LAPSETTOMUUSPUOLEN ODOTTAJAT

Keiju07
Tervetuloa Amodini minunkin puolesta, muistan nikkisi lapsettomuuspuolelta. On aina tosi mukavaa, kun joku tuttu nimi plussaa. Ja hyviä fiiliksiähän nuo sun pahoinvointi ja väsymys ovat raskauden jatkumisen kannalta. Aika selvä merkki siitä, että kaikki on hyvin. Mutta ei se epävarmuus hellitä vielä pitkään aikaan, ja kuten Junnu tuossa kirjoitti, niin sitten tulevat uudet pelot: mitä, jos lapselle tapahtuu jotain synnytyksessä, mitä jos tulee kätkytkuolema jne jne. Olen pysytellyt nyt kokonaan poissa noihin aiheisiin viittaavista pinoista ja viesteistä. Stressasin alussa ihan liikaa keskenmenoista ja kohtukuolemista, listerioista sun muista, joten tiedän, että asioista lukeminen ei ainakaan paranna tilannetta.

Omassa mahassa kaikki mainiosti, välillä tyttö on rauhallisempi, välillä hurjia melskaus päiviä. Vointi on hyvä, vaikka ajatukset eivät jaksakaan oikein työntekoon keskittyä. Teen hommia nyt kotona, jotta voin paremmin vaihdella työskentelyasentoa. Taustalla pyörii pesukone - aloin vihdoin pesemään saamiani vauvanvaatteita. Huomenna on taas neuvola, raportoin sitten taas kuulumisia!

Hyviä vointeja kaikille!

Keiju ja tytskä 32+0
 
Tervetuloa Amodini tänne plussalaisten rinkiin! Mä muistan sut kevään inssipiinailijoista ja lapsettomuuspuolelta myös. Silloin kirjoittelin vielä 'Dreamer' nikillä. Onnea sulle luomuplussasta, aivan mahtavaa!

Tuo keskenmenonpelko taitaa olla tosi yleistä täällä kaikilla.Onhan se ihan luomusti raskautuneillakin varmasti alkuraskaudessa kokoajan pinnalla, mutta meillä lapsettomuutta ja hoitoja takana olevilla on se pelko enemmän ehkä pinnalla kun niin rankan työn takana se plussa on, ja uuden raskauden alku aina epävarmempaa. Sinä alat kyllä olla jo oikein 'turvallisilla viikoilla'. Tästä se sitten alkaa se masun kasvattelu :)

Itsellä pyörähti rv.15 käyntiin ja voin kyllä sanoa että näin oireetonta raskautta harvalla tiedän olleen. Ei alunalkaenkaan pahaa oloa, tms. Ainoastaan hieman enemmän väsytti ja vasta nyt viime viikkoina on alkanut tuntua sellaista pientä 'myllerrystä' tai painon tunnetta alavatsalla yleensä päivällä ja illalla nukkumaan mennessä.
Nykerö on kasvanut kuitenkin hienosti ja ensi viikolla mennään taas ultraamaan ja saadaan kuva albumiin :hug:

Olet tervetullut myös tuonne kesäkuun lapsettomuushoidoilla plussanneiden pinoon, siellä on sullekin varmaan osa tuttuja, jotka samoilla viikoilla menevät....
 
Omaa napaa:
Painoarviosta. Meillähän ei ole neuvolassa ultrauslaitettakaan, eikä mitään painoarviota ole mulle heitetty. Vaadin itse painoarvioon lähetteen kun SF -mitta heitti 6 cm kahdessa viikossa (vaikkakin eri mittaaja. Viime viikolla 38 cm :eek: ) ja kilojakin on tullut se 20. Eihän ne mitään välttämättä merkkaa lapsen kokoon, mutta halusin mielenrauhan takia lähetteen äippäpolille. Jossa olin siis tänään ja vauva on nyt noin 3500 gr, joten paino laskettuna aikana olisi n. 3700-3800 gr. lekurin mukaan. Päänläpimitta oli 9.2 cm (tutki lantion ja hyvin mahtuu kuulemma) ja lapsivettä normaali määrä, syke hyvä ja kohdunkaula kiinni vaikkakin pehmeä ja sitä jäljellä edelleen n. 3 cm. Napavirtaukset ok ja istukka etuseinämässä. Vaavi pää hyvin lantiossa muttei kiinnittynyt. Eli kaikinpuolin oikein hyvä tilanne ja olen nyt niiiiin tyytyväinen että pyysin tätä lähetettä. Nyt voin huokaista helpotuksesta ja antaa vaavin tulla milloin haluaa ihan omaan tahtiin. Ihan kovasti en haluaisi että yli menisi kuitenkaan...

Eli ihan potra kaveri tulossa, muttei jättiläinen kuten pelkäsin. Ainoa vähän inhampi juttu tossa käynnissä oli kandiharjoittelija jolla oli vähän ronskimmat otteet sisätutkimuksessa ja josta kyllä heti älähdin. Nyt on alakerta aika kipiä, mutta onneksi ei ole tullut vuotoa kuitenkaan. Lääkäri sensijaan oli oikein kiva.

Tsemppiä ja jaksuja kaikille!

Junnu ja "ei-enää-ihan-niin" peanut 38+4
 
Junnu, onkos ollut supistuksia/ muita merkkejä alkavasta synnytyksestä tuon eilisen tutkimuksen jälkeen?

Mulla oli esikosta kohdunsuu aika kypsä (pituus vajaa 2cm ja 2 sormelle auki) rv 37+1. Sitä tuli sitten yksi kandi kovakouraisesti kopeloimaan, ja siitähän se synnytys sitten lähtikin käyntiin. Siksi utelen :)

Lampukka 13+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lampukka:
Junnu, onkos ollut supistuksia/ muita merkkejä alkavasta synnytyksestä tuon eilisen tutkimuksen jälkeen?

Mulla oli esikosta kohdunsuu aika kypsä (pituus vajaa 2cm ja 2 sormelle auki) rv 37+1. Sitä tuli sitten yksi kandi kovakouraisesti kopeloimaan, ja siitähän se synnytys sitten lähtikin käyntiin. Siksi utelen :)

Lampukka 13+0
Ei yhden yhtää supistusta eilisen ronklauksen jälkeen eikä ennenkään sitä. Pientä menkkamaista jomotusta, mutta ajattelen että se on merkki siitä että paikat "kypsyy" tuolla alhaalla. Sitäkin on ollut kyllä jo pari päivää. Mä luulen että tämä meidän kaveri viihtyy masussa yli lasketun ajan (ja näin kun sanon, tulee tietysti piankin lähtö :LOL: )

Oli muuten ylimielinen se kandi muutenkin; kun kysyin ennen tutkimusta että onko hän tehnyt ennen sisätutkimusta niin tuhahti vaan. No pääsinpäs sitten murisemaan kun ei osannut hommaansa :kieh: :saint:

Junnu ja peanut 38+5
 
Keiju07
Niitä neuvolakuulumisia: Kaikki hyvin, ainoastaan hemoglobiini ei suostu nousemaan, on edelleen 105, vaikka rautaa olen vetänyt jo kolmisen kuukautta... Ylös pitäisi saada kuulemma ennen synnytystä.

Muutoin luvut ovat tällaisia:
RR 126/64
Painoa +350g/vko
+9 kg ekasta neuvolakäynnistä
Sykkeen keskiarvo 138
Sf 28 (vähän jäänyt jälkeen keskikäyrästä, mutta ei huolta kuulemma, kun kuitenkin reilusti alakäyrän yläpuolella).

Nyt sitten vain odotellaan. Ajoissa tämä tapaus tuskin tulee, kun vointini on mitä mainioin. Tilannehan toki voi muuttua minä päivänä tahansa, mutta vielä ainakin olen laskenut sen varaan, että tässähän on aikaa vaikka kuinka asioiden hoitamiseen ja tavaroiden hankintaan.

Junnu, toivotaan, että tuo kandi edes otti jotain opikseen, ovat nuo ylimieliset tapaukset vähän sellaisia, että... Niitä on lääkärikunnassa kyllä ihan tarpeeksi jo muutenkin :D .

Pakko mainita, meillä muuten sataa parhaillaan talon toisella puolen, ja toisella puolen taas ei. Aika veikeän näköistä, kun katsoo ulos ikkunoista. Menee nähtävästi pilven reuna sitten talon päällä...

Nyt illan viettoon! (Tämä oli työaikaa :p )

Keiju ja tytskä 32+1
 
|O Tunnin pyörin sängyssä, ku olin vessassa käyny eikä uni tullu enää niin nousin ylös |O Vauva alko möyrii ja puskee ja päässä pyöri miljoona asiaa niin nuku siinä sitte..

Tervetuloa uusille.

Kysyn teiltäki täällä tätä eli:

Pitääkö äitiyspvä rahaa varten toimittaa verokortti Kelaan vai meneekö sinne automaattisesti noi veroprosentti tiedot? Vai pitääks hommata muutosverokortti? Tästä on oma aiheensa kyl tuolla, mut kokemusta teillä asiasta? Miten muuten se eka äippäraha tulee? Kun äitiysloma alkaa vai? Mä en varmaan koskaan saa sitä päätöstä, ku jo kk sitte pyysin palkanlaskijaa laittaa sen palkkatodistuksen Kelaan, ennen ku seki jäi lomalle, mut nähtävästi ei ole sitäkään asiaa voinu hoitaa, vaikka meen myymälävastaava sille moneen otteeseen sano, että hoitaa sen asian pois ennnen lomaansa.

Tänään olis ultra istukan paikasta. Saas kattoo onko liikkunu mihinkään.

Maananataina pitäs taas töihin mennä. Ja n. 1½kk olis töitä ja sit alkaaki äippäloma, että ei tarvii kauaa enää töissä olla.. Mä niin odotan jo Nipsun syntymää :heart:

Mut aamukahvin keittoon. Tuun kertoo myöhemmin mun istukan kohtalosta.

Sanna ja Nipsu 28+1
 
Ultrassa käyty. Istukka EI ole noussu, peittää edelleen kohdunsuun ja vauva tiukasti perätilassa. Oli kätilö sitä mieltä, että alkaa näyttää siltä, että se istukka ei sieltä nouse ja ei välttämättä vauvakaan käänny. Sitte 32+2 taas ultraan ja tällä kertaa lääkärille ja jos sama tilanne edelleen niin saan lähetteen TYKSiin.. Vauva ei tykänny siittä ultralaitteesta, potki vaan =) Ja piti taas jalat niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin tiukasti yhdessä, siveellinen neiti siis selvästi :)

Painoarvio oli 1155g
Syke 156
Napavirtaus 0.73
BPD 73,7mm (29+4)
AC 22,92cm (27+2)
FL 53,0mm (28+1)

Keskiarvoksi vauvan koko 28+2 ja nyt 28+1. Mä olen kyl edelleen sitä mieltä, et mulla PITÄISKI olla nyt 28+2, kun kaikilla muilla hoidoilla alkunsa saaneilla on laskettu eritavalla noi vkot, ku mulla eli mulla 1 pvä jäljessä laskut. Noh, ihan sama, pvä sinne tai tänne.
 
Sanna meinaako tuo sun tilanne nyt sitä että joudut ehkä sektioon?
Meidän hoitopaikassa oysissa lasketaan viikot niin että passissa siirto paivä on 2+0 vaikka omassa sairaalassa jossa käyn äippäjutut laskevat kolmen päivän alkion kanssa siirtopäivä ois sii 2+3 ja nyt np-ultrassa sikiö oli vielä yhden päivän edellä eli siis tuo alkion ikä täytyy laskea mukaan.
Hh 13+5
 
Hormonihirviö Sektiotahan tää tilanne tarkoittaa jos se istukka ei sieltä kerran suostu nousemaan ja vauva perätilassa. Samoin jos vauva pysyy perätilassa, vaikka istukka nousiskin.

Mulla on laskettu niin tää IVF, et punktiopvä on 1+6 ja siirtopvä 2+1, kun muilla on musta ollu punkitopvä 2+0. Noh, samapa tuo.
 
Eli rakenteellisesti ei ollut mitään häikkää,sydän ja aivot kaikki ihan ok! kokoarvio oli 342g ja siellä hän oli raivotarjonnassa,eli pää kauniisti alaspäin ja nojasi kovasti istukkaan :)

Ei ollut meidän Mölsky kovin kuvauksellinen kun oli naamapuoli selkää vasten niin ei saatu kunnolla hänen naamastaan sitten tuota 4D kuvaa.Pylly pystyssä hän siellä potkiskeli menemään.Oli aivan ihana kokemus kerta kaikkiaan ja päästiinkin halvemmalla kun ei todellakaa sitä 4D kuvaa saatu niin paljon otettua kuin olisi voinut.Eipä tuo haittaa kun halvemmalla päästiin :)

Saatiin toki se DVD ja siinä siis koko melkein koko ultraus ja jonkun verran 4D kuvaa ja sitten sitä normalia 2D kuvaakin.Sukupuolikin on nyt selvillä....ja vaaville hankitoja kuvakansiosta voipi käydä päättelemässä kumpi sieltä on tulossa :)

(pitihän sitä heti ostaa Mölskylle oikein värisiä vaatteita)
ja kuvaa odotuksesta,hankinnoista ja vavista löytyypi täältä http://irc-galleria.net/archive.php?nick=_Lizardus_&album_id=1551065

Nyt iski flunssa ja silmätulehdus päälle ei ole kivaa mutta pakko kait tuo on kestää....liitoskivut on menneet ihan äärimmilleen ja itkua täällä niiden kanssa väännän iltaisin.

Rouva Mamma ja Mölsky rv 20+4
 
Onnea Lizardus XY:n johdosta ;)

Sanna, jännittääkö sua ajatus sektiosta? Onneksi nykyään on tuo ultraäänilaite keksitty ja sinäkin saat synnyttää turvallisesti sektiolla tarvittaessa! Hyi kamala, jos tuo tulis yllätyksenä kun synnytys alkaa... :'(
 
Lampukka Ei mua kyl jännitä ajatus sektiosta. Mä oon siihen jo alusta alkaen varautunut.. Mua on niin paljon leikelty, tosin nukutuksessa, mut kuitenkin.. Tietää sit ainaki koska vauva syntyy =) Ja tosiaan, onneks on ultrat keksitty ja tarkastellaan..

Alko puhuu mulle myös ennen aikaisesta synnytyksestä se kätilö, et pitää sit sanoa et istukka kohdun suulla ja vauva perätilassa ja et onneks on neuvolakortti missä ne myös lukee..

Onks se sit niin, et jos toi istukka on tuolla kohdun suulla niin se ei sitte kestä loppuun saakka? Vaikka eihän sitä raskautta anneta sinne 40 vkolle edes mennä jos sektio tehdään mut kuitenkii.

Siskon nuorin poika 3v. on nykyään ihan hirvee puhuu. Olin siellä tänään, siskolla siis. Ja tää nuorin halus et täti tulee nukuttaa. Nukahti yllättävän helpolla. Iteki siinä sit vähän torkahdin, eikä ihme ku viideltä tänään aamulla heränny..

Jospa sitä lähtis nukkumaan kohta.

Sanna ja Nipsu 28+1
 
Sanna, jos istukka on kohdunsuulla, se voi irrota kun synnytys alkaa. Silloin on vaarana äidille verenvuotoja ja vauva voi kuolla hapenpuutteeseen. Vaikka istukka kestäsikin irtoamatta, niin se on ensimmäinen joka syntyy, ja viimeistään silloin vauva on edelleen kohdussa ilman istukkaa. Ei se heti ensimmäisestä supistuksesta yleensä irtoa, mutta varmaan kannattaa lähteä aikalailla heti sairaalaan jos/kun synnytys tuntuu käynnistyvän.

Mun kanssa oli vierihoito-osastolla samaan aikaan äiti, jolla etinen istukka oli irronnut osittain muutama viikko ennen laskettua aikaa ennen kuin synnytys edes käynnistyi. Se äiti oli onneksi valppaana, ja oli lähtenyt äitipolille kun alkoi kauhea mahakipu ja vauva lakkasi liikkumasta. Vauva ulos hätäsektiolla heti, ja keskolaan se joutui ennenaikaisuuden vuoksi. Hapenpuutetta ei ollut ehtinyt tulla, ja vauva oli hyvävointinen vaikkakin pikkuinen.

Se äiti sanoi, että ei se istukka huomaamatta irtoa vaan varoittelee kyllä kivuilla ja verenvuodolla ensin. Toivottavasti en nyt huolestuta sua turhaan, harvinaistahan istukan irtoaminen on. Ja jos ongelmia alkaa ilmetä loppuraskaudessa, niin nehän ottaa sut osastoseurantaan että olisit paikalla kun synnytys alkaa tai jotain tulee.
 
Lampukka Eihän tollasta kiva ole lukea mitä kirjoitit, mut tosiasioitahan noi on.. Ja toki olen huolissani, mut en siis sun kirjoituksen takia.. Kai sitä nyt on joka ikisestä asiasta huolissaan, kun ei tosiaan tää raskaaks tulo ole mitään helppoa ollu ja 7v. olen tätä vauvaa odottanut saapuvan mun elämään.. Eilen illalla luin juttuja istukasta ja sen irtoamisesta jne.. Ja mullehan se kätilö sanoki, että jos alkaa supistelee tai sattuu maha tai vähästäki veristä vuotoa tai jotai muuta ongelmaa niin heti TYKSiin. Ja niin tosiaanki teen. Mielumminen menen sitte vaikka turhan takia sinne ku et miettis kotona et kannattaako lähteä vai eikö kannata... Enkä aio enää mitään ylimääräistä tehdä, siis nostella/kannella mitään ja töissäkin saan vähän niinku vaan hengailla, ei tarvi niitä normi kampaajan hommia tehdä. Onneks olen palkkatyössä, yrittäjänä asia oliski hankalampi.. Ja jos töissä olo tuntuu pahalta niin saan kyllä sitte sairaslomaa ja eihän tässä ole ku 1½kk ennen ku alkaa äippäloma..2vkon päästä on taas neuvola ja 4 vkon päästä se uus ultra.. Eikä tosiaan supista, ei satu maha eikä ole mitään vuotoa.. Aika rauhassa olen koko kesän ottanu, se ennen juhannusta ollut ruskea vuoto oli jo sen verran stressaava kokemus, että mielummin sitte jättää asioista tekemättä mitä ei ole pakko tehdä ja onneks on apua, ettei tosiaan tarvii kaikkea ite tehdä..

Äsken sato vettä, nyt paistaa aurinko ja taivas ihan musta..

Iski joku flunssan tapanenki viime yönä, kurkku sattuu ja nenä vuotaa :snotty: Kaippa sitä tarvis kaivaa jotai vähän paksumpia vaatteita esille pikku hiljaa..

Sanna ja Nipsu 28+2
 
Äitiyspäiväraha maksettiin palkkapäivänä ekat 3kk, sitten se vanhempainpäiväraha alkaa tulla kuun 20.pv tienoilla. Itse kun jäin äippälomalle toukokuun puolivälissä niin sain touko-heinäkuulta ikäänkuin normipalkan ja elokuussa tuli 2vk äitiyspvraha palkkapäivänä ja sitten loput vanhempainpvrahaa joka maksettiin 22.8 (vanhpvraha on n.75%palkasta). Verotustiedot menevät KELA:an automaattisesti. Lopputarkastuksen yhteydessää saat vielä todistuksen KELA:an vietäväksi että vanhempainpvraha jatkuisi.
Ja sieltä KELA:sta tulee päätökset ripotellen kun alkavat olla ajankohtaisia. Esim ilmoitus lapsilisästä tuli vasta kun lapsi oli syntynyt, vaikka haetaan samalla kaavakkeella.

Mulla oli kanssa istukka kohdunsuulla ja varauduin sektioon, mutta se nousikin rv 29 mennessä. Vauva oli perätilassa 31 viikolla ja sanottiin että voi hyvin kääntyä vielä 36 viikollakin. Kääntyikin sitten rv 32.

Anni ja tyttö 2kk :heart:
 
Anni77 Kiitos infosta. Toivotaan, että mullaki istukka sitte nousee. Tosin se nyt ei juuri mihinkään ole liikahtanu koko aikana, mut kaikkihan on mahdollista. 4 vkon päästä sen sit tietää, miten asiat on.. Samoin, että vauva kääntyis. Mihinkään käännösyrityksiin en kyl ihan helpolla suostu.

Huomenna sitte taas töihin. 4vkon kesäloma ohi ja äkkiä seki meni.

Nyt laittaa tyvivärit päähän, että kehtaa sinne töihin huomenna mennä :wave:

Sanna ja Nipsu 28+4
 
Hei Lapsettomuuspuolen odottajat =)

Meille syntyi keväällä ivf-vauva. Taustalla epäselvä lapsettomuus. Kystiä löytyi, myös yksi endometrooma näkyi ultrassa, mutta selkeää syytä emme lapsettomuuteen saaneet. Ihana koeputkityttömme täyttää ensi viikolla 5kk. Tyttö on sydänkäpysemme ja olen pohtinut jääkö ainoaksi (Ivf-hoidossa tuotin huonosti muniksia eikä hoitokaan heti tärpännyt).

Heräsin viime viikolla yöllä outoon tunteeseen. "Olen raskaana" -mietin. Tein tänään testin ja PLUSSAAHAN se näytti!!! Viikkoja on vain noin 4, mutta olen aivan onneni kukkuloilla. Tulin luomuna raskaaksi! Voiko tämä olla totta!? Voi tätä onnea :heart: :heart: :heart: LA on joskus toukokuun puolivälissä. Nyt vaan peukut pystyyn, että raskaus jatkuu ja sujuu hyvin.

Lahja ja Ylläri n.4+0
 
Onnittelut Lahjalle! :flower:

Olettekos muuten muut miettineet vielä tulevan synnytyksen jälkeistä ehkäisyä/toisen lapsen saamista? Tuli vain mieleen, kun siitä on jo neuvolassakin ohimennen mainittu. Minä olen kyllä sanonut, että mulle riitti, en käytä enää koskaan! Jos on neljä vuotta tätä ensimmäistäkin yrittänyt alulle saada, toinen saa kyllä tulla perään, jos on ihan itsestään tullakseen. Toisaalta omaa ikääkin alkaa olla jo sen verran, ettei viitsi taukoja alkaa pitää, jos mahdollisuudet vain huononee...

Sanna-78: tunnut olevan myös kahvi-ihmisiä! Oletko rajoittanut juontia mitenkään, montako kuppia menee päivässä? :) Ainakin aamukahvit pitää saada, mutta tulee päivälläkin juotua. Kuitenkin 1-2 kupissa olen yrittänyt pysytellä...

Neuvolassa oli kaikki ok. Hb vielä 131, verenpaineet ok. Ainoastaan migreeni edelleen vaivaa. Viime viikollakin piti vielä kolme päivää maata sängyssä pääkipeänä ja oksennellen... Ei kiva. Meinasi neuvolantäti, että jos tilanne ei rauhoitu, kirjoitetaan parin viikon sairausloma lepäilyä varten. Migreeni nostaa myös verenpaineet yli sallittujen rajojen.

Sienna 18+0
 
Keiju07
Tervetuloa joukkoon Lahja! Nyt pidetään peukut pystyssä, että kaikki sujuu hyvin. Antavat toivoa tulevaisuuteen nämä luomuplussat!

Itse olen myös miettinyt, miten toimia ehkäisyn kanssa synnytyksen jälkeen. Nykyinen raskaus saanut siis alkunsa ivf:llä, mutta taustalla myös kaksi luomuplussaa, jotka menivät kesken. Joten on siis erittäin mahdollista, että plussaan vielä joku päivä luomusti. Toisaalta en sitten tiedä, onko minulla luomuplussista korkeampi keskenmenon riski. Varma on, että pillereitä en enää suostu syömään (ero mielihaluissa seksin suhteen on kuin yö ja päivä; kaduttaa, että söin pillereitä niinkin monta vuotta) ja toista lasta kannattaa varmaan alkaa yrittämään aika pian, jotta ei tule älyttömän pitkää ikäeroa lasten välille, jos hoitoihin joudutaankin.

Meillä oli eilen ensimmäinen synnytysvalmennus Haikaranpesässä. Oikein mukava kokemus. Ei mielestäni mitään turhaa hömppää, vaan kaikki ihan asiaa. Synnytysvideo katsottiin, mutta siinä kyllä oli kuvattu varsin helppo synnytys... Aika epärealistiselta tuntui; äiti tuskin päästi ääntä ponnistaessaan ja vauva tuli ulos muutamassa minuutissa, kyseessä tosin uudelleen synnyttäjä. Mukavinta oli tutustuminen synnytyssaliin ja kivunlievityksiin. Salissa vietettiin aikaa lähes kaksi tuntia, käytiin synnytystä lävitse ja päästiin kokeilemaan niin ilokaasua kuin aqua-rakkuloita. Aqua-rakkuloita ei kymmenen pariskunnan ryhmästä uskaltautunut kokeilemaan kuin yksi äiti ja yksi isä, ja tämän äidin ilmeet olivat kyllä sellaiset, että päätin tuossa vaiheessa jättää väliin. Ilokaasua sitten kokeilin, ja pöh, se ei tehonnut ollenkaan muhun. Lievä nousuhumalan tunne, mutta tosi lievä, kun taas muilla (mieheni mukaanlukien) vaikutus oli aika selkeä. No uskallanpa ainakin kokeilla ilokaasua reippaasti myös synnytyksessä. Ja aquarakkulatkin voivat olla ok siinä vaiheessa, kun toisenlainen kipu auttaa toisen kivun unohtamiseen.

Tämän kokemuksen perusteella menen ainakin hyvin levollisin mielin Haikaranpesään synnyttämään. Kätilöt vaikuttivat tosi mukavilta ja mielelläni otan opiskelijan mukaan synnytykseen. Opiskelijoita tulee mukaan aina vain yksi ja tämäkin on lähes valmis kätilö (viimeisen vuoden opiskelija). Onpahan sitten joku useammin paikalla eikä tarvitse miettiä, kehtaako kutsua kätilöä tms.

Plus miinus 7 viikkoa noihin tositoimiin.

Keiju ja tyttö 33+1
 
Ehkäisystä synnytyksen jälkeen:
Tämä olikin varsin ajankohtainen aihe minulle. ;)
Lopputarkastuksessa tämäkin kysymys tuli eteen. En todellakaan huoli mitään ehkäisyä. Jotenkin meidän terveyskeskuksen lääkäri ei kyllä meinannut millään tajuta. Eli kakkonen on tervetullut jos sellainen ihme tapahtuisi että tulisin luomuna raskaaksi.
Itseasiassa soitin jo tytön ollessa 6vk ikäinen myös hoitopaikkaani (TYKS) ja kyselin koska hedelmöityshoitoja voidaan jatkaa... :whistle:
Ja ilokseni sain kuulla että jo ensi keväänä sitten aletaan suunnitelmaa tekemään hoitojen suhteen.
Varautua pitää tietysti siihen että pettymyksiä tulee eikä välttämättä uudelleen onnistu ikinä. Tai onnistuu heti, onhan sekin mahdollista. Mutta kaikki otetaan vastaan, ilot ja surut.
Tilanne on siinä mielessä eri ekaan kertaan verrattuna, että tietää raskaaksitulon olevan mahdollista. Ja myös siksi että ainakin tämä yksi ihana lapsi on joka tapauksessa olemassa. :heart: :heart:

Mukavaa odotusaikaa kaikille toivoopi: Anni ja PAS-tyttö 2kk :heart: :heart:
 

Yhteistyössä