Lapsettomuushoidoista loppuvuonna (2009) plussanneet <3

Oi, ekat vauvat meidän pinossa :heart: :heart: Onnea Soja!!!

Käytiin tänään siellä 4D:ssä ja olikin joka euron arvonen =) Haukotteleva ja kieltä näyttävä kilonen kaveri siellä kölli :heart: Kaikki rakenteet ym tärkeät jutut kohdillaan. Sukupuolikin selvisi ;)

Kristiina ja sakari rv 26+2
 
Tervehdys!
Alkuun isot onnittelut Sojalle pikkuisista!!!:heart: :flower:

Äitiyslomasta on ollut puhetta. Itsellä loma alkaa 1.6 ja olen ajatellut olla kotona 2011 kesäkuun loppuun. Yrittäjän on sitten palattava töihin. Tietenkin mieli voi muuttua, kun lapsi on maailmassa :)

Liikkeet myös näkyy hyvin mahan läpi, välillä vatsasta nousee oikein korkealle pieni osa. Hurjalta näyttää :D

Sarma, kylläpäs sulla on ärsyttävä työkaveri :kieh: Onneksi pomo ymmärtää paremmin!

Olen joutunut nyt viikoksi supistusten takia sairauslomalle. Lääkäri ehdotti kahta viikkoa, mutta en voisi olla juuri pois töistä kun sain vasta pari päivää sitten sijaisen töihin ja tarkoitus on saada hänet opastettua projekteihin hyvin mukaan. Jospa lepo vähentää supistusten määrää.
Vähän ihmettelin kun painoa oli tullut 4 viikossa vain 400g. Masu on kyllä kasvanut ja mun mielestä posketkin on pyöristyneet. Voi tietty olla enemmän turvotustakin... sf-mitta oli 23.

Kuinka pian hakemuksen lähettämisestä olette saaneet äitiyspakkauksen?

verve + hoopi 29+0
 
Onnea Soja!!! Ihanaa, että pikkuiset voivat hyvin ja kenguru-hoitoa on jo aloitettu. Tsemppiä ja jaksamista alkuhässäkän kanssa! :heart: :heart:

Sarma, kummallinen se sun työkaveri! Onneksi tosiaan pomo on järkevä, jätä ne duunikaverin puheet ja kommentit ihan omaan arvoonsa. Olisko kateellinen vain sulle?

Kristiina, hienoa että 4D meni hyvin ja saitte hyviä kuvia pienestä! Kyllä aina niin paljon mieli rauhoittuu kun tietää että vauvalla on kaikki hyvin.

vervelle tsemppiä saikulle! Koita nyt vain levätä, työ on kuitenkin vain työtä. Jos supparit jatkuu, jää ihmeessä toisellekin viikolle. Turha urheilla tässä vaiheessa! Tai ainakin ota töissä sit paljon rennommin.

Mulla äitiysloma alkaisi kesäkuun lopussa, mutta koska loma pitää pitää sitä ennen niin toukokuun puolella itse asiassa sitten jo jään pois. Mulla on määräaikainen työsopimus, joka päättyy elokuun alkuun, joten aika sopivasti menee. En sit sen kummemmin ole suunnitellut miten kauan olen kotosalla, sehän riippuu nyt myös sitten minkälaisia duuneja on äippäloman aikana tarjolla jne. Ihan rauhassa ajattelin ainakin 1,5 vuotta olla kotona, mutta tosiaan, saa sit nähdä.

Nukkuuko kukaan enää yhtään selällään? Mulla kipeytyy yöllä aina lonkat niin paljon että unissani käännyn selälleni. Kaikenlaisia tyyny-virityksiä on, mutta silti herään joskus selälläni. Huolettaa, että saako vauva happea tarpeeksi sinä aikana? Kaikesta sitä pitää huolehtia, voi hyvänen aika... Jotenkin tuntuu välillä että nää huolenaiheet ja -määrä on ihan järkyttäviä! Pitäis keskittyä positiivisiin asioihin: vauva potkii kovasti ja on aktiivinen, sillä on varmasti asiat ihan hyvin!

Mua on nyt viikon ajan ruvennut enemmän turvottamaan, tähän sitä ei ole ollut paljoakaan. Inhottavaa kun aamulla herätessä sormet on ihan nakit ja illalla nilkat melko paksut. Yritän juoda vettä paljon, mutta ei sekään kauheasti auta.

Ensi viikolla on sitten taas kontrolliultra tästä istukasta. Voi että mä toivon sellaista ihmettä, että se olisi siirtynyt, edes osittain! Onneksi supistuksia ei edelleenkään ole ollut.

Olen nyt 2 viikkoa ollut "lomaleskenä", kun mies lähti sinne Teneriffalle ja jäivät sinne tuhkapilven takia jumiin. Monen mutkan kautta (lento Madridiin, sieltä vuokra-autolla Ranskan läpi rannikolle Calaisiin, mistä autolautalla Englannin kanaalin yli Doveriin) ovat nyt Englannissa, lapset palautettu äidilleen ja miehen pitäisi vielä päästä Lontoosta Suomeen. Kunpa nyt avaisivat Suomen ilmatilan tänään iltapäivällä, niin saisin mieheni vihdoin kotiin!
:heart:

Mukavaa torstaita kaikille & hyviä vointeja!

Diodium & Lilli 25+1
 
kristiina76 onnea pojasta!! :D

mä nukun selälläni, mutta itseäni huolettaa enemmänkin se, että käännyn automaattisesti puoliksi vatsalleni ja sitten havahdun ja säikähdän että liiskaantuukohan se sinne :) Olen aina ollut vatsallanukkuja ja esikosta yöt oli yhtä kärsimistä kun en löytänyt hyvää asentoa, nyt on menny ehkä hiukan helpommin opetella uusia asentoja.

Piipahdin sitten verikokeissa, kun on ruvennu kutisee niin pirusti. Tuskasen pitkään menee tuloksissa, 3-5vrk. Huomenna tulee osa, mutta loput sitten joskus ens viikolla. Onko muut kutissu??
 
Aamulla oltiin ultrassa ja siellähän se meidän rakas köllötteli. Kaikki rakenteet oli niin kuin pitääkin. Viikojaan oli edellä 3 päivää, np-ultrassa oli 4 päivää edellä eli vastasi viikkoja 21+1 ja painoakin oli jo reilut 400g . Napanuora lähtee istukan reunasta, sen takia käydään ultrassa vielä viikolla 28+, tarkistamassa että Lahja saa riittävästi ravintoa.
Sukupuolikin selvisi, mutta pidetään se salaisuutena vielä vähän aikaa.
Ultrauksen jälkeen käytiin kaupungilla. Mie ostin itselleni uudet tennarit ja H&M:ltä semmoiset rennomat äippähousut. Sitten suunnattiin vaunu ostoksille ja tilattiin Emmaljungan duo edget classic rungolla värinä Dark beige. sattui olemaan joku tarjouskin noissa vaunuissa nyt huhtikuussa.

Rosetta ja Lahja 20+5
 
Lämpimät onnentoivotukset Sojalle ja pikkuisille :heart:
Kävin tänään lääkäri käynnillä ja tähän loppuis sitten sairasloma. Ei sen kummemmin ottanut hb:tä, mutta eiköhän tuo olis jo suht ok. Viikon päästä kuitenkin neuvola jos sitten mittais missä mennään. Oli viimeksi sen 100 ja nyt oon syönyt kahta rautaa päivässä. Se vain pistää suolen niin kovalle ettei meinaa maha toimia. Koin eilen jotain aivan järkyttävää WC:ssä.. tuli kiviä! kuulemma saa levolacia käyttää jos kovalla :)
Paikat olivat alapäässä ihan kiinni ja kohdunkaula kuulemma hyvä ja korkealla.. mitähän sekin tarkoittaa?
Eilen sitten varmistui, että sain vakipaikan :) olo on niin iloinen siitä ja tyllerökin oli viime yönä sitä mieltä, että tänä yönä ei sitten nukuta :)Helpottavaa kyllä, kun kaikki lomat ja muut kulkee sutjakkaasti ja pystyy huoletta jäämään esim. hoitovapaalle töistä. Nukkumisesta sen verran, että itse en pysty nukkumaan kunnolla vasemmalla kyljellä kun tulee selkä/kylki kipeäksi, vaikka sitä puolta suositellaan verenkierron kannalta. pikkuinen sattuu vain usein majailemaan oikealla puolella ja alkaa iskemään mukavia potkuja protestiksi siitä että hän on vallannut tämän puolen :), mutta pakko sitä on jotenkin nukkua, kun en selälläänkään osaa ja pelkään, että kohtu painaa sinne laskimoon.
Kävin tänään ostamassa paketin: cracon turvakaukalon + jalustan ja istumarattaat, johon helppo napsauttaa turvaistuin. Sänky ollaan ostettu joku aika sitten. Vaunut pitäisi ja hoitopöytä vielä ostaa + muuta tarpeellista. Mulle tuli kelalta pari päivää sitten paperi, että äippä pakkaus tulee parin viikon päästä :) mukava odotella. Pitäisi vain ostaa se hoitopöytä, että olisi kaappitilaa vaavin vaatteille.

Huomenna töihin kakun kera.. Pyöristyvää odotusaikaa kaikille :)
dream ja tyllerö rv 24+3
 
Oih, meidän pinon ekat vauvat on syntynyt, ihanaa! Paljon onnea Sojalle!! :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Tosta nukkumisesta, mä oon nukkunut kyllä tosi paljon selälläni. En jaksa uskoa että se vois olla vaarallista, kun se ei tunnu vielä yhtään pahalta.. Täytyy kysyä neuvolassa ens viikolla että voiko siitä olla vaaville jotain vaaraa. Usein kun käännyn kyljelleni, niin alkaa tuntuu potkuja.

 
Hurjasti Onnea Sojalle!! :flower: :flower: :flower:


Mä en ole ikinä kuullutkaan, että nukkumisasento voisi olla vaaraksi. Ei ole neuvolassa mitää kerrottu tai missään muuallakaan. Enkä kyllä pysty sitä itse määritsemäänkään, nukun siinä asennossa missä on hyvä olla eli suurimmaksi osaksi kyljelleen.

Mulla alkaa äitiysloma Heinäkuun puolessavälissä, mutta jään jo kesäkuun puolivälin aikaan kesälomaa pitämään. Ihan hyvä, koska teen pitkiä päiviä ravintolassa ja selkä+jalat tuntuvat välillä sanovansa itsensä irti. Yrittäjänä en voi äitiyslomaa pitää kuin sen 9 kk (vai mitä se nyt tarkalleen on?) jonka jälkeen mies jää hoitovapaalle. Hyvä näinkin, pääasia, että ei tarvitse lasta viedä silloin vielä hoitoon.

Vauva on alkanut liikkumaan jo todella paljon. Voimakkaita potkuja tuntuu välillä:) Päivät näyttää pikkuinen nukkuvan ja illalla sitten alkaa yksiössä bileet:D
Neuvolakäynti oli tuossa pari päivää sitten ja sokeriarvoseuranta aloitettiin. Rasitustestissä oli 1 arvo yläkanttiin. Mutta ei niin paha tilanne kuin voisi olla, eiköhän tästäkin selvitä ihan kunnialla loppuun asti;D
 
Töissä käyty taas pitkästä aikaa ja oikein mukavasti meni. Ei ollut niinkään huimauksia tai muutakaan mut nukuin kyllä töitä edeltävän yön tosi hyvin. Saa nähdä miten kauan sitä jaksaa käydä töissä kun on hoitoalalla, mut nyt ainakin tuntui hyvältä vielä ja työkin muuttunut eri paikassa helpommaksi. Vauva liikkuu kyllä tosi paljon, varsinkin yöllä. Viime yönä heräsin puoli viideltä ja seitsemään asti valvoin, kun jumppa tunti oli menossa. Ei siinä saanut mitenkään nukutuksi ja nyt väsyttää... pitää pikku päikkärit ottaa, vaikka tekemistä olisi kotona kaikenlaista.
Selällään nukkumisesta sen verran, että kohtu voi painaa omaa alaonttolaskimoa, jonka vuoksi verenkierto itsellä saattaa hidastua -> voi tulla huonovointisuutta. Kiellettyä selällään nukkuminen ei tietänkään ole! Mulla ei tunnu itsellä hyvältä olla kauan aikaa selällään. Vauvalle sillä selällään nukkumisella tietenkään ole mitään haittaa :)
Töissä yrittivät arvuutella kumpi tulossa :) moni oli kyllä sitä mieltä, että tyttö vatsa ja joku sanoi poikavatsaksikin.. arvaillahan saa. Toivottavasti on ja pysyy tyttönä.. vaatteet tahtoo olla tyttöjen vaatteita kaikki mitä on vaikka neutraaleja värejäkin olen ostanut melko paljon.

dream ja tyllerö 24+ 5
 
Kävin eilen lapsimessuilla ja voi että se uus äippäpakkaus oli nätti! Mä yritän sinnitellä viimeseen asti papereiden viemisen kanssa, jos sattuis saamaan.

Ja sitten, se tärkein! Olen tainnu jo aiemmin mainita, että olen ajatellut ostaa ison Doomoo imetystyynyn, jonka pitäis auttaa myös löytämään hyvä asento nukkuessa. No, ostinpa sen sitten eilen sieltä messuilta ja yhden yön perusteella voin todeta olevani todella tyytyväinen. Nukuin sen kanssa kylkiasennossa ja tosi kivasti meni mun yöni, pitkästä aikaa :) Mieskin yritti sitä halailla, kun nukkuu yleensä useamman tyynyn kanssa. Tahtoo kuulemma sen itselleen kun en enää käytä. Eli ainakin nukkuessa toimii, tiedä sitten imetyksestä. Se oli cotton mallinen, eli oikein pehmonen päältä.
 
Heippa kaikki!

Eilen vihdoin kotiuduttu Saariselältä. Matka kesti 15 tuntia ja väsyneenä, mutta onnellisena kotona. Junat olivat vain puoli tuntia myöhässä. Menomatka olikin pidempi ja hermoja raastava. Junat olivat tuolloin yli 2h myöhässä, eikä ehditty jatko yhteyteen Rovaniemeltä Saariselälle. Onneksi VR sai järjestettyä kuljetuksen. Silloin meinasi usko loppua, kun matkattu oli useita tunteja ja vatsaa väänsi. Edessä oli vielä puolet matkaa ja olin varma etten jaksa. Lisäksi olion nukkunut kahtena edellisenä yönä vain 4 tuntia. Matka jännitystä varmaan. Mutta onneksi kaikki järjestyi.

Muuten loma viikko oli mukava. Mitä nyt hieman närästeli ja yöt levottomia. Lunta oli vielä paikka paikoin 70 cm ja ulkoilu ilmat hyvät. Mieskin pääsi harjoittelemaan lautailua. Parina päivänä kyllä ylirasitin itseni niin, että yöt meni nivuskivuissa ja selkäsäryssä. Myös mieheni sai rasitusvammoja lautailusta, että muutamana yönä vääntelehdimme unettomana molemmat. Muutenkin on yöt alkaneet olemaan levottomia ja välillä herään, eikä uni tule uudelleen.
Hankkimani tukisukat kyllä auttoivat matkustaessa. Jalat eivät yhtään väsyneet. Tukivyötä ei voinut istuessa kauaa pitää, mutta kävellessä tuki oli napakka. Ei kuitenkaan auttanut oikean jalan puutumiseen. Kävellessä alkoi puutua taas ja poltella. Pelkäsin, että lähtee alta. Ja yleensä kun kipu ehti kovaksi niin yöunet menivät pieleen särkyjen takia.

Kissakin oli pärjännyt viikon mukavasti. Mitä nyt hieman maukunut kun veli kävi täällä sitä ruokkimassa. Oli kyllä pissannut sitten lavuaariin, kun oli voimakas haju keittiössä kun kotiin saavuttiin. Ja eilen kun saavuttiin niin oli selvästi levoton ja tarkkaili, että mitä teemme. Myös maukumisesta ei meinannut tulla loppua. Silti uskon, että kotiin jääminen oli parempi ratkaisu kuin se hoitola.

Sain myös selvitettyä sen palkka sotkun ja nyt sitten maksan extrarahat takaisin. Tai jos vielä ensi kuun olen työssä, niin vähentävät siitä. Ei onneksi tarvinnut nyt heti maksaa.

Sojalle: Onnea pikkuisista. Varmasti ihanaa kun saa omat murut syliin ja vaikka syntyivätkin aikaisin, niin ovat kuitenkin kunnossa. :heart:

Nimeä olen myös kovasti miettinyt, mutta en vielä ole miehen kanssa päässyt varmuuteen mikä olisi paras. Ehkä kun pikkuisen näkee niin nimikin tulee sitten helpommin, kun näkee miltä hän näyttää.

Laitoin äitiysraha- ja pakkaus laput 14.4 ja päätös oli tehty samana päivänä. Lappu oli tullut postissa alkuviikosta ja pakkauksen meinaan hakea huomenna. Eli varmaan se vanha vielä tulee. Äitiysraha päätös ei vielä ole tullut.

Onnea kovasti hyvistä ultranäkymistä Rosetta ja Kristiina76! :)

Nukkuma-asennoista kun oli puhetta, niin minä nukun paljon kyljellä ja osittein masulla, eikä se pikkuinen siitä ole hätkähtänyt. Olen ajatellut, että jos tuntuu pahalta olla osittain masulla, niin sitten pitää etsiä parempi asento. Kyllä varmaan asento kuin asento käy, jos vaan oma olo on hyvä.

Keskiviikkona olisi sitten neuvolalääkäri. Katsotaan miten paljon paino on noussut parissa viikossa. Viime viikko kyllä meni aika terveellisellä ravinolla, kun naposteltavia ei tullut ostettua. Ruuat tehtiin porukassa, niin ei omia herkkuja sitten tullut hankittua. No keskiviikkona sen sitten näkee. Ja tietysti kohdunkaulan tilanteen myös. Mulla ei kyllä omasta mielestä ole ollut supistuksia. Ellei ne ole sellaista hetkellistä paineen tunnetta ja vähän kuin olis pisuhätä. Maha ei kyllä ole kovettunut. Tietty on tuota rasvaa päällä, ettei tunnu kovalta maha muutenkaan, paitsi jos kovemmin painaa, niin tuntee kohdun kovuuden.

Pitäisi myös suunnata liiviostoksille ja aloittaa ne hankinnat pojulle. Olen huomannut, et omista liiveistä alkaa tisut pursua ja kaarituet painaa. Et jos ensi viikolla menis katselee liivejä.

Tulipas taas tekstiä. Hyvää alkavaa viikkoa teille!

Miukula ja pikku-ukko 27+6 (huomenna poksuu taas)
 
Alkuperäinen kirjoittaja neitim:
Nukkumis asennoista Mulle taas lääkäri on sanonut tuosta selällään olemisesta ja nukkumisesta , että ei niin saisi edes kauaa ollakaan , kun kohtu painuu alaspäin ja vauvan hapensaanti heikentyy ...

neitim
No hui, emmää tota tiennyt :eek: Pitääpä veivata ittensä sit kyljelleen vaan...

Aamulla meen neuvolalääkärille (yääääk, se tekee taas sisätutkimuksen:x ) ja kysyn samalla sen mielipidettä sairaslomasta... tekee meinaan tuo mummojen kääntely ja nostelu aika julmia supistuksia jo... josko pääsis jo "lomille" :whistle: Vaikka aikastahan tää kyllä ois mutta en kyllä haluais mitään turhia riskejäkään ottaa, hommia kun ei voi töissä paljon itte valita...

Mä kävin kans pe Lapsimessuilla, löysin pojulle mm.ihanan tilkkutäkin:heart: Ja äitiyspakkaukseen (2010) ihastuin kans, vähän poikamainenhan se ehkä on mutta sopii tilanteeseen :D

Miukulakin on kotiutunut :wave: tervetuloa takaisin :)

oon kylä pihatöiden jäljiltä niin sippi, että taidan mennä tänään aikasin petiin... ja huomenna sit poksuu viikot taas :)

Kristiina ja saku rv 26+6
 
En tiennyt itsekään tuosta selällään nukkumisesta ennen kuin 3 raskaudessa kun olin tosiaan sairaalassa 3 vrk ja valitin ettei voi olla kyljillään ku kylkiin sattuu ja taas selällään on huono olla ... silloin sanoi että ei saisi edes selällään ollakaan kun vauvan hapensaanti vaikeutuu .. eihän sille mitään mahda että jos unissaan kääntyy selälleen mutta sitä pitäisi välttää . Ja omakin ahdistava ja huono olo selällään ollessa johtuu juuri siitä että elimistö ilmoittaa vauvan voivan huonosti että kääntyisimme toiseen asentoon .. suunnilleen noin mulle sanottiin ...

neitim
 
Neuvolassa + lääkärissä käyty, 2 viikon saikkulappu läksi mukaan. Paikat kondiksessa eli supistelut on olleet sikäli harmittomia mutta kehotti silti lepäilemään, koska työ on niin fyysistä. Oon ihan tyytyväinen kyllä :)

Oma neuvolalääkäri olikin lomautettuna (!) tän viikon ja siellä oli sit sijaisena sellanen varmaan mua nuorempi nainen. Olin ekaks ihan että mikähän se toikin on, mutta sehän olikin ihan pätevä tyyppi :D Ja osas tehdä sisätutkimuksetkin niin, ettei sattunut yhtään! Taas todiste siitä, ettei kantsi olla ennakkoluuloinen :)

Paineet ja pissat kunnossa, painoa mulle on tullut nyt melkein 9 kiloa, tuntuu hurjalta mutta sanallakaan siihen ei olla puututtu neuvolassa. Esikkoa oottaessa oli tähän mennessä tullut 8 kiloa ja koko raskausaikana kertyi 14 kiloa "extraa". Eli ei kai siinä sit mitään :whistle:

Ei muuta kummempaa tänne... Muistakaa hakee ajoissa ne nakit ja perunasalaatit vapuksi, kun on tota lakkoilua :D

Kristiina ja saku rv 27+1
 
Kristiina, kiva juttu että kaikki oli kunnossa, vaikka saitkin saikkua! =)

Mullakin oli tänään neuvola.. paineet kunnossa, hemppa 117, eli aloitan nyt rautakuurin. Mulla oli paino noussut 6kg, ja vähän se terkkari antoi ymmärtää että pitää nyt olla tarkkana ettei tuu liikaa.. Lähtöpaino oli 60kg ja laskin että mulla on tullut 272 g/viikko, mikä ei nyt kuitenkaan ihan kauheelta kuulosta, mutta ilmeisesti hieman yli keskiarvon on paino noussut.

Oli taas ihanaa kuulla pikkuisen sykettä. =) Ja ensi viikolla on 4D ultra, jippii! :heart:

fifiris 22+3
 
Fifiris mielenkiinnosta kyselen että kuka terkkari sulla on, me kun käydään samassa neuvolassa.. itsellä oli myös lähtöpaino tuo 60kg ja painoa on tällä hetkellä jo 74kg :ashamed: Painoa on siis tullut välillä 700g/vko. Oma terkkari ei ollut pahana painonnoususta, ainakaan vielä.

Seksistä oliko Astrid kysellyt, vai muistanko nyt väärin... itsellä supistelee silloinkin ja varsinkin ison Oon jälkeen. Silloin vatsa on ihan kivikova aika pitkäänkin.
 
pikkuvadelma: Mä kans voin suositella Doomoo tyynyä. Pystyn sen kanssa tosi hyvin nukkumaan kyljellään, vaikka olen normaalisti selkänukkuja. Oon jo miettinyt, että taidan jatkaa sen kanssa nukkumista raskauden jälkeenkin :)

Mulle ei kanssa ole lääkäri tai terveydenhoitaja puhunut selällään nukkumisen vaaroista :/ Mulle vaan tulee alaselkään kramppi, jos yritän maata pitempään selällään, eli se onneksi automaattisesti estää sitä.

Miukulalla oli ollut mukava matka :)

Kristiina, hyvä että ei tarvii olla saikusta huolimatta huolissaan supistuksista :)

Mulla sama juttu, sain vielä tämän viikon loppuun lisää sairaslomaa. Ei saa tehdä mitään rasittavaa, mutta saa esim lyhyitä kävelyjä tehdä voinnin mukaan. Heräsin taas viime yönä 2 kertaa supistuksiin. Taitaa kohtu kasvaa nopeasti näillä viikoilla ja se pistää sitten supistelemaan.

Mulle on nyt tullut painoa kanssa 8 kg, ei ole siitä mitään huomautettu. Kyselin myös sokerirasituksesta ja siihen ei ole kuulemma mitään syytä. Pissa on ollut puhdasta, BMI on alle 25 ja kohdun koko viikkoihin nähden on sopiva. Ei edes isäni 2 tyypin diabetes vaikuta asiaan. No hyvä tietty niin :)

Rautaa saa täälläkin jatkaa koko ajan, hb oli edelleen vain 109. Ei ihme, että välillä väsyttää. Pääsen vielä lähiaikoina kilpirauhasestakin seurantaverikokeisiin.

Diodium: Mulla myös turvotus on lisääntynyt, voi olla että kilpirauhaslääkitystä täytyy nostaa. Tukisukista huolimatta jalat turpoo päivän aikana ja yöllä ei voi pitää sormuksia. Verenpaine oli onneksi viimemittauksessa ok.

Me ollaan menossa Tampereen Napapiirille synnytysvalmennukseen, työkaverini suositteli sitä. Onko täällä kellään aikaisempia kokemuksia Napapiirin valmennuksesta? Mä oon yrittänyt etsiä kaikenlaista tietoa synnytyksestä, kun se on niin uusi asia mulle. Ei onneksi pelota, mutta jotenkin on kova tiedonhalu päällä :D

Oon kanssa ihastunut uuteen äitiyspakkaukseen ja nyt jännittää tuleeko vielä vanha vai saisiko jo uuden. Päätöksiä en ole vielä saanut.

Mukavaa Vappua kaikille!! B)

verve + hoopi 29+6
 
Sebu, mäkin vähän yllätyin että nyt huomautti painosta, kun omasta mielestä sitä ei niin paljoa ole tullut.. Se sanoi että nyt on periaatteessa puolet kasassa siitä mitä pitäisi tulla koko raskausaikana (12kg), ja sanoi että mulle tulee todennäköisesti enemmän.. Se terkkari on Westerberg jotain, en ihan koko nimeä muista. Onko sulla sama? Ei se silleen tiukkaan sävyyn sitä sanonut, mutta huomautti että kannattaa olla tarkkana varsinkin makean suhteen.. No, ehkä täytyy nyt tosissaan vähän skarpata herkuttelun suhteen ja liikkuakin pitää alkaa taas vähän enemmän.

Astrid, unohdin että olit kysellyt siitä seksistä.. mulla menee kans vatsa ihan kivikovaksi orgasmin jälkeen, mutta se menee aika nopeasti ohi. Mitään kipua siihen ei kyllä liity.
Oon muuten ollut aika herkistynyt nyt raskausaikana ja ja orgasmi tulee paljon helpommin kuin yleensä.. En valita! :D
 
... meil ei edelleenkään oo mitään seksiä ... se loppui siihen kun alkuraskaudessa sitten "suostuin" kerran, ja sen jälkeen sattui vatsaan. (olikohan psyykkistä sekin??!! :whistle: ) mutta siis pelot on kyllä saanut mun jalat ristiin...
TOSIN herkempi minäkin oon niille orkuille ja saan niitä sitten yksikseni yöllä... :p :saint: nyt ei oo pitkään aikaan ollu hurjia unia, paitsi nyt viime yönä - huhhuh. ja tosiaan O kovettaa koko vatsan pitkäksi ajaksi ja kipeääkin ottaa, kun muutenkin supistelee kipeesti monta kertaa päiväs.
kait sitä vois jo uskaltaa SITÄ harrastamaankin, mut on tainnut jo mies tyytyä osaansa eikä oo asiasta maininnut. oon mä välillä muuten muistanut miestä....

***eilen poksui rv26 - tänään siis 26+1 :heart: :heart: (että jos 10 viikkoa vielä poikaset kasvaisivat! sit viimeistään aletaan sekstailemaan ... ) :kieh: :whistle: :LOL:
 
fifiris oho! ihmettelen hiukan tuota painohommaa kyllä kohdallasi.. Tossa vaiheessahan se paino rupeaa nousta jotain 500g/viikko ja se on normaalia. Netissä on myös monta sivustoa jossa puhutaan että 8-12kg pitäis tulla ja yleensä tulee sellaset 15kg ja se on normaalia. Varsinkin kun sun paino on ollu normaali kuulonen ennen raskautta..?

Mä oon nyt niin turvonnu kun pallo ettei tosi, enhän mä noiden lukujen rinnalla kehtaa omiani edes kertoa :D Oli kans eilen neuvola ja hemppa 114, verenpaineet korkeella ja painoa oli tullu nyt 950g per viikko (eli neljän viikon aikana). Siihen neuvolantäti totes, että oon ihan selkeesti turvoksissa kun sukistakin jää ihan älyttömät painaumat nilkkoihin. No nyt ruvetaan si tarkkailemaan tätä mun turvotustani ja noita paineita, sain huomiselle ylimääräisen lääkäriajan. Ja maksakokeet mulla oli kunnossa, et ilmeisesti kutina johtuu just tosta turvotuksesta.

Tosta painosta on esim. tollanen linkki: http://www.nicehouse.fi/lapsinfo/03/3_painon.htm

Itellä on nyt tullu joku 9-10kg tässä raskaudessa, luultavasti mennään yli 15kg kokonaisuudessaan, varsinkin jos turvottaa näin paljon. Mutta eipä se mitään, esikon reilu 20kg jää toivottavasti rikkomatta :) Tiedän ettei ruokailut ole mulla huonossa jamassa, vettä taidan juoda liian vähän mutta liikuntaa en yksinkertaisesti pysty harrastamaan supisteluiden ja nyt alkaneen iskias-kivun vuoksi.. toinen jalka meinaa yksinkertaisesti pettää alta kun on niin kipeä. Äippäloma mulla alkaa sitten varhennettuna 24.5. ja siihen saakka oon neuvolan mukaan saikulla. Katotaan si huomenna sitä lääkärin kanssa.

Pikkuvadelma rv 27+5

*muoks*
niin ja se sf-mitta oli viime käynnillä 20 ja nyt 26.
 

Yhteistyössä