Lapsettomuushoidoista loppuvuonna (2009) plussanneet <3

Mites dreamerin lääkärikeikka meni?
Varmasti jännää tuntea kahden pienokaisen potkut. :) En osaa kuvitellakkaan, miltä se mahtais tuntua.. (Mulla siis potkii tämä yksi.)

Huhhuh, noita Sarman ja fifiriksen terkkarikokemuksia. Ikävää, että ootte joutunu kestämään tollasta ammattitaidottomuutta. Toivottavasti Sarman vaiva on jo vähän helpottanut.

Hieno masu Miukulalla! Nii just: "...saa olla vatsa pitkänä"! :D Samasta nautin minäkin, nyt kun raskaus on turvallisilla vesillä (? ja kopkop) ja sitä ei voi olla huomaamatta. Olen nyt nauttinut eräistä äippähousuista, joissa on ihanan pehmeä ja lämmin mahakangas. Saa "pakki" olla ihan rennosti! :p

Varasitko Kristiina76 sen 4D:n? Mulla on se viikolla 23. Kävin rakenneultrassakin, mutta halusimme ottaa 4D:nkin vielä. Onpa suloista, kun sun esikoinen "hoivaa" jo pienempäänsä!

astrid hienoa, kun sait pikaultran ja pienellä on kaikki ok!

verve ihanaa, kun liikkeet tuntuu ulospäin! Sama täällä! Kiva, kun sun mieskin juttelee vauvalle. Teillä on paljon isoja muutoksia menossa. Varmaan mukava, uusi ja myönteinen vaihe elämässä.

Sebulle voimia paranemiseen! Tein kans oman napani kanssa tuttavuutta yks päivä, kun bongasin sen "auenneen" melkein kohti kattoa! Aika omituinen, mutta hauska havainto!

Jee fifiris! Onnittelut kuplinnoista! Pian ne liikket varmaan selkeytyy. Siellä se pienokainen huiskii. :heart: Kiitos kaakao-sticki -vinkistä! En kans oo kuullu tosta aiemmin. Pitääkin jossain vaiheessa hommata sellanen huvin ja urheilun vuoksi.

Oon rasvaillut hipiääni alusta asti. Mulla on niin hilseilevän kuiva iho, että ihan jännittää, miten se kestää muutokset. Nännipihat ja jonkin asteinen linea negra on tummentunu ja mututuntuma on alusta asti ollut poika. Vauvallehaiseminen vielä kysymysmerkki!?! :LOL:

Tänään oli neuvolakäynti ja kaikki oli ok, joten huomenna voin hyvin mielin suunnata risteilylle. Toivottavasti Diodium on nauttinut pohjoisen reissustaan ja kaikki muutkin lomalaiset lomistaan. Pirteetä loppuviikkoa!
 
Sarma hyvä että kävit yksityisellä, toivotaan nyt kovasti että alkaa helpottamaan!!

Miukula muistaakseni Orionin Nasolin on sellainen jota voi käyttää. Meiltä löytyi sitä kotoa kun olin joskus ostanut sitä pojalleni. Se on puolet miedompaa kuin aikuisten Nasolin ja pakkauksessa lukee että sitä saa käyttää raskausaikana. Varmistin vielä asian kun kävin lääkärissä viime viikolla. Viikkoa pidempää sitä ei kuitenkaan suositella käytettväväksi ja sitä voi ottaa 6 tunnin välein. Annos on niin pieni ettei se verenkierron mukana "leviä" sikiöön asti. Toinen mikä irrottaa limaa on otrimer joka sisältää merisuolaa. Sekin on sallittujen listalla.

Noista suppareista vielä.. Ekassa raskaudessa ne alkoi viikolla 14 ja tajusin sen siitä kun makasin kesällä bikineissä selällään ja yhtäkkiä maha kovettui ja kohosi toispuoleisesti. Kivuliaita ne ei oikeastaan olleet kun vasta ihan viimeisillä viikoilla ja esikoinen syntyi viikolla 40+2. Silloin minulle sanottiin että minulla on supisteleva kohtu. Kälyni taas on raskausviikolla 36+8 eikä hänellä ole kertaakaan vielä supistellut (odottaa toista ja tietää varmasti mikä supistus on). Tälläkin kertaa ne alkoi viikolla 14 ja neuvolatäti sanoi että 95% on vaarattomia mutta joskus ne voi tosiaan pehmentää paikkoja. Tällä kertaa vatsan kovettumisen ja pienen "pakottamisen" lisäksi oli kuitenkin sen verran kipua että ajattelin varmistaa tilanteen. Itse en kyllä ole kuullut että sisätutkimus voisi olla haitaksi raskausaikana... ihan loppu metreillä se kai voi jouduttaa synnytyksen käynnistymistä??
 
Uskallanko, muut ja
Alkuperäinen kirjoittaja fifiris:
Mites Dreamerin sisätutkimus meni? Toivottavasti kaikki oli hyvin!
noh. siinä kävi kuten "pelkäsin" ja kuten täälläkin on käynyt. :whistle: siis ei mitään vakavaa eikä pelättävää, mutta se oli kyllä huvittavaa, että se lääkärisetä oli sit just semmonen nuori pojan kloppi. :LOL: :headwall: sanoin hänelle heti sisälle päästyäni ihan oikeesti, että arvasin että mulle sattuu just joku nuori pojan kloppi. :saint: ja kyllähän oikeessa olin; hän kertoi että siitä on kaks vuotta kun on raskaana olevaa tutkinut. mutta ehkäisyneuvolassa hän kyl on ollut, joten on sit kuitenkin naisten värkkejä koitellut ja katsellut. B) lääkäri tutki aika kauan ja hartaasti ja selosti koko ajan - ja onneksi rauhallisesti. se saatiin selville, että akuuttia vaaraa ei ole, eli lapsoset eivät ole syntymässä vielä. no, just... kohdunsuusta sanoi että muuten hyvä ja normaali, mutta sais olla kovempi. ... eli hiukan pehmeä; neuvolatäti sanoi sitten kyllä että uudelleensynnyttäjillä se voikin olla hiukan pehmeä jo valmiiksi. mutta menen nyt sit viä ens ti uudelleen ja katsotaan onko pysynyt samanlaisena. jos supparit lisääntyy ja kivuloituu vielä tästä niin sitten laitetaan erikoissairaanhoitoon eli äippäpolille.
-- onneksi nyt en kuitenkaan huolestunut enempää, vaikka ei tuo nyt kauheesti vakuuttanut mua... tajuan että tällä vatsan kasvuvauhdilla onkin jotain kipuakin tunnuttava, ja onhan kyseessä kaksosraskaus, joten senkin puolesta normaalia. mut mut... hiukan pelottaa tietty.
onneksi olen nyt tämän viikon suht rauhallisissa työtouhuissa, joten huilatakin ehtii välillä, ja sitten mulla on la-ma vapaata - onneksi!
ei mutta nyt nukkumaan - öitä! =)

d78 + hipsunipsut rv 17+2
 
lueskelin tuon nuoremman odotusaika-kirjasesta , että ekassa sisätutkimuksessa paikat oli kiinni ja kanavaa 5cm (n. viikolla 16) ja viikolla 20 jotain paikat pehmenneet ja kanavaa 3cm , jonka jälkeen tutkiskelin itseäni paremmin ja loppututkimukset olikin samat pehmennyt ja 3cm kanavaa ja viikolla 36 pehmyt edelleen , kanavaa 3cm ja 1 cm auki .. tyttö syntyi sitten 38 + ... että kyllä mulla oli paikat kiinteät ennen noita jatkuvia helposti tulevia suppareita ... ja tyttö oli mulle neljäs ... ja muista on sisätutkimuksissa ollut paikat kiinteät !!!

supistuksista kivuttomat , maha menee kovaksi ja hengitys hieman raskaantuu , maha voi myös olla turvoksissa olevan näköinen ...
Nyt ei onneksi ole itsellä ollut enään niin noita suppareita kun en oo rehkiny tai käyny monen tunnin shoppailulla !!!!! Norm . kerran päivässä parissa tuntuvat supistelut on ihan norm .

neitim
 
Sebu: kiitos noista nuhalääke vinkeistä. En nyt sit kuitenkaan ostanut apteekist nenä sumutetta, kun usein olen selvinnyt tukkoisuudesta ilmankin. Kuitenkin ostin panadol hot jauhetta. Ne on vastaavia kuin findrexin ja usein helpottaa oloa kun juo kuumaa. Samal saa vähän särkylääket ja auttaa myös käheään kurkkuun. Nyt jo muutenkin olo alkaa helpottumaan kun nenä ei niin tukos. Mut täytyy tosiaan pitää tuo otrimer mielessä, jos jatkossa tarvii.

Sarma: toivottavasti nyt alkaa lääke tehoamaan ja pääset eroon vaivasta. Ihan hyvä tosiaan kun et jäänyt odottelee sitä lähetet vaan toimit heti.

Noista suppareista siis: kiitos kaikille vastauksista. En kyl vieläkään tiedä onko mulla niitä ollut ja jos on niin lyhyen aikaa. Kerran tuli sellainen kouristuksen omainen tunne kohdus, mut meni heti ohi ja tässä yks ilta tuntui et kohtu olis hetkeks kiristynyt ja sit taas helpotti. Eli onko se nyt sit suppari?

Miukula ja muru 19+3
 
Sarma
Miukula: No nämä lääkärin määräämät lääkkeet ei ainakaan tehoa.. Nimittäin menin tänään apteekkiin hakemaan niitä niin sieltä sanottiin, että näitä lääkkeitä ei ole valmistettu enää aikoihin..

No, soitin sinne lääkäriasemalle ja sieltä sain kuulla, että tämä mun eilinen lääkäri on seuraavat puolitoista viikkoa poissa.. Selvittelevät asiaa ja toinen lääkäri kirjoittaa ehkä mahdollisesti jotain korvaavaa lääkettä, lupasivat soitella kun resepti on apteekissa, mutta eipä ole mitään kuulunut ainakaan vielä.. Että näin.. :(
 
Sarma, ei voi olla totta miten huono tuuri! :(
Koita nyt selvitä huomiseen vedellä ja tyynyillä.. huomenna niiden on paree jo kirjoittaa uusi resepti..

Dreamer, tyypillistä tsägää saada nuori pojankloppi tutkimaan paikkoja. :LOL: Hyvä että kaikki näytti olevan ihan ok, ja saat vielä uuden tsekkauksen ensi viikoksi.

Uskallanko, kiitos onnitteluista, mutta en kyllä oo varma oliko ne vielä niitä.. Ehkä vaan yli-innokkaasti tulkitsin jotain muita kuplintoja, koska sen jälkeen ei oo mitään tuntunut.. :ashamed:
Hienoa että sulla oli neuvolassa kaikki hyvin!! Hauskaa risteilyä!

Verve, vauvan hajua en oo kyllä huomannut! Hih.. ainut mikä meidän kodissa haisee vauvalle on uusi kissanhiekka, joka on tuoksutettu talkilla. =)

Eilen jumpassa muutaman kerran taas vihloi alavatsaan.. vihlonta ei ole kauheen kovaa, mutta tuntuu selkeästi. Meni heti jumppafiilikset sen jälkeen ja otin tosi rauhallisesti.. illalla tuntui vielä muutamaan kertaan vihlontoja. Toivottavasti ne on niitä kohdun kasvukipuja...

fifiris 13+5
 
Hih, eilen illalla NÄHTIIN miehen kanssa, kun sallikka jymys mahassa :D :heart: Mun maha on muutenkin pinkee kuin rumpukalvo, et nuo potkut (tai pyörimiset) sekä tuntuu että välillä näköjään näkyykin tosi selkeesti :D

Uskallanko en vielä varannut 4D:tä, mun pitää yrittää siirtää (tai perua) tota rakenneultra-aikaa, kun mulla alkaa just yks koulutus, enkä kehtaa heti ekana päivänä olla aamua sieltä pois :) Et tod.näk jätän ilmasen ultran väliin ja meen 4D:hen, kun siihen luulis saavan joustavammin aikoja.

Sarma olipa kurja säkä lääkkeen kanssa! Toivottavasti saat heti huomenna uuden reseptin ja vaivan pois :hug:

Dreamerilla olihan taas lääkärikokemus :) Ihanko sä oikeesti sanoit sitä pojanklopiksi :D Mutta toivottavasti tosiaan kaikki on kunnossa!

Fifiris todennäkösesti nuo sun vihlonnat on juurikin niitä ligamenttikipuja eli niitä kohtu venyy ja paukkuu-juttuja. Mulla oli kans tossa aiemmin niitä aika paljonkin ja jouduin välillä kävellessä ihan pysähtymään, kun vihloi niin lujaa. Mutta ovat onneksi vaarattomia, vaikkakin ikäviä!

Hei nenän tukkosuuteen muistakaa sarvikuono siis nenähuuhtelukannu! Täysin luomu konsti ja toimii ku junan vessa :D

Kristiina ja salli (tuntuu tytöltä ;) ) rv 18+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kristiina76:
Hih, eilen illalla NÄHTIIN miehen kanssa, kun sallikka jymys mahassa :D :heart: Mun maha on muutenkin pinkee kuin rumpukalvo, et nuo potkut (tai pyörimiset) sekä tuntuu että välillä näköjään näkyykin tosi selkeesti :D


Dreamerilla olihan taas lääkärikokemus :) Ihanko sä oikeesti sanoit sitä pojanklopiksi :D Mutta toivottavasti tosiaan kaikki on kunnossa!

Kristiina ja salli (tuntuu tytöltä ;) ) rv 18+3
jes! kyllä sanoin. otti niin aivoon, mutta yritin olla muka-hauska... hahhahhaaaaa... :saint:
mä oon kans nähnyt kun tuo toinen ylempänä oleva vauveli pöyrii tai möyrii... aivan suloista!! :heart: :heart:
 
Kristiina76 ja Dreamer78 IIIK toi oli varmaan hurjaa!!! IHANAA!!! oispa itekin jo noin pitkällä!!!

Sarma toi sun tilanne on jo absurdi!!! miten voi mennä kaikki oikeesti noin mönkään?!!

Onko muilla/kenellekään huoli mielessä että onko masussa elämää??
Mulla tänään rv 14 ja kun ei toi masukaan oo mikään suuri.... niin epäusko alkaa taas niin vahvasti nostaa päätään ettei kaikki oo hyvin... tää on ihan kamalaa miettiä koko ajan...
Neuvola vasta 10.3... pitää vissin sinnitellä sinne asti kuunteleen sydänääniä. Mieheni ja ystäväni koettaa piristää tolkuttamalla että kaikki on varmasti hyvin... koetan kovasti uskoa heitä. :(
Kävin eilen ottaa sikapiikinkin pitkän mietinnän jälkeen. Onko kaikki täällä ottanut sen jo?
Tänään on siis tasan 2 viikkoa np-ultrasta ja siellä oli kaikki hyvin ja pienokainen vastasi täysin viikkoja yms... Jos tänään ei saa ikävää puhelua niin veriseulankin osalta pitäisi sitten kaikki olla ok. Mutta jotenkin sitä ei osaa taaskaan relata ja alkaa nauttia.

No kaipa se tästä taas... Hauskaa viikonloppua kaikille!!!

Mande 14+0
 
Mande: Mä kävin ottamassa sikapiikin jo marraskuussa, eli olin vasta saanut tietää olevani raskaana. Mulle on sanonu neuvolantäti, että aina voi tulla ovelle koputtelee, jos tuntuu usko loppuvan, että voidaan tietenkin kuunella nopeasti ne sydänäänet. Siis ilman neuvolanaikaa..

Täällä oli ihan kamala vatsatauti, tänään jo pysynyt tavarat sisällä mutta pirun heikko olo kuitenkin.

 
Mande, on todellakin huoli onko siellä elämää... mullakin neuvola vasta 9.3, mutta yritän ajatella sitä aikaa "reiluna viikkona".. Tässä vaiheessa kun ei tunnu liikkeet ja oireet vähän helpottaa, niin on kokoajan epävarma olo. Maha on kyllä mulla alusta alkaen ollut turvoksissa, mutta en osaa sanoa onko sen turvotuksen alla jotain vai ei.

En ole ottanut sikapiikkiä. EHkä otan sen vasta raskauden loppuvaiheessa sitten. Tai jos uusi epidemia tulee jo keväällä, niin mietin asiaa uudestaan.

Kristiina, kiva kuulla että sullakin on kipuilua ollut ja kaikki ok.. Tänään ei onneksi ole tuntunut ollenkaan, eli aika päiväkohtaista tuntuu olevan.

Saitko Sarma uudet lääkkeet?

Viikonloppuja!
fifiris 13+6
 
Heippa hei taas pitkästä aikaa. Tuli sellainen olo, että ny haluan purkaantua, mutta kun sellaisia ystäviä ei ole jotka oikeasti ymmärtää. En jaksa edes kokeilla..

Onko teillä kenelläkään ollut sellaista olo, että kärsii edelleen lapsettomuudesta. Mun mielestä tää on ihan hullua! Mulla on edelleen samanlaiset katkerat tunteet ja mua tosissaan ottaa päähän ihmisten vauvapuheet. Jos näen raskaana olevan kaupassa, niin heti ensimmäisenä tulee kateus ja sitten vasta yritän itselleni selittää, että olenhan samassa tilanteessa ja kaikki on hyvin!

Meidän piti huomenna istua iltaa ystävän kanssa ravintolassa (siis ruokaravintolassa:)) mutta nyt hän ilmoitti, että hänen täytyy tulla kotiin laittamaan poika nukkumaan kun on nyt ihmeellisesti yhtäkkiä tississä kiinni (kyse melkein vuoden ikäisestä lapsesta). Ja ilmoitti tämänkin sellaisella äänensävyllä, että meidän olisi pitänyt keskustella imettämisestä seuraava tunti. Minkä ihmeen takia?!?

Lapsettomana oli vain joitakin kertoja kun joku sanoi, että "kyllä sä sitten tiedät" tai "et sä voi ymmärtää". Ne lauseet loukkasivat todella pahasti. MUTTA nyt kun olen raskaana, niin saan kuulla näitä lauseita melkein joka päivä! Ja voi jumankauta että ärsyttää! Ja edelleenkin tulee samanlainen paha olo.

Myös lievää masennusta ilmassa. Dopplerilla olen viimeksi eilen kuunnellut sydänääniä ja se on onnellinen hetki mut siinäpä se sitten onkin. En todellakaan ole voinut hyvin ja olen äärimmäisen väsynyt. Johdan ravintolaa ja teen pitkiä työpäiviä eli ehkä tämä on syy, mutta en ajatellut että jo tässä vaiheessa pitää alkaa lyhentämään työpäiviä.

Eilen käväisin kaupassa ja ajattelin, että ostan vauvan ensimmäisen vaatteen. Kävin niitä vilkaisemassa ja totesin, että en jaksakkaan. MITÄ?!!? Tätähän mä olen odottanut 5 vuotta!!
Tätäkin..

Anteeksi omanapaisuus.. tulee vaan mieleen että pitäisköhän hakea kohta jo ammattiapua :snotty:

Sun 14+4
 
Sunflower: *halauksii* saat ihan rauhassa tuntea kaikkia fiiliksiä! ihan oikein. ja tänn purkaminen on parasta terapiaa, jos ei muita oo!
mutta mietis sitten kun sulla oikeesti on se iso vatsa ja kuljet kaupungilla.... mulla tulee jo semmoisia "häpeän" tunteita, että kuinkahan moni lapseton/lapsettomuudedsta kärsivä mut näkee jne... onhan mulla noi edelliset lapset jo olemassa ja kohta olen 4(!) lapsen äiti, vaikka sitä lapsettomuuden surua onkin ennen noita ekoja lapsia ollut 3 vuotta ja melkein luulin ettei niitä tulekaan. :( mutta onpa tullut, ja nyt tällä hetkellä en ole yhtään katkera. SILTI en ole yhtään vauvanvaatetta hipelöinyt enkä ostanut; jotenkin vaan ei oo viä innostanut. ODOTAN että tosiaan päästään pidemmälle ja seuraavan ultran jälkeen tää asia taas konkretisoituu ennestään. sitä kun on jo yhdet kaksoset ja toiset on tulossa niin tuntuu, että tää on jotain unta... ja sukupuolet meinataan kurkkia jos vaan mahdollista; sitten ostan vaatteita. :heart: :heart: sitä paitsi - nyt mun täytyy olla rauhassa ja levätä, joten shoppailukävelyt on kielletty. (vaikka voishan niitä vaatteita täs nojatuolissakin netistä tilata :p )

dreamer78 + hipsunipsut rv 17+5
 
Sunflower: itse olen tässä nyt huomannut, ettei tämä ollutkaan sellasta herkkua ja ruusunpunaa, mitä olen monta vuotta odottanut. Todella pettynyt olen itseeni sen takia, kun suhtaudun tähän negatiivisesti, mutta mitä olen ymmärtänyt niin tämä kaiketi on ihan "normaalia".. :hug: Tietysti se on harmi, että kohta tää raskaus on takana ja sitten huomaakin ettei yhtään nauttinut tästä ainutlaatuisesta tilanteesta- mutta eipä se pakottamallakaan tule.. Mutta mutta, viimeistään sitten kun se vauva tulee, niin ehkä sitä tajuaa tämän. Ja se lysti kestääkin sitten loppuiän :D

Pikkuvadelma 19+2
 
Sarma
Niin tuttuja fiiliksiä täällä on monella.. Mulla kans tuo epätoivo valtaa mielen aina välillä, mitä kauemmin on viimeisestä "todisteesta" että siellä on elämää niin sitä epävarmempi olen. Mulla on neuvola ens perjantaina, eli vajaan viikon päästä.. Jos siellä kuuluu sydänäänet, niin sitten kerron kyllä muillekin tästä.

Enkä minäkään ole päässy eroon tuosta raskaana olevien "kadehtimisesta". Kyllä se lapsettomuus on jääny jotenkin päälle ja pitää itteänsä välillä muistutella, että oonhan mä itekki raskaana.. Viimeksi eilen tunsin kateudenpiston kun työkaveri lähetti synnäriltä uunituoreen vauvan kuvan.. Mutta sit taas kun toinen työkavereista kävi näyttämässä pari kuukautista vauvaa niin ekaa kertaa pitkästä aikaa otin vauvan syliin. Vuosi takaperin olisin ehkä kurkannut kohteliaisuudesta vaunuihin ja menny murjottamaan jonnekki..

Mies taas eilen totes, et kyllä sun maha vaan alkaa pullottaa.. Ja mä en itse huomaa juuri mitään muutosta..


Fifiris:
Sain lääkkeet, tosin nää on nyt kyllä jotain ihan virtatieinfektioon käytettäviä lääkkeitä.. Mutta kaipa se lääkäri sit tietää paremmin.. Toivottavasti.. Lukee tässä ainaki, että saa käyttää raskauden ja imetyksen aikana niin uskalsin ottaa, ei kai tästä luulis haittaakaan sitten olevan. Jos ei näillä mene ohi niin parin viikon päästä on poliklinikka-aika.. Mutta on toi kyllä hirveetä taistelua saada itselleen julkisella puolella hoitoa.. Mutta niin se mun terkkarikin sano, et "nyrkkiä pöytään jos ei ala tapahtua mitään".. =) Mutta mun mielestä oireet on hieman helpottaneet (koputan nyt puuta) ja jatkuvaan pissahätäänkin kuulkaas jotenki tottuu, vaikka viikko sitten en olis kyllä uskonu..
 
Väsyttää... miten tää alkuraskauden unisuus on mennyt ohi ja nyt on taas ihan väsynyt ja vetämätön olo .... voisin nukkua vaikka muutaman päivän, jos sitten jaksaisi paremmin ... huoh ...

dreamer joko sut vihdoin passitettiin huilaamaan kotiin ????

neitim rv 17+
 
neitim: ei viä. oon nyt huilaillut eilen ja sitten jatkan tänään ja huomenna. ja tiistaina menen sinne lääkäriin uudestaan. vaikka mitä se siitä pojanklopista auttaa sit - hohhoijaa. tossa kyllä joku ilta laitoin paperille niitä suppareita ja kyllä niitä vajaan tunnin välein tuli eli 4-5kpl illas. makuulla niitä ei juuri tule, mutta istuessa joo. ja nyt mies on saikulla 6 viikkoa eikä saa tehdä mitään raskasta, kun siltä "leikattiin" vatsasta arpityrä. että meikä täs sit kaupassa käy. täytyy vaan käydä sen verran usein(vaikka en jaksais kävellä ), ettei tarvi 100 kiloa kantaa; eilen kyl jouduin ostamaan reilusti ruokaa, kun kaapit oli tyhjät - onneksi lapset auttoi kantamisessa; silti kannoin 2 isoa kassia.
mutta mutta - toivotaan nyt vaan että ne "supparit" johtuu kohdun kasvusta ja kuuluvat asiaan. ja terkkari oli kyllä niiiiin sitä mieltä, että ei tässä mitään huolissaan kannata olla - kyllä sitä elää ja liikkua täytyy ja töissäkin vielä käydä; että otan siten muuten rauhallisemmin. kait sillä sit sen verran kokemusta on, että tietää mistä puhuu.

dreamer rv17+6
 
Toivottavasti noi supparit helpottaa ja on vaan niitä harjoitus suppareita .. mulla oli silloin rasituksen jälkeen (kaverin kanssa shoppailun ja 4 tunnin liesussa olemisen jälkeen) noita suppareita oikein kunnolla , ja makaaminenkin auttoi vasta n. puolen tunnin jälkeen .. silloin tuli supistuksia n. 15-20 min välein , kesti kauan ja pitkään noi supparit ... kyllä laittoi väkisin makaamaan ja huolestumaan ja oli oltava rauhassa , silloin sanoin kyllä miehellekin että nyt en kyllä noise tästä sohvalta minnekään , nää supparit on pakko saada loppumaan !!! Onneksi ei ole taas ollut mitään vastaavaa ja huilaan kyllä heti jos alkaa enemmän supistelemaan ....

neitim
 
Sunflower :hug: Kaikenlaisia tunteita sitä on täälläkin käyty läpi. Päällimmäisenä mulla on pelko keskenmenosta.. Samoin itsekkin huomasin töissä suhtautuvani työkaverin raskausuutiseen ensin hieman nihkeästi, mutta juteltuani hänen kanssaan tuli sellainen fiilis että oikeestaan ihan kiva oottaa samaan aikaan.. Varmaan sun fiilis paranee kun väsymys alkaa helpottaa ja vatsa pyöristyä.. Ja tottakai kannattaa hakea ammattiapua, jos tuntuu oikeasti ettei jaksa. :hug:

Dreamer, ikäviä noi sun supparit!! Toivottavasti ne on tosiaa vaan niitä harjoitussuppareita.. nyt vaan paljon lepoa!

Mulla on välillä edelleenkin huono-olo, mutta toki alkanut jo helpottaa. Väsymystä vielä ilmassa, äskenkin vedin tunnin päikkärit. zzzzz...

Katseltiin tänään huvikseen netistä kärrymalleja ja muitakin vauvatarvikkeita. Ei kyllä osteta mitään vielä piiiiiitkän aikaan, mutta oli pakko vähän fiilistellä ekaa kertaa, kun on ollut niin matalalla profiililla kokoajan.

fifiris 14+1

 
Terveiset Lapista! Oltiin viikko lomalla, kyllä teki hyvää. Eilen tulin takaisin kotiin ja sekin oli vallan mukavaa. Oma sänky on kyllä huippujuttu!

Loma teki hyvää mun verenpaineille, mittailin miltei joka päivä ja ihan ok arvoja oli. Taisi olla siis työperäistä stressiä ne mun muutamat korkeat lukenmat. Labratuloksetkin olivat kaikki puhtaita, joten ei mitään huolta. Doppler oli mukana mökillä ja siskontyttö, 14 v. sekä äitini olivat joka päivä innokkaasti kuuntelemassa "Lillin" sydämenjumpsutusta. Yritettiin kimpassa miettiä nimi ja nyt toi Lilli on jäänyt kutsumanimeksi kun se mun ja miehen keskinäinen vitsi, Obed, on niin outo. =)

Täällä on paljon tapahtunut viikon aikana, en ihan vielä ole sisäistänyt kaikkien uutisia, joten en kaikkia vielä voi kommentoida. Sunflower, mä tiedän ihan tasan tarkkaan sun fiilikset. En mäkään ole ihan päässyt siitä kateudesta ja lapsettomuuden pelosta ja surusta. En usko että siitä pääsee kokonaan yli ennen kuin nyytti on sylissä ja sen jälkeen alkaakin toisenlaiset pelot. Joten olen ajatellut että täytyy yrittää vain elää niiden negatiivistenkin tunteiden kanssa ja yrittää olla päästämättä niitä päällimmäisiksi. Pelot on välillä aika kovia vaikka kuulee sydänäänet, niin silti. Mulla vihloo kohtua välillä ihan hirveästi, se pelottaa vaikka toisaalta tiedän että se on ihan normaalia ja varsinkin endometrioosi-tapauksissa yleistä. Silti...

Suppareista: mä en ole ihan varma olisko mulla ollut pari kertaa, vatsa ainakin on vään niinkuin kiristynyt kovaksi, mutta en mä tiedä onko se ollut supistus...Voihan se olla, mutta mitään en ole tuntenut. Ei se kai sitten oo vaarallista. Inhottavaa että Dreamer sulla on noita supistuksia riesana, yritä nyt vain levätä mahdollisimman paljon. Voisitko pyytää jotain ystävää avuksi kaupassa käyntiin? Ettei ainakaan raskaita tarttis kantaa.

Voikaahan kaikki hyvin ja paksusti, meikäläisellä ainakin maha kasvaa nyt silmissä, viikon aikana se oikeasti jotenkin pullahti isommaksi! Mulla on muuten ihan mahdoton närästys nyt jo, se on rasittava, mutta onneksi vaaraton vaiva. Rennietä onneksi voi ottaa pahimpaan tuskaan.

Diodium & Lilli 17+3
 
Kiitos hurjasti myötätunnosta :heart: . Eiköhän tämä olotila tästä parane. Tuntuu vain siltä, että kaikki tunteet ovat nyt pinnassa. Niin ilo, suru, viha kuin muutkin tunteet. Kun Ystävä perui eilen sopimamme illallisen ja tuntui kuin maailma olisi kaatunut! Itkin varmaan 2 tuntia ja päätin, että en enää koskaan pyydä häntä minnekkään. Noh, syykin hänellä oli minusta ihmeellinen niin lyhyellä varoitusajalla, mutta tänään jo sovimme asian. Pelkkä hänen anteeksipyyntö auttoi unohtamaan koko kiukun. Pettynyt olisin ollut muulloinkin, mutta en siitä nyt ihan noin isoa numeroa olisi tehnyt :whistle: .

Kuuntelen joka päivä vauvan sydänäänet. Eilen en kuullut ollenkaan vaikka kuinka etsin ja pelästyin ihan hirvittävästi. Olin ihan varma, että hän ei ollut enää hengissä. Noh. Tänään aamulla taas kuulin ja hurjan paljon voimakkaammin kuin aikaisemmin :D. Sitten kuului kovaa kohinaa ja taas vaimentuivat melkein tunnistamattomaksi. Eli taisi vaihtaa asentoa :heart: .
Päätimme sitten hakea miehen kanssa leffaksi komedian, jotta vauva saisi välillä kuulla nauruakin eikä aina vaan kiukuttelua :p

Dreamer - kovasti voimia sulle ja vauvoille. Toivottavasti saat nyt levätä tarpeeksi ja muutenkin helliä itseä:)

Hurjasti jaksamisia teille muillekin!

Sun 14+6
 
Sunflower noista sydänäänistä: mulla ainakaan ei aina kuulu dopplerilla äänet samassa asennossa eli välillä mun on koitettava ensin makuulla, sitten istuen ja sit ne saattaakin kuulua, kun olen ihan seisomassa :D Tosin nyt on jonkun aikaa tuntunut kädellä mahan päältä koittaessakin liikkeet ja dopplerin käyttö on vähentynyt. Mutta tiedän siis ton sun säikähdyksen tunteen, kun ääniä ei rupeekaan heti kuulumaan :hug: Ja sitä liukastetta tms.geeliä mahalle kantsii laittaa paaaljon ;)

Noista tunteista, mulla oli ainakin sillon ihan hirvee olo, kun jouduin ottamaan 3v poikani mukaan punktiopäivän aamuksi klinikalle. Mä koko ajan ajattelin, et kuinka kamala olo niille kaikille muille naisille siitä tulee, kun moni varmasti siinä yritti tunteet pinnassa ensimmäistään ja mä törkeesti tuon oman suloisen "tuotokseni" sinne muistuttamaan siitä mitä he ovat vailla :( Moneen kertaan varmistin hoitajalta, että onko se varmasti ok, että lapsi on siinä hetken aikaa mun mukana. Ja olin ihan helpottunut, kun mies haki pojan pois siitä. (Ihan hassua miten sitä sellasessakin tilanteessa viittii huolestua siitä mitä joku muu ajattelee :eek: )

Esikkoa odottaessa mulla oli vielä noita kateuden ym tunteita ja jaksoin loukkaantua helpostikin, kun joku tuli ns.helposti raskaaksi (saati sitten vahingossa!) vaikka järki sanoikin, ettei se multa pois ole jne kuten tiiätte... Nyt tilanne on erilainen, muistuttelen aktiivisesti itteeni jatkuvasti siitä, kuinka onnellisesti mulla asiat on ja myöskin, että tää tulee joka tapauksessa olemaan mun elämäni vika raskaus eli parasta koittaa nauttia nyt vaan :D vaikkakin välillä sit hampaat irvessä (alkuraskaus oli aika hermojaraastava) :D Mut jotenkin sitä siis osaa nyt ottaa rennommin. Kai.

Me ollaan kyllä jo vaunuja ravattu ettimässä ja autoon sovittelemassa. Meillä on lyhytperänen auto (A3) eli suht haasteellista mahtua tällä karavaanilla siihen :D Onneksi isommalle ei tartte mitään isoa rompetta enää raahata mukana eikä hän halua rattaissakaan istua eli ei sentäs kakstosten vaunuja tartte hankkia ;) Mut kovin tuntuu olevan harvassa OIKEESTI pieneen tilaan isommin purkamatta menevät vaunut. Teutonia Funit ja Britax Vigourit on nyt top2 löydöt tähän mennessä... huokaus.

Huomenna neuvola ja perjantaina rakenne-ultra, jee :heart: Tai siis toivottavasti kaikki on ihan jee edelleen :)

Kristiina ja sallikka rv 19+0
 
Nopea kommentti Kristiinalle.. suosittelen Funeja!!! Ystävälläni on Britaxin Vigourit eikä hän ole ollut niin tyytyväinen niihin. Esim kuomu ei tule niin alas kun Teutonioissa ja aurinko pääsee paistamaan aika lailla lapsen silmiin ratasosassa. Molemmat ovat kuitenkin tosi kivan näköiset. :) Voi kun itsekin saisi ostaa uudet vaunut.
 
Heippa taas naiset! :wave:

Huomenna olis nyt sitten kauan odotettu rakenneultra. Vähän jännittää, lähinnä se kumpi siellä on ja miltä hän nyt näyttää. En tiedä miksi ei oikeastaan pelota se, et jotain olis vialla. Ehkä sitä suojelee itseään. Mulle tämä ultra on lähinnä keino nähdä pikkuista pitkän tauon jälkeen.

Olin tänään taas treenaamassa kahden viikon tauon jälkeen salilla. Ihan loppu olin jo alkuverryttelyssä, mut kuitenkin jaksoin tehdä ohjelman loppuun, hieman kevennettynä kuitenkin. Mietin voiko flunssa tehdä näin rajun kunnon laskun vai olisko hemoglobiini myös laskussa. Tiedä sitten. Kuitenkin huomaa ettei jaksa muutenkaan yhtä rajusti tehdä, kuin ennen raskautta. Alkaa huimaa ja masu kipristelee, jos liikaa rehkii. No tavoite on et edes vähän jotain jaksaa tehdä ja selkä pysyis mahdollisimman pitkään kunnos.

Sarma: joko on alkanut lääke tehota sun pisuvaivaan? Ihmettelen kyllä miten aluksi voidaan kirjoittaa sellaista lääkettä, mitä ei enää ole markkinoilla. Kyllä nyt lääkärien sellaiset asiat pitäis tietää. :eek:

dreamer: ikäviä noi sun supparit. Toivottavasti olosi helpottuu eikä ole vaaraksi nuo supistukset. Mulla tulee välillä sellaista vihlontaa jos rasitun liikaa. Esim. perjantaina muutaman tunnin ostosreissul selkä ja oikeanpuolen nivunen kipeytyi ja masus tuntu jotenkin kurjalta. Sit nukuinkin melkein 3 tuntia kun pääsin kotiin. :D

Sunflower: voimia sinulle! :hug: Toivottavasti alkava kevät piristää mieltäsi. Ja sairauslomaa kannattaa ottaa jos oikeasti alkaa käydä työ liian raskaaksi. Kyllä minäkin edelleen odotan sitä onnen tunnetta tästä raskaudesta, mut koko ajan pelko kaihertaa taka-alalla. Mitäs jos sitä lasta ei tulekaan yms. Eiköhän se meille lapsettomuudessa eläneille ole tyypillistä. Sitä suojautuu ja on pessimistinen ettei pettyis niin pahasti, kun taas tulee kuraa niskaan. Mut täytyy yrittää nauttii raskaudesta. Se on pian takana päin ja sitten onkin uudet haasteet edessä.

Miukula ja muru 20+1
 

Yhteistyössä