Lapsettomuushoidoissa olevat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimerkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu kyllähän se näin on että kyllä varmasti suht realisti kannattaa olla, kyllä se on raskasta niiden ihmeiden toivominen pidemmän päälle ja onhan se tosi masentavaa kun lävähtää vielä odotettua surkeammat lukemat silmien eteen :-( Onko AMH tulos jo tullut? Onneksi HUS kuitenkin nyt hyväksyi teidät ivf:fää että kuitenkin noiden yksityisten hoitojen perusteella katsovat yrittämisen mahdollisuuksia olevan ja vaikka se tosiaan kuluttaa varmasti kaikkea mahdollista resurssia niin kyllähän se varmasti kuitenkin kannattaa jaksaa katsoa.

@TOIVOTONVIERAILIJA Ai teillä on tuollainen tilanne, onpa kyllä raskasta ja kun teillä ne alkiotestitkin jo käytössä :-( Jaksamista ja voimansäde.

Sellanen kysymys tuli mieleen että onko teillä kaikilla ollu aina Gonapeptyl käytössä siirron jälkeen kiinnittymisen tueksi? Mulla on nyt ollut ja aiemmin TAYsin hoidoissa mutta v. 2019 ja 2022 Felicitaksella ei mitä vähän ihmettelen kun mun mielestä tutkimusten mukaan se kyllä oikeasti parantaa hoitojen tuloksia.

Täällä ainakin gonapeptyl ollut molemmissa siirroissa. Ei tarvinnut itse pyytää vaan julkisen lääkäri suoraan sen määräsi. Ilmeisesti näyttöä hyödystä on tarpeeksi, koska julkisella sitä määrätään automaattisesti 🤔 kuulostaa kyllä erikoiselta että sulle ei ole felicitaksella sitä määrätty 😯

• Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Täällä ainakin gonapeptyl ollut molemmissa siirroissa. Ei tarvinnut itse pyytää vaan julkisen lääkäri suoraan sen määräsi. Ilmeisesti näyttöä hyödystä on tarpeeksi, koska julkisella sitä määrätään automaattisesti 🤔 kuulostaa kyllä erikoiselta että sulle ei ole felicitaksella sitä määrätty 😯

No niinpä, ja tosiaan mullekin TAYSissa se ihan normikäytöntönä oli mukana ja julkisella tosiaan kun ei mitään epämääräisiä saattaa-olla-joskus-apua-juttuja käytetä ja toisaalta Felicitaksella taas käytetään aina siirroissa alkioliimaa josta taas ei selvää näyttöä ole vaan on just sellanen että ehkä joskus jollekin hyötyä. Toisaalta mun vauvaan johtaneet raskaudet alkaneet juuri niistä Felicitaksen Gonapeptylittömistä siirroista että jospa se onkin siitä kiinni :-D

Oho, en ollut ikinä kuullutkaan mistään alkioliimasta! Mullekin varmaan sitten käytetään sitä kun kerran Felicitaksella olen. Olen miettinytkin tuota kiinnittymistä että jos häikkä on siinä eikä hedelmöittymisessä niin onko koko ivf:stä edes mitään hyötyä vs inssi. Kun mullehan tuli yhdessä inssissä ilmeisimmin jonkinlainen kiinnittymisyritys, niin siksi arvelisin että hedelmöittymisessä ei mitään ihan käänteentekevää vikaa liene. Mutta hyvä jos kiinnittymistäkin voidaan jotenkin yrittää tukea.

Tervetuloa @TOIVOTONVIERAILIJA nyt ihan kirjautuneena ja pahoittelut pettymyksiä sisältäneestä lapsettomuuspolusta. :(

• Tykkää
Ei ole ollut puhetta gonapeptylistä "etukäteen" (ei nytkään ole lääkelistalla vaikka esim cyklogest jo valmiiksi kirjoitettu 🤔) mutta toisaalta emme ole ikinä päässeet siirtoon asti.

Ei ole tullut uusia tuloksia, ainakin amh ja d-vit uupuvat.

Ja samalla kun surkuttelen mun arvoja ja ennustetta niin katse kalenterissa. 🤦🤷 Jos säännöllinen kierto niin ivf kierto alkaa lauantaina 🫠 eli vasta kp3 saa yhteyttä HUSiin. Eikö yleensä aloiteta jo kp2?? Ja se tarkoittaa myös siinä tapauksessa että kp 13-14 osuu viikonloppuun, taitaa olla yleisimmät punktiopäivät? Millainen aikataulu teillä ollut? Mun ainut lyhyt kaava meni näin: menopur 375 alkaen kp 2, kp 6 vain kaksi follia 13mm (eikö se on aika paljon kp6?!) ja 6 mm > OI.

Kiva kun rekisteröidyt @TOIVOTONVIERAILIJA 🤗

Oho, en ollut ikinä kuullutkaan mistään alkioliimasta! Mullekin varmaan sitten käytetään sitä kun kerran Felicitaksella olen. Olen miettinytkin tuota kiinnittymistä että jos häikkä on siinä eikä hedelmöittymisessä niin onko koko ivf:stä edes mitään hyötyä vs inssi. Kun mullehan tuli yhdessä inssissä ilmeisimmin jonkinlainen kiinnittymisyritys, niin siksi arvelisin että hedelmöittymisessä ei mitään ihan käänteentekevää vikaa liene. Mutta hyvä jos kiinnittymistäkin voidaan jotenkin yrittää tukea.

Tervetuloa @TOIVOTONVIERAILIJA nyt ihan kirjautuneena ja pahoittelut pettymyksiä sisältäneestä lapsettomuuspolusta. :(

Joo se on Felicitaksen siinä ivf-hinnastossa lueteltu se alkioliima eli kuuluu hintaan. Passeista tosin en tiedä, ei oo mainittu ainakaan siinä hinnastossa, ennen kyllä ollu passeissakin. Felicitaksen lääkäri sanoi että vaikka siitä ei kovin selkeää näyttöä ole että auttaisi niin joillakin saattaa kuitenkin auttaa niin heillä tehty tämä linjaus että käytetään kaikilla ettei tarvitse sitten joka potilaan kohdalla pohtia että käyttääkö vai ei.

Ajattelisin että ivf:stä varmastikin yleisesti ottaen on hyötyä vs inssi monestakin syystä mutta varmasti suurimpana etuna se että munasoluja saadaan kerralla monta ja voidaan ”valita parhaat” kun taas inssissähän on aina vaan se yksi mahdollisuus ja suuri osa munasoluistahan ei raskauteen johda ja varsinkin inssejä kun ei yleensä ihan yhtä intensiivisesti ja pitkäkestoisesti voida tehdä kuin luomuyritystä niin siinähän voi helposti osua juuri huono munasolu kohdalle siihen kiertoon. Vältetään tuubaongelmat jne. Yleisestihän ajatellaan että suurin merkitys on alkion laadulla, siis epäkelpo alkio ei kiinnity tai voi yrittää kiinnittyä mutta ei onnistu siinä. Kiinnittymättömyyshän/kemiallinen sinänsä voi johtua monesta asiasta, siis alkiosta itsestään, kohdusta/limakalvosta tai muustakin syystä ja kyllähän ivf:ssä myös voi saada vähän suuntaa siitä että missä kiikastaa jos kiikastaa että tuleeko muniksia ja jos tulee niin hedelmöittyvätkö hyvin ja jakautuvatko ja sitten tietysti jos paljon tuloksettomia hyvälaatuisten alkioiden siirtoja niin sitten miettiä niitä ajoitusongelmia että onko alkio ja kohtu samassa aikataulussa jne.

Se Gonapeptyl tosiaan on ilmeisesti sellainen mistä aidosti voi olla hyötyä, se ilmeisesti auttaa jotenkin alkiota itseänsä ja tutkimuksissa Gonapeptylin kanssa raskauksia tulee enemmän (tosin ei nyt tainnut kuitenkaan ihan mikään ihmelääke olla että toisaalta sitten myös kemiallisia ja keskenmenoja taitaa tulla enemmän eli siis kaikki ne Gonapeptylin avulla saadut raskaudet ei johda elävän lapsen syntymään mutta kyllä siitä taitaa hyötyä kuitenkin olla).

Mutta siis sullahan voi hyvin olla että insseihin osunu just ei-niin-hyvät munikset mutta kun ivf:llä saadaan monta munista niin sieltä löytyykin yksi tai useampi the munis josta tulee vauva <3 Ja olikos sulla toinenkin lapsi toiveissa että aattele jos tulis vauva ja pakkaseen vielä alkioita niin niitähän vois käyttää sitten myöhemmin nelikymppisenäkin :-)

Ei siis ole tarkoitus mitenkään yrittää päteä (sellanen fiilis vähän tuli🙈) vaan tuli vaan mieleen että kyllähän varmasti ivf:stä on sun(kin) kohdalla hyötyä ja mahdollisuudet onnistua varsin hyvät :-)

Ei ole ollut puhetta gonapeptylistä "etukäteen" (ei nytkään ole lääkelistalla vaikka esim cyklogest jo valmiiksi kirjoitettu 🤔) mutta toisaalta emme ole ikinä päässeet siirtoon asti.

Ei ole tullut uusia tuloksia, ainakin amh ja d-vit uupuvat.

Ja samalla kun surkuttelen mun arvoja ja ennustetta niin katse kalenterissa. 🤦🤷 Jos säännöllinen kierto niin ivf kierto alkaa lauantaina 🫠 eli vasta kp3 saa yhteyttä HUSiin. Eikö yleensä aloiteta jo kp2?? Ja se tarkoittaa myös siinä tapauksessa että kp 13-14 osuu viikonloppuun, taitaa olla yleisimmät punktiopäivät? Millainen aikataulu teillä ollut? Mun ainut lyhyt kaava meni näin: menopur 375 alkaen kp 2, kp 6 vain kaksi follia 13mm (eikö se on aika paljon kp6?!) ja 6 mm > OI.

Kiva kun rekisteröidyt @TOIVOTONVIERAILIJA 🤗

No voihan masennus että noin nyt päivät osuu! Toisaalta en ole kyllä kuullut että ivf jäisi päivistä kiinni että luulis että lääkkeillä saadaan ne sopivasti venkslattua. Kannattaa varmaan soittaa sinne klinikalle ja kysyä tosta kp2/vkl -asiasta, eihän se nyt niin voi olla että pieleen menee tollasen takia. Musta tuntuu että mulla oli TAYSissa tolleen ja ohjeena oli alottaa vaan ne piikit sillon ennen kuin oli klinikalle saanut yhteyden (mulla alko hoidot just vuodenvaihteessa joulutauon jälkeen).

Toivottavasti saat selvyyden asiaan ja kaikki onnistuu, hermoja raastavaa kaikki just miljoonat mahdolliset epävarmuustekijät mitä näihin aina sisältyy :-( Itse en halua oikeen edes ajatella että jos ja kun yritykseen taas joskus pääsee niin että miten ne aikataulut taas sen luonnonkierron kanssa yhteen sopii ja sit kun tässä on vielä sellanen juttu että mulla on onnistuneet raskaudet Felicitaksella tehty luonnonkiertoon Ovitrellen kanssa, Ovitrelle ollu siis varmistamassa tai säätämässä päivää ettei menisi siirtopäivä vkl mutta siis kun tässä on eri käytänteitä klinikoiden kesken että kun on Ovitrelle käytössä niin siirretäänkö alkio 6. vai 7. päivänä Ovitrellesta ja Felicitaksessa siirretään 6. päivänä ja tällä siis mulla tullu nää kaksi lasta niin sitten taas ainakin tolla toisella Viron klinikalla oli se toinen malli että 7. päivänä Ovitrellesta ja vaikka tutkimusten mukaan raskausmäärissä ei ole eroja siirretäänkö sitten 6. vai 7. päivänä niin jotenkin kuitenkin tuntuisi siltä että ei kai se nyt ihan sama ole millon niitä alkioita sinne kohtuun räiskitään ja kun tuolla 6. päivällä on aiemmin onnistunut ja vielä kahdesti niin kyllähän sen saman tietysti haluaisin🤯

• Tykkää
Reactions: Keltainenkukka92
Ymmärrän että haluat toimia juuri niin kuin aikaisemmin on tullut "tulosta" @Karhurouvanen ! Ja samaa ajattelin @näännä , IVF tässä kohtaa on jos ei muuta loistava mahdollisuus saada sisarusoptiota jos (kun!!) jää alkioita pakkaseen. En tiedä onko sulla jo ajatus lapsimäärästä mutta mun oma lapsihaavelkm kasvoi 2>3-4 heti synnärillä ja ajatus on vain vahvistunut (lukuunottamatta muutama heikkoa hetkeä pahimman uhman keskellä😆). 😄
(Siksi olin aikaisemmin ajatellut että olen hyvissä ajoissa liikkeellä jos haluan kaksi lasta, 30- ja 32v...)

Ja kiitos aikataulukommenteista. Pohdin jo että laitanko viestiä HUSin portaalin kautta (vai kannattaako soittaa??) jo tällä viikolla/pari päivää ennen jolloin heillä on paremmin tietoa ruuhkasta/sooloilen ja aloitan pistelyn kp2🫣 /pidänkö vain kaikki varpaat ja sormet ristissä että alkaa joko pe tai vasta su>. Lähinnä pelkään että siirtävät suoraan kierrolla eteenpäin jos sanon että vuoto alkanee lauantaina... Mulla siis aina ennen ollut 26 pvän kierto (uusi kierto vasta ma 18.8) mutta tammikuusta ollut melkein poikkeuksetta 24 pvää (uusi kierto nimenomaan la 16.8) paitsi tietenkin pitkien kaavojen jälkeen piiiitkiä kiertoja.

Tällaisia pohdintoja kun pitäisi olla nukkumassa.

• Tykkää
Ymmärrän että haluat toimia juuri niin kuin aikaisemmin on tullut "tulosta" @Karhurouvanen ! Ja samaa ajattelin @näännä , IVF tässä kohtaa on jos ei muuta loistava mahdollisuus saada sisarusoptiota jos (kun!!) jää alkioita pakkaseen. En tiedä onko sulla jo ajatus lapsimäärästä mutta mun oma lapsihaavelkm kasvoi 2>3-4 heti synnärillä ja ajatus on vain vahvistunut (lukuunottamatta muutama heikkoa hetkeä pahimman uhman keskellä😆). 😄
(Siksi olin aikaisemmin ajatellut että olen hyvissä ajoissa liikkeellä jos haluan kaksi lasta, 30- ja 32v...)

Ja kiitos aikataulukommenteista. Pohdin jo että laitanko viestiä HUSin portaalin kautta (vai kannattaako soittaa??) jo tällä viikolla/pari päivää ennen jolloin heillä on paremmin tietoa ruuhkasta/sooloilen ja aloitan pistelyn kp2🫣 /pidänkö vain kaikki varpaat ja sormet ristissä että alkaa joko pe tai vasta su>. Lähinnä pelkään että siirtävät suoraan kierrolla eteenpäin jos sanon että vuoto alkanee lauantaina... Mulla siis aina ennen ollut 26 pvän kierto (uusi kierto vasta ma 18.8) mutta tammikuusta ollut melkein poikkeuksetta 24 pvää (uusi kierto nimenomaan la 16.8) paitsi tietenkin pitkien kaavojen jälkeen piiiitkiä kiertoja.

Tällaisia pohdintoja kun pitäisi olla nukkumassa.

Eikä :-O Eikai ne nyt vois siirtää suoraan kuukaudella! Mä olen tällanen mummo joka aina soittaa joka paikkaan eikä tullut edes mieleen että joku sähköinen portaali on olemassa :-D Itse kyllä soittaisin, siten olet enemmän ihminen ihmiselle ja saat ehkä parempaa palvelua kun ääni väristen soitat ja vetoat hoitajan tunteisiin :-S Ja soittaisin/ottaisin yhteyttä jo heti että ymmärtävät että olet tosissaan ja kiireellinen tapaus (ja lisäksi jos vaikka varaavat paikan jo sulle sinne jo heti). Sanot vaan epämääräisesti että saattaisi olla mahdollista että alkaisi la (?) mutta että todennäköisemmin ei mutta että olet niin hirveästi odottanut tätä kun munasarjojen aikakello tikittää että haluat tietää toimintaohjeet että jos sattuisi alkamaan la (?). Että voiko ne piikittelyt vaan alottaa sitten jo kp 2 vaikka pääsisit soittamaan vasta kp 3.

Itse olen todennut että taitaa olla niin että useimmat eivät soita, kysy vaadi eikä pyydä, ja kysymällä saattaakin saada jotain mitä muuten ei :-S

Viimeksi muokattu:
Toivotaan @Keltainenkukka92 että husissa ovat ymmärtäväisiä! Mun järjellä ainakin tuntuisi että ei kai tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa aloittaa piikittelyt tarv. su. En tuotakaan ollut tiennyt, että yleensä pitäisi soittaa kp 1 ja sopia että miten toimitaan. Tuntuu jotenkin epäloogiselta kun eikö sen nyt voisi vaan sopia valmiiksi jo edellisen kierron puolella? Tuntuu että aloitan nyt kaikki mun viestit toteamalla että en ollut tiennyt asiaa x. Keväällä ehkä vaan ohitin mulle vieraat ivf-jutut mutta nyt ne luonnollisesti kiinnostaa aika paljon. :D

Mulla on ylihuomenna aamulla se suunnittelukäynti, jee. Tänään kp 10 ja olisi voinut varmaan jo tikuttaa ovulaatiota mutta pihiys iski ja ajattelin, että ei se nyt ikinä näin varhain ole ollut. Mutta ehkä huomenna jo vois aloittaa. Kiinnostaa kuitenkin itseänikin, milloin sitä seuraavaa kp 1:stä voisi odotella, joten sikäli ajattelin että ovisajankohta voisi tuoda lisätarkkuutta estimaatioon.

Toivotaan @Keltainenkukka92 että husissa ovat ymmärtäväisiä! Mun järjellä ainakin tuntuisi että ei kai tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa aloittaa piikittelyt tarv. su. En tuotakaan ollut tiennyt, että yleensä pitäisi soittaa kp 1 ja sopia että miten toimitaan. Tuntuu jotenkin epäloogiselta kun eikö sen nyt voisi vaan sopia valmiiksi jo edellisen kierron puolella? Tuntuu että aloitan nyt kaikki mun viestit toteamalla että en ollut tiennyt asiaa x. Keväällä ehkä vaan ohitin mulle vieraat ivf-jutut mutta nyt ne luonnollisesti kiinnostaa aika paljon. :D

Mulla on ylihuomenna aamulla se suunnittelukäynti, jee. Tänään kp 10 ja olisi voinut varmaan jo tikuttaa ovulaatiota mutta pihiys iski ja ajattelin, että ei se nyt ikinä näin varhain ole ollut. Mutta ehkä huomenna jo vois aloittaa. Kiinnostaa kuitenkin itseänikin, milloin sitä seuraavaa kp 1:stä voisi odotella, joten sikäli ajattelin että ovisajankohta voisi tuoda lisätarkkuutta estimaatioon.

Suunnittelukäynnille yay! Kiinnostaa mitä lääkäri suunnittelee sulle. :)

Soittopyyntö jätetty. Eli nyt odotan soittoa ja edelleen niitä labratuloksia.

Muuten voisi hyvin sopia etukäteen että aloittaa pistelyn just esim kp 2 jolloin vkl ei ole ongelma (näin esim Felicitikaslla) mutta sillä HUSiin ei välttämättä mahdu mukaan (jos aikoja ei ole) ei ole lupa aloittaa mitään ennen kun on ilmoittanut kuukautiset sinne ja saanut vihreää valoa ja toimintaohjeita.

Pitäisi olla puolet vähemmän, ainakin alle 10. Jenkeissä moni klinikka ei hoida jos yli 15. Menopaussi rajana pidetään 26. En tiedä soittaako lääkäri edes näistä tuloksista. Ja jos soittaa niin luulisi että vasta kun kaikki tulokset ovat tulleet.

Mitä ymmärrän niin matala amh ja ok ikä yhdistettynä hyvään fsh on vielä ihan mahdollinen kombo mutta matala amh ja korkea fsh on se kaikista huonoin vaihtoehto. On vähän sellainen olo että miksi edes yritämme omills soluilla, aika- ja omien henkisten resurssien hukkaamista.

Onko sinulla siis suunnittelukäynti tulossa?

Moikka kaikki!

Oon vähän ennakoivasti lukenut tätä ketjua, vaikkei meillä vielä ajankohtainen ole (ja ei varmaan tule olemaankaan kun mies ei halua hoitoihin vaikka itse voisin mennäkin joten katsotaan muuttuuko miehelläkin mieli jossain kohtaa jos ei onnistu, ollaan nyt vasta aloittamassa yritys). Mutta siis teinpä tossa just Onestepin hedelmällisyystestin, joka mittaa FSH-arvoa ja positiivinen tulos testissä siis tarkoittaa mahdollisesti alkavia vaihdevuosia ja se arvo siis ilmeisesti muutenkin nousee iän myötä. Ja siis testi oli positiivinen ja nyt kyllä vähän ressaa... Katoin netistä arvoja (alla) niin kun nyt tein testi kp4 (suositellaan kp3-5) niin jos positiivinen tulee vasta tolla 26,7 arvolla ja follikulaarivaiheessa pitäisi olla enintään 8,1 niin kyllähän toi pahalta vaikuttaa.

FSH:n normaalit arvot kuukautiskierron eri vaiheissa:
  • Follikulaarinen vaihe (kierron alussa): 3,0-8,1 IU/l
  • Ovulaatiohuippu: 2,6-17 IU/l
  • Luteaalivaihe: 1,4-5,5 IU/l
  • Menopaussi: 26,7-133,4 IU/l SYNLAB Suomi
Meillä on kyllä siis jo kaksi lasta, mutta olen kohta 41v niin väkisinkin nyt alkoi huolettaa tämä testitulos. Onko kellään täällä kokemuksia noista itse tehtävistä FSH-testeistä? Tai @Keltainenkukka92 olisiko sinulla lisätietoa noista tarkemmista testeistä FSH:n ja muiden suhteen, ilmeisesti verikokeista?

Niin ja tosiaan tuo testi pitää tehdä viikon päästä uudelleen ja ilmeisesti jos siitä tulee negatiivinen niin ei ole niin suuri ongelma, mutta jos sekin on positiivinen niin en tiedä pitäisikö kuitenkin mennä tutkituttamaan asiaa lisää. Tosiaan mies vaan ei haluaisi mihinkään hoitoihin niin en ehkä viitsi sitten alkaa häntä painostamaan muuttamaan mieltä vielä tämän perusteella. Tieto taisi nyt lisätä tuskaa ainakin mulla tässä kohtaa..

Joka tapauksessa plussatuulia kaikille toivon ja ihanaa loppukesää <3

Pitäisi olla puolet vähemmän, ainakin alle 10. Jenkeissä moni klinikka ei hoida jos yli 15. Menopaussi rajana pidetään 26. En tiedä soittaako lääkäri edes näistä tuloksista. Ja jos soittaa niin luulisi että vasta kun kaikki tulokset ovat tulleet.

Mitä ymmärrän niin matala amh ja ok ikä yhdistettynä hyvään fsh on vielä ihan mahdollinen kombo mutta matala amh ja korkea fsh on se kaikista huonoin vaihtoehto. On vähän sellainen olo että miksi edes yritämme omills soluilla, aika- ja omien henkisten resurssien hukkaamista.

Onko sinulla siis suunnittelukäynti tulossa?

HUOM! UUSI YRITYS KIRJAUTUNEENA :D

Moikka kaikki!

Oon vähän ennakoivasti lukenut tätä ketjua, vaikkei meillä vielä ajankohtainen ole (ja ei varmaan tule olemaankaan kun mies ei halua hoitoihin vaikka itse voisin mennäkin joten katsotaan muuttuuko miehelläkin mieli jossain kohtaa jos ei onnistu, ollaan nyt vasta aloittamassa yritys). Mutta siis teinpä tossa just Onestepin hedelmällisyystestin, joka mittaa FSH-arvoa ja positiivinen tulos testissä siis tarkoittaa mahdollisesti alkavia vaihdevuosia ja se arvo siis ilmeisesti muutenkin nousee iän myötä. Ja siis testi oli positiivinen ja nyt kyllä vähän ressaa... Katoin netistä arvoja (alla) niin kun nyt tein testi kp4 (suositellaan kp3-5) niin jos positiivinen tulee vasta tolla 26,7 arvolla ja follikulaarivaiheessa pitäisi olla enintään 8,1 niin kyllähän toi pahalta vaikuttaa.

Meillä on kyllä siis jo kaksi lasta, mutta olen kohta 41v niin väkisinkin nyt alkoi huolettaa tämä testitulos. Onko kellään täällä kokemuksia noista itse tehtävistä FSH-testeistä? Tai @Keltainenkukka92 olisiko sinulla lisätietoa noista tarkemmista testeistä FSH:n ja muiden suhteen, ilmeisesti verikokeista?

Niin ja tosiaan tuo testi pitää tehdä viikon päästä uudelleen ja ilmeisesti jos siitä tulee negatiivinen niin ei ole niin suuri ongelma, mutta jos sekin on positiivinen niin en tiedä pitäisikö kuitenkin mennä tutkituttamaan asiaa lisää. Tosiaan mies vaan ei haluaisi mihinkään hoitoihin niin en ehkä viitsi sitten alkaa häntä painostamaan muuttamaan mieltä vielä tämän perusteella. Tieto taisi nyt lisätä tuskaa ainakin mulla tässä kohtaa..

• Tykkää
Reactions: näännä
Fsh on perus verikoe, itse sain lähetteen julkisen puolen lapsettomuushoitojen suunnittelukäynnillä. Uskoisin että verikoe paljon luotettavampi kuin nuo kotitestit. Kävin labrassa pe ja ma aamulla sain vastauksen. Esim Puhti ja vastaavat tarjoavat myös fsh (+erilaisia komboja) ei kovinkaan korkeaan hintaan.

IVF-hoitaja soitti takaisin, sanoi että ei ole ongelma aloittaa pistelyn kp 3 eli nou hätä jos alkaa lauantaina. Itse olen edelleen vähän skeptinen, ei auta kuin toivoa että alkaa vasta su.

HUOM! UUSI YRITYS KIRJAUTUNEENA :D

Moikka kaikki!

Moi!
No voi että, kuulostaa kurjalta. Itse kyllä hakeutuisin gynelle, ellet nyt ole juuri käynyt, ultrahan jo paljon kertoisi että näkyykö follikkeleita, tapahtuuko ovis ja kasvaako limakalvo jne. Samalla vois pyytää labralähetteitä AMH, FSH ym jotka kertoo munasarjojen tilanteesta (käydä vaikka julkisella halvalla yksityislääkärin lähetteellä). Kuitenkin nelikymppisenä alkaa jo tosiaan olla useimmiten kiire ja toisaalta miehillä saattaa olla väärä mielikuva naisen hedelmällisyydestä ja faktatieto saattaisi vaikuttaa myös miehen hoitoinnokuuteen (hoitojahan on kuitenkin monentasoisia). Toisaalta jos kaikki näyttäisi gynellä hyvältä niin sittenhän voisi halutessaan päätyä vaan luomuyrittämään tai toisaalta joka tapauksessa päätyä vaan luomuyrittämään jos niin haluaa. Toki labroissahan voi käydä omakustanteisesti ilman lääkäriäkin mutta kyllä ultrassa saisi aika hyvää tietoa hedelmällisyystilanteesta. Mutta ajattelisin että pelkkä luomuyritys ilman tutkimuksia ja faktatietoa tilanteesta voisi olla aika stressaavaa kun jos on epäilys että kaikki ei ehkä ole ihan optimaalisesti ”.

Fsh on perus verikoe, itse sain lähetteen julkisen puolen lapsettomuushoitojen suunnittelukäynnillä. Uskoisin että verikoe paljon luotettavampi kuin nuo kotitestit. Kävin labrassa pe ja ma aamulla sain vastauksen. Esim Puhti ja vastaavat tarjoavat myös fsh (+erilaisia komboja) ei kovinkaan korkeaan hintaan.

IVF-hoitaja soitti takaisin, sanoi että ei ole ongelma aloittaa pistelyn kp 3 eli nou hätä jos alkaa lauantaina. Itse olen edelleen vähän skeptinen, ei auta kuin toivoa että alkaa vasta su.

Eikä!!! Onkohan noin, sulla kun vielä on ollu sitä nopeeta follikkelilasvua. Noh luulis hoitajan tietysti tietävän mutta tietty sitä haluaisin mieluusti ajoissa nuo aloittaa, muutenkin kun teillä tässä ihan kovat pelissä ettei viittis nyt hoitoja tehdä vähän sinne päin :-(

Tai siis en nyt haluaisi säikytellä ja kaikkea epäillä mutta kyllä musta tuntuu välillä että kun lääkärit just sanoo jotain tollasta ”poikkeamaa” niin sitten se ei menekään niin. Esim kaverilla jolla tehty monta monta lääkkeellistä siirtoa niin yhessä siirrossa just sanottiin että voi alottaa estrogeenin vasta kp 3 ja sitten juuri siinä kierrossa tuli oma ovis läpi (estrogeenin pitäis siis estää follikkelikasvu ja siis oma ovis) ja siirtoa ei voitu tehdä. Noh en nyt tiedä onko se ihan sama tuo ivf juttu mutta kuitenkin🤷‍♀️

Viimeksi muokattu:
Moikka taas ja kiva että täällä on vähän "hiljaisempienkin" kuulumisia 🙂 varmaan alkaa nyt suurimman loma-ajan lähestyessä loppuaan hoidot monilla aktivoitua.

Ja pahoittelen jo etukäteen jos ohitan jonkun kommentoinnin, on tullut vähän laiskasti nyt viime viikot seurattua palstaa, ja nyt luin pitkän pötkön viestejä, kännykällä saattaa mennä ohi kun alkaa lopuksi kommentoimaan.

@Karhurouvanen en vielä sulle ehtinytkään kommentoida, mutta siis "hienoa" että tyhjennys näyttää sujuvan hyvin, koska sulla seuraava ultraus tulossa, että saisit jotain lisätietoja? Ja oikeasti kiitos kun jaoit (ja oliko tasaraha? Joka myös kertoi km kertomuksen), nää on mun mielestä ihan tärkeitä ja informatiivisia tarinoita, ihan suoraan sanoen en kyllä itse ainakaan tiennyt että miltä se ulos tuleva raskausmateriaali näyttää 🫣 ja no, toki toivon ettei koskaan tarvikaan tietää. Mutta Gonapeptylistä vielä, mulla on ollut aina kaikissa 7 siirrossa se, olikohan 18h siirron jälkeen. Tre Ovumia aika monessa jutussa myötäilee Taysin juttuja. Mä taas kyllä tässä siirrossa kuulin kahdelta eri lääkäriltä, että "ei siitä välttämättä ole mitään hyötyä eikä haittaakaan", itse en ole mitään tutkimustietoa penkonut. Pistin sen nytkin, toisaalta 4 siirtoa meni aikanaan ihan ohi siitä tai jostain muusta huolimatta.

Joku kun puhui peräkkäisistä siirroista samalla tavalla, niin nykyistä kuopusta yrittäessä mulle tuli vasta neljännestä (lähes) putkeen tehdystä siirrosta plussa. Kaikki oli top-alkioita (eli best-luokkaa), mutta joka tapauksessa kaikki siirrot tehtiin aivan samalla tavalla, kaksi eri lääkäriä, kumpikaan ei edes ehdottanut että tehtäisiin jotain lisätestejä, muutettaisiin lääkitystä tms. En sitä silloin tajunnut edes kyseenalaistaakaan. Ja itse asiassa nyt kun tähän nykyiseen kierrokseen lähdettiin, niin ensikäynnillä tammikuussa ei edes ultrattu, ei verikokeita, ei mitään, suoraan vaan Provera käyttöön ja alettiin tähtäämään siirtoon (no siirtoon sit kuitenkin päästiin vasta kesäkuussa). Että kyllä niin moneen junaan on näitä lääkäreitäkin!

@näännä jes että pääset suunnitteluun! Tulee konkretiaa touhuun 😏 tuu sitten kertomaan mitä siellä sanottiin. Täällä riittää meitä kokemusasiantuntijoita 😄

@Pikkutytöt tuossa sun tilanteessa mä menisin ehkä käymään tällaisella hedelmällisyyden selvitys-käynnillä. Niitähän tarjotaan ihan esim Terveystalollakin muistaakseni, eli ei oo pakko olla edes lapsettomuusklinikka (niissä toki paras osaaminen). Jos lapsitoive vielä on ja kun olet yli 40v. , niin (pahoittelut sanon suoraan), ei kyllä kannata aikailla yhtään, vaan vähintäänkin selvittää että näyttääkö olevan tsäänssiä vielä luomuna, koska jos hoitoihin joutuu niin ne ei kuitenkaan ihan sormia napsauttamalla aina etene 🫣 toivottavasti tämä ei kuulosta kököltä vaan kannustavalta kuten yritän😄 Joka tapauksessa sekaan vaan tänne palstalle tervetuloa! Onko sun edelliset lapset luomuna tulleita?

Nyt tulee jo niin pitkä viesti että koitan päästä kärryille ja kommentoida myöhemmin lisää muillekin, kovasti olette mielessä ihan jokainen 🙂. Omanapa että nyt rv9+0 menossa, pahoinvointia, alakuloa ja väsymystä on, huomenna eka neuvola. Koitan pitää aika minimissä raskausjutut, kun tää on hoitoketju eikä kaikista tunnu kivalta näitä lukea.

Sen vielä kerron kuitenkin että alkaa niin ketuttaa jo noiden tukilääkkeiden käyttö, onneksi ne kohta saa lopettaa. Mulla on cyclogestin takia maha ihan sekaisin harva se päivä. Ja nyt olin vkolp festareilla, sit piti tiettyyn aikaan kuitenkin se saakelin p*llupallero laittaa, no sitten bajamajaan ähisemään ja oli käsidesit ja kumihanskat ym, äkkiä sen tuikkasin sisään ja juoksin keikalle. Hetikohta sit tunsin että se molskahti pikkuhousuihin, voi itku, sit kauhee googlailu siinä keikan aikana että kumpi pahempi, jättää "vajaaksi" vai laittaa kaksi peräkkäin, no päädyin laittamaan tunnin päästä uuden. Ja kauhee morkkis siitäkin että oliko se huono ratkaisu. Melkoisia first world probleemeja 😂😂

Viimeksi muokattu:
Eikä!!! Onkohan noin, sulla kun vielä on ollu sitä nopeeta follikkelilasvua. Noh luulis hoitajan tietysti tietävän mutta tietty sitä haluaisin mieluusti ajoissa nuo aloittaa, muutenkin kun teillä tässä ihan kovat pelissä ettei viittis nyt hoitoja tehdä vähän sinne päin :-(

Tai siis en nyt haluaisi säikytellä ja kaikkea epäillä mutta kyllä musta tuntuu välillä että kun lääkärit just sanoo jotain tollasta ”poikkeamaa” niin sitten se ei menekään niin. Esim kaverilla jolla tehty monta monta lääkkeellistä siirtoa niin yhessä siirrossa just sanottiin että voi alottaa estrogeenin vasta kp 3 ja sitten juuri siinä kierrossa tuli oma ovis läpi (estrogeenin pitäis siis estää follikkelikasvu ja siis oma ovis) ja siirtoa ei voitu tehdä. Noh en nyt tiedä onko se ihan sama tuo ivf juttu mutta kuitenkin🤷‍♀️

Just näin, tähän asti aina ollut "jotain" niin sillä tämä todennäköisesti vika omasoluyritys (jos neljä ivf ilman ensimmäistäkään alkiota ei tunnu järkevältä lähteä viidenteen yritykseen) joten toivon niin että kaikki olisi ns optimaalista. Meinaan tikuttaa oviksen jotta saa vähän osviittaa missä mennään. Toisaalta en millään haluaisi siirtää tätä yritystä koska se taas myöhästyttää lahjasoluhoitoa. Hoitaja puhui kyllä selkeästi siihen malliin että ei mikään ongelma (mainitsin että kierto on lyhyt) ja muistutti vielä että pitää katsoa mahtuuko edes tällä kertaa mukaan.

Pian lähtö kaverille, joka sai toiswn lapsensa pari kk sitten. Kasvava ahdistus ja itkuisuus. Tämä on nyt julkinen muistutus itselleni etten sovi tällaisia menoja enää, olen sitten kuinka yksin ja eristäytynyt tahansa. Tähän asti olen ajatellut että pakko repiä laastaria ja vain tottua, kasvattaa kovempaa nahkaa koska 95% kavereista ja nyt myös lapsuudenperheestä raskaana/vauvan kanssa kotona mutta ei, tämä ei tee hyvää mulle.

Kiva kuulla kuulumisia @MyMa, sullahan jo hyvät viikot kasassa! Vaikka muuten kuulosti vähän rankalta tuo pahoinvointi ja alakuloisuus 😔

Viimeksi muokattu:
@Keltainenkukka92 mukava kuulla, että ottivat nopeasti yhteyttä ja sait ohjeistusta. Husin omapolku (terveyskylä) toimii kyllä näppärästi ja oon aina saanut tosi pian vastaukset (verrattuna oletukseen), yleensä ihan muutaman tunnin sisällä, joten siellä kyllä toimii kivasti digi!

Kiva oli lukea myös muiden ajatuksia inssi vs IVF. Tuli jotenkin taas hetkeksi toiveikas olo. Tosiaan itselläkin inssissä molemmilla kerroilla sattunut se yksittäinen munasolu olemaan juuri sillä puolella millä tää mahdollinen munajohdinvaurio/kysta on. Eli ehkä yhtä tyhjän kanssa. Itse kuitenkin mietin että pitäisiköhän yksi inssi tehdä vielä oikealle (pitäisi olla kunnossa), ennen kun lähdetään mitään johtimien poistoja edes miettimään. Vaikkakin miten tuntuukaan niin mahdottomuudelta ja utopialta, että yksi siittiö löytäisi perille asti ja alkaisi kehittyä. Mikä sitten toisilla tapahtuu kuitenkin hups vain vahingossa🙈

Tuntuu se johtimen poistokin niin radikaalilta jotenkin. Mitä jos jotain menee pieleen ja joudutaan poistamaan enemmänkin? Meillä solut pitäisi olla molemmilla vielä hyviä.

Kaikkea sitä joutuukin näissä kuvioissa pohtia. Noh, viikon päästä jo viisaampi.

Kiitos nopeista vastauksista @Keltainenkukka92 @Karhurouvanen @MyMa ! Toiminnan naisena googlasin tossa sellasen ku lapsettomuushoitajan maksuton vastaanotto Mehiläisellä ja kun siellä sattui olemaan etäaika tänään klo 14 ja seuraavat ois ollu vasta ens viikolla niin juttelin sit tossa iltapäivällä kätilön kanssa aiheesta. Hän ei tiennyt tosta kotitestistä mitään, mutta haastatteli mua meidän tilanteesta ja puhuttiin se varattu puolisen tuntia. Kyseli kaikki taustatiedot (paino, pituus, parisuhde, terveystiedot/sairaudet jne) ja että onko foolihappo ja D-vitamiini käytössä ja kaikki oli niiden puolesta hänen mukaansa "paperilla" ok, paitsi että kuukautiskierto on nyt viimeisen synnytyksen jälkeen ollut epäsäännöllisempi kuin aiemmin, jolloin oli aika lailla 25-28 päivää ainakin muutaman edellisen vuoden (vuoden 2021 alusta mulla on seurantaa itellä kierron pituuksista). Nyt tänä vuonna ollut 3 kertaa 19 tai 20 päivää, 2 kertaa 30 päivää ja muut tota normaalia 25-27pv. Noissa lyhyissä kierroissa luteaali ollut vain 5 päivää paitsi just viimesimmässä 20-päiväisessä en saanut plussaa ollenkaan Clearbluen ovulaatiotestiin enkä testannut samalla erillisellä viivatestillä joten en yhtään tiedä olisivatko viivat vahvistuneet lähes plussaksi vai oliko ovis jo ennen ku aloitin testaa. Noissa normipituisissa kierroissa luteaalikin on ollut normaali 14-15 päivää.

Kätilö sanoi, että voisin mennä hedelmällisyyskartoitukseen eli lapsettomuuslääkärin ensikäynnille, jossa voisi miettiä jotain hormonaalista tukea, ehdotti Letrozolia, joskin sanoi, että pitää sitä sit lääkärin vastaanotolla vasta selvitellä. Että se jotenkin tukisi kierron pituutta? Saa kertoa siitä kokemuksia! Toki koitan varmasti tässä myös googlailla siitä kunhan ehdin myöhemmin illalla.

Kätilö kertoi, että sieltä voidaan määrätä kaikkia hormonaalisia testejä (just toi FSH, sit AMH ja jotain muita) ja että heillä se testipaketti on noin 450 euroa. Katoin Felicitaksen nettisivuilta, että omavastuumaksu tohon lapsettomuuslääkärin ensikäynnille olis 153 euroa, en sit tiiä tuleeko joku toimistomaksu lisäksi. Siinä olis tunnin käynti lääkärillä ja ultra. Suositteli menemään kp 10 tienoilla, että näkisi onko ovulaatio tulossa vai jo mennyt.

Kerroin tänään miehelle, että tein ton FSH-testin ja että tulos viittaisi alustavasti vaihdevuosien lähenemiseen. Hän ei sanonut mitään ja huomasin, että kuten viime aikoina hän on vaikuttanut siltä, että on tullut hänelle kerralla ”liikaa tietoa” kun oon alkanu puhumaan ovulaation testaamisesta, ajoituksista, ylipäätään sellaisesta aktiivisemmasta raskautumisen suunnittelusta, niin nytkin vähän hermostui ja kun aihe siinä vaihtui niin jätin sitten sikseen. Luulen että hän vaan hermostuisi liikaa jos liikaa informaatiota hänelle nyt syötän. Oon siis kyllä puhunut siitä että 40-vuotiaana on jo vaikeampaa raskautua. Niin ja se kätilö sanoi että se että olen vielä 40 on hyvä asia, että 41-42 olisi jo huonompi juttu. Ja sanoi kans et vaik ois aiemmin tullu raskaaksi niin tässä iässä voi raskaaksi tuleminen alkaa monesti kestää pidempään. En sit tajunnu kysyä tuleeko tossa 40-42-välillä joku isompi pudotus. Kuten @MyMa ja @Karhurouvanen suosittelittekin niin ajattelin nyt että koska kuitenkin kävisin syksyllä normigynellä vuositarkastuksessa niin voisin sen sijaan tänä vuonna mennä tuolle lapsettomuuslääkärin ensikäynnille ja suostutella miehen sinne mukaan niin vois sit lääkäri hoitaa sen faktojen kertomisen miehelle et se ei oo vaan mä joka vaahtoaa asiasta 😅

Niin ja tosiaan luomuna aiemmat lapset ja ovat vielä aika pieniä.

Superpitkä viesti nyt ihan vaan mun omasta tilanteesta, kiva jos jaksoitte lukea. En nyt vielä oikein osaa kommentoida kauheasti muiden tilanteita muuten kuin että todella koskettavia kohtaloita ja tarinoita olen täältä saanut lukea ja todella sydämestäni toivon hyvää teille kaikille ja että kaikille vielä oma pieni suotaisiin ❤

Viimeksi muokattu:
Kuulostaa hyvältä idealta tuo lapsettomuuslääkärin ensikäynti, @Pikkutytöt ! Toivottavasti miehesikin kypsyy ajatukseen. Mulle Felicitaksen lapsettomuuslääkäri sanoi alkukartoituksen yhteydessä, että jos haluaa säästää niin labrat voi ottaa huslabillakin. Hän siis antoi mulle labralähetteen paperisena käteen ja sen kanssa olisi voinut kävellä huslabin toimipisteeseen jos olisi halunnut.

Mulla oli Letrozol kolmen kierron ajan. Ovuloin muutenkin mutta se lyhensi follikulaarivaihetta hieman eli yrityksiä pystyi olemaan tiheämmin. Kierrot olivat tosin loppujen lopuksi täysin normikierron mittaisia koska luteaalivaiheessa tukena käytetty keltarauhashormoni taas pidensi luteaalivaihetta. Mutta se taas sitten ehkä paransi hieman raskauden alkamismahdollisuutta? Joillain letro kypsyttää kaksi munasolua, mikä toki parantaa raskausmahdollisuuksia paljonkin. Mullakin yritti joka kerta myös toinen follikkeli kypsyä mutta ei aivan ehtinyt. Haittavaikutukset olivat hieman eri lailla painottuneita joka letrokierrolla. Ensimmäisellä kerralla oli lyhyitä huimaushumpsahduksia, toisella migreeniä, kolmannella vähän molempia ja joka kerralla hieman "harmaa" mieliala. Mutta noi oli siis kuitenkin aika lieviä oireita joista selvisi hyvin ja letroahan käytettiinkin vain muutama päivä, joista parina ekana oireita ei vielä niin huomannut. Oireet myös väistyivät nopeasti letron loputtua ja siirryttiin nopeasti ovulaatiotunnelmiin. Oliko se nyt niin että 7. kierronpäivä oli viimeinen kun sitä käytettiin ja sitten 10. päivä oli ultra, niin mulla oli siinä ultrassa kahdessa viimeisessä kierrossa jo kypsä 20mm folli ja ovislimat. Mutta niin siis en oman kokemukseni perusteella tiedä miten juuri se letrozol tukisi kierron pituutta. Mulla se vain aikaisti ovulaatiota ja muutenkin käsittääkseni sen työ on aika lailla tehty siinä vaiheessa kun ovulaatio tapahtuu.

@Pikkutytöt Meinasin kanssa tuota labra-asiaa kommentoida että hinnoissa on tosiaan huimia eroja, voi olla että tosta 450 € labrapaketista maksaisit Huslabilla/muulla julkisella esim vain noin 50-100 €. Esim kilpirauhasarvo TSH on Huslabilla vain noin 4 € kun se taas Felicitaksella on 80 €, ferritiini Huslabilla 8 €, Felicitaksella 70 € jne. Huslabilla aika monet peruslabrat on vain muutaman euron kun ne taas yksityisellä on 10-20 kertaa kalliimpia. Huslabilla siihen tulee noin 25€ näytteenottomaksu per näytteenotto mutta samallahan saa toki kaikki labrat. Itse oon aina ottanu Huslabilla kaikki, vastaukset menee postitse suoraan lähetteen tehneelle lääkärille ja itselle näkyy saman tien kun valmistuvat eli usein jo näytteenottopäivänäkin sähköisesti ainakin Omapostissa.

Moikka taas ja kiva että täällä on vähän "hiljaisempienkin" kuulumisia 🙂 varmaan alkaa nyt suurimman loma-ajan lähestyessä loppuaan hoidot monilla aktivoitua.

Ja pahoittelen jo etukäteen jos ohitan jonkun kommentoinnin, on tullut vähän laiskasti nyt viime viikot seurattua palstaa, ja nyt luin pitkän pötkön viestejä, kännykällä saattaa mennä ohi kun alkaa lopuksi kommentoimaan.

@Karhurouvanen en vielä sulle ehtinytkään kommentoida, mutta siis "hienoa" että tyhjennys näyttää sujuvan hyvin, koska sulla seuraava ultraus tulossa, että saisit jotain lisätietoja? Ja oikeasti kiitos kun jaoit (ja oliko tasaraha? Joka myös kertoi km kertomuksen), nää on mun mielestä ihan tärkeitä ja informatiivisia tarinoita, ihan suoraan sanoen en kyllä itse ainakaan tiennyt että miltä se ulos tuleva raskausmateriaali näyttää 🫣 ja no, toki toivon ettei koskaan tarvikaan tietää. Mutta Gonapeptylistä vielä, mulla on ollut aina kaikissa 7 siirrossa se, olikohan 18h siirron jälkeen. Tre Ovumia aika monessa jutussa myötäilee Taysin juttuja. Mä taas kyllä tässä siirrossa kuulin kahdelta eri lääkäriltä, että "ei siitä välttämättä ole mitään hyötyä eikä haittaakaan", itse en ole mitään tutkimustietoa penkonut. Pistin sen nytkin, toisaalta 4 siirtoa meni aikanaan ihan ohi siitä tai jostain muusta huolimatta.

Joku kun puhui peräkkäisistä siirroista samalla tavalla, niin nykyistä kuopusta yrittäessä mulle tuli vasta neljännestä (lähes) putkeen tehdystä siirrosta plussa. Kaikki oli top-alkioita (eli best-luokkaa), mutta joka tapauksessa kaikki siirrot tehtiin aivan samalla tavalla, kaksi eri lääkäriä, kumpikaan ei edes ehdottanut että tehtäisiin jotain lisätestejä, muutettaisiin lääkitystä tms. En sitä silloin tajunnut edes kyseenalaistaakaan. Ja itse asiassa nyt kun tähän nykyiseen kierrokseen lähdettiin, niin ensikäynnillä tammikuussa ei edes ultrattu, ei verikokeita, ei mitään, suoraan vaan Provera käyttöön ja alettiin tähtäämään siirtoon (no siirtoon sit kuitenkin päästiin vasta kesäkuussa). Että kyllä niin moneen junaan on näitä lääkäreitäkin!

@näännä jes että pääset suunnitteluun! Tulee konkretiaa touhuun 😏 tuu sitten kertomaan mitä siellä sanottiin. Täällä riittää meitä kokemusasiantuntijoita 😄

@Pikkutytöt tuossa sun tilanteessa mä menisin ehkä käymään tällaisella hedelmällisyyden selvitys-käynnillä. Niitähän tarjotaan ihan esim Terveystalollakin muistaakseni, eli ei oo pakko olla edes lapsettomuusklinikka (niissä toki paras osaaminen). Jos lapsitoive vielä on ja kun olet yli 40v. , niin (pahoittelut sanon suoraan), ei kyllä kannata aikailla yhtään, vaan vähintäänkin selvittää että näyttääkö olevan tsäänssiä vielä luomuna, koska jos hoitoihin joutuu niin ne ei kuitenkaan ihan sormia napsauttamalla aina etene 🫣 toivottavasti tämä ei kuulosta kököltä vaan kannustavalta kuten yritän😄 Joka tapauksessa sekaan vaan tänne palstalle tervetuloa! Onko sun edelliset lapset luomuna tulleita?

Nyt tulee jo niin pitkä viesti että koitan päästä kärryille ja kommentoida myöhemmin lisää muillekin, kovasti olette mielessä ihan jokainen 🙂. Omanapa että nyt rv9+0 menossa, pahoinvointia, alakuloa ja väsymystä on, huomenna eka neuvola. Koitan pitää aika minimissä raskausjutut, kun tää on hoitoketju eikä kaikista tunnu kivalta näitä lukea.

Sen vielä kerron kuitenkin että alkaa niin ketuttaa jo noiden tukilääkkeiden käyttö, onneksi ne kohta saa lopettaa. Mulla on cyclogestin takia maha ihan sekaisin harva se päivä. Ja nyt olin vkolp festareilla, sit piti tiettyyn aikaan kuitenkin se saakelin p*llupallero laittaa, no sitten bajamajaan ähisemään ja oli käsidesit ja kumihanskat ym, äkkiä sen tuikkasin sisään ja juoksin keikalle. Hetikohta sit tunsin että se molskahti pikkuhousuihin, voi itku, sit kauhee googlailu siinä keikan aikana että kumpi pahempi, jättää "vajaaksi" vai laittaa kaksi peräkkäin, no päädyin laittamaan tunnin päästä uuden. Ja kauhee morkkis siitäkin että oliko se huono ratkaisu. Melkoisia first world probleemeja 😂😂

Onnea paljon noin upeista viikoista jo, kohtahan se on jo nt-ultra jo!

Kiitos ihanasta kommentista ja tuokin oli rohkaisevaa kuulla että sulla aiemmin vasta neljäs siirto hyvillä alkioilla tuonu plussan. Itse tietty miettiny päivät läpeensä tätä omaa hommaa että mikä tässä kiikastaa kun aiemmin hoidoilla raskaudet alkanu suht helposti eikä km-taustaakaan ole ja nyt sitten tällasta. Kaikki ilmeiset syyt miksi hyvillä nuorilla munasoluilla ei raskaus onnistu ((tukostaipumus (2 aiempaa raskautta jne), kilppariongelmat ja kilpirauhasvasta-aineet (mulla vajis ja arvoja kontrolloidaan tietty), ferritiini (kontrolloitu) hoitamaton diabetes (just otettiin vs joka 6,1 kun olin just syönyt niin ei varmaan oo sitäkään)) on mielestäni aika epätodennäköisiä mutta jos se nyt sitten vaan vois olla huonosta tuurista/sattumien summista kiinni :-S

Ymmärrän täysin ton Cyclogest-homman :-S Ja siis voi ei toi festarijuttu🥴 Bajamaja🙈 Musta se oli ihan kauheeta ja niin stressaavaa, piti olla aina tiettyyn aikaan jossain valmiina makoilemaan kaksi kertaa päivässä ja lisäksi hermoilin että unohtaisin sen. Aiemmin kysyitkin mutta jäi silloin vastaamatta mutta siis kysyin nyt erikseen viimeksi lääkäriltä tätä makoiluasiaa, kerroin maanneeni aina 30 min (oikeasti 60 min mutta en kehdannut kertoa etten vaikuttaisi liian hullulta) lääkäri sanoi että ei tokikaan että eihän sellainen puolen tunnin makoilu onnistu jos käy töissä jne mutta että esim 10-15 min on hyvä vaikka istua paikallaan jos ei maata voi. Olen siis lukenut jonkin verran ulkomaisia/jenkkipalstoja ja siellä on kyllä enemmän sääntö kuin poikkeus että klinikalta on ohjeistettu makaamaan se ainakin 30 min ja myös joidenkin ulkomaisten klinikoiden nettisivuilla ohjeistetaan tähän makailuun. Eli olen sitten aina makaillut sen 60 min, pakkotilanteessa vain 30-40 min. Mutta siis mun kokemuksen mukaan se Cyclogest usein jo heti sulaessaan valahtaa pöksyihin, siis ihan 10 min laittamisen jälkeen, ja varsinkin raskaana ollessa kun kosteus lisääntyy niin helposti saattaa jopa ennen sulamista ihan puikkona/puolikkaana livahtaa pois, varsinkin jos liikkuu vähänkin laajemmin esim kyykistyy osittain. Mun mielestä esim Lugesteronit pysyy paljon helpommin sisällä.

Luonnonkierron siirroissa en ole asiasta stressannut kun kuitenkin on oma keltarauhanen olemassa mutta näissä lääkkeellisissä tää on meinannut tehdä mut hulluksi. Niin paljon vaivaa ja varsinkin taas ihan turhaan. Nytkin kesällä oltiin lasten kanssa Visulahdessa, jossa ainoa mahdollisuus ottaa Cyclogest oli siellä ihan julkisen vessan lattialla, vanhempi lapsi meni huvittelemaan kaverin ja hänen lastensa kanssa ja 2-v:n istutin vessan lattialle viereeni puhelin nenän eteen ja sitten mittaamaan aikaa 30 min, onneksi paikka oli tyhjä eikä ketään sattunut tulemaan. Muumimaailmassa sama juttu paitsi että siellä sentään oli lastenhoitohuone jonka sain vallattua mutta kun siellä noin 45 min vietettiin niin joku tuli jossain vaiheessa sisään, (vaikka ovi oli siis tietysti lukossa mutta avasivat lukon ulkoapäin vaikka eivät edes olleet koputelleet tai huudelleet) mutta olin onneksi kaapin oven takana että se mies näki varmaan lähinnä lattialla kyykistelevät lapset, ehkä ajatteli näiden olevan potalla. Ja niin monta monta kertaa sama juttu, päiväristeilyllä ainoa paikka oli invavessa jossa sitten joku pyörätuoli-ihminen odotti 20 min oven takana 😩 Tää just kaikki säätö ja stressi mikä näihin hoitoihin liittyy, mitä ulkopuoliset ei tajua, on niin raskasta. Koko ajan pitää huomioida ja muistaa ja tehdä niin monta hoitoihin liittyvää asiaa ja mokata ei saa! Jouluaattonakin jouduin selittelemään ja sepittelemään äidilleni miksei voida tulla ”ajoissa” - ei voitu kun mun oli pakko olla kotona klo 12 pistämässä Gonapeptyliä ja voitiin lähteä joulun viettoon vasta sen jälkeen.

No mut siis joo, tulipahan taas juttua😅

Yhteistyössä