Lapsettomuushoidoista loppuvuonna (2009) plussanneet <3

Moikka kaikille pitkästä aikaa. Lomat on nyt pidetty. Seuravana sit vasta kesäloma.
:hug: ja pahoittelut kaikille, joilla on nyt käynyt kurjasti. Toivon voimia teille sekä perheillenne.

Täällä ollaan nyt 10+4 menossa ja eka neuvola takana. Kaks tuntia tuli juteltua siellä. Mulla kun viime raskaudesta on 9 vuotta jo aikaa, ni on asiat muuttunut ja unohtunut.
Verenpaineen kans jouduin heti seurantaan. Sukurasite on jo taustalla ja nyt sit tietty kaikki stressi mitä oli hoitojen aikana ja nyt huoli siitä sujuuko kaikki hyvin riittää mulla nostamaan sen liikaa. Täytyy työterkkarilla käydä mittauttaa sitä ja jos ei 9.2 kun on lääkärineuvola ole laskenut, niin saan lääkityksen. Muuten kaikki oli kunnossa ja hyvin, tosin vaaàlle meno oli kamalaa. 9Kg tullu 1,5 vuodessa hoitojen ja lääkitysten kanssa lisää. :snotty: Pyysin sit viel et jos kuunneltais sykettä, jos sattuis jo kuuluu. Neuvolantäti vannotti mua etten saa huolestua jos ei kuulu, kun niiden laitteet ei ole mitään hyviä. Hetken kuunneltuamme löytyi nopea suloinen sydämenrytmi ja kuin pyynnöstä vauva liikkui lähemmäs kuuntelu kohtaa ja kuultiin reipas vahva jumputus. Ihanaa! :heart:
Nyt vielä 1,5 vkoa ja 12 vkoa olis täynnä. Np ultra on 22.1 eli reilun viikon päästä. Toivottavasti sieltä tulee hyviä uutisia ja sit osaisi ja voisi ottaa jo rennommin.

Memma ja Sissi 10+4
 
potkuja odotellen :LOL: kuulosti vaan niin hassulta :ashamed:

Itsekin odottelen viikkojen vierähtävän jotta alkaa tuntemaan liikkeet yms. 4:ttä odottaessani tunsin ensimmäisen liikkeen 14+ jotain ja siitä 3 päivää niin toinen liike lähempänä 18 viikkoa taisi olla ennen kun tunsi jotain liikettä päivittäin ... oih ... no odotellaan nyt ensin ens viikon pn-ultra ja sitten eteenpäin

neitim
 
Jännittää hirveesti kun tänään varhaisultra 11.00 aikoihin.
Jotenkin odottaa kuin tuomiolle menisi :ashamed:

Kristiina joko noin aikaisin voi tuntea kaverin liikkeitä!!!???? =) =)


NO NIIN!!! ultrassa käyty ja kaikki oli ok, yksi pieni ihmisen alku löytyi ja sydän sykki ihan hirveesti!!!!

Mande 7+6
 
Hienoa, Mande!, Onnea sykkeestä! :heart:

Täällä taas oksennetaan. En kyennyt lähtemään iltavuoroon töihin ja piti soittaa neuvolasta saikkua. Nyt alkaa vähän helpottamaan mutta koko aamun ollut tosi kurja olo. Oli jo pari parempaa päivää ja meinasin että alakaa helpottaa mutta ei näköjään... Yöks.
Pitää raahautua kohta ulos josko raitis ilma tekis hyvää...

Pirpana ja pikkunen 11+5
 
Terve!


Mande onnea sykkeestä!! On se niin ihana nähdä ultrassa pikkuruinen! :heart:

pirpana koita jaksaa pahoinvointi! Luulis että pikkuhiljaa helpottais?

(.) Ei edelleenkään tarvi oksentaa mutta ihan järkky kuvotus ja vatsan turvotus iskee aina iltapäivisin... Hirveesti ilmaa vatsassa ja röyhtäyttää kovasti. Oon yrittänyt kaikkea, vaihtanut maidon asidofilus-piimään, ottanut maitohappobakteereja, syönyt vähän mutta usein jne. Ei auta. Todella turvonnut & lihonut olo mutta hämmästyksekseni kiloja ei ole tullut kuin ehkä 0,5 kg. No, tarttee nyt vain kestää tää, ei paljon oo vaihtoehtojakaan! Haaveilen kyllä siitä toivottavasti energisestä ja hyvinvoivasta keskiraskaudesta... Toivottavasti sellainen on edessä!

Mukavaa iltaa kaikille!

Diodium + Obed 11+0 (poks poks!)
 
Vauvan liikkeistä tosiaan tästä toisesta raskaudestani tunsin ekaa kertaa pulpahtelua jo rv10, silloin se oli ihan satunnaista ja aika heikosti tuntui liikkeet. Nyt rv12 on tuntunut jo ihan selkeesti ja kovastikin päivittäin, tyyppi on aktiivisimmillaan neljän ruuhkabussissa :D

Ekasta raskaudestani tunsin VARMUUDELLA joskus rv 15-17, en muista enää mut silloin mä en ees aluks tajunnu miltä ne tuntuu. Ihan alkuun ne tuntuu tosiaan sellasena pulpahteluna, jota vois luulla joksikin ilmavaivoiksi tms, jos eivät tuntuisi vähän eri paikassa :D

Samoin supistelua (toki kivutonta) tunnen jo esim, kun hengästyn kunnolla tms. Eli maha menee ihan kovaksi, siis tuntuu kädellä koettaessakin ihan pinkeeltä. Ekassa raskaudessa mä tajusin, et tollanen on supistelua, niin joskus rv 37 :ashamed: kun neuvolassa maatessa sattu just supistaan ja terkka siitä mulle sanoi. En siis ollut yhtään tajunnut aiemmin, et mitä se on...

Mun tekis kauheesti mieli hankkia se kotidoppler... en vaan viittis ostaa uutena ainakaan... pitää vielä miettiä :)

Kristiina ja salli rv 12+3
 
nippe olen kovin pahoillani! :'( Epäreilua...


Mulla oli tänään nt-ultra ja kaikki oli/on hyvin. Kaveri liikkui kovasti ja turvotustakaan ei meinattu saada mitattua millään, mutta lopulta kätilö sai "jonkun mitan" ja se oli 2mm. Ei siis kuulemma kuuluta riskiryhmään tms. Muutoinkin näytti olevan kamulla kaikki kohdillaan, mittaa 5cm... =)
Jospa uskaltaisi jo huokaista hiukan. Ensin mietin, että onko tuo turvotus kuinka korkea, kun muilla täällä tuntuu olleen vähemmän... Mutta kai se on ok, kun niin sanottiin.
 
Ihanaa, Astrid :heart:

Diodium, täällä myös maha ihan turvoksissa, ihan pallona! Ei kai se vielä voi vauvamahaa olla? Mutta toisaalta tällä viikolla kohdun pitäis nousta ylöspäin... Että eihän sitä tiiä :) Ei ole mullakaan paino noussut kuin kilon verran ettei se lihomistakaan ole. Miten teillä muilla? Millä viikoilla maha on alkanut näkyä vai onko turvokeita?

Kristiina varmaan mahtavaa tuntea sikiön liikkeet :D En tiedä kuvittelenko mutta tässä parina kolmena iltana mulla on silleen jännästi kuplinut/tykyttänyt/kutittanut tuosta alavatsalta. En yhtään osaa sanoa onko se kuvittelua vai ei. Voisiko olla mahdollista että tuntisin jo pientä liikettä?? Ilmeisesti voi koska sinäkin, Kristiina olet tuntenut liikkeet jo kymppiviikolta! Outoa kyllä jos ekassa raskaudessa voisi tuntea liikkeitä näin aikaisin.
Hui kun jännää!
:heart:

Pirpana ja pikkunen 11+5
 
astrid Tuo on kyllä hassu tuo np-mittakin kun jokaisessa kunnassa ja kaupungissa on omat rajat .. mut taitaa tuo 2mm:n ( tai jopa 2,5mm) raja olla aika yleinen . En kyllä yhtään muista mitä mahtoi täälläpäin olla noi raja arvot ???

neitim
 
Diodium - Mulla on aivan samanlaiset oireet kuin sulla. Päivät menee ok, mutta iltapäivällä alkaa hirvittävä kuvotus ja turvotus! Päivällä töiden jälkeen väsyttää aivan hirvittävästi mutta en uskalla enää ottaa päiväunia koska herään aina niiden jälkeen kamalaan pahoinvointiin.

Kävin ostamassa luontaistuotekaupasta sellaisia pieniä palluroita nimeltään Ipecacuanha eli oksetusjuuri. Homeopaattista lääkettä eritoten raskauspahoinvointiin. Eilen vasta otin ekan kerran mutta ei taida ihan heti vaikuttaa. Ystävälläni sen sijaan vaikutti melkeinpä samana päivänä kun oli aloittanut kyseisen lääkkeen. Kannattaa kokeilla! Maksaa n. 15 e pieni purkki jossa on näitä palluroita todella paljon. Laitetaan kielen alle imeytymään.

Muuten täällä mennään ihan matalalla profiililla eteenpäin. Keskiviikkona aamulla neuvola ja sitä jo kovasti odotan! Mukavaa päivänjatkoa teille kaikille!
 
Tilasin netistä ne pahoinvointirannekkeet, nyt viime päivien aikana ollu niin paljon pahempaa tää pahoinvointi... vieläkään ei oo ykä lentäny mut lähellä on koko aika. Jospa nuo auttais edes vähän...
Ruskeeta tuhrua on tullu maanantain ultrasta asti, tänään tuli ihan sellasta punaista limaa mutta koitan kovasti olla huolestumatta kun ei kerran suurempia vuotoja ole eikä kipujakaan.

Tiistaina eka neuvola.
 
heips.
tänään oli np-ultra, ja molemmat vauvelit voivat hyvin. :heart: :heart: niskaturvotusta oli molemmilla 0,5 eli vähän. rajoista en minäkään tiedä mitään.
kyllä oli ihanaa nähdä pikkuiset polskimassa: toinen otti ja pyörähteli oikein kunnolla kun 4D:llä kuvattiin. voi vitsit! :heart: :heart:
ihan uskomatonta; kyllä oon ollut yhtä hymyä koko päivän, kun noita pikkusia oon ajatellut. :)
oksetus jatkuu täälläkin, mutta luultavasti se tässä viikon päästä jo helpottaa... rannekkeita oon yrittänyt pitää, mutta taas ne unohtui 12 aikaan, kun lutrasin vedellä.

seuraava ultra tehdään täällä 21+ viikolla, joka on mulla sit maaliskuun loppupuolella. ei malttais odottaa. neuvolaankin pitäis soitella toista käyntiaikaa, mutta katsotaan nyt koska saan aikaiseksi... jotenkin musta tuntuu, ettei siellä oikein saa mitään kummaa infoa. edelliset liput ja laputkin on lukematta. tässä sitä vaan odottaa, että aika kuluu...

terv. dreamer78 ja hipsunipsut rv 11+3 (ultrauksessa saatiin 11+4..)
 
dreamer hienoja ultrauutisia sulla, onnea! :heart:

neitim mulle sanoi se kätilö, että raja-arvo ois 3mm tuolle niskaturvotukselle. En tiennytkään, että ne vaihtelee paikkakunnittain, kuulostaapa hassulle.

Jokatapauksessa kai se ois sanonut se kätilö jos jotain häikkää ois tai ois lisätutkimukselle tarvetta. =)
 
ihania ultrauutisia, Dreamer :heart: :heart:

Fifiris, nivuskivut kuuluvat asiaan. Mullakin vihloo nivusien seuduista päivittäin, välillä kovastikin vihlaisee esim sängyssä jos kääntää kylkeä nopsaan. Ne on ilmeisesti "liitoskipuja" jotka johtuvat kohdun kasvamisesta!

Minä olen myös fifiriksen tapaan nähnyt vauvaunia. Yhtenä yönä näin unta että synnytin jo valmiiksi kaksivuotiaan poikalapsen joka osasi jo puhuakin :)
Viime yönä taas mulla oli vastasyntynyt punatukkainen vauva jota yritin imettää. En muka ollut saanut opastusta imetykseen vaan minut oli lähetetty vain kotiin vauvan kanssa. Yritin sitten epätoivoisesti tunkea vauvan suuhun onnettoman pientä tissiäni :LOL: Olin ihan paniikissa kun en tiennyt milloin vauva oli saanut kylliksi ruokaa.
Sitten hokasin etten edes tiennyt kumpaa sukupuolta vauva on ja aukaisin vaipan. Pikkuruinen pippelihän siellä oli ja poika roiskaisi vielä pissat mun päälle! :)
Kaikenlaisia unia sitä näkeekin....
:LOL:

Pirpana + pikkunen 11+6 Jee, muutaman tunnin päästä poksuu turvallisemmille viikoille!!!
 
Pirpana, kiitos vastauksesta!! Tuli heti parempi mieli! =) Hassua miten viikko sit kun tuli ultrassa, oli niin reipas mieli ja sit jo parin päivän päästä taas huoli onko kaikki hyvin...

Hulluja unia tässä tosiaan tullut nähtyä useina öinä! Yhtenä yönä näin unta että hoivasin pientä hämähäkkiä hirveellä innolla. :LOL:

Onnea turvalliselle vyöhykkeelle siirtymisestä!! :)
 
Hirveä ahdistus iski... Oon nimittäin vahingossa syönyt miltei päivittäin omega 3:sta jossa onkin a-vitamiinia. En voi ymmärtää miten oon vahingossa valinnut kaupadta väärän purkin, muistan nimittäin vielä vertailleeni niitä. Nyt huomasin ihan vahingossa ja itku tuli. Oon nyt netissä surffannut ja onneksi kapseleiden päiväannos on pieni 250 (mikrogrammaa tai jotain yksikköä), eikä siitä pitäis aiheutua vaaraa sikiölle. Riskirajana pidetään 3000 mikrogrammaa /vrk, onneksi toi on siis vielä kaukana. Ja kyllähän sitä a-vitamiinia myös tarvitseekin mutta annoksissa pitää olla tosi tarkkana. Yhtään maksaa en ole syönyt onneksi. Olo on ihan kammottava, miten oon voinut tehdä tommosen virheen???? :ashamed:

Mies on yrittänyt rauhoitella, mut ei auta.onneksi ma-aamuna on jo se nt-ultra ja heti sen jälkeen neuvola, voin siellä jutella asiasta.

Diodium & Obed 11+2
 
diodium: ei syytä huoleen tosiaankaan tuolla annoksella. :) ja varsinkin kun siitä kalaöljykapselista oot saanut aitoa A-vitaa, luultavasti. olen lukenut että ne vahingolliset vaikutukset on saatu kokeissa TEOLLISELLA A-vitskulla, jota on useissa muissa vit.valmisteissa ja oli kai ennen vielä enemmän. ja tuo vahingollisen määrän raja on tosiaan todella korkea. - ei syytä huoleen! :) :hug: ja nyt kun vielä huomasit sen ja lopetit. :)
 
diodium , samaa kuin dreamer ! Itse ostin viime raskaudessa luontaistuotekaupasta luontaista kalaöljykapseleita ,joissa oli a vitamiinia ja silloin asiaa kauhistuin ja minulle selitettiin asia juuri niin kuin dreamer jo sanoi !!! ja kertoi että päinvastoin myöskin kehittyvä sikiö tarvitsee a vitamiinia , mutta sen pitää olla luonnonmukaista ....mutta jos et tiedä onko miten teollista niin hyvä että lopetit !

neitim
 
diodium, ota rauhallisesti vaan! Ei varmasti ole vaarallista eikä pienelle haitallista! Määrät kapseleissa on niin pieniä! Varmaan saman määrän olisit saanut maksamakkarasta jota on sallittuakin syödä pieniä määriä :) Ymmärrän kyllä hädän, itse hätäilin kun söin tässä aiemmin vahingossa fetajuustoa...

Fifiris , sama huoli täälläkin ollut päällä, että onko tuolla kaikki hyvin. Olin ihan järkyttynyt kun neuvolassa sain ultra-ajan vasta kuukauden päähän eli siis nyt laskettuna reilun viikon päähän. Meinasin jo käydä tässä välillä yksityisellä ultrassa kun niin hermostutti onko kaikki hyvin. Puoliso sai kuitenkin ylipuhuttua, että säästetään ja mennään sitten myöhemmin 4D-ultraan. Kun ei ole ollut vuotoja ja pahoinvointi alkoi 9+ viikolla oikein tosissaan, olen sitten saanut pysyteltyä kohtuullisen rauhallisena :)
Tsemppiä hermoiluun! Koeta saada nt-ultra-aika neuvolasta mahdollisimman pian vaikka vetoamalla siihen että hermostuttaa! :)
 
Kiitos lohduttavista sanoista! Täytyy vain tosiaan uskoa että noin pienistä määristä ei haittaa ole. Luulisin että on luonnollista a-vitamiinia mut en ole satavarma. Sitä vaan panikoituu kun tekee jotain mikä saattais olla vaaraksi pienelle. Nyt nukkumaan, jospa huomenna ei olis niin törkeän huono-olo...
 
Diodium Saman ressin kävin läpi, kun aivan ensimmäisinä viikkoina söi kalanmaksaöljyä ja sinihomejuustoa (kypsennettynä sentään)!!! Mulle vain naureskeltiin neuvolassa. Ei saa enää syödä, mutta ei tarvi panikoida. Sitä vaan panikoi kaikkea, kun on niin kovan työn takana, että on tähän päästy!

Mulla oli sitten eilen ensimmäinen neuvola. LA 22.8! Muutettiin Tampereelta pienelle paikkakunnalle ja olin aivan varma ettei ne suostu ultraamaan, vaikka TAYS olis tällä viikolla ultrannu, mutta suostuipa vain! Sieltä se pieni kahden sentin möykky pienellä painelulla löytyi!!! Sydämen tykytyskin näkyi, vaikka kone oli aivan antiikkinen verrattuna lapsettomuuspolin masiinoihin! Terveydenhoitaja lupasi katsoa vielä 25. päivä uudestaan, jospa saatais parempaa kuvaa. Ihmetteli mun turvonnutta vatsaa, niin minäkin ihmettelen!!! :LOL: Paino oli kuitenkin noussut vain 2kg, vaikka ajttelin nousseen ainakin 7!
Jospa nyt mun painajaiset sikiökalvosta ja istukasta vessanpytytssä katoais, kun mä sain todisteen, että se todellakin asuu siellä!!! :heart:

Elenia+Sissi-Vadelma 8+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elenia:
Diodium Saman ressin kävin läpi, kun aivan ensimmäisinä viikkoina söi kalanmaksaöljyä ja sinihomejuustoa (kypsennettynä sentään)!!! Mulle vain naureskeltiin neuvolassa. Ei saa enää syödä, mutta ei tarvi panikoida. Sitä vaan panikoi kaikkea, kun on niin kovan työn takana, että on tähän päästy!

Elenia+Sissi-Vadelma 8+6
mä oon ainakin syönyt aurajuustoa mielin määrin, KUUMENNETTUNA eli pizzassa.
ja fatajuustoa on mennyt salaateissa, kun en oo tajunnut että sekin olis kiellettyjen listalla.. no, nyt en oo sit kolmeen viikkoon synytkään....
 

Yhteistyössä