Lapsettomuushoidoista loppuvuonna (2009) plussanneet <3

Hyvää viikon alkua!

Nyt on täällä viimeinen neuvolalääkäri takana. Onneksi oon saanu olla ilman mitään erityisiä vaivoja. Oli nimittäin neuvolassa vaihteeks ammattitaidoton lääkäri, eli turhalta tuntuva reissu. Olin odottanut, että lääkäri juttelisi jo jotain synnytyksestä ja mahdollisesta synnytystavasta yms. Tämä lääkäri olikin tosi epävarman tuntunen "tyhjännauraja". Esim. kysyessäni vauvan asentoa, hän totesi, ettei "oikein tiedä näistä". Ja naureskellen hipaisi kevyesti vatsaani. Kun kysyin, että "mitä jos vauvan asento vaatii vaikka kääntämistä, niin miten se sitten tiedetään ja tehdään", niin hän epävarmasti naureskeli, että "se tehdään sitten loppuvaiheessa".
Just. Missähän loppuvaiheessa...?!! Alkaa meillä tää raskaus kuitenkin olemaan aika "loppuvaiheessa"... Tänään pyörähti kuitenkin 38. viikko käyntiin.
Että sellasta arvontaa tänään. Suoraansanottuna jäi vaan vitutus päälle, kun lähdin sieltä.
Onneksi neuvolatyypillä käynti aina rauhottaa, sillä hän osaa asiansa ja on rauhallinen, myönteinen ja ammattitaitosen tuntunen. Tärkeintä toki kuitenkin oli, että vauvan sydänäänet oli ok. Viikonloppuna nimittäin tehtiin kotona ekan kerran liikelaskentaa, sillä mahassa oli oudon hiljaista. Loppujen lopuksi siellä taidettiin vain nukkua. :)

Miukula, verve, astrid ja dream84 hyviä lomia teille!
Ja Kristiina76: toivottavasti saat lepäiltyä.

Hermoja ja voimia kaikille!
 
Moi!

Olipas sulla kurja lääkäri Uskallanko! Miten voikin olla noin ammattitaidottomia lääkäreitä, luulisi että samat asiat raskaana olevilla naisilla nyt kuitenkin on kysyttävänään! En yhtään ihmettele että olit vihainen kun sieltä lähdit. Tosi turhauttavaa.

Ihanaa kun niin moni on jo äippäloma-vaiheessa! On tää aika mennyt kyllä tosi nopeasti, tuntuu että just sitä vasta tuli raskaaksi ja hermoili alkuraskauden mahdollista keskenmenoa täällä palstalla. Ja sit taas toisaalta, musta tuntuu joskus että olisin ollut aina raskaana! :)

Turvottaa melko lailla, vaikka jois vettä kuinka ahkerasti. Varsinkin aamulla sormet ja varpaat on tosi nakkipötköjä! Sit vaan vettä koneeseen niin vähän edes helpottaa.

Jännittää huominen lääkäri aika lailla. Tapaan nyt Naikkarin erikoislääkärin ja se katsoo miten istukka on kiinnittynyt ja toivottavasti jo puhutaan alustavasti sektio-ajastakin. Toivottavasti kaikki on hyvin.

Onko kellään muuten tullut luomia lisää raskauden aikana? Mä huomasin yksi ilta, että kaulalle on tullut monta sellaista "varsiluomea", ihan pieniä. Onneksi ne on vaarattomia ja vissiin aika helppo poistattaa vaikka kosmetologilla. Ajattelin sit kun vauva on syntynyt mennä jossain vaiheessa poistattamaan, vähän ällöttää sellainen röpeliäinen iho kaulalla ja rintakehällä. Onneksi ne ei juurikaan näy, tuntuu vain.

Mitenkäs raskausarpia, onko kellään tullut? Senhän sanotaan olevan vähän geneettistä. Mun äidillä oli niitä tosi paljon, mutta siskolla taas ei. No, mulle ei vielä ainakaan ole tullut. Toivottavasti ei tulekaan. Olen kyllä ahkerasti rasvaillut ja öljyillyt, vaikka en mä tiedä onko siitä sit mitään apua.

Kyllä alkaa nukkumisasennon löytäminen olla hankalaa! Välillä tuntuu että litistän vauva-paran ihan littanaksi kun nukun osittain vatsa-kylki-asennossa. Mutta lonkkiin sattuu niin hemmetisti jos koko yön olen ihan puhtaasti kyljelläni. Pakko on päällimmäinen jalka taittaa siihen vatsan viereen.

Mukavaa ja aurinkoista päivää kaikille, tulkaahan kertomaan kuulumisia!!

Diodium & Lilli 32+1
 
Diodium niitäkö ne näppylät onkin??! mä just eilen ihmettelin, että mitä ihmettä on ruvennu kaulalle kasvamaan..onneks on si helposti hoidettavissa.

Sama ongelma täällä, lonkat on ihan tulessa yöllä. Kylkiasennossa kun yrittää nukkua, niin lonkat huutaa hoosiannaa, vaikka on tyynyä siellä ja täällä. Ei ole enää Doomoo buddystakaan apua! hemmetti.. yöt on muutenkin aika rikkinäisiä. No, ei tässä kai enää pitkään kärvistellä! :)

Pikkuvadelma 34+0
 
Heippa vaan! :wave:

Ei kyllä kuulostanut tuo uskallanko lääkärikäynti mukavalta. Kyllä lääkärin pitää tietää mitenpäin se vauva siellä masussa majailee. Ja jos on noin epävarma, niin saisi lähettää asiakkaan ammattitaitoisemmalle lääkärille tai ultrattavaksi, jos ei käsi kopelolla selviä.
Itse olen kans miettinyt miten mahtaa oma nlalääkäri tutkimuksen hoitaa, et meneekö arpomiseksi se, et mahtuuko pikku-ukko tulemaan alakautta. Ja tosiaan miten myöhään se sun lääkäri meinas, et tällaiset tutkimukset tehdään? Eikö kääntöyritystä pitäis jo viikol 36 alkaa yrittää, jos vauva ei ole kääntynyt?

Diodium ja pikkuvadelma: mulla on myös niitä luomia. Ei näy, mutta tuntuvat kyllä. Mun äidillä ja hänen äidillään on niitä myös. Tummuvat iän myötä ja poistaminen ei paljon auta. Mut tietty jos raskaus on tuonut teille nämä luomet, niin sit saattaa kyllä hävitä. Mulla niitä on ollut jo aiemmin.
Nukkuminen on kanssa hankalaa. Aina kun kääntää kylkeä, niin herää. Ja imetystyynyst ei ole myöskään apua. Aina potkin sen lattialle. Lonkat tosiaan puutuu ja kipeytyy ja sit aamuisin olen huomannut et sormien nivelet on kipeät ja jäykät. Mut kuitenkin mielestäni olen päässyt helpolla tässä raskaudessa. Oireita ollut vähän ja kremppoja myös. Et ei ole kyllä raskausaika lisännyt pelkoa hankkia vielä lisää lapsia. Tuo synnytys ja vauva-arki voikin sitten muuttaa mieltä! :D

Olen nyt nauttinut äippälomasta runsaan viikon ja saanut siivottua kotiakin mukavasti. Vielä on järjestettävää kuitenkin. Voimat on hyvin riittäneet puuhasteluun, kun lepää välillä. Nyt kyllä huomaa et istuminen alkaa kans olee raskasta kun pikkumies yrittää suoristaa itseään tonne kylkiluiden väliin. Hankinnat lähes kaikki tehty. Vielä jotain pientä pitää ostaa. Ja tosiaan osan hankintoja teen sitten vasta kun tarvitaan, kuten rintakumit, vauvalle massulääkettä, jos tulee vaivoja ja äidinmaidonvastiketta yms. Eli en osta kaikkea varastoon, ettei mene hukkaan sitten.

Hyvää loppuviikkoa kaikille! Miukula ja pikku-ukko 34+3
 
Heips,

tosiaan joo ihme lääkäri ollut uskallanko...höh, ei ole kivaa tuollainen... Sulla on jo loppusuora menossa! =)

Näppylöistä, mulla taitaa olla noita luomia jo valmiiksi! Ei oo tullut lisää, mutta pisamia on tullut naamaan nyt raskaana ollessa huomattavasti.

Nukkuminen on mennyt katkonaiseksi täälläkin, joka yö kukun aamuyöstä tunnin pari valveilla. Koitan siinä sitten lukea tms. Päivällä sitten nokoset, kun väsyttää...

Kaikki alkaa olla valmiina vauvaa varten meilläkin. Sairaalakassia pitäisi varmaan alkaa hiljalleen miettimään.
Mitähän sinne pakkaisi? Ja mitähän sille vauvalle pakkaisi sitten kotiutumisvaatteiksi? Ei varmaan mitään hurjan paksuakaan vaatetta kannata laittaa?

Neuvola mulla oli tuossa alkuviikosta jua kaikki oli ok. Yllätyin, että painoa oli tullut vain 200g kuukaudessa, koska mulla on sellainen olo, että ois oikea possu. :D

Astrid 32+5
 
Kiitos myötätunnosta. Täällä ollaan jo rauhotuttu. :D Ensi viikon neuvola-aikaa odottelen. Aion purkaa siellä tunnelmat viime lääkärikeikasta ja kysellä kaiken, mikä vielä mieltä askarruttaa.

Luomista: Mulle on tullu kans ihan pieniä, kohollaan olevia luomia kaulaan ja nännipihoihin. Jonkin ajan kuluttua jotkut niistä on tummuneet ja "hajonneet" itsekseen pois. Neuvolan mukaan ne on aika yleisiä ja vaarattomia.

Raskausarpia: en *kopkop* vielä ole saanut. Ehtiihän tässä kyllä... Alusta asti olen ihoa rasvaillut. Muutenkin kun korppu olen.

Diodiumille hyvää lääkärireissua huomenna!
 
Heissan!

Lääkärikäynti oli ihan hyvä vaikkakin tosi nopea. Kaikki oli ok mutta sisätutkimusta ei tehty, sitä vältetään istukan takia. Vauvalla painoaevio oli 1,9 kg joten hyvin on kasvanut, keskikäyrällä mennään. Seuraava aika 7.7., viikolla 36. Silloin katsotaan tilanne ja voi olla sektio on sit samalla viikolla. Jos kaikki edelleen on yhtä hyvin kuin nyt, sektio on viikolla 38. Voi olla että otetaan lapsivesipunktio, siitä sit näkee kaikenlaista, mm. keuhkojen kehittymisen. Lääkäri määräsi lepoa, onneksi olenkin jo lomalla. Maanantaina pitää mennä labraan antamaan paastosokeriarvot, se eka arvo kun mulla oli koholla.

Ihan hyvä fiilis jäi vaikka olikin vähän liukuhihna-touhua, lääkäri aloitti sanelun vielä kun olin huoneessa.

Mitäs muille? Nyt vain lepoa kaikille!!

Diodium & Lilli
 
Meillä painoarvio tällä erää 2400g ja on nyt sitten virallisesti oikein päin! Eli hyvä tilanne, päivittäiset supistukset on kuitenkin riesana. Pitäis parin viikon sisään/päästä olla kuitenkin vielä sairaalassa synnytystapa-arvio.

Pikkuvadelma 34+1
 
Tervehdys kaikille pitkäastä aikaa!! :wave:
On ollut paljon kesäpuuhailua pihalla ym, enkä ole jaksanut kirjoitella vaikka oonkin lukenut teidän kuulumisia ahkeraan.

Täällä alkaa monilla pikkuhiljaa jo h-hetket lähenemään. Ihan uskomatonta!! Saas nähdä kenen vuoro koittaa ensimmäisenä... :p

Toivottavasti Pikkuvadelma pysyy vielä hetken yhtenä kappaleena!

Uskallanko, alkaako jo jännittää?! Onko mitään supistuksia tuntunut vielä?
Kannattaa muuten todellakin antaa palautetta neuvolassa tosta sun edellisestä lääkärinkäynnistä.. Ihan uskomatonta toimintaa.. Mua taas ärsytti mun lääkärintarkastus, kun sitä oli tekemässä jo eläkkeelle jäänyt vanha nainen ja sitten tosi nuori harjoittelijatyttö. Se eläkeläinen oli kyllä ihan mukava (tyttö vaan ujosteli hiljaa) mutta ei oikein tullut rentoa tunnelmaa, kun kaikki toimenpiteet käytiin läpi vaan opetusmielessä ja lääkäri selitti enemmän sille tytölle juttuja kuin mulle. Toivottavasti seuraavalla kerralla ei oo sama juttu.

Vaatteista kysyttävää... kun näin ensikertailena on aika pihalla kaikesta.. ootteko hankkineet paljon vaatteita kokoa 50? Riittääköhän esim. neljä vaatekertaa kokoa 50 ja sit enemmän kokoa 56...? Onko kaikkein kätevintä käyttää vastasyntyneellä settiä body + puolipotkarit? Vai body + kokopotkarit...? Vai kenties kietaisupaita + potkarit? Otatteko sairaalakassiin kahta kokoa varmuuden vuoksi vai vaan pienempää?

Toinen asia mikä on mietittynänyt on vauvan nukkuminen. Ostin Ikeasta unipussin, joka on vähän ohuempi ja pienempi kuin äitiyspakkauksen pussi. Nukkuuko vauva heti vastasyntyneenä pussissa, vai olisiko kuitenkin peitto parempi? Pitäisikö lisäksi olla jotain yöpukuja, vai meneekö samoissa vaatteissa nukkumaan? Tyhmiä kysymyksiä, mutta ei oo kauheesti kokemusta... :ashamed:

Vielä viimeiseksi, pitääkö myös makuupussi pestä ennen käyttöä?

fifiris (jolla on kyselyikä alkanut) 29+1
 
Moi!

Fifiris, mä olen kans miettinyt noita vaatekokoja... Just laitoin vauvan vaatteet kaappiin ja huomasin että muutamia juttuja puuttuu vielä. Jee, pääsen siis ostoksille! Mä ainakin aion erikseen pitää yövaatteet, tulee vauvallekin selkeämpi rytmi heti alusta pitäen kun vaihdetaan illalla kylvyn jälkeen yökkäri.

En ole vielä saanut äitiyspakkausta enkä koko päätöstä... Laitoin sen kyllä itsekin ihan viime tipassa Kelaan. Rasittavaa tulis nyt vain jo, pääsis pesemään siinä olevat vaatteet. Mä pesen kaikki, myös sen unipussin. Ei ikinä tiedä mitä kemikaaleja niissä oikein on.

Huh, nukkuminen on kyllä tosi katkonaista! Vauva on poikittain ja tosi alhaalla istukan takia ja painaa koko ajan virtsarakkoon. Käyn vähintään 2 tunnin välein vessassa. Ja yöllä lonkat on ihan tulessa. No, ainakin oon jo tottunut katkonaisiin uniin etukäteen! Onneks nyt päivällä voin ottaa päikkäreitä!

Hyviä vointeja kaikille!

Diodium & Lilli 32+5
 
Laitetaanhan tännekin kuulumisia pitkästä aikaa =) . Lukemassa käyn kyllä useamman kerran viikossa.

Vaatteista: Mie meinasin ostaa joistakin vaateita kokoa 50, ehkä juuri tuo 4 vaatekertaa vois olla sopiva. Kotiiintulo vaatteiksi aion myös hommata 50cm. Mie meinasin käyttää alkuun vauvalla peittoa ja vähän myöhemmin unipussia. Äitiyspakkauksen sain viime viikolla. Aika isoja on siinä ne 60cm vaatteet tai ainakin verrattuna niihin mitä olen itse aikaisemmin ostannut. Kun vertasin jemmassa oleviin 68cm niin koko vastasi lähinnä sitä :/. Ihmeen paljon heittää koot eri valmistajilla :/

Tarvikkeet alkaa olla jo aika lailla kasassa. Tosin vaunut ollaan vaan ostettu uutena. Kaverilta on pinnasänky ja turvakaukalo lainassa. Veljen perheeltä saatiin sitteri ja leikkimatto. Vaatteitakin alkaa olla jo aika paljon. 50cm vaatteita pitäs vielä jokuset ostaa ja ehkä joitakin tytölle sopivia vaatteita ;). Tähän asti ostetut on suurin osa unisex vaatteita.

Mie oon voinut edelleen tosi hyvin, ei ole ainakaan vielä juuri mitään vaivoja ollut närästystä ja suonenvetoja joskus. Töitä ois jäljellä vielä 8 päivää sitten lomalle :D

Rosetta ja Lahja 28+2
 
Vaatteista, ne pienimmät koot jää suht.nopeasti pieniksi mutta riippuuhan se ihan vauvastakin. Meidän esikoinen oli 49cm syntyessään, mutta kun jotkut on reilu 50cm syntyesään niin ei sitä oikein tiedä :) Mutta mutta, mä ainakin oon hankkinu vähän kaiken näköstä..kerrankos sitä vaan :D Uskoisin kuitenkin että neljä vaatekertaa 50cm riittää.. se kasvu on ihan älytöntä alussa! Ainakin mitä kattelin tota esikon neuvolakorttia.

Ja joo, kyllähän kaikki tekstiilit suositellaan pestäväksi ja huuhteluainetta ei kai suositella ollenkaan ja jos jotain niin hajusteettomia.

Mulla ei oikein ole tohon unipussiin mielipidettä, esikolla ei sellasta ollu ollenkaan mutta sain lahjaksi nytte, niin katotaan tuleeko käytettyä. Mutta sitten taas tosta äippäpakkauksen makuupussista, ite on käyttänyt ainakin vaunuissa jne, etten ollenkaan sisällä nukkuessa.

Sitten bodyista ja noista potkareista.. esikoisen kanssa oli vähän epävarmuutta aluksi pään kanssa, niin tuntu turvallisemmalta käyttää kietasupaitoja, ettei tarvinnu pään läpi vetää. Mutta onhan sekin jokaisen oma makukysymys..aion myös tulevasta käyttää aluksi kietasuja, kun on iskenyt ihan älytön epävarmuuden puuska, että osaako tätä kukaan hoitaakkaan?!? :) noi potkarit vois olla siitä hyvät, kun sukat niillä pienillä ei oikein tahdo pysyä jalassa. Ite en kuitenkaan oppinu käyttää kokopotkareita, mutta taas kerran: makunsa kullakin. Ja yövaatteista, (kyllästyttää jo tää hokema, että esikon kanssa) mutta meillä vähän meni miten sattuu sillo vauvana se touhu..jos oli puhtaat vaatteet, niin samoilla pistin nukkumaan ihan vastasyntyneenä mutta sitten vanhemmiten ruvettiin pukemaan yökkäreitä. Niitä vaatteitahan kyllä suositellaan vaihdettavaksi aika usein, vaikka näyttäisivät puhtailta, mutta olikos se jotain maitoon liittyvää että saattaa olla jossain kauluksessa maitoa ja se rupee si haisee pahalta vai mitenköhän se juttu meni...

Ite en edelleenkään oo saanu kassia pakattua (voi hemmetti!) mutta jos se tästä joku päivä valmistuis! kuitenkin, en olekaan miettiny tota vaatehommaa..esikolla mulla tais olla kahdet eri vaihtoehdot ja sitten siellä sairaalassa vertailin, joten taitaa nytkin mennä samallalailla. Kyllähän se mies si vois tuodessaan tuoda toiset jos tuliskin paljon eri kokonen vauva, mutta meillä mies tois kuitenkin jotain ihan väärää, joten taidan pakata ite kaikki maholliset.

Imetysliivejä täytys kyllä lähtee hankkiin!! tai yhdet aattelin ostaa sairaalaa ja alkua varten ja sitten vähän ajan päästä hakee lisää, kun on maito tasaantunut.

Pikkuvadelma 34+4
 
Kiitos vastauksista vaatteisiin liittyen! =) Mä luulen kans, että ne kietaisupaidat ja kietaisubodyt vois alussa olla hyviä, kun oon kuitenkin ihan paniikissa sen vauvan kaa.. Tai ainakin nyt ajatus pienokaisen hoidosta tuntuu tosi jännittävältä, vaikka kaipa sitä varmuutta saa nopeasti kun vauvaan tutustuu. Ja eihän ne vaatteet tosiaan ihan kauheesti maksa, eli täytyy vaan lähteä shoppailemaan. Olin sunnuntaina Lindexissä ja HM;ssä, mutta en sit osanut ostaa oikein mitään kun aloin niin paljon miettimään että mitä kannattaa ostaa. :ashamed:

Se on kyllä totta, että äitiyspakkauksen vaatteet näyttää kokoonsa nähden jotenkin tosi paljon isommilta.. varmaan menee aikaa ennenkun niitä pääsee ees käyttämään. Me ollaan saatu kauheesti vaatteita sukulaisilta, mutta just 50 koon vaatteita ei oo juurikaan saatu.

Mun pitäis kans ostaa imetysliivejä. Kaverit on kehunut Bebesin imetysliivejä.. ne maksaa joku 50?, tuntuu tosi kalliilta mun mielestä.. toisaalta on varmaan tärkeetä et on sit hyvät liivit.


 
Heippa vaan!

Vaatteista kun oli juttua, niin mulla taitaa pienimmät olla noita 56cm, että en kyllä meinannut hankkia yhtään pienempiä. Kuitenkin mulla on vielä katsomatta kummipojan vanhat vauvan vaatteet, et jos siellä olis muutama pienempi, niin voin ottaa. Tosiaan jos näyttää että pikku-ukko uppoo vaatteisiin, niin sit pitää käydä hankkimassa. Nyt kuitenkin vaikuttais, et iso poju olis tulossa, et 50cm vaatteet ei taitais riittää. Ja kasvaahan ne pienet hurjan nopeasti alussa.

Raskausarpia mulla on ennestään ihan kiitettävästi, että nyt ei ole tullut kuin yksi pieni punainen arpi lisää ja hyvä niin. Olin ihan varma et koko vatsanahka repee sellaisille tulenlieskoille, kuin siskolla kävi. Meillä kun on sellainen ihotyyppi, et pelkästään nuorena kun sai naiselliset muodot, niin heti repes iho. Vaikka esim. rinnat ei ollut kuin a-kupin kokoiset ja silti repes. Toisaalta olen kyllä säästynyt peräpukamilta ja suonikohjuiltakin, joista äitini pelotteli. Hänellä kun tuli molemmat odotusaikana ja vielä myrkytyskin.

Tänään käyty neuvolassa. Verenpaine oli pysynyt hyvänä 126/86, painoa tullut nyt kilo, kun viimeks oli pudonnut 1500g. Että kaikkiaan nyt sitten 9 kiloa tullut. Terkkari oli tyytyväinen. Pissassa kuitenkin oli proteiini yhdellä plussalla ja nyt sit vienkin näytteen labraan huomenissa. Saattaa olla kyllä ihan liian vähästä nesteen juonnista, mutta tarkistavat tilanteen. Uusi aika varattiin jo ensi tiistaille neuvolaan. Ja sf-mitta oli 32cm, että kyllä se pikkuinen kasvaa, vaikka painoa ei tosiaan ole tullut 4 viikon aikana kuin 300g kaikkiaan, että syö mua sitten sisältä. :LOL:

Sitten oli puhetta mun voinnista. Olen tosiaan huomannut viime aikoina ikävää huimausta ja ahdistusta. Olen kärsinyt paniikkihäiriöstä vuosia ja nyt kun alkaa synnytys lähestyä ja on monta stressaavaa asiaa, niin olo on selkeästi huonontunut. :( Terkkari ehdotti, että varaa mulle ajan pelkopolille, vaikka en kyllä mielestäni varsinaista synnytystä stressaa, vaan sitä miten pärjään tuon pienen kanssa jos oma pää hajoaa!
No ehkä on parempi mennä juttelemaan asioista ja saan sitten myös synnytystapa arvion. Näkee sit kunnolla mahtuuko pikkuinen tulemaan alakautta, kun on ultrat ja kaikki. Ja tosiaan kun tämä ahdistusasia käsitellään, niin tietävät sitten kun tulen synnyttämään, että mikä on tilanne ja kun lapsi on syntynyt, niin osaavat sitten miettiä mulle jatkohoidon. En halua että tämä muuttuu masennukseksi, niin parempi puhua nyt eikä vaan kieriä tässä olotilassa. Kyllä tällainen saa mielen matalaksi ja tuntee olonsa kaikin tavoin epäonnistuneeksi, eikä se ainakaan edesauta jaksamista vauvan kanssa. Muutenkin hormonit heittää häränpyllyä ja mieliala vaihtelee. Et saattaa ahdistus osittain johtua ihan näistä hormoneista, mut on tämä vaiva ollut mulla jo vuosia. Vaivannut aina enemmän ja vähemmän. Ja siis mulla on tähän vaivaan lääkitys. Kuitenkin miedoimmasta päästä, et sitäkin pitää katsoa sitten josko olis tarve lisätä. Nyt raskausaikana olen vielä vähentänyt lääkettä, ettei pikkumies saa mitään komplikaatioita, kun syntyy. Sekin tietty stressaa, ku on tietoinen siitä, että saattaa tulla vieroitusoireita lapselle.

No ainakin pääsen asiantunteviin käsiin, eikä tartte sit nlalääkärin arvailujen varaan jättää tätä lapsen koko asiaakaan. No tulipas taas pitkä ja omanapainen teksti, anteeksi siitä. On vaan niin mukava kun on paikka missä jakaa tuntemuksia. Ja ehkä se stressi tästä lievenee, kun pääsen asioista puhumaan ja saan jonkinlaisen suunnitelman jatkoa varten. Ja myös konkreettisesti kun alkaa kaikki olee valmista vauvan tuloon, niin sekin jo helpottaa.

Hyvää viikonjatkoa naiset! Miukula ja pikku-ukko 35+1
 
Miukula: toivottavasti sulle jää hyvät kokemukset pelkopolilta! Kävin siellä miehen kanssa esikosta ja kyllä oli niin karsea reissu että huh huh. Kätilö ei ottanu ollenkaan tosissaan, oli muutenkin tosi kyllästyneen olonen ja kysy vaan, että mitä sä oikein pelkäät?? justiinsa..mulla oli tosi paha pelko synnytyksen suhteen, eikä "ammattilaisen" vähättely auttanut ollenkaan asiaan. Kaikki tunteet on kyllä sallittuja, eikä ulkopuoliset voi sitä kunnolla ymmärtää miten ahdistavana joku jonkun asian kokee, mutta ei sitä sais kyllä vähätelläkkään..

kyllä mulle si papereihin merkittiin diagnoosi pelkosynnyttäjä ja lääkärin kanssa keskusteltiin ja kirjattiin papereihin että hyvät kivunlievitykset. Siinäpä kävi sitten vaan niin, että ko.käynnistä olin 12h jälkeen synnyttämässä ja sovitut asiat (epikriisi) odottivat tietty vielä sanelua.. mutta saivat ne onneks jostain kaivettua ja samanen lääkärikin oli si vielä päivystämässä. Eli synnytyksensuunnittelu käynti oli perjantaina 26.5. klo 11.00 ja vastaanotolle tultiin takas just kun oli vaihtunu päivä lauantaiksi 27.5. :) voi niitä aikoja..27.5. klo 9.13 synty si esikko.
 



Nimimerkki - la - synnytyslaitos- monesko lapsi- millä hoidoilla- lapsi haaveissa kk/vuosi


Uskallanko - 29.6.2010 - ? - ensimmäinen - 2.ivf - 08/06

verve - 7.7.2010 - TAYS - ensimmäinen - 1.IVF - 10/06

Lilian75 - 14.7.2010. - NKL - ensimmäinen - 3.IVF:n 2.PAS - 03/04

Möhkö-72 - 16.7.2010 - KSKS - ensimm. yhteinen (esikoinen 9v) - 2. IVF - 06/07

Miukula- 18.7.2010 - TYKS, ensimmäinen, 7x tamofen ja puregon, Lasta toivottu vuosia, hoidoissa 08/08

Pikkuvadelma - 22.7.2010 - TAYS - toinen lapsi - 3.inseminaatio - 12/06

Sussu - 22.7.2010 - kaksoset - NKL - 1. Inssi - lapsitoive 6/05

Kristiina76- 26.7.2010 - TAYS - toinen (PAS-poika-06) - 3.IVF

Astrid - 31.7.2010 - TAYS - ensimmäinen - 1.ICSI:n 1.PAS - 06/05

Isabella81- 31.7.2010 - MKS - toinen lapsi - puregon, pregnyl - 02/08

dreamer78 - 3.8.2010 - Satks - kolmas ja neljäs lapsi - 2. ICSI - 03/08

Sebu08 - 3.8.2010 - NKL - toinen lapsi - 3. Ivf - 5/08

Murske- 5.8.2010 - synnäri=? - ensimmäinen - clomit - 07/08

Diodium - 5.8.2010 - Naistenklinikka - 1. lapsi

Neitim -7.8.2010 - Satks- viides -clomit+metut+vitamiinit/d125 -12/08

dream84 -9.8.2010 - LPSHP - ensimmäinen -3.iui; clomifen, puregon, pregnyl- 04/04

Sartsa83 - 10.8.2010 - TAYS - ensimmäinen - 2.inseminaatio; clomifen, menopur ja pregnyl

Memma77 - Naistenklinikka, la 11.8, kolmas lapsi, Icsi:n 2.pas, lääkkeinä puregon , orgalutran, pregnyl, lugesteron, zumenon, yritystä 08/08 lähtien

Katriina77, 16.8.2010, K-HKS, 1. ICSI, kaksoset, 10/07

titityy80 - 23.8.10 - esikoinen - clomeilla raskautunut

Sunflower79 - 23.08.2010 - TYKS - ensimmäinen - 2. ICSI - n. 5 vuotta

fifiris - 28.08.2010 - Naisten Klinikka - ensimmäinen - luomu ihme IVF hoitojen välissä.

Rosetta- 5.9.2010- PKKS, ensimmäinen, 1.ICSI:n 1.PAS





Meidän pinon syntyneet:

soja 17.4 rv32+3 A tyttö 1650g 41,5cm ja B poika 1900g 43cm :heart: :heart:



Lämmöllä muistelemme:

:hug: Doris-79 :hug:

:hug: nippe81 :hug:

:hug: pirpana74 :hug:

:hug: mande :hug:


 
Kaivoin pitkästä aikaa meidän listan esille :)

Kiva kuulla Rosetta sunkin kuulumisia pitästä aikaa :wave:

Ja samansuuntaisia juttuja näköjään tässä itse kukin kelailee nt, kun HOOhetki alkaa lähestyä :D
Mäkin oon riehunut viime päivät vauvavalmisteluissa ihan tosissani, raivannut vaatekaappiin pari hyllyä vauvan vaatteille+kestoille+hoitotarvikkeille (ei tällä kertaa hankittu varsinaista hoitopöytää, vaan sellanen kovapohjanen hoitotaso vaan). Vauvan vaatteita ja makuupusseja, peittoja jne oon pyörittänyt koneessa, keitellyt tutteja ja pulloja valmiiksi ym... hirveesti hommaa niin pientä ihmistä varten :D

Miukula tsemppiä sun tilanteeseen :hug: Jos saan sanoa mielipiteeni, niin ota ihmeessä kaikki tarjottu apu vastaan, vaikka se nyt turhalta hössötykseltä tuntuisikin... ei kai siitä haittaakaan ole :flower:

Vaatteiden koosta mä oon jurputtanut tästä aiheesta viimeset 4 vuotta... mua ärsyttää ihan suunnattomasti, kun noilla vaatevalmistajilla sentti ei oo sentti vaan esim 2 senttiä... miten se voi olla??? oikeesti? Luulis nyt jo järjen sanovan, et jos tehdään pöksyt koossa 50 cm niin ei niitä tehdä 60 cm ihmiselle... kun ei mihinkään voi luottaa :D
Äitiyspakkauksessakin on vaatekoot ihan päin honkia, 60 ja 70 cm vaatteet on sentilleen samankokosia ja 60cm potkareissa on isommat jalkapohjat kun 70cm potkareissa. voi äly :headwall: no se siitä aiheesta :D

Mut oon siis niitä pienimpiä vaatteita muutamia settejä hankkinut (Lindex ja H&M myy tosiaan ihan hyvälaatusia, edullisia vauvanvaatteita, joissa kootkin on sinnepäin :D) ja sit 56-62 senttisiä onkin ihan liikaa :ashamed:

Neuvolassa käyty tänään. Verenpaine pysynyt hyvänä, samoin hemoglobiini, painoa tullut nyt yht 11 kg ("enemmänkin saisi olla" :eek: ) ja beibe on pysynyt raivotarjonnassa. Pissassa oli mullakin protskut yhdellä plussalla mut johtu varmaan niukasta näytteestä, johon taisi päätyä valkovuotoakin sekaan. Ei määrätty PLV:tä, koska ei mitään oireilua ole, katotaan ens kerralla sit tilanne uusiks. Eipä olossa sen kummempia, nyt on sit selkäkipukin alkanut, johan sitä tässä ooteltiinkin... mut on tuo masukin aikas muhkea kannettava jo!

30.6 meen Taysiin synnytystapa-arvioon, vähän jänskättää mitä sieltä tulee... ei oo niin häävejä olleet muitten kokemukset näistä "suunnitteluista" :/ eli lääkäri suunnittelee, et kuinka sä synnytät :)

Pikkuvadelma mulla oli esikosta laskettu aika 27.5, vuosi tosin oli 2006 :D ja syntyi sit tosiaan 41+6... Mut aika hassu sattuma sekin, et esikon laskettu aika oli mun ukin syntymäpäivä ja tän tulokkaan la on mun mummin syntymäpäivä B)

Vadelmanlehtiteetä kävin muuten minäkin ostamassa Ruohonjuuresta. Että kaikki keinot sit käyttöön vaan :)

Kristiina ja molskiva Saku rv 34+1
 
Kristiina pari kysymystä putkahti mieleeni ;) Eli, mikä tuon vadelmanlehtiteen vaikutus on ja koska sitä pitäisi juoda?
Sitten noista tuttipulloista, miten käytännössä peset/keität ne? Kun ei oikein ossaa... Kaikki uutta asiaa... :ashamed: Pitääkö tutitkin pestä tai keittää ennen käyttöä?
(Meillä muuten perhevalmennuksessa ei puhuttu tuttipulloista käytännössä MITÄÄN, ainoastaan imetyksestä sillä kerralla, kun ruokinta oli aiheena. :eek: )

Saman huomasin, että äippäpakkauksen vaatteet ON isoja verraten muiden valmistajien "samankokoisiin". Meillä on aikas paljon noita 62cm vaatteita, jokuset 56cm. Olen vähän kahden vaiheilla josko hankkisin vielä jokusen 56cm nutun... Jos löytäisi noita kietaisubodyja tuossa koossa. Täytyy tehdä kierros H&M:n ja Lindexiin. Kappahlissa ei ole mun mielestä niin hyvät valikoimat kuin noissa muissa.

Mulla on kahdet imetysliivit nyt hankittuna jos niillä alkuun pääsisin. Molemmat on Carriwell-merkkiset ja toiset markkinoitiin sellaisina ensi-imetysliiveinä, kun ovat saumattomat ja ilmeisesti mukavat sitten ihan alkuun, kun tissit on kipeät ja pinkeät. Ne varmaan otan sairaalakassiin mukaan. Toiset on sellaiset luukkuliivit sitten. Noista imetysliiveistä tosiaan saa pulittaa itsensä kipeäksi jos haluaa, mutta nää oli ihan kohtuuhintaiset. =)

Meinaatteko muuten noita kestovaippoja käyttää kukaan? Meillä on jokuset kestot ja varmaan ainakin kokeillaan niitä jossain vaiheessa. Jos ainakin osittain kestoja käyttäisi. Mutta sen näkee sitten, miten kaikki menee...

Miukula toivottavasti sun pelkopolikäynti on hyvä ja siitä ois apua. Jaksamista!

Astrid 33+4
 
Jännittävää, tuli tänään kutsu synnytyksen suunnitteluun maanantaille :) Kiva taas kuulla, että onko nää supistukset tehny paikoille jotain. Aika nopeesti ne päivän repäs.

Juu,tutit kans keittäen ennen käyttöä. Ja sit aina välillähän niitä on kans hyvä keittää.

Kristiina: lähellä on ollu, että oltais oltu samaan aikaan pakertamassa :)
 
kiitos muistutuksesta: pullotutit on ostamatta... ups. eihän tässä nyt vielä mikään kiire, mutta vois niitä pari olla tuolla kaapissa valmiina. ja tietty pari korvikettakin varuiksi.
kaikkee muuta löytyykin jo. mitenköhän ne steriloidut pullot ja värmeet tulee säilöä, että ne sitten vielä on steriloituja? kaapissa vaan vai?
Dreamer + hipsunipsut 33+2
 
Mä oon ainakin säilyttäny ihan normaalisti..tosin en tiedä oonko ne asiat tehny "oikein" :) aluksi siis kun on uudet ja sitten välillä silloin tällöin. Jotkut taas meinaa et pitäis keittää vähän väliä (joka käytön jälkeen) ja joillekin riittää normi pesu käytön jälkeen. Ihan kuinka itestä parhaimmalle tuntuu.. ja neuvola kyllä sitten ohjaa. Tosin neuvolantäditkin on kaikki erilaisia. Mutta musta se on kyllä ihan hyvä tieto, että pitäähän se vauvan saada normi "pöpöjäkin", jos liian steriiliä on kaikki niin eihän sekään kai hyväksi ole.

Muistan katsoneeni joskus hyvän dokumentin tosta turhan puhtaasta elämästä.. siinä verrattiin perhettä jossa kaikki oli tosi steriiliä, tiskirättiäkin käytettiin kerran tai kaks ja sitten taas perhettä missä samalla rätillä pyyhittiin tyyliin keittiönpöydät, vauvan naama ja koirankin kuolat lattialta. Loppupeleissä tää jälkimmäinen perhe oli terveempi..niin ällöttävältä kun kuulostaakin :)

Nyt voi ehkä kuulostaa siltä, että meitin perhe on tää jäljempi kun tälläsia höpötän, mutta kyllä meillä on ihan siistiä ja normi puhdasta :LOL: ..ja vauvankin aion pitää puhtaana..

Ja tosiaan, ite pistin viime yönä verkkokaupan kautta tilaukseen vielä vikat pullot ja tutit niihin.. :)
 
Vadelmanlehtiteestä sanotaan, et se pehmittäis kohdunsuuta ja sitä vois lipitellä rv35 eteenpäin. Ja nimenomaan vadelmanLEHTItee ilmeisestikin, siitä irtoaa jotain hyvää kamaa :) Mut nää on kai vähän näitä uskon asioita synnytyksen vauhdittamiseks kuten se perinteinen 3S-systeemikin (sauna, siivous, seksi), joka ei ainakaan mulla viimeks auttanut yhtään mitään :LOL:

Pullot, tutit ja pullotutit pesen ne vedellä+astianpesuaineella, sit pistän vaan täynnä vettä olevaan kattilaan ja annan veden kiehua 5 min. Säilytän sit ihan vaan kaapissa tms.
Sit kun ne pullot ja pullotutit on vauvalla aktiivikäytössä, niin toiset keittää ne joka käytön jälkeen (ekat kuukaudet) ja toiset esim. 1-2 krt/vko, en tiiä mikä on tän hetken "virallinen" ohje, tästä on vähän eri koulukuntia..? Neuvolasta vois tietty kysästä. Joka tapauksessa joka käytön jälkeen sit vähintään se huolellinen pesu :) Ja huvitutteja ainakin tooosi harvoin käytössä ollessa enää keittelin... ehkä kerran saatoin heittää pullojen kanssa kattilaan.

Mulla on tällä kertaa hankittuna vanhoja kunnon lasisia tuttipulloja :D Ovat jotenkin niin paljon symppiksempiä kuin perus-ainut... vaikka niissäkin on kyllä ne Marimekko-kuvioiset aika syötäviä :xmas:

Kestoista, mä innostuin esikoisella lähinnä taskuvaipoista joskus, kun se oli vajaa 1v. Nyt on vaaville oottamassa iso läjä ihan perinteisiä vaippaharsoja ja kuoriksi villapöksyjä ja joitain pul-kuorivaippoja. Vähän isompana sit tarkotus siirtyä noihin erilaisiin taskuvaippoihin, ne on helppoja käyttää ja sitä paitsi nättejä :)

Onko muut täytelleet vauvalle jotain vauvakirjaa jo odotusaikana? Mä oon täyttänyt tota Vaukirjan kirjaa, joka on musta ihan yllättävän kiva :) Esikoisella on tuo "lapselliset"-kirja, jota kyllä kans suosittelen, se on aika humoristinen :LOL:

Kristiina ja saku rv 34+2
 

Yhteistyössä