Lapsettomuushoidoista loppuvuonna (2009) plussanneet <3

Diodium, älä huoli!! Niinkun muutkin on jo todenneet, annostus on ollut niin pieni, ettei sulla oo syytä huoleen! :hug: Ymmärrän kyllä hyvin että on säikäyttänyt, mutta nyt koita rauhoittelua, riskiannostus oli niiiin kaukana sun syömästä määrästä!!!

Pirpana, on se jännä mitä yhtä huolehtimista ja jännäämstä tää raskaus on..tsemppiä myös sulle nt:n odotteluun! Enää viikko, se menee nopeesti! =)

Elenia, onnea sykkeestä!! :heart:
Mullakin on maha ihan turvoksissa, ihan tynnyrinä!! :LOL:
 
Heippa kaikille! :wave:

Nippe: pahoittelut ja voimia tulevaan! :hug:

Elenia: onnea sykkeestä. :)

Mulla alkanut selvästi alamasu pyöristyä. Alkoi rv 12+. Olin keskiviikkona neuvolassa. Kaikki oli kunnossa. Lääkäri otti papanäytteen, kun siitä on aikaa 2,5 vuotta, kun on otettu. Sit painoa oli tullut vajaa 2 kiloa, eli nyt kaikkiaan noin 4kg. Ei onneks enempää. Ajattelin et jouluherkuttelu olis kostautunut. :D Seuraava neuvola onkin sitten 2.2 ja saan sit lähetteen rakenne ultraan.

Kun oli puhetta noista kalaöljykapseleista ja fetasta, niin tosiaan kalanmaksaöljyä saa syödä jos ei ole sitä A-vitamiinia. Fetaa ja muita tuorejuustoja saa syödä kunhan ovat pastoroituja! Ja homejuustoa kuumennettuna. Ei se ole kiellettyä. Ja jos on syönyt jotain väärin niin harvemmin kuitenkaan niin suuria määriä, et olis vahingollista.
Tosiaan ei tartte mennä kuin muutama vuos taaksepäin niin ei ollut mitään kieltoja. Nyt vaan ollaan tosi tarkkoja kaikesta. Kuitenkin toksoplasmoosi ja listeria on tosi harvinaisia. Jos meinaan miettii, et mulla on kissakin ollut elämäni aikana 14- vuotta, eikä verestä löytynyt toksopalsmoosin vasta-aineita. Vaikka olen lähes samast lautasest syönyt ruokaa kissan kanssa. Et ei helposti kyllä sit kissastakaan tartu. :LOL:

Hyvää viikonloppua naiset! Miukula ja muru 13+5 (maanantaina taas poksuu!)
 
Hei mites, muistan että esikosta liikkeet alkoivat tuntumaan sellasina pieninä sivelyinä ja perhosen siipien lepatuksena, ennenkuin vahvistuivat kunnolla. Onkohan se toisessa sama vai tunteeko ne toisella kertaa jo heti voimakkaasti?

Pikkuvadelma 13+2
 
Mä en oo oikeen jaksanu panikoida noista ruoista. Tietenkin otan tosissani ja tarkistan että tuorejuustot ym. ovat pastöroituja ja aurajuustoa en syö muuta kuin kuumennettuna. Ne ovat ainoat asiat mitä katson. On kuitenkin ollut tuota pahoinvointia niin paljon että eipä ole paljoa tarvinnut katsoa syömisiä kun ei saa syötyä kuin keittoja ja juotua piimää.. niin ja klementiinejä syön myöskin.

Tein aivan ihanaa kanakeittoa eilen! On todella nopea tehdä ja taivaallisen hyvää!

Hunajamarinoituja broilerfileesuikaleita
Peruna-sipulisekoitusta
Kevätkasviksia (parsaa + keltaista paprikaa)
Tuorejuustoa (itse laitoin valkosipulituorejuustoa mutta siihen voi laittaa ihan mitä haluaa)

Sitten vain kuumennetaan ja nam!! :p

Yö meni taas vessassa juoksemiseen..
 
Klementiinit ja appelsiinit on kans mun juttu, ja piimä myös! Mä ihmettelin hirveetä himoa noihin sitrushedelmiin, mutta ne kuulemma auttavat pahoinvointiin, siksi ehkä ne maistuu. Ei mulla ainakaan minkään vitamiinien puutosta ole, niin tarkka olen ollut hoitojen aikana että kaikkea saan!

Tein illalla sen virheen, että menin ilman iltapalaa nukkumaan! Heräsin yhdeltä siihen, että on nälkä ja huono olo. Tosi kamala yö. Otinpa opikseni; edes yksi klementiini naamariin ennen nukkumaan menoa! :)

Sunflower Keitto kuulostaa hyvältä! Pitääpä kokeilla... Jos se saa vessassa juokseen, niin vielä parempi (hirveä ummetus)!!!! :LOL:
 
fifiris Muutes tosta "ylimääräisestä" turvotuksesta; neuvolassa käski syödä activiaa! Mä oon aina vähän ollut epäluuloinen, enkä halua olla mainoksen uhri, mutta se kuulemma oikeasti toimii. Niissä mun mielestä maistuu, että on paljon sokeria, mutta olen ostanu maustamatonta ja laittanu siihen itse marjoja tai KLEMENTIINIÄ :LOL: !!! En tiedä onko tämä vaan korvien välissä, mutta tuntuu, että ei ole niin "tynnyri"!
 
Elenia, kiitti vinkistä!! Täytyy ehdottomasti kokeilla jos se auttais turvotukseen! Painoa ei ole tullut juurikaan lisää, ehkä joku 500 g, mutta maha on kyllä hurjan isona, varsinkin iltaisin tai jos on tullut syötyä suolaista. Äyrsyttää myös tää ummetus, ajattelin käydä ostaa luumuja, jos sillä vaikka sais liikettä tähän vatsaan!

Mäkin oon syönyt pastäroituja tuorejuustoja ja pizzassa myös auraa.. Onneks 99% juustotuotteista (ainakin suomalaisista) tuntuu olevan pastäroituja.

fifiris 8+0, pox pox :heart:
 
Kauhean kamala yö takana. Vanhimmalla koiralla ripuli, sen piti päästä pihalle yöllä ensin yhden aikaan, sit kolmen aikaan ja taas puolen viiden aikaan. Kolmen aikaan oli pakko sit syödä ite jotakin, maha möyri ja oli huono olo.

Tän pahoinvoinnin tultua kuvioihin mukaan oon huomannu, että yöllä jos herää käymään vaikka vessassa, on pakko käydä syömässä jotain pientä. Tää on rasittavaa koska mitä pidempään oon pystyssä, sitä kauemmin menee taas aikaa ennenkuin nukahdan. Viime yönäkin kun kolmen aikaan käytin koiraa pihalla ja söin vähän, niin viimesen kerran katoin sängyssä kelloa vielä neljän aikaan. Just kerkesin nukahtaa niin taas pihalle koiran kanssa... ihanaa olla koiranomistaja :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuvadelma:
Hei mites, muistan että esikosta liikkeet alkoivat tuntumaan sellasina pieninä sivelyinä ja perhosen siipien lepatuksena, ennenkuin vahvistuivat kunnolla. Onkohan se toisessa sama vai tunteeko ne toisella kertaa jo heti voimakkaasti?

Pikkuvadelma 13+2
En nyt millään asiantutemuksella vastaa ( ;) ) mut aattelisin itte niin, että se millasina ne liikkeet sit tuntuu riippuu enemmänkin esim. onko istukka edessä (vaimentaa liikkeiden tuntemisen mahalta koittaessa) tai miten päin se kaveri siellä kohdussa potkuttelee (onko kroppa "ulospäin" siis äidin mahaa kohti ja potkut tulee sinnepäin vai "sisäänpäin" eli mahasta poispäin ja sillon taas ei mahan päälle tunnu ne liikkeet). Enemmänkin siis riippuis tollasista jutuista kuin siitä monesko raskaus on... tai emmätiiä :D
Mut ainakin tässä toka raskaudessa mä tajusin ne pulputukset vauvan liikkeiks nopeemmin kun viimeeks, kun nyt tiesin sellasta oottaa :D

Ruokarajoituksista raskausaikana vielä, et kuinka teille muille on maksan syömisestä sanottu? Mulle v.2005 neuvolassa jäi se käsitys, että ei mitään maksaa sisältävää ja nyt luin noita ohjeita ja suosituksia ja sanotaan, että ei maksaa ns.lämpimissä ruoissa (=maksakastike, maksalaatikko) mut esim. maksamakkaraa saa kiskoa max 200gramman pötkön viikossa. Mulla oli viimeeks tosi pahat vierotusoireet maksamakkarasta :D Nyt oonkin sit sitä vähän syönyt.

Ja vielä se tosta listeriavaarasta et esim.pakastevihanneksethan ja ulkomaiset pakastemarjat yms suositellaan aina ennen käyttöä kuumentamaan. Mut tätä käsittääkseni suositellaan jo myös ei-raskaanaolevillekin.

Kristiina ja salli rv 12+6 (haa! huomenna poxuu taas!)
 
Sarma
Tuosta kalaöljystä vaan sen verran, että kun itse syön niitä päivittäin ja ne on alentanu mukavasti mun kolesterolia. Kysyin sitten lääkäriltä näistä, että onko ok syödä niitä, niin lääkärin mielestä on ihan hyvä syödäkin niitä.

Pitäiskö tuossa purkin kyljessä lukea, että sisältää a-vitamiinia, jos se sisältää vai sisältääkö kalaöljy jotenki automaattisesti sitä? (tyhmä kysymys.. :) ) Muistelisin, että möllerin jossain purkin kyljessä/mainoksessa lukee, että "hyvä koostumus myös raskaana oleville". Et kaipa ainakin jotain kalaöljyjä saa ottaa raskaanakin. Mä olen vetäny noita möllerin peruskapseleita, purkki alkaa olla vaan jo tyhjä, et vois vähän kattoa minkä purkin seuraavaksi ostaa.

Mulla teki kans vähän aikaa sitten mieli ihan älyttömästi klementiinejä ja appelsiinimehua. Nyt taas ne ei mene alas ollenkaan. Viili sen sijaan on tällä hetkellä se mikä maistuu erittäin hyvin, jopa sillon jos tulee sellanen huono olo, eikä vois kuvitellakaan syövänsä mitään.
 
Mulla oli n. viikko sitten vielä hirvittävä himo salmiakkiin ja varsinkin kirpeisiin salmiakkikarkkeihin. Nyt lähinnä oksettaa ne. Tekee mieli syödä vaan kaikkea terveellistä. Se harmittaa, että kun on nälkä on pahaolo ja kun on syönyt on pahaolo. N. 1/2 h syömisen jälkeen alkaa olo vähän helpottumaan.

Appelssiinimehu on auttanut mua kokoajan pahoinvointiin jos ei sitä juo liikaa. Samoin piimä.

Mulla on niin paljon ilmaa vatsassa että vois luulla siellä möngertävän viitoset.. joten mun on turha liikkeitä kuvitella vielä tuntevani :LOL: . Huomenna mennään Raisioon ostoksille ja mun on pakko ostaa äitiysfarkut! On niin paljon turvotusta että tavalliset farkut ei enää mee jalkaan enkä viitsis isompiakaan normifarkkuja enää ostaa! Täytyy myös kokeilla sitä aktiviaa.. kiitos vinkistä!
 
ruokajutuista kans, mulla on jäänyt kokonaan esim. pizzat ja hampurilaiset (jos nyt mitenkään usein niitä söin ennenkään), etoo jo ajatuskin niistä. :x Makea on kyllä sellainen, että mieli tekee selkeesti enemmän kuin ennen. Toisaalta taas tykkään syödä hedelmiä tosi paljon, varsinkin juuri klementiinejä ja omppuja.
Noi kalaöljykapselit vois olla hyvä lisä kyllä ruokavalioon. Mulla on ensi viikolla neuvolalääkäri,joten sitten selviää, onko paino heitellyt ja mihin suuntaan. Omalla tuntumalla ei ole juurikaan varmaan noussut, mutta tiedä sitten. =)

Astrid ja Jokunen 12+0
 
Terveiset nt-ultrasta! Aamulla jännitti niin että meinasin pyörtyä! Huh, oli rankkaa. Kaikki kuitenkin oli erittäin hyvin, pikkuinen pää-perämitaltaan 5,8 cm ja heilui ja pyöriskeli siellä tosi vauhdikkaasti! Sydän jympsytti normaaliin tahtiin. Niskaturvotusta oli 1,1 mm, eli tosi vähän ja lääkäri sanoi kaiken muunkin olevan mallillaan ja kohdallaan. Olin ultran jälkeen niin helpottunut, tunsin oikein kuinka jännitys laukesi ja hartiat ym. lihakset rentoutuivat. Otettiin toki ne seerumikokeet, vastaukset saan ensi viikolla. Toivottavasti sieltä nyt ei mitään ikävää tule.

Töissä on vähän vaikea keskittyä nyt kun koko ajan hymyilyttää ja on jotenkin niin onnellinen olo... =) Mulla oli sit neuvola ton ultrana jälkeen ja a-vitamiini-asiakin selvisi, eli ei todella huolta noin pienestä annoksesta. Nyt vois vissiin rentoutua ja antaa itsensä rakastaa pientä, tähän asti olen jotenkin pidätellyt itseäni, vaikka toki onnellinen raskaudesta olen ollutkin.

Diodium & Obed 11+4 (lääkärin mukaan 11+5) :heart: :heart:
 
Pikaisesti vaan omaa napaa
Nytpä on alkuraskauden ultrassa käyty ja siellähän se pikkuinen näytti voivan vallan mainiosti, sydänkin jumpsutti hirmuista vauhtia ja iso ruokasäkki (ruskuaispussi) oli vieressä . Pituuttakin oli hänellä jo ruhtinaaliset 12mm :lol:. Viikoiltaan vastasi 7+3, mutta 7+2 siis menossa. Huomenna uskaltaa jo neuvolaankin soitella.
 
Sarma
Onnittelut mukavista ultrakuulumisista! :)

Mulla olis kahden viikon päästä ultra ja neuvola viikon päästä.. Tuntuu hirveen pitkältä ajalta ja aika tuntuu muutenkin matelevan, työpäiväkin tuntuu suurinpiirtein viikolta ja mulla ei pysy ajatukset ollenkaan kasassa. Yhtäkkiä saatan töissä huomata, et tuijotan vaan jotain paperia tai tietokoneen näyttöä ja ajattelen ihan omia juttuja, työnantaja tykkää.. ;)

Osaatteko te, joilla on kanssa nää alkuviikot menossa ottaa tän asian ihan rennosti? Musta kun tuntuu, et mä hermoilen ihan koko ajan mitä kaikkea voi tapahtua ja pelkään pahinta. Ultran jälkeen olin pari päivää ihan onnellinen ja suht hermoilematta, mutta sitten se sama hermoilu jatku mikä oli ennen ultraakin.. Ei nyt kuitenkaan joka viikko kehtais siellä ultrassa rampata.

Välillä mua huolettaa kun mahaa nippailee. Ja sit kun mahaa ei nippaile, niin siitäkin mä huolestun, että miksi ei nippaile.. :)
 
Diodium, onnea onnistuneesta nt-ultrasta!! :heart:
Mahtavaa että kaikki oli hyvin ja A-vitamiiniasiakin on kunnossa! Rentoudu nyt ja nauti raskaudesta täysin rinnoin.

Onnea myös Rosetta :heart:
On se jännä miten mahtava olo siitä sykkeen näkemisestä tulee, mulla meni pää ihan pilvilinnoissa pari päivää.

Sarma, tiedän todella mitä tarkoitat että aika matelee.. Mulla sama juttu, ultran jälkeen pari päivää meni ok, mutta sit jo alkaa taas panikoimaan. Mä olin ekassa ultrassa 6+5 ja ajattelin nyt varaa vielä toisen ultran 8+3.. En millään jaksa odottaa nt:hen asti, joka on vasta 11+5.. huokaus.. Hoitoihin on mennyt niin paljon rahaa, ettei nyt pari ylimääräistä ultraa oikeestaan tunnu pahalta. Ja kun se kerran rauhoittaa mieltä, niin aion mennä.

Eli vastaus sun kysymykseen, mä en ainakaan oo ottanut tätä aikaa tippaakaan rennosti! =) Viikot tuntuu kuukauden mittaisilta.. Heti kun oireita on vähemmän, alkaa miettiä onko kaikki kunnossa..

Nyt on kyllä aika pahaolo ollut iltaisin ja rinnatkin on vähän kasvanut, että sen puolesta on hyvä fiilis. Jotenkin sitä vaan oottaa että pääsis äkkii sinne 12 viikolle ja vois jo rentoutua tän asian suhteen.

fifiris 8+1
 
Fifiris, täällä ollaan jo 13:llatoista viikolla mutta ei oo mielenrauhaa tullut vieläkään. Pelottaa ultra ensi viikon maanantaina, että onko pienellä kaikki hyvin ja onko se kunnollinen yksilö. Kai tämä koko raskausaika on yhtä huolehtimista, eri ajankohdissa on ain erilaiset huolenaiheet. Ja niinkuin olen jo aiemmissa kirjoituksissa puhunut, tämä meidän lapsettomien hermoilu on yleisempää kuin helposti raskaaksi tulleilla ja myös normaalia reagointia...
Meille ei ole itsestään selvää että "tehdään sitten uusi vauva", jos jokin menee pieleen, koska saavutettu raskaus on usein vuosien rankkojen hoitojen tulosta.
Sarmalle tsemppiä alkuviikkojen hermoiluun, aika menee tosi nopeaa ja ennen kuin huomaatkaan, olet jo turvallisemmilla vesillä! :)

Diodium ja Rosetta, onnea ihanista ultrakuulumisista! :heart: :heart:

Täällä edelleen välillä etoo, eilen aamulla viimeksi oksensin. Kuitenkin olo kokonaisuudessaan ehkä vähän parempi, töissäkin miltei unohdin koko pahoinvoinnin. Väsymyskin alkaa ehkä pikkuruikkuisen helpottaa tosin tilalle on tullut mojovaa päänsärkyä.
Kuusi yötä nt-ultraan, jeeeeeeee ja apuaaaaaaa! =)

Pirpana + pikkunen 12+2
 
diodium onnea hienosta nt-ultrasta! :heart:

rosetta onnea myöskin sulle pikkuisen näkemisestä! =)

pirpana hienoa, että pahoinvointi alkaa helpottaa. Väsymyksestä, mua väsyttää aikalailla edelleen. Tiedä sit onko hempat laskeneet tms. Jaksa vielä kuusi yötä ultraan, tsemppiä! =)

Mietiskelin tässä, että kantsiskohan mun käydä antaa pisunäyte, kun on virtsiksen kaltaisia oireita taas, polttaa ja kirvelee jne... Mulla ois se neuvolalääkäri kyllä torstaina, mutta pitäisköhän käydä joa aikaisemmin antaa näyte... Hmmm,varmaan soittelen huomenna neuvolaan ja kysäsen asiasta.
 

Yhteistyössä