Lapsettomuushoidoista loppuvuonna (2009) plussanneet <3

Miukula, sulla on valmistelut hyvällä mallillaan. :) Vaikutat niin ihanan onnelliselta! Kiva lukea kuulumisia! On ollut varmasti mukavaa hommilla vauvalle kaikenlaista. Kuulostaa suloisilta noi pingu-jutut...

Mulla on lähipäivien askareena toi vauvanvaatteiden pesu ja samalla harsojenkin pesu. Sairaalakassi on akuutilla hommauslistalla, sillä huomasin, ettei meillä oo yhtään sellasta kassia, jonka vois ottaa sairaalaan mukaan. Kiva kun esim. netissä on selkeet ohjeet sairaalakassin pakkaamiseen, niin ei tarvi arvuutella, mitä siellä tarvii olla mukana. Ja jos jotain ei ole mukana, niin puoliso voi käydä hakemassa.

Hikka tuntuu tasaisena, tykyttävänä rytminä mahassa. Maha saattaa silminnähden hytkähdellä siinä kohtaa, missä hikka tuntuu.
Aluksi tuntui ihan sille kuin ois joku iso suoni tykyttänyt säännöllisessä rytmissä ja vähän säikähdinkin, että mitäs nyt oikein tapahtuukaan.
Vauvan hengitysharjoituksiin taitaa liittyä toi hikka. Jotain sellasta selitti neuvolatyyppi. Ja sanoi, että lapset jotka hikkailee mahassa usein, saattaa tehdä sitä sit paljon livenäkin, kun syntyvät.

Miten fifiris jakselee?

Letkeetä viikonloppua kaikille!

Uskallanko 35+3
 
Kiva lukea teidän kuulumisia! Miukulalla on tosiaan valmistelut hyvin mallillaan. Totta, että esikoisen kohdalla tulee paljon hankintoja, en uskalla ees aatella paljonko meillä paloi esikoisen varustukseen rahaa... mut meidät saatiinkin vauvaliikkeissä helposti ylipuhuttua ostamaan kaikenlaista (turhempaakin) :D

Sairaalakassin sisältöä oon mäkin vähän jo miettinyt, en oo pakannut kylläkään vielä. Mut ehdottomasti pitää muistaa ladata kännykkään musiikkia ja muistaa kuulokkeet (+laturi) sekä ladata kameran akku valmiiksi. Ja Lansinohin nännirasvaa, se on niin must kamaa :D

Vauvanvaatteita tossa lajittelin vähän koon mukaan, pitää vielä pestä ne ja raivata joku hylly niitä varten.

Pullojen ja tuttien desinfioijaa meillä ei viimeeks ollut, en kaivannutkaan mutta olisi varmasti nopeempi ja turvallisempi tapa putsaukseen kun keittäminen. Meinaan siinä vauvapöhnässä unohtelee helposti asioita, esim. juuri noita hellanlevyjä päälle :ashamed:

Harsoista, tarkotitko Miukula niitä ns.pukluräteiksi vai vaipoiksi? Niiden imukykyhän joka tapauksessa vaan paranee pesujen myötä ja jos vaippoina käyttää niin sit kyllä pitää pestä useempi kerta ennen käyttöä. (Mut nuo äp:n tai merkettien harsot ei oo kovin hyviä vaippakäyttöön... nimim.kokeiltu on...)
Meillä on erikseen tuolla korillinen (valkeita) vaippaharsoja ja sit pukluräteiksi kuvioituja harsoja, etteivät mee sekaisin. Pakkauksen harsot meillä päätyi viimeeksi pyllyräteiksi -> sittemmin siivousräteiksi - on muuten loistavia myös siinä käytössä :D

Hikkailu on tosiaan sellasta rytmikästä, kyllä sen potkuista erottaa :) Mulla ainakin tuo saku sammakko muljuaa vielä tosi kovasti, muuttaa asentoaan ihan puolelta toiselle. Sais oikeesti ruveta asettumaan jo aloilleen!

Mites te, joiden raskaus alkoi hoidoilla, oletteko ajatelleet laittaa klinikalle korttia tms sit vauvan synnyttyä? Me viimeeks laitettiin AVAlle kiitoskortti, jossa oli vauvasta kuva. Aion kyllä nytkin laittaa tonne Taysin laps.polille jonkun kiitoksen.

Hei vielä yks juttu tuli mieleen... onko kukaan löytänyt kivaa, persoonallista ja kohtuuhintasta hoitolaukkua? Siis tarkotan sitä, missä vauvan kamoja saa sit roudattua. Mä en jotenkin yhtään syty noihin vaunumerkkien perus-perus-kasseihin vaan haluisin jonkun sellasen, mikä ei niin leimallisesti näytä vauvanhoitokassilta vaan olis vähän stylempi!

Nyt mä keitän kahveet ja kaivan pakkasesta jätskiä :p Kivaa viikonloppua!! :wave:
Kristiina ja saku sammakko rv 31+4
 
Me ostettiin esikolle "oikea" hoitolaukku, mutta se oli ihan kyllä turha meidän käytössä. Tavallisen olkalaukun otan ite käyttöön.

Ite otan ehdottomasti sairaalakassiin (mitkä viimeksi jäi) niin liivinsuojat (niin ja imetysliivit)! TAYSsissa ei niitä ollu talolta antaa, enkä mäkään sillon tajunnu että sellaset tarvis olla, niin olipa kiva tunkea paperia si :whistle:

Tänään käyty neuvolassa, ei mitään parannusta muttei huononnustakaan. Paitsi että meillä ollaan oltu jo pää alaspäin ja nyt on kääntyny poikittain. Kerkeehän tässä tapahtua vielä vaikka mitä, mutta neuvolasta annettiin seuraava aika 10.6. ja sitten jos ei ole kääntyny takas oikeeseen asentoon niin TAYSsiin lähete.

 
Joo ihan pukluräteiksi harsoja meinasin, en vaipoiksi. Ehkäpä sitten pesen ne samalla kun vaatteetkin.
Mä tosiaan tykkään noista oman lapsuuden aikaisista jutuista: pingu, bamse, barbababa ja myyrä. Se on niin kivaa, kun ovat tulleet muotiin uudelleen! =)

On se meidänkin pikku-ukko sitten hikannut, jos on sellaista tykyttävää ja rytmikästä liikettä yhdessä kohtaa. Myös supistuksia olen selkeämmin huomannut. Eivät kuitenkaan ole olleet kivuliaita.

Pikkuvadelma: mullakin vauva liikkuu tosi paljon ja varmaan menee kuperkeikkaa, kun potkuja tuntuu milloin missäkin. Eli ei huolta sen kääntymisen suhteen, ainakaan vielä. Viimeksi on kyllä mullakin ollut pää alaspäin neuvolassa käydessä.

Tosiaan hankinnat on nyt hyvällä mallilla. Sängyn mies tänään juuri kokosi vapaapäivänsä kunniaksi. Vielä puuttuu siitä petivaatteet, jotka odottavat pesua. Tosiaan alkoi jo pelottaa, et miten kaikki saadaan kuntoon, kun viikko sit ei vielä ollut mitään. Tai no muutama vaate ja tuttipullo. Kuitenkin mies sanoi, ettei ole myöskään halunnut kiirehtiä hankinnoissa, jos kuitenkin jotain sattuisi. Mulla kun suvussa on tapaus, jossa täysiaikainen pienokainen menehtyi kohtuun. :'( Ja jotenkin itsekin on aina ajatellut ettei musta äitiä tule, kun lasta ei niin helposti alulle saatu.

Nyt kuitenkin usko tähän on jo aika vahva ja selviämismahdollisuudet hyvät, vaikka syntyisikin. :saint:

Miukula ja pikku-ukko 32+4
 
Uskallanko, sulla ei oo enää paljoo jäljellä!! Aika jännää!! :p Oot ilmeisesti voinut hyvin, ei ole ihmeenmpiä loppuraskauden vaivoja tullut?

Mulla on vähän ollut yläselkä kipeenä ja närästystä kans. Ja ummetus vaivaa kans. Välillä tuntuu että vatsa painaa kaikki suolet ja sisäelimet kasaan.. huoh.. mutta pääosion oon voinut hyvin. Joku ihme laiskuus on iskennyt etten oo saanut kauheesti kirjoiteluta tänne, vaikka oon käynyt koko ajan lukemassa kuulumisia.

Miukalalla on kaikki hyvin jo kasassa! =) Ihanaa! Mulle tulee välillä melkeen stressi, kun ei olla vielä kauheesti hankittu mitään, mutta veikkaampa että kaikki tulee just hankittua tolleen kertarysäyksellä yhden viikon aikana. No on meillä pari säkkiä vauvanvaatteita, pesuvati ja jumppamatto, kun ollaan saatu ne sukulaisilta. Ja tietty äitiyspakkaus..

Tyhmä kysymys muuten, mutta pitääkö siis uudet vauvan vaatteet pestä ennen käyttöönottoa? En sitä ollut ajatellutkaan... minkä kokoiset vaatteet otette mukaan laitokselle? 55? Ja mitkä vaatteet kannattaa oottaa, body ja potkuhousut vai? Oon ihan pihalla miten se vauva puetaan! :ashamed:

Tänään on tasan 3kk laskettuun aikaan.. jotenkin se tuntuu vielä aika kaukaiselta, mutta toisaalta aika viuhuu tosi nopeesti eteenpäin..

fifiris 26+6 (puolen tunnin päästä poksuu)


 
^fifiris joo kyllä mä pesen vauvanvaatteet ennen käyttöä. En tiiä tungetaanko niihin jotain tärkkiä tms aineita sen kummemmin mut kyllähän ne ainakin pölyä ym kerää... Mä oon niitä omituisia ihmisiä, jotka rakastaa pyykinpesua muutenkin :D Varsinkin sitä puhtaan ja hyväntuoksusen pyykin hypistelyä :)

Vauvalle aattelin ottaa laitokselle "kotiutumisvaatteiksi" 50cm bodyn, potkarit, myssyn ja sit joku peitto, jos sattuu viileempi päivä. Nuo kyseiset vauvan vaatteet mä muuten tilasin Metsolalta heti, kun plussa piirtyi testitikkuun :ashamed: :whistle:

Nyt mä lähden saunaan mun kaikkien kolmen poikani kanssa :wave:
Kristiina ja saku rv 31+5
 
fifiris, sama homma täällä: tuntuu, että suolet ja sisäelimet on ihan kasassa. Keuhkoja painaa kans. Välillä puuskututtaa ihan pienetkin siirrot.

Nyt on yöt aika levottomia. Ei oikein tiedä, miten päin makais. Pissattaa ja pyörityttää pitkin yötä. Pelottaa, ettei vahingossa tule maattua vatsaa jotenkin lyttyyn. Aamuisin on toisinaan kyljet kipeinä. Samoin menkkamaisia juilintoja on ruvennu olemaan alavatsan molemmin puolin. Taitaa kroppa pikkuhiljaa valmistautua punnertamaan pikkutillikan maailmaan. :)
 
Moi!

Miukulalla on tosiaan valmistelut hyvässä jamassa! Meilläkin alkaa olla kaikki muu paitsi vaunut ja sänky. Sänky tulee siskolta, kunhan nyt vain tuo sen jossain vaiheessa ja vaunut tarttis ostaa. Varmaan tässä parin viikon sisällä pitää nekin hankkia.

Vauvanvaatteet ja lakanat olen minäkin pessyt, onhan niissä voitu käyttää jos jonkinlaista kemikaalia. Muutama on vielä pesemättä (tuoreimmat ostokset), mutta muuten kaikki odottaa jo kaapissa. :heart:

Mulla oli viime yö niin tuskainen, ihan hirveät alavatsakivut... Otin yöllä panadolin, mutta ei se oikein auttanut. Illalla yhtäkkiä tuli kipeäksi. Sellaista jomottavaa kipua, ei siis supistelua. Tuolta ihan nivusista / munasarjojen kohdalta. En tiedä mitä oikein on, vähän huolestutti yöllä mut nyt onneksi jo vähän parempi olo. Kävelyarka on edelleen. Olisko sitten kohdun kannatinlihakset niin kovilla vai mikä ihme? Ja särky on siis molemminpuolista. Ei ole mitään tulehdustakaan, kävin siis viime viikolla neuvolan pissakokeessa senkin tsekkaamassa kun pissassa oli proteiinia yhdellä plussalla. Joten kait tämä vain on sit normaalia ja pitää kestää, kipu on siis kuitenkin siedettävää ja sellaista pitkäkestoista särkyä enemmänkin. En oikein miellä sitä liitoskivuiksikaan, kun enemmän on tuolla kohdun alapohjassa särky kuin nivelissä... Toivottavasti menee ohi, yö oli aika raskas eikä nyt tee mieli kauheasti kävellä. Onko muilla ollut mitään vastaavaa?

Vauva on liikkunut nyt jotenkin vähemmän, mutta liikkuu kyllä koko ajan, sen verran olen seurannut. Sekin vähän huolestuttaa, vaikka yritän ajatella että se on ihan normaalia kun tila alkaa käydä ahtaaksi... On tää kyllä ikuista huolehtimista!

Uskallanko, tuo jatkuva pissaaminen on kyllä melko rasittavaa! Mäkin käyn 3-4 kertaa yössä pissalla. En tiedä tuleeko illalla sit juotua liikaa. Mutta joskus tulee vain pikkutilkka virtsaa, ettei se nyt siitäkään ole varmaan kiinni. Kohtu vain painaa virtsarakkoa. Ja mua kans jo hengästyttää välillä hirveästi! Neuvolassa sanoivat, että sitten kun vauva laskeutuu, pitäis hengitysvaikeuksien helpottua kun keuhkoille tulee lisää tilaa.

Eipä sen kummempia, oikein hyvää viikkoa kaikille ja paljon jaksamisia!

Diodium & Lilli 30+5
 
Diodium, on sulla ollu tiukka yö. Pelästyttää toki aina noi kaikenlaiset kivut, vaikka esim. mulle tänään neuvolassa sanottiin, että "kaikenlaiset jomotukset ja juilimiset nivusissa ja alavatsassa ovat tässä vaiheessa ihan luonnollisia ja asiaankuuluvia".
Toivottavasti saisit ens yön nukuttua paremmin!

pikkuvadelmalla hujahtaa varmaan ilta rattoisasti äitiyspakkausta hypistellessä! :)
 
Huomenta!

Ihanaa, vähän paremmin nukuttu yö takana. Alavatsaa särkee edelleen, mutta ei enää niin pahasti. Kävely on vaivalloista, mutta pääsen sentään liikkeelle. Uskallanko, kiitos lohduttavista sanoista, niin minäkin olen itsekseni ajatellut, että tässä vaiheessa raskautta kaikenlaisia kolotuksia ja särkyjä voi tulla. Ja kun vauva liikkuu ahkerasti, en ole ollut paniikissa. Ärsyttää lähinnä, en haluaisi olla ihan invalidi loppuraskautta!

Mulla on jäänyt Kelan papereiden lähettäminen tosi viime tippaan, tänään laitan postiin. :whistle: No, pitäis niiden ehtiä ajoissa kuitenkin. Otetaan sittenkin se äippapakkaus, vaikka ensin ajateltiin, ettei tarvita. Pikkuvadelma, oliko ihana??

Aurinkoista päivää ja hyviä vointeja kaikille!

Diodium & Lilli 30+6
 
Heippa vaan!

Tänään sitten alkoi virallisesti äitiysloma! :D Nyt sitten vaan kotia raivaamaan, vaavin tavaroille tilaa. Nyt on kyllä jo sänky ja lipasto kasassa, mut sänky meidän keittiössä ei oikein ole hyvä paikka pikkumiehelle. :LOL: Makkariin pitäis tilaa raivata sängylle. No tavoite olis et jussiks olis kaikki valmiina, myös hankinnat, jotka onneksi on jo hyvällä mallilla. Ajattelin kyllä hommata sellaisen hoitolaukun. Käy sitten sairaalakassiksikin.

Neuvolassa kävin taas tänään. Kaikki oli hienosti. Hemoglobiinikin vain nousee. oli 134, kun viimeksi oli 130. Talvella eka hg oli 125,että ei mulla vauva ainakaan rautaa ole vienyt. Sf-mitta 31cm, keskikäyrää nousee nätisti. Vaavi raivotarjonnassa, mutta tilaa on edelleen. Usein pukkaa pyllyä vasemmalle ja jalat potkii oikealle. Närästää kyllä kivasti aina välillä, kun on poju niin ylhäällä. Vielä ei ole alaspäin tuntunut painetta. Paino oli taas pudonnut. Viimeksi oli tullut parissa viikossa melkein 2 kiloa lisää, mut nyt kun kuumat ilmat lauhtuivat niin oli pudonnut 1400g. Eli neljän viikon painon nousu on nyt sit vain 400g. Eli edelleen olen kaikkiaan lihonut noin 8 kiloa. Tosi tyytyväinen olen kyllä! Verenpaine oli 126/88, hieman normaalia ylempänä tuo minun alapaine. Pissa oli kuitenkin puhdas, että vielä ei ole huolta, kun ei ole päänsärkyäkään.
Ainoa negatiivinen juttu mitä on tullut tuolla neuvolassa olessa on se, kun hoitaja mittaa ja kuuntelee vauvan sykkeitä, niin mua alkaa huimaa ja tulee tuskahiki. Johtunee siitä selälläänolosta, kun menee heti ohi kun nousee. Tänään just hoitaja sanoi, et olen kalpea ja hikinen. Inhottavaa! no sille ei voi mitään, kun vaavi painaa isoja suonia. Sit kun on lääkärineuvola niin varmaan meikäläinen on taju kankaal, kun tutkimus kestää kuitenkin kauemmin. Mites muilla on selällään makaaminen vaikuttanut olotilaan?

Tänään olis vielä eka perhevalmennus klo 17. Täytyy katsoa mitä tietoa saadaan sieltä ja jospa tuo ukkokultakin alkais tajuta paremmin, et lapsi on tulossa. Kyllä se ihan mukana on kaikessa, mutta kun ei oikein mikään opus ole häntä hetkauttanut, niin jos nyt sitten tuolla saisi tietoa asioista. Kunhan ei nukahda sinne työpäivän päätteeksi. :LOL:

Aurinkoista viikon jatkoa kaikille! Miukula ja pikku-ukko 33+1
 
Kuulumisia pitkästä aikaa.. :)
Eilen tuli 30 viikkoa täyteen. Ajatella, että enää kymmenen viikkoa..
Oon nyt ollut viikon sairaslomalla kun ei jaksa enää niin kävellä ja tehdä raskaita nostoja. 9pv asti on sairaslomaa ja sitten lääkärillä käynti ja toivottavasti pääsen kokonaan saikulle ja töistä pois :) Hirveästi on kyllä kotona tekemistä ja sitä yrittää kaikkia saada valmiiksi ennen vauvan tuloa. Nyt oli tyllerö kääntynyt RT:hen. koko ajan ollut poikittain tai pt:ssä. helpompi nukkuakkin kun ei oo poikittain.. mutta potkii kyllä paljon ja kipeääkin käy. Yöt on melko pyörimistä mut nyt ok kun ei töissä ja voi aamusta tai päivällä ottaa takaisin. Oon jo hankkinut melkein kaikki vauvan tarvikkeet. Aivan pikkujuttuja, kuten tutit yms. pitäis vielä hankkia.
Onko teille puhuttu neuvolassa tässä vaiheessa jo synnytysvalmennuksista mitään? Mulla ei oo sanallakaan maininnut asiasta, mutta itse kysyin viimeksi, että miten niitä on niin antoi lappusen, missä länskässä pidetään valmennuksia ryhmissä pari kertaa kk. Onneksi satuin kysymään kun mieskin vuorotöissä ja pitää ajoissa tietää millon ilmoittautua. Perhevalmennuksista mulla ei oo hajuakaan järjestetäänkö tällä alueella niitä.
Onhan tää kyllä jännittämästä koko raskaus aika, kun niin toivois että kaikki menis hyvin loppuun asti :heart:
alaspäin ei pieni kyllä vielä paina eikä tarvitse pissalle yöllä herätä. Mut aivastuksesta kyllä nykyään lirahtaa aina :LOL:
Toisaalta toivois lämpimiä ilmoja mut ei kuitenkaan liian lämmintä... Muuten iskee turvotukset liikaa ja yöt oli niin tukalia että huh.

Dream ja tyllerö 30+1
 
Moikka!
Täällä alkoi myös virallisesti äitiysloma tänään :D kuten Miukulallakin.

Täällä on jo pakattu sairaalakassi äidille ja vauvalle erikseen. Mahtuu vähän pienempään, kun ei pakkaa vauvan vaatteita samaan. Tosin täytyy vielä tarkastaa kameran akkujen lataustilanne. Ja voi olla, että vielä vaihtuu vaatteetkin moneen kertaan ;)

Pitäis vielä hankkia amme ja sellaistaa desinfioijaa olen myös harkinnut. Muuten hankinnat alkaa ollakin kunnossa. Viime viikolla haettiin hoitotaso, hylly + lakanoita ja pyyhkeitä.

Tänään olen maalaillut seiniä, mies asensi koko illan sisalmattoa portaisiin ja sitten pitää vielä vähän tapetoida. Sitten pääsee kokoamaan hoitotason ja sängyn :)

Poika tykkää tunkea jalkojaan kylkiluiden alle, varsinkin makuuasennossa. Mulla onkin pari viime yötä ollut tosi tukalia :/ Oon myös syöny liian raskaasti illalla ja se on pahentanut oloa yöllä. Oon käytännössä nukkunut istuma-asennossa pari yötä. Otin opiksi ja tänään en oo illalla syönyt liikaa.

Miukula kyselit selällään olosta. Musta tuntuu, että happi alkaa loppua, kun on hetken ollut selällään. Vähän pelottaa ensi viikon hammaslääkärikäynti, jaiks!

Huomenna tai siis tänään onkin viimeinen neuvolalääkäri. Arvioikohan lääkäri synnytystä ja vauvan painoa? No ainahan voi kysyä :)

verve + hoopi rv 35+0
 
Heips!

Täällä ollaan kesälomalla. B)

Sairaalakassi on pakkaamatta, laukku on "valittu" ja hiukan vaatteitakin sinne kateltu vauvalle..

Vauvan tarvikkeet alkaa olla hankitttu, sänky paikallaan ja hoitotaso/hylly koossa. Vaatteet pitää pestä vielä ja laitella paikalleen. Jotain pientä pitänee vielä hankkia kuitenkin.

Diodium mulla on myös noita "alavatsatuntoja" ollut tässä. Inhottavaa, yöllä varsinkin, kun ei saa sitten nukuttuakaan oikein. Miettii vaan, että mikä on. Mutta ne on nyt taas rauhoittuneet. Toivottavasti ne vaan kuuluu kuvioon tässä vaiheessa raskautta. Yksi vaiva, joka on nostanut päätään on kylki/yläselkäkipu, joka tulee jos on huono istuma-asento syystä tai toisesta. Pissalla saa ravata päivisin tuon tuosta, mutta yöllä ei onneksi niinkään.

Huonosti olen nukkunut viime yöt. :/ Sellaista pyörimistä se tuntuu olevan.

Vauva on rt:ssa ja vartalo on oikealla puolella, hassu, kun sen näkee tossa mahassa, että on vähän niinkuin toispuoleinen koko maha... Oikea puoli enemmän täynnä vauvaa. ;)
Potkut tuntuu ylhäällä sitten ja välillä tosiaan kylkiluut paukkuu.

[/b]Hammaslääkäristä, kävin viime viikolla ja mietitytti tosiaan se istuminen siellä hampilääkärin tuolissa. Mutta se meni kyllä hyvin, ei tullut huono olo tms., vaikka asento onkin aika huono. Mulla ei kyllä muutoinkaan kovin ahdista tuo selällään makaaminen. Sulla verve voi olla toinen juttu, kun kerroit, että selinmakuu ahdistaa. Miten neuvolalääkärissä meni?

Astrid+Jokunen 31+4
 
Kiva oli kuulla dreamin ja astridinkin kuulumisia :wave: Ihanaa, kun yks jos toinenkin alkaa olla jo vähän niinkuin lähtökuopissa :D

Hammaslääkäristä pakko kommentoida, että pyytäkää, että saatte olla puoli-istuvassa asennossa! Mun oma hl juuri sanoi, että vallan hyvin onnistuu toimenpiteet häneltä niinkin ja niin hän on hoitanut ihan viimeisilläänkin olevia potilaita ilman pökertymisiä. Eli kannattaa ainakin ehdottaa :) Mulla kans lyhytkin ihan selällään olo (esim. tänään neuvolassa sydänääniä kuunnellessa) tekee pahan olon ja alkaa pyörryttää.

Tänään kävin normi-neuvolassa ja sain passituksen huomiseks ylimääräselle nla-lääkärikäynnille :| Mulla alkoi heti kovasti supistella, kun terkka vähänkin koetti vauvaa mahan päältä ja supistuksia tuli siinä koko ajan. Samoin ihmetteli vauvan olevan kovin alhaalla näihin viikkoihin nähden... eli meen tsekkaamaan kohdunsuun tilanteen, ettei vaan ois pehmenny/auennu :eek:

Mut kaikki pissat, paineet, painot ym oli normaalit. Eli luulen kyllä, että mitään syytä huoleen ei ole mut parempi varmistaa. Vauvakin oli nyt vaihteeksi pää alaspäin, jee! Jymyää kyllä yhä paljon, siroksi terkka sitä luonnehtikin eli taitaa olla vielä tilaa heitellä kärrynpyöriä ;)

Muuten mulla tulee vika lääkärikäynti olemaan Taysissa synnytyksensuunnittelukäynti, se tulee automaattisesti, jos edellinen synnytys ollut sektio. Siihen mennessä on sit pakko alkaa ajattelemaan sitä synnytystäkin :D

Torstaina oli tehty päätös äitiyspakkauksesta, vieläkään en oo saanut postin lappua... tulispa jo! Mut se ihana Baby Björnin sitteri tuli eilen, esikoinen kiikutti siinä pehmojaan koko illan :heart:

Kristiina ja saku 32+2
 
Onpa ollut aikamoinen päivä... ysin jälkeen menin neuvolalääkäriin ja sieltä suoraan Taysiin ja just tulin kotio.

Neuvolalääkärin mukaan kohdunsuu pehmennyt eikä löytänyt kohdun napukkaa lainkaan. Vauvan pää hyvin alhaalla. Sain lähetteen äitiyspolille, jossa otettiin vauvan käyrät, multa kokeita ja lääkäri tutki, myös ultralla. Kohdunkaulaa hyvin jäljellä, pieni kiilamainen aukeama kohdun sisäsuulla (?) mutta ei mitään hälyttävää. Hänen mukaansa vauva ei edes ole mitenkään alhaalla :eek: Vuodelepoa kotona tää ja ens viikko. Esikko jäi juuri 2 kk lomalle hoidosta mut mies jää sit lomaviikolle hoitamaan häntä, mun pitää tosiaan ihan maata nyt vaan :/

Vauvan kokoarvio oli 1940 g ja kovasti liikkuu mut on pysynyt nyt ainakin 2 päivää jo raivotarjonnassa :D Kunhan nyt sisällä pysyis vielä joitain viikkoja.
Nyt mä meen nukkumaan.
K&s 32+3
 
Kävin minäkin sitten kokeilemassa noi TAYSsin palvelut.. supistaa ja supistaa jo monetta päivää oikein kunnolla. Paikat on onneksi kiinni ja kaikki ihan kunnossa mutta tutkimukset aiheuttivat kaikki voimakkaita supistuksia. Keskusteltiin osastolle jäämisestä, mutta totesin että jos saan niin menisin kotiin ja kun kerran paikat kiinni niin lupa tuli. Vauva oli kunnossa ja painoarvio 2110g. Lääkäri myös totesi, että ens viikolla ei enää estellä jos tulee vaan, toivotetaan tervetuloa synnyttämään ja kuulemma näillä viikoilla pääsee jo suht.nopeasti vierihoitoon jos syntyisi. Niin kipulääkkeitä sieltä sitten sain kun supistukset oli niin kipeitä, toki osastolle jäädessä olisi saanu vielä paremmat dropit. Että sellasta, nyt kyllä tuli sellanen olo, että pakko oikeasti hoitaa vauvan kaikki asiat kuntoon.. sairaalakassit, vaatteiden pesut ym.

Pikkuvadelma 33+3
 
Pikkuvadelmalla taitaa olla samansuuntaiset fiilikset siellä kun mulla :) Mulle kans lääkäri sanoi, että 34 viikolle asti huilia ja sit normaalia meininkiä, et sitten ei enää jarrutella. Ja mulla alko kans heti vimmainen valmistelu vauvaa varten :D

Äitiyspakkauskin tuli perjantaina. Collegepaidassa on reikä edessä ja sen pistän sit vaihtoon, vähän harmittaa tollanen :( Muuten pakkaus on ihana, tykkään paljon enemmän kun esikon 05 vuoden paketista. Harmi, kun sitä Hymy-helistintä ei enää valmisteta, se oli niin ihana. Meillä on kyllä tallella punainen tollanen mut tilasin silti pikkuveikalle oman sinisen :D

Nyt me mennään ostamaan kukkasia ikkunalaudalle :)
Kristiina ja saku rv 32+6
 
pikkuvadelma: onneksi supistelut loppui ja kaikki nyt ookoo. vielä vähän aikaa ja vauveli saa syntyä. :heart:

heh - täälläkin oon todella innostunu laittamaan paikkoja valmiiksi. lisäksi tänä aamuna laitoin jo sairaalakassiin jotain itselle ja vauvoille. olin sen verran kipeä eilen illalla: alaselkää ja alavatsaa särki monta tuntia illalla ja nukkumaan mennessä oli otettava Panacod, jotta sain nukuttua. kivut meni ohi; voi olla että on tullut vaan rasituksesta. mutta polte oli niin kamalaa, että huh huh.
mutta on ihanaa laittaa kaikkea valmiiksi vauvoille. sairaalakassiin laitoin puolipotkarit, pitkähihaiset bodyt, tumput, sukat ja ohuet nauhamyssyt. eiköhän tuo riitä, jos tässä ei ihan takatalvea heinäkuulle ole luvattu. ja saahan sitä sitten paksumpaa jälkeen päin tuotua sinne kun näkee sään kotiinlähtöpvnä. :heart: :heart:

huomenna poksuu rv32
 
Moi!

Kristiinalla ja Pikkuvadelmalla onkin jännät viikot edessä! Koittakaa nyt vain levätä ja olla levossa vielä pari viikkoa! Onneksi kuitenkin jo hyvät viikot menossa.

Mäkin kävin Naikkarilla päivystyksessä perjantaina. Vauva oli ollut niin hiljaa 3 päivää että halusin varmistaa että kaikki on ok. Olin toki kuunnellut omalla kotidopplerilla sydänäänetmut kun liikkeitä tuntui vain tosi harvakseltaan, niin soitin eka neuvolaan ja sieltä neuvottiin tarkistuttamaan tilanne kuitenkin. Tunnin sydänkäyrän ottivat ja kaikki oli kunnossa. Ja rupesin siellä tietty heti tuntemaan liikkeitäkin! Mut ihanaa että kaikki oli ok. Eilen vauva sit jumppaskin monen päivän edestä, ihan mieletöntä myllerrystä koko päivän.
Perjantaina mulla on sit erilkoislääkärin aika Naikkarilla, toivottavasti arvioitais jo sektioaikaakin...

Hyviä vointeja kaikille ja muistakaa ottaa rennosti!

Diodium & Lilli 31+4
 
Täällähän on valmistelut ja pakkailut jo hyvällä mallilla! itse en ole vielä saanut aikaseks tehdä mitään, sen verran kiirettä ollut töissä :/ mut enää olis kolmisen viikkoa töitä ja sitten äippälomalle :)

neuvolassa kaikki ollut kunnossa, painoa on tullut raskauden aikana vain 3kg :eek: mut kyllähän se vielä kerkee nousemaan... kohdunpohjankorkeus huitelee yläkäyrällä, ja maha on kieltämättä aika iso ja pinkee :LOL: selkää jomottaa ja välillä närästää mut ei passaa valittaa ;) synnytystapa-arvioinnin sain heinäkuun alkuun, esikoisen synnytys kun oli aikoinaan aika pitkä ja imukuppia tarvittiin... ihan kiva tietää vähän etukäteen, minkä kokoinen vauveli sieltä on tulossa =)

mites muuten, onko ollut puhetta isyyspakkauksesta??? oon ollut niin laiska lukemaan ja suurin osa asioista unohtuu saman tien :/ esikoisesta tein isukille ison paketin, missä oli kaikki perinteiset (kumihanskat, korvatulpat, "käyttöohjekirjat", sisut, tutit, ankat, sikarit, kortsut jne...) mut nyt toisen kohdalla haluaisin tehdä erilaisen, joten kaikki ideat ovat tervetulleita =) entä mites te kenellä on jo lapsia, ajattelitteko antaa tulevalle isosiskolle/veljelle jonkunlaisen sisko/veli paketin??? itse haluaisin kasata myös sellaisen mutta pää lyö tyhjää, eli ideoita myös siihen=)

isabella&himppu 32+2
 
Kristiinalla ja pikkuvadelmalla onkin ollut aikamoista menoa :eek: Huh, onneksi kaikki on kuitenkin hyvin. Mulle myös sanottiin, että viikosta 35 eteenpäin ei enää estellä, jos synnytys käynnistyy. Oonkin ihan normisti nyt sitten touhunnut vauvan huoneen maalushommissa, auttanut kalusteiden kokoamisessa yms mitä olen jaksanut. Mulla on kyllä alkanut tuntua sellaisia vihlomisia/kramppeja yläreisien sisä/etuosissa. ilmeisesti tuntemukset liittyy supistuksiin. Vatsan kiristyminen ja puristava tunne alavatsalla on myös jokapäiväinen riesa, johon oon jo jotenkin tottunut. Luulen, että sit tunnen kyllä eron kun ne "oikeet" supistukset alkaa.

Viime viikon neuvolassa kohdunkaula oli kiinni, mutta alkanut pehmentyä. Lääkäri ei antanut lapsen koosta mitään arviota, perusteli asiaa sillä kun he eivät hoida synnytyksiä niin ei ole tietoa onko arviot osuneet oikeaan. Lantion arvioi kyllä riittävän tilavaksi.

Olin tänään hammaslääkärissä. Pyysin Kristiina sitä puoli-istuvaa asento ja selvisin hommasta ihan kunnialla. Ootteko muut käyneet kariesbakteeritutkimuksessa? Mä oon menossa tällä viikolla, tietää sitten olla tarkempi, jos se löytyy. Toivon kyllä että ei löydy, kun mulla ei ole itselläni yhtään reikääkään.

Ootteko muut juoneet vadelmanlehtiteetä? Mä oon aloittanut, synnytysvalmennuksen kätilö suositteli 36 viikosta eteenpäin. Auttaa kohdunkaulan pehmeneistä. Mutta ei käynnistä synnytystä, eli ei pitäis vaaraa olla.

Diodium hyvä että menit tarkastuttamaan tilanteen. Pikkukaveri varmaan nyt ottaa takaisin sitten parin päivän lepoajan :)

Isabella, sullahan on tullut tosi vähän painoa! Mulla on tähän mennessä tullut 9,5kg :D

Mä kysyin mun mieheltä haluaako se isyyspakkauksen, kun postissa tuli äitiyspakkaus. Meinasi vaan, että mitä turhaan alkaisin hössöttää, kun äitiyspakkauskin on enemmäkin vauvalle eikä mulle. No en mä sit oo edes enempää asiaa ajatellut :ashamed:

verve + hoopi rv 35+5
 

Yhteistyössä