Lapsettomuushoidoista plussaan 2012-2013

pikkuperho oletko tuntenut jo liikkeitä, entä muut? Odottelen niitä kovasti ja toivottavasti ne tuntuisi jo lähiviikkojen aikana, edes hipaisuna. :heart:

Jäin itse viikon saikulle, teen vaan muutamia vuoroja viikossa ja muuten olen hoitovapaalla. Väsymys yltyi kuitenkin niin ylitsepääsemättömäksi, että nyt saan luvan kansaa levätä viikon.

Mukavaa viikkoa kaikille! :)
Sebu 12+0
 
Liikkeistä en ole ihan varma.. tuossa pari viikkoa sitten luulin tuntevani jotain, mutta pistin sitten kuvittelun piikkiin koko jutun. Vaikka onhan se ihan mahdollista tuntea jo tosi aikaisinkin toisella kertaa.
Esikoisesta tunsin selvät liikkeet vasta rv 19, kun istukka oli edessä.
 
Pikkuperho siellä ollaankin päästy jo hyville viikoille. Täällä täytttyi tänään 11+0, joten kaukana perässä tullaan. :) Minusta tuntuu, että aika on mennyt aika hitaasti, mutta ehkä se tämä oma tilanne kaikkine haasteineen, joka on saanut välillä ajan matelemaan. Kiva kuulla, ettei tuo sokerirasitus ole kummoinen ja siihen osaa suhtautua siten, kun se aikanaan vastaan tulee.

sebu08 hyvä, että kuuntelit kehoasi ja jäit huilaamaan, jos siltä tuntuu. Täällä ei tokikaan ole liikkeitä vielä tuntunut, kun niiiin varhaisessa vaiheessa mennään, kenties joskus joulun tienolla sitten? :)

Mukavaa viikkoa kaikille!
 
sebu, mä olen parina iltana yrittänyt kuulostella mahdollisia liikkeitä vaikka eikai niitä nyt oikeesti voi vielä tässä vaiheessa tuntea :) Mutta olen toiveikas, että jospa niitä vaikka alkaisi parin-kolmen viikon päästä tuntua? Mulla kun ilmeisesti ei se istukkakaan ole ihan tuossa edessä kun sydänäänetkin kuului aika aikaisin, ja olen ollut ymmärtävinäni, että se helpottaisi myös liikkeiden tuntemista. Liikkeet toisi kyllä mukavasti konkretiaa tilanteeseen, joten niitä odotellessa.
 
Mäkin odottelen kovasti liikkeitä, mutta olen varautunut, että tässä voi joutua odottelemaan vuodenvaihteeseenkin saakka. Se vasta olisikin mieletöntä, jos ekat potkut tuntisi uudenvuoden aattona, kun ollaan juuri silloin Madeiralla, jossa järjestetään yksi maailman suurimmista ilotulituksista :heart:

Mä luulen, että olen bongannut pari potkua dopplerin anturilla :p Yhtäkkiä on kuulunut sellainen räsähtävä ääni, enkä keksi mistä muusta se johtuisi. Ei vastaa yhtään niitä muita rätinöitä, mitä sillä vehkeellä kuuluu. Syke on edelleen voimissaan, joten luottavaisin mielin menen tänään ultraan. Ihanaa olla jo näinkin pitkällä :)
 
Huomenta! jadekivelle tsemppiä ultraan, kiva kuulla sitten kuulumisia sieltä :)

Amele, varmasti nuo jännät käänteet on tehneet sellaisat fiilistä, että aika kuluu hitaasti. Musta tuntuu, että aika suorastaan mateli 12-viikolle saakka ja nyt päivät meneekin ihmeen nopeasti

Mä aloin vähän toiveikkaasti ajatella, että mitäpä jos niitä liikkeitä ei enää hirmu kauaa tarvisi odotella. Mulla tosiaan on tuo kohtu niin edessä, että esim. dopplerilla kuunnellessa tuntuu kuin vauva olisi joskus siinä ihan "pinnassa", syke kuuluu jotenkin ihan mukamas siitä läheltä vaikkei anturia painaisi yhtään (välillä se sitten on vähän syvemmällä se ääni, riippuen missä päin vauva pyörii). Mutta jospa tuo kohdun etunoja edesauttaisi myös liikkeiden tuntemista herkemmin...

Omanapaisesti vielä hehkutan, että sain tänään sikiöseulontaverikokeiden tuloksen ja se oli ok, eli ei ole kohonnutta riskiä! Voi mahtavuutta :heart: Jotenkin hirmu helpottunut olo, vaikkei nämä seulonnat tietysti mitään sataprosenttista totuutta kerro.
 
Kirjoittelijat

Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Sairaala

5.5
sekundamamma / 36 / 2. lapsi / TYKS

9.5
Pikkuperho / 30 / 2. lapsi

17.5
Scarleth / 36 / 1. lapsi

26.5.
himmeli-80 / 32 / 1. lapsi / Naistenklinikka

27.5.
Sebu08 / 33 / 3. lapsi / Naistenklinikka

29.5.
jadekivi / 25 / 1. lapsi / Jorvi?

1.6.
tyty86 / 26 / 2. lapsi / pkssk
Baby20xx / 31 / 1. lapsi / VKS

3.6.
Amele / 27 / 1. lapsi

5.6
Lila13 / 28 / 1. lapsi / KYS

11.6
0emppu0 / 26 / 1. lapsi

19.6
Eemiliina/ 33/ 2.lapsi/ KOKS


Neuvolat & ultrat

Lila13 ~ neuvola 14.11
Amele ~ nt-ultra 19.11
0emppu0 ~ nt-ultra 26.11
Scarleth ~ neuvola 27.11
Lila13 ~nt-ultra 22.11
Sekundamamma ~ neuvola 28.11
Sekundamamma ~ rakenneultra 20.12
Scarleth ~ rakenneultra 4.1

Suuren surun kohdanneet :'(
Cisu
Wilbe
 
Viimeksi muokattu:
jadekivi tsemppiä ultraan, pidän peukkuja, että saatte sieltä hyviä uutisia. :)

Scarleth varmasti täälläkin vielä tulee aika, jolloin päivät vain kuluvat huomaamatta ohi, sitä odotellessa. :) Mutta toisaalta kovasti jo lähestytään 12 viikon rajaa, joten kyllä se aika eteenpäin menee. Ihanaa, että sait verikokeista hyviä uutisia, jee onnea! :)

Mulle soitettiin aamulla neuvolasta ja sanottiin, että viemäni virtsanäyte oli jotenkin epäpuhdas ja pyysivät toimittamaan vielä uuden näytteen. Mitään tulehdusta ei löytynyt, mutta epäpuhtautta? Mitäköhän se sitten mahtaa tarkoittaa? Heräsin puheluun ja olin niin hölmistynyt, etten tajunnut edes kysyä. No tuskin mitään vakavaa kuitenkaan, kun uudella näytteelläkään ei ole kuulemma kiirettä.

Ihana aurinkoinen aamu muuten. Kävin pienellä kävelyllä äsken ja teki tosi hyvää. Aurinko ja raitis ilma tekevät ihmeitä. :)
 
Päivittelin tuossa listaa ja toivottavasti muistin lisätä kaikki mitä olette ilmoitelleet. Onko kellään ultria tai neuvolakäyntejä tiedossa? Jos haluatte sinne jotakin, niin laittakaa ne tänne vaikka punaisena, niin en epähuomiossa ohita niitä. :)

Tsemppiä Jadekivi ultraan!

Liikkeistä vielä.. voi olla että itselläkin kestää niiden tunteminen kun istukka on mulla edessä. Dopplerillakin sydänäänet kuuluu usein aika vaimeana ja oman sykkeen takaa. Kovasti niitä silti odottelen. Eilen aloittelin sitten rasvailut. Vatsan iho kutisi koko viikonlopun ja kaivoin esiin Bodyshopin vartalovoin ja hölväsin sitä oikein antaumuksella. Samaa vartalovoita olen käyttänyt aikaisemminkin ja olen toistaiseksi säästynyt raskausarvilta. En ole viitsinyt panostaa kalliisiin raskauden ajan voiteisiin, pääasia että iho pysyy pehmeänä ja joustavana. Luulen myös että se on tosi yksilöllistä miten rarskausarpia tulee. Joillekin tulee niitä vaan helpommin kuin toisille.

Amele milloin pääset toimittamaan uuden näytteen? En ole kyllä kuullut tuollaisesta. Näytteethän ei kai aina onnistu, joten ei siinä varmaan mitään vakavaa. Kai olisivat pyytäneet nopeammin uusintanäytteen, jos kyseessä olisi jotain vakavampaa. Miten olet muuten voinut?
 
sebu huomenna haen purkit ja to pääsen sen aamulla labraan kiikuttamaan. Kai siinä näytteenannossa oli vaan sattunut joku moka ja mukaan päässyt epäpuhtauksia, en minä tiedä. Nauvolantäti sanoi, että jos vaikka ensi viikon aikana saan uuden näytteen tuotua, joten ei vaikuta hälyyttävältä kuitenkaan. Olen voinut hyvin, kiitos kysymästä. Vatsakipuja ei ole muutamaan päivään ollut lainkaan ja tuhrutteluvuotokin on melkein lakannut. Olen luottavaisilla mielillä sen suhteen, että tilanne alkaa rauhoittua. :)

Minä olen kanssa ruvennut rasvailemaan vatsaa ihan perusvoiteella. Sellainen bodyshopin raskausarpi-puikko mulla on, mutta en ole sen suhteen vakuuttunut.

Mulle voi päivittää listaan: nt-ultra 19.11.
 
Mullekin voisi päivittää pari tietoa lisää:
neuvola 27.11
rakenneultra 4.1

Mä otin rasvailun suhteen sen linjan, että aloitin jo suht alussa. Ajattelin, että jospa iho ehtis sitten kosteutua ja pehmetä kunnolla ennen kuin alkaa venyä. Mulla tosin on raskausarpia ollut jo ennen yhtäkään raskautta, joten ei tässä nyt mitään lopullista menetetä vaikka niitä tuliskin :) Mutta on muutenkin ihan ihanaa huolehtia vartalosta ja läträtä hyväntuoksuisia öljyjä. Mulla on ihan joku tähän tarkoitukseen oleva raskausarpiöljy tai itse asiassa kaksikin, molemmat tuntuu ainakin ihan hyvältä ja toinen oli jopa ihan kohtuuhintainen (Bio Oil, hinta reilun kympin). Toinen oli sitten vähän tyyriimpi.
 
Täällä menossa rv 15+2 ja odotellaan toista neuvola-aikaa, joka on kahden viikon päästä. Todella pitkä aika tämä ensimmäisen ja toisen neuvolakäynnin välillä. Yli 2 kk.

Liikkeet ovat alkaneet tuntua voimakkaammin tällä viikolla :heart: Mulla kun ei ole vielä doppleria hankittuna niin liikkeistä ainakin tuntee vauvan :)

Weledan raskausajan hoitoöljy koko raskauden ajan raskausarpien ehkäisyyn ja synnytykseen valmistautumisöljy rv 34 alkaen välilihan pehmentämiseen ja repeämisen ehkäisyyn ovat mun suosikkeja. Eivät sisällä kemikaaleja vaan pohjana luonnolliset ja eteeriset öljyt. Suosittelen!
 
  • Tykkää
Reactions: sebu08
Ihanaa kun siellä muilla alkaa jo liikkeitä tuntua!! Ne jotenkin helpottaa huoltakin kummasti ja odotuksesta tulee entistä konkreettisempaa. :heart:

Mulla eka neuvolakäynti takana ja turhaan murehdin. Terkkari oli tosi mukava, eikä maininnut sanallakaan painosta mitään. :D Np-ultra-aikaa nyt sitten vaan odottelen kotiin saapuvaksi. Ihan pihalla olivat kyllä raskauden keston määrittämisessä, eivätkä sitten osanneet laittaa laskettua-aikaakaan neuvolakorttiin. Tietokoneen mukaan laskettuna saivat mulle viikoiksi 8+1 (ei hajua oliko hedelmöittymispäivästä vai mistä lopulta laskivat). No ihan sama se mulle on. Itse taidan kuitenkin pitää noi viikot siinä alkuperäisessä. Ja vauvaa en odottele syntyväksi kuitenkaan kun vasta kesä-heinäkuun vaihteessa, eiköhän sekin mene yli la:n vähitään sen 10päivää.;) Nyt vaan alkoi muakin ihan hirveästi jännittää se seuraava ultra, onko kaikki varmasti hyvin!? Miten tämän ajan saisi kulumaan nopeammin sinne toiselle kolmannekselle... Mieskin oli ihan surkeana, kun tulin neuvolasta ja sille selvisi karu totuus, ettei tällä kerralla saatu sen kummempaa varmuutta että kaikki olisi edelleen yhtä hyvin kuin alussa.

Ostin viikonloppuna sea band-rannekkeet tätä pahoinvointia lievittämään. Kyllä ne vähän ovat auttaneetkin. Jatkuvan kuvotuksen ovat vieneet, vaikka kyllä vieläkin välillä iskee oikein kunnon yökötys-aalto. Päätin että olkoon vaikutus korvienvälistä tai "oikeaa", ihan sama, kokeilen mitä tahansa! Ja mä kanssa hankin jo masurasvan raskausarpia ehkäisemään. Olen hyvissä ajoin liikkeellä.;) Mutta mulla oli jostain jäänyt sellainen mielikuva, että se piti aloitta aiemmin kun eka raskaudessa.(No ehkäpä vähän myöhemminkin olisi ehtinyt...) Ostin tälllä kertaa sikakallista Biothermiä, mutta siinä on ihana tuoksu ja se ei tahmaa, joten toivottavasti on myös teholtaan hintansa väärti. Esikoisesta ei raskausarpia tullut, mutta kyllä mä silloinkin ahkerasti rasvailin.

Hiusten värjäysasiaa pakko vielä kommentoida: Värjäsin jo viikolla 7 ja aion kyllä värjätä vastaisuudessakin. Mun odottajan olemus kun ei tosiaan ole mikään hehkeä, niin pakko saada edes tukka pysymään asiallisen näköisenä.:p Olen ajatellut, että raskauden aikana sitä tulee vaikka mitä kemikaaleja kehoon muualtakin, halusi tai ei, joten sitten pitäisi varmaankin karsia rankalla kädellä paljon muutakin -kuten vaikka raskausarpivoide!! No way, vähän pitää saada itseään hemmotella.:)
 
Hienosti meni!

Kaikki näytti normaalilta, ja istukkakin on lääkärin sanojen mukaan "hieno ja vahva" :D Niskaturvotusta 1.4mm, ja vauvalla mittaa 4,85cm. Eli päivällä heittää viikot, muttei se onneksi merkkaa mitään.

Hirmu vauhdikas epeli oli kyllä. Ei meinattu saada mittoja otettua millään, kun oli niin mielettömät bileet käynnissä. Saas nähdä millainen elohiiri tästä kasvaa :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Lila13
jadekivi, onnea ultrakuulumisista! Eikö ole ihanaa kun tuossa nt-ultrassa näkyy jo niin paljon kaikenlaista :) Meillä oli tuo sintti samanlainen superliikkuja, polski koko ajan asennosta toiseen ja niskaturvotuksen mittaamiseen sopivaa asentoa saatiin vähän odotella, kun hän koko ajan kääntyili ees taas.

Sain itse eilen seulontaverikokeiden tulokset, ja nekin oli onneksi ok, taas putosi yksi kivi sydämeltä. Olin niitäkin stressannut pari viikkoa. Meilläpäin eivät ilmoita tuloksista mitään jos kaikki on ok, soittavat sitten JOS niissä on jotain erityistä. No arvatkaa onko kiva säikkyä jokaista puhelimen pirahdusta... siksipä sitten soitin itse sairaalaan ja siellä ne tulokset tosiaan oli, hoitsu siinä oli vähän nihkeänä että "ei me näitä yleensä ilmoitella jos ei ole mitään syytä" mutta kai hän ymmärsi kun sanoin, että olen näitä vähän jännittänyt ja halusin ettei tarvitse enää sitä soittoa odotella. Vähän hassu käytäntö mun mielestä, voisihan noista nyt edes kirjeen laittaa kotiin.

Mulla meinaa kärsivällisyys loppua tämän väsymyksen kanssa! Hävettää hirveästi valittaa yhtään mistään nyt kun vihdoin on raskaana, mutta kun ei saa yhtään mitään aikaiseksi niin se alkaa hiljalleen vähän ahdistaa. Jos välillä osuukin joku pirteä hetki, niin ihan joku parin tunnin normaali puuhastelu saa taas kaiken puhdin pois. Työpäivien jälkeen on turha kuvitellakaan menevänsä esim. kaupungille asioita hoitamaan, pakko päästä suoraa tietä kotiin ja lepoon. Tosi vaikea edes vaan lepäillä laakereillaan kun sohvalla maatessakin olo on vähän huonohko ja päätä särkee - siis ei oikein voi nauttia edes siitä laiskana olemisesta. Toivotaan nyt että viikonloppuna saisi taas jotenkin ladattua akkuja. Valivali :) Toivotaan nyt että tämä avautuminen auttoi ja suoriutuisin tästä päivästä jotenkin.
 
Pakko tulla iloitsemaan tänne hyviä kuulumisia. :) käytiin siis niskapoimu-ultra klinikallamme ja lääkärimme joka ultran teki soitti juuri verokokeiden tulokset. Riskiliku mun ikäiselle (33) on 540:1 ja verokokeiden perusteella mun riskiluku on yli 900:1. :) kylläpä taas helpottaa ja hymy on korvissa! :heart:
 
Scarleth kyllä saa valittaa eikä tarvitse hävetä! Kyllä siitä raskaudesta varmasti iloitsee ja on kiitollinen ihan joka päivä, vaikka karmeaa oloaan välillä kiroaakin.

Jadekivelle onnittelut ultra-uutisista.:heart: Ja samoin Sebulle verikoetuloksista!!
 
Taas on iskenyt jonkin kumma epävarmuustila päälle. Vaikka vieläkin on melko usein etovaa olotilaa, niin silti välillä yökaudet mietin, että saammeko kuitenkaan tätä pientä?

Tuntuu joskus niin siltä, että ihan kuin ei edes raskaana olisikaan. Alamahankin koen olevan niin kuin ennen raskautta, toki välillä tietysti on turvonneempi, mutta pääsääntöisesti ei mitenkään ihmeemmin. Koen, että edelleen on vain sellainen löysä pehmeä kohta navan molemmin puolin ja toinen löysempi mytty ylävatsan alueella. Alavatsa ei vieläkään ole pieni sievä kiinteä pallo, tyyliin kuin raskausvatsa.

Kyllähän kaikki oli ok np-ultrassa ja pieni massusta löytyi, tosin oli hyvin rauhallinen tapaus verrattuna ekaan lapseemme. Eipä pieni pahemmin liikkunut. Tosin ultra tehtiin jo niin ajoissa viime viikolla, rv 11+1. Että kai siksi ei pieni vielä kummemmin liikkunut. Silti on edelleen jotenkin vaikea ajatella, että tuollainen pieni mahassa kuitenkin on.

Enkä ole vieläkään kertonut kenellekään, että olen raskaana, kun koen itsekin vielä, että olenko vai enkö ole?

Nyt viikkoja 11+6.
 
Tänään oli meillä lääkäri neuvola ja kaikki oli kunnossa :) Pikkuisen syke löytyi pienen etsiskelyn jälkeen, sellainen pieni elämän onnenhetki, jota ei ikinään unohda :heart:

Terkkari vähän huomautti painonnoususta :D En siis itse ollut siitä aiemmin huolissaan/stressaantunut mut nyt hiukan mietityttää :confused: Painoa oli tullut terkkarin vaa'an mukaan 2.5 kg, kotona aamulla mitattu omalla vaa'alla vajaa kilo. Ja meillä on kuitenkin ihan laadukas withings vaaka ja terkkarilla joku 70luvun perintövaaka. Mut pahapa se on siellä mennä vinkumaan, että en oo oikeesti lihonu niin paljoo :D
 
Hei!

Täällä yksi joka on saanut plussan icsi hoidolla pakaste alkion siirrosta. Nyt kuitenkin huoli on
kova, viikon ajan on tullut verta ja ollut pientä kipua, kunnes eilen lorahteli oikein kunnolla
hyytymien kera. Olin aivan varma että nyt meni kesken. Ultrassa kävin alkuviikosta silloin
kaikki hyvin. Myös eilisen lorahduksen jälkeen ultrattiin ja edelleen kaikki hyvin. Oma mieli
on kuitenkin pelokas, että mitä tää vuotelu tarkoittaa? Mullahan oli siis lääkkellinen pas
ja käytössä estradot laastari ja lutinukset. Ois kiva jos jollain ois jotain kokemusta tälläisestä
vuodosta, ite yritän ajatella positiivisesti, mutta kuitenkin pelko nostaa päätään.

Häivähdys ja onniunelma rv 6+4
 
Hei Häivähdys! Onnea plussasta ja tervetuloa mukaan :) Tsemppiä myös kovasti noiden alkuvaiheen piinaavien vuotojen keskelle. Itse olen välttynyt vuotelemisilta, mutta kyllä täällä odotuspuolella (ja ihan tässäkin keskustelussa) pyörii paljon sellaisia odottavia äitejä, joilla on ollut pitkäänkin vuotoa raskausaikana ja silti kaikki mennyt hyvin. Raastavaahan se on, kun täytyy vain odottaa! Toivotaan että viikot kuluu nyt äkkiä ja kaikki etenee kuitenkin hyvin. Todennäköisyydet on kuitenkin sun puolellasi, jos ultrassa on kaikki ollut hyvin.

ON: Sama perusvalitus, mutta VÄSYTTÄÄ :D Tänään on lisäksi taas tehnyt pahaakin, saisi kyllä jo loppua nämä päivät. JOtain positiivista sentään eli terveellinen ruoka on alkanut taas maistua, just vetäisin ison kulhollisen kasviswokkia. Selvästi se hiilarimussutus on nyt tullut tiensä päähän ;) (tai niin ainakin todella toivon....)
Huomenna saa taas poksuakin, jee, ihanaa kun aika menee :)

Scarleth 13+6
 
Tsemppiä Häivähdykselle! Itselläni on hieman kokemusta tuosta alkuraskauden vuotelusta esikoista odottaessa. Tosin mulla oli enemminkin tuhruttelua, ihan muutaman kerran tuli sellainen punainen pyyhkimävuoto. Sitä kesti muistaakseni johonkin viikolle 8 ja sitten kaikki menikin ihan mallikkaasti loppuun asti. :) Ultrassa selvisi että istukan reuna oli alkuraskaudessa lähellä kohdunsuuta ja siitä sitten taisi vähän tihrutella.

Täällä myös väsymyksen ja pahoinvoinnin kourissa, eikä mihinkään jaksa tarttua. Eilen jaksoin käydä kävelylenkillä, teki kyllä hyvää, mutta tänään tuntuukin olevan kahta uupuneempi olo. Fiilikset vaihtelee ilon ja uskonpuutteen välillä melkein päivittäin. Pahoinvoinnin lisääntyminen kertoilisi kyllä että kaikki edelleen ok, mutta silti tulee vieläkin sellaisia hetkiä että odottaa vain keskenmenoa käynnistyväksi. : /Ei edelleenkään olla kerrottu raskausuutisia lähipiirille. Jotenkin haluaisin pitää tätä omana salaisuutena mahdollisimman kauan. En tiedä miksi. Kauhea tarve olisi saada olla ihan itsekseen ja rauhassa miettiä tätä ihmettä ja onnea, mutta päiväaikaan tuo jo olemassa oleva ihme ja onni pitää kyllä huolen ettei aikaa jää. ;) Iltaisin sitten taas on niin poikki että kaatuu vain petiin.
Neuvolan omituisista laskutoimituksista viis, minä poksauttelen tänään viikon 10 käyntiin!!

Eemiliina 9+0
 

Yhteistyössä