Lapsi meni pitkästä aikaa hoitoon ja me olemme kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämä subjektiivinen oikeus pitää poistaa, sillä sen takia päiväkoti ryhmät aivan liian isoja. Miksi tehdä lapsia jos ei pysty montaa kerrallaan hoitamaan? Minä ainakin olisin katkera aikuisena jos kuulisin että en saanut olla kotona hoitamassa pikku sisarusta vaan olin päivät erossa perheestä. Voi näitä äitejä kun eivät jaksa hoitaa lapsiaan ja ulkoilla ym heidän kanssaan. Tekisi aina mieli soittaa lastensuojeluun näistä "huonoista äideistä". Tientenkin jos lapsi tarvitsee vammansa ym takia hoitoa muuallakin kuin kotona niin sen ymmärrän.

Meidän esikoinen täytti alkuvuodesta 4v ja aloitti 3vuotiaana seurakunnan kerhossa joka on ilmainen :)

Kerho on 2 kertaa viikossa ja kestää aina 3h.

Mä en ymmärrä edelleenkään miksi vanhemmat lapset viedään hoitoon, kun syntyy vauva :/

Lapset on niin hetken pieniä, että nautin kyllä joka hetkestä niiden kanssa <3

Tässä on asia jonka takana itse olen vahvasti kolmen lapsen kotiäitinä ja omani hoitanut täysin itse kotona ja ammatiltani olen lastentarhanopettaja. Joten lukaiskaahan :)

Lomailevat vanhemmat, hakekaa lapsenne päivähoidosta
19.3.2013
Matti Apunen
Jos hyvinvointivaltiota ei vahdi, se menee mielellään liian pitkälle. Pitää olla mahdollista ottaa myös askel taaksepäin.

Suomalainen lasten päivähoito on aito kansainvälinen menestystarina. Samalla käytämme sitä tavalla, joka on tuhoisan itsekästä.

Niin sanottu subjektiivinen oikeus päivähoitoon tarkoittaa, että vanhemmat voivat päättää, meneekö lapsi päiväkotiin vai ei, riippumatta siitä, ovatko vanhemmat itse töissä. Yllättävän monien mielestä tämä tarkoittaa sitä, että aikuisella pitää olla subjektiivinen oikeus lomaan ilman häiriötekijöitä – lapsia.

Turun Sanomien toimittaja Erja Hyytiäinen tutki viime vuonna Lounais-Suomen päiväkoteja. Tulokset olivat minusta skandaali. Esimerkiksi Lohjalla lähes kymmenen prosenttia lapsista lusi päiväkodissa koko vuoden, ilman lomia. Enintään kahden viikon kotilomalle pääsee joka kymmenes lapsi.

Mikään ei kutita median korvaa yhtä suloisesti kuin loukatun huuto.
Minun on mahdoton uskoa, että vanhempien työt vaatisivat lapsen viemistä päiväkotiin läpi vuoden. Kyse täytyy olla mukavuudenhalusta. Etelänmatkan allasbileissä ei ole tilaa lasten tarpeille.

"No, koskas meillä sitten on lomaa?" kysyvät nämä vanhemmat. Jos vanhemmuuteen olisi ajokortti, mikä tuntuu toisinaan oikein hyvältä ajatukselta, tällä lausunnolla korttia ei pitäisi antaa.

Jos lapsi on vuodet läpeensä päivähoidon rundissa, häneltä jää väistämättä puuttumaan niitä asioita, jotka hitsaavat perheestä perheen. Sisaruussuhteet kärsivät. Vanhemmuudesta tulee tekninen hoitosuhde ja perheestä huoltoyhtiö. Silti emme uskalla sanoa hemmotelluille vanhemmille vastaan.

Valtaosa vanhemmista on nuhteettomia, eikä heidän pidä loukkaantua. Ongelma on hyvinvointivaltion kemia. Palvelut ovat tauotta turpoava taikina, eikä tälle näköjään voi mitään, vaikka tulokset olisivat omituisia ja jopa vahingollisia.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus on esimerkki palvelusta, joka kasvaa "luonnolliseksi" oikeudeksi. Kun niin käy, leikkauskeskustelussa ei ole enää kyse tarpeesta tai tarkoituksenmukaisuudesta vaan loukatuista tunteista. Se keskustelu päätyy aina umpikujaan.

Ammattilaiset ovat kyllästyneet. Pari viikkoa sitten Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Super julkisti laajan selvityksen päivähoidosta. Liitto oli huolissaan subjektiivisen päivähoito-oikeuden vaikutuksista lapsiin ja toivoi kunnon keskustelua.

Niin minäkin. Jos Pekka Himasen tuotanto olisi viimein käsitelty, voisimme jatkaa vakavia puheita ja päätyä vaikka lainmuutokseen. Jos emme pysty ottamaan tätäkään askelta, on täysin toivotonta odottaa raskaampia päätöksiä, joita on edessä ihan riittävästi.

Lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula sivusi helmikuussa päivähoitokysymystä blogissaan ja päätyi ehdottamaan "painopisteen muutosta". Se ei tarkoita sitä, että lapsi palautettaisiin lomalla kotiin, vaan osa-aikaisia päiväkotipäiviä ja kerhoja ja "ohjattua viriketoimintaa".

"Vanhemmille tulee tarjota palveluohjausta ja neuvontaa lapsen kannalta parhaiden ratkaisujen hakemisessa", Aula kirjoittaa.

On vaikea kuvitella, mitä palvelua voi antaa aikuiselle, joka kieltäytyy ymmärtämästä, että vapaana aikana lapsen koti on kotona. Miksi edes lapsiasiavaltuutettu ei sano, että nyt laki toimii lasta vastaan?

Hiljattain eläkkeelle jäänyt valtiosihteeri Raimo Sailas on usein murissut subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta, viimeksi perjantain Talouselämässä. Tämä on kuitattu virkaan kuuluvana äreytenä.

Sailas kuvasi Evan taannoisessa raportissa Holhouksen alaiset osuvasti ongelman ytimen: "Hyvinvointivaltion tuhon siemen on siinä, että alamme pitää sosiaalitukia ja palveluita itsestäänselvyyksinä."

Mikä tahansa etuuden leikkaus koskee aina johonkin ryhmään kipeästi. Ryhmä korottaa äänensä ja saa tuskalleen huomiota, koska mikään ei kutita median korvaa yhtä suloisesti kuin loukatun huuto. Miksi hyötyjä, veronmaksaja, ei nosta meteliä oman etunsa puolesta?

"Ketään veronmaksajaa ei saa etuuden poistamisen taakse sanomalla, että sinun verosi vähän kevenee, koska tämä keventyminen on niin olemattoman pientä", Sailas sanoi.

On siis aina helpompaa antaa periksi ja lakaista tarvittava muutos maton alle, vaikka tässä tapauksessa oikean ratkaisun tietää lapsikin.

Matti Apunen matti.apunen@eva.fi
Kirjoittaja on Elinkeinoelämän valtuuskunnan johtaja.

Voi ärsytyksen ärsytys! Pari lyhyttä hoitopäivää viikossa (+ pitkät lomat) EI ole sama asia että äiti ei jaksa hoitaa vanhempaa lastaan! Huomattavasti vähemmänhän se lapsi näkisi äitiään jos äiti olisi töissä, mutta silloin se on ilmeisesti ok...

Itselläkin esikoinen päivähoidossa pari päivää viikossa vaikka olen kuopuksen kanssa kotona. Ja täytyy sanoa että rankempia on ne vienti ja hakupäivät kuin kotipäivät...

Minun käsitykseni mukaan subjektiivista hoitopaikkaoikeutta käyttävät hanakimmin he, jotka hoidosta vähiten tai ei mitään maksavat. Ihmiset, jotka ovat vanhempainvapaalla vauvan kanssa ja työpaikka on odottamassa kohtuullisen hyvän palkan kera, eivät halua niin innolla maksaa siitä hoitopaikasta, kun kerran ovat kotona muutenkin. Mutta jos ei siitä tarvitse paljon tai mitään maksaa (pienet tulot) sitä etua kyllä käytetään ilomielin. Ilmainen ateria on lempiruokani.

Mielestäni lapsilla voisi olla subjektiivinen oikeus osa-aikaiseen päivähoitoon, etenkin jos on ollut jo hoidossa (esim. molemmat vanhemmat olleet töissä ja sitten äiti jää äitiyslomalle). Ja kyllä loppuraskaudesta ja heti synnytyksen jälkeen voi olla hyvä, että vanhempi lapsi on osan päivää ja osan viikkoa riekkumassa hoidossa.

Mielestäni ok jollekin 5 vuotiaalle viedä hoitoon välillä, joka oikeasti tarvii ja nauttii kavereista, jos ei niitä pysty tarjoamaan muuten. Tai lapselle jonka äiti ei jaksa kovin hyvin. Mutta muissa tapauksissa täysin turhuutta viedä jotain kaksi, kolme vuotiaita hoitoon kun äiti on kotona. Luuleeko ihmiset oikeesti että päiväkodeissa on asiat lapselle paremmin kuin kotona? Pyh, hoitajat ovat väsyneitä ja katkeriakin kun hoitoon tuodaan vaikka vanhempi kotona. Siellä toimitaan liukuhihnalla niiden lasten kanssa. Ei ne kerkeä niitä siellä kasvattaan tai ole niin avosydämisiä että rakastaisivat kaikkien räkäisiä mukuloita.

Mielestäni ok jollekin 5 vuotiaalle viedä hoitoon välillä, joka oikeasti tarvii ja nauttii kavereista, jos ei niitä pysty tarjoamaan muuten. Tai lapselle jonka äiti ei jaksa kovin hyvin. Mutta muissa tapauksissa täysin turhuutta viedä jotain kaksi, kolme vuotiaita hoitoon kun äiti on kotona. Luuleeko ihmiset oikeesti että päiväkodeissa on asiat lapselle paremmin kuin kotona? Pyh, hoitajat ovat väsyneitä ja katkeriakin kun hoitoon tuodaan vaikka vanhempi kotona. Siellä toimitaan liukuhihnalla niiden lasten kanssa. Ei ne kerkeä niitä siellä kasvattaan tai ole niin avosydämisiä että rakastaisivat kaikkien räkäisiä mukuloita.

No voisin sanoa kyllä, että ei meidän päikyssä. Siellä on ihania hoitajia ja lapsia kohtuumäärä, jokaiselle löytyy syli tarvittaessa. Aina sinne lasta viedessä ja haettaessa tunnelma on ihanan rauhallinen, enkä ihmettele yhtään että lapset siellä viihtyvät :)

Eli jätetäänpä nuo virheelliset yleistykset kokonaan tästä ketjusta. Vai väitätkö sinä, että joku oikeasti on kotona ja vie 2-vuotiaan lapsensa 5 päivänä viikossa täysiksi päiviksi sellaiseen hoitopaikkaan, jossa on liikaa lapsia ja liian vähän hoitajia ja kaikki parkuu ja voi huonosti?

Ja sen verran vielä tähän kommentoisin, että ei hoitajien ole tarkoituskaan rakastaa niitä hoitolapsiaan. En minäkään rakastanut potilaitani ollessani sairaanhoitajana, sehän on työtä eikä ne hoidettavat mitään perheenjäseniä ole!

No johan on saanut aihe paljon kommenttia! Puolesta ja vastaan! Minä vein 4 vuotiaani "virikehoitoon" (10pv/kk max 5h/pv) kuukausi pikkusiskon syntymän jälkeen. Kun jäin äitiyslomalle, vietimme esikoisen kanssa "laatuaikaa" kuukauden verran ennen vauvan syntymää, eli oli kokonaan kotona minun kanssa. Samoin oli vauvan syntymän jälkeen kotona, kun oli isikin isyyslomalla jne. Sai tutustua pikkusisarukseensa :)

Eskoistyttäreni oli ollut samassa päiväkodissa 10kk ikäisestä lähtien. Hän tykkäsi ratkaisusta. Oli aina tyytyväinen, välillä sai viettää kotipäiviä äidin ja pikkusiskon kanssa, välillä pääsi leikkimään ikäistensä kanssa. Meillä ei samanikäisiä leikkikavereita asu lähellä. Minusta oli hyvä, että esikoinen sai päiväkodissa ollessaan lounaan, kun perheen yhteinen ruoka tehtiin sitten iltapäivällä. Ulkoilivatkin päivittäin. Vauva syntyi tammikuussa, joten kotipäivinä ulkoilu jäi lyhyeksi happihyppelyksi iltasella kun isä tuli kotiin ja oli vauvan kanssa sisällä.

Hoitopäivät valittiin isän työvuorojen mukaan, että hän pystyi viemään aamusta... Olihan se minun talvella vähän hankalaa lähteä vauvan kanssa viemään/hakemaan pk:sta... siksi niitä kotipäiviä taisi tulla välillä enemmänkin :)

En tiedä oliko tämä paras ratkaisu, mutta meillä toimi hyvin! Nyt suunnittelemme kolmosta.. jos saadaan ensi talveksi, kakkonen on silloin vajaa 3 v.... hän on luonteeltaan erilainen kuin vanhempi siskonsa, hänet pitäisin luultavasti kotona vauvan kanssa :) Esikoinen sitten jo koulussa....
Lapsetkin ovat erilaisia! Onneksi on olemassa valinnanvaraa tehdä sopivat ratkaisut :)
Toki on niitäkin vanhempia, jotka valitesevat väärin....

Aurinkoista kevättä kaikille!

[QUOTE="aloittaja";28286593]Iskä vie ja iskä tuo... :)[/QUOTE]

Ei kyllä onnistuisi meillä. Miehellä alkaa työt klo 7, eli pitäisi jo kuuden maissa viedä lapsi. Haku olisi siinä n. 16.15. Ei olisi todellakaan hyväksi lapselle se menettely.:D Se on laiskan ratkaisu pitää lapsi kotona kun syntyy vauva. Oikeesti, mä ainakin olen tosi laiska, ne viemiset ja tuomiset on niin perseestä. :D
Eipä tosin meidän poika niin kamalasti päiväkotia rakastakaan, joten miksi siellä pitäisin kun ei tarvetta ole.

Uuusavuttomat nykyvanhemmat eivät valitettavasti selviä edes kahden lapsen hoidosta. Pienelle lapselle riittää turvallinen kotiympäristö, päiväkotien virikehoito on turhan yliarvostettua.

Mutta aiemmin jo kovin pienenäkin(?) päivähoitoon joutunut esikoinen ei ansaitse sitä samaa rentoa kotonaoloa äidin ja vauvan kanssa kuin se siihen asti kokoajan kotihoidossa ollut? Lähinnä siis jos kyse on pelkästä "kerhoilusta" niin miksi se päiväkodissa aiemmin ollut lapsi tarvitsee sitä niin paljon enemmän kuin tuo samanikäinen kotihoidettu?

Ei sillä, meillä 2v9kk aloittaa päivähoidon elokuussa vaikka pikkusisarus jää kotiin vielä vuodeksi. Olisi aloittanut jo tammikuussa jos olisi saatu paikka haluamastamme päiväkodista, siksi jäätiin odottelemaan. Ihan pelkkien virikkeiden takia ei ole menossa, meillä on muitakin syitä taustalla, mutta toisaalta varmaan menisi joka tapauksessa. Ei asuta Suomessa joten täällä lapset aloittavat käytännössä päiväkodin siinä 1-1,5v iässä eikä kerhotoimintaa ole isommille tarjolla. Maassa maan tavalla, eikös sitä niin sanota? :D

Taalla kanssa maassa maan tavalla, eli Tanskassa laitoin 3-vuotiaan tyttoni paivahoitoon vaikka olen itse kotona. Maksan kylla siita aika ison summan.

Taalla ei ole kerhoja ja lahes kaikki lapset ovat hoidossa 1-v. alkaen.

Janna nahda miten kotihoidetut suomalaislapset parjaavat esim. muihin skandeihin verrattuna isompana.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="vieras";28344606]Taalla kanssa maassa maan tavalla, eli Tanskassa laitoin 3-vuotiaan tyttoni paivahoitoon vaikka olen itse kotona. Maksan kylla siita aika ison summan.

Taalla ei ole kerhoja ja lahes kaikki lapset ovat hoidossa 1-v. alkaen.

Janna nahda miten kotihoidetut suomalaislapset parjaavat esim. muihin skandeihin verrattuna isompana.[/QUOTE]

Juu. Siskoni asuu Tanskassa ja sanoo samaa. Heillä nuoremmat lapset on vähän vajaa 2v ikäerolla ja luonnollisesti isompi jatkoi päivähoidossa nuoremman synnyttyä.

Mitä muuten olen siskolta kuullut niin mukavan tuntuisia perhepäivähoitajia ja päiväkoteja heidän lapsilla on ollut. :)

[QUOTE="äitsy";28344273]Uuusavuttomat nykyvanhemmat eivät valitettavasti selviä edes kahden lapsen hoidosta. Pienelle lapselle riittää turvallinen kotiympäristö, päiväkotien virikehoito on turhan yliarvostettua.[/QUOTE]

Miten ne sun mielestä eroaa kerhoista? Paitsi siten, että pk:ssa on tutut hoitajat ja lapset.

Alkuperäinen kirjoittaja Teinien äiti;28344721:
Virikehoito - voi viddu, että toi sana jaksaa aina vaan naurattaa mua. Ei helvetti, virikehoito :D

Koska tuo "äitsy" ei vastaa, niin kerrotko sinä miten se sun mielestä eroaa kerhosta? Jos tuntimäärä on lähes sama viikossa?

[QUOTE="aloittaja";28291154]Mies on roudannut lapsen 3 krt päivässä pihalle nyt kun ollaan oltu kaikki kotona :) Että siinäpä urputa ihan rauhassa. Mies menee kuitenkin nyt takas kouluun, joten ulkoilukerrat vähenee väkisinkin kun vauva on vielä niin pieni. Ulos pääsee joka päivä jatkossakin, ei tulis mieleenkään pitää koko päivää lasta sisälle jos lapsi ei ole kipeänä eikä mitään terveydellistä estettä ole.

Mutta helpottaahan ne 1-2 hoitopäivää niinä päivinä mun oloa vauvan kanssa, kun ei tarvitse niinä päivinä pihalle mennä välttämättä jos kelit on karseat tms. Illalla voi iskän kanssa sitten käydä pihalla kuten joka ilta tähänkin asti.[/QUOTE]

Sinä itse et ilmeisesti voi isomman kanssa ulkoilla edes iltaisin?? Ja miksi ihmeessä pienen kanssa ei voisi viimeistään jo tähän aikaan vuodesta ulkoilla??

Ja toisekseen, kaipa sen hoitopaikan voi säilyttää niinkin, että maksaa sen, vaikka ei käytä, jos oikeasti se on syy, ettet halua paikkaa menettää :whistle: ...?

[QUOTE="vieras";28345012]Sinä itse et ilmeisesti voi isomman kanssa ulkoilla edes iltaisin?? Ja miksi ihmeessä pienen kanssa ei voisi viimeistään jo tähän aikaan vuodesta ulkoilla??

Ja toisekseen, kaipa sen hoitopaikan voi säilyttää niinkin, että maksaa sen, vaikka ei käytä, jos oikeasti se on syy, ettet halua paikkaa menettää :whistle: ...?[/QUOTE]

Kas kun ei voi säilyttää, jos pidän yli 60 päivää putkeen poissa niin menetämme sen paikan. Ja en näe järkeä säilyttää tuota paikkaa ja viedä lapsi kerhoon sen sijaan, jossa oudot ihmiset kun meillä sattuu niin hyvä päikky olemaan. Tänäänkin lapsi oli hoidossa 6h, reippaasti aamulla lähti ja oli ollut kuulemma kiva päivä. Huomenna jälleen 6h ja tämä viikko onkin hoitojen osalta pulkassa. :) Ja pari kuukautta sitten oli aika paljon kylmemmät ilmat kuin nyt, jos et sattunut huomaamaan...

Juu. Siskoni asuu Tanskassa ja sanoo samaa. Heillä nuoremmat lapset on vähän vajaa 2v ikäerolla ja luonnollisesti isompi jatkoi päivähoidossa nuoremman synnyttyä.

Mitä muuten olen siskolta kuullut niin mukavan tuntuisia perhepäivähoitajia ja päiväkoteja heidän lapsilla on ollut. :)

Aloitin vasta tata palstaa lukemaan ja hammastykseni oli suuri kun luin etta Suomessa ajatellaan etta isommalle lapselle on myos parempi olla kotona (en tieda onko tama yleinen ajattelutapa).

Taalla Tanskassa kun on aivan paivanselva asia etta esikoinen jatkaa paivahoidossa :).

Yhteistyössä