Lapsettomuudesta plussaan (kesä/syksy -09)! Paljon vauvoja syntynyt! <3

Krokodiili
( . ) Aloin oksentaa eilen aamupäivällä ja ehdin jo pelolla ajatella, että nytkö se raskausoksentelu sitten palasi :x !! Oksensin koko päivän, edes nesteet ei pysyneet yhtään sisällä. Illalla onneksi alkoi ripuli ja nousi kuume -> silloin tiesin, että kyseessä on vain vatsatauti eikä raskauspahoinvointi. HUH. Johan ehti säikäyttää. Yön ripuloin vettä vessassa... Ikävää, kun raskaana ollessa ei voi käyttää ripulilääkkeitä (Imodium yms.). Nyt on pysynyt jo nesteitä sisällä, kenties tänään jo yritän syödäkin jotakin. Äiti toi Osmosal -litkua apteekista (yök), sitäkin yritän juoda nyt sitten.

Rouva B. Mä en ole hiukkaakaan tarkkaillut syömisiäni tämän raskauden aikana, se on tunnustettava... Eli kyllä on jonkin verran makeaakin mennyt, mutta mitään erityistä himoa en ole huomannut. (Enkä ole tosiaan "taistellut" mitenkään, kuten sinä kerrot.)

terv. Krokodiili 32+0 *pokspoks*
 
Ripe nyt vasta mammahousuihin.. iso WAU!!!! Mä siirryin jo joskus viikolla 9 vissiin :LOL: :LOL: :LOL: .

Aitiliini jesh! Samoissa mennään =). Mut sulla on jo lapsosia ennestään ja mulla vasta eka... Eli seuraavissa raskauksissa musta varmaan tulee ihan oikee valas. heh. No ei vaan. Voihan se kai olla että tää tästä tasottuu tää kasvu, vai...????

Kroko onneks oli "vaan masutautia"
 
piti äsken lopettaa vähän hätäseen, joten jatkan tähän :) .

Kroko mä uskon että on pikkunen paniikkin ostanut päätään ku on huono olo tullut. Eikö Imodiumia saa käyttää raskaana? Hyvä tietää, mä meinaan olisin ajatellut että saa..
Sulla on kyllä aika ihanat viikot jo =). Perästä tullaan, hitaasti mutta toivottavasti varmasti!

Pääsis jo kotiin. ei nappaa YHTÄÄN tää työnteko!!!!!!!!!!!!!!!

Napsis
 
napsuneiti : sopiihan sitä toivoa että tasottuis mutta vauvan kokohan vielä tuplaantuu niin eikö se vatsakin sitten :LOL:
Mua on kaikissa raskauksissa pilkattu masun koossa että montako on tulossa ja että ainakin kaksi siellä on pakko olla :kieh:

Korko: onnkes "vaan" vatsatautia ja toivottavasti paranet pian =)

Rouva B nenän tukkoisuutta täälläkin aina aamuisin kun herään....

Maito tippoja alkanut tulee rinnoista....joskus huomaan että paidassa pieni märkä läntti.....aika ihme kun kahessa ekassa ei tullut kun vasta synnytytksen jälkeen.....
 
Krokodiili
napsuneiti. Imodium -paketissa lukee, että "ei suositella raskauden ja imetyksen aikana". :( Äiti kysyi pyynnöstäni apteekissa muistakin mahdollisista ripulilääkkeistä, mutta farmaseutti ei ollut suositellut niistä mitään. Että ei tässä auta muu kuin jatkaa vessassa istumista... Maitohappobakteereita voisi kyllä ottaa, jos niistä olisi apua.

äitiliini83. Mulla alkoi rinnat tihkua n. viikolla 22 (- paljonks sulla nyt olikaan viikkoja?). Silloin jouduin siirtymään öisin rintsikoihin + liivinsuojuksiin. Päivisin olen ilman suojuksia, mutta jonkin verran kyllä rintsikoihin tulee sitä "esimaitoa" päivisinkin.

terv. Kroko 32+0
 
perhosia: mulla tosiaan oli viikoilla 5 reilua kirkasta vuotoa missä mukana hyytymiä mutta silti se on edelleen matkassa :D

[/b]Tuulia:onnittelut pojasta :D

rouva B:hyvä kun oli puhe nenän tukkoisuudesta.En osannut edes ajatella että se johtuis raskaudesta!Mulla on aina aamuisin ihan tukossa ja verta tulee hiukan niistäessä.Mä olen passittanut miehen siivoamaan ja pöllyttämään petivaatteet... :ashamed:

Ripe:mulla oli eilen ekan kerran äitiyshousut jalassa ja samalla kun vedin ne jalkaan ja otin niistä vyölenkeistä kiinni niin kävi vain risahdus...no reikähän se sinne persuksen kohdalle tuli...housut siis ratkes...laatutavaraa,no onneks ne oli alennuksesta,mutta se ongelma on että ne oli isoimmat äippähousut jotka löysin ja muita en ole löytänyt joten taas olen housuja vailla... :kieh:

kroko:jaksamista vatsataudin kanssa :hug:

Oma napa: tänään oli rakenneultra.Olipas hiukan töykeä mieslääkäri,mä en taas ollut tehnyt mitään oikein mun verensokereiden kanssa vaikka heidän ohjeita olin noudattanut...Moittimisen lisäks mun raskaushormonit niin kotiin tullessa itku tuli :'( Kaikkeni tän vauvan eteen teen ja erikoista että naputtaa sellasseesta asiasta mistä en edes ollut tietoinen :kieh: No mutta pääasia oli että meidän pienellä oli kaikki kunnossa.Sen verran siveä hän oli että ei näyttänyt sukupuolta joten pimennossa täällä ollaan vieläkin.Lääkäri sano että kun kuukauden päästä mulla on uus ultra niin sillon jo varmasti näkee sukupuolen :heart: Mulla siis loppuraskauden kuukauden välein ultria tän diabeteksen takia.

Alex ja tahvo 19+3 (mies nimesi vauvan :LOL: )
 
Hei taas piiitkästä aikaa!

Olipas Alexandrialla ikävä lääkäri :hug: Meillä oli myös tänään ultra, jossa kaikki kunnossa ja tyttö näytti olevan tulossa :heart:

Vatsa on myös täällä alkanut vihdoin näkymään! Liikkeitä en vielä tunne, mutta syy siihen selvisi myös tämän päivän ultrassa: istukka on edessä.

Me ei vielä olla mitään vauvalle osteltu, paljon saadaan kun lähipiirissä paljon pikkulapsia/vauvoja. Lisäksi läheiset innoissaan kauan odotetusta raskaudesta ja monenlaista on lupailtu ostaa =)

Tämä vuosi on tosiaan meidän vuosi! Mukavaa alkanutta vuotta kaikille mammoille ja masuille!

pikakuulumisin Anna ja Olivia 18+6
 
Heippa Naiset ja masut!

anna1979 Kiva kuulla kuulumisiasi, me kun oltiin samoihin aikaan samalla klinikallakin!
Ja onnea tytöstä!! :heart:
Meillä ei ole vielä tietoa, eikä tulekaan, ellei näy selvästi seuraavassa ultrassa, joka meillä on reilun viikon päästä. Mies on puhunut pojasta, niin olen jotenkin siihen asennoitunut.

Monet on puhuneet lääkäristä ultrantekijänä. Tekeekö rakenneultran aina lääkäri?

Alexandrialle laitoin yksäriä. Ja älä välitä moitteista!! Kyllähän ne aina varmaan jotain sanomista löytää! Pääasiassa me kuitenkin tehdään kaikki asiat oikein ja ollaan tosi tarkkoja. Vauvoja ja tervietä vauvoja syntyy koko ajan aivan erilaisissa oloissa kuin mitä meillä on! Mullakin on se sokerirasitus edessä ensi viikolla, joten saa nähdä miten käy.

Krokolle pikaista paranemista!

Hyviä vointeja ja viikolopun alkua kaikille tasapuoliesesti!!

T.Ripe + Elvis 18+4 :heart:
 
Ripe: yv:tä laitettu takaisin,kiitos vinkeistä!

Mitä mieltä ootte,kun huusin huuto.netistä ison vauvanvaatepaketin ja siihen kuului tämän myyjän vanha rintapumppu.Voiko sitä käyttää?Ajatuksena jotenkin ällöttää mutta riittääkö siis niitten osien putsaus/keittäminen?Vai heitänkö pumpun menemään?

Maidon tihkumisesta oli puhetta.Sitä on täälläkin aina silloin tällöin ollut.Alko jo viikolla 17 mutta ei sitä onneks ihan hirvittävästi tule,sillon tällön vaan.Kai se jotakin esi-esi maitoa on kun se on väritöntä??
 
Krokodiili Oletko jo kokeillut maitohappobakteereja? Toivottavasti sun masu paranee pian...

Aleksandria Kiitos kun kerroit, tuo lohtua tietää että hyvinkin voi käydä. Harmi että sulle olis osunut tuommoinen lekuri!!

ON vuoto loppui siis tiistaina kuin seinään. Sen jälkeen ihan pientä tiputtelua ja ruskeahkoa valkovuotoa.. ei runsasta. Vaan testi hiipuu... perskatti! Tiistaina viiva tärähti suorilla ilman mitään odotuksia ja tänään sitä piti katsoa jo kunnon valaistuksessa että onko vai ei. Voisiko kropassa (virtsassa) olla eri pitoisuus hormonia. Ja jos vaikka raskaushormoni nousisi vaan hitaammin. Todella kovat päänsäryt sain maanantaista alkaen ja ne paheni niin, että eilisen vietin tk:ssa tarkkailussa ja yrittivät lääkitä kun ei meinannu eukko toeta! Eilen ei menny ruoka eikä juoma alas.. tänäänkin tökkäs kesken evästyksen. Luulis että oireet häviäis jos maha-asukki ei enää olis matkassa. Vai tuleeko istukkahormonipitoisuuden laskusta myös kipeäksi? Tämmöisiä tässä nyt tuumin.. jee :/ menen kyllä jokatapauksessa siihen ultraan.. näkeepähän että mitä tonne sisuksiin on jäänyt. Ei uskois että näin alussa voi olla näin kipee..

 
Rouva B ja muut tukkoiset nenät =) : Minäki luulin että oon saanu flunssan ku nenä ollut jo viikon tosi tukossa ja mullaki tulee vähän verta niistäessä. Luin just jostain että akupunktiosta voi olla apua nenän tukkoisuuteen, mutta eikait siitä mitään haittaakaan ole jos se on tukossa?
Ripe: Mun piti vaihtaa mammahousut jo vkolla 10, ja nyt täytynee lähteä ostaan isompia ku ei meinaa mahtua takapuolesta. Ostin ison toppatakin halvalla lokakuussa ja luulin että se menis koko talven, mutta nyt jo tekee tiukkaa ja pakkaset sen ku jatkuu.
Ei huvittais hirveesti ostaa isoja vaatteita ku toivossa ois palata raskauden jälkeen vanhoihin mittoihin =) Miehen vaatteet "vähän" turhan isoja, mun koko S ja mies L/XL.
Nyt täytynee lähteä koirien kans lenkille, -20 joten ei taida tarttea pitkää lenkkiä tehdä.

Tuulia + Jalmari n. 18
 
Heips,

Tuulia mä käytän miehen vaatteita, sen laskettelupuku on mulle ihan passeli nyt. Housuista ei tietty me vetskari kiinni, mut henkselit pitää ne ylhäällä ;).

Täällä ei enää paljon kävellä. Liitoskivut tais alkaa, on ns. "Pylly kipee" toi luu tuosta karvoituksen alta, siitä mistä "pimppi" loppuu on ihan tuskasen kipee kun nousee ylös tai kävelee. Istua nyt jotenkin vielä voi. Kaveri on kätilö ja kysyin että onko tää tätä nyt loppuun saakka.. ei lohduttanut se tieto, että vaiva ei ns. poistu, vaan pahenee loppua kohden. Välillä on kuulemma parempia päiviä ja välillä huonompia. Miten sitä pystyy oikeesti istuun 8h töissä ja siihen päälle työmatkat 50min / suunta?????????? kääk...
 
Krokodiili
Perhosia. En ole nyt ottanut maitohappobakteereja, mutta olen onneksi muuten jo kuntoutunut vatsapöpöstä. Eilen vielä oksentelin, mutta tänään on jo ok.

napsuneiti. Mullahan alkoi jo tosi aikaisin noi liitoskivut. Ensin olivat selän puolella, jossain tuolla ristiluun paikkeilla, mutta jo ennen raskauden puoliväliä laajenivat etupuolelle häpyliitoksen kohdalle (- se on se kohta, mitä sinäkin ilmeisesti tarkoitit). Sittemmin on ollut suurempi tuska nimenomaan etupuolella. Pahinta on makuulla... En pysty liikkumaan makuuasennossa juuri mitenkään :/ , tosi vaikea kääntää sängyssä. Mitään ylimääräistä liikkumista en ole voinut harrastaa, en todella. Mulla on yliliikkuvat nivelet, mikä pahentaa liitosten tilannetta -> raskauden venyttämät nivelsiteet eivät tue sitäkään vähää niveliä, kuin yleensä. En muista millä viikoilla sinä menet, mutta sillä voin lohduttaa, että mulla ainakaan ei ole noi kivut pahentuneet mitenkään merkittävästi viimeiseen n. 8-10 viikkoon. (No on tässä vielä monta viikkoa tietty aikaa pahentua...) Apuvälinelainaamosta voit kokeilla lainata SI-vyötä, mullakin oli vähän aikaa. Auttoi aika vähän... Mulla apu oli lähinnä sellaista, että kun piti vyötä päivällä, niin seur. yö saattoi olla helpompi. Päivällä siitä nyt ei juuri apua ollut.

Alexandria. Sitä "esimaitoahan" voi käsittääkseni tulla vähän eri väristä eri ihmisillä. Itselläni selvästi kellertävää, ei missään nimessä väritöntä.

( . )
Mulle on alkanut tulla vähän linea negraa etenkin navasta ylöspäin, hiukan alaspäinkin. Vielä kovin vaalea, mutta kuitenkin havaittava viiva. Jännä ilmiö.

Ollut aika raskas päivä. Kiertelimme huonekaluliikkeissä, vauvalle hankittiin vaatekaappi. Sitten ruokakaupassa ja kotiin, minkä jälkeen kaapin kasausta sekä huushollin siivous... Vähän tässä hötäkässä tuli maha kipeäksi, auh.

Terv. Krokodiili 32+2
 
Ja täällä on masut kasvaneet kovasti =) Nenän tukkoisuudesta, mulla on ollu ihan raskauden alkuajoista lähtien tosi kuiva nenä, ja verta tulee niistäessä. Öisin heräilen siihen kun ei edes kieli liiku suussa enkä saa nieltyä, kun kita on rutikuiva. Kammottavaa. Lisäksi hampaita harjatessa on alkanut tulemaan vähän verta ikenistä, mitä ei ole ennen sattunut. Toivottavasti hammaskalusto pysyy entisellään, eli reikiä nolla. Meidän kunta tarjoaa raskaana oleville ilmaiset hammaslääkärikäynnit 50? asti.

Ripe72 ja Alex pääsi pitkälle normaalihousuilla. Mun piti siirtyä mammavaatelinjalle viikolla 12.

Napsuneiti: Kiitos henkselivinkistä! Mäkin menen miehen ulkoiluvaatekaapille :D

Mites muut nukkuu masun kanssa? Mun on jo nukuttava puoli-istuvassa asennossa, vaikka maha ei hillitön olekaan. Öisin heräilen molemminpuoliseen kipuun mahassa, en oikein tiedä mitä se on. Mulla on vauvojen istukat kasvaneet yhteen, ja se on edessä. Jos se on istukan kipuja...

Rakenneultra oli viikolla, vauvat ovat terveitä. Mua jännitti aika kovasti etukäteen, pelotti ettei kaikki ole ok. Mutta onneksi kaikki hyvin. Sukupuolia ei saatu vielä selville :/ Mokomat ujopiimät.....

Hope79 ja sintit 19+5
 
Hei Naiset ja hyvää alkanutta viikkoa! :wave:

Koittakaa työssä käyvät vaan jaksaa. On ollu viime viikot helppoja kun ovat olleet lyhkäsä, mut nyt alkais taas nää viikot mitkä on ihan täyspitkiä. Onneks enää kuukausi äippälomaan. :D

Anna: Onnea tytöstä! Olisko nyt kolme tyttölupausta tässä muuten poikavoittoisessa ketjussa? :heart:

Alexandria. Mie oon ostanut myös tommosen paketin missä on rintapumppu käytettynä. Ja aion sitä toki käyttää, desinfioituna tietysti. Kyllähän ne sairaalankin rintapumput on päivittäin käytössä monella eri naisella. On helppoa kun sain huudettua mikrosteriloijankin, siihen menee pumput ja pullot sillon kätevästi kun mies on hoitovuorossa. :D Sit' tuttipullon lämmitintä en nyt ostanutkaan, kun meillä on niin nopea vedenkeitin. Ehkä sillä kai saa sit nopeammin lämpimäksi maidon ja piltit.

Perhosia: Toivottavasti testin hiipuminen johtuis vaan pissan laimeudesta!

Tuulia: Joo ei siitä tukkoisuudesta haittaa ole muuta kun että kaikki happi tarvittas nyt verenkiertoon, koska sitä pitäis riittää vauvallekin. Onneksi ulkoilu tosiaan auttaa täällä, sekä tuo nenähuuhtelukannu. Vielä pystyy hengittämään kunnolla.

Napsis. Mie lähentelen tässä jo kahdeksatta raskauskuukautta ja mulla ei oo vieläkään ollut mitään vihlontaa tai tuntemuksia mahassa tai luissa tia liitoksissa tai missään. Alan tässä vaan jo panikoida että enkö minä löysty ollenkaan? Eihän se mahdu syntymään muuten! Onneks pääse pe neuvolaan, niin saan kysyttyä tuonkin.

Minä: Tällä viikolla siis ohjelmassa pe neuvolalääkäri. Nyt siis rv27 ja puolivälin kontrolli on nyt vasta, mutta ei tässä mulla mitään kiirettä ois ollutkaan kun ei oo edelleenkään ollut mitään muita raskausoireita kun kasvava vatsa ja kovasti potkiva pojan mötkylä siellä sisällä.
Minä mietin että kylläpäs on kivaaolla raskaana. Oon ihan elämäni kunnossa! Tämmönen lista ainakin mulla:
- OIreeton ja helppo raskaus
- Ei selkäsärkyjä tai nivelkipuja (mitä yliliikkuvien nivelten ja skolioosin vuoksi on ilman raskautta noin kahtena viikkona kuusta)
- Ei pahoinvointia (ilman raskautta on matkapahoinvointia autossa, joka nyt on jäänyt pois)
- Ei laiskuuskohtauksia - olen kohottanut kuntoa ja jaksanut liikkua paljon enemmän kun ilman raskautta, aloittanut jopa uuden harrastuksen (vesijuoksu) 2xviikossa sekä iltalenkit säännöllisesti.
- Jaksaa syödä tarkemmin kun ei ole enää vaan oma keho pilattavana.
- TYkkään omasta kropasta ja mahasta nyt valtavasti. Ennen raskautta aina oli semmonen "pitäisi sitä ja tätä" -fiilis, mut nyt oon ihian kiintynyt omaan kroppaani.
- Päiväunia en ole ottanut yhtään sen jälkeen kun raskauduin. Oon siis paljon pirteämpi.

On tää vaan niin ihmeellistä. Kumpa vois oll aina raskaana.

Toivoopi Bee ja Ee rv 27
 
Alexandria: kyllä mäkin uskaltaisin sitä rintapumppua käyttää. Tosiaan kun keität vaan osat tai sit käytät mikrosteriloijaa jos sellainen löytyy. Mä lainasin omaa rintapumppuani miehen veljen vaimolle. Pitäiskin muistaa pyytää se takasin, kun siellä ei sitten kuitenkaan imetys onnistunut. Huolestuttaa vaan että missähän kunnossa se pumppu nykyään on, lainattiin heille myös matkarattaita ja ovat säilyttäneet niitä viime keväästä alkaen ulkona ja ne on nyt ihan homeessa, eli meillä ei niitä enää käytetä :/ Miehen kanssa pohdittiin, että jos eivät itse niistä sano mitään, niin kehdataanko pyytää ostaan meille uusia. Ollaan molemmat tosi huonoja sanoon, mutta matkikset tarvitaan jokatapauksessa. No joo, ei tän tähän tilitykseen pitäny mennä..
Huomenna poksuu puoliväli ja täällä kaikki hyvin. Vauva potkii monta kertaa päivässä, tuossa meni muutama viikko ettei hirveesti liikkeitä tuntunu, tais potkia enimmäkseen selkään päin. Ja onhan se toki nyt jo isompikin, senkin takia tuntuu liikkeitä enemmän :heart: Yks päivä kun poika istu mun sylissä ja keinutteli itseään siinä mun mahaa vasten, niin aina kun lopetti keinumisen niin vauva potkaisi. Pitkän aikaa meni sillain, ihan kuin heillä olis ollu yhteinen leikki. No, oikeesti en tiedä että joko vauva sen tunsi vai oliko vaan sattumaa, mutta hauska ajatella että olis sillain kommunikoinut ulospäin :heart:
Vielä viikko rakenneultraan ja jonkin aikaa on huolestuttanut että onko kaikki hyvin :/ Toivottavasti kuitenkin olisi ja olis myös kiva jos vauva suostuis jalkoväliä vilauttaan.. Mullahan on ollu alusta asti ihan tyttöolo, vasta viime aikoina alkanu miettiin että voihan se oikeesti olla poikakin :whistle: Jos niin on, onkin ongelma päättää nimeä.. Esikoiselle oli ihan selvä nimi alusta asti ja toinen nimi tuli isin ja papan toisen nimen mukaan. Nyt mä stressaan että jos tämä on poika niin meillä ei ole mitään "tärkeetä" suvussa kulkenutta nimeä hänelle ja sitten se on epäreilua häntä kohtaan kun esikoisella on :ashamed: Taidan olla ihan hölmö.. Ainakin mies nauro mun ongelmalle :LOL:
Toisin kuin rouva b mä en juurikaan nauti tästä raskaudesta (enkä nauttinut ekastakaan) mielelläni voisin hypätä suoraan vaikka toukokuulle.. Varmasti nauttisin jos ei olis mitään kremppaa, mut suurin stressi on tietenkin nää supistukset. Nyt on ollu vähän vähemmän onneks ja olinkin tossa 2 päivää töissä ilman suurempia suppareita. Nyt on 4 vapaapäivää ja sitten 3 päivää töitä, toivottavasti ne pystyis tekeen kans. Mutta luulen kyllä etten enää esim. viikonloppuvuoroja pysty tekeen, ne kun on niin paljon raskaampia. Oon oikeen unelma työntekijä työnantajalle... :saint:
:wave:

minttu ja pumpelo :heart: rv19+6
 
minttu: kremppoja on täälläkin...Nyt ei ole vähään aikaan ollut supistuksia joten keskiviikkona töihin kokeilemaan miten menee. Toki työmotiivi on jossakin maan alla mutta kuitenkin.Toivotaan että supistukset pysyykin poissa!Ja onneks sullakin on ollut vähemmin niitä nyt!

Oma napa: käytiin viikonloppuna katsomassa vaunuja.Kyllä on hintahaitaria!! :eek: Ja kun meille ei voi isoja ja painavia ostaa niin tietysti ne kevyet ja pienet oli kalleimmasta päästä...No vieläei ostettu,jäätiin punnitsemaan vaihtoehtoja.
Huomenna olis neuvola ja tänään tulikin sitten puoliväli täyteen :D Ihanaa! :heart: Pikkunen potkii joka päivä,joskus enemmin joskus vähemmin,mutta antaa itsestään merkkejä.Jotenkin huojentava tunne kun tuntee liikkeet.Se oli niin tietämätöntä aikaa viikot 12-17 kun ei tuntemuksia,ei liikkeitä ja ei ultria...

Alex + tahvo 20+0 :heart:
 
Heisan!

Rouva B : Sulla menee kivasti raskaus kun pystyt noin nauttia siitä ja toivotaan että jatkuis loppuun asti noin: B)

Neuvola takana. Hemppa laskenut 130:stä 116:sta joten alotan sen rautalitkun juomisen.... verenpainekkkin oli hieman alhainen 94/64. Hirvee väsymys painaa eikä jaksais edes kotitöitä ja lapsia hoitaa joten pakko toi hemppa saada ylös ja äkkiä jotta taas jaksais....
Paino noussut 238g/vko...... toivottavasti ei jatku noin loppuun asti tai muuten olen kuin valas

Eilen muksut ja mies pääsi tunnustelemaan potkuja masun päältä. Vauva on nykyään tosi vilkas ja reagoi koviin ääniin. :) :/

Nimenkin keksin pikkuselle kun se on niin kamalan vilkas ja koko ajan peuhaa =)

Äitiliini ja pyörremysky 22+0 :heart:
 
Heippa!

Kirjoitanpa jotain kuulumista tänne, kun meidän pino on tippunut niiiiin pitkälle.
Me ilmeisesti vietellään sitä seesteistä keskiraskautta kun ei tule paljon viestejä :LOL:

Itsellä ovat alkaneet liitoskivut, mitä ilmeisemmin. Tuo häpyliitos on ihan perkuleen kipeä. Olen vielä käynyt töissä mutta jos tästä paljon pahenee, niin en tiedä pystynkö.
Tässä vaan toivon, ettei jatkuis loppuun asti. Mikä kyllä on kai aika todennäköistä, että jatkuu. Ja jos jatkuu eivät ainakaan pahenis tästä paljoa.
Kipeyden lisäksi tosiaan yöllä kun vaihdan asentoa kuuluu pauketta. Mutta onneksi olen saanut vielä nukuttua. Pahimmalta tuntuu istuminen ja kävely.
Joku kyseli nukkumisasennosta niin itse pystyn nukkuun parhaiten kyljellään ja sitten sillen puoliks mahallaan puoliks kyljellään, toinen jalka koukussa. Vielä ei ole siinä asennossa maha liikaa tiellä.

Vauva- ja/tai lapsivakuutusta olen kysellyt kahdesta vakuutusyhtiöstä IF ja Pohjola.
Luultavasti otetaan Pohjolasta. If:lla oli sellanen eri systeemi, että vauva ja lapsivakuutus on erikseen. Pohjolalta saa sellasen mikä jatkuu suoraan aikuiseksi asti.

Ai niin ja luulen, että ma ja ti tunsin jo ihan oikeita potkuja, mutta niin nopeesti ne meni että en ihan varma vielä ole. Yritän aina välillä kuulostella ja pitää kättä mahalla, että sen oikein tuntis, mutta eipä hän juuri silloin satu potkimaan. Ehkä selkenee kun niitä tulee enemmän että olivatko ne jo niitä.

Ei työt hotsittais, mutta kaipa se on jotain pakko alkaa raapustamaan!

Hyviä vointeja mammoille ja masuille!!

T.Ripe + Elvis 19+2 :heart: ensi viikolla jo puolessa välissä :)
 
Heipsan,

Ripe mä sympatiseeraan sua aivan täysin! Mulla ne alko kans nyt viikonloppuna. Pauketta ei kuulu, mutta särkee ja kävely on TUSKAA!!!!!!!!!!!! Ennen vetelin helposti 40min aikana 4km lenkin, nyt menee kilsan lenkkiin 30min ja jokainen askel on tuskaa. Lisäksi tota liitosta jomottelee istuessa. Olen nyt ollut kaks päivää kotona saikulla ja huomenna pitäisi mennä töihin, pitkä päivä tiedossa vielä. En kans tiedä miten pystyn ens viikon kokonaan istumaan jos tää tällästä on. Maanantain olin töissä ja illalla oli kyllä pyllero kipee. Nyt kaks päivää kotona eikä ainakaan o helpottanut. Oon kyllä kumpanakin päivänä kävellyt sen 1km lenkin, mikä ilmeisesti ei ainakaan paranna tota vaivaa.

Mut JOS tuntuu etten töissä oikeesti pysty käymään ni mistä sitä pitäis hakee sitä saikkua? Neuvolasta, terkkarista vai työpaikkalekurilta? Meillä on työterveys Mehiläisessä, joten sinänsä mielummin sinne menisin ku terkkariin... Ja ei kai se tarkota sitä että sitä oikeesti joutuis koko loppuajan oleen saikulla, vai tarkottaisko? Onko tästä mahista vielä oikeesti kuntoutua normaaliin työkykyyn.. ? Ahistavaa.

Mäkin niin mieluusti olisin kuten Rouva B ja voisin niin hyvin kun kerroit voivas. Olen toki tosi tosi super onnellinen että olen raskaana, mut pikkusen nää krempat ressaa. Tai lähinnä se kun tuntuu että oon ollut aika paljon pois töistä ja on huono omatunto. Ensin oli ennen joulua se issias-sairasloma vkon verran. Nyt nää kaks päivää, ja saa nähdä miten jatkossa. Olis kotonakin kiva pystyä tekeen kaikkea, varsinkin kun mies on aina viikolla ma-to pois ni ei pysty ees autteleen mua. Noh, tänään kyllä osissa sain imuroitua tän talon, ja pestyä koneellisen pyykkiä. Jei!

Liikkeet tuntuu tälläkin jo oikein mukavasti. Välillä on tietty hiljaisempaa, mut on kyllä liikkuminen pienellä voimistunut viime viikkojen aikana. Ihanaa!

Mitenkäs muut jakselee?

Napsis ja pikku-prinssi 24+1
 
ON minäkin vielä maisemissa.. Aamulla yhä haamu heti tikkuun ja ultrassa uusinta käynti ensi viikolla. Vielä ei näy mitään ei oikeassa eikä väärässä paikassa. Verikoe otettiin kans.. Huh huh! Jännittää
 
Perhosia: tsemppiä sinne, on sulla jännät paikat, toivotaan, että kaikki olisi hyvin!

Jannaliinilla on hankala tilanne ystävän kanssa. Sinuna ehkä kertoisin hänelle hoidoista, voisit olla tukena vaikeassa elämäntilanteessa. Tietty silloin täytyy hyväksyä, että asia voi levitä myös muualle, ihmiset kun ei yleensä näissä asioissa osaa pitää suutansa kiinni..
Itse oon kertonut läheisille (lähisukulaiset, parhaat ystävät) hoidoista, ja he tietää myös, että odotan luovutetuilla munasoluilla alkunsa saaneita pieniä. Nyt ei tunnu pahalta, vaikka se muuallekin lipsuisi, kun meille pienet kuitenkin tulossa. Eihän se mikään salaisuus ole, ja vauvoille aiotaan kuitenkin siitä kertoa aikanaan. Mutta en kyllä sitä halua kaikille puolitutuille kailottaa, ihmiset kun on toiset niin töykeitä sanoissaan, ja tää on kuitenkin vielä vähän eri juttu kun vaan hoidoilla saada lapsia.. Itselläkin asian hyväksymiseen meni vuosia, nyt tuntuu täysin hyväksyttävältä tavalta saada lapsia.

Mutta silloin kun lapsettomuuskriisi oli pahimmillaan, en olisi kyllä halunnut, että kukaan puolituttu saa asiasta tietää, se oli niin kipeä asia silloin..

ON: neuvolassa käyty viime viikolla, ja IHANAA, meidän neuvolantäti oli vaihtunut, ja oli kyllä tosi mukava ja pätevä.. Ihan toista maata kuin sijaisensa. Ja mikä parasta, hänellä itsellään on myös kaksoset, joten tietää varmasti mistä puhuu.

Vilhelmiina ja pojat 23+3
 
Vilhelmiina72: Meillä myös tietää hoidoista vain ihan läheisimmät sukulaiset ja ystävät minun puolelta, miehen puolelta ei tiedä kukaan. Joku kerran kysyi, että häpeänkö sitä että lapset tulee koeputkesta. En mä sitä häpeä, mutta se on niin henkilökohtainen asia ettei sitä tarvitse kaikille sanoa. En vielä tiedä, kerrommeko lapsillekaan että eivät saaneet alkuaan kukkien ja mehiläisten tapaan.

Perhosia: Tsemppiä täältäkin. Moni muistaa nuo alkuaikojen hermoilut.

(.) Kerroin aikaisemmin yöllisistä mahan kivuista, ja kävin viikolla lääkärissä. Hoidoksi sain yöksi tukivyön ja särkyyn Panadolia. Onneksi vauvoilla on kaikki hyvin. Viikossa oli tullut painoa yli kilo :whistle: Mutta se oli kertynyt juuri mahan kohdalle kohdun rajun kasvun takia, mistä kivutkin johtuvat.

Hope ja sintit 20+3
 
Hei Naiset! Viikonloppu häämöttää ihanasti! :flower:

äitiliini: Hieno tekonimi teidän vauvelilla! :D Täälläkin on erittäin vilkas poika mahassa. On potkinut oikean puoileisia kylkiluita kohta kuukauden verran ja pää tuntunut sitten vasemmalla alhaalla. Ylpeänä selostin lääkärille äsken että tiedän miten vauva on mahassa. Mutta olikin yöllä kääntynyt mokoma! Pää oli nyt tuolla oikean puoleisten kylkiluitten alla ja potkut tuntuvatkin nyt mahan vasemmalla puolella. Teki källin jätkä! :LOL:

Ripe: Kyllä ne varmasti ihan oikeita potkuja ovat! ;) Joko on tuntunut enemmänkin? Mulla siitä hetkestä kun ne alkoivat, ovat tuntemukset vaan päivittäin voimistuneet. Nyt lähtee jo ilmat keuhkoista ja heiluu koko äippä!

Jannaliini: Kysyin lääkäriltä tänään tuota liitoskipuasiaa kun huolestuin että muilla on ja minulla ei. Että entäs jos en löystykään niin onnistuuko synnytys. Ei kuulema kuulukaan varsinkaan ensisynnyttäjillä vielä ne tuntua, se on ihan loppuraskauden vaiva se. Eli ei tarkoita sitä, että paikat olisivat yhtään enemmän löysät jos kivut alkavat aikaisemmin. Kyse on muutenkin kipukynnyksestä ja siitä, että voi ne vähän jo joustaa vaikkei satukaan!
Hankala tilanne sun kaverin suhteen, mutta minä kertoisin myös. Olisin itsekin ehkä kaivannut jonkun jonka kanssa puhua näistä asioista...

Perhosia: Huiii miten jännää! Onneks nyt oot päässyt eteenpäin tutkimuksissa ja kohta selviää asian laita!

Vilhelmiinalle onnittelut muksasta neukkarin tädistä! Mie jouduin kanssa tänään pikaisesti ennen lekuria vieraalle tädille mutta ihan hyvin se meni. Kamalalla kiireellä vaan 10 minuutissa ois pitänyt hnelle selvittää olot ja ajatukset.

Hope: Auttaako tuo tukivyö? Kerroppas kokemuksia kun olet jonkun yön testaillut. Onko se ihan semmonen apuvälinelainaamosta lainatti SI-vyö vai kaupasta ostettu joku babybelt?

Minä: Palailen puoliksi järkyttyneenä neuvolalääkäristä! Oon varmaankin kertonut, että oon erittäin pieni ja hento. Kuten koko suku, myös miehen puolella ovat hoikkia.
Meidän poika on parisen viikkoa yli käyrien ja painoarvio on nyt jo 3800 kg! Eli en enää yhtään ihmettele suurensuurta vatsaani (tosiaan läskiä ei ole, kaikki on raskausvatsaa).
Mies jo kävi säälimään minua, kysyi voiko mitenkään tuota kasvua jarrutella. No ei voi kuulema. En minä varsinkaan joka pitää erittäin tarkastui huolta liikunnasta ja ravinnosta jo nyt.
Ja källin tosiaan teki, oli yöllä vaihtanut asentoa ja ehdin jo kaikkitietävänä toitottamaan lääkärille miten pojan pää on vasemmalla ja potkii oikealle. Ei ollutkaan enää. :D
Niin, hemoglobiini oli 99, että kai sitä rautaa nytpitäisi ihan suuhun asti laittaa. Ostin kyllä sitä kun viimeksi käskettiin, mutta ei se purkki näytä hyllyllä tepsivän! :LOL: Perhana. On ollut ihan pirteä ja hyvä olo kyllä ilmankin!
Pissa puhdas. Kohtu kylkiluille saakka (ollut jo kuukauden). Vauva painoi 1.1 kg ja vastasi rv 29. syke hänellä 140. Liikkeistä ++. Paikat kiinni kuten pitääkin. Tarjonnassa lukee pt, en tiiä mitä meinaa. Luulisin, että tarkoittaa vauvan olevan poikittain, koska niin se on nyt viihtynyt tässä.

Että näin. Iso vauva tulee pienille ihmisille ja onhan tässä hommaa varmasti loppuvaiheessa! että on niitä kremppoja luvassa täälläkin. :ashamed:

Toivoopi Bee ja Ee, huomenna rv 28
 

Yhteistyössä