielestä hän ei sitten syö. Hän istuu sinne minne kuuluukin, ja syö siellä. Jos ei siihen suostu, niin sehän on lapsen oma ongelma. Ei hänelle periksi voi antaa siksi, että jaksaa kiukutella.
se mun pitääkin selvittää, miksei siellä istuta vakiopaikoilla. siitä kai se ongelma oli tullutkin, kun ei ollut omaa paikkaa, mutta niinkuin sanoin, en tiedä faktoja, joita kysyn huomenna.
 
4n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
Ei ole kohtuullista.
Se nyt suuri vaiva ole laittaa istumaan jonkun viereen maailma kaadu mihinkään.
Tekisin valituksen.
Sanoo yhden (?) lapsen äiti :D Sulla ei varmaankaan oo mitään käsitystä lapsiryhmän kasvatuksesta ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ttatt:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Ruokaa ei pidä käyttää rangaistuksena eikä myöskään palkintona.
Näin.
Miksi, selittäkää nyt mullekkin et tiedän mitä mä teen väärin, kun poistan oman lapseni pöydästä sillon kun syönti ei vaan suju.
Jos se ruokailu ei vaan suju, niin silloin lapsi ei varmaankaan ole nälkäinen. Ja eiköhän sitten seuraavalla aterialla syö. Mutta pk:ssa se menee vähän toisin, kun hoidettaville on tavallaan luvattu ne päivän ateriat..eli mieluummin sellanen pehmeä ja suostutteleva, mutta jämäkkä lähestyminen kuin kertakaikkinen ruoan antamisen kieltäminen.
Mutta vaikeahan tästä tilaantesta on mitään sanoa, kun ei ollut kärpäsenä katossa...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja bueno:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ttatt:
Mikä siinä käytännössä nyt oli väärin? Siis jos lapsella on ollu vaihtoehto istua nätisti syömään tai poistua toiseen tilaan rauhottumaan? Kyllä minä nostan kotonakin pöydästä pois jos ruokailu menee ihan örveltämiseks.
niin no, meillä ei mene kotona ruokailu örveltämiseksi, meillä on kuria.
Ja päiväkodissa kun laittaa lapsen kuriin = pois pöydästä jollei ruokailu onnistu, äippä kirjoittaa kaksplussalle. Jep.
ai anteeksi,
minä luulin, että tämä on palsta lapsiperheille, jossa keskustellaan lapsia koskevista asioista...

ala ota kantaa, jos ei ole mitään sanottavaa kys. asiaan.
 
hoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ttatt:
Mikä siinä käytännössä nyt oli väärin? Siis jos lapsella on ollu vaihtoehto istua nätisti syömään tai poistua toiseen tilaan rauhottumaan? Kyllä minä nostan kotonakin pöydästä pois jos ruokailu menee ihan örveltämiseks.
niin no, meillä ei mene kotona ruokailu örveltämiseksi, meillä on kuria.
Mites sinä sen kurin kotona hoidat jos lapsi kiukkuaa lattialla eikä tule syömään?
no lähinnä huutamalla varmaan, kuinka sinä?
no me ei päiväkodissa kuitenkaan huudeta kenellekkään. Lapset ei huuda aikuisille eikä toisille lapsille ja aikuisetkaan ei huuda lapsille. Tilanteissa toimitaan juuri noin että jos puhe ei auta, lapsi poistetaan tilanteesta rauhoittumaan. Et vieläkään vastannut, oliko lapsellesi annettu tilaisuus valita syökö nätisti vai poistuuko leppariin? se on aika oleellinen tieto, usea täällä on nyt saanut kuvan että lapsi on vaan jätetty ilman ruokaa rangaistuksena.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Musta on nöyryyttävä rangaistus ja omalle lapselleni aika traumaattinenkin, jos siihen joutuisi, siis ryhmästä erottaminen. Varsinkin kun kyseessä oli uppouusi ryhmä, uusi päiväkoti, kaikki tuntemattomia toisilleen (paitsi tietenkin sisarukset).
Mikä sitten olisi sun mielestä sovelias käytäntö jos lapsesi ei suostu istumaan omalla paikallaan ja huutaa lattialla? Onko oikein että yksi saa pilata 20 muun ruokarauhan?
totta kai jos kyseessä on mun oma pikku pirkkoliisa. se on niin ihana eikä koskaan kyllä syyttä kiukuttele. silloinkin vika on muissa lapsissa tai hoitajissa. kaiken pitää pyöriä juuri mun pikkulissun ympärillä.
Harmaana on hyvä huudella.

Kirjoitin jo tästä, mutta lapsen kannalta se ryhmästä erottaminen eli ihan toiseen ryhmään siirto ei oo omiaan tuomaan turvallisuuden tunnetta ja luottamusta omaan ryhmään ja oman ryhmän aikuisiin.

Oman ryhmän aikuinen voi viedä oman ryhmän tiloihin rauhoittumaan. Toiseen ryhmään siirto ei oo tätä.
 
ihmettelee
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Musta on nöyryyttävä rangaistus ja omalle lapselleni aika traumaattinenkin, jos siihen joutuisi, siis ryhmästä erottaminen. Varsinkin kun kyseessä oli uppouusi ryhmä, uusi päiväkoti, kaikki tuntemattomia toisilleen (paitsi tietenkin sisarukset).
Mikä sitten olisi sun mielestä sovelias käytäntö jos lapsesi ei suostu istumaan omalla paikallaan ja huutaa lattialla? Onko oikein että yksi saa pilata 20 muun ruokarauhan?
totta kai jos kyseessä on mun oma pikku pirkkoliisa. se on niin ihana eikä koskaan kyllä syyttä kiukuttele. silloinkin vika on muissa lapsissa tai hoitajissa. kaiken pitää pyöriä juuri mun pikkulissun ympärillä.
Harmaana on hyvä huudella.

Kirjoitin jo tästä, mutta lapsen kannalta se ryhmästä erottaminen eli ihan toiseen ryhmään siirto ei oo omiaan tuomaan turvallisuuden tunnetta ja luottamusta omaan ryhmään ja oman ryhmän aikuisiin.

Oman ryhmän aikuinen voi viedä oman ryhmän tiloihin rauhoittumaan. Toiseen ryhmään siirto ei oo tätä.
Miten muuttaisi tekstin sisältöä jos se olisi kirjoitettu mustana?
 
ttatt
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Jos se ruokailu ei vaan suju, niin silloin lapsi ei varmaankaan ole nälkäinen. Ja eiköhän sitten seuraavalla aterialla syö. Mutta pk:ssa se menee vähän toisin, kun hoidettaville on tavallaan luvattu ne päivän ateriat..eli mieluummin sellanen pehmeä ja suostutteleva, mutta jämäkkä lähestyminen kuin kertakaikkinen ruoan antamisen kieltäminen.
Mutta vaikeahan tästä tilaantesta on mitään sanoa, kun ei ollut kärpäsenä katossa...
mutta jos lapselle on annettu vaihtoehto et rauhottuu ja tulee syömään tai sitten joutuu rauhottuun toiseen tilaan niin mikä siinä sitten menee pieleen siellä päiväkodissakaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ttatt:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Ruokaa ei pidä käyttää rangaistuksena eikä myöskään palkintona.
Näin.
Miksi, selittäkää nyt mullekkin et tiedän mitä mä teen väärin, kun poistan oman lapseni pöydästä sillon kun syönti ei vaan suju.
Sulle ja muillekin: on musta täysin eri asia kun ollaan omassa kotona omien vanhempien kanssa kuin päiväkodissa.
 

Yhteistyössä